Bedrijfswagens ongemoeid

Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

heist_175 schreef:Even voor de duidelijkheid, voor iemand mij zou beschuldigen van "jaloers" of "profiteur" of whatever.
Ik heb zelf ook een bedrijfswagen. Zoals ik eerder al zei: zolang het systeem bestaat zou je zot zijn om niet mee te spelen.

Maar als je objectief naar het systeem kijkt, is het gewoon slecht.
De staat subsidieert files en onnodige verplaatsingen.

Kijk maar eens naar de binnenstad van Brussel.
Massa's firmawagens in het centrum (5hoek). Terwijl de trein enkele meters verder stopt.
In de trein kan je nog lezen ook.

[offtopic]
@ Dafke
De sneer naar het onderwijs vind ik meer dan misplaatst. Geen idee of jij iemand kent in "het onderwijs".
Bij mijn vrouw in de familie zijn er heel wat mensen in het onderwijs, mijn vrouw zelf ook.
Ik zou niet willen wisselen: lesvoorbereidingen, verbeteren, extra bijscholing geven op school, toezicht houden, uitstappen voorbereiden en begeleiden, in de vakanties GIP's verbeteren en jaarplannen opstellen/bijwerken, in de grote vakantie inschrijvingen doen.
Dan ben je blij dat je in de privé werkt en maar 50-60u per week moet doen, met een deftig loon én een firmawagen.
Ah, alles wat je in het onderwijs nodig hebt, mag je trouwens zelf kopen: laptop, printer, boeken, ... Ik heb een laptop en GSM van het werk en als ik voor een certificaat moet studeren, koop ik de boeken op mijn onkostennota.
(je kan die laptop, die printer en die boeken wel in uw beroepskosten steken, maar voor je boven het forfait uitkomt, moet je al veel moeite doen + je hebt sowieso controle van de belastingen)
In het onderwijs mag je de eerste 10jaar elke grote vakantie opnieuw solliciteren.
Jobzekerheid 0,0 en met de nieuwe maatregel van de onderwijskoepels en Crevits rond de besparingen zullen er 1500 startende leerkrachten voor de bijl gaan.

Ik zie toch enkele denkfouten.

Ik ben zelf ook werkzaam in de 5hoek en heb een bedrijfswagen, maar ik ga wel met de trein werken omdat dit voor mij relaxer is.
Diegene die dit met de wagen doet en dagelijks enkele uren in de fille staat doet dit echt niet voor zijn plezier maar omdat de trein gewoon geen alternatief is. (ook niet omdat het goedkoper zou zijn.)

In Nederland hebben ze de firmawagens ook minder interessant gemaakt, de files zijn geen meter korter geworden.
Het probleem is gewoon dat iedereen zich tegelijkertijd op de baan begeeft. (school, werk,..)

Het zijn ook niet alleen de banen die gesatureerd zijn ook de treinsporen en stations in Brussel zijn 100% vol tijdens de spits. In Brussel centraal wordt er nog net niemand op de sporen geduwd tijdens de spits.

Voor mijzelf is de bedrijfswagen een welverdiende incentive om de belachelijke belastingen op arbeid in Belgie ietwat te compenseren.
(Om ffe te vergelijken in Belgie zit ge al vanaf een jaarloon van 34.330 euro in de hoogste belastingsschaal (50%tax), in Duitsland pas vanaf 250.000euro/jaar en maar 45% tax)
(ik vermoed jaarloon = maandloon x 13,92 ) http://www.vacature.com/carriere/salari ... elastingen )

Officieel ben je in Belgie dus "rijk" als je meer dan 2466 euro/maand krijgt en behoor je niet meer tot het "gewone" volk of "jan met de pet" maar tot de "rijken" volgens de fiscus/politiek. :wink:
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

krisken schreef:Misschien zie ik het verkeerd, maar is om de 4 jaar een andere wagen kopen wel echt milieuvriendelijker dan 12 jaar met dezelfde wagen rijden? Immers productie van telkens een nieuwe wagen en verwerking van de oude wagen gaat ook ten koste van het milieu...
Verwerking ? Die einde-contract leasewagens worden niet tot schroot herleid he :).
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Ik heb zelf aan den lijve ondervonden dat ik veel sneller de wagen nam voor korte afstanden, en zelfs lange afstanden.
Ik ging al eens met het gezin naar de zee, terwijl ik er niet echt van hield.
Nu ik geen bedrijfswagen meer heb, neem ik veel vaker de fiets. Zijn mensen met een bedrijfswagen daarom minder goed bezig?
Misschien, maar er zijn ook mensen met eigen wagen die zich hieraan bezondigen.
Dafke schreef: Het is weer een welles/nietes spelletje waar veel jaloezie bij komt.
Inderdaad, dat is helemaal waar. De kennis of buur kan het weer niet verdragen dat je een bedrijfswagen hebt, dat je een bepaald 'voordeel' hebt.
Is het niet met bedrijfswagens, dan is het met de aangelegde tuin, reizen, zonnepanelen, enz...
Spijtig genoeg is er zo weinig verdraagzaamheid en werken dergelijke dingen soms als een rode lap op een stier.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

men gaat ook de btw op "buitenlandse" e-commerce verhogen...

Volgens mij kunnen ze dat niet. "vrij verkeer van goederen" Europa ziet dit als een importbelasting.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

de belasting op buitenlandse e-commerce, snap ik niet echt, wat gaan ze dan juist doen ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Douanekosten opschroeven zeker ?
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Gray schreef:men gaat ook de btw op "buitenlandse" e-commerce verhogen...

Volgens mij kunnen ze dat niet. "vrij verkeer van goederen" Europa ziet dit als een importbelasting.
Ik dacht dat dit juist een EU-maatregel was.
Voortaan moeten webshops de BTW-heffing gebruiken van het leveringsland en doorstorten aan het land.
Concreet als je nu iets koopt op Amazon Duitsland betaal je daar 19% BTW op die naar de Duitse overheid gaat.
Koop je in de toekomst iets op Amazon Duitsland, betaal je daar 21% BTW op, die dat geld dan aan de Belgische overheid moet storten(terwijl een Duitser verder kan shoppen aan 19%).
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Dat is toch al enkele jaren zo? :?
Nu gaat het over een verhoging van de btw voor buitenlandse e-commerce.

"Ook de btw voor een aan­tal dien­sten wordt ver­hoogd. Het gaat bij­voor­beeld om es­the­ti­sche chi­rur­gie en bui­ten­land­se e-com­mer­ce. "
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Blijkbaar niet, volgens de standaard:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141008_01310979
Kan zijn dat het achter een Paywall zit:
dus de belangrijkste zin uit dat artikel:
Dat is voor een belangrijk stuk het automatische gevolg van een Europese richtlijn, waarbij voortaan de btw van toepassing is van het land van de koper en niet langer van de verkoper.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Handig voor die die aan de grens wonen :'(
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Stroper schreef:Blijkbaar niet, volgens de standaard:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141008_01310979
Kan zijn dat het achter een Paywall zit:
dus de belangrijkste zin uit dat artikel:
Dat is voor een belangrijk stuk het automatische gevolg van een Europese richtlijn, waarbij voortaan de btw van toepassing is van het land van de koper en niet langer van de verkoper.
Dat is al altijd zo geweest, al moest je wel aan een drempelbedrag van €50'000 komen voor de regel van toepassing was.
Amazon, Bol, ... halen dat natuurlijk met gemak

Veel zal het niet veranderen, online is vaak goedkoper, sneller, ... en in het buitenland zijn er veel betere webshops dan in België (op Coolblue na, maar dat is ook een NL shop).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

heist_175 schreef:De staat subsidieert files en onnodige verplaatsingen.
Dus als ik geen firmawagen krijg moet ik niet meer gaan werken ? De meeste plaatsen waar ik nu kom zijn trouwens totaal niet bereikbaar met het openbaar vervoer (nochtans zit ik hier op een groot industrie terrein), dus ik zou evenzeer de wagen moeten nemen.
heist_175 schreef:Kijk maar eens naar de binnenstad van Brussel. Massa's firmawagens in het centrum (5hoek). Terwijl de trein enkele meters verder stopt.
Dus omdat de trein ergens in Brussel stopt (dan spreken we nog niet over mensen die bv. in Diegem, Zaventem, ... werken) is dit een geldig alternatief ? Ik heb begin dit jaar nog 6 maanden in Brussel gezeten en het eerst met de trein geprobeerd... 1u30 onderweg (als de trein tenminste op tijd was en ik geen aansluiting miste), dit in overvolle stellen waar je zelfs moet rechtstaan soms, en dat met maar één verbinding per uur (je zal maar een meeting hebben die 5 minuutjes uitloopt !).

Zorg dus eerst eens voor een VOLWAARDIG alternatief... en kom dan nog eens terug.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

@ IT'er's moeten dat ook
dat is wel binnen betaalde tijd, in het onderwijs komt het bovenop de "maar" 22 lesuren.

@ trein stopt niet aan mijn voordeur
Je kan ook de auto/fiets/... nemen tot aan een station.
Als je mensen laat betalen voor de vervuiling die ze veroorzaken, daalt het gebruik of de vervuiling.
En je moet de impact op langere termijn zien:
- bedrijven gaan meer rond stations zitten
- NMBS gaat dienstregeling onder druk van bedrijven/politici moeten uitbreiden
- mensen gaan minder tussen de velden wonen en meer rond centra (een doelstelling van de Vlaamse overheid (huidige en vorige) trouwens: kernverdichting). Dat wil niet zeggen dat iedereen in Brussel of Antwerpen moet gaan wonen. In Wezemaal bij Leuven, kan je ook dichtbij een station wonen, of in Kontich, of ... Met een firmawagen kan je eender waar wonen: het transport is (op de tijd die het je kost na) gratis.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Bedrijfswagens zijn een voordeel voor één werknemer op de vier. Of een werknemer een bedrijfswagen krijgt, hangt vooral van de functie en van de sector af. In de consultancysector en de buitenverkoop rijden twee op de drie werknemers met een bedrijfswagen, terwijl dat voordeel in de onderwijssector bijna onbekend is. Consultants zijn ook de kampioenen van het thuiswerk: 68 procent maakt van dat voordeel gebruik, terwijl dat bij administratieve functies slechts 7 procent is.
bron: http://www.jobat.be/nl/artikels/waar-in ... home-blok1
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Er zijn inderdaad mensen die geen firmawagen nodig hebben om elke dag naar hun vaste plaats te rijden en kort bij een station wonen.
Moeten we daarom heel de boel maar afschaffen, of zo zwaar belasten dat het geen zin meer heeft om er een te krijgen.
Het zelfde met die kilometer vergoeding. Je gelooft toch niet dat iemand die met een firmawagen rijdt en verplicht is door zijn werkgever om bv elke dag onderweg naar de klant in Brussel te gaan, zelf die kilometer vergoeding gaat betalen. Dan zeg ik schoon, slautkes en de kost, tenzij de klant of de werkgever dit betaalt

Trouwens het is niet omdat je een firmawagen afschaft dat er minder volk op de weg gaat zijn, laat staan minder vervuiling.
Als ik mijn firmawagen moet inleveren, koop ik mijn een oude 2dehands wagen, die veel meer co2 en roet uitstoot, en dan trek ik mijn kilometyers wel van de belastingen af. Wat winnen we dan, juist ja, niks.

Mijn vrouw gaat met haar eigen wagen naar het station van Mechelen, reistijd als je pech hebt, 45min. voor 14km, met geluk 25à30min.,
dan nog de trein naar Brussel, de metro en wandelen.
Totale reistijd +1u30 op goede dagen.
Ik rijd met de wagen naar Brussel (maar kan morgen ook ergens anders zijn, omwille van andere klant), reistijd 45 min.
Waarom zou ik dan in godsnaam het openbaar vervoer namen, te weten dat ik vertrekken wanneer ik wil in de heen als terug reis.

Als je een gezin hebt met 2 werkende ouders en 2 kinderen die naar school gaan, of opvang krijg je dat niet geregeld zonder wagen.
Je moet de kinderen naar de opvang brengen, je moet zorgen dat je tijdig op je werk bent, 's avonds thuis geraken met openbaar vervoer is geen zekerheid.
Als je weet dat de opvang na de school niet openblijft tot 's avonds laat en ze 18€ per 30 min. te laat vragen ga ik niet riskeren het openbaar vervoer te nemen.

Ik vertrek vroeg, voor de spits, vrouw zorgt 's morgens voor de kinderen, 's avonds het omgekeerde omdat ik vroeger kan vertrekken en dus ook voor de spits weg ben.

ps: nog zoiets, de NMBS was van plan om bij ons de naast liggende gemeente een sneltram aan te leggen naar Mechelen, dat zou een gigantisch voordeel geweest zijn voor zij die nu naar het station van Mechelen moeten, maar ja dan krijg je weer van de actiegroepen en protesten van de jan met de pet, resultaat, nog steeds geen mooie aansluiting met openbaar vervoer vanuit de regio.

Of allemaal verhuizen naar de stad, dan krijg je van die Nederlandse toestanden waar iedereen tevreden moet zijn met 50m2 en ganse dagen met het lawaai van de buurman of boven en onder buur moet tevreden zijn. Ik hoef geen grote villa, maar 's avonds wel eens graag op het gemak in de tuin, waar mijn kinderen vrij kunnen spelen, zonder dat ze een proces aan hun hebben omdat ze anders te veel lawaai zouden maken.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

@sky
De OESO zei in hun advies ook om de subsidies aan firmawagens om te zetten in investeringen voor openbaar vervoer.
Budgettair neutraal voor de overheid, maar wel minder files, beter OVnet, ...

Ik rij zelf naar het station van Mechelen. Ik wil - gespreid over een lange periode - de uitdaging aangaan :).
Ik prefereer de trein boven in de file te gaan staan met mijn firmawagen. Als ik in Brussel ben, heb ik de krant gelezen.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

r2504 schreef: Dus als ik geen firmawagen krijg moet ik niet meer gaan werken ? De meeste plaatsen waar ik nu kom zijn trouwens totaal niet bereikbaar met het openbaar vervoer (nochtans zit ik hier op een groot industrie terrein), dus ik zou evenzeer de wagen moeten nemen.
Neen, uw wagen en alle kosten zelf betalen.
Dan verschieten hoe duur alles is.
En blij zijn dat je 1u30 op de trein kan zitten als alternatief.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

r2504 schreef: Dus omdat de trein ergens in Brussel stopt (dan spreken we nog niet over mensen die bv. in Diegem, Zaventem, ... werken) is dit een geldig alternatief ? Ik heb begin dit jaar nog 6 maanden in Brussel gezeten en het eerst met de trein geprobeerd... 1u30 onderweg (als de trein tenminste op tijd was en ik geen aansluiting miste), dit in overvolle stellen waar je zelfs moet rechtstaan soms, en dat met maar één verbinding per uur (je zal maar een meeting hebben die 5 minuutjes uitloopt !).

Zorg dus eerst eens voor een VOLWAARDIG alternatief... en kom dan nog eens terug.
In diegem en zaventem stopt ook een trein.

Om een volwaardig alternatief aan te bieden moeten we eerst jouw subsidies die nu naar de firmawagen gaan gebruiken.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

duizend schreef:
r2504 schreef: Dus als ik geen firmawagen krijg moet ik niet meer gaan werken ? De meeste plaatsen waar ik nu kom zijn trouwens totaal niet bereikbaar met het openbaar vervoer (nochtans zit ik hier op een groot industrie terrein), dus ik zou evenzeer de wagen moeten nemen.
Neen, uw wagen en alle kosten zelf betalen.
Dan verschieten hoe duur alles is.
En blij zijn dat je 1u30 op de trein kan zitten als alternatief.
Euhm als hij zegt dat de plaatsen niet bereikbaar zijn via het openbaar vervoer...dan is de trein zeker geen alternatief dunkt me?
Overigens : waarom zou een werknemer moeten opdraaien voor de kosten van een werkgever?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

dat em zegt welk GROOT industrieterrein.
Ik zal de busdienst wel zoeken ...

woon-werk is toch voor de werknemer als je geen OV neemt
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Aangezien hij spreekt over "de meeste plaatsen waar hij komt" dan concludeer ik er al uit dat hij van de ene klant naar de andere klant gaat. Niet dat hij elke dag een job verliest en op datzelfde terrein een andere werkgever vind...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
tendonsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 401
Lid geworden op: 20 aug 2011, 11:52
Twitter: tendonsie
Locatie: Wervik, België
Uitgedeelde bedankjes: 653 keer
Bedankt: 40 keer
Contacteer:

Reistijd met auto naar werk: 1 uur.
Reistijd met openbaar vervoer: 4u 52 minuten. (Bus)
Reistijd bus + trein: richting de 3 uren.


T'jah, en paar jaar terug, de allervroegste trein en allerlaatste trein afgeschaft.
Kwa mobiliteit, s'avonds moet je nergens meer naartoe gaan met de trein of je geraakt niet meer thuis...


België is kwa ruimtelijke ordening een ramp, met openbaar vervoer gaan ze het nooit allemaal kunnen fixen.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Die 2x2u per dag dat je op de trein zit zou je eigenlijk ook moeten meerekenen als de kost. En dat is ook wel wat waard. Daartegenover is de werkelijke kost van een auto niets.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Dat hangt er vanaf of je die voor jezelf nuttig kan invullen. Maar dat is een persoonlijke keuze.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

duizend schreef:dat em zegt welk GROOT industrieterrein.
Ik zal de busdienst wel zoeken ...

woon-werk is toch voor de werknemer als je geen OV neemt
Er zijn hier duidelijk die over alles en nog wat een mening hebben en totaal geen rekening willen houden met de situatie van anderen.
Moet je mij eens vertellen hoe je 60km met de bus en trein gaat afleggen, 1 kind naar de voorschoolse opvang moet brengen en ander kind naar de baby opvang, die 14 km van elkaar liggen zonder een rechtstreeks busverbinding. Om dan nog proberen op je werk te geraken, 40 km verder.
En 's avonds tijdig thuis zijn om de kinderen terug te gaan halen, wegens anders een boete oldat je ze telaat komt ophalen.
Ik denk dat ik dan beter ga doppen en leven op jou kosten.
Trouwens als ik mijn firma wagen inlever trek ik de onkosten Van mijn eigen wagen af van de belastingen, dus betaalt de gemeenschap er toch voor.
Zoals ik nu ook betaal voor de niet firma wagen rijders die hun auto aftrekken.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

allé, nog ene die het OV niet kan nemen ...
en niet kan zeggen van exact waar tot waar dat em moet rijden ...
en niet voor zijn eigen auto wil betalen ...
en waarschijnlijk ook in het hol van pluto woont omdat de bouwgrond daar lekker goedkoop is ...
en verwacht dat de staat zijn luxevervoer moet sponsoren zodat em zijn kindjes kan groootbrengen

en dan gaat afkomen met "gij hebt gene firmawagen, gij zijt gewoon jaloers"

leuk toch al dat veronderstellen en calimerogedoe :angel:

km inbrengen in de personenbelasting brengt ongeveer evenveel op als 2 maand firmawagen, been there done that
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Ik ga ne gemakkelijke nemen: Lochristi - Terneuzen
Oh ja, ik vertrek straks met de bedrijfswagen en ben ongeveer 40 minuten onderweg.

Ik ben echt benieuwd naar je respons @duizend
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Tuurlijk betaal ik voor mijn eigen wagen, allez die van mijn vrouw, en betaal ik ook een netto vergoeding voor mijn firmawagen.
Maar ik zal even afwachten, want waarschijnlijk ga je weer mijn rekening maken.
ps: Ik woon absoluut niet in het hol van pluto, ik woon op 15min. van de E19 en gronden zijn hier niet de duurste maar zeker niet de goedkoopste als je weet dat er hier op de straat onlangs verkocht zijn voor +220.000€

Heb speciaal voor jou een simulatie gedaan van mijn reisweg met het openbaar vervoer.
Van thuis naar de voorschoolse opvang en dan naar de creche, reistijd 1u30
Van de creche naar mechelen station en dan naar Brussel-noord om het eenvoudig te houden, anders zeg je nog dat ik werk in het hol van pluto, reistijd: 49 min.
Totaal 2u20.
En dan is dit nog naar een klant die dicht bij het station zit, ik moet er niet aan denken dat ik volgende week naar een klant in het hol van pluto met om jouw woorden te gebruiken dan is het openbaar vervoer een ramp.
Zelfde reisweg met de auto: 47 min. 2x uitstappen erbij tellen, allez pak 1u

Dan is minder dan de helft, dus als jij met het openbaar vervoer wilt gaan, be my guest, maar niet den deze.
Als je kinderen hebt die naar school gaan, die 's avonds huiswerk moeten maken, waarbij je moet helpen, en dan nog het eten moet maken, die tijdig moeten gaan slapen, dan is elke min. minder onderweg een eeuwigheid die je meer met je kinderen kan bezig zijn.

Maar ja, je zal het wel weer beter weten. En sorry dat ik met mijn luxe wagen (golf 1.6D), mijn kinderen wil grootbrengen die later uw pensioen moeten betalen.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

r2504 schreef:
heist_175 schreef:De staat subsidieert files en onnodige verplaatsingen.
Dus als ik geen firmawagen krijg moet ik niet meer gaan werken ? De meeste plaatsen waar ik nu kom zijn trouwens totaal niet bereikbaar met het openbaar vervoer (nochtans zit ik hier op een groot industrie terrein), dus ik zou evenzeer de wagen moeten nemen.
Dit, of ik moet 4 overstappen maken en ben een uur langer onderweg dan met de wagen inclusief de files. Anders kwam ik gerust met de trein, ideaal om nog een dutje te doen. Dagelijks zit ik toch minstens 3 uur in men wagen, als ik daar met het openbaar vervoer dan 5 uur van moet maken dan sta ik toch liever in de file.

De meeste file die ik tegenkom zijn dan nog kijkfiles of door mensen met slecht verkeersinzicht (die vanop de linker strook staan te drummen om een afrit te nemen. Ga op tijd naar de rechter strook en het zou al veel vlotter gaan want je houd niet iedereen achter je op...). Met minder verkeer heb je nog steeds diezelfde mensen op de baan dus nog steeds file. Op rustige dagen kan je dat ook hebben, dat het ter hoogte van een afrit plots een pak trager gaat.
Soms carpool ik wel eens als het mogelijk is, dan grappen we altijd dat we onze plaats in de file het meest optimaal benutten omdat we zowat de enige zijn die met 2 in de wagen zitten :-) .
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Grappig hoe iedereen zichzelf zo beklaagt :).
Veruit de meeste kilometers worden privé gereden, aangezien woon-werkverkeer in België als privé telt.

Je kan het eng in een hokje bekijken: ik doe nu dit en dat en dat gaat niet anders.
Dat is het volste recht.

Wij hebben een huis gekocht op 600m van een kleuter/lager/middelbare school.
Als mijn dochters binnenkort naar school moeten, verliezen we daar al geen tijd mee.
Momenteel is het nog naar de opvang en die is op 7km van onze deur. Ofwel is dat met de (firma)wagen, ofwel met de elektrische fiets met een fietskar.
Wij wonen op 2km van een station met rechtstreekse verbinding naar Antwerpen, Leuven, Lier, ...
Mocht je denken dat je dan veroordeelt bent tot een rijwoning met lawaaiierige buren, think again. Achter ons een geitenwei, voor ons braakliggende grond: een boer maait daar 3-4 keer per jaar het gras om te hooien.

Dat wordt verstaan onder "gedragswijziging". Niet de Audi A4 firmawagen verruilen voor een 2de handse Golf Variant, maar heel het plaatje.
Geen passiefhuis bouwen in een wei op 20km van de wereld. Want ecologisch gezien is dat veel erger dan een oud krot in het centrum van Mechelen.

Met een firmawagen heb je geen enkel incentive om minder te rijden of om logischer na te denken over woonplaats, werkplaats, randactiviteiten (school, scouts/chiro, ...).
Het jammere is vooral dat het 4miljard per jaar kost. Bedenk u hoeveel treinen je daar mee kan laten rijden (oké, de NMBS en haar personeel is "niet perfect") of hoeveel nieuwe tramlijnen of busbanen je daarmee kan aanleggen (en hoeveel advocaten je kan betalen om bomma's van antwoord te dienen die vinden dat de trampalen het zicht vanuit haar appartement vervuilt).

Ik ben ook een voorstander van de kilometerheffing, om dezelfde reden.
Betaal voor de congestie en de vervuiling die je veroorzaakt.
De gedragsverandering komt vanzelf.

Kant iemand diftar nog? Gedifferentieerd afval tarief?
Plots daalde het afval per persoon/gezin, omdat je geen forfait betaalt, maar een eenheidsprijs per kilo.

(edit)
Nu ja, we hoeven het niet over alles eens te zien.
Het goede is dat de harde, nominale kost, becijfers is: 4 miljard.
Een vaststelling is ook dat we als leaserijders vermoedelijk 5 jaar op beide oren kunnen slapen: geen wijzigingen.

Hoewel de bestaande regelgeving de deur wagenwijd openzet.
Als je de VAA formule bekijkt, zal je merken dat er een variabele in zit: de grenswaarde C02.
In het begin (2012) was dat 95 gram, in 2013 is dat ook 95 gram gebleven. In 2014 is dat gedaald naar 93gram.
Voor 2015 kunnen ze nog alle kanten op natuurlijk: 93gram behouden, of verder dalen. Er zijn al wel wat auto's in het C-segment die 88-87-85 gram halen. Ze zouden dat als variabele voor 2014 kunnen nemen. Dan stijgt de VAA "ongemerkt": ik heb geen enkel artikel op DeTijd, WoltersKluwer, DeStandaard, ... gezien over de defacto stijging van de VAA door de parameter van 95 naar 93 te doen dalen.
In Nederland bv liggen die "bijtellingspercentages" al vast.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

heist_175 schreef:Het jammere is vooral dat het 4miljard per jaar kost.
Wat voor onzin is dat allemaal.

Openbaar vervoer kost de gemeenschap heel veel geld en de auto's brengen de staatskas heel veel geld op.
Of dacht je dat de bedrijven de bedrijfswagens voor niets kregen?
Ze mogen ze aftrekken hoor ik je zeggen? Ja, klopt voor maximaal 50%. De gemiddelde aanslagvoet in Belgie voor bedrijven ligt op iets minder dan 30%.
Dus in reeele termen betaalt een bedrijf 85% van de wagen zelf en 15% wordt betaald door de gemeenschap.
heist_175 schreef:Met een firmawagen heb je geen enkel incentive om minder te rijden of om logischer na te denken over woonplaats, werkplaats,
Alsof de bedrijfswagens alleen maar daarvoor gebruikt worden? Werken doe je waar je (aantrekkelijk in de brede zin van de betekenis) werk vindt. En de klant bepaalt waar er werk is, niet jij en al zeker niet de overheid.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Die 4 miljard is heus geen onzin, al doet het misschien pijn om het te lezen/horen.
Een V70 kost uw bedrijf €1000.
Als jij die V70 gekocht had, had dat de overheid veel meer opgeleverd aan belastingen op uw loon om een V70 te kunnen kopen.
Vandaar: subsidies.
Als de auto zoals normaal loon belast zou worden, zou de overheid er 4miljard meer belastingen aan verdienen.

Wat betreft woonplaats/werkplaats.
Als ik morgen voor €2000 bruto meer in Parijs kan gaan werken, maar ik moet zelf mijn Thalys treinabonnement betalen, dan bedank ik feestelijk.
Als mijn baas dat Thalys abonnement op zich neemt, waarom niet.
Lees: de realiteit past zich aan de fiscaliteit aan. Bedrijven die nu in de middle-of-nowhere liggen, zullen ofwel geen personeel meer vinden, ofwel verhuizen naar een logischere plaats.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

En jij gelooft dat iedereen die een audi A4 krijgt of een Volvo V70, ook een V70 koopt als hij geen firmawagen zou krijgen.
Ik alleszins niet en zo zullen er veel. Ik zou een 2dehands kopen of een bestaande oude helemaal oprijden.

Dat laatste dat die bedrijven zich zouden verplaatsen naar beter bereikbare plaatsen is larie en apenkool.
20 - 25 jaar geleden waren firmawagens een uitzondering, en toch reden de auto's zij aan zij naar Brussel over de E314 en E40.
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

heist_175 schreef:Als je de VAA formule bekijkt, zal je merken dat er een variabele in zit: de grenswaarde C02.
Voor de volledigheid moet je er dan ook bij zeggen dat er nog een andere variabele is, namelijk de ouderdom van de wagen (sorry voor het Engels want heb de formule snel uit de SAP help gehaald: Taxable advantage company car = (Catalog value x 6/7) x Age correction percentage x CO2 percentage). Deze heeft een grotere impact op de uitkomst van de formule dan het CO2 percentage (hetgeen 0.1% is per gram dat je hoger of lager dan de limiet zit) aangezien deze het eerste jaar 100% is en het 2e jaar maar 94% (bron).

Persoonlijk klaag ik niet over het feit dat ik een bedrijfswagen heb, ik besef hoeveel geluk ik daarmee heb en hoe goedkoop ik er vanaf kom. Zelfs al zou de persoonlijke bijdrage ervan stijgen zou ik er niet over klagen, het blijft goedkoper dan er zelf een te moeten kopen/onderhouden. Heeft dat tot gevolg dat ik voor een kleinere wagen moet kiezen heb ik daar ook geen probleem mee. Het is gewoon een feit dat we op dit vlak in België heel goedkoop zijn. Tot ergens in 2005/2006 was dat in NL trouwens ook zo maar rond die jaren hebben ze een heel grote aanpassing gedaan in hun wetgeving (de zogenaamde Wet Walvis, ging over veel meer dan enkel bedrijfswagens) en ik herinner me dat er toen bij de bedrijven daar erg veel mensen ineens een enorm grote persoonlijke bijdrage moesten betalen (in sommige gevallen waren dat enkele honderden euro's extra). Sindsdien heb ik het wel niet meer gevolgd dus ik ken hun huidige systeem niet echt.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Ik zou ook geen A4 meer kopen maar een kleine occasie. (en al helemaal niet om de 4 jaar! :lol: )
Winterbanden hoeven eigenlijk ook niet, (of ik zou ze zelf thuis stokeren en op en afzetten)
Omnium verzekering hoeft ook niet. En zelf het klein onderhoud, filters vervangen ed kan je makkelijk zelf.

Als je verwacht dat al die bedrijfwagen bezitters al die voordelen zelf uit hun zak zouden gaan betalen ja dan kom je misschien aan die 4 miljard. (dat laat al de gekleurdheid van het onderzoek zien...)
Maar de realiteit zou wel eens lelijk anders kunnen uitdraaien.
heist_175 schreef:Lees: de realiteit past zich aan de fiscaliteit aan. Bedrijven die nu in de middle-of-nowhere liggen, zullen ofwel geen personeel meer vinden, ofwel verhuizen naar een logischere plaats.
Die logische plaats zal dan zeker Belgie niet zijn.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Op de ouderdom heb je zelf geen impact bij het kiezen/bestellen, op CO2 wel.
Vandaar dat ik zei dat er maar 1 variabele is, maar je hebt natuurlijk gelijk. Overgins is de "ouderdomskorting" wel geplafoneerd op 70% vanaf meer dan 5jaar.
Al zijn er wel 2 leasebedrijven die zich specialiseren in het aanbieden van jonge 2de hands.

In de formule zit ook "cataloguswaarde", dus nog een variabele meer.
Om de cataloguswaarde te bepalen moet je trouwens hogere studies gedaan hebben :), als je alle regels wil toepassen. Man man man. Wat een gedrocht :).

De CO2 impact:
alles onder de 93%: 5,5%
99gram: 6,1%
119gram: 8,1%
150gram: 11,2%
Dat zijn toch serieuze verhogingen, bij stijgende CO2...

Als ze plots de referentiewaarde laten zakken naar 88gram
alles onder de 88gram: 5,5%
99gram: 6,6%
119gram: 8,6%
150gram: 11,7%
De VAA zou inderdaad maar 0,5% stijgen.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Astralon schreef:Ik ga ne gemakkelijke nemen: Lochristi - Terneuzen
Oh ja, ik vertrek straks met de bedrijfswagen en ben ongeveer 40 minuten onderweg.

Ik ben echt benieuwd naar je respons @duizend
't Is ineens stil van onze gevoelige medemens? Of zou em vast zitten op de sporen zonder connectie?
Moesten mensen zoals duizend zich eens bezig houden met hun eigen, en niet altijd op andere willen kappen, de mensen zouden eigenlijk al veel minder gefrustreerd rondlopen.
Typisch zo ne gast van de "zonder haat straat" waar uiteindelijk de meeste frustraties uitgroeien :-) (lang leve Alex, die echt nog gezond verstand heeft en dat ook prachtig overbrengt)
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ik hoor die vergelijking met Diftar graag, ben je sindsdien al eens in de bossen gaan wandelen ? die paar kilo per persoon die minder in de vuilbakken zitten, die liggen daar of zijn opgestookt in de tuin of de stoof.
Om maar te zeggen dat je het hele plaatje moet bekijken.

En inderdaad, het zou een oudere, meer vervuilende auto worden, met minder garagebezoeken en kleinere verzekering. Gevolg ? verzekeringsagenten die op den dop geraken, en de garagisten ernaast. Goedkoper ? dat zal er vanaf hangen in wiens portemonnee je kijkt.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Laat het maar uit, ik neem alle dagen de trein, waarom het is het enige vervoermiddel waar mijn werkgever in tussenkomt, ondertussen al 10 jaar spoort ik, verbinding zonder overstappen.

Traject is 23 km gemiddelde theoretische reistijd op papier tussen de 40 en 50 minuten in de praktijk ervaar ik tussen de 50 en 1u20.
In treinen, die eigenlijk ongemakkelijk, onpraktisch zijn, vaak uitvallen en geen treinen zijn om zo lang op te zitten ( Desiro's met veel miserie), ik kan de laatste jaren echt geen week meer opnoemen dat mijn trein 10 keer gereden heeft zonder vertraging.

Nu in december gaan de treinen nog trager rijden, trager dan 1990, ja de trein een alternatief, het heeft echt geen zin meer om meer mensen naar de trein te jagen zolang je de complete nmbs niet hervormd zodat het een klantgericht bedrijf wordt, en 10 tallen miljarden erin pompt, veel nieuwe sporen etc. De Brusselse noord-zuid as is een eeuwig probleem.

Als ik morgen de keuze had (dwz financieel neutraal auto of trein) ga ik met de auto, de file neem ik er dan wel bij. Maar ik zit in een makkelijke zetel, de temperatuur is naar mijn zin, geen mensen naast mij die denken recht te hebben op anderhalve zitbank, of waar een bad / douche een onbekend iets is. Ik luister naar mijn muziek / radio ipv de allerlei onzin die door de halve wagon knalt, of allerlei roddels moeten aan te horen. En als voordeel, als ik eens 5 min later wil vertrekken of eerst een boodschap wil doen omrijden kan altijd en je auto wacht altijd op jou.

Ooit vond ik de trein ook zaligmakend, maar de ergernissen lopen meer en meer op met de jaren.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

De NMBS is verre van perfect, dat geef ik graag toe :).
DeLijn idem trouwens, nog liever een uur met de trein dan een half uur op de bus.
En met de trein rijden is niet altijd een pretje: stinkende mensen, GSM's die gebruikt worden als radio, vertragingen, ...

Ik heb een firmawagen en mijn parking in Brussel zou terugbetaald zijn en al.
Op de trein lees ik rustig de krant, ik heb geen last van files en op een uitzondering per week, komt de trein op tijd.
Tegen dat ik er ben, heb ik de krant gelezen en 1 of 2 artikels uit TheEconomist. Dat haal je met de auto in file nooit. Radio1 is als nieuwsbron nog wel oké, maar krant+TE is beter :).
Je kan moeilijk stellen dat met de auto naar Brussel relax is, laat staan in Brussel :).

Maar de impact van een trein is vele malen lager dan de auto: CO2 en fijn stof, congestie, verkeersdoden.

Uiteindelijk kiest iedereen zelf: alleen in de auto of krant lezend in de trein.
De vraag is alleen of de staat dat moet subsidiëren. Ik geniet er van zolang het nog duurt, maar ik ga er wel vanuit dat het een aflopende zaak is.
Ik ging er vanuit dat deze regering (de kracht van verandering, weet je wel) ook dat heilige huisje ging neerhalen (kijk naar FR, DE, NL, UK, ...), ik was al aan het kijken welke auto ik privé ging kopen (zonder auto leven zie ik niet zitten). De nieuwe regering heeft de leaserijder 5 jaar relatieve rust gegeven. In 2017 mag ik opnieuw bestellen, dat is nog binnen de 5jarige periode van de regering. Tenzij de regering valt en Elio alsnog de lakens komt uitdelen.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”