Zaventem/Brussel: Iedereen Safe?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
decat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Ken schreef:Wellicht hebben ze de providers gevraagd om het telefoonverkeer in en rond Brussel plat te leggen zodat men op afstand geen bom zou kunnen laten ontploffen, zoals bv. deze die nog gevonden werd in de luchthaven. Het lijkt me toch wel vreemd dat netwerken zo snel overbelast kunnen geraken... 'k Vind dit echt niet kunnen en dit toont aan dat de netwerken echt niet opgewassen zijn en onbetrouwbaar zijn.
Ik was die dag niet op kantoor (400m van Maelbeek nvdr) maar volgens wat ik gisteren van de aanwezige collega's heb vernomen was het wel mogelijk om via de vaste lijn te bellen, alleen moesten ze 30 tal keer proberen vooraleer dat het lukte. Dus van platleggen was er niet echt sprake.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

r2504 schreef:
Tomby schreef:"Wat ik echter niet begrijp, is hoe het komt dat ook in andere provincies dit een impact had. Tenzij er ook daar zo uitzonderlijk meer gebeld werd.
Antwoord gevonden op Tweakers wat mij logisch lijkt...
Mobiele netwerken maken gebruik van centrale databases waarin is vastgelegd via welke zendmast een mobieltje te bereiken is. Dit is het zogenaamde Home Location Register (HLR)

Tijdens het opbouwen van een mobiele verbinding wordt de HLR gebruikt om te bepalen hoe de verbinding gaat lopen. In een mobiel netwerk zitten niet zoveel HLRs. Zou mij verbazen als het meer dan een handvol is. En hoewel een HLR echt een hele snelle database is, zit daar wel een max aan. En als je daar tegenaan zit wordt het onmogelijk om nog een mobiele verbinding op te bouwen.

Zo'n HLR kan heel Belgie afdekken voor een operator. Vandaar dat je er dus ook landelijk last van kan hebben.

Maar de HLR is een redelijk passieve database, die per provider apart is en enkel de simkaarten (alle!) van de provider zelf opslaat.
Als het ergens daar ligt, denk ik eerder dat de VLR overbelast was.
Dat is de Visitor Location Register, en die slaat alle *actieve* toestellen op hun netwerk op, zowel eigen als roaming gsms.

Dat zijn trouwens niet de enige databases.
Je hebt er ook nog die de payment status bijhouden (dus de rechten van een bepaalde user inzake bellen, sms, welke opties wel of niet mogen), eentje die key authentication en challenge uitvoert naar de gsm toe, ...

En voor roaming gsms gaat die VLR eerst contact opnemen met de HLR van het thuisnetwerk van die gsm, om rechten te checken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ITnetadmin schreef:Maar de HLR is een redelijk passieve database, die per provider apart is en enkel de simkaarten (alle!) van de provider zelf opslaat.
Passief of niet... als het systeem het aantal IO requests niet aankan is het over en uit.

Maar het zou best kunnen dat er nog andere centrale systemen betrokken waren bij het probleem.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Absoluut.
Maar mijn punt is dat de HLR enkel aangesproken wordt bij het aanloggen en uitloggen van een gsm die zich op zijn home netwerk bevindt. Een deel van de data in de HLR wordt dan gekopieerd naar de VLR, die actief de connectie gaat "onderhouden". Bij het uitloggen van de gsm op het netwerk wordt de VLR data dan naar de HLR gekopieerd (als het om een home netwerk gsm gaat).
Ik bedoel dus dat de kans dat de HLR overbelast is in theorie kleiner is dan de kans dat de VLR overbelast is (bij gelijke redundancies uiteraard, het zou goed kunnen dat de VLR veel meer gesyncde kopieen heeft dan de HLR).

Bij roaming gsms komen de lokale HLRs er zelfs niet bij te pas (aangezien de providers in Belgie geen roaming aan mekaars toestellen toestaan).

Het is voor mij wel onwaarschijnlijk dat 1 systeem alles platlegde. Ik vind het ook veel aannemelijker dat er meerdere overbelastingen waren.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

on4bam schreef:Collega (check-in balie) van vriendin van mijn vrouw ... nog steeds vermist.. geen teken van leven sinds de aanslag. :-(
Zelf werkt ze alleen in de namiddag en was dus nog thuis.
Ondertussen lijkt de status "vermist" nu "overleden" te zijn. Ten minste als wat we lezen correct is. Er staat 1 persoon van Aviapartner tussen de namen van slachtoffers :-(
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”