Modbreak:
Allemaal vriendelijk blijven...
Amai, toffe reactie, beetje overload aan caffeine gehad misschien? Serieus, wat voor veronderstellingen maakt gij hier allemaal over mij zonder mij ook maar te kennen???
Niet dat het enige zin heeft om hier op in te gaan (zoals gewoonlijk)
... maar gezien je toch wat punten aanhaalt die aantonen dat dat je er zelf precies toch niet zoveel vanaf kent of gewoonweg iemand zijn post niet fatsoenlijk kan interpreteren, so here goes nothing.
Volautomaten zijn makkelijk voor de meeste mensen omdat ze er enkel maar bonen moeten indoen, zien dat er water in het reservoir zit en de rest gaat praktisch vanzelf. Espressomachine moet je al wat meer moeite doen, of tenminste toch als je het goed wil doen. De koffie bonen vers malen met een correcte korrelgrootte (best dus maler met ceramic burrs gebruiken, niet met stalen) en rechtstreeks in de portafiller doen, met een tamper aanduwen (zeer belangijk zodat het water overal evenredig er doorheen loopt), etc ... Vandaar dus veel meer onderhoud, ik had het dus niet puur en alleen over de machine maar over alles wat erbij komt kijken (als je het tenminste correct wil uitvoeren).
Speciale koffies bedoel ik lattes, cappuccino's en derlijke. Bij een volautomaat heb je daar meestal extension voor of zit het allemaal ingebouwd om dat makkelijk te zetten. Bij een espresso machine heb je al wat meer skills nodig om de met stoom opgewarmde melk op een juiste en propere manier bij je koffie te gieten om zo een mooi en vooral lekker resultaat te krijgen. Dus ja, je kan daar zeer mooie resultaten mee verkrijgen, maar wel pas na serieus veel oefenen, iets wat niet voor alle mensen weg gelegd is of wat iedereen ook maar interesseert.
Opnieuw, ik heb op geen enkel moment gezegd dat volautomaat beter zou zijn dan espressomachine, ik zeg gewoon dat het doelpubliek anders is. Niet iedereen heeft het ervoor over om met een espressomachine te leren werken om de koffie te maken die zij prefereren (latte, cappucciono, ...). Het is niet omdat jij dit makkelijk vindt dat dat voor iedereen is. Vandaar herhaling van mijn vorige post: het is allemaal subjectief.
Modbreak:
Hé, is er nog koffie?
Tof trouwens om een doodgewoon topic toch weer kapot te kunnen hebben gemaakt met een idiote post. Ge moet het maar kunnen