Aanschaf Macbook Pro verstandig

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

1207 schreef:
selder schreef: Tegenwoordig is dat allemaal via een portal van de school. USB sticks komen er echt niet meer aan te pas.
het gaat er gewoon om dat de TE vooral moet kijken wat hij effectief nodig heeft en zal hebben.
[...]
Dat is jouw eigen interpretatie van de vraag van de topicstarter ... de topicstarter heeft al lang weloverwogen dat hij een Macbook wilt om reden X, Y en Z, en vraagt eigelijk maar gewoon of er iemand weet wanneer het nieuwste model op de markt zal komen.

Hoge-DPI schermen (of de Apple marketingnaam retina) moet je eens gebruikt hebben om er het voordeel van in te zien. Ik zou niet meer op zo'n onscherp gewoon scherm kunnen werken, temeer omdat al m'n apparaten zo'n hoge DPI hebben dat je de pixels niet meer ziet. En als je eens in een héél groot spreadsheet moet werken dan zet ik de resolutie op 3840x2400 en dan heb ik een overzicht waar je op je goedkopere wintel laptops maar van kan dromen. En 500 gram .. een halve kilo valt niet te onderschatten als je veel onderweg bent met een tas die over je schouders hangt.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
selder
Moderator
Moderator

Hier, het allerlaatste gerucht: http://www.macg.co/mac/2016/09/de-nouve ... -ihs-95703

Trouwens ... anti-mac-dudes, hoeveel zetten we in dat die OLED-bar in de volgende versies van laptops van andere fabrikanten ook wonderwel opduikt? :) :) :)
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Dat mac <-> windows gedoe en android <-> iOS gedoe heeft echt wel gigantisch veel weg van religie...

Persoonlijk vind ik het heel eigenaardig dat zoiets als die oled bar niet al lang bestaat.
Soms zie je van die echte geek-projects waar toetsenborden met e-paper getoond worden, maar nooit in 'gewone' consumenten apparatuur.
selder
Moderator
Moderator

cadsite schreef:[...] wel gigantisch veel weg van religie... [...]
Bwoah ... religie is toch nergens op gebaseerd, hier gaat het toch over real-life-aantoonbare dingen waarop de mensen een mening vormen? De eene groep gebruikers baseert zich op de gebruiksvriendelijkheid en het eco-systeem van een fabrikant, de andere gebruikersgroep vindt dat niet zo belangrijk en wil meer openheid en vrijheid om helemaal te doen wat ze willen, en die laatste kan dat niet begrijpen van de eerste dat het allemaal veel geld kost. Niks met religie te maken, maar gebaseerd op feiten, toch?
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

selder schreef:
cadsite schreef:[...] wel gigantisch veel weg van religie... [...]
Bwoah ... religie is toch nergens op gebaseerd, hier gaat het toch over real-life-aantoonbare dingen waarop de mensen een mening vormen? De eene groep gebruikers baseert zich op de gebruiksvriendelijkheid en het eco-systeem van een fabrikant, de andere gebruikersgroep vindt dat niet zo belangrijk en wil meer openheid en vrijheid om helemaal te doen wat ze willen, en die laatste kan dat niet begrijpen van de eerste dat het allemaal veel geld kost. Niks met religie te maken, maar gebaseerd op feiten, toch?
Nu beschrijf je hoe mensen als jij en ik de discussie aangaan, maar ik vrees dat je het merendeel van de personen die deze discussie aangaan te positief inschat.
Hoe verklaar je anders de gekte bij events, mensen die de kamperen voor een winkel, reacties als hiervoor "Een Mac & een weldoordachte keuze... dat gaat niet samen",...

Trouwens:
http://www.itproportal.com/2015/08/13/t ... ke-status/
http://www.zdnet.com/article/anthropolo ... -religion/
selder
Moderator
Moderator

Ja, het geruchtenpotje is weer opengedaan: http://www.theapplepost.com/apple-repor ... -mac-line/
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Gebeurt dat nog veel, kamperen voor een winkel? Lijkt me eerder een fenomeen uit het vorig decennium. Geen idee waarom je dat nu nog zou doen.
selder schreef:Ja, het geruchtenpotje is weer opengedaan: http://www.theapplepost.com/apple-repor ... -mac-line/
:bdaysmile: hopelijk klopt het.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

selder schreef:Hier, het allerlaatste gerucht: http://www.macg.co/mac/2016/09/de-nouve ... -ihs-95703
Zo allerlaatst is dat toch niet ? Al enkele weken geleden op Tweakers gelezen dat er indicaties waren dat de bovenste toetsenrij door een OLED rij zou vervangen worden. Trouwens, de foto's in jouw link zijn "Concept de Martin Hajik" dus iemand die gewoon met Photoshop aan de slag geweest is. Trouwens, in zijn concepten lijkt die balk vooral ook gebruikt te worden voor status-informatie. Weet niet of ik daar zo warm van word.
selder
Moderator
Moderator

Tomby schreef:
selder schreef:Hier, het allerlaatste gerucht: http://www.macg.co/mac/2016/09/de-nouve ... -ihs-95703
Zo allerlaatst is dat toch niet ? [...]
sortiront fin septembre (il reste seulement cinq jours) ou en octobre, selon une analyste d'IHS Markit Technology was het nieuwe in dat bericht. Da's Frans hé :)

Meer info in de link die ik daarna gepost heb.

Er zijn aanwijzingen/code in macOS dat 3rd party developers de OLED bar kunnen gebruiken voor hun apps, denk dan bijvoorbeeld aan info over je Transmit of Transmission up/downloads of een hele resem statistieken via iStat, of een shortcutbalk voor Pixelmator...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Misschien begrijp ik je verkeerd. Ik bedoelde dat dat gerucht al een heel eind gaat, dus het is zeker niet het 'allerlaatste gerucht' : https://tweakers.net/nieuws/111937/foto ... tigen.html .
EDIT: heb je inderdaad verkeerd begrepen doordat je in je post direct over die OLED strip begon. Het gerucht waar je naar refereert is dus de release datum, niet die OLED.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Die OLED bar is eigenlijk een beknopte versie van het OLED keyboard.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

cptKangaroo schreef:Die OLED bar is eigenlijk een beknopte versie van het OLED keyboard.
Niet echt, omdat het geen keyboard is. Dat Lebedev keyboard bestaat ook al een eeuwigheid, maar is nooit betaalbaar geworden.
selder
Moderator
Moderator

Ja, die vergelijking gaat ook niet helemaal op ... Dat is gewoon een keyboard met 1x1 oled displaytjes op dat een arm en een been kost en nooit verkrijgbaar geweest is.

-edit-

ok, het Popularis model heeft ook een "strip" waar je meer dan 1 toets op kan laten zien. Geen idee of dat het ergens beschikbaar is...
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

selder schreef:Geen idee of dat het ergens beschikbaar is...
Als je er een magere $1500 voor over hebt wel.
http://store.artlebedev.com/electronics ... popularis/
Moest er een appeltje opstaan wel waarschijnlijk. :twisted: :twisted: :twisted:
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Ik voel al een nieuwe Selder post in de Speelgoed thread aankomen :D.
selder
Moderator
Moderator

Hebt ge mijn toetsenbord-post in de speelgoed thread nog niet gezien? :)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

selder schreef:Hebt ge mijn toetsenbord-post in de speelgoed thread nog niet gezien? :)
Jawel hoor, mooie lichtshow, maar zo een Lebedev is toch nog een paar klassen hoger. Juist daarmee dat het me niet zou verwonderen mocht ge zo ene kopen vroeg of laat :).
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 92 keer

Doet Razer dat niet al een tijdje zo'n oled bar (of blok?)

Afbeelding
Razer Deathstalker

Dacht dat er ook een razer laptop was met zo'n deel.
Afbeelding
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Nice, is inderdaad de Deathstalker Ultimate blijkbaar. Wist niet dat er al zoiets op de markt was. Kost wel 300 knotsen :eek: . https://tweakers.net/pricewatch/322247/ ... board.html
yaris
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

Gewoon veel te duur en na 4 jaar werken de helft van de applicaties niet meer.
Van wegblijven tenzij je teveel geld hebt.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 167 keer

Soms vraag ik mij af waar ze het blijven verzinnen. Awel zie: cool die oled bar.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

selder schreef: Trouwens ... anti-mac-dudes, hoeveel zetten we in dat die OLED-bar in de volgende versies van laptops van andere fabrikanten ook wonderwel opduikt? :) :) :)
Niks of zoveel je maar wil. Dat hangt gewoon af hoe waterdicht hun patent zal zijn ... :angel:

Soit, ik snap die lichtshow perfect op een gaming laptop, maar op een Mac ? Zat je daar op te wachten of zie je er de voordelen van in ? Ik gebruik die knoppen in ieder geval nooit als ik aan het werk ben, is gewoon sneller met muis.

Wat ik niet snap is dat jij zo verknocht bent aan Apple producten..
1. Blijkbaar is Money no object voor u dus dat laten we ff buiten beschouwing (en dit is echt geen verwijt)
2. Je bent tech crazy (zie ik heb nieuw speelgoed)
3. Ik schat dat 80% van je aankopen uit Cupertino komen.

Waar die fascinatie voor Apple producten ? Ik kan daar echt niet bij.

Ik heb het ff moeten opzoeken, maar het is dus 20 jaar geleden dat ik voor het eerst in aanraking kwam met Apple producten, maar nooit is het bij mij opgekomen om die effectief ook te kopen. Niet omdat ik het geld er niet voor over had, niet omdat ik het niet mooi vond, maar omdat er altijd wel een alternatief was dat mijn noden beter invulden.
Je kan dat zwart-wit denken noemen of fanboy, maar persoonlijk vind ik dat niet het geval, ik vind dat gewoon een kort antwoord om 20 jaar ervaring samen te vatten. :angel:
Laatst gewijzigd door iceke 27 sep 2016, 09:08, in totaal 1 gewijzigd.
selder
Moderator
Moderator

Het goeie is van zo'n OLED bar is dat je de knoppen die je toch nooit gebruikt nu weg kan laten en vervangen door andere dingen die je wel gebruikt. Wie heeft er al ooit op Mission Control knop gebruikt, dat doe je inderdaad veel sneller op je trackpad. Maar de play/pauze knop of de mute knop is dan weer véél sneller dan de muis.

En over het patent, ik bedoelde eerder dat alle wintel laptopbakkers niet met zo'n ideeën afkomen. hah :)

Mijn enige hoop is dat Apple de Magsafe connector behoudt op hun pro's, maar hoogstwaarschijnlijk gaan ze het vervangen door een USB-C aansluiting. Spijtig, want dat was één van de beste aansluitingen ooit.
JoskeVermeulen
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 71 keer

CCatalyst schreef:Gebeurt dat nog veel, kamperen voor een winkel? Lijkt me eerder een fenomeen uit het vorig decennium. Geen idee waarom je dat nu nog zou doen.
Slightly off-topic

Mijn vader heeft recent nog voor een supermarkt gekampeerd en een gevulde winkelkar twv €100 mogen meenemen naar huis, enkel voor de eerste 5 klanten ter gelegenheid voor de opening van de nieuwe winkel. :-)
:troosten:
TV: Afbeelding
ISP: Afbeelding
Tel.: Afbeelding + Afbeelding + Afbeelding
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Plak er dan nog een rij knoppen boven, onder of naast zoals Acer of Asus deed in het verleden. Plaats genoeg, ik ga ze niet gebruiken maar ze hebben ook nooit in de weg gestaan.
& idd, de magsafe connector is zowat het beste dat uit hun stal komt en een echt gemis op wintel notebooks.
selder schreef:Het goeie is van zo'n OLED bar is dat je de knoppen die je toch nooit gebruikt nu weg kan laten en vervangen door andere dingen die je wel gebruikt.
Ik zou niet weten welke knoppen ik daar dan zou moeten zetten...
Snelkoppelingen naar Apps ? niet interessant, sneller via trackpad/muis
Pause/play/Rewind ? makkelijker met fysieke knoppen
Ingame toetsencombinaties ? Ja, maar koopt een gamer een Mac ?
selder
Moderator
Moderator

Ik heb de indruk dat die OLED bar vrij in te vullen gaat zijn door apps ... dus een scrollbar voor iTunes, of een voortgangsbalk voor een download die bezig is ... Niet alleen "knoppen" dus.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

selder schreef:Ik heb de indruk dat die OLED bar vrij in te vullen gaat zijn door apps ... dus een scrollbar voor iTunes, of een voortgangsbalk voor een download die bezig is ... Niet alleen "knoppen" dus.
Apple kennende (en dat is zeker niet slecht bedoeld) gaan ze juist heel nauw controle houden over wat je daar juist in kan zetten. Bvb die muziek-display, die gaat volgens mij (hopelijk) universeel zijn ongeacht de muziek-applicatie die je gebruikt. Als elke applicatie vrijelijk de hele bar zouden mogen aanspreken zou het al snel een rommeltje worden.
selder
Moderator
Moderator

Latest: http://www.macrumors.com/2016/09/28/lat ... cbook-pro/
Macrumors schreef:This timeline could of course change should last-minute bugs or other circumstances require adjustments to Apple's plans, but if it holds true, it appears Apple could have its new MacBook Pro models ready to ship to customers some time in the second half of October.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

selder schreef:Latest: http://www.macrumors.com/2016/09/28/lat ... cbook-pro/
Macrumors schreef:This timeline could of course change should last-minute bugs or other circumstances require adjustments to Apple's plans, but if it holds true, it appears Apple could have its new MacBook Pro models ready to ship to customers some time in the second half of October.
Is nu some time in the second half of October. Waar zijn ze? :|

Zelfs nog geen uitnodigingen voor een aankondiging verstuurd op dit ogenblik.

En maar wachten.
road rebel
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Die geruchten zijn er vaak naast, het kan evengoed maart 2017 worden.

Om de vraag te beantwoorden aan eenieder die een aanschaf overweegt: Dat zal afhangen van hoe lang je normaal gezien doet met jouw laptop.
Als je om de 2 generaties wisselt dan kan je evengoed nu eentje kopen met 10% korting (als die acties nog lopen). Als je er jaren mee doet, dan wacht je best op de volgende die naar alle verwachting een stap voorwaarts zal doen in vergelijking met de laatste 5 generaties.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Als ik mij niet vergis waren de uitnodigingen voor de nieuwe iPhone ook maar laat verstuurd. Het zou mij niet verbazen moest dat ergens tussen nu en donderdagavond verstuurd worden voor een Keynote de 27ste. Ik persoonlijk zou toch blijven wachten, zeker tot het einde van volgende week.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
selder
Moderator
Moderator

Hier, 't laatste gerucht: http://www.iculture.nl/nieuws/macbook-p ... ober-2016/
Apple is nog steeds van plan om de nieuwe MacBook Pro nog deze maand aan te kondigen. De eerste leveringen zullen eind oktober plaatsvinden, volgens nieuwe informatie van de Japanse site Mac Otakara.
selder
Moderator
Moderator

Nog!

http://www.theverge.com/2016/10/18/1331 ... -usb-ports
Apple has long been rumored to be preparing to launch an updated MacBook Pro model this year. While the company's iPhone event came and went without a mention of Macs, recent rumors have suggested the new MacBook Pro may arrive at an event on October 27th. A new report from Macotakara suggests that Apple is still planning to launch its new MacBook Pro later this month, and the company might unveil a refreshed 13-inch MacBook Air at the same time.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Bereid je ook al maar voor op verloopstukjes :D

https://tweakers.net/nieuws/116871/geru ... usb-c.html
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

road rebel schreef: Als je om de 2 generaties wisselt dan kan je evengoed nu eentje kopen met 10% korting (als die acties nog lopen).
Zelfs met 10% zou ik nog niet aanraden om een model uit de huidige verouderde lijn te kopen, het is te gedateerd voor hetgeen je dan nog altijd betaalt. Geld bijhouden en wachten tot de nieuwe modellen, hoelang het ook nog moge duren.
ozfunghi
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 6 keer

Of koop gewoon een tweedehands toestel (versie 2015) voor de komende maanden, dat je binnen een half jaar weer kan doorverkopen met misschien 75 euro verlies ofzo.
Afbeelding
Garpenlov
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 50 keer

Ik verkochte onlangs nog een macbook pro 2010 met core 2 duo voor 400 euro, die sukkelaars blijven daar geld aan geven. :D
Ik had er zelf maar 200 aan gegeven.
Laatst gewijzigd door Garpenlov 24 nov 2016, 22:46, in totaal 1 gewijzigd.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: PX Mobilus M (Iphone 13)
selder
Moderator
Moderator

Die datum van 27 october komt nu toch wel heel veel terug, door veel sources die toch een goed track-record hebben om dingen juist te voorspellen.

http://www.recode.net/2016/10/18/133232 ... october-27
Apple is planning to introduce new Macs at an Oct. 27 event, sources confirmed to Recode.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Na jaren windows en alle soorten linux window managers te hebben gebruikt, moet ik vaststellen dat mac voor mij overkomt als een idioot systeem.

De menubar van een window is niet docked aan het window, maar zit bovenaan. Ik heb ooit eens 6 maand op een macbook pro gewerkt van een ex die grafisch ontwerpster was, en dat hele mac systeem is zo dummy, dat je je als poweruser dus ergert.

Het is een feit dat alle mac producten overpriced zijn, dat was al met de eerste mac zoveel jaar terug. Een amiga had dezelfde processor, stereo sound, alles hardware accelerated. Een mac was mono + zwart wit en was veel duurder. Apple is gewoon goed in iets branden en dan het maximale er kunnen uithalen door slimme marketing.

Vind ik windows dan beter? Neen, tot windows 7 kon ik met windows leven, maar fisherprice 8 en spyware 10 gaan er niet opkomen.

Maar uiteraard is er een hele groep van mensen zonder IT kennis die een mac waarschijnlijk fantastisch vinden, als ze premium willen betalen omdat ze zich niet willen verdiepen in IT is dat toch prima....
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Mac is voor mij eigenlijk gewoon de beste GUI op wat in essentie een BSD variant is, en zo gebruik ik het ook. Een betere GUI is er echt niet te vinden. Ik kan het ook gebruiken zoals elk ander UNIX systeem. 's Morgens is het eerste wat ik doe meestal Launchpad => "ite" intikken, "enter" en beginnen werken in iTerm, de meest productieve terminalomgeving waar ik ooit in gewerkt heb. Nu soit, natuurlijk gebruik ik daarnaast ook veel de GUI elementen, anders moest ik inderdaad geen Mac kopen maar volstond een Lenovo van 300 EUR.

Dat je er ook nog eens een pak populaire software op kunt draaien en dat er drivers zijn voor meer hardware dan voor andere UNIX-varianten is mooi meegenomen, net als het feit dat de software op de hardware afgestemd is en vice versa. Evenals de integratie met de i-Devices die ik bezit.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”