Uiteraard kan je dit niet van de ene dag op de andere voor iedereen afschaffen. Diegene die nu al gewerkt hebben voor hun pensioen moeten er uiteraard nog verdiend van kunnen genieten hé.
r2504 schreef:xayana schreef:We beschouwen een pensioen als een verworven recht. Het idee was goed, maar eigenlijk wordt het tijd om te beseffen dat het geen blijvertje is.
Onze bijdrage voor dat pensioen is nochtans een blijvertje !
Zoals ik al zei kan het geld uit die pensioenpot gebruikt worden om tijdens je loopbaan x-aantal betaalde verlofdagen extra te krijgen.
Want: "Je moet van het leven genieten terwijl je
'jong' bent".
Eigenlijk een beetje het concept van tijdskrediet, maar dan echt gespreid over gans de loopbaan.
'Jong' is relatief maar je lijf 40 à 50 jaar lang verslijten, eindelijk op pensioen mogen en dan beseffen dat je eigenlijk niet meer alles kan doen wat je voor ogen had. Uiteindelijk wegrotten met een versleten rug in de zetel op je 80ste is niet wat ik voor ogen heb en nochtans is dit nu wat realiteit dreigt te worden. Een andere realiteit is dat ik doodval op mijn 55ste tgv een hartinfarct, hoeveel heb ik dan zelf van mijn bijdrages kunnen genieten?
Nee, laat mij nu maar wat genieten van extra verlof tijdens de actieve loopbaan om leuke dingen te doen samen met de kinderen. Als ik daarvoor moet werken tot ik doodval neem ik dat er graag bij.
Het risico bestaat dan wel dat veel mensen op latere leeftijd 'werkonbekwaam' verklaard zullen worden, maar zullen we dat niet hebben als we iedereen laten werken tot 77 of langer? Ik denk het wel.
Niemand zegt trouwens dat een bouwvakker bakstenen moet blijven versleuren tot zijn 70ste, in mijn ogen lukt dat gewoon niet. Naarmate je leeftijd vordert, moet ook de job evolueren. Dan anticipeer je al op die werkonbekwaamheid. Iemand van 70 kan gerust nog niet arbeidsintensieve jobs uitvoeren. Iemand van 80 of 90 kan bijvoorbeeld gerust nog meerdere telefoontjes per dag beantwoorden (callcenter bvb). Zo zullen er nog veel jobs zijn die wel uitgevoerd kunnen worden door ouderen.
Eén van de voordelen kan wel zijn dat mensen minder gestresseerd hun job moeten uitvoeren. Een ander voordeel zou minder werkloosheid kunnen zijn, omdat het werk uiteindelijk toch moet gebeuren in die dagen dat je extra verlof hebt.
Tot +- 150 jaar geleden bestond een pensioen niet eens, en dat concept heeft wél duizenden, zelfs miljoenen jaren gewerkt hé. Was het beter? Waarschijnlijk niet, maar tegenwoordig leven we met z'n allen boven onze stand. We leven 80 à 85 jaar, +-20 daarvan teren we al van kindergeld/ouders, 50 jaar werken.
Van die 50 jaar loopbaan, moet je eens bedenken hoeveel uur we werkelijk werken.