heist_175 schreef:Even voor de duidelijkheid, voor iemand mij zou beschuldigen van "jaloers" of "profiteur" of whatever.
Ik heb zelf ook een bedrijfswagen. Zoals ik eerder al zei: zolang het systeem bestaat zou je zot zijn om niet mee te spelen.
Maar als je objectief naar het systeem kijkt, is het gewoon slecht.
De staat subsidieert files en onnodige verplaatsingen.
Kijk maar eens naar de binnenstad van Brussel.
Massa's firmawagens in het centrum (5hoek). Terwijl de trein enkele meters verder stopt.
In de trein kan je nog lezen ook.
[offtopic]
@ Dafke
De sneer naar het onderwijs vind ik meer dan misplaatst. Geen idee of jij iemand kent in "het onderwijs".
Bij mijn vrouw in de familie zijn er heel wat mensen in het onderwijs, mijn vrouw zelf ook.
Ik zou niet willen wisselen: lesvoorbereidingen, verbeteren, extra bijscholing geven op school, toezicht houden, uitstappen voorbereiden en begeleiden, in de vakanties GIP's verbeteren en jaarplannen opstellen/bijwerken, in de grote vakantie inschrijvingen doen.
Dan ben je blij dat je in de privé werkt en maar 50-60u per week moet doen, met een deftig loon én een firmawagen.
Ah, alles wat je in het onderwijs nodig hebt, mag je trouwens zelf kopen: laptop, printer, boeken, ... Ik heb een laptop en GSM van het werk en als ik voor een certificaat moet studeren, koop ik de boeken op mijn onkostennota.
(je kan die laptop, die printer en die boeken wel in uw beroepskosten steken, maar voor je boven het forfait uitkomt, moet je al veel moeite doen + je hebt sowieso controle van de belastingen)
In het onderwijs mag je de eerste 10jaar elke grote vakantie opnieuw solliciteren.
Jobzekerheid 0,0 en met de nieuwe maatregel van de onderwijskoepels en Crevits rond de besparingen zullen er 1500 startende leerkrachten voor de bijl gaan.
Ik zie toch enkele denkfouten.
Ik ben zelf ook werkzaam in de 5hoek en heb een bedrijfswagen, maar ik ga wel met de trein werken omdat dit voor mij relaxer is.
Diegene die dit met de wagen doet en dagelijks enkele uren in de fille staat doet dit echt niet voor zijn plezier maar omdat de trein gewoon geen alternatief is. (ook niet omdat het goedkoper zou zijn.)
In Nederland hebben ze de firmawagens ook minder interessant gemaakt, de files zijn geen meter korter geworden.
Het probleem is gewoon dat iedereen zich tegelijkertijd op de baan begeeft. (school, werk,..)
Het zijn ook niet alleen de banen die gesatureerd zijn ook de treinsporen en stations in Brussel zijn 100% vol tijdens de spits. In Brussel centraal wordt er nog net niemand op de sporen geduwd tijdens de spits.
Voor mijzelf is de bedrijfswagen een welverdiende incentive om de belachelijke belastingen op arbeid in Belgie ietwat te compenseren.
(Om ffe te vergelijken in Belgie zit ge al vanaf een jaarloon van 34.330 euro in de hoogste belastingsschaal (50%tax), in Duitsland pas vanaf 250.000euro/jaar en maar 45% tax)
(ik vermoed jaarloon = maandloon x 13,92 ) http://www.vacature.com/carriere/salari ... elastingen )
Officieel ben je in Belgie dus "rijk" als je meer dan 2466 euro/maand krijgt en behoor je niet meer tot het "gewone" volk of "jan met de pet" maar tot de "rijken" volgens de fiscus/politiek.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)