Zware boete voor vader die ‘Bambi’ downloadde
- Heronic
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
- Bedankt: 210 keer
Dat is dan zo een uitzondering. Wat is hier de geleden schade?
Ik bedoel maar : moet alles dan zwart/wit zijn?
Ik bedoel maar : moet alles dan zwart/wit zijn?
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
My excuse? Being dunk. Whats yours?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
De geleden schade? De kosten van die 7 seizoenen aan te kopen met het idee van de volledige reeks te kunnen bezitten. Hij zou die moeten terugvorderen, eigenlijk.
[ Post made via mobile device ]
[ Post made via mobile device ]
- Kenw00t
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
- Bedankt: 250 keer
Lekker kort door de bocht... er zijn verschillende motieven, en ik ken de zijne niet:Trojan schreef:Hij download iets omdat hij te gierig is om er voor te betalen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Copyright ... Motivation
Alle downloaders over dezelfde kam scheren is trouwens ook niet wenselijk, aangezien er soorten zijn:
- Diegene die wel betalen voor hun zaken, maar het eerst eens downloaden om het uit te proberen (op basis van een beschrijving kan je geen oordeel vellen). Ik heb genoeg brol gedownload die mijn smaak niet was en na 5 minuten uitproberen reeds verwijderd werd. Bij een aankoop zit je met de gebakken peren. Anderzijds zijn er ook genoeg zaken die ik net dankzij het downloaden ontdekt heb (er was geen andere manier), en net daardoor uitgezocht heb hoe ik deze zaken kon aankopen om die mensen te steunen. Maar dat zien velen uiteraard niet in dat dit ook als een marketingtool aanzien kan worden.
- Diegene die niets betalen, onder een verzamelwoede lijden en hun weekends vullen met marathons TV-series kijken.
- Hetzelfde, maar het dan nog verkopen aan kennissen / vrienden tegen een lagere prijs dan de winkelprijs. Het zijn meestal deze die gepakt worden.
Je kan misschien eens beginnen met te begrijpen wat het service probleem eigenlijk is: http://www.escapistmagazine.com/news/vi ... ce-Problem
Aan dat stuk plastiek heb ik geen boodschap. Ik heb geen DVD-speler aan mijn TV en zelfs in mijn PC's worden ze schaars. Als mijn lezers/branders stuk gaan vervang ik ze zelfs niet meer omdat het medium totaal achterhaald is. Daarbij vergeet je dat alles ondertussen al enkele jaren HD is. Wie kijkt er eigenlijk nog aan DVD-kwaliteit?Trojan schreef:Het is trouwens wel mogelijk om de dvd te kopen in de winkel, maar daar zijn jullie natuurlijk te gierig voor.
Bij games is dit dankzij Steam al een fase verder: DVD's zijn daar totaal irrelevant aan het worden, tenzij je die-hard fan bent van een bepaalde reeks en je die Deluxe Limited Edition DVD per se op je kast wil staan hebben. Maar dat is dan eerder pure symboliek in plaats van het functionele.
Aanvechten, en hoe dan? Met te gaan stemmen deze maand (op gelijk wie) zal er waarschijnlijk niks veranderen. Ze hebben sowieso al teveel macht uit handen gegeven.r2504 schreef:Het enige wat je moet is de wetgeving respecteren... en als je niet akkoord bent met hun luxeleventje dan moet je het auteursrecht aanvechten.
Inderdaad, als brave koper trek je altijd aan het kortste eind dankzij DRM, regio locks, trailers en andere zever die niet doorspoelbaar is. Het is toch logisch om iets puur en onversneden te verwachten indien men het aankoopt?zwintje schreef:Blijkt dat deze niet te vinden zijn met regio code van Europa, hij kan ze alleen bestellen in NTSC met dvd regiocode voor Amerka.
Jaja, als je naar de mainstream pulp luistert die 95% van de tijd op de radio te horen is, dan ken je dat probleem inderdaad niet. Er zijn genoeg kleine artiesten die hun CD-oplage beperken tot een honderdtal stuks, en als je dan vraagt of er nog gemaakt worden laten ze weten dat het een hobby is die ze enkel uit passie doen en niet vanwege winstoogmerk. Ik ben dat al genoeg tegengekomen dat zaken enkel te downloaden zijn, maar nergens nog aangekocht kunnen worden.Trojan schreef:Het moet al serieus obscuur materiaal zijn als het in europa niet te vinden in, en zelfs dan nog kan jet het nog altijd importeren vanuit het land van herkomst.
Enfin, het muziekprobleem heb ik deels opgelost door me te abonneren op een betalende internetradio, die streams in hoge kwaliteit levert voor de genres die ik graag hoor.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
- Bedankt: 94 keer
En het verhaal wordt toch al héél wat genuanceerder dan wat eerst in de Standaard verscheen:
BAF: 'Geen klacht tegen downloaders, wel tegen verspreiders'
http://datanews.knack.be/ict/nieuws/baf ... 957951.htm
BAF: 'Geen klacht tegen downloaders, wel tegen verspreiders'
http://datanews.knack.be/ict/nieuws/baf ... 957951.htm
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 103 keer
- Contacteer:
dat is het risico bij veel van die sites, je wil downloaden, en om meer peers te hebben, of betere peers te hebben is het beter dat je zelf ook upload en dan heb je het aan je rekker.....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
- Bedankt: 143 keer
- Contacteer:
Maar het ging blijkbaar om een site ... ? Dan is het toch niet nodig om zelf te uploaden ...
Hoe meer artikels ik erover lees hoe minder ik ervan begrijp.
Hoe meer artikels ik erover lees hoe minder ik ervan begrijp.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Ik geef eerlijk toe dat ik in het verleden films/muziek heb gedownload maar die periode ligt al jaren achter mij. Ik heb op dit ogenblik een gigantisch aanbod van film en muziek, enerzijds via satelliet ontvangst en anderzijds via internet, dat ik totaal geen behoefte meer heb om iets te downloaden en op schijf te branden. Maar waar ik mij, vele jaren na datum, wél aan erger is het volgende: ik heb begin de jaren '80 LP's gekocht, net zoals iedereen dat deed. Prijs was een 300 à 400 BEF in die periode. Toen werd de CD geïntroduceerd. Dan heb ik zowat mijn volledige vinyl verzameling vervangen door CD's. Alleen kostten CD's ongeveer het dubbele van een LP, 15 euro was zowat de minimumprijs. Echter werden in de loop der jaren door de artiesten hun originele LP's/CD's opnieuw uitgebracht met extra materiaal op, bonustracks, onuitgebrachte nummers, live nummers,... Dus kocht ik die versie, want die extra nummers konden mij wel bekoren. Om een lang verhaal kort te maken: 1 en hetzelfde product heb ik 3x aangekocht en 3x betaald: de LP, de CD en de CD met bonustracks. Tja, wie wordt er hier dan uitgemolken?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Tsjah...Niemand verplicht je om alles te kopen hé. Of om bvb je LP's om te zetten naar CD's. Als je in de jaren 80 een VW Golf had gekocht, in de jaren 90 opnieuw en in jaren 2000 opnieuw de nieuwste versie omdat de extra opties je kunnen bekoren, dan ga je dat toch ook geen uitmelkerij noemen?Jack Daniels schreef:Ik geef eerlijk toe dat ik in het verleden films/muziek heb gedownload maar die periode ligt al jaren achter mij. Ik heb op dit ogenblik een gigantisch aanbod van film en muziek, enerzijds via satelliet ontvangst en anderzijds via internet, dat ik totaal geen behoefte meer heb om iets te downloaden en op schijf te branden. Maar waar ik mij, vele jaren na datum, wél aan erger is het volgende: ik heb begin de jaren '80 LP's gekocht, net zoals iedereen dat deed. Prijs was een 300 à 400 BEF in die periode. Toen werd de CD geïntroduceerd. Dan heb ik zowat mijn volledige vinyl verzameling vervangen door CD's. Alleen kostten CD's ongeveer het dubbele van een LP, 15 euro was zowat de minimumprijs. Echter werden in de loop der jaren door de artiesten hun originele LP's/CD's opnieuw uitgebracht met extra materiaal op, bonustracks, onuitgebrachte nummers, live nummers,... Dus kocht ik die versie, want die extra nummers konden mij wel bekoren. Om een lang verhaal kort te maken: 1 en hetzelfde product heb ik 3x aangekocht en 3x betaald: de LP, de CD en de CD met bonustracks. Tja, wie wordt er hier dan uitgemolken?
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Toch wel een aantal merkwaardige quotes...
"Het verder onderzoek spitst zich nu toe op de leden die het grootste deel van de downloadlinks op de fora hebben geplaatst", aldus Willocx. De verantwoordelijken van dergelijke fora riskeren boetes tot 550.000 euro en celstraffen tot drie jaar. Er kunnen ook schadevergoedingen volgen tot 20 euro per gedeeld item. Ook gebruikers lopen het risico op een boete.
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Ik heb het al gezegd, en ik snap de uitleg van sommige mensen écht helemaal niet
Als je een 1080p MKV download van het internet (torrents, boards, newsgroups, http links whatever) dan ligt het er toch vingerdik op dat je dat illegaal aan het doen bent? Al dat gefriemel en in-bochten-gewring om toch maar uit te komen op één of andere met-haken-en-ogen-aaneen-hangende interpretatie van "de wet" dat je toch "legaal" bezig bent ... ik kan daar echt niet bij
Als je een 1080p MKV download van het internet (torrents, boards, newsgroups, http links whatever) dan ligt het er toch vingerdik op dat je dat illegaal aan het doen bent? Al dat gefriemel en in-bochten-gewring om toch maar uit te komen op één of andere met-haken-en-ogen-aaneen-hangende interpretatie van "de wet" dat je toch "legaal" bezig bent ... ik kan daar echt niet bij
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
-
- Deel van't meubilair
Tja, ik heb al driemaal een PC, auto, wasmachine, ... gekocht (de kwaliteit was iedere keer beter)... dus wie wordt er hier uitgemolkenJack Daniels schreef:Om een lang verhaal kort te maken: 1 en hetzelfde product heb ik 3x aangekocht en 3x betaald: de LP, de CD en de CD met bonustracks. Tja, wie wordt er hier dan uitgemolken?
Trouwens niemand verplicht je van die dingen aan te kopen... precies of ze staan met een geweer tegen je hoofd dat jij dat moet kopen.
-
- Elite Poster
Ik kan niet zeggen (en heb ik ook niet beweerd) dat de kwaliteit van mijn CD's er op vooruit gegaan is. Er werd gewoon wat meer muziek op gezet. En bij mijn weten verslijten CD's niet, in tegenstelling tot een auto, wasmachine... waar mechanische, bewegende onderdelen zitten die wel aan slijtage onderhevig zijn.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Dat probleem ben ik ook al tegen gekomen, dat ik een film echt wil en online bestel en dat ze dan met die dwaze regiolock afkomen. De mannen die dat regelen mogen ze toch eens anaal pakken met een cactus soms kan je deze dan wel digitaal aanschaffen, maar ik blijf het schijfje prefereren. Het komt er uiteindelijk op neer dat ik toch 1 a 2 dvd's heb waarvan ik de film alsnog moest downloaden om mijn gekocht materiaal te kunnen bekijken.
Ik snap dus best wel de mensen die nu en dan zeggen "foert, ik download het wel gewoon". Importeren kan, maar is niet altijd de oplossing.
Ik probeer het downloaden te beperken, maar net als vrijwel iedereen doe ik het wel eens. Om een serie te kunnen volgen tegen een normaal tempo bvb. Is de serie goed dan komt de box toch in huis.
Ik snap dus best wel de mensen die nu en dan zeggen "foert, ik download het wel gewoon". Importeren kan, maar is niet altijd de oplossing.
Ik probeer het downloaden te beperken, maar net als vrijwel iedereen doe ik het wel eens. Om een serie te kunnen volgen tegen een normaal tempo bvb. Is de serie goed dan komt de box toch in huis.
Laatst gewijzigd door MClaeys 07 mei 2014, 12:42, in totaal 1 gewijzigd.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
alleen, de fabrikant van die PC, van die auto en van die wasmachine, geven je een nieuw product dat helemaal terug is geproduceerd. Niet een copie van een product dat ze op het schap hebben liggen met hier en daar wat extra erbij. De productiekost van een CD waarvan in de jaren 80 al een LP is geweest is niet dezelfde als die met nieuwe muziek die voor het eerst in de winkel ligt.r2504 schreef:Tja, ik heb al driemaal een PC, auto, wasmachine, ... gekocht (de kwaliteit was iedere keer beter)... dus wie wordt er hier uitgemolkenJack Daniels schreef:Om een lang verhaal kort te maken: 1 en hetzelfde product heb ik 3x aangekocht en 3x betaald: de LP, de CD en de CD met bonustracks. Tja, wie wordt er hier dan uitgemolken?
Trouwens niemand verplicht je van die dingen aan te kopen... precies of ze staan met een geweer tegen je hoofd dat jij dat moet kopen.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- mailracer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
- Bedankt: 318 keer
corigeer "dat je dat illegaal aan het doen bent" door dat je dat uit illegale bron haalt en ik ben het met je eens.selder schreef:Ik heb het al gezegd, en ik snap de uitleg van sommige mensen écht helemaal niet
- Trojan
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
- Bedankt: 241 keer
CD's verslijten wel, er zijn genoeg gevallen bekend waar oude cd's letterlijk rotten.
En muziek is nu ook het slechtste voorbeeld om aan te halen in de piraterij discussie want dat is de enige branche die wel een succesvole overstap naar het digitale tijdperk heeft gemaakt. iTunes, spotify, deezer, bandcamp. Het is nooit zo gemakkelijk geweest om aan muziek te geraken dan we ooit hadden durven denken. Het is zelfs gemakkelijker om legaal aan muziek te geraken dan de moeite om een deftige release te vinden met juiste tags en in een goede kwaliteit.
Dus enkel de film-industrie blijft een beetje (veel) steken in de 19e eeuw. Maar met de komst van netflix gaat het niet lang duren of we krijgen hier een betaalbaar alternatief voor de veel te dure lokale pakketen zoals telenet rex/rio/whatever of het belgacom alternatief waarvan beide een veel te kleine catalogus hebben en je verplicht bent om een televisie abonnement te nemen alvorens je hun films kunt zien.
Enja, laat iedereen voor zichzelf maar een excuus verzinnen waarom ze iets uit illegale bron downloaden.
En muziek is nu ook het slechtste voorbeeld om aan te halen in de piraterij discussie want dat is de enige branche die wel een succesvole overstap naar het digitale tijdperk heeft gemaakt. iTunes, spotify, deezer, bandcamp. Het is nooit zo gemakkelijk geweest om aan muziek te geraken dan we ooit hadden durven denken. Het is zelfs gemakkelijker om legaal aan muziek te geraken dan de moeite om een deftige release te vinden met juiste tags en in een goede kwaliteit.
Dus enkel de film-industrie blijft een beetje (veel) steken in de 19e eeuw. Maar met de komst van netflix gaat het niet lang duren of we krijgen hier een betaalbaar alternatief voor de veel te dure lokale pakketen zoals telenet rex/rio/whatever of het belgacom alternatief waarvan beide een veel te kleine catalogus hebben en je verplicht bent om een televisie abonnement te nemen alvorens je hun films kunt zien.
Enja, laat iedereen voor zichzelf maar een excuus verzinnen waarom ze iets uit illegale bron downloaden.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
- selder
- Moderator
Goh, da's muggenzifterij toch? De voorbeelden van die links die ik aanhaalde zijn toch gewoon altijd "uit illegale bron"? Vind mij 1 film waarover het hier gaat (dus een blockbuster, een commerciële film, eentje die in de cinema geweest is/nog moet komen) die je via een torrent kan downloaden? Via newsgroups? Is er uberhaupt wel een legaal aanbod via newsgroups??
Uiteraard is er een aanbod van films dat wél vrij en legaal beschikbaar is, via torrents, http links etc, maar daar gaat het hier niet over hé.
Uiteraard is er een aanbod van films dat wél vrij en legaal beschikbaar is, via torrents, http links etc, maar daar gaat het hier niet over hé.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
-
- Elite Poster
Alleen betaalt de consument telkens de volle pot voor die CD met een paar extra's op, ondanks dat het een copie is.Joe de Mannen schreef:alleen, de fabrikant van die PC, van die auto en van die wasmachine, geven je een nieuw product dat helemaal terug is geproduceerd. Niet een copie van een product dat ze op het schap hebben liggen met hier en daar wat extra erbij. De productiekost van een CD waarvan in de jaren 80 al een LP is geweest is niet dezelfde als die met nieuwe muziek die voor het eerst in de winkel ligt.
J.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 100 keer
Het is niet omdat je iets download dat als je niet kon downloaden je het dan effectief zou kopen.
Een probleem moet men aanpakken bij de oorzaak en niet de symptomen bestrijden.
Wat is de oorzaak van het downloaden? Waarom werden (worden) er zoveel liedjes van internet gehaald.
Simpelweg omdat de prijs van een cd vroeger schandalig duur was voor wat je kreeg.
Ik ken nog prijzen van 20€ voor een cd, voor 2 of 3 liedjes die je goed vond, de rest tja, die had je erbij.
Dat is ook de reden waarom dat iTunes, spottify, .... het nu ok goed doen, je betaalt voor wat je wilt luisteren.
Hetzelfde zie je nu bij de televisie, maar die zijn wat te lang in hun protectionistische houding blijven zitten en denken alleen maar aan hun eigen inkomsten en zullen binnen afzienbare tijd toch moeten plooien voor de wensen van de mensen.
En dat is kijken naar wat men wilt, wanneer je zelf wilt op welk toestel men wilt zonder de mensen geld uit hun zakken te blijven slaan.
Als ze vroeger jaren geleden een cd zouden verkopen voor bijvoorbeeld 5€ (ik zeg maar iets) durf ik wedden dat het illegaal downloaden nooit zo uit de hand had gelopen als het nu is, was.
<offtopic>
Er zijn een paar spreekwoorden die vroeger soms eens gebruikt werden, één daarvan zelfs wel 2000 jaar geleden.
Zij die vrij zijn van zonden werpen de eerste steen;
De splinster in andermans oog ziet men wel, maar de balk .....
Enz ..... (vul aan naar believen)
</offtopic>
Een probleem moet men aanpakken bij de oorzaak en niet de symptomen bestrijden.
Wat is de oorzaak van het downloaden? Waarom werden (worden) er zoveel liedjes van internet gehaald.
Simpelweg omdat de prijs van een cd vroeger schandalig duur was voor wat je kreeg.
Ik ken nog prijzen van 20€ voor een cd, voor 2 of 3 liedjes die je goed vond, de rest tja, die had je erbij.
Dat is ook de reden waarom dat iTunes, spottify, .... het nu ok goed doen, je betaalt voor wat je wilt luisteren.
Hetzelfde zie je nu bij de televisie, maar die zijn wat te lang in hun protectionistische houding blijven zitten en denken alleen maar aan hun eigen inkomsten en zullen binnen afzienbare tijd toch moeten plooien voor de wensen van de mensen.
En dat is kijken naar wat men wilt, wanneer je zelf wilt op welk toestel men wilt zonder de mensen geld uit hun zakken te blijven slaan.
Als ze vroeger jaren geleden een cd zouden verkopen voor bijvoorbeeld 5€ (ik zeg maar iets) durf ik wedden dat het illegaal downloaden nooit zo uit de hand had gelopen als het nu is, was.
<offtopic>
Er zijn een paar spreekwoorden die vroeger soms eens gebruikt werden, één daarvan zelfs wel 2000 jaar geleden.
Zij die vrij zijn van zonden werpen de eerste steen;
De splinster in andermans oog ziet men wel, maar de balk .....
Enz ..... (vul aan naar believen)
</offtopic>
-
- Elite Poster
Ik heb ook nooit begrepen waarom de prijs van een vinyl LP x2 werd gedaan sinds de opkomst van de CD's.
- Kenw00t
- Elite Poster
Onzin, als je het zover hebt laten komen dat ze versleten zijn, is dat je eigen domme schuld. Bij de aankoop van deze media moet je meteen een thuiskopie maken naar FLAC of gelijkwaardig. Je hebt die taks immers reeds betaald op de lege dragers (je harde schijven). Voor de rest vliegen die CD's een kast in om nooit meer gebruikt te worden.Trojan schreef:CD's verslijten wel, er zijn genoeg gevallen bekend waar oude cd's letterlijk rotten.
Goede vergelijkingen maken is ook uw specialiteit niet hé. Bij software is het nochtans zo dat je steeds (als dank voor klantgetrouwheid) een mooie korting krijgt bij een upgrade naar een nieuwer pakket. Klantgetrouwheid kent deze industrie echter niet. Men zou toch simpelweg licenties kunnen verkopen, en op basis daarvan dan detecteren dat je recht hebt op een korting als je meer muziek wil van dezelfde artiest, omdat je de meerderheid van de liedjes in het nieuwe compilatiealbum al eens aangekocht hebt?r2504 schreef:Tja, ik heb al driemaal een PC, auto, wasmachine, ... gekocht (de kwaliteit was iedere keer beter)... dus wie wordt er hier uitgemolken
Het probleem is dat deze industrie hun eigen product graag aanziet als een wegwerpproduct dat zoveel mogelijk herverkocht moet worden in deze consumptiemaatschappij, en dat dan nog eens combineren met een patentachtig systeem dat bijna een eeuw geldig is op die werken. Men combineert dus 2 extremen om het er maximale uit te persen.
Ik vol een tijdje de draad, maar blijf me verbazen dat iedereen wel een "goede" reden heeft om "alles" te moeten hebben en liefst gratis.
Waarom eigenlijk? Duidelijk geen zelfstandigen/ondernemers op het forum.
Ja, SABAM, reprobel, auvibel, auteursrechten (of het nu gaat over muziek, een architectenplan,..), DVD regiocodes, .. het lijkt niet meer van deze tijd en het is inderdaad soms hun eigen schuld dat mensen andere wegen zoeken omdat ze niet juist op de markt inspelen.
Maar, zij (artiest/auteur/ontwikkelaar/..) creëren/bieden iets aan en kiezen hun verdienmodel, al dan niet via vertegenwoordiging, punt.
Stel dat je morgen dé uitvinding (patent/liedje/design/..) doet en 100.000 € moet investeren.
Je hoopt het 10.000x te verkopen tegen 15€/stuk over 2 jaar. Die 50.000€ is je loon en wat extra om opnieuw te investeren in nieuwe versie/product.
Jij bepaalt het verdienmodel omdat jij weet wat de investering is/was, je toekomstplannen, je risico-inschatting, verzekering,..
(verzekering: iemand klaagt je aan voor patentinbreuk/een amerikaan snijdt zich aan de 'te scherpe CD'/er is iemand gekwetst door het gebruik/... je kan het zo gek niet bedenken en kosten massa's geld!)
En dan krijg je continu mensen die zagen dat het te duur is en zich dus permitteren van het maar te kopiëren.
'ik neem maar een kopie, niemand verliest er aan' ?? Excuse me?
Wat als iedereen nu deze mentaliteit zou hebben? Zou JIJ nog software/muziek/films durven uitbrengen?
Misschien moet de uitgever helaas nét 5€ bijrekenen omdat er minder legaal gekocht wordt en anders niet uit de kosten geraakt? Misschien 7€ volgend jaar omdat er nog meer illegaal gedownload wordt?
Het is een kat-en-muis spelletje, maar ondernemen is risco's nemen, veel geld voorschieten (jaren personeelskosten voor 1 film?) en hopen dat je beetje winst maakt.
(alle bedrijven, ook de grote 'ze hebben geld genoeg' jongens: ze willen zichzelf echt niet uit de markt laten zetten)
Neemt uiteraard niet weg dat een boete in verhouding moet staan, net zoals deze legaal te koop zou zijn.
my 2 cents..
PS: ik wil héél graag Game of Thrones zien, maar het moét niet.
Waarom eigenlijk? Duidelijk geen zelfstandigen/ondernemers op het forum.
Ja, SABAM, reprobel, auvibel, auteursrechten (of het nu gaat over muziek, een architectenplan,..), DVD regiocodes, .. het lijkt niet meer van deze tijd en het is inderdaad soms hun eigen schuld dat mensen andere wegen zoeken omdat ze niet juist op de markt inspelen.
Maar, zij (artiest/auteur/ontwikkelaar/..) creëren/bieden iets aan en kiezen hun verdienmodel, al dan niet via vertegenwoordiging, punt.
Stel dat je morgen dé uitvinding (patent/liedje/design/..) doet en 100.000 € moet investeren.
Je hoopt het 10.000x te verkopen tegen 15€/stuk over 2 jaar. Die 50.000€ is je loon en wat extra om opnieuw te investeren in nieuwe versie/product.
Jij bepaalt het verdienmodel omdat jij weet wat de investering is/was, je toekomstplannen, je risico-inschatting, verzekering,..
(verzekering: iemand klaagt je aan voor patentinbreuk/een amerikaan snijdt zich aan de 'te scherpe CD'/er is iemand gekwetst door het gebruik/... je kan het zo gek niet bedenken en kosten massa's geld!)
En dan krijg je continu mensen die zagen dat het te duur is en zich dus permitteren van het maar te kopiëren.
'ik neem maar een kopie, niemand verliest er aan' ?? Excuse me?
Wat als iedereen nu deze mentaliteit zou hebben? Zou JIJ nog software/muziek/films durven uitbrengen?
Misschien moet de uitgever helaas nét 5€ bijrekenen omdat er minder legaal gekocht wordt en anders niet uit de kosten geraakt? Misschien 7€ volgend jaar omdat er nog meer illegaal gedownload wordt?
Het is een kat-en-muis spelletje, maar ondernemen is risco's nemen, veel geld voorschieten (jaren personeelskosten voor 1 film?) en hopen dat je beetje winst maakt.
(alle bedrijven, ook de grote 'ze hebben geld genoeg' jongens: ze willen zichzelf echt niet uit de markt laten zetten)
Neemt uiteraard niet weg dat een boete in verhouding moet staan, net zoals deze legaal te koop zou zijn.
my 2 cents..
PS: ik wil héél graag Game of Thrones zien, maar het moét niet.
-
- Deel van't meubilair
De oorzaak is dat er niets goedkoper is dan gratis... al de rest is nonsens.sky schreef:Wat is de oorzaak van het downloaden? Waarom werden (worden) er zoveel liedjes van internet gehaald.
Moest men morgen de prijs van een CD/DVD met de helft verlagen dan betwijfel ik dat er iets zal veranderen aan het downloaden.
Heeft er iemand je ooit verplicht van die CD te kopen dan ?sky schreef:Ik ken nog prijzen van 20€ voor een cd, voor 2 of 3 liedjes die je goed vond, de rest tja, die had je erbij.
Nonsens zoals ik al eerder schreef... 5 euro is nog steeds 5 euro meer dan gratis.sky schreef:Als ze vroeger jaren geleden een cd zouden verkopen voor bijvoorbeeld 5€ (ik zeg maar iets) durf ik wedden dat het illegaal downloaden nooit zo uit de hand had gelopen als het nu is, was.
Is dit het zoveelste excuus... iemand anders doet het dus ik doe het ook maar ?sky schreef:Zij die vrij zijn van zonden werpen de eerste steen;
Omdat er genoeg gekken zijn die het kopen... ik heb ook nooit begrepen waarom een iPhone 700 euro moet kosten.Jack Daniels schreef:Ik heb ook nooit begrepen waarom de prijs van een vinyl LP x2 werd gedaan sinds de opkomst van de CD's.
Vergelijkingen zijn nooit goed... ook die van jou niet... in een supermarkt krijg ik ook geen korting (nochtans spendeer ik daar heel wat meer dan aan CD's).Kenw00t schreef:Goede vergelijkingen maken is ook uw specialiteit niet hé. Bij software is het nochtans zo dat je steeds (als dank voor klantgetrouwheid) een mooie korting krijgt
Men kan het er alléén uitpersen als jij het ervoor wil betalen... als je dus iemand iets wil verwijten zal je jezelf dat moeten doen !Kenw00t schreef:Men combineert dus 2 extremen om het er maximale uit te persen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Ghoh, ik ben wel van mening dat goede alternatieven hier een goede invloed op kunnen hebben. Ik denk dat initiatieven zoals Spotify en Deezer wel degelijk een invloed hebben gehad op het aankopen, alsook de iTunes muziekstore waar je ipv. een hele cd gewoon per nummer kon aanschaffen. Er zijn best veel mensen die wel geld over hebben voor de content die ze willen, zolang het op een gemakkelijke manier aan hen beschikbaar is gesteld. Natuurlijk zijn er dan nog steeds mensen die vinden dat alles zomaar gratis moet zijn omdat het simpel te kopiëren is maar dan hebben de mensen die er wel voor willen betalen tenminste de mogelijkheid hiertoe.r2504 schreef:De oorzaak is dat er niets goedkoper is dan gratis... al de rest is nonsens.sky schreef:Wat is de oorzaak van het downloaden? Waarom werden (worden) er zoveel liedjes van internet gehaald.
Moest men morgen de prijs van een CD/DVD met de helft verlagen dan betwijfel ik dat er iets zal veranderen aan het downloaden.
Nonsens zoals ik al eerder schreef... 5 euro is nog steeds 5 euro meer dan gratis.sky schreef:Als ze vroeger jaren geleden een cd zouden verkopen voor bijvoorbeeld 5€ (ik zeg maar iets) durf ik wedden dat het illegaal downloaden nooit zo uit de hand had gelopen als het nu is, was.
- BillyMobiel
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
- Bedankt: 11 keer
Stel:
Ik koop CD X van artiest Osebolle O, waarop liedjes 1 tem 10 staan. Ik houd deze CD in m'n eigen bezit en gebruik deze niet om als DJ te draaien, een winkel van muziek te voorzien of eender wat niet toegelaten is.
Kan ik dan liedjes 1 tem 10 downloaden van eender welke (illegale??) site? (los van het feit dat het misschien een beetje nutteloos is...)
Is dit dan legaal? Ik heb namelijk m'n rechten al betaald!
Meningen??
Ik koop CD X van artiest Osebolle O, waarop liedjes 1 tem 10 staan. Ik houd deze CD in m'n eigen bezit en gebruik deze niet om als DJ te draaien, een winkel van muziek te voorzien of eender wat niet toegelaten is.
Kan ik dan liedjes 1 tem 10 downloaden van eender welke (illegale??) site? (los van het feit dat het misschien een beetje nutteloos is...)
Meningen??
-
- Deel van't meubilair
Er zijn inderdaad een aantal dingen die een positieve invloed hebben... maar hun aandeel is volgens mij gewoon te verwaarlozen.
Je trekt dus wel een aantal mensen over de streep... maar voor de grote groep blijft iedere euro nog steeds één teveel.
Vraag maar eens aan een iTunes gebruiker hoeveel van z'n songs effectief gekocht zijn.
Je trekt dus wel een aantal mensen over de streep... maar voor de grote groep blijft iedere euro nog steeds één teveel.
Vraag maar eens aan een iTunes gebruiker hoeveel van z'n songs effectief gekocht zijn.
-
- Moderator
- Contacteer:
Je hebt voor 99.999 procent gelijk. Echter merk ik op dat groep/band x niet bij spotify zit, maar wel bij Deezer of iets anders. Gewoon omdat het een ander label is dat het heeft opgericht. Eén database met alle liedjes die er zijn is blijkbaar te moeilijk. En daar zou ik direct wat geld voor over hebben.Trojan schreef: En muziek is nu ook het slechtste voorbeeld om aan te halen in de piraterij discussie want dat is de enige branche die wel een succesvole overstap naar het digitale tijdperk heeft gemaakt. iTunes, spotify, deezer, bandcamp. Het is nooit zo gemakkelijk geweest om aan muziek te geraken dan we ooit hadden durven denken. Het is zelfs gemakkelijker om legaal aan muziek te geraken dan de moeite om een deftige release te vinden met juiste tags en in een goede kwaliteit.
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Deel van't meubilair
Nee... want er is geen legaal aanbod (tenzij je de songs opnieuw wil aankopen via bv. iTunes).BillyMobiel schreef:Kan ik dan liedjes 1 tem 10 downloaden van eender welke (illegale??) site? (los van het feit dat het misschien een beetje nutteloos is...)
En downloaden uit illegale bron is niet toegestaan... ondanks wat sommigen hier in het verleden hebben trachten te beweren.
Over je voorbeeld op zich kan je wel discussieren... alléén is de vraag wie het aanbod dan moet hosten en vooral controleren of jij die rechten hebt ?
-
- Elite Poster
Als ik een dure Mercedes kan kopen in garage x die 20 keer meer vraagt dan dezelfde identieke Mercedes die in een andere garage staat en die verkocht wordt aan een schappelijke prijs, of ik kan er eentje gratis gaan stelen. Wat doe ik dan, ik koop die Mercedes aan een schappelijke prijs omdat ik weet dat aan stelen risico's verbonden zijn. En als die Mercedes niet aan een schappelijke prijs te koop is, zal ik hem ook niet stelen.
Als het verschil tussen gratis en schappelijk klein genoeg ik gaan de meeste het kopen en het niet gratis willen downloaden.
Dat is trouwens ook de reden dat ik de laatste 25 jaar, nooit, maar dan ook nooit nog een cd gekocht heb. (en ook niet van internet gehaald trouwens)
Daarmee bevestig ik dus wat ik zei dat als het niet te koop is aan een redelijke prijs ik het sowiewo niet zal kopen.
Ik moet de eerste nog tegenkomen die helemaal niets illegaals op zijn pc heeft of had staan, ook niet op die allereerste pc van 20 jaar geleden die al lang vergaan is.
Dus niet doen alsof je heiliger bent dan de paus.
En om nog even in te pikken op die zogezegde iTunes gebruiker, sinds iTunes is elk liedje dat thuis binnenkomt legaal aangekocht via iTunes, dus niet veralgemenen en zeggen dat het niet bestaat he.
Als het verschil tussen gratis en schappelijk klein genoeg ik gaan de meeste het kopen en het niet gratis willen downloaden.
Dat is trouwens ook de reden dat ik de laatste 25 jaar, nooit, maar dan ook nooit nog een cd gekocht heb. (en ook niet van internet gehaald trouwens)
Daarmee bevestig ik dus wat ik zei dat als het niet te koop is aan een redelijke prijs ik het sowiewo niet zal kopen.
Als je het spreekwoord kent zou je moeten weten dat die iemand anders waar jij over spreekt niet 'iemand' anders is, maar dat zij het zijn die hier het hardst liggen roepen.r2504 schreef:quote="sky"]Zij die vrij zijn van zonden werpen de eerste steen;
Is dit het zoveelste excuus... iemand anders doet het dus ik doe het ook maar ?
Ik moet de eerste nog tegenkomen die helemaal niets illegaals op zijn pc heeft of had staan, ook niet op die allereerste pc van 20 jaar geleden die al lang vergaan is.
Dus niet doen alsof je heiliger bent dan de paus.
En om nog even in te pikken op die zogezegde iTunes gebruiker, sinds iTunes is elk liedje dat thuis binnenkomt legaal aangekocht via iTunes, dus niet veralgemenen en zeggen dat het niet bestaat he.
- Kenw00t
- Elite Poster
Proficiat, je hebt zelfs niet eens de moeite gedaan om het serviceprobleem te begrijpen en blijft het als zwart/wit aanzien.r2504 schreef:De oorzaak is dat er niets goedkoper is dan gratis... al de rest is nonsens.
Neen, maar hoe kon je vroeger anders weten of die goed was? Je kan toch pas een oordeel vellen als je die volledig beluisterd hebt? Die 30 seconden op iTunes zijn niet representatief, en zeker niet bij lange liedjes. En kom aub niet af dat er in muziekwinkels een hoofdtelefoon hangt. Ik zou niet eens weten of dat nog bestaat, want het is alvast iets uit de jaren stillekes dat enkel nog goed is voor het museum. Wie gaat er nu nog naar een winkel om op de achterkant van het doosje te lezen of je iets al dan niet gaat kopen. Zo werkt het al lang niet meer...r2504 schreef:Heeft er iemand je ooit verplicht van die CD te kopen dan ?
Als je een auto gaat kopen vraag je toch ook een testrit aan om ermee in de stad/platteland/autosnelweg een ritje mee te doen en alle functionaliteit uit te testen? Daar verplichten ze je achteraf toch ook niet tot aankoop? Ik ga ook genoeg demosystemen met volledige functionaliteit bij klanten opzetten, zonder dat ze achteraf verplicht zijn om het te kopen. Maar die investering van materiaal en tijd vergroot wel onze kans tot verkoop...
Juist, maar als de cijfers van de entertainmentindustrie tegenvallen, gaan ze bij de politiekers en Europa simpelweg lobbyen voor strengere wetten, meer bescherming, en andere onzin die gebaseerd is op bogus statistieken van zogezegd gemiste verkoopsaantallen. In een normale economie gaat een bedrijf gewoon failliet als het niet kan beantwoorden aan de noden van de klanten, of omdat er een concurrent op het toneel is gekomen die een veel beter aanbod heeft.r2504 schreef:Omdat er genoeg gekken zijn die het kopen... ik heb ook nooit begrepen waarom een iPhone 700 euro moet kosten.
Begin dan op zijn minst eens met de snappen dat entertainment gaat over het aanschaffen van een licentie zoals bij software: namelijk het recht om het te gebruiken. Je kan het dus totaal niet vergelijken met consumptieproducten zoals auto's en voedsel.r2504 schreef:Vergelijkingen zijn nooit goed... ook die van jou niet... in een supermarkt krijg ik ook geen korting (nochtans spendeer ik daar heel wat meer dan aan CD's).
- Trojan
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
- Bedankt: 241 keer
Dat is dan ook het enige nadeel dat niet elke aanbieder een even grote catalogus heeft. Maar daar valt weinig tegen te doen. Je gaat altijd met zulke verschillen zitten.krisken schreef:Je hebt voor 99.999 procent gelijk. Echter merk ik op dat groep/band x niet bij spotify zit, maar wel bij Deezer of iets anders. Gewoon omdat het een ander label is dat het heeft opgericht. Eén database met alle liedjes die er zijn is blijkbaar te moeilijk. En daar zou ik direct wat geld voor over hebben.Trojan schreef: En muziek is nu ook het slechtste voorbeeld om aan te halen in de piraterij discussie want dat is de enige branche die wel een succesvole overstap naar het digitale tijdperk heeft gemaakt. iTunes, spotify, deezer, bandcamp. Het is nooit zo gemakkelijk geweest om aan muziek te geraken dan we ooit hadden durven denken. Het is zelfs gemakkelijker om legaal aan muziek te geraken dan de moeite om een deftige release te vinden met juiste tags en in een goede kwaliteit.
Maar een abo nemen op deezer en eentje op spotify is is nog steeds goedkoper dan alle muziek kopen die ik op een maand beluister. Dusja ...
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
-
- Elite Poster
Artiesten halen al jaar en dag hun grootste bron van inkomsten uit toernees en de live optredens die ze geven.ByteMe schreef:Maar, zij (artiest/auteur/ontwikkelaar/..) creëren/bieden iets aan en kiezen hun verdienmodel, al dan niet via vertegenwoordiging, punt.
Als je niet te beroerd bent om te investeren in satelliet ontvangst en een abo kan versieren op CanalDigital, dan kan je naar Game of Thrones kijken op HBO. Ik zie het hier zo goed als elke dag in de EPG de revue passeren maar heb er zelf nog nooit naar gekeken.ByteMe schreef:PS: ik wil héél graag Game of Thrones zien, maar het moét niet.
-
- Moderator
- Contacteer:
Kijk eens op iTunes of je I Muvrini kan vinden?sky schreef: En om nog even in te pikken op die zogezegde iTunes gebruiker, sinds iTunes is elk liedje dat thuis binnenkomt legaal aangekocht via iTunes, dus niet veralgemenen en zeggen dat het niet bestaat he.
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
Dat begrijp ik Krisken die zal waarschijnlijk niet te vinden zijn, maar die reactie was op het feit dat r2504 insinueert dat iedere iTunes gebruiker ook alleen maar illegaal bezig is. Terwijl we thuis juist alles legaal aankopen via iTunes.krisken schreef:Kijk eens op iTunes of je I Muvrini kan vinden?sky schreef: En om nog even in te pikken op die zogezegde iTunes gebruiker, sinds iTunes is elk liedje dat thuis binnenkomt legaal aangekocht via iTunes, dus niet veralgemenen en zeggen dat het niet bestaat he.
voor de rest wordt er thuis geen muziek aangeschaft en luisteren naar internet radio's die diverse soorten en genres spelen de hela dag door.
-
- Moderator
- Contacteer:
In dat geval mijn excuses : ik dacht dat je het over mij had.
Ik heb vroeger illegaal gedownload en kopies van cd's gemaakt. Mijn oude autoradio had een cd player die mp's kon afspelen. Dus t was leuk om mijn eigen ideale cd samen te stellen en die in de auto te zwieren. Ook vond/vind ik de prijs van een CD vrij duur : €20 is niet niks om daar je zakgeld aan te geven.
Ondertussen is er wel één en ander veranderd : een cd speler kan je thuis niet meer vinden. In de auto wel, maar deze is amper/niet in gebruik. De meeste cd's zijn inmiddels omgezet naar mp3 en dat luisteren we dan via een stick in de wagen of thuis via de stereo. Geen idee of dit legaal is, daar ik de cd in kwestie wel in bezit heb.
Ik heb vroeger illegaal gedownload en kopies van cd's gemaakt. Mijn oude autoradio had een cd player die mp's kon afspelen. Dus t was leuk om mijn eigen ideale cd samen te stellen en die in de auto te zwieren. Ook vond/vind ik de prijs van een CD vrij duur : €20 is niet niks om daar je zakgeld aan te geven.
Ondertussen is er wel één en ander veranderd : een cd speler kan je thuis niet meer vinden. In de auto wel, maar deze is amper/niet in gebruik. De meeste cd's zijn inmiddels omgezet naar mp3 en dat luisteren we dan via een stick in de wagen of thuis via de stereo. Geen idee of dit legaal is, daar ik de cd in kwestie wel in bezit heb.
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
Zoals je zelf schrijft: de prijs en anderzijds is dé oorzaak van het downloaden gewoon het feit dat het ter download aangeboden wordt. Het is wel makkelijk zo om een steen te werpen richting downloader en als entertainment industrie moord en brand te schreeuwen dat er illegale copieën gemaakt worden waardoor ze inkomsten derven. Had diezelfde industrie afdoende geïnvesteerd in een versleutelingssysteem waardoor het onmogelijk wordt om een CD/DVD te copiëren, rippen... dan was er geen vuiltje aan de lucht geweest. En geloof me vrij, die software bestaat. Ik heb ooit een CD gehad die niet te copiëren viel, met geen enkel pakket, die viel zelfs niet te rippen naar mp3 formaat of iets dergelijks.sky schreef:Wat is de oorzaak van het downloaden? Waarom werden (worden) er zoveel liedjes van internet gehaald.
-
- Deel van't meubilair
Service probleem of niet... het ontbreken ervan geeft jou geen rechten !Kenw00t schreef:Proficiat, je hebt zelfs niet eens de moeite gedaan om het serviceprobleem te begrijpen
Tja, dat is de bluts met de buil zeker... als je enkel een CD moet kopen waarvan ALLE tracks goed zijn dan denk ik niet dat je er veel moet kopen.Kenw00t schreef:Neen, maar hoe kon je vroeger anders weten of die goed was? Je kan toch pas een oordeel vellen als je die volledig beluisterd hebt? Die 30 seconden op iTunes zijn niet representatief, en zeker niet bij lange liedjes. En kom aub niet af dat er in muziekwinkels een hoofdtelefoon hangt.
Je kan toch ook niet halverwege een concert of film buiten stappen en zeggen dat de rest niet mooi is ?
Dat lijkt me ook niet meer als normaal als je ziet dat men ondertussen je werk steelt.Kenw00t schreef:Juist, maar als de cijfers van de entertainmentindustrie tegenvallen, gaan ze bij de politiekers en Europa simpelweg lobbyen voor strengere wetten, meer bescherming
Dan zal jij moeten snappen dat jij niet (maar wel de uitgever ervan) kan bepalen wat je met die licentie mag doen.Kenw00t schreef:Begin dan op zijn minst eens met de snappen dat entertainment gaat over het aanschaffen van een licentie
Ik ken dergelijke CD's... heb er ook zo liggen... maar het probleem is dat ze niet voldoen aan de officiele CD standaard en daardoor ook niet afspelen op alle apparaten.Jack Daniels schreef:Ik heb ooit een CD gehad die niet te copiëren viel, met geen enkel pakket, die viel zelfs niet te rippen naar mp3 formaat of iets dergelijks.
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Hanee, die vlieger gaat ook ni meer op hé.... jij mag geen CD abbo afsluiten,volgens de Belgische wetgeving is er geen probleem. Volgens de Europese wetgeving wel (illegale bron)Jack Daniels schreef:
Als je niet te beroerd bent om te investeren in satelliet ontvangst en een abo kan versieren op CanalDigital, dan kan je naar Game of Thrones kijken op HBO. Ik zie het hier zo goed als elke dag in de EPG de revue passeren maar heb er zelf nog nooit naar gekeken.
- selder
- Moderator
krisken schreef:Kijk eens op iTunes of je I Muvrini kan vinden?sky schreef: En om nog even in te pikken op die zogezegde iTunes gebruiker, sinds iTunes is elk liedje dat thuis binnenkomt legaal aangekocht via iTunes, dus niet veralgemenen en zeggen dat het niet bestaat he.