Proximus TV versus Telenet TV

Hier kan je het hebben over IPTV, zoals bijvoorbeeld Proximus-TV
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer
Provider

TiTanium schreef:Nr. 01 = Proximus (Kadet)
Nr. 02 = Telenet (ATV)
Nr. 03 = Proximus (ATV)

Het ligt allemaal dichter bij elkaar dan dat me denkt.
Indien gewenst wil ik van beide wel eens een paar minuten filmen.
Hmm, ja.
Maar als je vergelijkt kun je toch best appelen met appelen en peren met peren vergelijken.
Anders gaan we inderdaad eindigen met te zeggen dat het allemaal fruit is.
Als je beeldkwaliteit wilt vergelijken moet je dus bijv. Kadet bij Telenet vergelijken met Kadet bij Proximus, idealiter neem je dan een zender die niet gecodeerd is bij beide aanbieders, neem je dezelfde opname op hetzelfde moment op beide aanbieders, en dan kun je ze zonder kwaliteitsverlies locaal bewaren op een PC, en kun je nadien exact dezelfde frames naast elkaar zetten en 1 op 1 vergelijken, om te zien of er een (duidelijk) verschil is.
Indertijd heb ik dat nog gedaan tussen TV Vlaanderen en Telenet met één HD, omdat die op beiden met bijv. een Dreambox op te nemen is, en je dan zonder verlies aan de opnames kunt.
Ik weet niet of vandaag de dag Proximus nog iets onversleuteld doorstuurt, ik vermoed van niet.
Als het al het geval is, heb je veel kans bij de VRT zenders.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer
Provider

Ik heb die kadet er bij gezet omdat iemand beweerde dat het analoge taferelen waren terwijl ik vind dat het niet zo is :)
Ik heb bij proximus nog geen "blokjes" ervaren en met telenet ook niet. Ik vind ze beide goed. Den tijd dat er 1 met kop en schouders bovenuit steekt zullen ze toch eens een update van het beeld moeten doen. Naar fullHD :) Ik moet wel zeggen dat ik alleen de "nieuwe" tv ervaring van proximus goed vind. Werkt hier ondertussen vlekkeloos tussen de multimediatoestellen ook.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer
Provider

Hmm, ja, maar ik vind het niet echt een goede keuze van zenders en programma's om vergelijkingen te maken.
Regionale zenders zenden vaak niet echt in hoge kwaliteit uit.
Anders gezegd, hier zal vaak de bron (de zender zelf) de kwaliteitsbeperking vormen.
Een van de andere beelden komt uit een animatiefilm, dat is het soort beeld dat ik nooit gebruik bij vergelijkingen.
Dat heeft namelijk de neiging er quasi altijd heel goed uit te zien.
Ook als ik TV's of monitors wil vergelijken ga ik zeker nooit een animatiefilm nemen om dat te doen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
riji
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 3 keer
Provider

Deze vraag omdat ik weldra moet kiezen tussen Proximus en Telenet.
Daarom heb ik al verschillende discussies gelezen, maar steeds zijn er tegengestelde meningen.
Het gaat hier dus enkel om dit ene element BEELDKWALITEIT.
Laten we ook uitgaan van een stabiele (sync OK) VDSL-lijn.
Ik denk dat bandbreedte/zender (HD of SD) en compressie (mpeg2, h264, h265) toch belangrijke objectieve elementen zijn.
Heeft iemand daar concrete informatie over (PX/TN)?
Wellicht zijn er nog andere objectieve elementen?

Wat mij verwondert is dat ik nergens enig (wetenschappelijk) vergelijkend onderzoek kan vinden naar de beeldkwaliteit PX/TN.
Dit moet toch heel wat mensen interesseren.

[Mod EDIT]
Deze post samengevoegd met de bestaande topic Proximus TV versus Telenet TV
Laatst gewijzigd door philippe_d 12 maa 2016, 23:04, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: zie modbreak
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer
Provider

riji schreef:Ik denk dat bandbreedte/zender (HD of SD) en compressie (mpeg2, h264, h265) toch belangrijke objectieve elementen zijn.
Ja, maar als eindgebruiker is het zeer moeilijk om die technische kenmerken objectief te vergelijken aangezien je geen informatie hebt over de instellingen van de encoder of de beeldkwaliteit van de bron.
Sinds de introductie van dichtgetimmerde decoders en daaraan gekoppelde encryptie is het bovendien haast onmogelijk om de originele videostream ongewijzigd op te slaan en te onderzoeken.

Een technisch doorwinterde eindgebruiker die beelden uncompressed via een HDMI-poort kan capteren zou eventueel wel een objectieve vergelijking kunnen maken door te wachten tot VTM HD of Vier HD een (Amerikaanse) film uitzendt die ook beschikbaar is in 4K-kwaliteit bij streamingaanbieders.
Als je dan van diezelfde (Amerikaanse) film een uncompressed captatie maakt via Proximus, Telenet en de 4K-streamingaanbieder kan je de beeldkwaliteit van de verschillende filmscènes objectief vergelijken.
Je neemt dan de 4K-captatie van de streamingaanbieder als objectief referentiepunt en je laat je computer de Peak signal-to-noise ratio (PSNR) berekenen tussen identieke filmscènes of frames van telkens één aanbieder en de 4K-referentie.
De provider die de hoogste PSNR heeft in vergelijking met de 4K-bron, biedt dan de hoogste beeldkwaliteit aan.

Je zou eventueel ook een grote ramp kunnen filmen met een 4K-camera en de beelden opsturen naar het VTM Nieuws en het VRT Journaal. Daarna de opnames van de nieuwsuitzendingen via Proximus en Telenet met jouw originele camerabeelden vergelijken en je weet ook wie de hoogste beeldkwaliteit aanbiedt.

Volgens mij kan je alleen met zo'n objectief referentiepunt een objectieve vergelijking maken.

Netflix heeft onlangs een vergelijkbare objectieve methode toegepast om de bandbreedte van hun streams te optimaliseren zonder verlies aan beeldkwaliteit: http://techblog.netflix.com/2015/12/per ... ation.html
riji schreef:Wat mij verwondert is dat ik nergens enig (wetenschappelijk) vergelijkend onderzoek kan vinden naar de beeldkwaliteit PX/TN.
Misschien bestaat zo'n onderzoek wel. Je maakt de meeste kans op zo'n onderzoek te vinden door die vraag te stellen bij de mensen van http://innovatie.vrt.be
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer
Provider

deze vraag in de vorm van een opmerking had ik hier ook al gesteld.
riji
Pro Member
Pro Member
Provider

@raf1
Misschien bestaat zo'n onderzoek wel. Je maakt de meeste kans op zo'n onderzoek te vinden door die vraag te stellen bij de mensen van http://innovatie.vrt.be
Ik heb aan hen mijn vraag gesteld. Afwachten maar.

Bedankt overigens voor je uitvoerige uitleg. De praktische uitvoering ligt niet binnen mijn mogelijkheden.
riji
Pro Member
Pro Member
Provider

Op een ander forum heeft iemand deze informatie gevonden bij Belgacom TV technische pagina:

http://bgctv.skynetblogs.be

#- Opwaardering SD en HD Streams -# 01/02/15
Proximus is bezig met het opwaarderen van de streams:
Proximus schakelt over op nieuwe encoders met betere beeldkwaliteit voor dezelfde bitrate.
Eerst de SD kanalen omdat de winst in beeldkwaliteit daar het grootst is.

Maximum aantal streams
1 SD-TV stream = ~3 Mbps @ 576i
1 HD-TV stream = ~6,5 Mbps @ 720p
(Als HD-standaard heeft Europa immers gekozen voor 720p)
riji
Pro Member
Pro Member
Provider

Ik heb hier toch heel wat bijgeleerd:

https://www.sat4all.com/forums/topic/35 ... gebruiken/
riji
Pro Member
Pro Member
Provider

Iedereen bedankt, ik heb bij Proximus een Maxi pack genomen; eind volgende maand installatie.
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer
Provider

zoals ergens anders geschreven, ik heb voor iemand de decoder vervangen en moet zeggen, persoonlijk vind ik het beeld van proximus stukken beter dan van telenet.
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
Plaats reactie

Terug naar “IPTV (Proximus-TV/Belgacom-TV, Scarlet, ...)”