Modem only

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

crackjack schreef:Waarom zou ik één of meerdere toestellen direct achter de HGW modem hangen, en niet achter mijn eigen router?
Misschien eens de eerste post van deze tread herlezen?
Deze topic gaat over gebruikers, die meer functionaliteit willen dan wat de Telenet HGW biedt.
In principe gaan zulke gebruikers kiezen voor een modem-only en daaracher een eigen router.
Deze discussie gaat dus over:
  • 1) hoe kan je best een eigen netwerk configureren achter een modem-only om bestaande functies (zoals DNLA) van de HGW te behouden?
    2) hoe kan je best een eigen netwerk configureren achter een HGW, als je deze niet wenst in te ruilen voor een modem-only?
Laat hiermee het misverstand over de "toestellen" uit de weg zijn?
Sylvester schreef:Voor zover ik weet moet je toch de HGW modem in DMZ-mode zetten, en niet eigen router, door het IP adres van de DMZ instelling in 'Mijn Telenet' te wijzigen van 192.168.1.1 naar het IP adres van eigen router achter de HGW modem.
Voor zover ik die DMZ begrijp staat zo'n modem altijd in DMZ (demilitarized zone). 192.168.1.1 wil zeggen dat hij naar zichzelf in DMZ staat. Als je dat wijzigt naar de router ACHTER de HGW, dan heb je de HGW in DMZ gezet voor de daarop volgende router.
Ik denk dat je het goed bedoelt :wink:
Je moet inderdaad het IP adres van jouw router in de DMZ zetten op je Telenet modem. Met andere woorden: de router zit dan in de DMZ (waar jij sprak van de Telenet modem in DMZ zetten), vandaar het misverstand.

Wat betreft de IP adressen in jouw voorbeeld:
  • - Het IP adres van de Telenet HGW is normaal 192.168.0.1
    - Standard staat DMZ ingesteld op 192.168.0.0, met andere woorden: er is geen DMZ
    - Je moet dus jouw router in de DMZ zetten, dus 192.168.0.0 wijzigen naar 192.168.0.xxx
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Ik heb hier bewust (of onbewust ???) voor 192.168.1.X gekozen. Waarschijnlijk geen probleem als alles binnen de LAN zo geconfigureerd is. Ja toch?
philippe_d schreef: Standard staat DMZ ingesteld op 192.168.0.0, met andere woorden: er is geen DMZ
Je moet dus jouw router in de DMZ zetten, dus 192.168.0.0 wijzigen naar 192.168.0.xxx
Vreemd, bij mij staat er 1 als laatste cijfer, en toch werkt alles (ik heb nog geen eigen router welteverstaan)
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Bij een nieuwe modem, of een modem die terug naar factory gezet wordt, staat standard '0' als laatste cijfer.
Een DMZ die naar zichzelf wijst heeft natuurlijk geen enkele zin :wink:

Afbeelding
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

1) hoe kan je best een eigen netwerk configureren achter een modem-only om bestaande functies (zoals DNLA) van de HGW te behouden?
kunnen routers zoals de Synology RT1900ac dit verwezenlijken door 1 poort in iptv/iptel of stb modus te plaatsen.

Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Inderdaad... poort 4 is dan maw. gewoon een WAN poort.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Voor DLNA moet die poort toch én wan, én lan zijn, dacht ik?
De digicorder moet toch twee IPs krijgen om volwaardig te functioneren?
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

En hoe krijgen we dit dan voor elkaar?
Of krijgt de digicorder dan toch ook een LAN adres?

Ik werk vooral (liefst) met Asus routers. Ook daar kan je de vierde poort instellen als IPTV/STB poort. Ik heb nog niet kunnen testen of deze WAN en LAN doorlaat.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

ITnetadmin schreef:Voor DLNA moet die poort toch én wan, én lan zijn, dacht ik?
De digicorder moet toch twee IPs krijgen om volwaardig te functioneren?
Als je alle features wil... dus en DLNA, en interactiviteit is de enige mogelijkheid een HGW (of een complexe procedure die hier elders beschreven staat maar enkel werkt met geavanceerde routers zoals een Routerboard).

Nu op zich is de DLNA functionaliteit van de TN decoders niet super... een Android boxje van 50 euro doet het vaak beter.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Ok, DLNA tot daar. Niet echt nodig. Gaat het delen van opnames werken? Of heb je daarvoor ook een intern IP adres nodig?

Sent from my iPhone using Tapatalk
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Sylvester schreef:Gaat het delen van opnames werken? Of heb je daarvoor ook een intern IP adres nodig?
Dat werkt prima... heb hier een modem only welke toekomt in een "Telenet VLAN" op m'n managed switch waar dan de verschillende decoders hangen (alsook m'n firewall).
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Dus dat zou ook werken in het scenario met een HGW, eigen router en VLAN geconfigureerde poorten?
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Als je een eigen router aansluit op de HGW, en deze router heeft een "IPTV/STP" poort die verbonden wordt met de WAN (zoals jouw Asus router), dan zullen de decoders een IP krijgen via de Telenet HGW.
Interactiviteit zal werken, en delen van opnames ook (de decoders zullen mekaar "zien").

Maar je kan de decoders dan evengoed direct op de HGW aansluiten, toch?

DNLA zal in principe niet werken.
Gezien de Asus IPTV/STP poort geïsoleerd is van de LAN (bridge met WAN), zullen de decoders geen "INHOME" IP krijgen in jouw lokaal netwerk. Ze zullen waarschijnlijk "INHOME" IP krijgen in de range van de HGW (192.168.0.64 etc) ...
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Dan is de vraag : hoe werkt het delen van die opnames? Dit gaat toch over het internet netwerk met intern IP adres, veronderstel ik?
Hoe kunnen ze anders elkaar zien? Of zit ik domweg fout?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Ik dacht dat dat via het telenet netwerk ging, want iirc kan je met een modem only ook opnames delen (correct me if I'm wrong).
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Wat bedoel je met 'Telenet netwerk'?
Voor zover ik weet gaat de communicatie niet naar buiten, maar blijft in huis. Of vergis ik me?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Als je op een modem only zit (enfin, op een hgw ook), krijgt je digicorder een (telenet) intern 10.x.x.x ip adres; dat noem ik het telenet netwerk.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

ITnetadmin schreef:Als je perse je eigen router wil gebruiken als full router, zit je idd met 2 netwerken, die je niet verzoend krijgt.
Wat jij wil is idd een modem-only.
Wat hij wilt is een HGW gebruiken als een modem-only :)

Dat gaat toch perfect:
  • - eigen router in DMZ
    - alle devices connecteren via eigen router
    - WiFi uitschakelen op Telenet HGW (gezien geen gebruik)
Het uitzetten van het wifi signaal gaat de router functie inderdaad niet uitschakelen...
Je blijft inderdaad met 2 netwerken zitten, maar so what? je gebruikt gewoon het eerste netwerk niet ...
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

ITnetadmin schreef:
Sylvester schreef:Wat bedoel je met 'Telenet netwerk'?
Voor zover ik weet gaat de communicatie niet naar buiten, maar blijft in huis. Of vergis ik me?
Als je op een modem only zit (enfin, op een hgw ook), krijgt je digicorder een (telenet) intern 10.x.x.x ip adres; dat noem ik het telenet netwerk.
Volgens mij hebben jullie beide gelijk, het een sluit het ander niet uit:
  • de (interactieve) digicorders krijgen inderdaad een (telenet) intern 10.x.x.x ip adres; wat jij het "telenet" netwerk noemt.
  • niettegenstaande de telenet ip adressen gaat de communicatie niet naar buiten: de Telenet modem bridgded de toestellen die erop aangesloten zijn, net zoals een switch.
De communicatie tussen 2 digicorders op dezelfde modem blijft dus "in huis" ...
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Wat ik me afvraag : wat doet Telenet in zijn modem dat het mogelijk is om te communiceren tussen de digicorders en het interne LAN, bv. voor DLNA ?
Als dat kan in die ordinaire modem, moet het toch ook mogelijk zijn om op een andere manier te koppelen tussen 10.X.X.X en 192.168.X.X.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

philippe_d schreef:
ITnetadmin schreef:Als je perse je eigen router wil gebruiken als full router, zit je idd met 2 netwerken, die je niet verzoend krijgt.
Wat jij wil is idd een modem-only.
Wat hij wilt is een HGW gebruiken als een modem-only :)
Je blijft inderdaad met 2 netwerken zitten, maar so what? je gebruikt gewoon het eerste netwerk niet ...
Nee, wat hij wil (volgens mij) is beide netwerken blijven gebruiken alsof ze 1 netwerk zijn.

Verder: inderdaad, so what?
Ik bedoelde met "niet verzoend" dat je met 2 netwerken blijft zitten waarin de toestellen mekaar niet gaan zien tussen beide netwerken.
We zitten dus op dezelfde golflengte, maar met andere bewoording :-)

philippe_d schreef:
ITnetadmin schreef:
Sylvester schreef:Wat bedoel je met 'Telenet netwerk'?
Volgens mij hebben jullie beide gelijk, het een sluit het ander niet uit:
  • de (interactieve) digicorders krijgen inderdaad een (telenet) intern 10.x.x.x ip adres; wat jij het "telenet" netwerk noemt.
  • niettegenstaande de telenet ip adressen gaat de communicatie niet naar buiten: de Telenet modem bridgded de toestellen die erop aangesloten zijn, net zoals een switch.
De communicatie tussen 2 digicorders op dezelfde modem blijft dus "in huis" ...
Een modem(only) is transparant voor een netwerk op layer 3.
Beide digicorders moeten mekaar toch ergens gaan "zien" om door te hebben hoe ze de data naar mekaar gaan sturen?
Ik weet niet hoe telenet dat afhandelt, maar er moet op zn minst op een telenet systeem ergens een db geraadpleegd worden die de mac adressen van de digicorders in mijn account aan mekaar vertelt.
Mogelijks gaan de digicorders er verder dan vanuit dat het mac adres dat naar hen gestuurd wordt als "andere digicorder" op hetzelfde netwerk hangt, en gaan ze gewoon op layer 2 mekaar zoeken.
Dat zou inhouden dat een digicorder op dezelfde account maar aan een andere modem, geen opnames kan delen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

De hgw functionaliteit repliceren (met een telenet modem en eigen router) naar de digicorder toe (telenet + inhome ip) is door sommigen al getest en gelukt.

Nu is mijn vraag (puur uit intellectuele interesse):
Is er iemand al in geslaagd om een telenet homespot (of wifree) te repliceren met een eigen router?
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

ITnetadmin schreef:De hgw functionaliteit repliceren (met een telenet modem en eigen router) naar de digicorder toe (telenet + inhome ip) is door sommigen al getest en gelukt.
Dat was dus eigenlijk gedeeltelijk mijn vraag. Wie heeft dat dan volledig transparant werkende, en hoe?

Of begrijpen we mekaar verkeerd?
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

Sylvester schreef:Wie heeft dat dan volledig transparant werkende, en hoe?
Hier staat het principe uitgelegd: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 40#p521560
En hier is het principe geïmplementeerd op een Mikrotik RB2011UiAS-2HnD-IN: http://tbruylan.blogspot.be/2014/06/tel ... na-op.html

Het principe is dat je router op basis van het MAC-adres van de Digicorders alle Digicorder-verkeer anders behandelt dan de rest van het netwerkverkeer.

Concreet moet je router dus een vorm van scripting toelaten waarbij je Digicorder-verkeer kan labelen en filteren. Bij Linux-based routers(tomato, dd-wrt, openwrt) zou je dit kunnen doen met het commando ebtables.

De Mikrotik-implementatie van Tim Bruylan herschrijven naar ebtables is dus de eerste stap. Ik denk niet dat iemand dit reeds gepubliceerd heeft of zelfs gedaan. Ikzelf ga het niet doen, want ik ben geen klant bij Telenet.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

ah ok , die had ik al eens gezien, maar ik had me er niet op gefocust.
Eens kijken of ik dit kan, maar ik vrees ervoor. Mijn kennis is eerder beperkt.

Misschien het vliegen overlaten aan de vogels....
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Bon, het één en ander is er veranderd.
Ik had al maanden last van een 'hikkende' modem. Deze hangt op (een goed geïsoleerde) zolder.
Na lange warme dagen kan de temperatuur er toch oplopen.
Van zodra het er boven de 28°C ging, werkte de modem slecht. Pagina's wilden niet goed laden, time-outs bij mail, Facebook ging niet vooruit, youtube gaf er de brui aan, enz... Het gekke is dat de speedtest altijd prima ging.
Pingtest gaf packet loss.
Technieker van Telenet is thuis geweest. Vriendelijke man, en deze was wel redelijk technisch op de hoogte.
Vermits het een intermitterend probleem was, kon hij niks vaststellen.
Hij stelde voor om de modem toch te vervangen. Omdat ik in ons gesprek had gezegd dat ik niet zo blij was met de opzet van de HGW, stelde hij zelf voor om een modem only te zetten, met de opmerking dat ze dit in feite niet mochten doen.

Ik heb hem dus die modem laten zetten, eentje van het nieuwe type.

Ondertussen heb ik zelf een router ertussen gezet en alles werkt weer als voorheen.
Yelo TV werkt, opnames onderling gebruiken gaat, programmeren gaat. Live kijken op iPad of laptop gaat. Zelfs het kijken naar de opnames gaat.

Hier valt me wel op (eigenlijk gebruik ik dat bijna nooit) dat je bijna geen enkele opname op de iPad of laptop kan bekijken. Er verschijnt dan de melding dat men er geen rechten voor heeft van de leverancier. :eek:
Wat heeft dat dan voor zin als je bijna geen enkele opname kan zien?
Hakki
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 27 keer

Sylvester schreef: Hier valt me wel op (eigenlijk gebruik ik dat bijna nooit) dat je bijna geen enkele opname op de iPad of laptop kan bekijken. Er verschijnt dan de melding dat men er geen rechten voor heeft van de leverancier. :eek:
Wat heeft dat dan voor zin als je bijna geen enkele opname kan zien?
Ze hebben enkel een overeenkomst met bepaalde zenders, tot max 2 maanden terug. Ik dacht VIER en VIJF. Geen VRT of Medialaan.
EDIT: En nog wat meer exositische:
Je kan de opnames van deze zenders, die ons daarvoor toestemming hebben gegeven, bekijken op je smartphone, tablet of computer
https://www2.telenet.be/nl/basic-channels/
(Acht, clubrtl, discovery, la une, la deux, la trois, MTV, nickjr, nickelodeon, njam, NL1, NL2, NL3 , sports 1&2, prime zenders, RTLTVI, studio 100, VIER en VIJF)
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Sylvester schreef:Ik heb hem dus die modem laten zetten, eentje van het nieuwe type.
Ondertussen heb ik zelf een router ertussen gezet en alles werkt weer als voorheen.
Grappig, deze hele 4 bladzijden topic (die jij hebt opgestart) gaat juist over "hoe kan je een modem+router configureren zodat je alle functies (en meer) kan krijgen die ook met een HGW mogelijk is".

En nu kom je met één lijntje vertellen dat het je gelukt is.
Wij verwachten dan ook een uitgebreide en gedetailleerde beschrijving van hoe je dat voor mekaar hebt gekregen :-D .
Jij was toch ook vragende partij ???
Sylvester schreef:Hier valt me wel op (eigenlijk gebruik ik dat bijna nooit) dat je bijna geen enkele opname op de iPad of laptop kan bekijken. Er verschijnt dan de melding dat men er geen rechten voor heeft van de leverancier. :eek:
Goede vraag, maar eigenlijk volledig off-topic (heeft niets met modem-only te maken) :wink: .
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Sylvester schreef:Van zodra het er boven de 28°C ging, werkte de modem slecht.
Dan mag je gerust zijn dat de processor intern misschien wel naar de 100 graden en meer gaat !

Als ik hier thuis naar m'n server kijk die eveneens op zolder (omgevingstemperatuur zo'n 25 graden) staat dan zit bv. de RAID controller z'n processor met deftige cooling (zonder zou hij gewoon sneuvelen) op zo'n 43 graden.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef:
Sylvester schreef:Ik heb hem dus die modem laten zetten, eentje van het nieuwe type.
Grappig, deze hele 4 bladzijden topic (die jij hebt opgestart) gaat juist over "hoe kan je een modem+router configureren zodat je alle functies (en meer) kan krijgen die ook met een HGW mogelijk is".

En nu kom je met één lijntje vertellen dat het je gelukt is.
Wij verwachten dan ook een uitgebreide en gedetailleerde beschrijving van hoe je dat voor mekaar hebt gekregen :-D .
Jij was toch ook vragende partij ???
Ja, klopt. Soms kan het leven heel eigenaardig lopen hè.
Het bezoek van de technieker was eerder toevallig door het aanslepend probleem, en het laten vervangen door een modem only was eigenlijk impulsief en onberekend. Ik ben dus in allerijl een nieuwe router moeten gaan kopen (Aus RT-AC68u, een tweede, want er stond al eentje in bridge mode op ander verdiep)

Ik moet dus vertellen hoe ik het één en ander heb geconfigureerd?
Tja, eigenlijk heel simpel en standaard :
Na de modem een switch. Achter deze switch alle digicorders en een nieuwe wifi-router. Achter deze router alle interne toestellen.
Router is standaard geconfigureerd.

Het frappante is dat gewoon alles werkt. Het enige dat ik niet heb getest is dat DLNA gedoe, maar dat is voor mij geen prioriteit.
In deze configuratie zou je zeggen dat de digicorders enkel een extern IP adres krijgt voor de interactiviteit , beginnend met 10 of zoiets...
Maar kan mij iemand eens uitleggen hoe die digicorder in deze configuratie ook het tweede IP adres krijgt, en op de koop toe is dit een intern IP adres overeenstemmend met de andere interne IP adressen op mijn eigen intern netwerk. In mijn geval is dat dus 192.168.1.X
De digicorders hangen toch VOOR de router?
Als ik zo'n digicorder vanuit mijn intern netwerk wil pingen, gaat dat niet, uiteraard....
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Je hebt je decoders voor je eigen router hangen... dan werkt het inderdaad... behalve DLNA.

Je Digicorders zullen ook nooit een intern IP-adres kunnen krijgen want ze hangen gewoonweg niet in je LAN.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

En toch hebben mijn decoders ook een intern IP adres gekregen, zoals ik in mijn vorige post al zei.
Maar ik kan er niet naar pingen van op mijn eigen netwerk.
crackjack
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 27 keer

Sylvester schreef: Maar kan mij iemand eens uitleggen hoe die digicorder in deze configuratie ook het tweede IP adres krijgt, en op de koop toe is dit een intern IP adres overeenstemmend met de andere interne IP adressen op mijn eigen intern netwerk. In mijn geval is dat dus 192.168.1.X
De digicorders hangen toch VOOR de router?
Als ik zo'n digicorder vanuit mijn intern netwerk wil pingen, gaat dat niet, uiteraard....
Die 192.168.1.x is het "inhome" ip adres dat de digicorder krijgt
https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... me#p558751
Wordt waarschijnlijk gebruikt voor het delen van opnames tussen digicorders...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Sylvester schreef:En toch hebben mijn decoders ook een intern IP adres gekregen, zoals ik in mijn vorige post al zei.
Jij "denkt" dat ze een intern IP-adres gekregen hebben maar een toestel voor je router kan nooit weten wat jou interne range is.

De decoders nemen dus gewoon ook een adres uit de 192.168.x.x range... toeval dat jij dezelfde range hebt (verzet je interne range maar eens).
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Krijgen die nu ook al een inhome ip bij een modem only?
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
Sylvester schreef:En toch hebben mijn decoders ook een intern IP adres gekregen, zoals ik in mijn vorige post al zei.
Jij "denkt" dat ze een intern IP-adres gekregen hebben maar een toestel voor je router kan nooit weten wat jou interne range is.

De decoders nemen dus gewoon ook een adres uit de 192.168.x.x range... toeval dat jij dezelfde range hebt (verzet je interne range maar eens).
Wat ik 'denk' doet er nu niet toe hé. Ik 'zie' dat hij een intern IP heeft. Voordien stonden er over nullen....
Kabel ingestoken op de switch tussen modem en eigen router, en elke digicorder kreeg een 10.X.X.X nummer én een 192.168.1.X nummer.
Voor zover mijn kennis reikt, moet een toestel een IP adres 'krijgen' van een dns server.
Dus héél toevallig nemen die een IP adres dat verschillend ? Volgens mij moet dat toch ergens van een DNS server komen. Anders zou er toch 0.0.0.0 staan voor het inhome adres.
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 89 keer
Provider
Te Koop forum

Sylvester schreef:... een IP adres 'krijgen' van een dns server.
Je bedoeld natuurlijk DHCP server :wink:
Internet/TV: Orange Zen Fiber + TV Vlaanderen
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

ja sorry, uiteraard DHCP
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Sylvester schreef: Ik moet dus vertellen hoe ik het één en ander heb geconfigureerd?
Tja, eigenlijk heel simpel en standaard :
Na de modem een switch. Achter deze switch alle digicorders en een nieuwe wifi-router. Achter deze router alle interne toestellen.
Router is standaard geconfigureerd.

Het frappante is dat gewoon alles werkt.
Daar is toch niets frappants aan, dat is de normale opstelling voor iemand die een eigen router gebruikt achter de modem-only.
De bedoeling van deze topic, was om te achterhalen hoe je met een eigen router, het gadrag van een HGW kon simuleren, toch?

Ik citeer jouw vraag uit de eerste post van deze topic:
Sylvester schreef:Wat ik hier mis : een (volledig) topic, gewijd aan modem only, voor zijn die alle functies en meer wensen te configureren die ook met de HGW mogelijk is, zoals DLNA onderling, opnames delen, enz...

Wat zijn de voordelen, wat zijn de nadelen?
Hoe configureer je zoiets, alle tips en mogelijkheden, VLAN of aparte switch, of....
Wat jij hierboven schrijft is dus géén antwoord op deze vraag :cry: :cry: :cry:
Dat digicorders werken op een switch achter de modem-only wisten we natuurlijk al héél lang :-D .
Sylvester schreef:Volgens mij moet dat toch ergens van een DNS DHCP server komen. Anders zou er toch 0.0.0.0 staan voor het inhome adres.
Absoluut niet.
Dit staat in detail uitgelegd in de link die raf1 enkele posts hierboven heeft gepost: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 40#p521560

Het in-home adres krijgt een digicorder niet van een DHCP server!
  • - De digicorder doet een ARP naar alle 192.168.xxx.1 adressen (beginnend met een 192.168.1.1)
    - Indien hij een positief resultaat krijgt, gaat hij ervan uit dat dit het interne netwerk is.
    - Hij geeft zichzelf een "IN-HOME" adres (192.168.xxx.64) en test dan of dit adres nog vrij is (met 2 ARP's)
    - Indien dit vrij is, wordt dit het IN-HOME adres, indien niet probeert hij met een ander IP (192.168.xxx.64-99)
Vanwaar komen deze IN-HOME adressen bij de digicorders van Sylvester? Ik zie 2 mogelijkheden:
  1. de switch die tussen de modem en de router staat, is misschien eventjes verbonden geweest met het LAN segment van de router. Fysisch (een UTP kabel die eventjes in een LAN poort zat) of software (tijdens het instellen van de router). Dit kan genoeg zijn om een IN-HOME adres te genereren.
  2. andere mogelijkheid: de nieuwe modem-only heeft ook een intern IP (192.168.xxx.1), en deze heeft gereageerd op de ARP van de digicorders. Eens geprovisioneerd is er geen toegang meer tot de management interface, maar voor de provisioning wel ...
ITnetadmin schreef:Krijgen die nu ook al een inhome ip bij een modem only?
Mogelijk wel, maar je kan er niets mee aanvangen, gezien de digicorders aan de WAN kant van je router zitten :wink:
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Ik wist niet dat alles gewoon werkt met een modem only, wat ik nu dus zelf ervaar.

Ik dacht dat er een probleem was met een modem only opstelling en dat bepaalde functies niet werken.
Vandaar dit topic, en uiteindelijk mijn verbazende uitspraak 'frappant' naar het feit dat alle functies gewoon werken.

Mijn vraag was dus om een topic te wijden aan de configuratie om alles werkende te krijgen zoals een HGW, maar blijkbaar werkt alles.
DLNA heb ik niet getest. En voor alle duidelijkheid : opnames delen heb ik OOK NOG NIET GETEST. Dit zou moeten werken, ja toch?
Ik kan het nu niet testen omdat bekabeling niet niet volledig in orde is.

Ik weet dus niet welk antwoord jij nu verwacht? Je mag me altijd ermee helpen. Veel kan ik er niet over vertellen.
philippe_d schreef:
Sylvester schreef:Volgens mij moet dat toch ergens van een DNS DHCP server komen. Anders zou er toch 0.0.0.0 staan voor het inhome adres.
Absoluut niet.
Dit staat in detail uitgelegd in de link die raf1 enkele posts hierboven heeft gepost: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 40#p521560
Ja die had ik even gemist. Dit klink aannemelijk, dat wist ik niet.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Sylvester schreef:Wat ik 'denk' doet er nu niet toe hé.
Toch wel... want op basis daarvan maak je totaal foutieve conclusies !
Sylvester schreef:Ik 'zie' dat hij een intern IP heeft. Voordien stonden er over nullen....
Nee... het heeft geen "intern" IP, hij heeft een IP... enkel toestellen ACHTER jou router kunnen een "intern" IP krijgen... daarom ook het woord "intern". Het is niet omdat TN z'n decoders (via welk truukje dan ook) een IP-adres geeft in hetzelfde subnet als jou interne netwerk dat dit plots een "intern" IP is !
Sylvester schreef:Voor zover mijn kennis reikt, moet een toestel een IP adres 'krijgen' van een dns server.
Nee, software kan ook een IP adressen zetten... het hoeft dus zeker niet van een DHCP server te komen.
Sylvester schreef:Dus héél toevallig nemen die een IP adres dat verschillend ?
Dit is op basis van ARP requests dat men conflicten tracht te vermijden.
Sylvester schreef:Anders zou er toch 0.0.0.0 staan voor het inhome adres.
Als een DHCP server niet beschikbaar is krijgen systemen normaal een IP-adres uit de reeks 169.254.0.0/16 (en dus niet 0.0.0.0 al volgen niet alle TCP/IP stacks deze implementatie).
Sylvester schreef:DLNA heb ik niet getest.
Dit zal gewoonweg niet werken omdat je decoders niet in je interne LAN zitten (nee, ze hebben geen "intern" IP).
Sylvester schreef:En voor alle duidelijkheid : opnames delen heb ik OOK NOG NIET GETEST. Dit zou moeten werken, ja toch?
Dit werkt zonder problemen op een switch achter een modem-only.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”