Pagina 2 van 2

Re: 6 dagen zonder internet in handelszaak

Geplaatst: 11 apr 2016, 10:52
door philippe_d
nolfie schreef:ik schreef nergens dat 6 dagen een aanvaardbare termijn zou zijn... ik vraag mij wel af of die datum door een helpdeskmedewerker werd doorgegeven, dan wel door een automatisch bandje die afspeelt als je probeert binnen te bellen bij de klantendienst.
Dat vraag ik mij ook af.
Er zijn hier mensen die nogal kunnen overdrijven. Proximus heeft hier gewoon een herstelling uitgevoerd in de korst mogelijk termijn, en niemand heeft 6 dagen zonder internet of telefoon gezeten.
Dat "massaal protest van de getroffen winkeliers" zou ik ook met een korreltje zout nemen ...

PS.
Ten opzichte van Proximus is het overtrekken van een kabel door een aannemer een geval van overmacht. Hierbij vervalt ook de SLA met de klant. Klanten die hierdoor schade hebben ondervonden moeten zich dan ook wenden tot de betreffende aannemer (die hiervoor verzekerd is).

Re: 6 dagen zonder internet in handelszaak

Geplaatst: 11 apr 2016, 19:14
door nete
Dan is het gemakkelijk SLA te promoten en er een mooi centje aan te verdienen: als het écht nodig is is het "overmacht". Ik zou het logisch vinden dat de mensen die (waarschijnlijk veel) betalen voor snelle interventie hoe dan ook geholpen worden en dat Proximus de eventuele meerkost voor zo'n spoedprocedure verhaalt op die aannemer. Maar ja, dat vraagt dan wat méér werk van Px.

Re: 6 dagen zonder internet in handelszaak

Geplaatst: 11 apr 2016, 20:17
door ITnetadmin
Ja, zo kan dat niet he.
Als je serieus bijbetaald voor een SLA, dan moet de provider in kwestie alles in het werk stellen om de connectiviteit in orde te brengen, en daarna zelf de kosten verhalen. Daar betaal je toch voor uiteindelijk?

Re: 6 dagen zonder internet in handelszaak

Geplaatst: 11 apr 2016, 22:17
door Ken
ITnetadmin schreef:Ja, zo kan dat niet he.
Als je serieus bijbetaald voor een SLA, dan moet de provider in kwestie alles in het werk stellen om de connectiviteit in orde te brengen, en daarna zelf de kosten verhalen. Daar betaal je toch voor uiteindelijk?
Ik ben ook van dezelfde mening.

Re: 6 dagen zonder internet in handelszaak

Geplaatst: 11 apr 2016, 22:39
door Sylvester
philippe_d schreef:
nolfie schreef:ik schreef nergens dat 6 dagen een aanvaardbare termijn zou zijn... ik vraag mij wel af of die datum door een helpdeskmedewerker werd doorgegeven, dan wel door een automatisch bandje die afspeelt als je probeert binnen te bellen bij de klantendienst.
Dat vraag ik mij ook af.
Er zijn hier mensen die nogal kunnen overdrijven. Proximus heeft hier gewoon een herstelling uitgevoerd in de korst mogelijk termijn, en niemand heeft 6 dagen zonder internet of telefoon gezeten.
Philippe, wat staat er dan in de titel?
philippe_d schreef: Ten opzichte van Proximus is het overtrekken van een kabel door een aannemer een geval van overmacht. Hierbij vervalt ook de SLA met de klant. Klanten die hierdoor schade hebben ondervonden moeten zich dan ook wenden tot de betreffende aannemer (die hiervoor verzekerd is).
Eh, dat is dan toch een heel vreemde werkwijze bij Proximus.
De SLA vervalt NOOIT, ook niet de eventuele overeenkomst met de gewone klanten, tenzij het anders in de overeenkomsten staat.
En als dat zo is, dat is het een héél zwakke SLA, dan is het geen SLA waard.

Bij Telenet is het alleszins zo : als men geen diensten heeft, geleden tijden die strikt gevolgd moeten worden, of dat nu waterschade, ongeluk door auto (paal of kast aangereden) of per ongeluk door een aannemer. Binnen de 4 uren heeft iedereen terug diensten, ook de gewone klant zonder SLA.

Dat de klant zijn schade moet verhalen op de aannemer is heel absurd. De klant heeft voor de te leveren diensten geen overeenkomst met de aannemer maar wel bij Proximus/Telenet. Als de klant schade heeft geleden zal deze dan ook zijn schadeclaim indienen bij Proximus. Proximus zal dan op zijn beurt de kosten bij de aannemer moeten verhalen.
Zo zou het toch normaal moeten gaan.

Re: 6 dagen zonder internet in handelszaak

Geplaatst: 11 apr 2016, 23:05
door philippe_d
Sylvester schreef:Philippe, wat staat er dan in de titel?
De titel is misleidend, de TS heeft de dag nà zijn originele post al gemeld dat de algemene storing 's morgens al opgelost was.
Misschien eens de ganse topic lezen?
Sylvester schreef:Eh, dat is dan toch een heel vreemde werkwijze bij Proximus.
De SLA vervalt NOOIT, ook niet de eventuele overeenkomst met de gewone klanten, tenzij het anders in de overeenkomsten staat.
Ik heb mij misschien wat verkeerd uitgedrukt met "de SLA vervalt".
Ik bedoel dat Proximus de belofte van "herstel dezelfde dag" niet kan waarmaken indien de schade zo groot is dat deze niet gerepareerd kan worden dezelfde dag. En een doorgesneden kabel is overmacht.
Sylvester schreef:Bij Telenet is het alleszins zo : als men geen diensten heeft, geleden tijden die strikt gevolgd moeten worden, of dat nu waterschade, ongeluk door auto (paal of kast aangereden) of per ongeluk door een aannemer. Binnen de 4 uren heeft iedereen terug diensten, ook de gewone klant zonder SLA.
Enkele weken geleden heeft een aannemer een stroomkabel geraakt in Waregem.
Gans het centrum zat zonder stroom, alsook het oostelijk stadsdeel. Alle verkeerslichten uit op de Ring, en iedereen die Telenet had zat "zonder diensten" (ook in straten die niet door de stroompanne getroffen was).
Denk je nu echt dat dit probleem binnen de 4 uur opgelost was?

Telenet had ook onmiddelijk enkele generatoren kunnen laten aanrukken, om de nodige versterkers van stroom te voorzien?
Nee, dat was voor hen ook "overmacht" en Telenet heeft rustig afgewacht tot er weer overal stroom was ...

Re: 6 dagen zonder internet in handelszaak

Geplaatst: 11 apr 2016, 23:28
door nete
philippe_d schreef:
Sylvester schreef:Philippe, wat staat er dan in de titel?
De titel is misleidend, de TS heeft de dag nà zijn originele post al gemeld dat de algemene storing 's morgen opgelost was.
Misschien eens de ganse topic lezen?
Hij heeft er wel bijgeschreven: na protest van een aantal winkeliers (met of zonder SLA). Anders was het waarschijnlijk wél 5 of 6 dagen geweest.

Jij vindt het waarschijnlijk ook perfect normaal dat voor een particuliere klant een internet probleem gaat opgelost worden (zie topic "zit hier een PX medewerker") met een brief van 23 maart en een uitvoering op 20 JUNI tussen 8 en 17 uur. De eerste melding van het probleem door mij was op 9 maart. Het gaat dus opgelost worden na 3 maand en 11 dagen. Mijn kennis heeft me gezegd om gewoon te wachten, heel brave meneer.

Het is aandoenlijk Philippe hoe je PX (en misschien ook Telenet en anderen) door dik en dun verdedigt zonder ook maar één kritisch woord, maar op de duur tast het toch je geloofwaardigheid aan hoor.
Er lijkt me toch ook een klein verschilletje tussen een gans stadscentrum zonder stroom of één kabel beschadigd. Dat eerste zou je inderdaad kunnen aanvaarden als "overmacht".

Maar ja, we leven in een tijd van duizenden "procedures" en een absoluut verbod om eventueel "gezond verstand" te gebruiken.

Re: 6 dagen zonder internet in handelszaak

Geplaatst: 12 apr 2016, 00:14
door GuntherDW
nete, als je philippe uitmaakt voor "PX fanboi", dan moet ik wel zeggen dat jij nogal het tegenovergestelde bent.

Als je gewoon de tips & aanraden van iedereen in dat topicje had gevolgd had je "vriend" dezelfde week waarschijnlijk deftig internet. Dan wel zonder ISDN, maar nu met dat proximus iemand moest inboeken met wss meer kennis van die oude dingen moet je niet afkomen met "KIJK, HET IS ALTIJD EN WEER HUN SCHULD".

Re: 6 dagen zonder internet in handelszaak

Geplaatst: 12 apr 2016, 01:01
door ITnetadmin
Eerlijk. Lang offline zijn zou niet mogen. Ze moeten maar 3G oplossingen voorzien in ernstige gevallen.
Verder: SLAs moeten nageleefd worden met niet veel "overmacht" in; ze moeten op diezelfde manier maar noodoplossingen invoeren, er zijn genoeg draadloze oplossingen om bij zware kabelbreuken in te grijpen.

Maar uiteindelijk zit je vast aan je SLA contract (of je standaard consumentencontract).
Zolang de overheid erop toeziet dat die contracten niet teveel eenzijdig zijn, met alles als overmacht, is alle verdere discussie voor mij vooral een meningsverschil, waarin opinies varieren maar er geen echt foute meningen zijn.

Wat ik wel niet vindt kunnen is dat enkel de mondige burgers oplossingen of vergoedingen krijgen, en de rest in de kou staat.

Re: 6 dagen zonder internet in handelszaak

Geplaatst: 12 apr 2016, 01:56
door GuntherDW
ITnetadmin schreef:Eerlijk. Lang offline zijn zou niet mogen. Ze moeten maar 3G oplossingen voorzien in ernstige gevallen.
Dat doen ze ook, zoals je kan zien in deze topic zelfs.

Re: 6 dagen zonder internet in handelszaak

Geplaatst: 12 apr 2016, 06:29
door Sylvester
Als gans een stadscentrum zonder stroom zit, kan je het eventueel 'overmacht' noemen. Want dan werkt er nagenoeg niets, geen TV , geen draadloze telefoons, geen PC's én geen laptops (na een paar uurtjes eventueel).
Dan heeft internet ook niet veel zin om eventueel toch ter beschikking te hebben.

Maar het overtrekken van een gewone 'hoofdkabel' (laten we het zo maar noemen) mag volgens mij absoluut geen overmacht zijn en moet op een paar uurtjes geklaard kunnen worden. Zoals ik al zei heb ik het zelf al ervaren hoe het gaat.
Wegens werken hebben ze hier een tijdje geleden in de buurt een hoofdkabel (coax) van Telenet overgetrokken.
Een uur later was er al iemand ter plaatse en twee uur later hadden we terug alle diensten.
Het was een voorlopige herstelling want er moest om één of andere reden een volledig stuk vervangen worden.
Voorlopig hadden ze een stuk coax over de grond gelegd.
Aan de andere kant van de weg hadden ze hem wel nog kunnen herstellen met een las of zoiets.

Re: 6 dagen zonder internet in handelszaak

Geplaatst: 12 apr 2016, 08:53
door nete
GuntherDW schreef:nete, als je philippe uitmaakt voor "PX fanboi", dan moet ik wel zeggen dat jij nogal het tegenovergestelde bent.
Ik heb er nochtans bij geschreven "misschien ook Telenet en anderen".
Ze maken toch nog reclame op de sites voor die "oude" ISDN technologie.
En het is in elk geval niet mijn schuld dat ze mijn kennis bijna 3 maanden laten verder "sudderen" met kramikkig internet.

En ik heb de laatste weken al enkele keren super geholpen geweest door de mensen van de 080022800 lijn.
Maar zo'n hallucinante wachttijd kan ik toch echt niet verdedigen hoor, zeker niet als ze dan ook nog geen uur kunnen opgeven. (ze komen tussen 8 en 17 uur, als ik er graag bij ben om te weten wat er juist gebeurd is, kan ik er in het slechtste geval een dagje gaan "kamperen").
Mag ik dan over bepaalde puntjes een heel klein beetje kritisch zijn ?

Re: 6 dagen zonder internet in handelszaak

Geplaatst: 12 apr 2016, 09:11
door xming
In de goede oude tijd had RTT gemiddeld 18 maanden nodig om een bestaande telefoon lijn te activeren, px heeft echt wel vooruitgang geboekt. :P

Re: 6 dagen zonder internet in handelszaak

Geplaatst: 12 apr 2016, 09:44
door Zalm
philippe_d schreef:
nolfie schreef:ik schreef nergens dat 6 dagen een aanvaardbare termijn zou zijn... ik vraag mij wel af of die datum door een helpdeskmedewerker werd doorgegeven, dan wel door een automatisch bandje die afspeelt als je probeert binnen te bellen bij de klantendienst.
Dat vraag ik mij ook af.
Er zijn hier mensen die nogal kunnen overdrijven. Proximus heeft hier gewoon een herstelling uitgevoerd in de korst mogelijk termijn, en niemand heeft 6 dagen zonder internet of telefoon gezeten.
Dat "massaal protest van de getroffen winkeliers" zou ik ook met een korreltje zout nemen ...

PS.
Ten opzichte van Proximus is het overtrekken van een kabel door een aannemer een geval van overmacht. Hierbij vervalt ook de SLA met de klant. Klanten die hierdoor schade hebben ondervonden moeten zich dan ook wenden tot de betreffende aannemer (die hiervoor verzekerd is).
Misschien toch even mijn post nuanceren, die termijn van 6 dagen werd eerst door een bandje afgespeeld en daarna door de helpdesk meermaals bevestigd. 'Massaal protest winkeliers' zijn 3 handelaars waaronder Game Mania (vooral hun hoofdzetel ofzo die het voortouw nam),nog een handelaar en wij. ik denk dat het hierdoor meteen de ochtend na de aanduiding 'algemene netwerkstoring' het probleem is verholpen. Misschien had ik ook in de topic titel het woord uiterlijk 11/4/16 erbij moeten plaatsen.

Maar dat is dan ook het enige wat ik PX verwijt, een gebrek aan communicatie. Je krijgt niets te horen buiten een datum en dat is het dan. dankzij dit forum een 4G-modem aangekocht, een goedkope oplossing voor als dit nog voorvalt. Die werken zijn hier nog lang niet afgelopen

Re: 6 dagen zonder internet in handelszaak

Geplaatst: 12 apr 2016, 12:01
door nolfie
Zalm schreef: die termijn van 6 dagen werd eerst door een bandje afgespeeld en daarna door de helpdesk meermaals bevestigd. Misschien had ik ook in de topic titel het woord uiterlijk 11/4/16 erbij moeten plaatsen.
wacht ik al dacht...

Dat 'bandje' wordt ingesteld door mensen die het netwerk monitoren. Als ze gewag maken van een kabel die slecht wordt/beschadigd geraakt, dan kunnen ze die kabel ingeven onder de noemer "algemene storing". Wie volgens de systemen gebruik maakt van deze kabel en probeert binnen te bellen krijgt vervolgens eerst het bandje te horen. (en dat weten ze omdat je uw lijnnr moet intoetsen als je naar de klantendienst belt)

6 dagen is ruim gerekend, maar beter zo dan 1 dag rekenen en vervolgens klachten krijgen dat de kabel nog niet werd hersteld. Netwerkstoringen blijven heus geen week liggen...

kortom eind goed, al goed... na 24u kon TS terug gebruik maken van haar diensten, wat mij een aanvaardbare termijn lijkt... :beerchug:

Re: 6 dagen zonder internet in handelszaak

Geplaatst: 12 apr 2016, 13:12
door nete
nolfie schreef:
6 dagen is ruim gerekend, maar beter zo dan 1 dag rekenen en vervolgens klachten krijgen dat de kabel nog niet werd hersteld. Netwerkstoringen blijven heus geen week liggen...
Ze zijn dan een beetje masochistisch :-D . Als klanten zo'n termijn horen dan kweek je natuurlijk direct klachtentelefoons.
We zullen natuurlijk nooit weten wat de evolutie zou geweest zijn als er geen drie klachtentelefoons, vermoedelijk als reactie op die 6 dagen, waren geweest.

Re: 6 dagen zonder internet in handelszaak

Geplaatst: 12 apr 2016, 13:17
door nete
nolfie schreef:
na 24u kon TS terug gebruik maken van haar diensten, wat mij een aanvaardbare termijn lijkt... :beerchug:
Dat klopt.

Re: 6 dagen zonder internet in handelszaak

Geplaatst: 12 apr 2016, 13:49
door Zalm
Eerder iets meer dan 48 uur hoor. Ik had al een dag geen internet toen ik deze thread aanmaakte.

Re: 6 dagen zonder internet in handelszaak

Geplaatst: 12 apr 2016, 19:35
door nete
Zalm schreef:Eerder iets meer dan 48 uur hoor. Ik had al een dag geen internet toen ik deze thread aanmaakte.
Da's dan al vrijwel onaanvaardbaar voor een simpele kabelbreuk. In een simpele woonstraat zou je er héél misschien nog enig begrip voor kunnen opbrengen. Alhoewel.....