Leasing elektrische wagen: hoe eraan beginnen?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Plus 1 voor r2d2 om terug on topic te gaan!
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

NuKeM schreef:Waterstof omzetten in energie kan op enkele manieren, maar die zijn (fysiek/chemisch) gelimiteerd in hun (lage) rendement. Om een eenvoudig inzicht te scheppen, stel dat je om een fuel-cell wagen op waterstof te laten rijden (die uit elektriciteit wordt gewonnen) drie windmolens moet zetten, dan kan je met diezelfde drie windmolens evengoed drie full elektrische wagens laten rondrijden...
Meer in cijfers ter vergelijking enkele (optimistische) well-to-wheel rendementen:
- ICEV (verbrandingsmotor) 13 %
- BEV (batterij elektrisch voertuig) 28 %
- FCV (waterstof fuel cell voertuig) 10 %
- ICEV-H2 (waterstof verbrandingsmotor) 3%
Aangenomen dat uw cijfers kloppen, zijn ze totaal irrelevant.
Er is voldoende energie voorhanden, alleen niet altijd op de moment dat het nodig is. Puur gerekend met "kWh productie op een jaar" ga je met uw windmolens misschien wel 3 auto's laten rijden, maar als er even geen wind is, krijg je uw auto in de verste verte niet opgeladen. Dan duurt een elektrische tankbeurt niet maar 2u, maar een hele dag, wachtend op een zuchtje wind.
Niet zo bij waterstof: met het teveel aan energie overdag kan je waterstof maken die eender wanneer getankt kan worden. Overdag is er wel vaker energie teveel: windmolens gecombineerd met zonnepanelen. Dat gaat enkel sterker worden, want op nieuwbouwdaken moet vaak al panelen gelegd worden op het E-peil te halen.
Elektriciteitsvoorziening gaat niet over: hebben we genoeg om het jaar door te komen, maar wel hebben we genoeg op de moment dat we het nodig hebben. Met een massale uitrol van elektrische wagens weet je alvast zeker dat het NIET gaat lukken wegens te weinig centrales die energie kunnen leveren op de moment dat het nodig is (om van de avondspitspiek nog te zwijgen -> iedereen komt thuis en begint te koken, wassen, TV kijken EN zijn auto op te laden).

Staat alles op punt? Daar zou ik heus niet vanuit gaan.
Heeft het meer potentieel dan elektriciteit? Zeker weten :).

http://www.standaard.be/cnt/dmf20170804_03003544
Mark Pecqueur, docent autotechnologie aan de Thomas More hogeschool, gelooft al langer in het potentieel van waterstof. ‘Het is zeker niet de efficiëntste brandstof’, zegt hij. ‘Maar focussen op rendement is een fout debat. Er is meer dan genoeg energie beschikbaar. En de prijs van zonne- en windenergie is in vrije val.’
Terwijl tot voor kort gevreesd werd voor black-outs als er te weinig zon of wind is, breken wetenschappers zich nu het hoofd over wat ze moeten aanvangen met alle overtollige energie op piekmomenten. In 2015 moest Duitsland al 4 procent van zijn energie uit windmolens ‘dumpen’, omdat ze niet kon worden opgeslagen. Dat probleem zal de volgende jaren nog scherper worden. China gooit nu al meer dan 17 procent van zijn groene energie weg, schrijft Bloomberg.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”