meten per stroomgroep

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer
Provider

Splitter schreef:tim: heb je die setup toevallig gedaan met een raspberry? en indien ja... weet je toevallig nog welk os en ocr soft je gebruikt hebt? :)
Webcam en OCR is eigenlijk niet nodig. Je kan gewoon de omwentelingen van de draaischijf van de meter aflezen met een eenvoudige optische sensor. Op elke meter staat het aantal omwentelingen per kWh vermeld. Op deze manier kan je zelfs veel nauwkeurigere verbruiksgegevens bekomen (over kleinere tijdspannes). Zie bv. http://www.engineerathome.com/elektroni ... +arduino/9

Verstuurd vanaf mijn Xperia-tablet met Tapatalk
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer
Provider

r2504 schreef:Vaak verdien je het zelfs nooit terug !
Puur op TVT heb je wel gelijk, TVT van 12 jaar of meer heb je gemakkelijk.
Gelukkig zijn die A+++ toestellen niet zelden ook voorzien van ander comfort dat B toestellen niet hebben en dat maakt het dan alsnog interessant.
Mijn koelkast is A en mijn diepvries A++ (beide gekocht in 2009) ondanks dat de koelkast op 4° staat en de diepvries op 18°, verbruiken beide evenveel (staan ook in dezelfde ruimte, zijn ongeveer even groot en van hetzelfde merk).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer
Provider

heist_175 schreef:Mijn koelkast is A en mijn diepvries A++ (beide gekocht in 2009) ondanks dat de koelkast op 4° staat en de diepvries op 18°,...
Gebruik jij je diepvriezer om rode wijn op de juiste temperatuur te houden? 18° is namelijk een ideale temperatuur voor rode wijn :angel:
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer
Provider

nickz schreef:Webcam en OCR is eigenlijk niet nodig. Je kan gewoon de omwentelingen van de draaischijf van de meter aflezen met een eenvoudige optische sensor. Op elke meter staat het aantal omwentelingen per kWh vermeld. Op deze manier kan je zelfs veel nauwkeurigere verbruiksgegevens bekomen (over kleinere tijdspannes). Zie bv. http://www.engineerathome.com/elektroni ... +arduino/9
maar... dan heb je een arduino (of een breakout board) nodig en een optische sensor (of dingen om een sensor mee te maken)
ik heb liggen: een raspberry pi (of 3), een webcam, en heel wat rommel waar geen sensor of leds bijzitten.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

In plaats van optische sensors kan je dit ook gewoon met een Hall-sensor doen (discussie is hier elders op het forum wel te vinden).
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer
Provider

Een Hall-sensor op een Ferraris-kwh meter zal niet werken. Deze heeft een magnetisch veld nodig om te detecteren. Een Ferraris meter heeft geen magneetjes aan boord en werkt d.m.v. wervelstromen. De draaischijf zelf is van aluminium.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kilowattuurmeter
https://en.wikipedia.org/wiki/Hall_effect_sensor
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

In gas- en watermeters zit vaak wel een magneetje dat mee gaat met het laatste cijfer.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

off topic: Inderdaad, maar niet bij alle gas - en watermeters.
Ik doe ook aan gas en water datalogging en voor beide is dit met een IR-fotocel die pulsen doorstuurt naar de Flukso.
EdpNet XL 99/35 Mbps
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ik ben ondertussen van 5 mei aan het kijken naar mijn verbruik en wou net denken van "lijkt allemaal ok", tot vandaag.

gemiddeld verbruik van 5 mei tot 12 mei: 8.3 kwh / dag - daar kan ik best mee leven.
laagste was 7.9 en hoogste 8.7 (dag dat de wasmachine draait)

het verbruik is dus minder als 0.5 kwh / uur gemiddeld, maar nu zag ik net tussen 20 en 23u gisteren een verbruik van (bijna) 3kwh !
dus even de andere dagen gedubbelchecked: telkens maar rond de 1.5 - een stuk minder dus.
en dit terwijl er niets speciaal anders geweest is: koken = elke dag, tv = elke dag, pc = elke dag, ...
dan ben ik gaan kijken of het misschien enkel op donderdag is (de 5de beginnen meten dus gelukkig ook een donderdag)... nope.

er is dus ergens iets vreemd maar ik zou écht niet weten waar te kijken, tips zijn dus welkom.
(ik ben wel van plan de HR ketel ook te dubbelchecken, gezien daar ooit al eens problemen mee geweest zijn, al stonden die los van het elektrisch verbruik)
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer
Provider

tussen 20 en 23u gisteren een verbruik van (bijna) 3kwh
op 3u tijd 3kWh verbruiken is wel stevig :) - dat is 3u lang 1000W trekken.
je zal echt op zoek moeten naar welke toestellen waar in het stopcontact zitten

boiler?
zware lampen (stralers)?
pyrolyse oven?
heet gewassen (95°)?
oude droogkast die op hoge temperatuur droogt?

HR ketel: een HR ketel vraagt weinig stroom. Enkel de ontsteking, de regeling en de pomp is elektrisch. Met 150W zou je moeten toekomen :) (mijn Vaillant heeft een interne zekering van 2A en trekt max 95W
Afbeelding
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer
Provider

Toevallig geen oudere halogeenverlichting in dienst? Dat kunnen zware slokkers zijn, zeker als je er meerdere hebt.
Computer(k)nul
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Provider

heist_175 schreef: boiler?
zware lampen (stralers)?
pyrolyse oven?
heet gewassen (95°)?
oude droogkast die op hoge temperatuur droogt?
nope, nope, gewone heteluchtoven en die draait zowiezo ook nooit geen 3u, nope, nope
Sinna schreef:Toevallig geen oudere halogeenverlichting in dienst? Dat kunnen zware slokkers zijn, zeker als je er meerdere hebt.
oudste/minst zuinige verlichting hier zijn spaarlampen en spotjes... maar ook daar: geen gebruik dat verschillend was van de rest van de week.

het gemiddelde verbruik tussen 20u en 23u ligt altijd wel iets hoger omdat de kookplaat dan ook in gebruik is (enfin, van +/- 20u tot 21u) maar met een gemiddelde van 0.3 tot 0.6kwh/u is een verbruik van 1kwh/u gedurende 3u dus echt absurd. gisteren trouwens weer...
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:
Provider

volgens mij heeft elke watermeter de mogelijkheid om deze uit te lezen.... water meters horen ook om de 10 jaar vervangen te worden, door een herijkt exemplaar
Afbeelding
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Een watermeter is hier toch off-topic :angel:
Ik dacht dat watermeters om de 16 jaar mogen worden vervangen, dit is niet verplicht en bijna alle consumenten vergeten dat door te geven.
EdpNet XL 99/35 Mbps
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer
Provider

Ondertussen zijn we ruim anderhalve week verder en heb je nog steeds geen elektricien laten komen om heel die handel uit te meten en op te kuisen. Toen ik komen wonen ben waar ik nu woon moest er ook van alles aan de elektriciteit aangepast worden. En ik heb mij geen anderhalve week bezig gehouden met hier vragen te stellen. Ik heb de telefoon gepakt en een elektricien gevraagd om alles hier in orde te brengen en binnen de kortste keren was alles in orde. Zo eenvoudig kan het soms zijn.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer
Provider

Splitter schreef: het verbruik is dus minder als 0.5 kwh / uur gemiddeld, maar nu zag ik net tussen 20 en 23u gisteren een verbruik van (bijna) 3kwh !
dus even de andere dagen gedubbelchecked: telkens maar rond de 1.5 - een stuk minder dus.
en dit terwijl er niets speciaal anders geweest is: koken = elke dag, tv = elke dag, pc = elke dag, ...
Dan moet je toch weten wat je tussen 20-23u had aanstaan?

1kWh per uur is indaad 1000W maar massa's toestellen zijn 500W - 1000W - 2000W ?

Als het geen toestel is dan kan het nog altijd een bijna permanent verlies zijn op een kabel bijv. afhankelijk van regen, lek in een afvoerleiding,...

Anderzijds : de kWh-teller kan ook defect zijn ! Ik heb nog geweten van een terugdraaiende teller, en zolang er hoog verbruik was: geen probleem, maar bij laag verbruik draaide die terug... en dat zonder zonnepanelen. Dat was een 3-fasige teller ter info.
Het omgekeerde kan ook namelijk dat een teller blijft draaien ook al is er geen verbruik.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Splitter schreef: het verbruik is dus minder als 0.5 kwh / uur gemiddeld, maar nu zag ik net tussen 20 en 23u gisteren een verbruik van (bijna) 3kwh !
Dan moet je toch weten wat je tussen 20-23u had aanstaan?

1kWh per uur is inderdaad 1000W en redelijk hoog maar massa's toestellen zijn 500W - 1000W - 2000W ?

In weekends hebben we een verbruik van 30kWh per dag dat is dan elektrisch koken, wasmachine en droogkast die de schuldigen zijn.

Als het geen toestel is dan kan het nog altijd een bijna permanent verlies zijn op een kabel bijv. afhankelijk van regen, lek in een afvoerleiding,...

Anderzijds : de kWh-teller kan ook defect zijn ! Ik heb nog geweten van een terugdraaiende teller, en zolang er hoog verbruik was: geen probleem, maar bij laag verbruik draaide die terug... en dat zonder zonnepanelen. Dat was een 3-fasige teller ter info.
Het omgekeerde kan ook namelijk dat een teller blijft draaien ook al is er geen verbruik.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

maar bij laag verbruik draaide die terug...
:bdaysmile:
EdpNet XL 99/35 Mbps
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Provider

het is maar uitgekomen toen men me vroeg om eens te komen kijken omdat de kwh-meter een "eigenaardige" stand had, namelijk minder dan een jaar eerder.
Ik toen uitgelegd dat ze moest kijken in welke richtingen de schijf draaide op verschillende momenten van de dag. En inderdaad, soms draaide de teller terug. Wellicht afhankelijk op welke fase afgenomen werd, draaide de teller soms terug... Zolang het algemene verbruik voldoende hoog was, zolang was het jaarlijks verbruik genoeg om het terugdraaien te compenseren. Zolang was er nog een klein positief verbruik, genoeg om niemand te alarmeren.
Teller vervangen en gemeten verbruik was weer positief en verdubbelde ten opzichte van gemeten verbruik in de periode waar er echte verbruik nog hoger was...
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 451 keer
Provider

Als het verbruik terug komt op vaste momenten, ga eens een dagje op stap of maak het gezellig met kaarsen een avond. Kijk of het dan nog is, zoniet dan is het in één van je verbruikers die je manueel aanzet / gebruikt en geen vast iets dat aanspringt.

Beste is eigenlijk alles uitmeten, is wel veel werk.

Hier plot ik ook elke dag het gebruik met een elektrische boiler zie ik ook ineens zo'n verbruik na een bad. Toevallig niet de buren die toch door de muur je kabel hebben gebruikt ? :-)
fvhbrugge schreef: Anderzijds : de kWh-teller kan ook defect zijn ! Ik heb nog geweten van een terugdraaiende teller, en zolang er hoog verbruik was: geen probleem, maar bij laag verbruik draaide die terug... en dat zonder zonnepanelen. Dat was een 3-fasige teller ter info.
Dat zou ik ook niet als een probleem vinden, integendeel ik zou de juiste fase zoeken waar ik een verbruiker aan moet hangen voor de "offset" van het verbruik. Je komt namelijk niet aan de verzegelde teller :angel:
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

fvhbrugge schreef:het is maar uitgekomen toen men me vroeg om eens te komen kijken omdat de kwh-meter een "eigenaardige" stand had, namelijk minder dan een jaar eerder.
...
Ik vraag me nu af of je iets moeten betalen hebt voor de periode tussen die 2 metingen ?
1° Die eigenaardige stand van de kwh teller had jij had doorgegeven vermoedelijk op het moment dat er een jaarlijkse meting moest gedaan worden
2° Een jaar eerder
EdpNet XL 99/35 Mbps
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ik weet niet hoeveel die mensen moesten betalen.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Zouden ze moeten betalen op basis van het verbruik van de vorige periode, dat is nog de vraag.
Maar alvast staat zeker dat er geen fraude is gepleegd, dus is niet de schuld van de consument
Hoe gaat de netbeheerder hier mee om in het geval van een defecte kwh-meter ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer
Provider

lacer schreef:Zouden ze moeten betalen op basis van het verbruik van de vorige periode, dat is nog de vraag.
Maar alvast staat zeker dat er geen fraude is gepleegd, dus is niet de schuld van de consument
Hoe gaat de netbeheerder hier mee om in het geval van een defecte kwh-meter ?
KWh meter is eigendom van DNB, bij defect moet hij die gratis vervangen, de foute meterstanden worden vervangen door een schatting volgens een gepubliceerde formule.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer
Provider

bruma schreef:de foute meterstanden worden vervangen door een schatting volgens een gepubliceerde formule
En wat mag deze formule dan wel inhouden? Heb je een linkje?
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer
Provider

Infrax of Eandis

Sent from my D6000 using Tapatalk
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”