Keuze AC access point

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ieder zijn ding, gebaseerd op ieders struikelpunten.

Voor zij die prosumer alternatieven in dezelfde prijsklasse en kwaliteit als unifi zoeken, kijk zeker ook ns naar edimax pro units.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Aangezien je blijkbaar ervaring hebt met de edimax pro units enkele vragen als dat mag :)
  • De Edimax Pro Network Management Suite (NMS), draait die op één van de APs zelf (zonder extra hardware)?
  • Is de VLAN setup (bv. untagged en enkele tagged op kabel toewijzen aan SSIDs) flexibel, de handleiding is hier niet 100% duidelijk in?
  • Hoe is de firma m.b.t. langere termijn ondersteuning en updates?
Op zich leuke specs. Al moet er nog een PoE-injector bijgekocht worden (in mijn geval).
Waar beveel je de aankoop aan? Het is spijtig dat TP-Link bv. ook een CAP1750 heeft (het model dat mij het meest aanspreekt van Edimax Pro), dat maakt zoeken niet altijd makkelijk :)
Wel kan ik niet zeggen dat het geen goedkoop product is, met PoE-injector kom je aan twee maal de prijs van een Unifi AP AC Pro (die wel 'maar' 1300 Mbps heeft op 5GHz, maar ik vermoed dat dat in de praktijk niet voelbaar zal zijn).
Sinna schreef:Waarom passeert de ZyXEL NWA5123-AC hier niet? Ik heb hier goede ervaringen mee (managed, hoewel ze ook unmanaged kunnen draaien).
De WAC6103D-I kan misschien wel interessant zijn, maar hij is makkelijk twee maal zo duur als een vergelijkbare Unifi :-(
sdb schreef:Zelf geen ervaring mee, maar deze kwam ik gisteren tegen,
een vrij nieuwe speler op de wireless markt met op het eerste zicht een mooi product:

http://www.grandstream.com/products/net ... ct/gwn7610
Interessante prijs ook, wel (als ik het goed zie in de datasheet) zonder adapter of injector geleverd. Dat maakt hem net iets duurder dan de Unifi AP AC Pro. In de handleiding vind ik niets terug over het uitschakelen van de LEDs, iets wat ik wel op prijs stel.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik heb enkel second hand ervaring, van een collega die het gebruikt in een professionele omgeving.
De NMS controller draait idd op een van de APs, je kan ook een tweede AP als backup controller instellen.
De 300 kan wel maar 10 APs controllen, anders moet je een duurder model kopen; het is dus ook niet allemaal perfect :-)

Ik wil wel ns navragen waar hij die gekocht heeft.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Ter info, de Unifi AP AC Pro hangt er, ze hebben nog een kans gekregen ;)
Al bij al ging de plaatsing zonder veel problemen (wel een manuele set-inform http://ip-of-controller:8080/inform moeten doen vanop het AP).
Van 24Mbit/s op een android phone (iperf) naar 200Mbit/s (op paar meter van AP, HT40), goed genoeg voor mij :-)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

NuKeM schreef:Al bij al ging de plaatsing zonder veel problemen (wel een manuele set-inform http://ip-of-controller:8080/inform moeten doen vanop het AP).
Op zich al raar... je moet gewoon een adopt kunnen doen in je controller software.
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 834
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
Bedankt: 102 keer

r2504 schreef: Op zich al raar... je moet gewoon een adopt kunnen doen in je controller software.
Heb ik toch ook al gehad. Onlangs nog met een USG, heeft even geduurd vooraleer ik die kon adopten in mijn controller.
Internet via EDPNET & Telenet Fiber 300
TV via Plex plugin xteve IPTV & Kodi
IPTV via different providers.
Telefonie via Edpnet(incoming) en Easycall (outgoing)
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Oud topic (van me) maar weer eens tot leven schoppen.
Ondertussen hangt(hing) die AC-Pro er al 4 jaar, veelal zonder controller en met niet teveel grote problemen.
Door verbouwingen en nu alles netjes geschilderd is overweeg ik nog maar eens of ik de AC-Pro terug aan de muur hang als main AP of een nieuwere. Daarnaast is er nog een AC-LR aan de voordeur (deurbel) en een oude UAP in de garage/tuin. De controller draai ik nu via een Home Assistant Add-on en vraagt zo goed als geen onderhoud buiten af en toe eens op update klikken. Zonder controller draaien is me trouwens ook een optie aangezien ik toch zo goed als nooit de controller interface bekijk.

Mijn AC-Pro ziet/voelt er helaas belabberd uit. De bovenkant (of toch een laag daarop) voelt verduurd aan en pakt vuil(e vingers) op als niets. Ik krijgt hem bijna niet schoon, maar hij is nog net 'plaatsbaar'.

Nu vroeg ik me af of het nieuwe Wifi 6 spul een hele verbetering zou gaan vormen.
Ik heb eigenlijk niet zoveel 5GHz clients (ik ben een 'alles aan de kabel'-mens), maar vooral veel 2.4GHz IoT clients, dus op dat vlak is misschien een oude AP met goede 2.4GHz mogelijkheden beter dan een nieuwe die de focus legt op 5GHz.
Dat gezegd zijnde lijkt bv. een Unifi U6-LR wel ook een sterke(re) 2.4GHz kant te hebben:
Afbeelding
https://evanmccann.net/blog/ubiquiti/un ... son-charts

Helaas bezit de U6-LR enkel Wifi 6 op de 5GHz band en beschik hij 'maar' over een 1Gbit/s poort (al maakt dat voor mij niet zo veel uit).
Wachten op de U6-Pro? Helaas is daar de 2.4GHz kant veel minder :(

TP-Link heeft ondertussen ook een EAP660 HD bv. geschikt voor het optionele Omada systeem (voor mij niet nodig), maar ook van dat AP lees ik niet zo veel heel goed.

De EnGenius ECW230 bv. ziet er wel ok uit, maar is behoorlijk duur en mist de 160MHz channel, al is dat mogelijk niet zo heel erg voor mij specifiek. Wel werkt deze enkel goed via de Cloud en dat is voor mij een no-go.

Unifi blijkt weeral / nog altijd de beste prijs/kwaliteit bieden of zie ik spelers over het hoofd?
Ik zoek dus iets toekomst klaar, waarschijnlijk dus met Wifi 6 als dat wat OK is en dan liefst ook op de 2.4 en 5GHz banden.

Mikrotik is helaas niet zo snel met nieuwe dingen, dus die vallen al af.
Nog andere merken/ervaringen? Zyxel, Linksys, ...?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Van wat ik er een tijdje terug over gelezen heb, is Wifi6 vooral PR en spreek je beter over 802.11ax.
Maar zelfs 802.11ax lijkt me voor huis-tuin-en-keuken gebruik weinig toegevoegde waarde te bieden boven AC, zeker als je alles al voornamelijk bekabeld hebt aangesloten.
Wie haalt nu al Gbit snelheden op AC?
AX gaat tot 14Gbps, maar switchen die dat aankunnen zijn (nog/altijd?) heel duur. Is het sop de kool dan wel waard?
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Ik had ergens gelezen dat "Orthogonal Frequency Division Multiple Access(OFDMA)" van 802.11ax echt wel voor verbetering zou zorgen. Natuurlijk weet ik niet of dat in huis-tuin-keuken gevallen ook het geval is (lees: of oude 802.11n clients bv. hier ook baat bij hebben).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

NuKeM schreef:Nu vroeg ik me af of het nieuwe Wifi 6 spul een hele verbetering zou gaan vormen.
Ik heb eigenlijk niet zoveel 5GHz clients (ik ben een 'alles aan de kabel'-mens), maar vooral veel 2.4GHz IoT clients, dus op dat vlak is misschien een oude AP met goede 2.4GHz mogelijkheden beter dan een nieuwe die de focus legt op 5GHz.
De vraag lijkt me niet of overschakelen naar wireless-ax (aka Wifi 6) nuttig is, maar eerder of het nuttig is meer zaken op 5Ghz te laten werken. Want ook wireless-n en -ac werken op 5GHz. Je zegt wel dat alles zoveel mogelijk bekabeld is, maar ook tablets en telefoons ondersteunen al lang 5GHz. Daarentegen is ax echt nog vrij nieuw en zijn er maar weinig toestellen die het al supporteren.

Normaal ga je met n of ac op 5GHz toch serieus hogere snelheden halen dan op 2.4GHz (wat ac al uitsluit). Nu, 5GHz heeft wel als nadeel dat de range veel kleiner is dan op 2GHz, maar dat zorgt er dan ook weer voor dat je nagenoeg geen interferentie hebt met de buren, wat met 2.4GHz meestal wel het geval is.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Ik zou "WiFi 6" overslaan, WiFi 6 is niet gebaseerd op de echte 802.11ax maar op een tussentijdse klad. Zit heel lange historie achter, het komt neer op de fabrikanten die sneller willen gaan dan de ingenieurs, zoals gewoonlijk.

WiFi 6e zal de echte 802.11ax zijn, inclusief frequenties.

Daarnaast ga je met WiFi 5 aka 802.11ac Wave 2 ook nog meerdere jaren goed blijven zitten.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez op 04 sep 2021, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Die Tenda is een wireless router terwijl we bij UBNT spreken over AP's met centrale controller.

Vraag is dus ben je tevreden van de Tenda router (of mis je features), wat als je extra AP's nodig hebt, ... het is dus een beetje appelen met peren vergelijken.

Voor ieder toestel/merk zal er wel een markt zijn en als je maar één AP nodig hebt en verder niet veel eisen is die Tenda misschien ideaal ?
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez op 04 sep 2021, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member
Berichten: 254
Lid geworden op: 08 nov 2015, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 22 keer

CCatalyst schreef:Ik zou "WiFi 6" overslaan, WiFi 6 is niet gebaseerd op de echte 802.11ax maar op een tussentijdse klad. Zit heel lange historie achter, het komt neer op de fabrikanten die sneller willen gaan dan de ingenieurs, zoals gewoonlijk.

WiFi 6e zal de echte 802.11ax zijn, inclusief frequenties.

Daarnaast ga je met WiFi 5 aka 802.11ac Wave 2 ook nog meerdere jaren goed blijven zitten.
Wifi6 en 802,11 ax zijn grotendeels hetzelfde, maar beide zijn een andere vorm van "keuren".
Wifi6 komt van de Wi-Fi alliance en 802.11ax komt van IEEE
Een Wi-Fi alliance certifiering kost geld, en het logo mogen gebruiken kost ook geld. Chipsets die OFDMA en/of BSS coloring slechts gedeeltelijk(bijvoorbeeld OFDMA enkel in upload) eof niet doen worden toch goedgekeurd als zijnde Wi-Fi6
Een IEEE certifiering bestaat eigenlijk niet, maar vraagt aan de fabrikanten dit enkel te gebruiken als je effectief aan alle technische vereisten voldoet.
In realiteit wil dat dus zeggen dat de fabrikanten vaak niet voldoen aan alle vereisten. Zeker bij 1st gen produkten. Cisco is hierin wel transparant geweest: https://www.cisco.com/c/en/us/td/docs/w ... scdc000283
Dan is er ook nog onderscheid onder de volledig complient chipsets in hoeveel devices bijvoorbeeld tegelijk van OFDMA kunnen profiteren. Dit lijkt allemaal nietszeggend, maar in high density omgevingen zoals bijvorbeeld scholen speelt dit zeker en vast een rol in de toekomst (in een thuisscenario minder, tenzij je in een flatgebouw woont en veel ssid's kan zien)
802.11ax is dus compleet functioneel en leverbaar, alleen is het nog niet beschikbaar op 6Ghz. Dus wel op 2,4Ghz en 5Ghz
Let er verder bij op dat bepaalde fabrikanten chipsets gebruiken die enkel 802.11ax op 5Ghz doen, zoals bijvoorbeeld Ubiquiti met hun Mediatek chipsets. Op 5Ghz zijn ze echter wel volledig 802.11ax complient, zij het met een beperkt aantal clients dat van OFDMA kan profiteren.
Ik kies momenteel zelf voor de zyxel nwa210ax, Dit is gebaseerd op een broadcom chipset met alle toeters en bellen op zowel 2,4Ghz als 5Ghz. Ik heb alleen moeilijkheden om er genoeg geleverd te kunnen krijgen met toch wel belangrijke levertermijnen.
Güy
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 mei 2021, 19:59
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Je kan ook nog een ubnt flexHD overwegen?
Ben daar zelf tevree van.

Iemand die het verschil weet tussen de Flex HD (buisvormig) en de veel duurdere AP AC HD (schotel)?
Aantal users en maximum snelheid maken privaat niet zo veel uit, zijn er andere voordelen?
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Die zyxel nwa210ax ziet er wel ok uit. Maar er is een v2 en (minstens 2x zo dure) v3 van. Ik vind niet direct de verschillen.

Add: blijkbaar gewoon 3-pack :roll:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Güy schreef: Iemand die het verschil weet tussen de Flex HD (buisvormig) en de veel duurdere AP AC HD (schotel)?
Aantal users en maximum snelheid maken privaat niet zo veel uit, zijn er andere voordelen?
Tweede ethernetpoort, ander stralingspatroon.

Alle "HD" hebben AFAIK dezelfde snelheid.
Kiwivogel schreef: 802.11ax is dus compleet functioneel en leverbaar, alleen is het nog niet beschikbaar op 6Ghz.
Wel IEEE 802.11ax-2021 is gecertificeerd in februari van dit jaar, de publicatie was vorige week. WiFi 6 is gebaseerd op draft versie 4, men zei toen "ja het is een draft maar het gaat niet meer veranderen hoor, WiFi 6 = 802.11ax," ook iemand in dit forum beweerde dat de afwerking van 802.11ax slechts nog een formaliteit was en dat er "hardwarematig niets meer zou wijzigen". Wel het heeft toen nog 16 maanden maanden geduurd en er is nog belangrijke functionaliteit bijgekomen dewelke andere hardware vereist. Dat was natuurlijk tegen de verwachtingen in van de WiFi Alliance, en daarom heeft men uit noodzaak dan maar WiFi 6e moeten uitvinden dat kort na WiFI 6 geintroduceerd werd. WiFi 6e komt wel "zo goed als" overeen met 802.11ax (inclusief de 6 GHz band die deel uitmaakt van 802.11ax).

Daarom dus dat ik zeg om geen WiFi 6 te kopen, sla dat over en ga meteen voor WiFi 6e. En geen toestellen die voor deze maand op de markt kwamen. Ik verwacht de eerste "echte" WiFi 6e toestellen, die echt conform zijn met 802.11ax, overigens pas dit najaar op de enterprise markt gelet op de tekorten op de chipmarkt en het feit dat de zomer nooit het beste seizoen is om zoiets te introduceren. Wie toch WiFi 6 koopt moet beseffen dat dat maar een subset van de specificaties van 802.11ax inzitten.

Het is een "mess". De WiFi Alliance had moeten wachten met hun WiFi 6 tot dit jaar. Geld/hebzucht hebben er anders over beslist en het is aan de eindgebruiker om het bos door de bomen nog te kunnen zien.
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member
Berichten: 254
Lid geworden op: 08 nov 2015, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 22 keer

Het is natuurlijk zo dat 6Ghz heel wat meer kanalen en dus bandbreedte met zich meebrengt. Het is echter niet zozeer de fout van fabrikanten dat het nog niet beschikbaar is omdat de regelgeving errond ook een heel lastig verhaal is (geweest). 6Ghz is een absolute meerwaarde op vlak van high density, maar heeft wat betreft zeker en vast uitdagingen. Intel heeft nu wel al de eerste netwerkkaartjes beschikbaar hiervoor en vele fabrikanten zullen binnen nu en 1,5 jaar één of meerdere AP's beschikbaar hebben. Ik denk dat we ook wel moeten realiseren dat er op vlak van PoE budget op de switch poorten een uitdaging zal zijn (802.3bt) die het voor vele omgevingen financieel uitdagend zal maken, of het gaan 2x2 radio's zijn, en dan vraag ik me af of dat dan in de praktijk een meerwaarde zal hebben op de 5Ghz radio die je met 802.3 at op 4x4 kan gaan hebben. Ook zal het bereik nog beperkter zijn dan de 5Ghz. Ik volg altijd een vuistregel: is de nieuwe Wi-Fi technologie minder dan het dubbel van de prijs van de oude technologie, kies dan ineens voor de nieuwe technologie.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Güy schreef: Iemand die het verschil weet tussen de Flex HD (buisvormig) en de veel duurdere AP AC HD (schotel)?
De Flex HD heeft 6 antennes, de AC HD maar 4. De AC HD heeft een extra LAN poort en iets meer doorvoer op 2.4 maar of dat de bijna dubbele meerkost waard is? Daarmee rekening gehouden kan je even goed een nanoHD nemen, kost 'maar' 153 EUR. Die hangt hier al even en draait als een zonnetje
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Ik ga denk ik nog even afwachten (betaalbare WiFi 6E) en voorlopig de AC Pro of LR ophangen.
Gebruikersavatar
thomasv
Premium Member
Premium Member
Berichten: 515
Lid geworden op: 01 dec 2014, 16:52
Locatie: Regio Gent
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 52 keer

Nieuwbouw opgeleverd in juli.
Twijfel om WiFi 6 te nemen (bijvoorbeeld van Ubiquity).

Naast de beperkte voordelen van WiFi 6, misschien toch interessant om aan te kopen wegens langere software updates support tov een WiFi 5 router die reeds 4 jaar op de markt is?
 iPhone 12 Pro —  iPad (9th Gen) —  Apple TV 4K (2nd Gen) —  MacBook Pro
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

thomasv schreef:Twijfel om WiFi 6 te nemen (bijvoorbeeld van Ubiquity).
Een Wifi 6 Lite heeft iets mindere 5 GHz troughput dan een Flex HD... maar voor de prijs heb je er wel twee.

Het is allemaal een beetje afwegen wat zin heeft voor thuisgebruik.

De U6-Pro is prijs/kwaliteit nog veel beter... maar enkel nog maar in Early Access.
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member
Berichten: 254
Lid geworden op: 08 nov 2015, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 22 keer

DarkV schreef:
thomasv schreef:Twijfel om WiFi 6 te nemen (bijvoorbeeld van Ubiquity).
Een Wifi 6 Lite heeft iets mindere 5 GHz troughput dan een Flex HD... maar voor de prijs heb je er wel twee.

Het is allemaal een beetje afwegen wat zin heeft voor thuisgebruik.

De U6-Pro is prijs/kwaliteit nog veel beter... maar enkel nog maar in Early Access.
Dat is relatief natuurlijk. Als je met een 2x2 AX client gaat benchmarken gaat de Wifi 6 toch effectief sneller zijn. Dit omdat de 2 extra antenne's op de Flex HD dan weinig meerwaarde bieden. Zo zie je maar dat een maximale theoretische nselheid op papier niet alleszeggend is.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Kiwivogel schreef:Als je met een 2x2 AX client
De clients spelen inderdaad ook een belangrijke rol... en het aantal 4x4's is daar eerder beperkt (zeker als je hardware al wat ouder is).
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”