EEN HD en CANVAS HD sinds kort in 1080i

Hier kunt u alles kwijt over TV over de kabel
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Na een vakantie van een tijdje terug in het land, en kijk, nog eens wat nieuws.
Ik vind het wel grappig hoe tot voor kort nog de VRT als bewijs gegeven werd dat 720p beter is dan 1080i, terwijl die nu ook op 1080i overschakelen.
Op dit moment merk ik geen verbetering van de beeldkwaliteit, maar tot hiertoe ben ik enkel nog maar nieuwsuitzendingen aan het inhalen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Och ja, bij de VRT (kuch, openbare omroep) zijn ze al enige tijd het technische Noorden kwijt. Aan consumentvriendelijke technologie zoals DVB-ondertiteling, HbbTV, Accurate Recording/digitale PDC of zelfs correcte EPG-informatie doen ze niet mee.

Want alles werkt toch zó pérféct met dat éne dichtgetimmerde bakske van de kabelboer. (Nogmaals, kuch.)

1080i is een stap(je) vooruit maar ondertussen zenden ze op vrijdag wel een film in het stokoude 576i 4/3-formaat uit.
davidm
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 mei 2013, 11:09
Bedankt: 2 keer

raf1 schreef:1080i is een stap(je) vooruit maar ondertussen zenden ze op vrijdag wel een film in het stokoude 576i 4/3-formaat uit..
Dus je hebt liever dat ze het upscalen? :-|
De VRT heeft hier de juiste beslissing gemaakt: zend het materiaal uit in de resolutie zoals het op de drager staat.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

raf1 schreef:Want alles werkt toch zó pérféct met dat éne dichtgetimmerde bakske van de kabelboer. (Nogmaals, kuch.)
Dat is nu toch wel weer bij het haar getrokken.
De VRT zit bij alle aanbieders, inclusief exotische als Baalu, en is vrij te bekijken op kabel en DVB-T, op om het even welke DVB-C of DVB-T decoder.
Als er dus één zenderorganisatie is die je dat niet kunt verwijten is de VRT.

raf1 schreef:1080i is een stap(je) vooruit maar ondertussen zenden ze op vrijdag wel een film in het stokoude 576i 4/3-formaat uit.
Ow, en je link is van 23 juni 2012, gaat over één, en niet één HD, en er staat nergens iets bij over een beeldformaat...
Waar ben jij eigenlijk mee bezig ?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Neen, die film is opgenomen in de beeldverhouding 1,85/1, dus uitzenden in 4/3 is uit den boze.

Ik kan begrijpen dat ze nog een oude analoge filmdrager uit de nineties hebben liggen, maar uiteindelijk hebben ze die moeten digitaliseren om die met hun huidige uitzendregie te kunnen uitzenden. Ze moeten dus sowieso moeite doen om het nog te kúnnen uitzenden.
Is het dan zoveel extra moeite voor een omroep om een recentere HD-versie op te kop te tikken?
boulder schreef:De VRT zit bij alle aanbieders, inclusief exotische als Baalu, en is vrij te bekijken op kabel en DVB-T, op om het even welke DVB-C of DVB-T decoder.
Als er dus één zenderorganisatie is die je dat niet kunt verwijten is de VRT.
Ik kan de VRT dat perfect verwijten mét reden: om de haverklap reclame voor Ooit Gemist, sinds gisteren zelfs terug reclame voor de rode knop die je nu met stickertjes kan aanpassen naar de Ketnet Kaatje-knop. En niets van dat leuks werkt via de open standaard http://hbbtv.org, wel met de TN Digibox natuurlijk.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Ahja, en je blijft het feit negeren dat de link die jij plaatste van juni 2012 is, en dat het over één gaat en niet één HD, en dat er daar zelfs niets over het beeldformaat vermeld staat.
Dat is 3 keer verkeerde informatie plaatsen, en dan doelbewust de correcties erop negeren.
Nu vrijdag speelt géén FRIED TOMATOES op één HD, zoals jij beweert, toch niet volgens de site van één.

Ik weet dat je een blinde haat hebt tegenover alles wat kabel aangaat, maar een beetje eerlijkheid mag toch ook wel...
Laatst gewijzigd door TiTanium op 02 sep 2013, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Rood(achtige) kleuren voorbehouden voor MODS.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Onlangs nog gebeld met de technische dienst van Proximus en die beweerde dat alle HD zenders gestreamd worden in 720p, ik dacht dat er ook in 1080i gestreamd werd?
Hoe zit dat dan bij Telenet wordt daar ook alles gestreamd in 720p ?
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 60 keer

Alle HD-zenders worden in 1080i doorgegeven bij Telenet. Waarschijnlijk doet Proximus dan een onnodige conversie.
Internet: Telenet Internet Fiber 200
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Enterprise Mobile M (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Hangt er vanaf: als de bron 1080p is, dan heb je 25 frames per seconde. Als ze hier dan 1080i/50 van maken, is er geen probleem, gezien de twee fields die een frame samenstellen van dezelfde momentopname komen. 1080i/50 komende van 1080p/25 is dus lossless.

Filmen ze echter in 1080i/50, dan zijn beide fields in de tijd verschoven, en krijg je combing artefacts tenzij je een waanzinnig goede de-interlacer hebt. Daarom als filmfreak, videofiel, audiofiel en zelfs voormalig medewerker van een special effects house, ben ik tegen interlaced.
Plaats reactie

Terug naar “Kabel TV (Telenet, Numericable, Voo, Orange)”