70 km/u op Vlaamse wegen: toepassing

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1841
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

philippe_d schreef:
fredo66 schreef:Staat er een bord max toegelaten snelheid is dat uiteraard de max toegelaten snelheid tot ... er een einde bord staat.
... tot het volgende kruispunt. Einde bord is dus niet noodzakelijk, en veelal overbodig (uitgezonderd "zone" bord).
"eindebord of tot voorbij het volgende kruispunt"
Inderdaad, dat is ook een bepaling, en ik moet eerlijk bekennen dat ik die ook niet meer wist. Nu, op de gewestwegen waar ik op rij staan er altijd nieuwe snelheidsborden net na het kruispunt.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Dat is net het probleem, blijkbaar zijn er veel die dat niet weten... Op het traject naar mijn renovatie ligt een 70 baan met een kleine 100 meter 50 per uur. Die baan voelt enorm traag aan tegen 50 dus ik ben blij dat ze die niet omlaag getrokken hebben, maar in het begin staan geen snelheidsborden meer dus een meerderheid rijd er 50 :roll: dan hebt ge de mensen die het overduidelijk niet weten dus de middenmoot 60 nemen :bang: . Wie het dan wel weet rijd vaak 70 tot aan die 100 meter, vanaf daar 50 omdat aan het volgende kruispunt geen einde bord staat :evil: . En op die baan kan je meestal niet voorbij steken door tegenliggend verkeer, er zijn er die het proberen met gevaarlijke toestanden tot gevolg.
En ik ben niet de persoon die gaat zitten flikkeren met zijn lichten om mensen op te jagen, ik frustreer me eerder achter men stuur dus dat is een frustrerend baantje geworden :-( :-) :-(

En van vergeten we nog de mensen die een kruispunt te letterlijk nemen, dit slaat ook op T-punten en dergelijke.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Van die lange banen zonder kruispunt, die normaal 70 of 90 zijn, maar waar er door wegenwerken 30 moet gereden worden, op ne zaterdagnacht dan nog. Daar word ik horendol van. En bonuspunten als de wegenwerkers vergeten zijn om een "einde snelheidsbeperking" bord te plaatsen (gebeurt regelmatig) waardoor je technisch gezien 30 moet blijven doen.

Uiteraard heb ik in de praktijk nog nooit iemand zien vertragen tot 30 bij wegenwerken waar niemand aan het werk is, laat staan dat blijven doen omdat men een einde bord vergat.
En dan verbaasd zijn dat de Belg zogezegd "zijn eigen snelheidsregeltjes maakt in het verkeer"; we worden ertoe gedwongen want accurate bordenplaatsing heeft hier nooit bestaan.

Andere pet peeve van mij: een snelheidsbord plaatsen *net* achter een kruispunt, wanneer je nog volop aan het manoeuvreren bent, of aan het uitkijken voor fietsers/voetgangers. Nog ns bonuspunten als het een zone bord betreft dat de eerste 5 km niet meer herhaald wordt. Zucht. Zet dat dan 30m verder... En ook niet op een plaats waar een vrachtwagen kan parkeren en het bord aan het zicht onttrekken.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

ITnetadmin schreef: Uiteraard heb ik in de praktijk nog nooit iemand zien vertragen tot 30 bij wegenwerken waar niemand aan het werk is, laat staan dat blijven doen omdat men een einde bord vergat.
En dan verbaasd zijn dat de Belg zogezegd "zijn eigen snelheidsregeltjes maakt in het verkeer"; we worden ertoe gedwongen want accurate bordenplaatsing heeft hier nooit bestaan.
een andere ergernis is de ring van A'pen waar je 100 mag
bij elke afrit reset dat normaal en staat er soms enkel een groene pijl, zodat je technisch 120 mag
maar er staan op die baan zoveel pakezels dat ik gewoon 100 rij

nog zo'n idiotie is rond gent waar ze 120 vertragen op de autostrade naar 90 en 100, net voor de afrit

Dus ja, als onze overheid domme regels oplegt, verwacht dat de burger F* Y* gaat redeneren.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ub4b schreef:bij elke afrit reset dat normaal
Ben je daar zo zeker van... het is al lang geleden maar ik dacht niet dat het op autostrades ooit "reset" ?

Graag een linkje naar het verkeersreglement dus.
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1933
Lid geworden op: 15 maa 2007, 18:17
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

http://www.lokalepolitie.be/5447/actuee ... spunt.html

Een snelheidsbord is geldig tot en met het volgende kruispunt (of tot en met de volgende oprit als het om de oprit van een autosnelweg gaat), of tot elk verkeersbord C43/zonebord, of tot een ander verkeersbord dat een snelheidsbeperking inhoudt. Indien er na dit kruispunt geen nieuw snelheidsbord staat, dan is de basisregel opnieuw van toepassing.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Gisteren voor het eerst nieuwe borden "90" gezien op een gewestweg, waar vroeger 90 mocht gereden worden.
Ze zijn zeldzaam, maar bestaan dus nog. 't Was zalig om nog eens 90 te mogen rijden :-D

Vlaamse Ardennen:
N36 tussen Berchem (Kluisbergen) en Ronse - over de Kwaremont.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

In plaats van een link te posten naar een achterhaalde, niet up-to-date, website van de politie, kan je beter de lokale politie van Oostakamp op de hoogte brengen dat ze eens werk mogen maken om hun site up-te-daten :wink: .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

r2504 schreef:
ub4b schreef:bij elke afrit reset dat normaal
Ben je daar zo zeker van... het is al lang geleden maar ik dacht niet dat het op autostrades ooit "reset" ?

Graag een linkje naar het verkeersreglement dus.
Na een oprit. Hoe kan de sukkelaar die via die oprit komt, anders weten hoe hard hij mag op de autosnelweg zelf (niet op de oprit)?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Na een oprit. Hoe kan de sukkelaar die via die oprit komt, anders weten hoe hard hij mag op de autosnelweg zelf (niet op de oprit)?
Gewoon op basis van het verkeersregelement dat je op een autostrade 120 km/u mag rijden.

Het is dus niet de afrit maar de oprit (wat met twee autostrades die samenkomen ?).
Laatst gewijzigd door ubremoved_539 13 feb 2017, 13:16, in totaal 1 gewijzigd.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

ub4b schreef: een andere ergernis is de ring van A'pen waar je 100 mag
bij elke afrit reset dat normaal en staat er soms enkel een groene pijl, zodat je technisch 120 mag
maar er staan op die baan zoveel pakezels dat ik gewoon 100 rij
Spijtig genoeg klopt dat niet.
Ten eerste "reset" een snelheidsbeperking zich niet na een afrit, dat als splitsing aanzien wordt, maar enkel na een oprit (of waar twee autostrades samenkomen).
Ten tweede betekent (en ik wist dit lang ook niet) die groene pijl blijkbaar *niet* dat de snelheidsbeperking opgeheven wordt.
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1933
Lid geworden op: 15 maa 2007, 18:17
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

philippe_d schreef:
In plaats van een link te posten naar een achterhaalde, niet up-to-date, website van de politie, kan je beter de lokale politie van Oostakamp op de hoogte brengen dat ze eens werk mogen maken om hun site up-te-daten :wink: .
hehe, het gaat om het principe niet om de snelheid :-D . Wat algemene kennis zou moeten zijn voor een auto bestuurder :angel:
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

ITnetadmin schreef:Ten tweede betekent (en ik wist dit lang ook niet) die groene pijl blijkbaar *niet* dat de snelheidsbeperking opgeheven wordt.
Dat laatste wil ik wel eens bevestigd zien, ik zal de verkeerspolitie Antwerpen hierover eens contacteren.

Volgens mij is het altijd zo dat de groene pijl gebruikt wordt, nadat de snelheid terug "normaal" is, met andere woorden: op de eerstvolgende aanduiding na het einde verbod.
Ik heb nog nooit groene pijlen gezien op vakken waar er een tijdelijk beperkte snelheid geldt, daar worden de snelheidsborden herhaald ...

Tenzij ....
  • - er een fout gebeurde in de aanduiding.
    - je voorbij het einde verbod bent gereden, juist nadat het aangesprongen was, en je het dus gemist hebt (soms zeer dynamisch)?
ljd schreef:hehe, het gaat om het principe niet om de snelheid :-D . Wat algemene kennis zou moeten zijn voor een auto bestuurder :angel:
I know, maar vind je het niet straf dat de politie op hun eigen website verkeerde info geeft, nadat de nieuwe regens al >6 weken in voege zijn?
Ze hebben al tijd genoeg had om hun site aan te passen, toch?

Het is al verwarrend genoeg, we hebben geen nood aan verkeerde info verspreid door de politie.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Een groene pijl heft een voorgaande snelheidsbeperking in geen geval op! Die geeft enkel de richting aan waarin je over de rijstrook mag rijden (wegcode artikel 63.2.1.2)
Citaat van http://www.verkeerscentrum.be/verkeersi ... gnalisatie


Edit: grmbl, blijkbaar is code 63.2.1.2 opgeheven, maar iedereen verwijst nog altijd naar die specifieke code.

Ik vind verder geen referentie momenteel, maar ik durf nog altijd niet stellen dat een groene pijl op zulke borden de snelheidsbeperking opheft, volgens mij kan enkel een witgekleurde beperking met streep erdoor dat doen (of kruisende weg zoals oprit of samenvoegende snelwegen).

EDIT: referentie intussen teruggevonden tijdens wat zoekwerk in de wegcode zelf, zie post hieronder
Laatst gewijzigd door ITnetadmin 13 feb 2017, 14:00, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Lokale Politie, Verkeerscentrum.be, ... hoeveel websites zijn er zo nog (met foutieve info) ?

Er hoeft toch maar één wegcode te zijn... http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode ?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

philippe_d schreef:
ITnetadmin schreef:Ten tweede betekent (en ik wist dit lang ook niet) die groene pijl blijkbaar *niet* dat de snelheidsbeperking opgeheven wordt.
Dat laatste wil ik wel eens bevestigd zien, ik zal de verkeerspolitie Antwerpen hierover eens contacteren.

Volgens mij is het altijd zo dat de groene pijl gebruikt wordt, nadat de snelheid terug "normaal" is, met andere woorden: op de eerstvolgende aanduiding na het einde verbod.
Ik heb nog nooit groene pijlen gezien op vakken waar er een tijdelijk beperkte snelheid geldt, daar worden de snelheidsborden herhaald ...

Tenzij ....
  • - er een fout gebeurde in de aanduiding.
    - je voorbij het einde verbod bent gereden, juist nadat het aangesprongen was, en je het dus gemist hebt (soms zeer dynamisch)?
ljd schreef:hehe, het gaat om het principe niet om de snelheid :-D . Wat algemene kennis zou moeten zijn voor een auto bestuurder :angel:
I know, maar vind je het niet straf dat de politie op hun eigen website verkeerde info geeft, nadat de nieuwe regens al >6 weken in voege zijn?
Ze hebben al tijd genoeg had om hun site aan te passen, toch?

Het is al verwarrend genoeg, we hebben geen nood aan verkeerde info verspreid door de politie.
Du: uw stelling is dat een groene pijl zou duiden op een terugkeer naar het "standaard" snelheidsregime?
Dan zou je in de NAVO tunnel altijd 120km/h mogen? Ik zou het niet proberen :) (ze staan vaak te flitsen boven de tunnel). De tunnel is namelijk een weg met 2 vakken in elke richting, gescheiden door een middenberm -> 120 km/h.

Afbeelding
De foto is genomen toen er nog werken bezig waren. Heel het stuk voor de NAVO zelf is niet beschikbaar in Google Streetview.
Deze foto is dus genomen vanop de A201, richting Brussel, voor het NAVO complex.

De groene pijl duidt - volgens mij - gewoon op het feit dat het vak open is.
In tegenstelling tot een verwijderingspijl (ga uit dit vak, het gaat over enkele meters toe) en een kruis (dit vak is toe, u bent in overtreding).
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik heb daar net ook effe zitte browsen, en kan enkel artikel 62bis.2 aanhalen:
2° het groene licht dat de vorm heeft van een naar onder gerichte pijl betekent toegelaten richting op de rijstrook of het deel van de openbare weg;
Link: http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 4-art62bis

Waarmee het mij alvast duidelijk lijkt: de groene pijl is *geen* opheffing van de snelheidsbeperking.
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 34 keer

Het ging erom dat er op de Antwerpse ring OFWEL een snelheidsbeperking staat, OFWEL een groene pijl. Mensen die de oprit nemen zien enkel de groene pijl en geen snelheidsbeperking, ERGO de standaardsnelheid van 120km/u is van kracht.

Juist?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Juist.
Zolang ze, na het nemen van de oprit, geen snelheidsbeperking tegenkomen, is er geen beperking van kracht.
Dit geldt overigens ook voor alle bestuurders die niet van de oprit komen; de oprit is een kruisende weg, en die heft alle snelheidsbeperkingen op.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

James. schreef:Het ging erom dat er op de Antwerpse ring OFWEL een snelheidsbeperking staat, OFWEL een groene pijl. Mensen die de oprit nemen zien enkel de groene pijl en geen snelheidsbeperking, ERGO de standaardsnelheid van 120km/u is van kracht.

Juist?
Bwaa.
1/ Ofwel zie je een snelheidsbeperking op de borden en heb je u eraan te houden, ofwel staat er geen snelheidsbeperking en mag je 120 rijden.
De kleur van de pijlen of weet-ik-veel-wat heeft er verder niets mee te maken.

2/ Na elke oprit wordt de dan geldende snelheid "gereset" naar de standaardsnelheid, tenzij de snelheidsbeperking herhaald is/wordt.
Opnieuw niet gelinkt aan de kleur van een pijl :).
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

James. schreef:Het ging erom dat er op de Antwerpse ring OFWEL een snelheidsbeperking staat, OFWEL een groene pijl. Mensen die de oprit nemen zien enkel de groene pijl en geen snelheidsbeperking, ERGO de standaardsnelheid van 120km/u is van kracht.

Juist?
Staat er langs de hele A'pense ring geen enkel 100-bord? Lijkt mij stug... het is niet zo dat de groene pijl eventuele snelheidsbeperkingen opheft, daarvoor moet er een C45 of C46 staan of je moet een oprit gepasseerd zijn.
Computer(k)nul
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

heist_175 schreef: 1/ Ofwel zie je een snelheidsbeperking op de borden en heb je u eraan te houden, ofwel staat er geen snelheidsbeperking en mag je 120 rijden.
De kleur van de pijlen of weet-ik-veel-wat heeft er verder niets mee te maken.

2/ Na elke oprit wordt de dan geldende snelheid "gereset" naar de standaardsnelheid, tenzij de snelheidsbeperking herhaald is/wordt.
Opnieuw niet gelinkt aan de kleur van een pijl :).
Vaak wordt de beperking slechts eenmaal getoond, en iets later staat er gewoon een groene pijl (zonder opritten etc ertussen). En dan denken dus blijkbaar nog altijd heel wat mensen dat die groene pijl het equivalent is van een opheffing van de snelheidslimiet.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

ITnetadmin schreef:Vaak wordt de beperking slechts eenmaal getoond, en iets later staat er gewoon een groene pijl (zonder opritten etc ertussen). En dan denken dus blijkbaar nog altijd heel wat mensen dat die groene pijl het equivalent is van een opheffing van de snelheidslimiet.
Heel wat mensen ? Je moet toch serieus misgeïnformeerd/-opgeleid zijn om te denken dat die groene pijl een opheffing is van de snelheidslimiet. Zelfs als je niets van de wegcode kent, dan is het meest logische gewoon: rood kruis=niet op dit rijvak, groene pijl=wel op dit rijvak. En dat heeft niets met de snelheidsbeperking te maken.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Tomby schreef:
ITnetadmin schreef:Vaak wordt de beperking slechts eenmaal getoond, en iets later staat er gewoon een groene pijl (zonder opritten etc ertussen). En dan denken dus blijkbaar nog altijd heel wat mensen dat die groene pijl het equivalent is van een opheffing van de snelheidslimiet.
Heel wat mensen ? Je moet toch serieus misgeïnformeerd/-opgeleid zijn om te denken dat die groene pijl een opheffing is van de snelheidslimiet. Zelfs als je niets van de wegcode kent, dan is het meest logische gewoon: rood kruis=niet op dit rijvak, groene pijl=wel op dit rijvak. En dat heeft niets met de snelheidsbeperking te maken.
Het is gewoon door associatie.

Eerst zien ze die groene pijl met snelheidsbeperking. En dus gaan ze die groene pijl daar mee gaan associeren. Dan zien ze die groene pijl zonder snelheidsbeperking. En dan denken ze "ah de beperking is opgeheven".

Verdedig ik dat? Nee, want het getuigt van onvoldoende kennis van de wegcode en daarmee is men sowieso al een gevaar op de weg.

Maar een pragmatische visie kan ook tellen. In die visie aanvaard je dat de mensen de wegcode niet goed kennen en zet je de verkeersveiligheid voorop. Je zou (her)educatie kunnen overwegen, maar de meeste weggebruikers gaan niet op zo'n aanbod willen ingaan omdat men ervan uit gaat dat men "al honderdduizenden km gereden heeft en men dus niet moet komen uitleggen hoe je moet rijden". En dan kan je bv beslissen om aan elke pijl de snelheidsbeperking te herhalen, om te vermijden dat men (verkeerdelijk weliswaar) denkt dat de snelheidslimiet opgeheven is. Ik weet dat het "toegeven" is aan de dommigheid, maar anderzijds, als dat ongevallen of erger kan voorkomen, waarom zou je het ook niet doen. Het is maar een kwestie van tijd voor de automatische wagen komt en dan is dat allemaal niet meer nodig.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ah ok, ik wist niet dat die groene pijl er ook stond bij de displays die de snelheidsbeperking tonen. Je kan je dan inderdaad ook afvragen waarom ze dat niet telkens opnieuw herhalen. 't Is niet dat het meer geld kost en er is niets in de wegcode dat zegt dat er geen extra borden mogen staan :roll: .
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Is ook niet zo, het is (heel vaak toch) ofwel de snelheidsbeperking, ofwel de groene pijl.
Maar daar zit hem ook het probleem, de pijl is groen en het verbod dat al bordenlang aangehouden werd is verdwenen; waardoor mensen dat (oa door de groene kleur) gaan associeren met "we kunnen terug normaal rijden).
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Verticaal worden ze (afaik) niet samen getoond, maar horizontaal wel, waardoor die associatie onstaat. En dan zijn er nog een paar configuraties die voor associatie kunnen zorgen. Opnieuw, ik praat dat niet goed, ook in het voorbeeld hieronder is het wel duidelijk wat er bedoeld wordt, maar kan wel degelijk leiden tot een verkeerde associate "groene pijl = opheving snelheidsbeperking". De associatie zou niet gemaakt worden als men een "max 90" bord (of wat de snelheid ook is) zou getoond hebben ipv de groene pijl rechts.

Afbeelding
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

't is hier toch wel de 1e keer dat ik iemand een groene pijl zie associëren met een snelheidsbeperking !
Dat is toch puren nonsens?
De getoonde foto : op het vak met groene pijl is géén snelheidswijziging dus 90 max blijft behouden (in de veronderstelling dat het voordien 90 was)
De twee linkse vakken : daar is de snelheidsbeperking opgegeven.

Neemt niet weg dat het een verwarrende aanduiding is, waarschijnlijk veroorzaakt door een defect.
Het bord 90 zou ook moeten oplichten (met of zonder groene pijl)

Hierbij 2 normale situaties nl. eentje met 110-110-90 en eentje met 3 groene pijlen zonder cijfers.
groene pijlen
groene pijlen
Bijlagen
snelheden 110 - 110 - 90
snelheden 110 - 110 - 90
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik garandeer je dat als je die groene pijlen op de bovenste foto passeert *na* de snelheidsbeperkingen op de foto onderaan, dat er veel chauffeurs gaan zien die de groene pijlen als een opheffing van de beperking gaan zien.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Jullie hebben 100% gelijk ...

Maar de realiteit (op de Ring van Antwerpen) is toch dat:
  • a) de snelheidsbeperkingen voortdurend herhaald worden, zolang die beperking geldig blijft ...
    b) er zoveel op- en afritten zijn, dat zo'n beperking niet lang geldig blijft ...
    c) bij opheffen van de beperking staat een doorstreepte bord, op het eerstvolgend bord zijn er dan weer de groene pijlen...
Met andere woorden, het voelt dus alsof de groene pijl betekent dat de weg er "vrij" is :-)

In feite hebben deze groen pijlen niet veel zin in normale situaties, tenzij in samenhang met het rode kruis, om aan te tonen welke vakken open/gesloten zijn?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Juist.

Een andere, verkeerde maar enigszins begrijpelijke, bron van dit misverstand zijn de dynamische zone 30 borden.
Als die zwart zijn, geldt de beperking niet. Daardoor gaan sommige mensen verkeerdelijk de link leggen tussen inactieve borden en het ontbreken van een snelheidsbeperking (ook al wordt die zone 30 uiteraard enkel gestopt door een einde bord).

Het "lange verhaal kort" is eigenlijk dat veel chauffeurs idioten zijn.
Als je verhalen hoort van mensen die 30x hun theoretisch rijbewijs moeten afleggen alvorens te slagen, en ik (in de zoektocht naar die wettekst) op 9lives een idiote post tegenkwam van iemand die beweerde "moet je eigenlijk jezelf nog op de hoogte houden van wijzigingen aan de verkeerswet na je geslaagd bent voor je rijbewijs?", dan weet je het wel he.

Probleem is dat hoe meer het gaan doen, hoe meer chauffeurs ofwel "jaloers zijn" en dan ook maar sneller gaan rijden, ofwel gaan denken dat dit de juiste interpretatie is, ofwel gewoon het verkeer volgen.
Want als jij als enige traag rijdt, dan ga je toch automatisch denken "de andere chauffeurs weten precies iets dat ik niet weet; ik zal wel iets gemist hebben zeker?".
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Om er nog eens een leuke bovenop te doen. Op de E314 wordt het Viaduct boven de vaart tussen Wilsele en Herent 90. Dit onder het mom van lawaaihinder te beperken bij de bewoners in de buurt.

Ik vraag me echt af wie deze regels verzint.

Vandaag als klap op de vuurpijl een goed nieuws kaartje in de bus van de SPA met hun geweldig nieuws. Nieuwe geluidsschermen en 90 op het viaduct. Bij opmerkingen mag je hen steeds mailen.

Moehaha. Die hun oren gaan natuten denk ik als ik morgen mijn mail verstuur. Dan ben ik maar een verzuurde bewoner. :)
TimoLimo
Pro Member
Pro Member
Berichten: 241
Lid geworden op: 03 maa 2010, 20:06
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 43 keer

Wanneer ikzelf een lastige dag heb, vraag ik me wel eens af hoe wettelijk die elektronische borden zijn. (Als ik me aan de regeltjes moet houden, wat ik ook doe, de overheid dan zeker! ;) )

Een verbodsbord C43 is altijd al: rode cirkelrand, wit reflecterend vlak (reflecterend enkel verplicht bij eerste bord, niet bij herhalingen, of indien er verlichting achter het bord zit?) en zwarte cijfers die de snelheidsbeperking aanduiden..
Rode rand, zwart vlak en oranje cijfers stemmen daar niet echt mee overeen ;)
Zelfde met het opheffen van de beperking: oranje cirkel op zwart vlak met oranje diagonaal =/= grijze cirkel op wit vlak met zwarte diagonaal..
er is toch een reden dat de borden zo uitdrukkelijk beschreven staan in de wegcode?

Had er al naar gezocht in de KB's waar deze elektronische borden geregulariseerd zouden zijn, maar behalve de zone-30 bordjes niet veel gevonden.. ook niet echt fanatiek naar op zoek gegaan, natuurlijk..

De dingen waar een mens (ik) zich soms mee durft bezighouden.. :roll: :lol:
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

TimoLimo schreef:Een verbodsbord C43 is altijd al: rode cirkelrand, wit reflecterend vlak (reflecterend enkel verplicht bij eerste bord, niet bij herhalingen, of indien er verlichting achter het bord zit?) en zwarte cijfers die de snelheidsbeperking aanduiden..
Rode rand, zwart vlak en oranje cijfers stemmen daar niet echt mee overeen ;)
Wat betreft de kleuren, is er een afwijking voor de electronische borden:
65.3. Signalisatie met veranderlijke informatie

Wanneer gevaarsborden, verkeersborden betreffende de voorrang, verbodsborden, gebodsborden of aanwijzingsborden in hetzelfde signaleringsbord kunnen verschijnen, mogen de symbolen en opschriften met een donkere kleur, weergegeven worden in een lichte kleur en de achtergronden met een lichte kleur worden vervangen door donkere achtergronden.

De rode kleur van het symbool van een verkeersbord en van zijn rand wordt niet gewijzigd.

De verkeersborden behouden hun betekenis.
Wat betreft de plaatsing (normaal altijd rechts van de baan), is er een afwijking voor rijstrooksignalisatie:
65.4. Rijstrooksignalisatie en signalisatie van toepassing op delen van de openbare weg

Wanneer een gevaarsbord, een verkeersbord betreffende de voorrang, een verbodsbord, een gebodsbord of een aanwijzingsbord geplaatst is boven een rijstrook of een ander deel van de openbare weg, of wanneer gebruik is gemaakt van verkeersborden F89 en F91, geldt de aanwijzing die door het bord gegeven wordt alleen voor die rijstrook of voor het betrokken gedeelte van de openbare weg.
bron: Wegcode

Terwijl we toch bezig zijn over de wegcode: een echt verwarrende situatie is:
  • Een bord C43 "70", geplaatst bovenop een bord "bebouwde kom" is geldig tot aan het volgende kruispunt (en niet voor de hele bebouwde kom).
  • Een bord C43 "30", geplaatst bovenop een bord "bebouwde kom" is geldig voor de hele bebouwde kom.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

philippe_d schreef: [*]Een bord C43 "30", geplaatst bovenop een bord "bebouwde kom" is geldig voor de hele bebouwde kom.[/list]
Huh? Volgens welke wegcode zou dat dan wel zijn ? Volgens mij is dat gewoon krek hetzelfde als dat bord 70, en geldt het tot het volgende kruispunt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ik zou het eens moeten opzoeken, maar blijkbeer een van de "strikvragen" voor het rijexamen

EDIT
Artikel 68. Verbodsborden

68.3. De verbodsborden en de eindverbodsborden worden hierna afgebeeld:

C43. Vanaf het verkeersbord tot en met het volgend kruispunt, of tot elk verkeersbord C43 met of zonder zonale geldigheid, of tot het verkeersbord dat het begin of het einde van een bebouwde kom, van een woonerf of erf, of van een voetgangerszone aanduidt, verbod te rijden met een grotere snelheid dan deze die is aangeduid.
- De vermelding "km" op het verkeersbord is facultatief.
- Wanneer op een onderbord een bepaalde massa is aangeduid, is het verbod slechts van toepassing op voertuigen waarvan de maximale toegelaten massa hoger is dan de aangeduide.
Het verkeersbord C43 met de vermelding 30 km per uur, geplaatst boven het verkeersbord F1, F1a of F1b is van toepassing op alle openbare wegen binnen de bebouwde kom.
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /251-art68

Dit laatste artikel is dus enkel van toepassing op bord C43 "30" samen met het bord "BBK" (F1a, F1b).
Een bord C43 "70" is geldig tot aan het volgende kruispunt (zelfs als staat het samen bij het begin van de bebouwde kom).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Ook bord F1 he (oude variant).

En die vraag zit idd veel op het rijexamen. Is al enkele jaren zo.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

Typisch verwarrende wetgeving.
Beter ware geweest dat de snelheid altijd verplicht geïntegreerd wordt in bord bebouwde kom.
Zoals je soms ziet in andere landen.
Nu staat er een klein zwart-wit bord met een ondefinieerbaar symbool, en weet je langs geen kanten dat je het passeerde .
tonym
Premium Member
Premium Member
Berichten: 484
Lid geworden op: 18 jan 2010, 16:56
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 41 keer

Verwarrende wetgeving is een gemakkelijke manier om extra inkomsten te genereren via boetes.
En blijkbaar ook voor inkomsten met herexamens bij de kandidaten voor rijbewijzen.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Excuseer? Een verbodsbord "max 30" boven een bord "bebouwde kom" is geldig voor heel die kom?
Da meent ge ni?
Ze kunnen geen zonebord plaatsen zoals overal elders?
Dit is nu echt de eerste keer dat ik daarvan hoor.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”