selder schreef:Maar niemand moet mij hier vertellen dat hij soms zegt "ooh, een goede film van een kleine regisseur, die ga ik niet downloaden, maar daar koop ik de DVD van".
lol, van die films (ben de naam van het genre ff kwijt ffs) ga ik net wel kopen - en zelfs kijken in de bioscoop ALS het in een van de kleintjes is, en niet de kinepolis (daar kom ik niet).
niet zozeer omdat je ze niet kan downloaden, maar omdat ze meestal relatief snel beschikbaar zijn hier na het uitkomen + kleinere bios = betaalbaar(der) + het zijn meestal best goede films... het probleem is echter dat je de goede pareltjes van de cinefiel films (dat wast genre!) niet altijd te weten komt, omdat er vaak niet zo'n drama van gemaakt is zoals bv nu bij star wars (je moet in een grot wonen om dat niet te weten)
eigenlijk mis ik de tijd van de videotheken: lekker snuffelen tussen de films, zo'n "videotheek-cassette-geur" opsnuiven, een leuke nieuwe film mee naar huis waar je nog enthousiast over was omdat die interessant leek, ...
nu heb je "he, die lijkt interessant" en je moet al wachten tot die geproduceerd is, dan nog 1 jaar wachten voor die uitkomt, en om legaal te zijn moet je hier dan NOG eens een jaar wachten voor die op dvd beschikbaar is, én ondertussen staat het internet al vol van "dit en dat gebeurt er"... en sommige films spreken dan nog over een jaartal, dan zit je ook al gelijk fout tegen dat die hier is
heist_175 schreef:
Voor downloaden van usenet is er volgens mij nog geen uitspraak geweest, torrent ook niet. Enkel KAT en PirateBay zijn veroordeeld, als aanbieders. Maar niet de downloader zelf.
beter research doen
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
een nederlander in duitsland heeft een boete gehad voor het gebruik van popcorntime.
en dat is nog maar het meest recente voorbeeld dat ik ken
het illegaal downloaden moet niemand 'goedpraten' op vlak van wetgeving, maar ik vind ook niet dat het als ethisch onverantwoord bekeken moet worden...
- downloaden is van ALLEN tijde (de thuiskopie is overigens ook nooit helemaal legaal geweest afaik) en de makers zijn toch écht niet verhongerd.
- er is geen alternatief gekomen op tijd, terwijl de technologie er wél is - wat bewezen is door illegale zaken (remember napster? way before spotify!)
- betalen voor iets illegaals is dan weer wél ergens onverantwoord... maar zo werkt de economie (don't blame the consumer)
- als het hier nu bv over echt mensen helpen ging, waar je van zou 'stelen', is het ook een andere zaak (een afrikaantje zijn water bv), maar het gaat over absurde bedragen die door x tussenpersonen gaan en dan nog even absurde bedragen voor de acteurs - fanfiction films bewijzen dat het anders kan)
het is nu eenmaal economie en vraag/aanbod, zowel de filmindustrie als het illegaal kopieren daarvan - daar kan je niet onderuit (als je morgen de economie aanpast en zegt alle films zijn gratis, gaat niemand nog illegaal downloaden, maar das economisch gewoon niet interessant).
en geef nu zelf toe: wat doe je liefst: naar de bioscoop, 10 euro de man betalen, wss nog naast iemand zitten die enorm irritant is, voor je iemand die een kop groter is en een deel van je beeld blokkeert, en een pauze wanneer een willekeurig iemand beslist...
of thuis zitten, niets betaald hebben, niet gestoord worden, mooi rustig voor de tv met niemand voor je neus, en een pauze als jij moet plassen?
"easy choice", en daar moet -zijn we het allen over eens- de showbizz gewoon op inspringen. hell, popcorn time bestaat dus ze moeten niet eens eigen software schrijven, hoogstens wat aanpassen!
om nog een kleine absurde vergelijking te maken: 2 exact dezelfde auto's, maar 1tje heeft een krachtiger motor: trekt beter op, kan sneller.
de ander is gelimiteerd aan 120/u max snelheid - en in belgie mag je toch niet sneller.
echter, die gelimiteerd is kost -pakweg 10%- meer dan de andere... welke kies je dan?
de mens is nu eenmaal financieel zelfbewust (en niet rijk), dus zal sneller het "meer kunnen, minder kosten" model kiezen (anders zou aldi ook al lang failliet zijn denk ik?), en je moet ze al een goed alternatief voorschotelen vooraleer ze dat aanpassen.
netflix is daar een mooi begin in, but "we're not there yet"... zoals R2504 zei; wachten... ooit zal dat wel komen idd (zie napster => spotify),
maar we worden er niet jonger op hé