gunmaster schreef:
@heist die beschadigingen vallen wel mee.
Ze vallen vooral mee omdat niemand het meet en omdat gelukkig niet iedereen de aquafers aanboord.
Hoe worden die ondergrondse lagen aangevuld? Met het grondwater van de laag erboven. Dus een geboorde put helpt wel degelijk de lokale grondwatertafel naar beneden en dus kapot. In ontwikkelingslanden worden projecten opgezet om de grondwatertafel terug omhoog te krijgen, om desertificatie tegen te gaan. Gaan we na ArtsenZonderGrenzen ook Wereldmissiehulp nodig hebben in België?
Een correct geboorde put zal niet lekken de put wordt namelijk goed afgesloten zodat er geen contaminatie is tussen de waterlagen. Toegegeven er zijn/waren cowboys maar daar wordt gelukkig goed op gecontroleerd.
Wie zou daar op controleren en hoe? Er is niemand die weet welke panden (privé of bedrijf) een geboorde put heeft. Er is een meldplicht, maar net als de Griekse zwembaden is de Belg oostindisch doof voor dat soort meldingsplichten. Net zomin dat er op een geboorde put een verzegelde meter staat om te factureren.
Overigens is het water dat ik zo oppomp veel ecologischer dan water afnemen van pidpa.
Het is maar de vraag of het ecologischer is, het hangt af van hoe ruim uw blikveld is. Als uw grondwaterverbruik de rest van uw omgeving droog zet, twijfel ik toch heel hard aan het ecologische gehalte.
water dat verdampt
Ik sproei mijn tuin meer nu ik goedkoop water heb, maar enkel tijdens de nacht zodat verdamping minimaal is.
Sproeien is altijd verspilling en het merendeel verdampt gewoon, ongeacht of je 's nachts sproeit of niet.
Je bewijst het niet)ecologische karakter van een geboorde put: de lusten zijn voor de puteigenaar, de lasten voor de gemeenschap en de natuur: verdroging.
Nob schreef:heist_175 schreef:Als individu/gezin snap ik dat: een grote éénmalige kost en nadien gratis zuiver water.
Maar als maatschappij zouden we dat moeten verbieden: met grondwater op te pompen beschadig je de grondwatertafel in de omgeving, wat de droogte enkel verergert.
In steden enzo ben ik akkoord: verbieden.
Maar neem nu mijn situatie, ik woon op het platteland, mijn "afvalwater" gaat via een IBA de gracht in. Ik schrijf het tussen haakjes, omdat ik het niet echt als afvalwater aanschouw, aangezien wij ons enkel wassen (en afwassen/ de was doen) met biologisch afbreekbaar spul.
Als ik dus water zou oppompen, en ik drink ervan of ik was mij ermee, dan gaat dat via de IBA de gracht in. Die staan nu zo droog, dat het nog geen tien meter ver loopt of het is al terug de grond ingetrokken (het geraakt dus helemaal niet in het kleine beekje 500m verderop). Volgens mij kan je dan toch spreken van een kringloopsysteem (tenzij het weinige water wat verdampt), dus wat is dan het probleem?
Het probleem is dat je water gebruikt dat eigenlijk nodig is om de fauna & flora rond u in leven te houden. Het bos of de struiken vlakbij hebben geen wateraansluiting: als jij grondwater oppompt, verlaag je de grondwatertafel en komen fauna & flora zonder water te staan.
heist_175 schreef:Als je wat wil gebruiken, zorg dan voor genoeg opvangcapaciteit.
Die heb ik ook, maar die is niet drinkbaar.
Het aandeel drinkwater in het gemiddelde verbruik, schat ik maar op 4-5m³ per jaar.
Een veel groter probleem zijn volgens mij de landbouwers. En dan niet enkel wegens hun verbruik. Alle velden (zelfs weides!) hier zijn voorzien van drainages, want anders kunnen ze met hun grote tractoren hun land niet bewerken (en ze kunnen niet groot genoeg zijn, ze denken precies dat ze in Amerika zijn, waar ze per boer > 1000 ha hebben). Als ik in de winter ga wandelen, zie ik die drainagebuizen continu water lozen in de grachten. Dat krijgt zelfs nooit de kans om de grond in de dringen. Volgens mij gaan er zo in Vlaanderen miljarden liters water per jaar verloren. Dus niet enkel de betonnering is een probleem.
Ik snap niet goed waarom landbouwers, die hun velden enkel leefbaar kunnen houden met een hoge grondwatertafel, toch zoveel inspanningen doen om die grondwatertafel naar omlaag te halen: captatie uit rivieren (waardoor om het omliggende land nog sneller water afvoert naar die rivier en dus uitdroogt), masaal oppompen van grondwater (waardoor de grondwatertafel opnieuw verlaagt).
Dat de boeren een grote schuldige zijn is duidelijk, maar ontneemt de andere actoren (bedrijf & particulier) niet de plicht om ook maatregelen te nemen.
gunmaster schreef:Goed maar ongeacht welk water ik verbruik uit mijn boorput, regen of pidpa in mijn douche, pombak, wachmachine, ... het komt allemaal bij die waterzuivering. Als die zo dom zijn om dat behandeld water in de schelde te dumpen ligt daar het probleem, niet bij mij. Dat ze dat in een spaarbekken steken zodat het later gezuiverd kan worden voor drinkwatergebruik. Zoals ik eerder zei ik kan mijn afvalwater moeilijk in de natuur lozen...
Uiteraard moet je geen regenwater in dat riool gooien. Mijn regenwater stroomt gewoon terug de bodem in.
Er zijn UB'ers die met zuiver regenwater hun wasmachine nog niet durven laten draaien, bedenkt u het protest als een populist ontdekt dat een waterzuiveringsinstallatie werkt met effluent.
Maar ook hier: het is niet omdat de Vlaamse overheid talmt, dat we als burgers onverantwoord gedrag moeten vertonen (grondwaterput boren). En op Vlaams niveau zijn de geesten, na een jaar of 20, eindelijk aan het rijpen:
- effluent mag rechtstreeks op het veld gebracht worden (tot voor kort had je een omweg nodig: effluent mag in de beek en de boer mag uit de beek capteren)
- effluent wordt beschikbaar gesteld
DarkV schreef:gunmaster schreef:En zolang mijn gebruikt water terecht komt in de natuur of in de riolering komt dit de bodem of de watermaatschappij die het filtert ten gunste. Enkel water dat verdampt of in rivieren terecht komt is verloren.
Water dat in de riolering terecht komt is lokaal verloren... daarom dat men nu voor grondbemaling aan het kijken is om dit lokaal terug te "injecteren" of minstens lokaal in een gracht/rivier te laten stromen (maar riolering is de allerlaatste optie).
Ik woon niet in Kampenhout, ik weet niet welke verlichte geesten er in Kampenhout in het gemeentebestuur zitten, maar daar hebben ze net maatregelen uitgevaardigd die overal in Vlaanderen toegepast zouden moeten worden.
DeStandaard Regio Vlaams Brabant - 30/05/2020 -
KAMPENHOUT - Alsmaar droger en dus alsmaar strenger -
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200529_04976203
De gemeenteraad van Kampenhout keurde donderdagavond nieuwe en strenge bemalingsvoorwaarden goed om grondwater efficiënt en zonder verspilling te kunnen inzetten.
De bemaling of het onttrekken van grondwater uit de bodem wordt in Kampenhout voortaan streng gereglementeerd. De maatregelen gaan onmiddellijk van kracht voor nieuwe bouwprojecten.
Er wordt in eerste instantie gekeken op welke plaatsen het technisch mogelijk is om het opgepompte grondwater te retourneren in de bodem. Maar de gemeente gaat een forse stap verder. De maatregelen gelden bovendien niet alleen tijdens periodes van droogte, maar het hele jaar door.
In droge periodes worden de maatregelen nog strenger: ‘Van april tot september zal een bemaler een bijkomende buffer van 10.000 liter moeten voorzien, voordat er wordt geloosd. Dat stelt onze inwoners en landbouwers in staat op deze plaatsen water op te halen dat anders wegloopt. In sommige gemeenten zijn er buffers tot 1.000 liter voorzien, maar dat is te weinig voor een landbouwer die zijn akker wil besproeien’, verduidelijkt Imbrechts.
Kampenhout legt vanaf heden een sondegestuurde bemaling op. Is het grondwater tot op het gewenste niveau gezakt, dan zal de bemaling afslaan en het water weer lichtjes stijgen. Zo wordt er minder water verspild.
Samenvattend
- lokaal injecteren
- buffer van 10m³ voorzien voor captatie
- sondegestuurde bemaling
- meterstanden doorgeven