Werken tot 77 jaar

Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Wat is uw suggestie? Geen pensioen meer?

Net deze week staat in The Economist dat niemand nog het toekennen van een pensioen in vraag stelt:
TheEconomist 02/04/2016 - European social democracy - Rose thou art sick - The centre left is in sharp decline across Europe
A credo of universal public services and redistribution that used to be contentious is now so widely accepted as to be easily captured by rival parties of right and left. As Joseph Muscat, the Labour prime minister of Malta, puts it: “Is anyone contesting that people should have a pension?” The sense of a forward struggle, of victories to win rather than losses to be stanched, is gone.
Het concept pensioen is natuurlijk solidariteit over de generaties heen (en niet enkel tussen beter en minder begoeden an sich).
De realiteit is dat het systeem door de demografie lijkt ingehaald te worden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

xayana schreef:We beschouwen een pensioen als een verworven recht. Het idee was goed, maar eigenlijk wordt het tijd om te beseffen dat het geen blijvertje is.
Onze bijdrage voor dat pensioen is nochtans een blijvertje !
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Strikt genomen dragen we ook niet bij voor een pensioen, maar voor de RSZ.
De RSZ verdeelt dat geld dan over allerhande uitgaveposten.

Maar de essentie van uw opmerking blijft wel: bijdragen zullen we wel, maar wat krijgen we er nog uit als het "onze toer" is?
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 79 keer

Uiteraard kan je dit niet van de ene dag op de andere voor iedereen afschaffen. Diegene die nu al gewerkt hebben voor hun pensioen moeten er uiteraard nog verdiend van kunnen genieten hé.
r2504 schreef:
xayana schreef:We beschouwen een pensioen als een verworven recht. Het idee was goed, maar eigenlijk wordt het tijd om te beseffen dat het geen blijvertje is.
Onze bijdrage voor dat pensioen is nochtans een blijvertje !
Zoals ik al zei kan het geld uit die pensioenpot gebruikt worden om tijdens je loopbaan x-aantal betaalde verlofdagen extra te krijgen.
Want: "Je moet van het leven genieten terwijl je 'jong' bent".
Eigenlijk een beetje het concept van tijdskrediet, maar dan echt gespreid over gans de loopbaan.

'Jong' is relatief maar je lijf 40 à 50 jaar lang verslijten, eindelijk op pensioen mogen en dan beseffen dat je eigenlijk niet meer alles kan doen wat je voor ogen had. Uiteindelijk wegrotten met een versleten rug in de zetel op je 80ste is niet wat ik voor ogen heb en nochtans is dit nu wat realiteit dreigt te worden. Een andere realiteit is dat ik doodval op mijn 55ste tgv een hartinfarct, hoeveel heb ik dan zelf van mijn bijdrages kunnen genieten?
Nee, laat mij nu maar wat genieten van extra verlof tijdens de actieve loopbaan om leuke dingen te doen samen met de kinderen. Als ik daarvoor moet werken tot ik doodval neem ik dat er graag bij.


Het risico bestaat dan wel dat veel mensen op latere leeftijd 'werkonbekwaam' verklaard zullen worden, maar zullen we dat niet hebben als we iedereen laten werken tot 77 of langer? Ik denk het wel.
Niemand zegt trouwens dat een bouwvakker bakstenen moet blijven versleuren tot zijn 70ste, in mijn ogen lukt dat gewoon niet. Naarmate je leeftijd vordert, moet ook de job evolueren. Dan anticipeer je al op die werkonbekwaamheid. Iemand van 70 kan gerust nog niet arbeidsintensieve jobs uitvoeren. Iemand van 80 of 90 kan bijvoorbeeld gerust nog meerdere telefoontjes per dag beantwoorden (callcenter bvb). Zo zullen er nog veel jobs zijn die wel uitgevoerd kunnen worden door ouderen.
Eén van de voordelen kan wel zijn dat mensen minder gestresseerd hun job moeten uitvoeren. Een ander voordeel zou minder werkloosheid kunnen zijn, omdat het werk uiteindelijk toch moet gebeuren in die dagen dat je extra verlof hebt.

Tot +- 150 jaar geleden bestond een pensioen niet eens, en dat concept heeft wél duizenden, zelfs miljoenen jaren gewerkt hé. Was het beter? Waarschijnlijk niet, maar tegenwoordig leven we met z'n allen boven onze stand. We leven 80 à 85 jaar, +-20 daarvan teren we al van kindergeld/ouders, 50 jaar werken.
Van die 50 jaar loopbaan, moet je eens bedenken hoeveel uur we werkelijk werken.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

@teren van kindergeld
Met €120 per kind per maand is dat nogal "teren" :). Je leeft op kosten van uw ouders op die moment (uw ouders hebben er ook voor gekozen, daar niet van - zeker anno 2016). Een pensioen van €900 (zelfstandige), €1200 (loontrekkende), €2100 (ambtenaar) dat tikt serieus aan op "budgetconsumptie", maar kindergeld? Dat zal het niet maken.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Meer verlofdagen zorgen niet voor minder stress, integendeel! We hebben nog nooit zo weinig uren gewerkt en er zijn nog nooit zo veel burn outs geweest. Minder werktijd = minder tijd om je erk gedaan te krijgen, de druk wordt groter.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

heist_175 schreef:@teren van kindergeld
Met €120 per kind per maand is dat nogal "teren" :). Je leeft op kosten van uw ouders op die moment (uw ouders hebben er ook voor gekozen, daar niet van - zeker anno 2016). Een pensioen van €900 (zelfstandige), €1200 (loontrekkende), €2100 (ambtenaar) dat tikt serieus aan op "budgetconsumptie", maar kindergeld? Dat zal het niet maken.
Ok, ouders kiezen ervoor om kinderen te hebben. Echter mag je zeker ook niet vergeten dat dit wel de volgende generatie neerzet die het jouw pensioen zullen betalen. Het kindergeld is samen met het onderwijs de investering voor de volgende generatie sociale zekerheid.

PS: waar haal jij die cijfers van die pensioenen? Is dat netto of bruto? En waarom is de 2e peiler niet opgenomen dan?
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1403
Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 299 keer

Mag ik iets vragen? Wat doe je met mensen die ziek worden voor hun 77 jaar? Mensen die met tussenpozen maanden (soms jaren) uit het arbeidscircuit vallen om daarna gedeeltelijk en met veel moeite terug kunnen werken? Gewoon omdat ze willen werken, maar niet meer het volle pond aankunnen. Verwacht je dat deze mensen ook kunnen werken tot hun 77ste? ik spreek hier dan niet over simpele "vallingskes" maar over zware ziektes (zie de lijst op jullie hospitalisatieverzekering). Of wordt er vanuit gegaan dat deze mensen plantrekkers zijn en zomaar gedumpt mogen worden? Of mogen deze mensen met wat extra stimulans en financiële steun toch op een lagere versnelling blijven meedraaien in het arbeidscircuit? en eventueel vroeger stoppen zonder pensioenverlies?
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 42 keer

r2504 schreef:
xayana schreef:We beschouwen een pensioen als een verworven recht. Het idee was goed, maar eigenlijk wordt het tijd om te beseffen dat het geen blijvertje is.
Onze bijdrage voor dat pensioen is nochtans een blijvertje !
Ooit aan een amerikaan ons stelsel proberen uitleggen. De conclusie was ongeveer (naast dat texanen echt wel zalige sauzen/marinades hebben)
  1. neem elke maand het deel van je loon dat voor de sociale bijdragen is (inclusief patronale!)
  2. splits daaruit het gedeelte gezondheidszorg (in dat deel van de discussie heb ik het onderspit niet moeten delven)
  3. Investeer wat overblijft. Naar eigen smaak voor risico (skip hele litanie over keuzevrijheid)
  4. Je kan op pensioen als je kan leven van 3-4% op jaarbasis van het geïnvesteerde bedrag (skip herbalancering en fundering van dat getal)
Als je pensioen hoger ligt dan dat, dan heb je meer dan waar je recht op hebt. Hoe je het noemt (solidariteit, profiteren, voorschot op economische groei, ...) heeft geen belang.

Dan hebben we eens op een paar servetjes wat berekeningen gedaan, en daar heb ik de discussie grandioos verloren. Het lijkt er sterk op dat we gepensioneerden veel geld geven.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Onderwijs is inderdaad investeren in de toekomst, en dat doen we in Vlaanderen te weinig.
Ik heb zelf jonge kinderen die pas recent naar school gaan. Het is hemeltergend hoe ze in een vrije basisschool (dus geen gemeente- of provincieschool) moeten krabben om rond te komen. En dan heb ik het niet over dure schermen en tablets, maar over basiseducatief materiaal: boeken, speelgoed, ...
Vanuit de ouderraad organiseren we allerlei belachelijke activiteiten om toch maar enkele duizenden euro's extra per jaar aan de school en de leerkrachten te geven om dat soort materiaal bij te kopen.
In het staatsonderwijs zie je net het tegenovergestelde. Als zij een vergadering onder het personeel organiseren, krijgen die allemaal een kaft met daarin de slides in full-color op 90gr papier, een USB stick van 8Gb en een rugzak.
Dus volgens mij investeren we te weinig in goed onderwijs.

Is kindergeld een investering in de kinderen? Dat betwijfel ik.
Wat kan je met €120 doen? Een deftig paar schoenen kost al bijna zoveel, en daar hang je dan minstens 2 keer per jaar aan.
Je kan als ouder met die €120 net zo goed alcohol of drugs kopen.

@investeren
En wat doe je dan met de reeds opgebouwde rechten?
Mensen die vroeger bijgedragen hebben en nu hun "recht" claimen?
Het systeem is gestart door mensen die niet bijgedragen hebben wél een pensioen te geven.
Ofwel ga je een groep dubbel laten betalen (betalen voor de huidige generatie gepensioneerden én sparen voor het eigen pensioen), ofwel zet je een groep die bijgedragen heeft in de kou.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Het is duidelijk dat pensioen een gelegaliseerd ponzispel is.

In een ponzispel gaat het geld van de huidige investeerders (working class) naar eerdere investeerders (gepensioneerden). Het systeem valt als de uitbetalingen groter worden de aanvoer van nieuwe investeerders. In een klassiek pyramidespel valt de pyramide omdat er geen nieuwe leden gevonden kunnen worden, om de kop van de pyramide te blijven betalen.

Het ergste dan nog is, dat dit verplicht is bij wet: iedereen betaalt RSZ of sociale bijdrages.
Had ik geweten dat ik tot mijn 77e ging moeten werken dan had ik uiteraard nooit in dit achterlijk land rechten opgebouwd.

Verder is pensioen ook een belofte, ze mogen deze belofte steeds aanpassen of intrekken. Het is gewoon bedrog en de aap komt nu uit de mouw.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

thomasv schreef:
Momentele is de wettelijke 67, de werkelijke haalt misschien gemiddeld net de 60.
Dus is elke discussie over een hogere pensioenleeftijd totaal zinloos.
Zinloos nu niet, gezien er fiscaal een aantal gevolgen zijn door het stoppen voor je 65e.
Maar inderdaad, iIn mijn omgeving (en dan ga ik ook even de mensen toevoegen "van horen zeggen") zijn het de uizonderingen die tot of langer werken dan 65 jaar.
Dan moet je natuurlijk ook kijken naar de loopbaan. Ik ken er ook een paar die vroeger gestopt zijn, maar die werken dan wel al van hun 14e (dat kon zo in die tijd). Nu gaan sommigen tot hun 28 a 29 naar school, dan een sabatjaartje voor ze beginnen werken en op hun 60 met pensioen willen.

Ik heb geen glazen bol, maar tot 77 werken lijkt me toch wel erg lang. Vervolgens een wet dat je de avond voor tax freedom day een putje moogt graven en er in gaat liggen want vanaf dan ben je maar een kostenpost voor de regering :roll: . Je zou kunnen sparen om vroeger te kunnen stoppen, alleen willen ze ook niet dat je gaat sparen want dat is nutteloos geld (en het brengt ook niks meer op).
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Je zou kunnen sparen om vroeger te kunnen stoppen, alleen willen ze ook niet dat je gaat sparen want dat is nutteloos geld (en het brengt ook niks meer op).
Of het IMF dreigt met een haircut van 10%...
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

Dat ze eerst een keer snoeien bij de mensen die het niet nodig hebben !!!!!
Daarmee bedoel ik kinders van advocaten prof. enz die zogezegd aleen wonen. Die kindergeld studietoelagen en leefloon van ocmw krijgen omdat ze zelfstandig wonen.
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Valt moeilijk te bewijzen helaas, tis niet omdat pa en ma er in zwemmen dat zoon of dochterlief daar iets van ziet. Heb beide uitersten al gezien in mijn omgeving. Zij die niks krijgen en wat met hulp van buitenaf verder moeten zijn vaak wel de hardere werkers van de twee categorieën.
Komt daar nog bij dat als je veel geld hebt ze het niet te snel bij u zullen komen halen, we zullen eens zien hoeveel er iets zullen horen van hun panamadossierke, wss die marktkramer die er op staat of 1 symbooldossierke van de kleine garnaal.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Idd, alsof iemand in België de referentieaandeelhouders van Inbev wat in de weg durft leggen :).
Wss pakken ze die Cirque du Soleil kerel aan en that's it.

Afwachten of er nog goeie namen tussen zitten.
Zou DeGucht er deze keer ook mee wegkomen moest zijn naam er bij zitten?
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Ik denk dat iedereen er mee gaat wegkomen wiens naam op die lijst staat. De rijken van op die lijst zitten met de armen totaal niets in hoor. Ze kiezen om niet enkel rijk te zijn, maar wel superrijk. Ten koste van de gemeenschap natuurlijk. Hebzucht is toch iets eigen aan mensen vrees ik. Nooit genoeg hebben...

Zullen wij wel werken tot we er bij neervallen voor een superrijke maar oh wee. Binnenkort krijgen we 2% index bij. Een absolute ramp! :)

http://m.knack.be/nieuws/belgie/4-nieuw ... ce=Twitter
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”