AVM brengt Fritz!OS 7 komt met verbeterde Wifi, mesh en smarthome

Nieuws omtrent telecom
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Dat heb ik ook steeds gehad met de 7490 Jack, daarom heb ik die weg gedaan.
Want de 7360v2 heeft dat probleem niet.
Hoe vaak ik de 7490 herstart heb is niet te tellen.
Als je gaat zoeken hebben velen er problemen mee en gaat het fout als er een Wifi-repeater geplaatst is.
Jack Daniels schreef:J43 zou volgens de uitleg van Philippe annex J zijn omdat er geen vaste telefonie op die lijn zit. En dat kan kloppen want ik heb inderdaad geen vaste telefonie op die lijn.
Annex J krijg je bij de instelling van Annex B als er geen vaste lijn is.
Annex I (soms ook J) krijg je als je Annex A kiest en er ook geen vaste lijn is.

Maar pas op, het modem kiest die mode niet altijd vanwege de lijnspanning die er toch is, want het zijn eigenlijk modes die op een onbelaste lijn komen, ergo geen lijnspanning wat Proximuis niet doet.
Je modem kan switchen tussen A/I/J en B/J.
Raw-copper is geen raw-copper, al verkopen ze het wel zo, de lijnspanning is altijd aanwezig.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Geert-Jan schreef:Annex J krijg je bij de instelling van Annex B als er geen vaste lijn is.
Annex I (soms ook J) krijg je als je Annex A kiest en er ook geen vaste lijn is.
Bij de nieuwe FritzBoxen werkt het als volgt:
Voorwaarde: FritzBox staat ingesteld op België.
Tijdens het syncroniseren na opstart (training) kijkt de FritzBox op welke DSLAM die aangesloten is:
  • In geval van Broadcom schakelt hij automatisch op Annex A - ongeacht de instelling (Annex A of Annex B).
  • In geval van Ikanos wordt wel gekeken naar de instelling (Annex A of Annex B). Die moet dus op Annex B ingesteld staan.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member

Een plaatje zegt meer dan woorden :lol:
Broadcom.png
B43.png
B43 is geen Annex A....
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
philippe_d
Moderator
Moderator

Geert-Jan schreef:B43 is geen Annex A....
Inderdaad, maar je hebt ook geen recente Firmware erop ...
En staat hij ingesteld op "België" ?
screenshot_13.png
screenshot_14.png
screenshot_16.png
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member

Ah kijk, dus ze doen nu vanaf 7.xx aan autodetectie....nice!

Er is hoop voor de 7360v2 gebruikers want er is een 7.01 beschikbaar voor de 7362SL en die modem is vrijwel gelijk aan de 7360v2 maar is een OEM versie voor de 1-to-1 provider in Duitsland.
Intern is de modem gelijk op misschien een iets snellere Wlan-chip.
Lijkt me stug dat mijn modem het niet krijgt terwijl de rest gelijk is en er voldoende ram/rom aanwezig is zoals in de 7362SL.

Ook geven ze de 7360v2 net als de 7362SL nog steeds als current aan.

Zie hier de firmware:

https://download.avm.de/fritzbox/fritzb ... /fritz.os/

Andere bronnen zeggen dat AVM zich een beetje verslikt heeft in 07.xx en dat er toch wel veel bugs gemeld worden.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
demenne
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 9 keer

philippe_d schreef:Leuke nieuwigheid in Fritz!OS 7: afstand tot de ROP :-D

screenshot_407.png
Slecht nieuws: deze optie zit alleen in de nieuwe driver.
Gezien wij hier voor Proximus de oude driver moeten aanvinken is deze optie voor ons niet zichtbaar :-(

Mijn Fritzbox 7430 heeft nu ook de 7.01 en de optie "use previous driver" is niet aangevinkt.
Toch krijg ik geen afstanden te zien.
https://drive.google.com/file/d/1ZcvS4I ... sp=sharing

Bijkomend off topic vraagje, ik zou graag een hogere snelheid halen dan 32/6, zodat ik van tariefplan kan wisselen bij EDPNET.
Proximus vertelde me dat er waarschijnlijk geen vectoring actief is op mijn wijkkast, maar dat EDPNET dit moest regelen.
EDPNET vertelde me dat ik hiervoor bij Proximus moet zijn.

Kan iemand mij vertellen hoe ik kan nagaan of vectoring al dan niet actief is en of ze deze kunnen activeren?
philippe_d
Moderator
Moderator

demenne schreef:Mijn Fritzbox 7430 heeft nu ook de 7.01 en de optie "use previous driver" is niet aangevinkt.
Welke driver gebruikt je FritzBox dan wel?
demenne schreef:Bijkomend off topic vraagje, ik zou graag een hogere snelheid halen dan 32/6, zodat ik van tariefplan kan wisselen bij EDPNET.
Proximus vertelde me dat er waarschijnlijk geen vectoring actief is op mijn wijkkast, maar dat EDPNET dit moest regelen.
Volgens de screenshot heb je wel degelijk vectoring actief op jouw lijn. En jouw snelheid is niet 32/6, maar 25/2
De 32/6 "attainable troughput" is het theoretsich maximum dat je lijn aankan, maar het profiel dat je van Proximus hebt gekregen is 25/2 (en daar kan EDPNet niets aan wijzigen).
Wat je aan EDPnet wel kan vragen is dat ze een TBF starten (of zelf doen), en dan afwachten of je eventueel een hoger profiel krijgt.
demenne
Plus Member
Plus Member

philippe_d schreef:
demenne schreef:Mijn Fritzbox 7430 heeft nu ook de 7.01 en de optie "use previous driver" is niet aangevinkt.
Welke driver gebruikt je FritzBox dan wel?
In het overzicht staat DSL version 1.100.136.15
philippe_d schreef:
demenne schreef:Bijkomend off topic vraagje, ik zou graag een hogere snelheid halen dan 32/6, zodat ik van tariefplan kan wisselen bij EDPNET.
Volgens de screenshot heb je wel degelijk vectoring actief op jouw lijn. En jouw snelheid is niet 32/6, maar 25/2
De 32/6 "attainable troughput" is het theoretsich maximum dat je lijn aankan, maar het profiel dat je van Proximus hebt gekregen is 25/2 (en daar kan EDPNet niets aan wijzigen).
Wat je aan EDPnet wel kan vragen is dat ze een TBF starten (of zelf doen), en dan afwachten of je eventueel een hoger profiel krijgt.
Ja komt die 25 niet doordat ik momenteel EDPNET XS heb (20/2)?
De sprong naar XL lijkt mij vrij beperkt (30/6?), maar ik merk wel dat ik regelmatig last heb van de beperkte bandbreedte.
philippe_d
Moderator
Moderator

demenne schreef:Ja komt die 25 niet doordat ik momenteel EDPNET XS heb (20/2)?
Neen.
De syncsnelheid van jouw lijn, heeft niets te maken met jouw abonnement.

EDPNET XS
  • - jouw lijn synct aan 25/2.
    - het abonnement XS heeft een maximum snelheid van 20/2 (Cap).
    >> jouw max. surfsnelheid is dus 20/2 zijn
EDPNET XL
  • - jouw lijn synct aan 25/2.
    - het abonnement XL heeft een maximum snelheid van 100/4 (geen cap).
    >> jouw max. surfsnelheid zal 25/2 zijn.
De sprong naar XL is dus inderdaad zéér beperkt (wat betreft snelheid) :wink:
blatruwe
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 29 keer

Je hebt nu wel maar een 8b profiel. Mogelijk wordt die attainable wel een stuk opgetrokken als je een 17a profiel zou krijgen met XL ...

Als je jouw adres ingeeft op de site van edpnet, welke snelheden staan dan daar vermeld?
demenne
Plus Member
Plus Member

Philippe, Blatruwe,

bedankt voor de info.
Op de site van EDPNET krijg ik een max snelheid van 30/10. Ik denk dat Philippe het bij het rechte eind heeft, en dat ik niet verder zal geraken dan 25/x

Ik wacht nog even op het internet only aanbod van Orange, en anders druip ik terug af naar Telenet denk ik :oops:
philippe_d
Moderator
Moderator

blatruwe schreef:Je hebt nu wel maar een 8b profiel. Mogelijk wordt die attainable wel een stuk opgetrokken als je een 17a profiel zou krijgen met XL ...
Dat spreekt voor zich dat de attainable hoger wordt als je een 17a profiel zou krijgen :wink: .

Het profiel dat je krijgt wordt echter door Proximus bepaald (op basis van de eigenschappen van de lijn), en hangt niet af van je abonnement met je provider...
XS of XL maakt geen verschil ...
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”