Fritzbox 7360

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
johand
Premium Member
Premium Member
Berichten: 483
Lid geworden op: 07 sep 2011, 07:38
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 14 keer

Is er al iets definitiefs ivm met de Fritzbox 7360 en vectoring
gdaivier
Member
Member
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 mar 2012, 09:29
Locatie: oostende
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 11 keer

Ik heb daarvoor gebeld verleden week ivm de Fritztbox.
Ze zijn die nu uitvoerig aan het testen op hun netwerk.
Ik denk dat binnen enkele maanden daar meer nieuws zal over zijn.
Ik kijk eerlijk gezegd ook naar uit, ik heb nu een sagem modem en een router er achter staan, maar van die dlink dir-657 router ben ik absoluut
niet tevreden, ik koop nooit meer iets van dlink, die zijn van topmerk naar rommelmerk gegaan zonder support.
Die router van mij heeft nooit een deftige update had.
Laatst gewijzigd door gdaivier op 25 mei 2014, 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
2hactec
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 mar 2008, 01:06
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 3 keer

Ik ben reeds het eerste slachtoffer geworden van een FB 7360 op een ROP waarop vectoring aktief is.
Ik viel terug op het fall-back profiel. (LP725)
Normaal zou ik volgens belgacom met een BBox3 onmiddelijk het vectoring provisioning profiel van 70Mb krijgen (LP810).
Ik werk nu voorlopig met de FB 7360 achter een Sagem box.
Maar doordat ik eerst met de FB 7360 op het fall-back profiel kwam heeft men mij nu (nadat ik terug de Sagem heb aangesloten) op het 30Mb profiel gezet (LP705).

Via mijn provider is dan bij belgacom de vraag gesteld om mijn lijn terug op het 30Mbit profel te zetten, nadien had ik terug internet.
Misschien had ik dit laatste zelf kunnen regelen via een automatische lijntest via 0800 22 424.

Wat echter vreemd was dat ik geen internet had met het fall-back profiel, wat hier de oorzaak van is is nog niet geweten.
Zelfs toen ik opnieuw de Sagem aansloot had ik ook geen internet.
ik vermoed dat het Fall-back profiel (LP725) incompatibel is naar de FB7360 alsook naar de Sagem, maar ik ken er niet veel van en ik hoop dat de echte kenners hier een oplossing kunnen vinden.
ubremoved_15410
Dummy
Dummy
Berichten: 111
Lid geworden op: 30 mar 2010, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 7 keer

Moet er dan nog een firmware upgrade komen om de 7360 vector ready en belgacom gecertificeerd te maken?
gdaivier
Member
Member
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 mar 2012, 09:29
Locatie: oostende
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 11 keer

Ik denk dat de fritzbox7360 nog goedgekeurd moet worden door Belgacom, en waarshijnlijk ook een firmware update.
Ze spreken nu al zolang over de goedkeuring van de fritzbox 7360 , eventueel zal die er wel komen, de vraag is Wanneer :evil:
ubremoved_15410
Dummy
Dummy
Berichten: 111
Lid geworden op: 30 mar 2010, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 7 keer

Ik begin me toch af te vragen in hoeverre Belgacom de andere providers, al dan niet legaal, monopoliseert.
gdaivier
Member
Member
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 mar 2012, 09:29
Locatie: oostende
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 11 keer

Iedereen die op de belgacom lijn surft met vdsl heeft de zelfde vraag, of het nu belgacom of edpnet of dommel of andere olo provider is,
de aanvaarde modems zijn bbox2 en bbox3 en de sagem vdsl modem, iemand die bij belgacom zelf is zal er ook geen fritzbox modem kunnen aanhangen.
Telenet laat toch ook geen andere modems toe op hun netwerk. wat je achter je modem hangt is vrij :banana:
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1764
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer

gdaivier schreef:Telenet laat toch ook geen andere modems toe op hun netwerk. wat je achter je modem hangt is vrij
Mja coax is dan ook een ander medium dan telefoonkabel. Ik wil maar zeggen: het is normaal dat de mensen zo reageren aangezien ze het gewoon zijn vanuit het adsl tijdperk om hun eigen modem te gebruiken. Sinds VDSL zou dat dus problematisch zijn door overspraak e.d...

Belgacom zou verplicht moeten worden om iets meer research te doen naar andere goedgekeurde modems want op deze manier komt het redelijk monopolistisch over denk ik dan:/

Let ook op: er zijn andere landen waar je toch je eigen DOCSIS compliant modem op de coax mag hangen.
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
2hactec
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 mar 2008, 01:06
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 3 keer

Het BIPT heeft Belgacom opgelegd dat ze ook andere modems op hun netwerk moeten toelaten.
Deze modems moeten aan bepaalde eisen voldoen en moeten goedgekeurd worden.
Edpnet heeft sedert eind 2012 de procedure opgestart om de FB7360 alzo gecertificeerd te krijgen maar voorlopig is dit nog niet in orde.

Bij een lijn met aktieve vectoring wordt je op een fall-back profiel gezet omdat deze FB7360 dan aanzien wordt als niet vectoring friendly.
Des te langer deze certificering duurt des te meer mensen en providers met dit probleem gaan te maken hebben.
Een voorlopige oplossing is dan om je FB7360 achter een BBox2/Sagem te hangen.

Ik had terwijl ik op het fall-back profiel was gekomen geen internet mogelijkheid, wat de reden hiervan was is nog niet geweten.
Voor mij is dit laatste van minder belang omdat ik liever verbonden ben met 30Mbps (achter een Sagem) ipv 7Mbps op het fall-back profiel.
Natuurlijk hoop ik wel dat de FB7360 snel goedgekeurd word.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Je vraagt je af waarom dat zo lang moet duren, die goedkeuring.

Het is toch niet dat Belgacom zo'n exotische materialen gebruikt dat een VDSL-vectoring-out-of-the-box modem niet werkt ?
Je kan dat natuurlijk toelaten maar de goedkeuringsprocedure zo zwaar maken dat het geen zin heeft.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_15410
Dummy
Dummy
Berichten: 111
Lid geworden op: 30 mar 2010, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 7 keer

Door enkel vector ready modems met gesloten firmware toe te laten (B-Box3 voor henzelf en O-Box3 voor anderen) maakt Belgacom het voor anderen niet bepaald gemakkelijk om stappen voorwaarts te implementeren. Bijvoorbeeld heeft EDPnet blijkbaar de O-Box3 vaarwel gezegd.
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 97 keer

Joe de Mannen schreef:Je vraagt je af waarom dat zo lang moet duren, die goedkeuring.

Het is toch niet dat Belgacom zo'n exotische materialen gebruikt dat een VDSL-vectoring-out-of-the-box modem niet werkt ? Je kan dat natuurlijk toelaten maar de goedkeuringsprocedure zo zwaar maken dat het geen zin heeft.
eigenlijk moet je niet alleen vectoring compliant zijn met de SW, maar ook met de HW, en misschien scheelt daar wel iets met de 7360 (en dat kan je uiteraard niet oplossen voor de toestellen in de field).
Een van de meest gebruikelijke (specifiek vectoring) HW problemen heeft te maken met correcte implementatie van de DLE, zodat een modem zijn bundel niet stoort indien de netstekker plots wordt uitgetrokken. Daarvoor dienen grote condensatoren voorzien te zijn op de modem, en indien die te klein zijn: jammer maar helaas, geen whitelist.

En je kan dan misschien wel steen en been klagen over de beperkte whitelist in België, en dat zoals in de politiek alles in andere landen zóveel beter is, maar hierbij dan maar eens even de "enorme" whitelist van KPN in NL (evenmin met 7360 of enige andere Fritz) :!:
Bijlagen
20140328_WBA_Vectoring_Whitelist_28 maart_2014.png
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Dan nog hoeft dat niet lang te duren. Als het een HW issue is, dan is dat toch ook snel geweten en komt de goedkeuring er niet. Klaar.
En alsof een fabrikant als Fritz niet zelf al testen met verschillende HW leveranciers heeft gedaan ? Alsof Belgacom één of andere HW gebruikt die nergens anders ter wereld in gebruik is.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Tuurbo
Member
Member
Berichten: 61
Lid geworden op: 08 dec 2009, 20:51
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 6 keer

Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”