Deutsche Bank schrapt gratis rekening

2Flip
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 mei 2010, 21:45
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer
Contacteer:

Inderdaad, ik snap niet goed waarom hier zoveel aandacht aan gegeven wordt in de nationale pers.
10.000 EUR indien >25jaar staat er bij velen wel op de rekening.
Dit lijkt me gewoon een manier om de voor hun "oninteressante klanten", waar ze weinig of niets aan verdienen en wel administratie opleveren, te bestraffen.
Is dit sociaal: niet echt uiteraard, maar de vraag is in hoeverre in bank dit moet zijn...
Afbeelding
efari
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 sep 2015, 21:49
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

Danku Mantis, dat is goed nieuws.
Ik was al benauwd dat ik moeite ging moeten steken om te veranderen van bank.
Gelukkig blijft het normaal gezien dus gratis. (Ik ga ze sowieso nog eens bellen ter bevestiging)
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1004
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 45 keer
Contacteer:

dan val ik wss uit de boot .. +25 en zeker geen 10K .. ( wel wat elke maand wat verrichtingen mastercard etc )
En waarom zou je eigenlijk nog 10K op een rekening zetten .. brengt geen fluit op ...meer nog als je het een jaar laat staan ..kan je na dat jaar minder mee kopen dan nu ...helaas ..
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

De aandacht over de ING Lion Account die niet meer gratis zou zijn verbaasde mij ook. Het enige nieuwe wat er te betalen is bij die rekening is als men cash gaat afhalen bij een niet-ING automaat dat men iets moet betalen voor die dienst. - Dat is nuttig om te weten als rekeninghouder maar zeggen dat het geen gratis rekening meer is dat is overdreven.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Net gezien dat mijn ex Recordbank business account (die gratis was) vanaf nu bij ING 132 eur/jaar kost. Terwijl ik er identiek hetzelfde mee blijf doen...
payphoneuser
Plus Member
Plus Member
Berichten: 209
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 18 keer

Ik was al langer van plan mijn rekening bij Deutsche Bank af te sluiten na mijn overstap naar Keytrade, maar nu zal het sneller gebeuren. Ik zag ertegen op om dit via de post te regelen, nu moet ik deze week toevallig aan een van hun kantoren passeren, 't zal dan de eerste en de laatste keer zijn dat ze mij daar zien :lol:
Matthias_VL
Plus Member
Plus Member
Berichten: 220
Lid geworden op: 29 jun 2008, 17:22
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 3 keer

Deutsche Bank maakt DB M@x helft duurder

Klanten van Deutsche Bank met een DB M@x betalen vanaf Nieuwjaar 2020 12 euro per trimester voor hun rekening tegenover 8 euro nu. Dit bedrag valt wel weg voor mensen die bij de bank minstens een tegoed heeft van 25.000 euro of een belegging heeft gedaan in het voorbije kwartaal. Nu volstaat nog een tegoed van 10.000 euro om de kosten te laten wegvallen.

De verhoging van de kosten op de DB M@ax-zichtrekening maakt deel uit van een jaarlijkse herziening van de tarieven.

Andere tarieven die stijgen, zijn onder meer die voor een kredietkaart. Een DB Titanium kost vanaf Nieuwjaar 20 euro, een DB Titanium plus 30 euro. Nu is dat nog respectievelijk gratis en 20 euro. Voor klanten met een private bankingcontract, zitten ze wel in hun pakket inbegrepen.

Geld opnemen met de kredietkaart buiten de eurozone wordt eveneens duurder. Nu kost dat nog 2,50 euro plus 1% van het afgehaalde bedrag. Straks wordt dat 5 euro plus 1% van het afgehaalde bedrag.

En wie een bankcheque wil via het kantoor betaalt voortaan 6,05 euro. Nu is dat nog gratis.

Voor een geweigerde betaling rekent Deutsche Bank na Nieuwjaar 5 euro aan. https://public.deutschebank.be/f2w/medi ... pdf?r=1464
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1004
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 45 keer
Contacteer:

spijtig .. tijd om Deutche Bank dringend buiten te gooien hier dan ..staat amper geld genoeg op om die kosten te betalen :(
De tijd van echt gratis is duidelijk voorbij ..
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 83 keer

Matthias_VL schreef:Dit bedrag valt wel weg voor mensen die bij de bank minstens een tegoed heeft van 25.000 euro of een belegging heeft gedaan in het voorbije kwartaal. Nu volstaat nog een tegoed van 10.000 euro om de kosten te laten wegvallen.
Nieuwe tarieven even nagelezen, hoewel het artikel het niet vermeldt blijft het volledig gratis als je minder dan 25 jaar bent ongeacht het bedrag dat op de rekening(en) staat.
Area57
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 11 jan 2013, 00:21
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 1 keer

Geld overgezet van spaarrekening naar zichtrekening. Bank Transfer aangevraagd bij nieuwe bank.
Geld was overgezet, DB rekeningen automatisch opgezegd
De brief bij afsluiting was nogal vreemd:
"Hierbij laten wij u weten dat uw toegang tot Online Banking geblokkeerd werd.
Blokkering van: Error! not a valid filename.
Reden van blokkering: Error! not a valid filename.
Datum: ..."
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Als niet-klant van DB ben ik hier niet ontevreden over. Deutsche bank heeft een lange reputatie van financieel wanbeheer. DB is de bank die steeds maar weer opduikt als mogelijke falende systeembank die de economie om zeep kan helpen. Als DB niet rendabele klanten afstoot en inkomsten krijgt van de resterende klanten is dat goed. Al stel ik mij wel vragen bij effect van die maatregel voor de globale financiële toestand van die bank.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Kitt schreef:De tijd van echt gratis is duidelijk voorbij ..
Er zijn toch nog wel wat alternatieven, nee?
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

heist_175 schreef: Er zijn toch nog wel wat alternatieven, nee?
Zeker;
# Argenta als bank met kantoren. Ook gratis geld afhalen. Kredietkaart kan ook gratis zijn.
# ING heeft eigenlijk ook nog steeds een gratis rekening al is niet alles meer gratis, d.w.Zz. cash afhalen bij niet ING automaten.
# HelloBank is er ook nog, speciaal geval aangezien dat meer een merk is dan een bank. Maar kom; ja die geven een gratis zichtrekening, spaarrekening en debitkaart. Mij rekenende ze zelfs niets aan voor een nieuwe toen ik mijn kaart was verloren.
# Keytradebank; gratis, beter nog, die betalen u om gebruik te maken van hun diensten. Ook kredietkaart gratis. Ook bij die bank heb ik gratis een nieuwe debitkaart gekregen toen ik door eigen schuld mijn oude kapot had gekregen
# Europabank; kleintje maar niets mis mee. Open rekening kan enkel via een kantoor maar daar deden ze helemaal niet moeilijk. Geen niet-relevante vragen, geen eisen. Enkel praktische vragen. Ook gratis rekeningen, internetbankieren , debitkaart en gratis visa-kaart (daar stelde ze wel vragen om die te krijgen over mijn inkomsten, logisch)
# KBC Vlaanderen; die hebben ook nog een gratis bankrekening

Misschien dat sommige gaan wegvallen of meer beperkingen krijgen maar het zou mij verbazen als er geen meer zouden overblijven.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Belfius Pulse (klik)
Beobank voor kredietkaarten (klik)
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Inderdaad, genoeg alternatieven en absoluut geen reden om bij 1 bank te blijven levenslang...

Zelf heb ik ook een DB rekening. Destijds afgesloten voor de gratis kredietkaart en een van de beste interesten bij een betrouwbare bank (geen MeDirect ed voor mij).

Maar tegenwoordig is interest een van de laagste, rekening nauwelijks nog gratis, en kredietkaart nu nog eens zeker betalend.

Tijd om te vertrekken en ergens anders mijn geld steken. Nu zelf heb ik wel meerdere bankrekeningen, dus genoeg keuze, maar zie niet meer de reden om DB te behouden.
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1091
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer

Euh, ik hoop dat je beseft dat DB die hoge interesten gaf omdat ze sinds de bankencrisis diep in de problemen zitten en die extra spaartegoeden broodnodig hadden? Too big to fail maakt een bank nog niet betrouwbaar.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik denk dat dat een heel andere discussie is, maar om eerlijk te zijn zie ik dat niet meteen als de grootste probleem. Het verhaal van DB was zwaar overblazen, en kwam natuurlijk veel groter naar voren door zijn grootte. Andere banken deden perfect mee, en erger nog waren de producten van DB aan het doorverkopen, of zelfs aan het gebruiken als beleggingen.

Maar kijk eens naar de bankenrating... Ze hebben nog steeds een A3 rating, dus nog steeds redelijk betrouwbaar. Maar ik steek mijn geld zeker nergens die lagere rating dan dat heeft.

En bankgarantie geloof ik niet in. Wanneer er een falen is, ga je wel zien dat die landen dan niet gaan kunnen uitbetalen, zeker waneer de bank geregistreerd is in onbetrouwbare landen (Spanje, Griekenland, Malta,...). Dat geld zie je nooit meer terug, of best case pas na een paar jaar.
stefan1234
Plus Member
Plus Member
Berichten: 213
Lid geworden op: 05 sep 2019, 14:15
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 12 keer

Er bestaat niet zoiets als de objectief juiste spaarrekeningstrategie om je voor te bereiden op de volgende bankencrisis. Wie er van uit gaat dat de crisis zijn afwikkeling zal krijgen volgens een zuiver juridische logica steekt tot max 100.000 Euro bij banken uit de hele EU, te beginnen bij die met de hoogste interest (Santander Consumer Bank, MeDirect,...) Wie uit gaat van een zuiver politieke logica bij de afwikkeling steekt al zijn of haar geld bij de "juiste" bank. Al naargelang je er vervolgens van uitgaat dat de politiek de particuliere spaarders wel of niet wil redden is dat dan de grootste bank (BNP Paribas Fortis, KBC, ING België, Belfius) of de bank met de beste ratings (Rabobank.be). Eventueel een combinatie van een politieke en een juridische logica, bv. max 100.000 Euro te beginnen met de veiligste banken.
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1091
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer

Dima_2005 schreef:Het verhaal van DB was zwaar overblazen, en kwam natuurlijk veel groter naar voren door zijn grootte.
Waarop baseer je dat? Er vallen nog steeds lijken uit de kast en DB is allesbehalve uit de problemen.
Dima_2005 schreef:Maar kijk eens naar de bankenrating... Ze hebben nog steeds een A3 rating, dus nog steeds redelijk betrouwbaar. Maar ik steek mijn geld zeker nergens die lagere rating dan dat heeft.
Als je iets van de bankencrisis moet onthouden dan is het toch dat die ratings niks betekenen. Welke rating had Fortis op het moment dat ze gered werden?
Dima_2005 schreef:En bankgarantie geloof ik niet in. Wanneer er een falen is, ga je wel zien dat die landen dan niet gaan kunnen uitbetalen, zeker waneer de bank geregistreerd is in onbetrouwbare landen (Spanje, Griekenland, Malta,...).
Over welke bank heb je het dan precies? Zowel MeDirect als Santander Consumer Banking vallen onder het Belgische garantiestelsel, Griekse banken zijn bij mijn weten niet actief in België.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Didymus schreef:
Dima_2005 schreef:En bankgarantie geloof ik niet in. Wanneer er een falen is, ga je wel zien dat die landen dan niet gaan kunnen uitbetalen, zeker waneer de bank geregistreerd is in onbetrouwbare landen (Spanje, Griekenland, Malta,...).
Over welke bank heb je het dan precies? Zowel MeDirect als Santander Consumer Banking vallen onder het Belgische garantiestelsel, Griekse banken zijn bij mijn weten niet actief in België.
Bankengarantie is leuk en wel, maar het blijft enkel een "garantie", wat geen garantie betekent dat je je geld gaat terug zien. En zeker wanneer het om een ander land gaat dan de hoofdzetel van de bank gaat het politiek gekibbel beginnen... Zeker als het over 100den miljoenen / miljarden gaat gaan. Waar gaat de Belgische staat dat geld halen om de garantie uit te betalen?

De garantie was geïntroduceerd om mensen vertrouwen te geven in het bankensysteem, maar is niks meer dan gewoon een loze belofte naar mijn mening, en vertrouw ik er niet op. Maar da's natuurlijk een persoonlijk standpunt.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Het wordt stilaan een "maatschappelijke discussie" topic, maar als Deutsche Bank overkop zou gaan, sleurt die gegarandeerd een hoop andere banken mee. Dus als de overheid het geld niet heeft om het via het garantiefonds beloofde geld terug te betalen (en daar ben ik het mee eens, dat hebben ze niet...) moet je al geluk hebben dat je bij een bank zit die toevallig niet meegesleurd wordt.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Als de ca 300 miljard aan belgische spaargelden in rook opgaan, krijgen we waarschijnlijk een IOY papierke als troostprijs :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1091
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer

Dima_2005 schreef:En zeker wanneer het om een ander land gaat dan de hoofdzetel van de bank gaat het politiek gekibbel beginnen...
Sorry, maar dit slaat werkelijk nergens op. Er zijn terechte bedenkingen te plaatsen bij het systeem van een garantiestelsel, maar dit is er geen van.

Je stelling was dat DB meer vertrouwen verdient dan bv. MeDirect omwille van het garantiestelsel is wel degelijk ontkracht. Als die laatste morgen failliet blijkt, dan zal het Belgisch garantiestelsel zonder meer uitbetalen. Dat betekent echter niet dat ze die schade vervolgens niet gaan proberen te verhalen op de schuldigen, vraag maar aan Jeroen Piqueur.

Mocht DB echter omvallen, dan moet je, zoals SpecialK terecht stelt, eigenlijk hemaal nergens op rekenen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

De crisis bij Deutsche Bank overroepen noemen, zou ik toch niet durven :). Ze zijn nooit uit de slechte cijfers geweest en scoren constant slechte punten wat betreft transparantie, toezicht, ...

Ik ben het verder wel eens met de "politieke garantie". Alsof de NL overheid zou bijspringen voor BE spaarders :).
Kijk maar hoe de NL regering onze (BE) regering gerold heeft met Fortis/ABN Amro of hoe de FR regering zich nog steeds opstelt tov de BE regering in Dexia of BNPPFortis.

Ik zou DB nu geen grote bedragen toevertrouwen.
Herinner u Kaupthing bank en ICESave? Nog aangeraden door TestAankoop en een paar maanden later was iedereen z'n centen kwijt. Voor een paar basispunten meer intrest. Bij BNPPF, KBC, ING en Belfius is het spaargeld nooit in beeld gekomen als target.
Wel was er een aantal jaren later (2013, BNPPF is omgevallen in 2008) sprake, in een draft versie, van een haircut (klik)
stefan1234
Plus Member
Plus Member
Berichten: 213
Lid geworden op: 05 sep 2019, 14:15
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 12 keer

Natuurlijk is er niemand die die depositogarantie wil testen, maar ze is toch wel iets harder dan je zou denken op basis van de toogpraatanalyses, die er blijkbaar van uitgaan dat bij het falen van een bank de deposito's vergoed gaan worden volgens dezelfde logica als de puntenverdeling van het Eurovisie Songfestival. Bank uit land A actief in en gegarandeerd volgens depositogarantiestelsel van land B gaat failliet, bevolking van lang B moet weinig hebben van bevolking van land A, spaarders uit alle andere landen dan B kunnen het vergeten. Ja nee. De depositogarantie is verplicht volgens EU-recht en het is uiteraard verboden te discrimineren op basis van de nationaliteit van de spaarders. Een politieke logica geeft natuurlijk altijd de voorkeur aan de eigen bevolking, daar moet je geen illusies over hebben. Anderzijds is het juridisch subsysteem er om kapitaal te beschermen tegen de gevolgen van een politieke logica (ook wel "democratie" genoemd). Dat juridisch subsysteem is er om de belangen van de grootkapitalisten te beschermen, niet om jouw kapitaaltje van EUR 100.000 te beschermen, maar op zo'n momenten kan je mee profiteren van de bescherming van het grootkapitaal. Of hoe de juridische logica in ultimis gegarandeerd wordt door haar eigen politieke logica en je dus ook als Belgische spaarder bij DB nog niet moet wanhopen bij nakend faillissement.

Naast al dat: het depositogarantiestelsel kan makkelijker tussenkomen bij de faling van een (in België) kleine bank zoals Santander Consumer Bank of MeDirect dan wanneer bv. de grootbanken dreigen te falen. Edit: zoals Didymus reeds opmerkte.
Laatst gewijzigd door stefan1234 op 03 nov 2019, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

DB schuift/speelt wel met een pot van ca 55.000 miljard :-(
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Taaner242
Plus Member
Plus Member
Berichten: 107
Lid geworden op: 25 sep 2019, 20:42
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 14 keer

heist_175 schreef: Herinner u Kaupthing bank en ICESave?
De spaargelden van Kaupthing België vielen onder de garantie van Luxemburg omdat Kaupthing Belgie een filiaal van de Luxemburgse vestiging van de Ijslandse bank was. Op dat moment was die garantie in Luxemburg 20.000 euro (was net voor het optrekken naar 50.000, nu ook 100.000). Luxemburg heeft de gelden bijna een jaar geblokkeerd maar uiteindelijk zijn de Belgische spaarrekeningen overgenomen geworden door Keytrade. Vanaf dan kon je gewoon terug aan je spaargeld.
stefan1234
Plus Member
Plus Member
Berichten: 213
Lid geworden op: 05 sep 2019, 14:15
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 12 keer

wied schreef:DB schuift/speelt wel met een pot van ca 55.000 miljard :-(
Getallen zijn fundamenteel niet van belang in een systeem van fiatgeld.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

stefan1234 schreef:toogpraatanalyses
Ach kom.
Iedereen weet hoe zwaar de regels gelden voor de grote landen (FR, DE, SP, IT) tegenover de kleintjes (BE, LU, PT, ...).
De Italiaanse regering heeft ook niet écht ingegrepen in het rotte Italiaanse bankwezen, omdat iedereen daar ook aandeelhouder is van de banken (een soort Arco maar dan verspreid over de ganse bevolking).
Geloof je echt dat de Cypriotische, Maltese, Griekse of Portugese regeringen zich zwaar in schulden gaan steken om Russen of Duitsers terug te betalen via het garantiefonds?
Qua EU-garantiefonds: de Cyprioten hebben de "KYC" voor de Russen altijd aan hun gat geveegd, dus waarom zou een Duitse bank of burger daarvoor moeten inspringen?

Kijk naar wat er in de Nordics aan het gebeuren is (Danske & Swedbank): miljarden worden witgewassen, er volgt (momenteel is het nog: zou kunnen volgen) een - terechte - sanctie die de bank op de fles doet gaan.
En wie gaat dat betalen?

Net zoals het hypotheekgarantiestelsel in de US een GIGANTISCH cadeau is aan de banken, is het garantiefonds een compleet bedrog.
Doe als consument uw huiswerk en zoek een bank volgens uw risicoprofiel. Wil jij 80 basispunten meer scoren bij Kaupthing: doe maar, maar neem de risico's erbij. Of wil je liever een doodbrave, saaie bank, die niets creatiefs met uw centen van plan is? Doe maar.
Het depositogarantiestelsel (DGS) zorgt dat iedereen moet betalen voor de fratsen van de exoten. Stel u voor: alle opladers worden €0,50 duurder om de schadegevallen van de el-cheapo Chinese brol te vergoeden?! Wil jij el cheapo brol, wel neem dan de lasten én de lusten. Het DGS zorgt dat de lusten bij de klant komen en de lasten bij de maatschappij. Mooie boel!

@Kaupthing
Vanaf dan kon je gewoon terug aan je spaargeld.
Dat ging anders niet zo "gewoon". Moord en brand hebben die basispuntenzoekers geschreeuwd. Zowat elke krant of magazine heeft het erover gehad.
Greed turned ugly en de maatschappij moest er voor opdraaien?!
stefan1234
Plus Member
Plus Member
Berichten: 213
Lid geworden op: 05 sep 2019, 14:15
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 12 keer

heist_175 schreef:
stefan1234 schreef:toogpraatanalyses
Ach kom.

Geloof je echt dat de Cypriotische, Maltese, Griekse of Portugese regeringen zich zwaar in schulden gaan steken om Russen of Duitsers terug te betalen via het garantiefonds?
Qua EU-garantiefonds: de Cyprioten hebben de "KYC" voor de Russen altijd aan hun gat geveegd, dus waarom zou een Duitse bank of burger daarvoor moeten inspringen?
Dat zijn toch wel andere voorbeelden dan je eerste voorbeeld:
heist_175 schreef:Alsof de NL overheid zou bijspringen voor BE spaarders :).
Nogmaals, de vraag is niet of overheden met plezier de tegoeden gaan vergoeden van buitenlandse spaarders. Wel of ze via juridische weg gedwongen kunnen worden dit te doen (ja) en of er, indien ze niet in staat zijn die te vergoeden, er op EU-niveau een politiek draagvlak is om tot een equivalente oplossing te komen voor spaarders. Dat laatste zal afhangen van het profiel van de banken en de klanten. Nee, er gaat geen politiek draagvlak zijn om de Russische klanten van Maltese of Cypriotische banken te helpen. Te hoog apenlandengehalte aan zowel de kant van de banken als aan de kant van de klanten.
Maar beweren dat
heist_175 schreef:Alsof de NL overheid zou bijspringen voor BE spaarders :).
met een :) er bij "want allez komaan iedereen weet toch da ge nen Ollander ni kunt betrouwen allez zwaanst na ni"
verraadt een geloof in een wereldbeeld waarin alles altijd een strikt politieke logica volgt, het wereldbeeld van de toogpraatanalyse.

Overigens zijn er ook maar twee echte exoten (gegarandeerd door een garantiestelsel verder dan de buurlanden) actief in België die zich richten op gewone Belgische klanten volgens mij, nl. Revolut (geen depositogarantie, maar hebben een banklicentie in Litouwen waardoor ze in de toekomst gebruik kunnen maken van de depositogarantie van dat land) en Izola (van de badkamermarchant Van Marcke, depositogarantiestelsel van Malta). Behalve die twee en dan nog een aantal diaspora-banken waar je als gewone Belg geen klant hoort te worden kan je alle banken vertrouwen tot 100.000 Euro.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

stefan1234 schreef:
heist_175 schreef:Alsof de NL overheid zou bijspringen voor BE spaarders :).
met een :) er bij "want allez komaan iedereen weet toch da ge nen Ollander ni kunt betrouwen allez zwaanst na ni"
verraadt een geloof in een wereldbeeld waarin alles altijd een strikt politieke logica volgt, het wereldbeeld van de toogpraatanalyse.
Kijk naar de afwikkeling van Icesave (Wikipedia), tenzij je heel die afwikkeling ook toogpraat noemt?
Er zijn Ijslandse verkiezingen over geweest, parlementaire blockages, een referendum, ....
In januari 2013 heeft het hof van justitie van de Europese Vrijhandelsassociatie (EFTA) IJsland gelijk gegeven dat het weigerde Nederlandse en Britse rekeninghouders van Icesave te compenseren.[43] Tegen de uitspraak is geen beroep mogelijk. Volgens het hof waren de gevolgen van de kredietcrisis voor IJsland dermate zwaar, dat het land van compensatie af kon zien.
bye bye garantie...

toogpraat :bang:
stefan1234
Plus Member
Plus Member
Berichten: 213
Lid geworden op: 05 sep 2019, 14:15
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 12 keer

Wat je vooral aangetoond hebt is dat je liever het laatste woord hebt dan dat de argumenten van een ander zorgvuldig leest alvorens je caféwijsheden rond te bazuinen. Ik stelde niet dat het toogpraat is om te stellen dat politiek (meer bepaald financieel nationalisme) een factor is in de afwikkeling van failliete banken. Als ik dat gesteld had, zou je Icesave-argument relevant geweest zijn. Echter, dat is niet wat ik stelde. Wat ik stelde is dat het toogpraat is om te beweren dat elke "buitenlandse" bank die een beetje meer rente biedt ipso facto meer risico inhoudt voor de spaarder omdat bij faillissement enkel de klanten van het thuisland van de bank gered gaan worden. Dat de Icesave-affaire op een financieel-nationalistische koehandel uitdraaide, bewijst niet dat dit bij een eventueel faillissement van Santander Consumer Bank of MeDirect (of DB) ook zo zou zijn. Ik pleit er dan ook niet voor om blind vertrouwen te hebben in juridische garanties, wel om uit te gaan van een gemengd politiek-juridische logica waarbij je kijkt naar de structurele kenmerken van een bank.

De bevolking van België is ongeveer 30 keer die van IJsland, wat betekent dat de discrepantie tussen economische draagkracht van het land en de te garanderen deposito's bij gelijk GDP per capita en gelijke deposito's toch al 30 keer kleiner is. Of zou Duitsland zich de reputatie van een financiële schurkenstaat te zijn op de hals wil halen door bij faillissement van DB enkel de Duitsers te vergoeden om op die manier de (relatieve) habbekrats van de Belgische deposito's van DB uit te sparen? MeDirect en Santander Consumer Bank zijn gegarandeerd door het Belgische depositogarantiestelsel. Hun klanten zijn particulieren die in België wonen, dus vermoedelijk grotendeels Belgen en i.i.g. geen Russiche oligarchen. Dat weer iets heel anders dan een bank op een bijna onbewoonde vulkanische rots met een paar vissersboten die deposito's uit heel de EEA of zelfs uit heel de wereld aantrekt omdat ze twee or drie keer de rente aanbieden dan de bank met de tweede hoogste rente. Waar MeDirect z'n deposito's aan uitleent weet ik niet, maar Santander Consumer Bank doet vooral aan consumentenkrediet, niet de meest risicovolle activiteit. Dat alles maakt een directe vergelijking met Icesave onmogelijk.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Je riep vooral dat het niet kon, het ene buurland dat het andere buurland niet "terugbetaalde".
Ik heb geen glazen bol, maar ik baseer me wel op de feiten uit het verleden:
- de NL regering die de BE regering gewoon uitrookte rond ABN Amro/Fortis (later BNP Paribas Fortis)
- de FR regering die de BE regering voor schut zette bij Dexia/Belfius
- Icesave die uiteindelijk toch niet alle deposito's moest vergoeden
- de haircut op de spaartegoeden (boven een bepaald bedrag) voor de Cypriotische banken
Maar als iemand zichzelf in slaap wil wiegen met de spaargeldgarantie, wil ik die persoon zijn Sinterklaasdromen niet aan diggelen slagen.

Ik ken Santander Consumer Bank niet, ik neem voor waar aan dat je beweert dat ze in consumentenkrediet zitten. Dat die activiteit al dan niet risicovol is, is niet noodzakelijk aan de orde. Fortis is niet omgevallen omdat het genomen risico (an sich) verkeerd uitdraaide (zoals bij Societe Generale + Jerome Kiervel -> Wikipedia, maar wel omdat ze liquiditeitsproblemen kregen op een moment dat kortlopend krediet quasi onmogelijk te verkrijgen was (vergelijkbaar met wat er recent in de US gebeurde en waar de Fed honderden miljarden per dag ter beschikking stelde - DS 20/09/2019 + de mogelijke oorzaak DS 28/10/2019). Fortis kond hun assets onvoldoende snel ten gelde maken. BNP Paribas heeft er dan ook een heel sappige deal aan gehad: de aankoopsom hebben ze het eerste (of het tweede) jaar al volledig "terugbetaald" gekregen als dividend van Fortis.

@dicrepantie
Wat zou er aan tegoeden staan in Zwitserland of Luxemburg? En wat zou de verhouding bevolking of GDP tov die tegoeden zijn?
Ik zou toch heel voorzichtig zijn met het zich veilig wanen achter de Europese of Belgische garantie, al is het natuurlijk wachten op een Vlaamse garantie mét geel/zwart lintje.
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1091
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer

stefan1234 schreef:Waar MeDirect z'n deposito's aan uitleent weet ik niet, maar Santander Consumer Bank doet vooral aan consumentenkrediet, niet de meest risicovolle activiteit.
Santander Consumer Finance is een andere entiteit dan Santander Consumer Banking. In haar kenmarkten (Spanje, VK) is Santander voornamelijk een klassieke grootbank hoor. Dat ze hier consumentenkredieten verkopen komt doordat ze een aantal activiteiten uitgewisseld met de Royal Bank of Scotland bij de poging om samen met Fortis ABN Amro over te nemen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

heist_175 schreef:Net zoals het hypotheekgarantiestelsel in de US een GIGANTISCH cadeau is aan de banken, is het garantiefonds een compleet bedrog.
Doe als consument uw huiswerk en zoek een bank volgens uw risicoprofiel. Wil jij 80 basispunten meer scoren bij Kaupthing: doe maar, maar neem de risico's erbij. Of wil je liever een doodbrave, saaie bank, die niets creatiefs met uw centen van plan is? Doe maar.
Het depositogarantiestelsel (DGS) zorgt dat iedereen moet betalen voor de fratsen van de exoten. Stel u voor: alle opladers worden €0,50 duurder om de schadegevallen van de el-cheapo Chinese brol te vergoeden?! Wil jij el cheapo brol, wel neem dan de lasten én de lusten. Het DGS zorgt dat de lusten bij de klant komen en de lasten bij de maatschappij. Mooie boel!
En nu wil Duitsland ook toelaten dat de ganse maatschappij - deze keer Europees - gaat opdraaien voor het mismanagement door enkelen

https://www.standaard.be/cnt/dmf20191106_04703961
Duitse steun voor Europese bescherming spaargeld
De Duitse minister van Financiën, Olaf Scholz, maakt zijn borst nat voor een Europees stelsel om spaarders in de EU beter te beschermen: ‘Dit is geen kleine stap voor een Duitse minister.’
De Europese regels garanderen de bescherming van 100.000 euro spaargeld per rekeninghouder voor het geval er een bank over de kop gaat, maar de stelsels zelf zijn per lidstaat georganiseerd en blijven daarom kwetsbaar. De Europese Commissie formuleerde daarom al in 2015 een voorstel om ­geleidelijk zo’n Europees depositogarantiestelsel in te voeren, waarbij uiteindelijk 43 miljard euro in de pot zou zitten. Chris­tine Lagarde, de nieuwe voorzitter van de ECB, drong dit voorjaar als directeur van het IMF nog aan op een snelle doorbraak in het dossier.
Dus brave, saaie banken moeten hun tarieven verhogen zodat er een pot aangelegd kan worden om het aggressieve beleid van andere banken te depaneren als het misgaat. De Italianen zullen zeer geïnteresseerd zijn, kunnen ze hun banken over de kop laten gaan op kosten van de rest van Europa.
Ik wil gerust solidair zijn, als het plafond naar beneden gaat tot €10K of €20K.
Ik wil geen Maltese of Nordics bank redden die moedwillig de KYC of witwasregels aan z'n laars lapt/lapte.
De bestuurders van Fortis hebben grove fouten gemaakt en zijn er nooit voor bestraft geweest, maar de maatschappij heeft wel moeten ophoesten!
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

heist_175 schreef: Ik wil geen Maltese of Nordics bank redden die moedwillig de KYC of witwasregels aan z'n laars lapt/lapte.
De bestuurders van Fortis hebben grove fouten gemaakt en zijn er nooit voor bestraft geweest, maar de maatschappij heeft wel moeten ophoesten!
Als reactie op de bankencrisis en dergelijke gevoelen is 10-jaar geleden de coöperatieve NewB opgericht om te pogen een nieuwe, ethische, veilige , coöperatieve bank op te richten. Eentje zonder hoge bonussen ook.

En het hoogtepunt van die poging is toevallig juist nu. NewB is nu bezig met een kapitaalronde. Die loopt tot 27 november. Poging is om 30 miljoen te verzamelen. Als dat zou lukken en als NewB haar banklicentie krijgt (januari 2020) kan die nieuwe bank starten.

Investeerders krijgen hun inleg volledig terug als men niet de 30 miljoen kan verzamelen of als NewB geen banklicentie krijgt. 100%. - Indien wel zit het kapitaal vast voor minimaal 3 jaar. Alles alles goed gaat krijgt men ooit zijn inleg terug bij uittreding. In het slechtste geval ben je alles kwijt. Wie hier in wil investeren doet dat om te helpen te pogen een andere bank op te richten, niet omdat het een financieel goed idee is om winst te maken. (wat het niet is)

Zoals het er nu naar uitziet gaat dat niet lukken. Al kan het natuurlijk nog wel nog lukken indien er grote investeerders zouden instappen.

https://newb.coop
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik heb geen ambitie om in het kapitaal van een bank te stappen,
maar als ze het redden, dan ben ik best bereid om (een deel van) mijn spaargeld daar te parkeren.
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 734
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 22 keer

Ik heb zelf een prepaid kredietkaart bij newb. Het voelt zeer amateuristisch aan, maar het werkt wel goed.

Ik kan me niet van het idee ontdoen dat newb er vooral is om de winst door te sluizen naar de aangesloten ngo's. Allemaal ngo's die al lang hun doel voorbijschieten. Eerst zakkenvullen en overhead betalen, wat er dan overschiet gaat met wat geluk naar de echte werking/het doel.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

dragonflo schreef:Ik heb zelf een prepaid kredietkaart bij newb. Het voelt zeer amateuristisch aan, maar het werkt wel goed.
Mijn NewB kredietkaart voelt vooral zeer composteer aan. Ze valt letterlijk uit elkaar. Ik kan wel gratis een nieuwe krijgen als ik wil maar ze werkt nog.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Ik vrees dat NewB zijn licentie niet gaat halen om eerlijk te zijn. Ik heb zo'n aandeel van heel in het begin, maar als ik dan nu de voorwaarden lees: als ze toch een licentie verwerven is je oorspronkelijke inleg zo goed als meteen 50% minder waard. Na 4-5 jaar hopen ze dat terug op 100% te hebben en anders gewoon dikke pech.

Nee, sorry, daar doe ik niet aan mee.

Misschien dit onderdeel afsplitsen als er meer reacties komen?
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”