Automaat of manueel schakelen - split van Advies over aankoop 2ehandse wagen
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Ik herhaal bondig mijn post: met een automaat rijden is zalig. Helaas kost een automaat hier nog steeds een pak meer dan een manuele bak. De reden ook waarom ik een manuele wagen bezit.
Ik heb de meerprijs van 1000 euro bij mijn Honda NC700 er wel bijgenomen omdat het motorrijden bij mij primeerde over het gefoeter van te schakelen op de motor. Je kan op de motor perfect 50 rijden in de 5e versnelling, maar dan was het constant schakelen als je wat diende af te remmen.
Ook met de lage pk's blijf ik met de DCT bak veel snellere motoren voor wat optrekken betreft. De test werd op dat type motor meermaals uitgevoerd. Geschakeld met de voet of met de peddles? Steeds ruim een seconde trager dan de DCT van 0 tot 100.
Je kan door met een automaat te rijden ook veel beter naar het verkeer kijken en je concentratie beter op de baan houden.
Ik heb de meerprijs van 1000 euro bij mijn Honda NC700 er wel bijgenomen omdat het motorrijden bij mij primeerde over het gefoeter van te schakelen op de motor. Je kan op de motor perfect 50 rijden in de 5e versnelling, maar dan was het constant schakelen als je wat diende af te remmen.
Ook met de lage pk's blijf ik met de DCT bak veel snellere motoren voor wat optrekken betreft. De test werd op dat type motor meermaals uitgevoerd. Geschakeld met de voet of met de peddles? Steeds ruim een seconde trager dan de DCT van 0 tot 100.
Je kan door met een automaat te rijden ook veel beter naar het verkeer kijken en je concentratie beter op de baan houden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
- Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
- Bedankt: 145 keer
Een automaat heeft naast de hogere prijs ook een hoger verbruik en hogere co2, wat voor leasing toch ook weer een hogere maandelijkse vaa wilt zeggen.
Ik blijf nogwel enkele jaren met de manueel rondrijden, een automaat is imho minder plezierig (als je geen fille hebt)
Ik blijf nogwel enkele jaren met de manueel rondrijden, een automaat is imho minder plezierig (als je geen fille hebt)
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Blijkbaar niet, mijn broer heeft net een automaat genomen in zijn passat omdat het hem dan minder kost aan VAA.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Berichten: 6018
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Bij ons is de keuze voor een automaat enkel mogelijk als je in een lagere categorie gaat kijken, vanwege de meerprijs gok ik dan. Misschien dat dat bij de volgende update dan anders is, er is precies wel een shift.
Is het met wagens met automaat ook zo dat vrijwel jaarlijks de firmware een update krijgt om verder te finetunen/zuiniger te zijn? Ik weet nog toen ik vakantiewerk deed bij De Lijn dat ze dat bij redelijk wat bussen deden (de oudere met een serieel kabeltje, de nieuwere met USB).
Is het met wagens met automaat ook zo dat vrijwel jaarlijks de firmware een update krijgt om verder te finetunen/zuiniger te zijn? Ik weet nog toen ik vakantiewerk deed bij De Lijn dat ze dat bij redelijk wat bussen deden (de oudere met een serieel kabeltje, de nieuwere met USB).
- cadsite
- Elite Poster
- Berichten: 4657
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Ik heb mijn rijbewijs gehaald op mijn 19e. Toen reed ik enkel met de auto van mama of papa.MaT schreef:Alle dingen die ik opnoem gaan over zowel oudere maar ook verbazend veel jongere bestuurders (en meestal de opleiding met de rijschool gedaan zelfs).
Dus neen, mensen die niet kunnen of durven manueel te rijden moeten zeker niet voor een rijbewijs gaan voor alle types. DIe gaan wat mij betreft echt beter voor enkel de automaat, zeker als ze dat beroepsmatig niet nodig hebben. Het zorgt alleen maar voor meer gevaar op de weg en irritatie bij andere weggebruikers.
Dan enkele jaren niet gereden en dan veranderd van werk waar ik geregeld eens een auto of camionette nodig heb maar zelf nog steeds geen auto had.
Dat is iets wat ik totaal niet wist toen ik voor mijn rijbewijs ging. Mocht ik enkel een automaat rijbewijs gehad hebben had ik dus eerst een nieuw rijbewijs moeten halen met een auto van de rijschool enkel en alleen om de job te kunnen krijgen.
Daarom vind ik het interessant om al je opties open te houden.
Ik heb ook al met een automaat gereden, en ja, dat is inderdaad heel aangenaam. Mocht het niet meer kosten ik had er ook voor gekozen.
- Dafke
- Elite Poster
- Berichten: 2755
- Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 142 keer
- Contacteer:
Efkes inpikken op bepaalde posts hier:
- automaat ja of nee is voor mij simpel: JA wanneer het een premium merk is, de rest wil wel eens dik tegenvallen. Zeker als je van premium komt.
NEE als de automaat van mindere kwaliteit of robot is, waar je je nog erger aan ergert dan telkens te moeten ont/koppelen in de file.
- op een Moto een automaat? NEE!!!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- automaat ja of nee is voor mij simpel: JA wanneer het een premium merk is, de rest wil wel eens dik tegenvallen. Zeker als je van premium komt.
NEE als de automaat van mindere kwaliteit of robot is, waar je je nog erger aan ergert dan telkens te moeten ont/koppelen in de file.
- op een Moto een automaat? NEE!!!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- cloink
- Elite Poster
- Berichten: 3515
- Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
- Twitter: cloink
- Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
- Bedankt: 137 keer
- Contacteer:
Goh, ja, toevallig dit weekend even met een Citroen C5 moeten rijden die een "automaat" aan boord had. Jezus, wat was dat een onding zeg. Schakelde gvd trager dan de doorsnee 95-jarige opa met klak.
Dus ik ben nog steeds zeer enthousiast over een automaat, maar dan bij voorkeur (uit persoonlijke ervaringen tot nutoe) toch maar eentje met een dual clutch!
![Sad :-(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Dus ik ben nog steeds zeer enthousiast over een automaat, maar dan bij voorkeur (uit persoonlijke ervaringen tot nutoe) toch maar eentje met een dual clutch!
ooh. shiny.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 105 keer
In de veronderstelling dat dit de 1.6 HDi (of VTI) was, was dat een gerobotiseerde versnellingsbak. Qua rijden zijn die idd veruit het minst aangenaam van alle types automaten. Dus het is idd belangrijk welk type bak er in de auto zit.cloink schreef:Goh, ja, toevallig dit weekend even met een Citroen C5 moeten rijden die een "automaat" aan boord had.
-
- Elite Poster
- Berichten: 944
- Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 62 keer
Klopt tegenwoordig zijn ze zelfs zuiniger en gewoonweg sneller*. Ik ben (of was) zelf aan het kijken naar een nieuwe A4 break benzine. De automaat versie is zuiniger en dus minder VAA. Spijtig want ik rij enorm graag en voor mij hoort een manuele bak er gewoon bij, dus die zal het niet worden (ook voorwielaandrijving is een pijnpunt.. quattro is te duur). Het zou wel eens goed kunnen dat ik gewoon privé een wat oudere Z4 coupé ga kopen met een goede manuele bak ipv zo'n eco gedoe (en m'n oude BMW diesel break bijhouden tot die uiteen valt). Bij BMW zie je dat trouwens ook al dat de automaten zuiniger zijn dan de manuele bak (ook ergens logisch als die dingen 8 versnellingen hebben (of soms 9 al, en zelfs 10-traps zijn er nu ook al)Joe de Mannen schreef:Blijkbaar niet, mijn broer heeft net een automaat genomen in zijn passat omdat het hem dan minder kost aan VAA.
J.
*Er bestaan wel enorme verschillen tussen alle automaten, sommige zuiniger, sommige totaal niet. Sommige rijden fantastisch, andere zijn gewoon vreselijk. En een automaat op een kleine auto zoals in het origineel topic zou ik nooit of te nimmer nemen. Dat zijn (zo goed als) altijd absolute ondingen. Het probleem met kleine auto's is meestal een te beperkt vermogen (koppel) om soepel te rijden met een automaat, waardoor die altijd gaat moeten (traag) terugschakelen. Vaak zijn het ook de oude (trage) bakken die je terugziet in de kleinere auto's. Een goede ZF 8-traps ga je niet terugvinden in een kleine auto.. In ieder geval zou ik wegblijven van alles wat niet minstens 6-traps is, 5 traps en minder zijn altijd heel oude trage bakken.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 105 keer
Kleine sidenote is wel dat die automaten meestal enkel op papier zuiniger zijn, maar aangezien DAT is wat telt voor het VAA, én iemand die VAA betaalt doorgaans niet zelf zijn brandstof betaalt, is dat niet zo'n gigantisch probleempowaq schreef:Bij BMW zie je dat trouwens ook al dat de automaten zuiniger zijn dan de manuele bak
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
NEDC legt voor handgeschakelde auto's bij een bepaalde snelheid een bepaalde versnelling op. Je moet dus bv 70 rijden in vierde terwijl dat niet noodzakelijk de optimale versnelling is bij die snelheid. Bij automaten is die beperking er niet, daar mag de auto zelf de versnelling kiezen.
Een vrij absurd gevolg daarvan was dat tot een aantal jaar geleden die cyclus niet was aangepast aan 6-versnellingsbakken. De zgn eco-modellen werden daarom met een manuele 5-bak geleverd, terwijl de gewone variant van dezelfde auto (met dezelfde motor!) met een manuele 6-bak geleverd werd. Op papier was het eco-model met 5-bak zuiniger, in de praktijk absoluut niet.
- svenska
- Elite Poster
- Berichten: 1903
- Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 75 keer
Sinds 2013 rij ik ook al onafgebroken met automaat in mijn bedrijfswagens.
Doordat ik plots een Toyota Prius voorgeschoteld kreeg, vielen mijn vooroordelen over een automaat allemaal weg ("voor oude mensen", "typisch Amerikaans etc..).
Het was een heel aangename ervaring, hoewel ik ondertussen andere systemen dan die CVT van Toyota meer waardeer.
Sindsdien wil ik niets anders meer (ik doe 30.000km per jaar).
--------------------------------------------------------------------------------------
Toyota Prius 1.8 benzine 136pk CVT (bouwjaar 2011):
Deze CVT heeft een traploze overbrenging, dewelke vreemd overkomt bij sommigen, omdat er geen schokken of ander gevoel van overbrenging is.
Het lijkt wel op een scooter met 1 versnelling: gewoon gas geven, en blijven gaan in toeren. Uiteraard is dit systeem altijd aanwezig bij een EV of hybride, maar in die Prius had ik het gevoel dat het nog niet helemaal 'a point' stond, gezien de fluittonen enorm waren bij het optrekken.
Het oprijden van een autosnelweg voelde alsof die Prius ging opstijgen...
Gelukkig is dit systeem ondertussen geoptimaliseerd, want mijn vrouw heeft in navolging van de Prius een Auris Sportbreak Hybride gekocht in 2014, en dat systeem maakt al een pak minder lawaai (nochtans dezelfde 1.8 motor en overbrenging).
Citroen C4 Grand Picasso 1.6d EAT 115pk (bouwjaar 2014):
Omdat de Prius na 3 jaar het bedrijf al uit mocht, koos ik wederom voor een automaat, maar dit maal in een grote monovolume.
Helaas was de categorieklasse en prijsklasse niet hoog genoeg om een 2 liter diesel te nemen met volwaardige automaat, maar het moest een 1.6 zijn met robotische bak.
De eerste maal dat ik met deze wagen uit de garage kwam, was het alsof iemand op de achterbank zat die voor mij schakelde... Heel vreemd!
Het went wel, maar als je het traploze systeem gewoon was, schakelde deze auto gewoon zelf met een manuele bak (wat het EAT systeem ook echt is).
Helaas is deze wagen na 1 jaar total loss gegaan in een ongeval, waarop ik weer moest kiezen voor een andere wagen...
Skoda Octavia Combi 1.6d 110pk DSG (bouwjaar 2016):
Door wijzigingen in de Car Policy was een Picasso met 104 gram Co2 niet meer mogelijk, dus moest ik gaan voor de <100 gram klasse.
De wagen met de meeste ruimte hierin EN automaat, was begin 2016 de Skoda Octavia Combi 1.6 diesel met 110pk en DSG bak = 99 gram.
Wat een verademing tov die robot van Citroen!
Tot nu toe 15.000 aangename kilometers mee gereden, en mijn besluit staat vast dat ik nooit nog een manuele bak wens te hebben (zolang de werkgever het toe laat).
Doordat ik plots een Toyota Prius voorgeschoteld kreeg, vielen mijn vooroordelen over een automaat allemaal weg ("voor oude mensen", "typisch Amerikaans etc..).
Het was een heel aangename ervaring, hoewel ik ondertussen andere systemen dan die CVT van Toyota meer waardeer.
Sindsdien wil ik niets anders meer (ik doe 30.000km per jaar).
--------------------------------------------------------------------------------------
Toyota Prius 1.8 benzine 136pk CVT (bouwjaar 2011):
Deze CVT heeft een traploze overbrenging, dewelke vreemd overkomt bij sommigen, omdat er geen schokken of ander gevoel van overbrenging is.
Het lijkt wel op een scooter met 1 versnelling: gewoon gas geven, en blijven gaan in toeren. Uiteraard is dit systeem altijd aanwezig bij een EV of hybride, maar in die Prius had ik het gevoel dat het nog niet helemaal 'a point' stond, gezien de fluittonen enorm waren bij het optrekken.
Het oprijden van een autosnelweg voelde alsof die Prius ging opstijgen...
Gelukkig is dit systeem ondertussen geoptimaliseerd, want mijn vrouw heeft in navolging van de Prius een Auris Sportbreak Hybride gekocht in 2014, en dat systeem maakt al een pak minder lawaai (nochtans dezelfde 1.8 motor en overbrenging).
Citroen C4 Grand Picasso 1.6d EAT 115pk (bouwjaar 2014):
Omdat de Prius na 3 jaar het bedrijf al uit mocht, koos ik wederom voor een automaat, maar dit maal in een grote monovolume.
Helaas was de categorieklasse en prijsklasse niet hoog genoeg om een 2 liter diesel te nemen met volwaardige automaat, maar het moest een 1.6 zijn met robotische bak.
De eerste maal dat ik met deze wagen uit de garage kwam, was het alsof iemand op de achterbank zat die voor mij schakelde... Heel vreemd!
Het went wel, maar als je het traploze systeem gewoon was, schakelde deze auto gewoon zelf met een manuele bak (wat het EAT systeem ook echt is).
Helaas is deze wagen na 1 jaar total loss gegaan in een ongeval, waarop ik weer moest kiezen voor een andere wagen...
Skoda Octavia Combi 1.6d 110pk DSG (bouwjaar 2016):
Door wijzigingen in de Car Policy was een Picasso met 104 gram Co2 niet meer mogelijk, dus moest ik gaan voor de <100 gram klasse.
De wagen met de meeste ruimte hierin EN automaat, was begin 2016 de Skoda Octavia Combi 1.6 diesel met 110pk en DSG bak = 99 gram.
Wat een verademing tov die robot van Citroen!
Tot nu toe 15.000 aangename kilometers mee gereden, en mijn besluit staat vast dat ik nooit nog een manuele bak wens te hebben (zolang de werkgever het toe laat).
-
- Elite Poster
- Berichten: 944
- Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 62 keer
Dat is absoluut zo. Maar ik denk dat het in de praktijk best wel meevalt dat verschil. De test cyclus moet sowieso herzien worden want die is compleet belachelijk op alle gebied, manueel of automaat.SpecialK schreef:Kleine sidenote is wel dat die automaten meestal enkel op papier zuiniger zijn, maar aangezien DAT is wat telt voor het VAA, én iemand die VAA betaalt doorgaans niet zelf zijn brandstof betaalt, is dat niet zo'n gigantisch probleempowaq schreef:Bij BMW zie je dat trouwens ook al dat de automaten zuiniger zijn dan de manuele bak
NEDC legt voor handgeschakelde auto's bij een bepaalde snelheid een bepaalde versnelling op. Je moet dus bv 70 rijden in vierde terwijl dat niet noodzakelijk de optimale versnelling is bij die snelheid. Bij automaten is die beperking er niet, daar mag de auto zelf de versnelling kiezen.
Een vrij absurd gevolg daarvan was dat tot een aantal jaar geleden die cyclus niet was aangepast aan 6-versnellingsbakken. De zgn eco-modellen werden daarom met een manuele 5-bak geleverd, terwijl de gewone variant van dezelfde auto (met dezelfde motor!) met een manuele 6-bak geleverd werd. Op papier was het eco-model met 5-bak zuiniger, in de praktijk absoluut niet.
Als zelfstandige betaal ik spijtig genoeg en de VAA en de benzine..
![Neutral :|](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
- Pro Member
- Berichten: 434
- Lid geworden op: 06 nov 2014, 13:37
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 35 keer
Zo'n dingen staan ook in het bedrijf, hoor!Garpenlov schreef:Als het mogelijk was, zou ik ook voor een automatische trekker gaan, een 18 fittesser is niet comfortabel om mee te rijdenmaar het is ook meer werk gerief dan wagen.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Maar daarvan heb ik géén idee hoe ze schakelen... Zal dan wel handmatig zijn...
Ik snap best dat je makkelijker (of überhaupt) kan vertrekken als je zelf een lage versnelling kiest en zo (slippend) vertrekt als je vastzit, terwijl een automaat bij te weinig kracht al opschakelt, en dus weinig kracht blijft geven...
Dit heb ik al te goed gemerkt toen ze 4 jaartjes terug een stuk van ons leuk bosje hadden afgepakt om het 'bedrijf' bij te bouwen.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Blond doesn't mean stupid ![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
-
- Plus Member
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 07 maa 2015, 15:29
- Locatie: Rivierenland
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 15 keer
"Een automaat" bestaat niet, er zijn verschillende types (Dubbele koppeling, CVT, gerobotiseerde handbak, hydraulisch) die elk een totaal verschillende ervaring geven.
Zelf rij ik vaak over van die expreswegen met om de paar kilometer verkeerslichten (A12, N16) of in de stad en voor mij is rijplezier iets anders dan voor iemand die over landelijke wegen zonder file rijdt. Ik snap niet wat er zo leuk is aan opschakelen tot vijfde, een kilometer rijden en dan weer in de remmen voor een rood licht. Geef mij dan maar een automaat, vooral de hybride Toyota's zijn zalig voor dit soort ritten.
Zelf rij ik vaak over van die expreswegen met om de paar kilometer verkeerslichten (A12, N16) of in de stad en voor mij is rijplezier iets anders dan voor iemand die over landelijke wegen zonder file rijdt. Ik snap niet wat er zo leuk is aan opschakelen tot vijfde, een kilometer rijden en dan weer in de remmen voor een rood licht. Geef mij dan maar een automaat, vooral de hybride Toyota's zijn zalig voor dit soort ritten.
-
- Elite Poster
- Berichten: 8446
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Tis natuurlijk deels gewoonte, maar ik kan echt niet rijden zonder een ontkoppelingspedaal. Ik gebruik dat gewoon vaak om gecontroleerd te kunnen rijden in kleine straatjes en bochtjes enzo, zodat de motor geen kracht meer levert.
Ik vraag me gelijk ook af hoe je snel kan ontkoppelen met een automaat wanneer het nodig is bij slipgevaar en dergelijke.
Zet mij er een ontkoppelingspedaal bij en een automaat waarmee ik ook manueel kan schakelen indien gewenst, en ik zal er al sneller voor gewonnen zijn.
Ik merk zelf niet dat ik aan het schakelen ben, dus al die "moeite" om constant op en neer te schakelen valt mij zelfs niet op.
Ik vraag me gelijk ook af hoe je snel kan ontkoppelen met een automaat wanneer het nodig is bij slipgevaar en dergelijke.
Zet mij er een ontkoppelingspedaal bij en een automaat waarmee ik ook manueel kan schakelen indien gewenst, en ik zal er al sneller voor gewonnen zijn.
Ik merk zelf niet dat ik aan het schakelen ben, dus al die "moeite" om constant op en neer te schakelen valt mij zelfs niet op.
-
- Pro Member
- Berichten: 434
- Lid geworden op: 06 nov 2014, 13:37
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 35 keer
Ik *denk* dat als hij in 'D' staat, je dan gewoon 1 keer naar de '-' moet gaan, en dat hij dan ontkoppelt blijft totdat je gas geeft (anders zou hij hard remmen, neem ik aan).ITnetadmin schreef:Ik vraag me gelijk ook af hoe je snel kan ontkoppelen met een automaat wanneer het nodig is bij slipgevaar en dergelijke.
Sommige automaten hebben ook een sneeuwstand.
Zelfde voor optrekken als het sneeuwt: je gebruikt best de 2de versnelling als je handmatig rijdt, om te voorkomen dat je wielen te snel gaan draaien en dus gaan slippen.
Ik heb de +/- nog nooit gebruikt, maar ik neem aan dat je dan met de '+' ook gewoon een versnelling hoger kan kiezen...
Mijn echtgenoot is ook zo iemand die amper nadenkt bij het rijden (hij rijdt soms nog met handmatige werkvoertuigen), en voor ervaren chauffeurs is dat misschien niet zo vreemd, maar er zijn genoeg mensen die onzeker rijden en twijfelen bij alles wat ze doen. De versnellingen ertussenuit halen, zal dan al veel helpen.
Ikzelf heb maar 5 jaar handmatig gereden (18 - 23), maar na zoveel kilometers was het ook meer een automatisme geworden. En toch vind ik dat rijden veel aangenamer is geworden na de switch naar automaat.
Mijn echtgenoot is zo iemand die handmatig ook ziet als meer controle over de auto hebben, maar heeft toch ook een automaat gekocht toen ik de mijne kreeg, en sindsdien zijn er veel voertuigen op het werk automaat geworden...
Ik denk dus zeker dat hij van gedacht is veranderd.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Razz :p](./images/smilies/icon_razz.gif)
Blond doesn't mean stupid ![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
- selder
- Moderator
- Berichten: 6305
- Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
- Locatie: Tienen
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Ouwe stempel hier ... nen auto is pas nen auto als die trekt op de achterwielen en met ne versnellingspook, de rest is voor jeanetten! ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
-
- Elite Poster
- Berichten: 8446
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
I got that reference :-pcloink schreef:/me gets his trout...
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13622
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
-
Te Koop forum
Bij de automaten die ik al gehad heb, is er telkens ook ene mogelijkheid om halfautomatisch te schakelen. Niet dat ik het gebruik...
Als je wil ontkoppelen, zet dat gewoon in "N", dat is neutraal.
Als je wil ontkoppelen, zet dat gewoon in "N", dat is neutraal.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op
te klikken
![Afbeelding](https://userbase.be/forum/images/icons/karmabar_thanks_red.gif)
-
- Elite Poster
- Berichten: 8446
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Maar dus niks om dat met de voet te doen. En dat blijft een van mijn bezwaren; er is geen ontkoppelingspedaal, je kan zelfs niet ontkoppelen zonder uit versnelling te gaan.
- MaT
- Elite Poster
- Berichten: 1888
- Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
- Bedankt: 282 keer
Leuk, maar ik denk dat ik me in een netelige situatie op glad wegdek beter kan redden met manuele bak en koppeling dan hetzelfde voertuig met eender welke automaat.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
- MaT
- Elite Poster
- Berichten: 1888
- Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
- Bedankt: 282 keer
Waarschijnlijk wel, maar dan maakt het ook niet uit of je manueel of automaat rijd. Dat ligt aan de vaardigheden van de bestuurder (die men imho beter zou meegeven en toetsen tijdens de rijopleiding en examen ipv te focussen of je wel braafjes 30 rijd, maar dat terzijde).
Het feit dat je meer controle hebt over je voertuig is voor mij de belangrijkste reden om zolang het kan met een manuele bak te rijden. Voor mij komt dat het rijplezier en de veiligheid ten goede. Ik kan wel begrijpen dat iemand die elke dag uren in de file staat wel een automaat kiest, dan heb je zowieso geen rijplezier. Maar daarvoor hebben we dan weer moto's om dat op te lossen![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Het feit dat je meer controle hebt over je voertuig is voor mij de belangrijkste reden om zolang het kan met een manuele bak te rijden. Voor mij komt dat het rijplezier en de veiligheid ten goede. Ik kan wel begrijpen dat iemand die elke dag uren in de file staat wel een automaat kiest, dan heb je zowieso geen rijplezier. Maar daarvoor hebben we dan weer moto's om dat op te lossen
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
-
- Elite Poster
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 105 keer
Ik hoor ook vaak het argument dat een automaat saai is.
Mensen zijn te lui om:
- hun lichten aan te steken
- de ruitenwisser op te zetten
- aan de thermostaat van de verwarming te draaien
- op het knopje van de ruit te blijven duwen
- de gaspedaal in te drukken
Maar schakelen? Nee, dat willen we echt nog wel met de hand doen![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Mensen zijn te lui om:
- hun lichten aan te steken
- de ruitenwisser op te zetten
- aan de thermostaat van de verwarming te draaien
- op het knopje van de ruit te blijven duwen
- de gaspedaal in te drukken
Maar schakelen? Nee, dat willen we echt nog wel met de hand doen
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
- Plus Member
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 07 maa 2015, 15:29
- Locatie: Rivierenland
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 15 keer
^^ Maar dat is om u volledig te kunnen concentreren op dat schakelen
Mijn ouders maakten de omgekeerde redenering: nu ze een automaat hebben lieten ze de optionele automatische regensensor en lichtenregeling maar zo, dat doe je toch met de rechterhand waarmee je anders zou schakelen.
![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Mijn ouders maakten de omgekeerde redenering: nu ze een automaat hebben lieten ze de optionele automatische regensensor en lichtenregeling maar zo, dat doe je toch met de rechterhand waarmee je anders zou schakelen.
-
- Pro Member
- Berichten: 434
- Lid geworden op: 06 nov 2014, 13:37
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 35 keer
- hun richtingaanwijzer te gebruiken (makes me cringe).SpecialK schreef:Mensen zijn te lui om:
- hun lichten aan te steken
- de ruitenwisser op te zetten
- aan de thermostaat van de verwarming te draaien
- op het knopje van de ruit te blijven duwen
- de gaspedaal in te drukken
Niet helemaal onlogisch... Als ervaren chauffeur is het maar een klein iets, maar het schakelen neemt bij zoveel chauffeurs, onnodig, zo veel aandacht weg, dat het toch prettig is dat je niet meer aan je lichten etc. hoeft te denken.conexio schreef:Mijn ouders maakten de omgekeerde redenering: nu ze een automaat hebben lieten ze de optionele automatische regensensor en lichtenregeling maar zo, dat doe je toch met de rechterhand waarmee je anders zou schakelen.
Ik denk dat automatische lichten en een regensensor in het basispakket van onze auto's zat, maar als ik soms met de completely to grandma's needs customized Golf Plus rijdt, is het toch prettig dat je enkel rijdt en schakelt, en de rest zelf geregeld wordt (hoewel de regensensor van VW precies vaak later reageert dan die van onze auto's, en vaak ook niet goed weet of het hard of zacht regent)...
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Blond doesn't mean stupid ![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Als je je moet concentreren op schakelen is er iets mis... dat moet zijn zoals wandelen... dan denk je ook niet na welke voet je wanneer moet bewegen.conexio schreef:^^ Maar dat is om u volledig te kunnen concentreren op dat schakelen![]()
- selder
- Moderator
- Berichten: 6305
- Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
- Locatie: Tienen
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Inderdaad ... dat gaat toch vanzelf, het is toch net één van de dingen die je als een automatisme moet doen als je met een auto rijdt?
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
-
- Plus Member
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 07 maa 2015, 15:29
- Locatie: Rivierenland
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 15 keer
Die opmerking was dan ook eerder grappig bedoelt als reactie op SpecialK. Schakelen moet uiteraard een automatisme zijn, anders moet je er niet aan beginnen. En wat mijn ouders betreft die de sensoren op hun auto met automaat niet namen, het was eerder omdat ze het pakket te duur vonden en grapten dat ze nu toch niet meer moeten schakelen dan dat ze bewust die redenering maakten.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1263
- Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
- Locatie: Zuiderkempen
- Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
- Bedankt: 52 keer
Voor mij is rijden enkel om van A naar B te geraken.
Rijden is geen hobby van mij.
Daarom rij ik ook met een automaat, omdat het schakelen teveel gedoe is. In de IT wereld automatiseren ze ook alles, dus mag het hier ook wat mij betreft.
Er zijn teveel mensen die slecht schakelen zoals met schokken of te langzaam. Die weten nog niet dat ze met een automaat beter zouden af zijn...
Rijden is geen hobby van mij.
Daarom rij ik ook met een automaat, omdat het schakelen teveel gedoe is. In de IT wereld automatiseren ze ook alles, dus mag het hier ook wat mij betreft.
Er zijn teveel mensen die slecht schakelen zoals met schokken of te langzaam. Die weten nog niet dat ze met een automaat beter zouden af zijn...
-
- Elite Poster
- Berichten: 1017
- Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
- Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
- Bedankt: 84 keer
Off topic:
Wat wel opvalt bij deze onderwerpen is dat bijna iedereen serieus veel vertrouwen heeft in zijn of haar rijvaardigheden, het zijn precies altijd de andere weggebruikers die niet met hun auto kunnen rijden.
@MaT, jij kan misschien een bestuurder zijn die over rally kwaliteiten beschikt maar hoeveel keer heb je uw hachje al moeten redden op een nat wegdek?
Ikzelf 1 keer in de 14 jaar dat ik mijn rijbewijs heb, ik had nog niet zolang mijn rijbewijs en had een bocht totaal verkeerd ingeschat, grip vooraan weg en ik slipte dus rechtdoor.
Ik heb daar instinctief gehandeld zoals ik dat in race games deed en heb kunnen corrigeren en had daarbij het geluk dat er geen tegenliggers in de buurt waren.
Ik heb ook een kameraard die racet op amateur niveau, hij kan zeer goed overweg met een auto, rijdt ook zeker niet te snel op de openbare weg maar mist 1 voorrang van rechts op twee.
Dat is een tijdbom...
Ik begrijp wel dat stuurmanskunst de veiligheid ten goede komt en dat er in gevaarlijke situaties erger kan vermeden worden maar langs de andere kant zou je ook kunnen zeggen dat iemand met te veel vertrouwen vaker de limiet opzoekt waardoor het misschien onveiliger wordt?
En als er door andere weggebruikers weinig tot geen mogelijkheid voor corrigerende maatregelen is...
Of wat met iemand die zijn auto perfect onder controle heeft maar de andere aspecten van het rijden op de openbare weg niet of nauwelijks?
Geen verwijt naar iemand toe, gewoon een vaststelling.
Mijn eerste ervaring met een automaat was trouwens toch aanpassen, de eerste kilometers waren stressig, heb echt een been moeten vergeten en nadien was het inderdaad best relax!
Alleen was het zo'n ding dat te pas en te onpas van versnelling wou wisselen bij quasi constante snelheid, vervelend op de highway!
Wat wel opvalt bij deze onderwerpen is dat bijna iedereen serieus veel vertrouwen heeft in zijn of haar rijvaardigheden, het zijn precies altijd de andere weggebruikers die niet met hun auto kunnen rijden.
@MaT, jij kan misschien een bestuurder zijn die over rally kwaliteiten beschikt maar hoeveel keer heb je uw hachje al moeten redden op een nat wegdek?
Ikzelf 1 keer in de 14 jaar dat ik mijn rijbewijs heb, ik had nog niet zolang mijn rijbewijs en had een bocht totaal verkeerd ingeschat, grip vooraan weg en ik slipte dus rechtdoor.
Ik heb daar instinctief gehandeld zoals ik dat in race games deed en heb kunnen corrigeren en had daarbij het geluk dat er geen tegenliggers in de buurt waren.
Ik heb ook een kameraard die racet op amateur niveau, hij kan zeer goed overweg met een auto, rijdt ook zeker niet te snel op de openbare weg maar mist 1 voorrang van rechts op twee.
![Shocked :eek:](./images/smilies/icon_eek.gif)
Ik begrijp wel dat stuurmanskunst de veiligheid ten goede komt en dat er in gevaarlijke situaties erger kan vermeden worden maar langs de andere kant zou je ook kunnen zeggen dat iemand met te veel vertrouwen vaker de limiet opzoekt waardoor het misschien onveiliger wordt?
En als er door andere weggebruikers weinig tot geen mogelijkheid voor corrigerende maatregelen is...
Of wat met iemand die zijn auto perfect onder controle heeft maar de andere aspecten van het rijden op de openbare weg niet of nauwelijks?
Geen verwijt naar iemand toe, gewoon een vaststelling.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Mijn eerste ervaring met een automaat was trouwens toch aanpassen, de eerste kilometers waren stressig, heb echt een been moeten vergeten en nadien was het inderdaad best relax!
Alleen was het zo'n ding dat te pas en te onpas van versnelling wou wisselen bij quasi constante snelheid, vervelend op de highway!
-
- Moderator
- Berichten: 2548
- Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
- Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
- Bedankt: 215 keer
Overstap handgeschakeld naar automaat en terug is makkelijk - althans voor mijn vrouw ![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Zij heeft een handgeschakelde, ikzelf een automaat.
Zij wisselt zonder problemen tussen de 2 - zelfs meteen van de ene naar de andere - waar ikzelf al iets meer moet nadenken als ik eens toevallig weer met haar wagen rijd.
Ze was trouwens zelf geen voorstander van een automaat (schrik, te moeilijk, voor luie/oude mensen,..), maar is nu wel degene die het makkelijkst wisselt tussen de 2 ... en zelfs op haar volgende wagen absoluut een automaat wil.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Zij heeft een handgeschakelde, ikzelf een automaat.
Zij wisselt zonder problemen tussen de 2 - zelfs meteen van de ene naar de andere - waar ikzelf al iets meer moet nadenken als ik eens toevallig weer met haar wagen rijd.
Ze was trouwens zelf geen voorstander van een automaat (schrik, te moeilijk, voor luie/oude mensen,..), maar is nu wel degene die het makkelijkst wisselt tussen de 2 ... en zelfs op haar volgende wagen absoluut een automaat wil.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Vertrouwen... tot je eens een slipcursus gaat volgen en in dergelijke situaties gezet wordt... er zijn maar weinigen die het er goed vanaf brengen (en dan heb ik het niet over het Lucky shot maar keer op keer) !tb0ne schreef:Off topic:
Wat wel opvalt bij deze onderwerpen is dat bijna iedereen serieus veel vertrouwen heeft in zijn of haar rijvaardigheden, het zijn precies altijd de andere weggebruikers die niet met hun auto kunnen rijden.
@MaT, jij kan misschien een bestuurder zijn die over rally kwaliteiten beschikt maar hoeveel keer heb je uw hachje al moeten redden op een nat wegdek?
De dan ben je er nog bewust mee bezig... een slipcursus versus een reële situatie is nog eens dag en nacht verschil.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
- Locatie: Bevergem :-)
- Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
- Bedankt: 147 keer
Ik denk dat iedereen best voor zichzelf kiest want het is moeilijk te veralgemenen.
Zowel automaten als manuele versnellingen hebben hun voor- en nadelen die hier al behoorlijk goed aan bod zijn gekomen. Ik heb al vaak met automaat en manueel gereden en wissel zonder problemen tussen de twee systemen (net zoals stuur links of rechts).
Moest ik vaak in de file staan dan zou ik kiezen voor een automaat. Ik denk ook dat de meeste mensen die de wagen puur gebruiken om van A naar B te rijden en geen plezier vinden in het rijden beter gediend zijn met een automaat. Door hybride en electrische wagens zullen automaten wel meer voorkomen in de toekomst. Als autorijden ook fun mag zijn kan een manuele bak wel leuk zijn.
Bij bepaalde wagens/motorizaties zijn de meeste reviewers er wel over eens dat een automaat of manuele bak de beste keuze is.
Ik ben net terug uit de bergen met een cabrio, manuele bak en achterwielaandrijving en ik heb er ongelofelijk veel rijplezier gehad die met een automaat niet mogelijk is.
Zowel automaten als manuele versnellingen hebben hun voor- en nadelen die hier al behoorlijk goed aan bod zijn gekomen. Ik heb al vaak met automaat en manueel gereden en wissel zonder problemen tussen de twee systemen (net zoals stuur links of rechts).
Moest ik vaak in de file staan dan zou ik kiezen voor een automaat. Ik denk ook dat de meeste mensen die de wagen puur gebruiken om van A naar B te rijden en geen plezier vinden in het rijden beter gediend zijn met een automaat. Door hybride en electrische wagens zullen automaten wel meer voorkomen in de toekomst. Als autorijden ook fun mag zijn kan een manuele bak wel leuk zijn.
Bij bepaalde wagens/motorizaties zijn de meeste reviewers er wel over eens dat een automaat of manuele bak de beste keuze is.
Ik ben net terug uit de bergen met een cabrio, manuele bak en achterwielaandrijving en ik heb er ongelofelijk veel rijplezier gehad die met een automaat niet mogelijk is.
- Wicky
- Plus Member
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 19 jun 2007, 11:02
- Locatie: Hasselt
- Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
- Bedankt: 8 keer
Dan heb je waarschijnlijk nog nooit met een DSG bak gereden - daar kan je zowel voor automaat kiezen als met de peddels schakelen. Best of both worlds.johan.devos schreef:Ik ben net terug uit de bergen met een cabrio, manuele bak en achterwielaandrijving en ik heb er ongelofelijk veel rijplezier gehad die met een automaat niet mogelijk is.
- MaT
- Elite Poster
- Berichten: 1888
- Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
- Bedankt: 282 keer
Ik heb niet de kwaliteiten van een rally piloot en gedraag me daar ook niet op de weg. Ik zeg enkel dat ik, met behulp van manuele bak en koppeling, mijn voertuig beter onder controle kan houden dan met automaat.tb0ne schreef: @MaT, jij kan misschien een bestuurder zijn die over rally kwaliteiten beschikt maar hoeveel keer heb je uw hachje al moeten redden op een nat wegdek?
En ja, ik heb ondanks mijn eerder defensieve rijgedrag die kunsten al goed kunnen gebruiken op voornamelijk op wegen met sneeuw en ijs. De gemiddelde bestuurder zou zeker niet anders (trager ofzo) gereden hebben dan ik, maar of die zich zou kunnen redden hebben in dezelfde situatie betwijfel ik. Op die technieken oefen ik al van toen ik nog met een L reed.
Hier zie ik geen verband eigenlijk. Je voertuig onder controle hebben en de regels naleven zijn 2 totaal verschillende dingen. Het ene zal je niet noodzakelijk redden voor een fout die je maakt met het andere en is dus ook geen excuus om het niet te moeten/kunnen.tb0ne schreef: Ik heb ook een kameraard die racet op amateur niveau, hij kan zeer goed overweg met een auto, rijdt ook zeker niet te snel op de openbare weg maar mist 1 voorrang van rechts op twee.Dat is een tijdbom...
Maar dat wijkt af natuurlijk, mij ging het erom met welk systeem je je stuurmanskunst het best kunt laten zien, manueel of automaat.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
-
- Plus Member
- Berichten: 108
- Lid geworden op: 01 jul 2013, 07:16
- Locatie: Antwerpen
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 11 keer
Ik heb 8 jaar met plezier manueel gereden, 3 jaar automaat en nu 1.5 jaar elektrisch ( a.i. geen versnellingsbak) zowel auto als moto, ik heb tot op heden nog geen enkele situatie meegemaakt waarbij ik dacht, nu had ik liever een manueel geschakelde gehad. En al zou ik het 1-2 keer per jaar tegenkomen, het is voor mij geen reden om terug te gaan schakelen, dit is zoveel relaxer.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
- Locatie: Bevergem :-)
- Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
- Bedankt: 147 keer
Jawel hoor en een goede automaat is sneller, efficiënter en relaxter dan een manuele bak. Maar ontkoppelen, terugschakelen, remmen met een beetje tussengas en terug inkoppelen kan zo leuk zijn in het zonnetje met de kap open op bochtige wegenDan heb je waarschijnlijk nog nooit met een DSG bak gereden - daar kan je zowel voor automaat kiezen als met de peddels schakelen. Best of both worlds.
![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Cry :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)