Maar een watermaatschappij adverteert ook niet met "3 kubieke meter water per minuut"philippe_d schreef:Ja, zeer moeilijk!bruma schreef:Als je terugkeert naar internet: dan moet je krijgen wat ze je beloven, onder alle omstandigheden, moeilijk?
Dat heet "overboeking" en is een algemeen aanvaard beginsel, zoniet zou internet niet betaalbaar zijn voor de consument.
Als business klant kan je wel een gegarandeerde bandbreedte krijgen, met SLA - als je er maar voor betaalt.
Een ISP kan onmogelijk iedereen, gelijktijdig, op elk moment van de dag, 24/24, onder alle omstandigheden, de volledige bandbreedte garanderen.
Het net is hierop niet berekend: overboeking ...
Vergelijk het met electriciteit.
Als iedereen, gelijktijdig, op elk moment van de dag de volle capaciteit van zijn installatie (vb 40A) zou gebruiken, dan valt de stroom gewoon uit.
Vergelijk het met water.
Als iedereen, gelijktijdig, zijn zwembad vult (neem aan dat we allemaal een zwembad zouden hebben ), dan komt er ook (bijna) geen water meer uit jouw kraantje...
Een electriciteitsbedrijf beweert ook niet dat je altijd stroom hebt, of hoeveel je kan verbruiken zonder problemen.
Een ISP wel, en ik denk dat daar het schoentje een beetje wringt.
Maar in principe vind ik wel dat ik korting krijg als ik niet de maximumsnelheid kan halen of als het eruit ligt. Ik betaal toch ook niet voor water of electriciteit die ik niet verbruik? Dat is alsof ze zeggen normaal verbruikt u 1 euro water per dag, de waterlijding was 5 dagen kapot dus u moet ons nog 5 euro en dan bel je hun klantendienst om te klagen en krijg je 10 euro korting of de volgende factuur, leuk denk je dan maar op de volgende factuur ... geen korting. "Wat als andere bedrijven zoals ISP's zouden werken"