VDSL-syncro niet stabiel

Vragen, opmerkingen, klachten over een provider die niet in bovenstaande lijst staat? Plaats ze dan hier.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

50/15 is het vectoring startprofiel in zone 2.
Telkens er een TBF gestart wordt, zal je terugvallen op 50/15 en begint het proces opnieuw. Het heeft dus niet veel zin om nieuwe TBF's aan te vragen.

Nu nog wat geduld hebben, een eerste evaluatie kan tot 14 dagen duren :-)
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 146 keer

@phillipe Bedankt. - Ik vroeg een TBF aan om pogen controle te hebben over wanneer mijn verbinding ging uitvallen vanwege dat proces, wat mij slecht zou kunnen uitkomen.

Maar nu weet ik dat het is wat is. En dat nu een kwestie van afwachten is.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

WalterB1 schreef:Sinds een week en half is mijn technisch probleem opgelost.
het zou interessant zijn om eens de nieuwe (Fritz!Box) lijnwaarden te zien :wink:
WalterB1 schreef:Donderdag, na een 6 dagen verbonden te zijn, vroeg ik een TBF aan bij EDPnet
Een TBF bij EDPNet gaat altijd gepaard met een ticket, dat je online (Mijn EDPNet) kan opvolgen.
Hierbij krijg je ook een rapport te zien van de lijntest.
Ook altijd interessant om te raadplegen (zoals de "insulation" waarden, de DLM status, etc ...).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef: het zou interessant zijn om eens de nieuwe (Fritz!Box) lijnwaarden te zien :wink:
Zeker;
Screenshot 2020-10-11 at 14.56.46.png
Screenshot 2020-10-11 at 14.57.29.png
Screenshot 2020-10-11 at 14.58.06.png
De onderbreking van donderdag was naar aanleiding van het aanvragen van de TBF.
philippe_d schreef: Een TBF bij EDPNet gaat altijd gepaard met een ticket, dat je online (Mijn EDPNet) kan opvolgen.
Hierbij krijg je ook een rapport te zien van de lijntest.
Ook altijd interessant om te raadplegen (zoals de "insulation" waarden, de DLM status, etc ...).
Ja, maar als klant in onderaanneming van Mixtus bij EDPnet heb ik geen toegang tot die informatie. Toch niet rechtstreeks. Wel heb ik soms data via een forward van een ticket.

Van donderdagmiddag;
Screenshot 2020-10-11 at 15.03.52.png
Screenshot 2020-10-11 at 15.04.04.png
Ik heb nu geen stijgleiding meer. Fritzbox staat in de stookkelder van het appartementsgebouw. Verbinding naar het 3de verloopt via een wifi-brug. (Fritz!repeater 2400, 2x) - Werkt eigenlijk verbazend goed. Beter dan ik had gehoopt. Enkel de ping op mijn intern netwerk is daardoor sterk gestegen, tussen de 2 en 8 ms.

Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Commentaar op de Fritz!Box lijnwaarden:
  • ziet er heel stabiel uit (gezien je véél overschot hebt t.o.v. de lijncapaciteit).
  • volgens de Fritz!Box schatting (159m) èn volgens de meting van Proximus (87m) zit je heel dicht bij de ROP, en zou je dus in zone 1 moeten zitten!
  • het corresponderende startprofiel zou dan 70/30 moeten zijn, waarna DLM je nog verder verhoogt. Maar je hebt het startprofiel van zone 2 gekregen, er is dus nog altijd iets niet in orde met deze lijn.
  • het ziet ernaar uit dat je nog op Firmware 07.13 zit (of tenminste op de oude driver), je kan gerust upgraden naar 07.20 (of de nieuwe driver 1.180.131.54), hoewel dat het "probleem" niet oplost :wink: ...
Commentaar op het lijnrapport:
  • volgens deze meting is jouw lijn nog altijd niet in orde:

Code: Selecteer alles

AE_Insulation = 10 MOhm
    BE_Insulation = 740 kOhm
    AB_Insulation = 10 MOhm
    BA_Insulation = 10 MOhm
  • zie commentaar van technieker van 27/06/2020. Er is nog altijd een slechte waarde ("kortsluiting") tussen 1 kabel en de grond (BE):
    technieker schreef:Volgens mijn meting is uw lijn niet in orde. 1 kabel naar de grond meet op het randje.
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt de analyse.

Jammer om te vernemen dat er nog steeds iets niet in orde is. Maar aangezien de lijn wel stabiel blijkt te werken denk ik niet daar verder iets mee gedaan zal worden of moeten gedaan. Die waarden komen uit het ticket naar aanleiding van de aanvraag van de TBF van EDPnet support. Daar is geen opmerking over gekomen.

Dat ik niet de maximale snelheid zal halen is op zich geen probleem. En aangezien er de laatste keren al diverse interventies zijn geweest voor mijn lijn waar ze dit wat het ook mogen zijn niet gevonden hebben zal ik dat maar zo laten. Het probleem van de stijgleiding hebben die technic ook niet gevonden trouwens.

Mijn Fritzbox 7530 draait op 7.13. De update-functie geeft aan dat dit de meest recente versie is. Maar zelfs als er een update beschikbaar zou zijn denk ik dat ik best niet zou upgraden. Voor zover er geen heel goede reden is om te upgraden wil ik dat liever niet doen. Het werkt nu (eindelijk).
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 598 keer
Te Koop forum

WalterB1 schreef: Maar aangezien de lijn wel stabiel blijkt te werken denk ik niet daar verder iets mee gedaan zal worden of moeten gedaan.
veel plezier met de aankomende winter en het slechtere weer.
een b/e waarde die op het randje zit kan er perfect voor zorgen dat je bij wat regenweer ineens geen of instabiele sync gaat ervaren.
(veel hangt er natuurlijk vanaf waar het defect zit - kan ook nog bv oxydatie op de ntp zijn ofzo)
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

WalterB1 schreef:Jammer om te vernemen dat er nog steeds iets niet in orde is. Maar aangezien de lijn wel stabiel blijkt te werken denk ik niet daar verder iets mee gedaan zal worden of moeten gedaan.
Ik begrijp je, als het nu goed werkt, zou ik er ook niet veel aan veranderen.
Het uitschakelen van de stijgleiding heeft blijkbaar al goed geholpen.

Noch Mixtus, noch EDPNet zal je kunnen overtuigen om een Proximus interventie aan te vragen, als de lijn stabiel is.
Jammer, want als ik de Proximus aansluitdoos zie in je kelder (post 06/06/2020), dan stel ik vast dat de intro bestaat uit 10 koperparen, en er daarvan max 5 gebruikt zijn (of misschien nog minder). Dus wellicht nog vrije koperparen?
Misschien zou het wisselen van koperpaar (indien niet reeds gebeurd?) wel een oplossing kunnen zijn?
Welke sync hebben jouw geburen (als ze VDSL2 hebben) ?
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster

@phillippe_d of wie daar verstand van heeft; kwestie van iets uit te sluiten wat ik zelf zou kunnen oplossen indien dit iets te maken zou kunnen hebben met de storing nog aanwezig;

De inkomende telefoondraden is een witte en een rode kabel. Daarop heb ik een commerciële telefoonkabel aangesloten. Die heeft 4 draden; rood, wit, groen, geel. En aan de andere kant een reeds aanwezige RJ11.

Ik heb rood met rood verbonden. Wit met wit werkte niet. Groen met wit wel. Had kiestoon daarmee en kon succesvol bellen om het lijnnummer op te vragen. Zo heb ik het aangesloten op de Fritzbox.

Aanvulling:
@phillippe_d vorige post (die er nog niet was toen ik het bovenstaande poste)
Aangezien er 6 appartementen zijn zouden er minimaal 6 paren aanwezig moeten zijn. Daarvan zijn er 3 aangesloten (die van mij inbegrepen) maar slechts op één van de twee andere staat stroom. Dus slechts twee active aansluitingen. Weet niet wie dat is of wat die waarden zijn van die andere. Vroeg aan EDPnet of ze daarnaar konden zien maar blijkbaar mag dat niet van Proximus.

Ik heb een vermoeden dat ik nu op een ander paar zit dan eerder. Heb nu het meest onderste dradenpaar en ik zie verse markeringen aan het metaal in de patchkast halverwege. Maar dat wil niets zeggen. Dat was allemaal toen de stijgleiding er nog aanhing. Mogelijk was de oorspronkelijke publieke bekabeling beter dan mijn huidig paar maar dat weet ik niet.

Als ik later nog problemen zou hebben met mijn lijn kan ik voorstellen om mij op een ander paar te zetten als een van de eerste pogingen. Er zijn genoeg paren beschikbaar.

Ik moet wel zeggen dat mijn stijgleiding zelf nog prima is voor analoge telefonie. Ik heb de FON aansluiting van de Fritzbox aangesloten op mijn stijgleiding. Daar hangt nu zeer veel meters kabel aan die Fritzbox, wat vermoedelijk niet de bedoeling is, maar ik kan over die lijn perfect telefoneren.
Plaats reactie

Terug naar “Andere, MVNO, kleine virtuele aanbieders”