ervaring met sodastream

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

petrol242 schreef:Even ter verduidelijking, CO2 in flessen is nooit vloeibaar, zelfs bij hoge druk. Vloeibaar CO2 heb je alleen in bulk en diep gekoeld
CO2 zit wél vloeibaar in zo'n fles.
Het voelt een beetje zo aan als je eens goed met een fles schud, maar 't voelt niet zoals water aan nee.
De druk daalt ook enkel op het einde als er geen CO2 meer te verdampen valt.

Afbeelding

20 graden / 60 bar ligt niet voor niks op de lijn tussen vloeibaar en gas, want je hebt ze beide in je fles.

Idem bij een fles Propaan / Butaan.
Propaan zit bijvoorbeeld rond de 8 bar... en neemt zo rond de 150x in volume toe door te verdampen.
Anders krijg je nooit zo veel in een fles hoor bij die drukken.

Er zijn gassen die zich uiteraard minder lenen tot vloeibaar in een fles te steken, waardoor de enige mogelijkheid hoge druk is (250 bar etc)
Agron, laten we zeggen 300K is +-20°C = 0,05 GPa; 1 GPa = 10.000 bar = 500 bar alvorens vloeibaar.
Afbeelding
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Voor een tante van mijn vrouw net een Sodastream besteld, ze was het sleuren met flessen beu.
Die krijg ik echt geen 10kg CO2 bus van een drankencentrale verkocht. Wel een hervulbare cilinder die €13 kost (de inhoud) en te krijgen is bij de Colruyt waar ze elke week gaat winkelen.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Oops, je hebt gelijk wat de CO2 betreft.

Argon wordt meestal cryogeen vloeibaar gemaakt, bij ons althans is dat de enige transportvorm in cryogene bulk.
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

petrol242 schreef:Oops, je hebt gelijk wat de CO2 betreft.

Argon wordt meestal cryogeen vloeibaar gemaakt, bij ons althans is dat de enige transportvorm in cryogene bulk.
Omdat de dichtheid groter is en interessanter dus om een massa te vervoeren.
Niet iedereen beschikt over isolerende tanks, zolang er voldoende en constante afname is, vormt dit geen probleem.
Indien niet vormt het opwarmen een hogere druk tot de veiligheidsventielen afblazen.
Het afblazen zorgt op zijn beurt weer voor verdampen wat warmte nodig heeft voor de faseovergang en zo terug koelt tot het evenwicht bereikt is tussen druk en temperatuur.
Je snapt ook wel dat zo'n tank geen ideale opstelling is voor toepassingen die sporadisch gas nodig hebben.
En er spelen nog wel wat andere argumenten mee hoor.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Ik zat met koolmonoxide in mijn hoofd maar dan nog. Beschamend gezien ik zelf in productie van de industriële gassen werk maar dan in heel grote hoeveelheden en ook in vloeibare vorm. Koolmonoxide distileren we uit methaan na aardgasreforming en ik zat met die dampcurve in mijn kop. (Waterstof enkel gasvormig, koolmonoxide, zuurstof (gas en vloeibaar), stikstof (gas en vloeibaar) en argon (gas en vloeistof).
Propaan en butaan heb ik ook nog geproduceerd in een vorig leven, maar daar zit je inderdaad met vloeistoffen. Butaan verdampt wel wat moeilijker dan propaan, vandaar dat butaan niet aan te raden is in de wintermaanden om de glüwein op te warmen...

Ik dacht wel dat de kleine cylinders koolstofdioxide zelden boven 50 bar afgevuld. Dan bedoel ik kleiner dan de 13l volume flessen (10kg). Ik wil dat wel eens navragen. Maar ik denk dat ik aan het afglijden ben van het topic.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”