Telenet en Proximus nog te sterk,volgens het BIPT
- MaT
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
- Bedankt: 282 keer
Yep, wat enkele jaren geleden perfect kon en wat in andere landen kan is hier op magische wijze 'onmogelijk'.
Maar ik wil er niet verder op ingaan. Voor mij is het simpelweg oorzaak én gevolg van 2 duopolisten die, zoals het BIPT ook stelt, teveel greep hebben op de markt.
Ook de discussie met boulder over IPTV en apps wil ik niet verderzetten want totaal offtopic. Het punt was dat je met vrije hardwarekeuze niets 'moet' en zelf beslist wat je wil aanschaffen en hoe ver je daar in wil gaan.
Maar ik wil er niet verder op ingaan. Voor mij is het simpelweg oorzaak én gevolg van 2 duopolisten die, zoals het BIPT ook stelt, teveel greep hebben op de markt.
Ook de discussie met boulder over IPTV en apps wil ik niet verderzetten want totaal offtopic. Het punt was dat je met vrije hardwarekeuze niets 'moet' en zelf beslist wat je wil aanschaffen en hoe ver je daar in wil gaan.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
- Bedankt: 210 keer
Ik denk dat je technisch niet begrijpt dat de infrastructuur bij kabel niet dezelfde is als bij de koperparen van Proximus.MaT schreef:Ook de discussie met boulder over IPTV en apps wil ik niet verderzetten want totaal offtopic. Het punt was dat je met vrije hardwarekeuze niets 'moet' en zelf beslist wat je wil aanschaffen en hoe ver je daar in wil gaan.
Daarom dat je denkt dat je gaat bandbreedte winnen door naar IPTV te gaan bij de kabel.
Dat is niet zo, het is gewoon een technisch verschil qua opzet tussen kabel en koperparen.
Het komt erop neer dat je bij kabel een veel grotere bandbreedte hebt, maar dat die wel gedeeld wordt met een hele straat, of een aantal huizen.
De TV zenders worden daar één keer opgezet, en nemen dus maar één keer van die gedeelde bandbreedte in, en ze zijn allemaal tegelijk beschikbaar.
Je DVB-C tuner in je TV of in je digibox/corder stemt af op één frequentie en vindt daar een aantal zenders (bijv. Canvas HD), maar die worden niet naar jou gestuurd, ze stonden gewoon al heel de tijd klaar op de kabel, en nemen gewoon permanent plaats in.
Enkel als je iets op aanvraag doet (of internet), neemt dat aparte bandbreedte voor jou in.
Het gevolg daarvan is dat je zonder problemen 4 digiboxen/corders kunt zetten op één plaats, want bijkomende boxen nemen geen extra bandbreedte in beslag.
Daarom dat streaming van 4K zenders totaal niet voor meer ruimte zou zorgen, integendeel.
Je zou een veelvoud van de ruimte gebruiken die je bij DVB-C gebruikt.
Bij IPTV via het koperpaar zit het anders in elkaar.
Je hebt veel minder bandbreedte ter beschikking, maar die is dan wel voor u alleen (punt tot punt verbinding).
Stem jij af op een zender, dan wordt die naar jouw verbinding gestuurd, en vanaf dat moment neemt ze bandbreedte in.
Omdat er veel minder bandbreedte is op de koperkabel, kun je niet zomaar decoders bijzetten, en locaal opnames bijmaken.
Vandaar dat ze bij Proximus met netwerk opnames werken.
Op het moment van opnemen, stuur je gewoon een commando, de opname gebeurt dan bij Proximus zelf, en op het moment van opnemen passeren er 0 bytes over de netwerkkabel.
Pas achteraf bij het bekijken wordt dan die opname naar jou gestreamd.
En zo sparen ze bandbreedte.
Het systeem van IPTV op de kabel gaan toepassen zou dus heel veel extra bandbreedte kosten die er niet is.
Als ze dat toch zouden willen toepassen, dan zullen ze moeten nodes splitsen tot je maar met heel weinig families nog die bandbreedte deelt.
Maar of dat nu interessanter is, is maar de vraag.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 35 keer
*sorry for merging into the convo*
Maar er bestaan toch netwerktechnologieën waarbij een bepaald pakketje data naar meerdere ontvangers gaat?
Wat als ze dit nu ook bij de kabel kunnen doen?
Eigenlijk bijna het zelfde als wat ze nu doen, maar dan i.p.v. de zenders, de datapakketten die uiteindelijk bij jouw modem IPTV-signalen worden.
Ik en mijn buur kijken vtm HD, dus de kabel verstuurt slechts één keer dit digitaal signaal, en onze beide modems ontvangen deze.
Gezien iedereen op dezelfde kabel zit, ontvangt mijn overbuur die misschien ook, maar die doet er niets mee.
En wat als we zo bandbreedte kunnen besparen? Pas op: ik weet dat analoge kanalen veel bandbreedte vragen op de kabel, en een zender via IPTV misschien meer bandbreedte vraagt dan gewoon zoals het nu is, maar stel dat in heel de straat 4 keer naar vtm HD, 2 keer naar VIER HD, 1 keer naar Discovery Chanel HD en 3 keer naar één HD wordt gekeken, dan kunnen ze met die technologie misschien enkel deze 4 kanalen bandbreedte laten innemen, i.p.v. alle kanalen tegelijkertijd.
Dat is ook het voordeel van zo'n kabel tegenover DSL. Je deelt het met iedereen, dus iedereen kan eigenlijk ook ontvangen wat jij ontvangt.
Just saying what jumped into my mind, lol, I'm sorry if this doesn't make sense at all
Maar er bestaan toch netwerktechnologieën waarbij een bepaald pakketje data naar meerdere ontvangers gaat?
Wat als ze dit nu ook bij de kabel kunnen doen?
Eigenlijk bijna het zelfde als wat ze nu doen, maar dan i.p.v. de zenders, de datapakketten die uiteindelijk bij jouw modem IPTV-signalen worden.
Ik en mijn buur kijken vtm HD, dus de kabel verstuurt slechts één keer dit digitaal signaal, en onze beide modems ontvangen deze.
Gezien iedereen op dezelfde kabel zit, ontvangt mijn overbuur die misschien ook, maar die doet er niets mee.
En wat als we zo bandbreedte kunnen besparen? Pas op: ik weet dat analoge kanalen veel bandbreedte vragen op de kabel, en een zender via IPTV misschien meer bandbreedte vraagt dan gewoon zoals het nu is, maar stel dat in heel de straat 4 keer naar vtm HD, 2 keer naar VIER HD, 1 keer naar Discovery Chanel HD en 3 keer naar één HD wordt gekeken, dan kunnen ze met die technologie misschien enkel deze 4 kanalen bandbreedte laten innemen, i.p.v. alle kanalen tegelijkertijd.
Dat is ook het voordeel van zo'n kabel tegenover DSL. Je deelt het met iedereen, dus iedereen kan eigenlijk ook ontvangen wat jij ontvangt.
Just saying what jumped into my mind, lol, I'm sorry if this doesn't make sense at all
Blond doesn't mean stupid
- MaT
- Elite Poster
Oh maar het is niet dat ik niet begrijp hoe de infrastructuur ineen zit of dat ik geen argumenten meer heb.boulder schreef: Ik denk dat je technisch niet begrijpt dat de infrastructuur bij kabel niet dezelfde is als bij de koperparen van Proximus.
Het is dat
1) Deze discussie offtopic is hier.
2) Ik geen zin heb in opnieuw zo'n discussie waarbij we constant rondjes draaien (zoals bij azerty vs qwerty).
3) Ik het gevoel heb dat het meer over het op de man spelen gaat dan over inhoud.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
-
- Elite Poster
Dat is echt wel flauw.MaT schreef:Oh maar het is niet dat ik niet begrijp hoe de infrastructuur ineen zit of dat ik geen argumenten meer heb.boulder schreef: Ik denk dat je technisch niet begrijpt dat de infrastructuur bij kabel niet dezelfde is als bij de koperparen van Proximus.
Het is dat
1) Deze discussie offtopic is hier.
2) Ik geen zin heb in opnieuw zo'n discussie waarbij we constant rondjes draaien (zoals bij azerty vs qwerty).
3) Ik het gevoel heb dat het meer over het op de man spelen gaat dan over inhoud.
Jij hebt zelf dat idee hier gelanceerd om alle set top boxen naar IPTV om te zetten.
Nu ik erop reageer, en met puur technische argumenten zeg dat dat geen goed idee is, is het plots "off topic".
Ik heb absoluut niet de man gespeeld.
Volgens mij zijn er veel mensen die denken dat wat bij het koperpaar geldt, ook gewoon 1:1 op de kabel geldt.
Maar dat is niet zo.
Het zijn technisch andere infrastructuren, en dat is niet iets dat ik uitgevonden heb.
Maar goed, we zijn het in elk geval eens dat vrije hardwarekeuze (tot op zeker punt) geen slechte zaak zou zijn, maar niet over het punt of daar een grote kans zit om de concurrentie aan te wakkeren.
Ik heb niet heel die studie gelezen, maar ik heb wel gezien dat er grafieken instaan met de verdelingen sat / iptv / kabel.
Het valt op hoe klein de niche satelliet wel is (1-2%).
Het is nochtans net daar waar er meest vrije hardwarekeuze was.
Dat lijkt mij toch wel een teken dat je daarmee niet plots massa's klanten kunt lokken.
Ook wat r2504 zegt, Proximus startte op gebied van TV helemaal vanaf 0 en haalde toch snel een mooi marktaandeel met zijn IPTV, en dat allemaal zonder vrije hardwarekeuze.
Daarom ben ik het ermee eens dat andere factoren veel belangrijker zijn, en prijs is daarvan niet te onderschatten.
Dus is het idee van het BIPT om de prijzen die Telenet en Proximus doorrekenen naar de concurrenten op hun netwerk te verlagen, niet zo gek.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Niets is gratis natuurlijk... ook niet de modem die jij zelf zal moeten aanschaffen, maar als jij gelooft dat hierdoor je abonnement plots 10 euro per maand goedkoper zal zijn dan vrees ik dat je last hebt van wishfull thinking.Fluppeke schreef:Aangezien ge gratis tussen 2 aanhalingstekens zet hoop ik dat je beseft dat gratis niet gratis is. En daar zit nu net het probleem.
Een provider heeft er trouwens totaal geen baat bij een slechte modem te leveren die ondermaatse prestaties neerzet. Wat de Chinezen aan jou verkopen zal hun worst wezen, en of hij binnen een jaar of twee nog zal voldoen aan de nieuwste xDSL of Eurodocsis standaard daar heb je al helemaal het raden naar.
Ik moet trouwens de eerste persoon nog tegenkomen die zegt... nee, ik stap niet over naar aan andere (goedkopere) provider want dan komt die een andere gratis modem plaatsen. Nee, mensen zijn gewoon lui... en dan moet je je provider niet verwijten.
En mensen op sat die eigen hardware gebruiken zijn net de tweakers... een normale TVV gebruiker gaat heus niet kiezen voor vrije hardware maar neemt netjes z'n setje af. Het is dan ook meer dan duidelijk dat vrije hardware totaal geen argument is in dit duopolie verhaal.boulder schreef:Ik heb niet heel die studie gelezen, maar ik heb wel gezien dat er grafieken instaan met de verdelingen sat / iptv / kabel.
Dat lijkt mij toch wel een teken dat je daarmee niet plots massa's klanten kunt lokken.
Inderdaad maar de "vrije hardware keuze" is gewoon een obsessie van bepaalde personen... los van enige realiteit en inlevingsvermogen naar Jan met De Pet. Ik durf haast te beweren dat de personen die er zo voor ijveren er zelf geen gebruik van maken.boulder schreef:Ook wat r2504 zegt, Proximus startte op gebied van TV helemaal vanaf 0 en haalde toch snel een mooi marktaandeel met zijn IPTV, en dat allemaal zonder vrije hardwarekeuze.
Daarom ben ik het ermee eens dat andere factoren veel belangrijker zijn, en prijs is daarvan niet te onderschatten.
Dus is het idee van het BIPT om de prijzen die Telenet en Proximus doorrekenen naar de concurrenten op hun netwerk te verlagen, niet zo gek.
Trouwens prijs is ook niet het enige issue... anders had Proximus geen enkele klant meer en zat iedereen bij Scarlet. Een Belg is nu éénmaal honkvast en zal zelden veranderen, niet om vrij hardware, zelfs niet om prijs... enkel als je hem boos maakt door slechte producten/service te leveren.
- MaT
- Elite Poster
Absoluut niet, ik zeg enkel dat het technisch perfect mogelijk is.boulder schreef: Dat is echt wel flauw.
Jij hebt zelf dat idee hier gelanceerd om alle set top boxen naar IPTV om te zetten.
We zijn van "moeten is niet van toepassing bij vrije hardwarekeuze" naar "een app voor IPTV" gegaan en nu zitten we al bij "Alle DVB-C omzetten naar IPTV". Offtopic is volgens mij de juiste term hier.
Vrije hardwarekeuze was dan ook maar 1 van mijn 6 voorstellen. Maar dit word eruit gepikt en vervolgens gedaan alsof ik zou beweren dat dit en dit alleen de oplossing is voor alle problemen.boulder schreef:Maar goed, we zijn het in elk geval eens dat vrije hardwarekeuze (tot op zeker punt) geen slechte zaak zou zijn, maar niet over het punt of daar een grote kans zit om de concurrentie aan te wakkeren.
Neen, dat is het niet, maar het geeft de consument net iets meer macht.
Satteliet is altijd al een relatief kleine markt geweest en aangezien het merendeel gewoon blijft zitten, hoe de omstandigheden ook evolueren, moet je inderdaad geen volksverhuizing verwachten.boulder schreef:Ik heb niet heel die studie gelezen, maar ik heb wel gezien dat er grafieken instaan met de verdelingen sat / iptv / kabel.
Het is trouwens appelen met peren vergelijken want vrije hardwarekeuze is niet de enige reden waarom je wel of niet voor een provider kiest.
Satteliet heeft nog altijd een relatief hoge instapkost, de meeste huizen zijn niet voorzien om op 5 minuten even een schotel plus bekabeling te installeren en velen vinden die schotel ook nog eens lelijk. Daar zitten de grootste drempels voor satteliet.
Gek he, in een markt waar 1 van de 2 dominante spelers TV aanbied zie je een verdeling van het klantenbestand als de 2e speler ook TV begint aan te bieden (met een veel kleinere drempel dan satteliet).boulder schreef:Ook wat r2504 zegt, Proximus startte op gebied van TV helemaal vanaf 0 en haalde toch snel een mooi marktaandeel met zijn IPTV, en dat allemaal zonder vrije hardwarekeuze.
-
- Deel van't meubilair
Welke macht zou ik dan wel hebben ? Het is niet dat ik overstap naar een nieuwe provider dat ik afhankelijk ben van m'n vorige provider voor het bekomen van een nieuwe modem... die ga ik altijd netjes krijgen van m'n nieuwe provider dus ik zie niet in welke "macht" ik hierdoor zou krijgen ?MaT schreef:Vrije hardwarekeuze was dan ook maar 1 van mijn 6 voorstellen. Maar dit word eruit gepikt en vervolgens gedaan alsof ik zou beweren dat dit en dit alleen de oplossing is voor alle problemen.
Neen, dat is het niet, maar het geeft de consument net iets meer macht.
We pikken het er trouwens niet uit... jij schuift het steeds naar voor als de heilige graal terwijl het dat absoluut niet is.
Waarmee bewezen is dat "vrije hardware keuze" totaal GEEN issue is ! Prijs is trouwens evenmin een issue want Proximus en Telenet zijn quasi even duur, en Scarlet (of vele anderen) wat je met even weinig moeite kan verkrijgen is goedkoper.MaT schreef:Gek he, in een markt waar 1 van de 2 dominante spelers TV aanbied zie je een verdeling van het klantenbestand als de 2e speler ook TV begint aan te bieden (met een veel kleinere drempel dan satteliet).
Nogmaals... de Belg is lui en wil niet overstappen ! Het enige wat het BIPT moet doen is zorgen voor toegang tot de bestaande netwerken op basis van kost+, en zonder beperkingen (zoals geen telefonie mogen aanbieden)... de rest is aan de consument.
-
- Elite Poster
Die app voor IPTV is jouw idee, en alles omzetten is daar de logische consequentie van.MaT schreef:We zijn van "moeten is niet van toepassing bij vrije hardwarekeuze" naar "een app voor IPTV" gegaan en nu zitten we al bij "Alle DVB-C omzetten naar IPTV". Offtopic is volgens mij de juiste term hier.
Wil jij ze alle 2 tegelijk, dan moet je dubbel zoveel bandbreedte hebben.
Dus ofwel schakel je niet om, en blijft het zoals het is, of je schakelt om, maar dan is het voor iedereen.
Het bewijst dat mensen wel kunnen veranderen, ook zonder vrije hardwarekeuze.MaT schreef:Gek he, in een markt waar 1 van de 2 dominante spelers TV aanbied zie je een verdeling van het klantenbestand als de 2e speler ook TV begint aan te bieden (met een veel kleinere drempel dan satteliet).
- MaT
- Elite Poster
De macht om te kunnen zeggen: "als het mij hier niet meer aanstaat stap ik op 10min over naar de dichtste concurrent". Niet wachten op nieuwe hardware, niet wachten op een technieker, geen opnames kwijt,...r2504 schreef:Welke macht zou ik dan wel hebben ? Het is niet dat ik overstap naar een nieuwe provider dat ik afhankelijk ben van m'n vorige provider voor het bekomen van een nieuwe modem... die ga ik altijd netjes krijgen van m'n nieuwe provider dus ik zie niet in welke "macht" ik hierdoor zou krijgen ?
Net zoals je dat kunt doen met de (smart)phone. Nieuwe simkaart erin en voila, andere provider. Geen ander toestel nodig, geen verlies van data, geen gesukkel met dingen over te zetten,...
Inderdaad, daarom staat dat er als enige voorstel in het vet en 3x zo groot als normaal.... neen dus.r2504 schreef:We pikken het er trouwens niet uit... jij schuift het steeds naar voor als de heilige graal terwijl het dat absoluut niet is.
Waarmee bewezen is dat wat het BIPT zegt, "Telenet en Proximus nog te sterk", ook klopt. Voor de rest bewijs je niet daarmee.r2504 schreef:Waarmee bewezen is dat "vrije hardware keuze" totaal GEEN issue is ! Prijs is trouwens evenmin een issue want Proximus en Telenet zijn quasi even duur, en Scarlet (of vele anderen) wat je met even weinig moeite kan verkrijgen is goedkoper.
Prijs is wel zeer degelijk een issue en loopt perfect samen met vrije hardwarekeuze. Als je de hele installatie moet vervangen en een nieuw systeem gewoon moet worden is dat een drempel. Als de prijs dan maar €0.5/maand scheelt, dankzij de wurgprijzen van telenet en belgacom, dan is die drempel te groot voor de winst die men haalt.
Oftewel: Telenet en Proximus zijn nog te sterk!
3x fout:boulder schreef: Die app voor IPTV is jouw idee, en alles omzetten is daar de logische consequentie van.
1) De app is raf1 mee afgekomen.
2) Het is geen idee, maar een voorbeeld.
3) Telenet heeft nu al IPTV via een app (voor android en iOS), zegt YELO je iets?
Het bewijst alleen maar dat telenet en proximus te sterk zijn, zoals het BIPT ook concludeert. Echte concurrentie heeft al moeite om te blijven bestaan, laat staan dat ze kunnen groeien in het huidige klimaat. Het gros van de mensen kiest gewoon voor 1 van de 2 sterke namen, dat is al.boulder schreef: Het bewijst dat mensen wel kunnen veranderen, ook zonder vrije hardwarekeuze.
-
- Deel van't meubilair
Lol... op 10 minuten... een Belg denkt gemiddeld drie maanden over de vraag zou ik veranderen of nietMaT schreef:De macht om te kunnen zeggen: "als het mij hier niet meer aanstaat stap ik op 10min over naar de dichtste concurrent". Niet wachten op nieuwe hardware, niet wachten op een technieker, geen opnames kwijt,...
En die SIM kaart komt uit de lucht gevallen... ook daar mag je omgaan (of wachten tot ze ze opsturen via de post wat gemiddeld ook nog eens een week in beslag neemt).MaT schreef:Net zoals je dat kunt doen met de (smart)phone. Nieuwe simkaart erin en voila, andere provider. Geen ander toestel nodig, geen verlies van data, geen gesukkel met dingen over te zetten,...
Moest prijs een issue zijn dan hadden Proximus en Telenet geen klanten meer !MaT schreef:Prijs is wel zeer degelijk een issue en loopt perfect samen met vrije hardwarekeuze.
Dat ga je altijd moeten doen... ook bij vrije hardware keuze... of denk je dat iedereen dan meteen een meerprijs gaat betalen voor een modem die zowel xDSL als Eurodocsis kan (laat staan z'n voortuin gaat open graven of toch ook maar koper/coax te leggen terwijl hij dat misschien nooit gaat gebruiken) ? Trouwens het enige wat je moet vervangen is de modem... en dat doet zelfs je nieuwe provider voor jou... verder is het ethernet en dat blijft gewoon zoals het is.MaT schreef:Als je de hele installatie moet vervangen en een nieuw systeem gewoon moet worden is dat een drempel.
Zet Proximus/Telenet soms een geweer tegen je hoofd of wat... niemand verplicht je die prijzen te betalen, er is keuze genoeg en zelfs goedkoper ! En als je komt zeuren van provider X of Y is niet beschikbaar bij mij dan is dat niet de fout van Proximus/Telenet maar van de betreffende provider (en dan moet je daar gaan wenen).MaT schreef:Als de prijs dan maar €0.5/maand scheelt, dankzij de wurgprijzen van telenet en belgacom, dan is die drempel te groot voor de winst die men haalt.
Die concurrentie heeft moeite met een retail- systeem en beperkingen zoals geen telefonie... en vooral het wantrouwen van de consument dat het geen grote bekende naam is (om diezelfde redenen zitten ook nog altijd enorm veel mensen bij "De Kreditebank" en "Electrabel").MaT schreef:Echte concurrentie heeft al moeite om te blijven bestaan, laat staan dat ze kunnen groeien in het huidige klimaat. Het gros van de mensen kiest gewoon voor 1 van de 2 sterke namen, dat is al.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
De dag dat er échte concurrentie komt voor Telenet en Proximus is de dag dat er hier een nieuwe provider de boel open breekt om zijn eigen kabels in de grond te steken en via die kabels telecom, internet,... aan te bieden. Al de rest qua alternatieve providers is praat voor de vaak.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
- James.
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 34 keer
De Belg is inderdaad lui, maar zou ter besparing van enkele tientallen jaarlijkse euros best wél willen overstappen! Waarom meer betalen als minder ook kan?r2504 schreef:Nogmaals... de Belg is lui en wil niet overstappen ! Het enige wat het BIPT moet doen is zorgen voor toegang tot de bestaande netwerken op basis van kost+, en zonder beperkingen (zoals geen telefonie mogen aanbieden)... de rest is aan de consument.
Helaas ziet de Belg het niet zitten om iemand te moeten laten langskomen en daarvoor een dag thuis te blijven, het spreekwoordelijk hoofd van zijn netwerkinfrastructuur te laten transplanteren van iets naar de nieuwe provider en al zijn opnames van de gesloten settopbox kwijt zijn.
Drie zaken die NIET hoeven wanneer andere hardware wordt toegelaten op het netwerk, drie zaken die de huidige klanten momenteel ontraadt over te stappen.
En dan heb ik maar lukraak enkele proberen opsommen, de lijst is verre van af.
Maar goed, blijf gewoon verder tegendraads doen en alle pogingen tot beterschap der consument af te schieten als onmogelijk en fantasie. Ne mens zou bij god denken dat ge geld krijgt om de huidige status quo in stand te laten houden met uw gespui!
-
- Deel van't meubilair
Vraag dat aan alle mensen die nog bj Electrabel zitten... daar is nochtans vrije hardwarekeuze, je moet niet thuis zijn, het is een puur administratief iets !James. schreef:Waarom meer betalen als minder ook kan?
En die Belg heeft zowel koper als coax netjes klaarliggen in z'n technische ruimte volgens jou... als je denkt dat het gewoon een kwestie is van zelf een modem, en alle andere apparatuur zoals een STB, te kopen die alle standaarden ondersteunen dan vrees ik dat je toch wel heel naief bent. Voor de meeste is het al een drama als ze moeten gaan zoeken waar het kabeltje het huis binnen komt.James. schreef:het spreekwoordelijk hoofd van zijn netwerkinfrastructuur te laten transplanteren van iets naar de nieuwe provider en al zijn opnames van de gesloten settopbox kwijt zijn.
Dit heeft niets met tegendraads doen te maken maar alles met een realistisch beeld van de gemiddelde consument... iets wat jou duidelijk ontbreekt. Je leeft gewoon in een ideale droomwereld waarbij iedere consument de ideale netwerkinfrastructuur heeft en wil investeren (op voorhand) in toestellen die alles ondersteunen (vandaag en morgen).James. schreef:Maar goed, blijf gewoon verder tegendraads doen en alle pogingen tot beterschap der consument af te schieten als onmogelijk en fantasie
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Grappig dat mensen nog het duopolie willen ontkennen. Je hebt maar 2 grote spelers en de rest is en/of eigendom van die grote spelers of biedt gewoon niet dezelfde diensten. Het is niet te vergelijken met bijvoorbeeld de energiemarkt waar je WEL kan veranderen als je dat past. Ik doe dat ieder jaar en het kost me 5 minuten moeite om de tellerstand eens door te sturen. De stroom blijft exact even goed werken en ik moet geen enkel toestel vervangen.
Het zou mooi zijn mochten we dat met internet/tv en telefoon ook kunnen. Nu zit je met 2 spelers die de prijzen op elkaar afstemmen waardoor we teveel betalen als consument. Ja, je kan veranderen van Telenet naar Proximus of omgekeerd maar je zit met +- dezelfde prijs en je hebt een hoop gedoe bij de overschakeling. Begrijpelijk dat veel mensen hier tegenop zien. Veranderen om nog minder te krijgen is ook geen optie.
Het zou veel beter zijn mocht de infrastructuur beheerd worden door een nationale speler/overheid en de operatoren delen daarbij dezelfde infrastructuur om hun diensten aan te bieden. Minder kabels, snel overschakelen en transparante vergelijkingen zijn mogelijk. Maar ja, zoals ze zelf zeggen bij de operatoren "de Belgen betalen graag"
Het zou mooi zijn mochten we dat met internet/tv en telefoon ook kunnen. Nu zit je met 2 spelers die de prijzen op elkaar afstemmen waardoor we teveel betalen als consument. Ja, je kan veranderen van Telenet naar Proximus of omgekeerd maar je zit met +- dezelfde prijs en je hebt een hoop gedoe bij de overschakeling. Begrijpelijk dat veel mensen hier tegenop zien. Veranderen om nog minder te krijgen is ook geen optie.
Het zou veel beter zijn mocht de infrastructuur beheerd worden door een nationale speler/overheid en de operatoren delen daarbij dezelfde infrastructuur om hun diensten aan te bieden. Minder kabels, snel overschakelen en transparante vergelijkingen zijn mogelijk. Maar ja, zoals ze zelf zeggen bij de operatoren "de Belgen betalen graag"
- James.
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 34 keer
Ha nee eh, bij mij geldt dezelfde regel als bij MaT (of was het raf1?): dat er niemand zou moeten langskomen als je verandert van provider maar op hetzelfde netwerk blijft, bv van Telenet naar Orange. De settopbox zou moeten blijven kunnen werken, eventueel zouden enkele VoD-abo's komen te vervallen indien die als bundel bij de vorige provider maar niet bij de huidige provider worden aangeboden, maar opnames staan in principe volledig los van het netwerk.r2504 schreef:En die Belg heeft zowel koper als coax netjes klaarliggen in z'n technische ruimte volgens jou... als je denkt dat het gewoon een kwestie is van zelf een modem, en alle andere apparatuur zoals een STB, te kopen die alle standaarden ondersteunen dan vrees ik dat je toch wel heel naief bent. Voor de meeste is het al een drama als ze moeten gaan zoeken waar het kabeltje het huis binnen komt.
Nu weet ik wel dat het niet zo simpel is, dat opnames eigenlijk niet meteen lokaal worden opgeslagen op het toestel, maar het moet gezegd worden dat smartTV's zelf al de mogelijkheid bieden om VoD te consumeren, om opnames te doen, om een EPG te raadplegen, etc.
Die gesloten en provider-eigen settopbox is functioneel en technisch gezien eigenlijk helemaal niet nodig, maar dient louter ter vendor/provider lock-in.
-
- Deel van't meubilair
Doet iemand dat dan ?Dizzy schreef:Grappig dat mensen nog het duopolie willen ontkennen.
Appelen... peren... totaal ander verhaal... de energiemarkt heeft een gestandardiseerd netwerk wat maakt dat de overschakeling louter administratief is. Je koffiezet heeft dan ook maar één "protocol" en dat is 220V wisselspanning.Dizzy schreef:Het is niet te vergelijken met bijvoorbeeld de energiemarkt waar je WEL kan veranderen als je dat past.
Er zijn nog genoeg providers buiten Proximus en Telenet.Dizzy schreef:Ja, je kan veranderen van Telenet naar Proximus of omgekeerd maar je zit met +- dezelfde prijs en je hebt een hoop gedoe bij de overschakeling.
Tja, als ons kat een koe was konden we ze melken voor de stoof zeggen ze hier... ik droom ook van een nationale infrastructuur op basis van glasvezel in handen van één organisatie waarbij providers diensten kunnen afnemen... maar het zal gewoon niet gebeuren (en of we er beter mee zullen zijn is nog maar de vraag... we hebben namelijk reeds zo'n fantastisch voorbeeld op gebied van electriciteit). Trouwens ook dit kan je moeilijk de providers verwijten... wel onze minister van Telecom !Dizzy schreef:Het zou veel beter zijn mocht de infrastructuur beheerd worden door een nationale speler/overheid en de operatoren delen daarbij dezelfde infrastructuur om hun diensten aan te bieden. Minder kabels, snel overschakelen en transparante vergelijkingen zijn mogelijk.
-
- Elite Poster
Dat zijn geen providers. Dat zijn doorverkopers. Mobile vikings is voor mobiele telefonie ook geen provider maar een doorverkoper van Base om maar een voorbeeld te geven.r2504 schreef:Er zijn nog genoeg providers buiten Proximus en Telenet.
-
- Deel van't meubilair
Nee, het zijn virtuele providers... en door een vrije hardware keuze gaan die plots geen eigen netwerk hebben hoor.
Straks ga je nog vertellen dat het Proximus en Telenet z'n fout is dat een andere provider niet wil investeren in een eigen netwerk.
Straks ga je nog vertellen dat het Proximus en Telenet z'n fout is dat een andere provider niet wil investeren in een eigen netwerk.
-
- Elite Poster
Ik ga straks helemaal niks vertellen. En op de keper beschouwd zijn en blijven het doorverkopers. Ze bieden hun eigen diensten aan maar ze bestaan bij de gratie van de grote 2. En hoe je het draait of keert: er zijn maar twee providers. De rest huurt bandbreedte af en verkoopt die door aan een hogere prijs dan de provider zelf omdat de reseller ook nog eens huurgeld moet betalen. Iets wat de provider niet doet waardoor hij goedkoper kan aanbieden. Is trouwens de oorzaak van het faillissement van meerdere doorverkopers. Reden voor mij indertijd om van edpnet naar Proximus te gaan. 10 euro per maand is voor mij voldoende reden om de resellers links te laten liggen.
-
- Deel van't meubilair
Dat is niet de fout van die twee aanbieders... ik begrijp dus niet waar je hiermee naartoe wil. In Nederland zijn er wel bedrijven die van nul een nieuw fibernetwerk aanleggen, er is dus niet meteen een reden dat het hier niet kan.Jack Daniels schreef:Ze bieden hun eigen diensten aan maar ze bestaan bij de gratie van de grote 2. En hoe je het draait of keert: er zijn maar twee providers.
En dan komen we bij het punt dat de alternatieven niet hetzelfde aanbod hebben en niet de benodigde stabiliteit bieden die een consument verwacht van een bedrijf. Wederom is dit niet de schuld van het duopolie maar wel van opportunisme van mensen die denken snel providertje te kunnen spelen zonder deftig business plan.Jack Daniels schreef:Reden voor mij indertijd om van edpnet naar Proximus te gaan. 10 euro per maand is voor mij voldoende reden om de resellers links te laten liggen.
Je hebt met je overstap trouwens nogmaals bewezen dat vrije hardware keuze geen issue is, zelfs een meerkost is het dat niet
-
- Elite Poster
Waar ik hier mee naar toe wil? Nochtans simpel. Ik zeg: er zijn 2 providers en de rest zijn doorverkopers. Jij zegt letterlijk: er zijn genoeg providers buiten Proximus en Telenet. Wat een flagrante leugen is.
Verder heb ik met geen woord gerept over stabiliteit bij de resellers. Dat is iets wat je hier ter plekke uit je duim hebt gezogen.
En wat vrije hardware keuze te maken heeft met mijn overstap is ook zo één van je hersenspinsels. Ik schreef dat 10 euro per maand voldoende reden was om over te stappen.
Verder heb ik met geen woord gerept over stabiliteit bij de resellers. Dat is iets wat je hier ter plekke uit je duim hebt gezogen.
En wat vrije hardware keuze te maken heeft met mijn overstap is ook zo één van je hersenspinsels. Ik schreef dat 10 euro per maand voldoende reden was om over te stappen.
- MaT
- Elite Poster
r2504 schreef:Die concurrentie heeft moeite met een retail- systeem en beperkingen zoals geen telefonie...
Dus je erkent dat er beperkingen zijn voor de alternatieve spelers om met een gelijkaardig aanbod te komen, maar het is hun eigen schuld?r2504 schreef: En dan komen we bij het punt dat de alternatieven niet hetzelfde aanbod hebben en niet de benodigde stabiliteit bieden die een consument verwacht van een bedrijf. Wederom is dit niet de schuld van het duopolie maar wel van opportunisme van mensen die denken snel providertje te kunnen spelen zonder deftig business plan.
-
- Elite Poster
Men zegt : de Belg / Vlaming is te lui om te veranderen.
Kijk : ik zit nu voor mijn internet bij Proximus, en voor mijn telefonie bij 3StarsNet.
Daar betaal ik een 6€/maand vaste kost, waarmee ik dan een aantal minuten naar vaste nummers binnen België mag bellen, en ik heb natuurlijk mijn lokaal nummer waar ik bereikbaar ben.
Bij Proximus heb ik het goedkoopste internet abonnement : 27,50€/maand.
Samen dus iets van een 33,50€/maand.
Kan het dan werkelijk goedkoper?
EDPNet lijkt mij wel aantrekkelijk omdat ik dan geen datalimiet heb, en een hogere maximum snelheid, vooral qua upload interessant, (nog te verifiëren of ik ze dan ook haal), maar ik kan niet zeggen dat mij dat goedkoper uitkomt.
De VDSL XL komt al op 35€/maand.
Men zegt wel "telefonie inbegrepen", maar dat is alleen het abonnement, gesprekskosten komen er weer gewoon bij.
De VDSL XS is 25€/maand.
Dat is dan 2,50€ goedkoper dan ik bij Proximus af ben, maar dan heb ik weer tragere snelheden.
Zelfde verhaal bij Scarlet, internet loco kost al 35€/maand, da's meer dan ik nu betaal, en da's dan bij de "low cost maatschappij" van Proximus.
En er is een goedkopere formule, maar dan ga ik weer achteruit qua snelheid, etc.
Dommel is nog wat duurder.
Dus ik denk dat het een beetje simplistisch is om te zeggen dat ik maar moet veranderen, en dat ik dan goedkoper af zal zijn, en als ik het niet doe, dat dat uit luiheid is.
Maar als er iemand mij iets kan aanraden dat echt goedkoper is, en waar ik niet achteruitga qua snelheid en volume, laat gerust weten.
Voor mijn GSM zit ik bij Dommel, en daarvoor was dat Simyo, dus het hoeft voor mij geen grote naam te zijn.
Maar ik ben wel geen fan van packs.
Internet en telefonie wil ik desnoods nog bundelen, maar mijn digitale TV wil ik voorlopig bij de kabel behouden.
En ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat het alles of niets is.
Internet wordt veel te duur verkocht als je alleen dat product wilt afnemen.
Als nu het BIPT er kan voor zorgen dat EDPNet minder moet betalen om de infrastructuur van Proximus te gebruiken, dan kan die prijs naar beneden.
Dan kan ik toch maar zeggen dat hun analyse niet zó compleet verkeerd is...
Kijk : ik zit nu voor mijn internet bij Proximus, en voor mijn telefonie bij 3StarsNet.
Daar betaal ik een 6€/maand vaste kost, waarmee ik dan een aantal minuten naar vaste nummers binnen België mag bellen, en ik heb natuurlijk mijn lokaal nummer waar ik bereikbaar ben.
Bij Proximus heb ik het goedkoopste internet abonnement : 27,50€/maand.
Samen dus iets van een 33,50€/maand.
Kan het dan werkelijk goedkoper?
EDPNet lijkt mij wel aantrekkelijk omdat ik dan geen datalimiet heb, en een hogere maximum snelheid, vooral qua upload interessant, (nog te verifiëren of ik ze dan ook haal), maar ik kan niet zeggen dat mij dat goedkoper uitkomt.
De VDSL XL komt al op 35€/maand.
Men zegt wel "telefonie inbegrepen", maar dat is alleen het abonnement, gesprekskosten komen er weer gewoon bij.
De VDSL XS is 25€/maand.
Dat is dan 2,50€ goedkoper dan ik bij Proximus af ben, maar dan heb ik weer tragere snelheden.
Zelfde verhaal bij Scarlet, internet loco kost al 35€/maand, da's meer dan ik nu betaal, en da's dan bij de "low cost maatschappij" van Proximus.
En er is een goedkopere formule, maar dan ga ik weer achteruit qua snelheid, etc.
Dommel is nog wat duurder.
Dus ik denk dat het een beetje simplistisch is om te zeggen dat ik maar moet veranderen, en dat ik dan goedkoper af zal zijn, en als ik het niet doe, dat dat uit luiheid is.
Maar als er iemand mij iets kan aanraden dat echt goedkoper is, en waar ik niet achteruitga qua snelheid en volume, laat gerust weten.
Voor mijn GSM zit ik bij Dommel, en daarvoor was dat Simyo, dus het hoeft voor mij geen grote naam te zijn.
Maar ik ben wel geen fan van packs.
Internet en telefonie wil ik desnoods nog bundelen, maar mijn digitale TV wil ik voorlopig bij de kabel behouden.
En ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat het alles of niets is.
Internet wordt veel te duur verkocht als je alleen dat product wilt afnemen.
Als nu het BIPT er kan voor zorgen dat EDPNet minder moet betalen om de infrastructuur van Proximus te gebruiken, dan kan die prijs naar beneden.
Dan kan ik toch maar zeggen dat hun analyse niet zó compleet verkeerd is...
-
- Elite Poster
Eerste tip om te besparen. 3starsnet opzeggen en telefoonnummer onderbrengen bij OVH. Kost 1,21 euro per maand abonnement en bellen naar vaste nummers is gratis, 24/7 naar zowat de halve wereldbol. Bellen naar GSM kost 3 cent per minuut en geen connectie kosten. Dat je daar nog niet zelf op bent gekomen???
Alleen al aan abonnement zit je 4,80 euro per maand goedkoper. Ofwel een kleine 60 euro per jaar.
Best mogelijk, Boulder kennende, dat er nu een heel epistel volgt waarom het sop de kool niet waard is, gezien maar 60 euro besparing per jaar.
Alleen al aan abonnement zit je 4,80 euro per maand goedkoper. Ofwel een kleine 60 euro per jaar.
Best mogelijk, Boulder kennende, dat er nu een heel epistel volgt waarom het sop de kool niet waard is, gezien maar 60 euro besparing per jaar.
- Fallschirmjaeger
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
- Bedankt: 90 keer
Voor minder dan €200 per jaar doe ik zelfs geen moeite om nog maar iets te vergelijken. Dat is nog niet eens €20 per maand dat ik zou uitsparen, maar wel een groter risico ervoor loop dat iets niet gaat werken of niet werkt zoals ik wil. Als het werkt, werkt het en blijft ge er vanaf.James. schreef:De Belg is inderdaad lui, maar zou ter besparing van enkele tientallen jaarlijkse euros best wél willen overstappen! Waarom meer betalen als minder ook kanr2504 schreef:Nogmaals... de Belg is lui en wil niet overstappen ! Het enige wat het BIPT moet doen is zorgen voor toegang tot de bestaande netwerken op basis van kost+, en zonder beperkingen (zoals geen telefonie mogen aanbieden)... de rest is aan de consument.
Dat geld zal ik wel ergens anders uitsparen als ik echt wil (game minder kopen op psn of steam die ik toch niet speel, een pitta of frituurbezoek minder per maand, pint minder drinken per week, enz.).
Op Proximus Tv heb ik ook nog een oud boeket voor €6 per maand voor de docu zenders, ook al kijk ik daar soms 2 maanden niet naar en als ik nog kijk is het nooit langer dan een uur. Ik kan uitsparen door dat boeket op te zeggen, waarna ik het mij gegarandeerd 1 week later ga beklagen bij het zappen en ik die ga bestellen, maar dan €10 per maand voor ga betalen ipv €6.
Waarmee ik dus wil zeggen dat geld niet de belangrijkste reden is om zo maar iets te wijzigen dat goed werkt.
Anders waren Telenet/Proximus, de grootbanken, de grote verzekeringsmaatschappijen, de bekende automerken en dergelijke al lang failliet.
-
- Elite Poster
Voor de ene is 200 euro per jaar peanuts, voor de ander is het veel geld.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 95 keer
dan stel ik voor dat zo'n bedrijf nog een jaar of 5 wacht om er in Antwerpen aan te beginnen.r2504 schreef:In Nederland zijn er wel bedrijven die van nul een nieuw fibernetwerk aanleggen, er is dus niet meteen een reden dat het hier niet kan.
tegne dan ligt alles dicht, toch de waanzin van vandaag, en kan het terug opengesmeten worden
wij gij voorstelt komt er op neer om een nieuw wegennetwerk aan te leggen. dat zal niet lukken
-
- Elite Poster
Ik weet niet, is de geluidskwaliteit goed?Jack Daniels schreef:Eerste tip om te besparen. 3starsnet opzeggen en telefoonnummer onderbrengen bij OVH. Kost 1,21 euro per maand abonnement en bellen naar vaste nummers is gratis, 24/7 naar zowat de halve wereldbol. Bellen naar GSM kost 3 cent per minuut en geen connectie kosten. Dat je daar nog niet zelf op bent gekomen???
Want het is niet omdat iets goedkoper is, dat het ook even goed is.
En ja, dan zou ik een paar euro per maand besparen, maar ik zoek vooral naar iets om goedkoper internet te hebben, of beter internet voor dezelfde prijs.
Je moet per slot van rekening toch kijken naar het grootste bedrag?
Ik wil mij dus focussen op die 27,5€ / maand, want dat is de grote som.
Maar daar hoor ik geen suggesties over.
Ik zeg niet dat het niet de moeite is, maar je moet ook weten of de kwaliteit en betrouwbaarheid even goed is.Jack Daniels schreef:Alleen al aan abonnement zit je 4,80 euro per maand goedkoper. Ofwel een kleine 60 euro per jaar.
Ik ken niet al die VOIP providers, is dat zo raar?
Bij jullie is het precies altijd mensen in vakjes indelen, nietwaar?9livesuni schreef:Een zweem van een glimlach valt op mijn gezicht te bespeuren. Ik heb de bekering gemist
Ik heb GSM bij Dommel, TV bij Telenet (en een satellietschotel voor FTA zenders), internet bij Proximus, telefonie via VOIP bij 3Starsnet.
En toch probeert iedereen altijd te zoeken : "dat is het mannetje van Telenet, of van Proximus, of ...".
Het moet lastig zijn als je zo altijd een vakje nodig hebt om mensen in te delen.
-
- Elite Poster
Kwaliteit bij OVH is uitstekend. Na vijf of zes jaar klant te zijn heb ik 1 keer downtime meegemaakt, midden in de nacht. Ik kwam het pas te weten toen OVH een mail hierover stuurde. Als compensatie kon ik uit drie mogelijkheden kiezen waarvan 1 maand gratis abonnement. Heb voor dat dan maar gekozen. Ik heb ook internet start, denk niet dat goedkoper mogelijk is.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 119 keer
Ik blijf toch ook bij 3Starsnet. 20 € / jaar voor mijn vast nummer.
Maar met configuratiemogelijkheden die ik nergens anders vind voor die prijs:
- na 40 seconden bellen doorschakelen naar gsm
- bij off-line van ATA: naar gsm doorschakelen
- bij bezet: bezettoon naar de beller.
Weepee kan me dat niet bieden. Ik heb er al naar gevraagd maar ze hebben er geen oren naar. Veel te complex.
Het zijn nochtans de 3 verschillende situaties waarbij een beller jou niet kan bereiken via voip.
Bij veel buitenlandse providers kan je dat zo instellen. Bij OVH niet, tenzij met de duurdere abo's.
Bij Voiptiger kan het misschien ook, maar ze zijn duurder voor DID. Die gebruik ik dus uitgaand.
Maar met configuratiemogelijkheden die ik nergens anders vind voor die prijs:
- na 40 seconden bellen doorschakelen naar gsm
- bij off-line van ATA: naar gsm doorschakelen
- bij bezet: bezettoon naar de beller.
Weepee kan me dat niet bieden. Ik heb er al naar gevraagd maar ze hebben er geen oren naar. Veel te complex.
Het zijn nochtans de 3 verschillende situaties waarbij een beller jou niet kan bereiken via voip.
Bij veel buitenlandse providers kan je dat zo instellen. Bij OVH niet, tenzij met de duurdere abo's.
Bij Voiptiger kan het misschien ook, maar ze zijn duurder voor DID. Die gebruik ik dus uitgaand.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
-
- Elite Poster
Maar kijk, men staat klaar om de Belg/Vlaming lui of gemakkelijk te nemen, hij moet maar omschakelen en hij zal goedkoper af zijn.
Blijkbaar niet dus.
Ten minste op de grotere bedragen.
Dat bewijst dat er toch te weinig concurrentie is, de kleintjes kunnen niet tegen de grote op.
Tot daar het verhaaltje van Decroo : "consumenten gebruik uw macht".
Blijkbaar niet dus.
Ten minste op de grotere bedragen.
Dat bewijst dat er toch te weinig concurrentie is, de kleintjes kunnen niet tegen de grote op.
Tot daar het verhaaltje van Decroo : "consumenten gebruik uw macht".
- MaT
- Elite Poster
Boulder lijkt mee te zijn
En daarom is het belangrijk dat we de macht van de 2 duopolisten inperken zodat de alternatieve spelers zuurstof krijgen om te groeien. Alle manieren die daarbij helpen zijn goed.
En daarom is het belangrijk dat we de macht van de 2 duopolisten inperken zodat de alternatieve spelers zuurstof krijgen om te groeien. Alle manieren die daarbij helpen zijn goed.
-
- Elite Poster
Mee?MaT schreef:Boulder lijkt mee te zijn
Ik heb al van in het begin van digitale TV (anno 2005) gepleit voor vrije hardwarekeuze, en daarvoor nog, voor meer concurrentie op gebied van internet en vaste telefonie.
Nog voor er digitale TV op de markt kwam in Vlaanderen nam ik met analoge tuners (Hauppauge PVR250 en 350 oa.) op van TV, liefst met Mediacenter, dat toen nog veelbelovend leek.
Mensen verklaarden mij gek dat ik dingen opnam van TV en dan achteraf keek, en dat ik dat niet met een videorecorder deed.
Ze zagen er het nut niet van in.
Maar ik geloof de politici niet, als ze zeggen "gebruik uw macht".
Ze weten heel goed dat wij nauwelijks macht hebben.
En r2504 heeft ook wel gelijk op een ander vlak.
Waar zijn hier de andere alternatieven, zoals je die in Nederland vindt?
Daar heb je bijv. een bedrijf als Glashart, dat glasvezel levert.
Zou het niet kunnen dat de politiek hier stokken in de wielen steekt, en ervoor zorgt dat derden het nogal moeilijk hebben om te concurreren met de groten, omdat ze niet aan de nodige vergunningen geraken, waardoor derden gewoon alle interesse in deze markt verliezen?
Om daarna schijnheilig te jammeren dat ze nochtans alles doen om de concurrentie aan te wakkeren.
- MaT
- Elite Poster
Wel je kan niet enerzijds vinden dat de providers te sterk staan en anderzijds afvragen waarom er niet meer alternatieven zijn denk ik zo...
Die twee zaken hangen nogal samen.
(PS: de hauppage PVR350 heb ik ook nog gehad, het vlaggenschip van hauppage inderijd, mooie tijden waren dat )
(PS: de hauppage PVR350 heb ik ook nog gehad, het vlaggenschip van hauppage inderijd, mooie tijden waren dat )
-
- Elite Poster
Toch wel, een nieuwkomer zou als een soort bevrijder kunnen gezien worden, iemand die eindelijk wat leven in de brouwerij brengt.MaT schreef:Wel je kan niet enerzijds vinden dat de providers te sterk staan en anderzijds afvragen waarom er niet meer alternatieven zijn denk ik zo...
En geef toe, als jij als nieuwkomer fiber to the home zou aanbieden zou je toch direct veel fans hebben.
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Helemaal niet, pak een grote gsm, dan heb je een tablet, pak een grote tablet en je hebt een smart tv.proximusboyke schreef:raf gsms zijn heel andere zaken.
Alle technologie die daar in zit is haast identiek, de chipsets komen zelfs uit dezelfde fabrieken, bijna alles draait op Qualcomm Snapdragons of soortgelijke architecturen.
De rest is bullshit, smart devices zijn allemaal ongeveer hetzelfde. Maar de marketing zorgt ervoor dat je gebrainwasht wordt en gelooft dat het allemaal totaal anders is of niet compatibel zou kunnen zijn met elkaar.
Als de wetgever nu gewoon eens zegt: elke tv die in België verkocht wordt, moet compatibel zijn met alle tv-aanbieders. Voor Netflix is dit realiteit. Bij Telenet en Proximus moet er een stuk extra hardware tussen. Hier komen beweren dat dit technisch noodzakelijk is, is dikke bullshit want in de jaren '80 en '90 en begin 2000 waren alle tv's compatibel met alle tv-aanbieders.
- Fallschirmjaeger
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
- Bedankt: 90 keer
En hoe lang moeten die smart tv's dan compatibel blijven? Mijn vorige smart tv was vorig jaar bij vervanging 4 jaar oud en kon al de helft minder afspelen dan bij aankoop. Een gsm gaat ook maar gemiddeld 3 jaar mee (zeker de low budget en medium budget toestellen die verkocht met op dat moment al verouderde software aan boord).
Elke 3-5 jaar een nieuwe tv kopen gaat een consument zeker overtuigen.
Elke 3-5 jaar een nieuwe tv kopen gaat een consument zeker overtuigen.