Wie heeft de oudste nog werkende Intel PC ?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!

Hoe oud is je (Intel) PC?

> 5 maanden
7
9%
Tussen 5 maanden en 1 jaar oud
4
5%
Tussen 1 jaar en 1,5 jaren oud
4
5%
Tussen 1,5 jaren en 2 jaar oud
11
15%
meer dan 2 jaar oud (Ik staaf met post en foto ! )
48
65%
 
Totaal aantal stemmen: 74
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Blue-Sky schreef:
Blue-Sky schreef:Beknopt verslag van mijn Computer geschiedenis...waren niet alle PC's.
Texas Instruments (meer speelgoed als computer)
Commodore 64 (eerste stappen in basic programmeren)
Quelle PC 386 met math coprocessor 387 (Windows 3.1)
Later in deze PC een ander moederbord DX 386
Shitec Royal II met Windows 95

Deze opsomming stond al eens onder de rubriek"Test" Mijn PC geschiedenis.
De enige van die oudere nog in werking is de Shitec Royal II.

Hh...mm... ik ga er wel niet voor naar Londen verhuizen :P
Vandaag heeft mijn Old Fellow de geest gegeven, HD heeft er de brui aan gegeven.
Nog een format gedaan maar tevergeefs, het ding werkt enkel nog met een opstart diskette dus de A drive en kan nog wel omschakelen naar de B drive maar dat was het dan ook. Maar ja,... het ding heeft zijn jaren gehad en met een 75 MHz PC kan je toch niets meer aanvangen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1192
Lid geworden op: 14 nov 2002, 16:59
Locatie: Derde straatje op de rechterkant
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ik heb nog een Pentium MMX staan met Win 3.11 erop.
Weet alleen niet meer in welk jaar ge die moet situeren.

Blue Sky als ge wilt moogt ge hem hebben hoor nu dat den uwen kapot is :-D
:wave: So long, and thanks for all the fish :wave:
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Blue-Sky schreef: het ding heeft zijn jaren gehad en met een 75 MHz PC kan je toch niets meer aanvangen.

En wat doe je er nu mee Blue-Sky, bewaren of weggooien?
BTW, voor gratis tot 5 euro koop je een 2e hands een harde schijf voor dat ding.
Kun je er een routertje of iets dergelijks van maken.

Zelf heb ik een tik. Ik gooi moeilijk iets weg waar ik plezier aan heb beleefd, hoe onbruikbaar het ook inmiddels is.
(behalve wanneer het een goed doel kan dienen)
Dit gecombineerd met veel ruimte die ik heb vormt een catastrofale combinatie.
Wanneer ik eens zin heb zal ik wat fotootjes maken van de afdeling computers. Het meeste werkt nog wel maar heeft heel lang niet aangestaan.
(p.s. dit geldt alleen voor mijn eigen spullen, geen aanbiedingen s.v.p.)
Laatst gewijzigd door Limburg op 09 sep 2004, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

En wie heeft hier de meeste exotische hardware (ik zeg bewust niet PC)? :)
NuKeM
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Mahimahi schreef:Blue Sky als ge wilt moogt ge hem hebben hoor nu dat den uwen kapot is :-D
Hoeft niet hoor ik heb ook nog zo'n spul staan met een DX 386 met Win 3.11.
Toch bedankt voor je gul aanbod :P
Misschien kan ik uit mijn oude 386 nog één van de twee HD's uithalen, maar die zijn dan weer te klein, ik zou moeten nazien...maar eerlijk gezegd al die spullen zijn nog goed voor onderdelen uit halen zoals geheugen.
Ik dacht dat in die 386 32 mb geheugen inzit, maar ik ga daar geen tijd meer aan verspillen. Uit ervaring weet ik dat dergelijke werkjes niet veel opbrengen, beter een nieuwe PC aankopen.
Maar gelukkig doet mijn "Beacon" (Medion P4) 2 GHz het nog uitstekend. :idea: < Dat lampje is wel te zwak als lichtbaken eh
Afbeelding
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

NuKeM schreef:En wie heeft hier de meeste exotische hardware (ik zeg bewust niet PC)? :)

Misschien een Datavue 'Spark' laptop uit 1987?
Een van de eerste laptops met MSDOS en 2 flops
http://www.old-computers.com/museum/com ... st=1&c=808
De Datavue blijkt nog prima te lopen nadat de batterij even was bijgekomen, blijkt niet millenium-proof te zijn, accepteert geen 2004

Ook wel aardig zijn de NEC 8401B met een ZIlog z80 processor uit 1984
http://www.old-computers.com/museum/com ... st=1&c=350
en de Tandy TRS80 model 100 uit 1983 (foto 2)
http://www.old-computers.com/museum/computer.asp?c=233
Beiden zijn CP/M systeempjes en werken nog.

er komt nog meer aan maar niet vandaag
Bijlagen
PICT0154b.jpg
de Datavue 'Spark'
(112.93 KiB) 79 keer gedownload
PICT0156a.jpg
NEC 8401B en de Tandy TRS80 model 100
(70.13 KiB) 77 keer gedownload
CraHan
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 sep 2004, 15:53

Zeker niet de oudste, maar toch nog altijd volop in gebruik 24 uur per dag: de router die al 3 jaar bij mijn ouders staat te draaien. Het is een 486DX2 met linux.

Ding draait lekker :)
Akira
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1386
Lid geworden op: 10 jan 2004, 13:30

waar was de tijd dat kinderen op straat speelden :roll:
de pispaal <<
Gebruikersavatar
anoniem
Plus Member
Plus Member
Berichten: 119
Lid geworden op: 30 mei 2004, 11:22

hi, :-D

awel mannekes,

tis wel geene intel moare eene huuskompoeter

jawel Dragon 32, eene kloon van dien Color Computer van Tandy... :wink:

8 bits Motorola Processor 1MHz... :idea: :!:
Gebruikersavatar
trobbelke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 502
Lid geworden op: 17 jul 2004, 00:46
Locatie: Lindale, TX
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

NuKeM schreef:En wie heeft hier de meeste exotische hardware (ik zeg bewust niet PC)? :)


wat dacht ge van een AS/400 ? ik heb een 9402 F04 die nog werkt, met 16 Mb geheugen en 2 x 1 Gb SCSI HDD (7200 rpm) en een tapestreamer in. het ding is gemaakt in 1993.
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Blue-Sky schreef:
Mahimahi schreef:Blue Sky als ge wilt moogt ge hem hebben hoor nu dat den uwen kapot is :-D
Hoeft niet hoor ik heb ook nog zo'n spul staan met een DX 386 met Win 3.11.
Toch bedankt voor je gul aanbod :P
Misschien kan ik uit mijn oude 386 nog één van de twee HD's uithalen, maar die zijn dan weer te klein, ik zou moeten nazien...maar eerlijk gezegd al die spullen zijn nog goed voor onderdelen uit halen zoals geheugen.
Ik dacht dat in die 386 32 mb geheugen inzit, maar ik ga daar geen tijd meer aan verspillen. Uit ervaring weet ik dat dergelijke werkjes niet veel opbrengen, beter een nieuwe PC aankopen.
Maar gelukkig doet mijn "Beacon" (Medion P4) 2 GHz het nog uitstekend. :idea: < Dat lampje is wel te zwak als lichtbaken eh
Op 11 sept 2004 deed ik een test met de oude DX 386 welke al meerdere jaren buiten gebruik was, tot mijn verbazing functioneerde het ding nog.
Ik had wel even tijd nodig om de handling terug te vinden, niet zo makkelijk als men bedenkt dat daar tussen nog een versie met Win 95 in gebruik was. Wat je ziet op het screenshot, de tijd instellen met de versie Win 3.11 en tot mijn verbazing is er schijnbaar geen probleem daar 2004 herkend werd. (toch maar liever bij Windows XP blijven...)
Greetz, :wink:

Een screenshot >
Bijlagen
shot.jpg
(38.96 KiB) 1655 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Blue-Sky op 13 mei 2006, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1192
Lid geworden op: 14 nov 2002, 16:59
Locatie: Derde straatje op de rechterkant
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ik heb hier ook nog een 386 staan met Win. 3.1 na het opstarten komt de datum vanzelf op 14/09/04 te staan.
Hoe kan die dat nu weten na bijna 20 jaar niet gedraaid te hebben???

edit:
Dus feitelijk hebben ze ons met die milleniumbom ook weer voor niets het geld uit onze zak gejaagd :roll:
:wave: So long, and thanks for all the fish :wave:
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Blue-Sky, MahiMahi,

Het probleem met de milleniumbug was niet dat de Pc 2004 niet herkende, maar dat door het gebruik van slechts de laatste 2 cijfers (zijnde 00, 01, ...04) verschillende software dit zou herkennen als 1900-19..

Hierdoor kan banksoftware, sommige systeemsoftware e.d. problemen veroorzaken. Gelukkig was de hype tijdig op voorhand gelanceerd en konden alle problemen opgelost worden alvorens het jaar 2000 eraankwam.

Grtz,

Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Hi Mahi,
Vermoedelijk heeft je 386 af en toe eens aan het net gehangen, zodat de back-uccu nog goed geladen was. Deze back-up accu's kunnen wel meerdere jaren de datum-tijd onderhouden.
Bij de mijne heb ik het wel nieuw moeten instellen.
Hier nog een screenshot van die Duitse Norton Desktop Software, dat was wel handig met een goede "Schredder" welke wettelijk wissen toeliet.

Greetz,
Bijlagen
shot2.jpg
(32.86 KiB) 1586 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Blue-Sky op 14 sep 2004, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1192
Lid geworden op: 14 nov 2002, 16:59
Locatie: Derde straatje op de rechterkant
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

OK Sasuke, gesnapt, ty :-)
:wave: So long, and thanks for all the fish :wave:
Gebruikersavatar
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1192
Lid geworden op: 14 nov 2002, 16:59
Locatie: Derde straatje op de rechterkant
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Hi Blue Sky,
nee hij heeft echt zeker meer dan 10 jaar stilgestaan.
Moet een heel goed batterijtje geweest zijn. (De PC is een echte IBM machine)
:wave: So long, and thanks for all the fish :wave:
gekie

hallo :lol: iedereen ik ben bzig voor ne shcool opdracht in welke plaats en waar in die plaats kan ik den the tower of londen vinden :twisted:
Gebruikersavatar
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1677
Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
Twitter: wdhaeseleer
Locatie: Turnhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer
Contacteer:

gekie schreef:hallo :lol: iedereen ik ben bzig voor ne shcool opdracht in welke plaats en waar in die plaats kan ik den the tower of londen vinden :twisted:


Gekie, welke enige relevantie heeft dit met het topic? Geen me dunkt ! En overigens dit topic is al meer dan 1,5 jaar oud !
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1485
Lid geworden op: 16 nov 2005, 09:05

in google.com en da vindt ge in uwe browser

beetje on-topic: IBM maakte goeie machientjes in den tijd. heb nog een IBM schijfke van 270MB en da heeft altijd al goe dienst gedaan als swap voor linux en het werkt nog steeds.
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

Pentium 1 @ 133Mhz en 16MB EDO RAM met Windows 95
-> Compaq Presario 2000

Men eerste pc uit 1997 :-)
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

PI @ 100mhz
Gebruikersavatar
Dave
Pro Member
Pro Member
Berichten: 336
Lid geworden op: 20 aug 2005, 13:27
Twitter: davefrombelgium
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 4 keer

Mijn eerste PC, was een XT met groen CGA scherm en 2x 51/4" floppydrives, daar heb ik van genoten van 1987 tot 1991 (geleidelijk aan geupgrade met 20Mb HD & 24pins matrix printer (dure dingen > 20.000 BEF/stuk). Daarna heb ik hem nog verkocht aan een schappelijke prijs.
Mijn 2e pc was een 386sx met HD (capaciteit ontgaat me) & SVGA scherm (wat een luxe), waarmee ik via een 2400 baud modem aanlogde op BBS'en om de allereerste JPG te downloaden, conversie van en naar JPG duurde toen nog meerdere seconden per file !
Ergens in 1994/95 heb ik nog een vers moederbord laten steken en meer geheugen, toen is dit ding dus geupgrade tot een 486dx2 66MHz, die ik tot 1996/97 effectief gebruikte. Hij staat nu nog altijd intact te blinken, maar 't is al een paar jaar geleden dat ik 'm nog in het stopcontact heb geplugd ... zou wel nog moeten werken, maar aangezien hij niet eens deftig MP3's kan afspelen, vrij waardeloos ding, zit wel een CD-rom speler in wauw wat een knap staaltje technologie was dat toen !
In mijn laatste jaar aan den unief (1997-1998) heb ik toen een Pentium gehuurd van de KUL om aan mijn thesis te kunnen werken (& volop te kunnen genieten van de wondere internetwereld vanop mijn kot, dank u KotNet !!!).

Om dan begin '99 mijn Celeron 400MHz (à la pentium II) met 9 Gb HD en 128Mb Ram & CD-writer (wauw) te kunnen kopen met één van mijn eerste lonen. Dat ding staat nu nog altijd in onze bureau en was tot een jaar geleden onze enige PC. Vorig jaar heeft mijn schoonma uit puur medelijden ons haar ouwe Pentium III cadeau gedaan (40 Gb HD), nadat ze zelf een nief machien in de LIDL had gekocht, jaja ge moet die gepensioneerden niet onderschatten. Machine dat vlot Win XP draait en waar ik meteen een DVD-writer in heb gestoken en die nu onze primary PC is. De ouwe celeron doet echter ook nog dienst !
Vorige week heb ik nog de wireless Philips modem/router gekocht voor 39EUR bij Belgacom, dus vanaf nu gebruik ik ook veel meer mijn laptop van 't werk, thuis in de living. Mijn vrouw vindt dat minder asociaal dan mij alleen af te zonderen in den bureau ... & zelf vind ik het ook leuker, dan kan ik ondertussen nog wat TV kijken en gekke geluiden produceren voor mijn dochter (10 weken oud).
Lang leve de vooruitgang, maar dat betekent nog niet dat ik vind dat je jaarlijks/2jaarlijks een nieuwe PC moet kopen om mee te kunnen. Als het ding doet wat jij wil, dan is het goed ... Ik overweeg wel om over een jaartje een digitale camcorder te kopen (om de dochter haar evolutie te kunnen volgen) & dan ga ik wel ineens een nieuwe PC kopen ook, om vlot de boel te kunnen monteren.
Laatst gewijzigd door Dave op 31 jan 2006, 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

.. ik denk dat ze het over pc's gaan die nog reeds in gebruik zijn.. niet wat je ooit gehad hebt ..
Gebruikersavatar
Dave
Pro Member
Pro Member
Berichten: 336
Lid geworden op: 20 aug 2005, 13:27
Twitter: davefrombelgium
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 4 keer

Ofloo schreef:.. ik denk dat ze het over pc's gaan die nog reeds in gebruik zijn.. niet wat je ooit gehad hebt ..


Excuseer mij, dat ik mij wat heb laten gaan, de melancholie kreeg mij te pakken ... speciaal voor jou, heb ik het stuk wat off-topic was in kleine letters gezet. Ik hoop dat het zo beter is ... :wink:

Eigenlijk is dit sowieso een weinig relevant antwoord van mij (en van zovele anderen), er zijn immers altijd nog geeks die XT's ombouwen tot printserver ofzo, dus nee, ik heb sowieso niet de oudst werkende machine in huis ... da's per definitie ook mijn doel niet. Wat niet wil zeggen dat ik een voorstander ben van het voortdurende jagen naar de nieuwste hardware, integendeel, zolang iets voor de persoon in kwestie nog waarde heeft, gebruik het!
Gebruikersavatar
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1558
Lid geworden op: 24 nov 2004, 08:50
Locatie: ROFL - Republic Of FLanders (Limburg)
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Philips YES
Klassifizierung 16-bit Computer
Markteinführung 1985
Prozessor Intel 80186
Taktung 8 MHz
RAM / ROM 128KB / 192KB (max. 640KB RAM)
Tastatur Schreibmaschine mit 93 Tasten, mechanisch, QWERTZ
Betriebssystem(e) IBM PC DOS 2.x, DOS Plus
Massenspeicher 2 x 3,5" FDD mit 720KB, optional 5,25" FDD extern
Grafik / Text Textmodus 80 x 25, 640 x 250 mono, 320 x 250 mit 4 Farben

Vorige week naar het stort gedaan :cry:
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Teebee schreef:Philips YES
Klassifizierung 16-bit Computer
Markteinführung 1985
Prozessor Intel 80186
Taktung 8 MHz
RAM / ROM 128KB / 192KB (max. 640KB RAM)
Tastatur Schreibmaschine mit 93 Tasten, mechanisch, QWERTZ
Betriebssystem(e) IBM PC DOS 2.x, DOS Plus
Massenspeicher 2 x 3,5" FDD mit 720KB, optional 5,25" FDD extern
Grafik / Text Textmodus 80 x 25, 640 x 250 mono, 320 x 250 mit 4 Farben

Vorige week naar het stort gedaan :cry:

Wat scheelde eraan ?
Gebruikersavatar
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1558
Lid geworden op: 24 nov 2004, 08:50
Locatie: ROFL - Republic Of FLanders (Limburg)
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Eigenlijk niets, maar het werd tijd om dat stuk antiek weg te doen. Ik heb gelukkig niets moeten betalen om het te mogen storten, anders was ik het nooit kwijtgeraakt :lol:

En de laatste tijd werd hij niet meer gebruikt, dus tijd om hem naar de eeuwige jachtvelden te sturen.
Gebruikersavatar
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1759
Lid geworden op: 22 dec 2003, 20:25

hallo Laughing iedereen ik ben bzig voor ne shcool opdracht in welke plaats en waar in die plaats kan ik den the tower of londen vinden


Owk, tijd dat ze bepaalde middelbare scholen van inet afsnijden.
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
Praetorian
Premium Member
Premium Member
Berichten: 645
Lid geworden op: 30 sep 2005, 11:37

die wara ik nu op werk: 2.5 jaar oud
maar ik heb hier beneje nog eentje van jaar of 8 oud ( p166) en nog een 186 die ik niet meer gebruik van mjah veel te oud:p
alle 3 intel, daarbuiten heb ik nog wat ouwe crap staan... kan een museum beginnen
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 mar 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

Ik heb nog een commodore 64, met tapes :) Speel er nog regelmatig frogger & blue thunder op :)
Gebruikersavatar
Kemblin
Pro Member
Pro Member
Berichten: 411
Lid geworden op: 18 okt 2003, 16:47
Locatie: Schoten (Antwerpen)
Bedankt: 2 keer

commodore 286 staat hier nog ergens weg te kwijnen denken dat dien brol ooit +100 000 frank kostte
zed
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 jan 2006, 16:30

heb nog een werkende olivetti x86 staan op zolder van +- 10-12 jaar geleden. Spijtig genoeg het scherm naar de zak (alles dat wit zou moeten zijn is geel :) )

Leve de goeie ouwe MS-Dos van in den tijd :D
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1538
Lid geworden op: 31 mar 2005, 21:27
Locatie: Gent
Bedankt: 5 keer

Ik heb ook nog ergens een ollivetti 8086 staan, ondertussen al 21jaar oud denk ik. Dos besturringsyteem, heeft een zwart-geel ingebouwd scherm met een toetsenbord dat er voor klapt en opberg compartiment voor de stroomkabel zodat het een portable pc wordt :).

Klasse: 16bit Portable Computer
Bouwjaar: 1984
Processor: Intel 8086 8Mhz
RAM/ROM: 128KB (640KB max) /16KB
Beeldscherm: 640x480

Update: Foto gevonden, alleen is die van mij grijs
Afbeelding
Woiiftm
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 mar 2006, 01:48

ditCh schreef:Ik heb nog een commodore 64, met tapes :) Speel er nog regelmatig frogger & blue thunder op :)

Yes, me too. Nog 3 werkende exemplaren.

Commodore 64 - Internal hardware
Microprocessor CPU:
MOS Technology 6510/8500 (the 6510/8500 being a modified 6502 with an integrated 6-bit I/O port)
Clock speed: 1.023 MHz (NTSC) or 0.985 MHz (PAL)

Video: MOS Technology VIC-II 6567/8567 (NTSC), 6569/8569 (PAL)
16 colors
Text mode: 40×25 characters; 256 user-defined chars (8×8 pixels, or 4×8 in multicolor mode); 4-bit color RAM defines foreground color
Bitmap modes: 320×200 (2 colors in each 8×8 block), 160×200 (3 colors plus background in each 4×8 block)
8 hardware sprites of 24×21 pixels (12×21 in multicolor mode)
Smooth scrolling, raster interrupts

Sound:
MOS Technology 6581/8580 SID
3-channel synthesizer with programmable ADSR envelope
8 octaves
4 waveforms: triangle, sawtooth, variable pulse, noise
Oscillator synchronization, ring modulation
Programmable filter: high pass, low pass, band pass, notch filter

RAM:
64 KB (65,536 bytes), of which 38 KB minus 1 byte (38911 bytes) were available for BASIC programs
0.5 KB color RAM (1K nybbles)

ROM:
20 KB (9K BASIC 2.0; 7K KERNAL; 4K character generator, providing two 2K character sets)

It becomes the best selling computer of all time, with estimated sales of 17-22 million units.

Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”