Mijn compagnon en ik hebben tot gisteren in de late (of vroege) uurtjes nog nagedacht over de bundels.
We weten niet of het nog een goed idee is om aparte bundels te gaan gebruiken, omdat:
• als iemand dan bijvoorbeeld enkel belminuten nodig heeft, dan is een bundel belminuten relatief goedkoop.
Op zich geen probleem, maar het is natuurlijk niet de bedoeling om verlies te maken...
• als je dan een bel-, sms-, en databundel combineert, is het vrij duur.
Duur in de zin als: niet meer interessant.
Als ik eens terugblik naar de schatting van de tarieven voor volume bij BASE, dan denk ik wel dat het op zich kan, dat de bundels belminuten en sms'en relatief goedkoop zijn.
Een ander idee dat we hadden is om bij elke bel-bundel gewoon meteen sms'en te steken, zodat je geen sms-bundel hoeft aan te kopen (bv. bij 100 belminuten, 1.000 sms'jes). Het nadeel is dat je je tariefplan dan niet echt kan personaliseren. Je belt misschien weinig, maar hebt wel veel sms'en nodig, dan heb je dus ook automatisch een bundel met meer belminuten nodig, die je niet gebruikt.
We dachten om eventueel dan overal onbeperkt (of 'onbeperkt') sms'en bij te voegen, maar dat maakt het inschatten al een stuk moeilijker... stel dat iemand de goedkoopste bel-bundel koopt, om er een sms-gateway op aan te sluiten...
Misschien dat er dan toch nog maar weinig keuze rest, en dat we sowieso vaste tariefplannen moeten gaan gebruiken.
Tenzij dat iemand een goed idee heeft qua volume en prijs per bundel? (je hebt small, medium, large, en daarnaast nog XL, XXL, XXXL voor belminuten en data, voor sms'en heb je enkel S, M, L, of gewoon geen aparte bundel (bijgerekend bij bel-bundel dan)).
Daarnaast hadden enkele gebruikers hier het topidee om iets te gaan doen met 4G-routers (bv. in bussen installeren etc.).
Prachtig idee. Maar als je op
deze kaart even kijkt naar de netwerkdekking van BASE (links naast de kaart 'BASE', en '4G' selecteren), en dan inzoomt, vind ik wel dat er nog werk is aan hun 4G-netwerk...
Uiteindelijk maak je slechte reclame voor jezelf als de reizigers op de bus een slechte ervaring hebben met de wifi-snelheid op de bus...
Maar bon, ik heb het BASE-netwerk al ruim 2 jaar niet meer gebruikt, dus ik kan me er niet echt over uitspreken in de praktijk.
Ondertussen heeft ook MV geantwoord, en zij gaan bekijken wat mogelijk is.
Een ander, onbekend bedrijf heeft mijn compagnon gemaild en heel wat documentatie doorgestuurd, maar de instapkosten zijn daar wel redelijk hoog.
De opties die ze bieden zijn dan weer wel enorm interessant, maar volgens mij is het gewoon zelf een MVNO dat hun diensten doorverkoopt.
Ze hebben namelijk een smartphone-tariefplan met slechts 2 GB voor ruim €40...
Ik denk (hoop) dat het dan rechtstreeks of bij een meer bekende MVNO toch beter zal zijn.
In ieder geval heel fijn dat jullie jullie ideeën delen!
Als je nog iets weet, zeg het maar, wanneer het moment aanbreekt (als we zover geraken) wordt er dan bekeken wat al dan niet kan.
ITnetadmin schreef:Als de klant zijn datavolume geldig blijft en hij het opspaart, maar jouw aangekocht volume vervalt na x tijd, dan kan je een probleem hebben.
Van wat ik (wel 4 jaar geleden) gehoord heb, koop je gewoon om de x-tal tijd (bv. maandelijks) volume in.
Stel dat we elke maand 1.000 GB inkopen (nu gewoon een voorbeeldje), dan kan er die maand gewoon in totaal 1 TB gebruikt worden door alle klanten samen. Het is niet zo dat je per individuele klant maandelijks data moet inkopen (misschien dat dit bij andere MVNO-structuren wel zo is, geen idee).
Als je dan 5 maand lang, elke maand 10 GB inkoopt, rekenen wij erop dat je die opgebruikt.
De eerste maand kopen wij dan ook 10 GB in zodat je je bundel kan opgebruiken (voor niets dus), de tweede maand moeten we al 20 GB inkopen, omdat je in maand 2, 20 GB kan gebruiken, in maand 3, 30 enzovoort.
Uiteindelijk gebruik je in maand 5 dan je 50 GB, maar hebben we daarvoor dus wel 100 GB voor niets ingekocht.
Op zich is dat geen probleem, we zullen er elke maand waarschijnlijk meer dan 100 GB naast zitten (dat veronderstel ik toch), maar in het begin, wanneer je weinig klanten hebt, zal je toch proberen het verbruik wat in te schatten, en dan zijn zo'n situaties natuurlijk het laatste wat je wil.
Als we nu 1.000 klanten zouden hebben, is dat een ander verhaal. Dan koop je sowieso iets meer, want de ene kan over de bundel gaan, de andere koopt wat data bij, sommigen gebruiken misschien maar de helft van hun databundel, ...
