Ken schreef:Voor zover ik begrijp is mijn 7390 vectoring friendly met de 6.01 firmware die net uit
Niet alleen vectoring-friendly, maar ondersteunt full vectoring.
Maar zoals al verschillende keren uitgelegd is hier op het Forum, zal Belgacom dus
wel een limitatie opleggen om het al dan niet accepteren van modems op hun netwerk. Modems die niet op de whitelist staan zullen gelimiteerd worden, en het maakt niets uit of ze een vectoring compatibele FW hebben of niet!
Ken schreef:... tenzij pas bij een DHCPREQ en ze daarvan het MAC adres kunnen herkennen als zijnde van een niet BBOX modem.
Ze hebben absoluut het MAC adres niet nodig op uit te maken of het een niet-BBox is
Van zodra een CPE op het netwerk komt start de training. Gedurende deze handshake meldt een CPE zich al aan met
al zijn details. In de zin van:
- "Hallo, Ik ben FritzBox 7390, met Firmware xx.06.03 van datum dd/yy/jjjj, mijn VDSL chip is Lantiq xxx en ik ben vectoring friendly."
Ken schreef:g.vector is net als DSL een 'standaard' die sowieso moet werken...
Dat zouden wij wel willen, maar dat is niet het process dat Belgacom zal implementeren.
Waarschijnlijk zal de selectie tussen goedgekeurde modems gebeuren op 2 verschillende niveaus:
- Tijdens het aanmelden op de ROP (training) geeft de CPE al informatie over zijn vectoring capabiliteit. Modems die niet vectoring friendly zijn, kunnen door de ROP kaart al gedeselcteerd worden (dat alles volgens de internationale G-vector standard).
De FritzBoxen met een vectoring firmware zullen deze fase passeren, de niet vectoring modems (zoals Bbox2 met oude Firmware) vallen hier al uit de boot.
- Daarna komt een 2de selectie (waarschijnlijk op de DSLAM?). Hier zal dan gekeken worden of de modem op de whitelist staat. Indien niet > teruggeschakeld naar fallback profile ...
PS Bovenstaande uitleg is wellicht technisch niet geheel correct, maar misschien wel begrijpbaar voor de leek.
FritzBox gebruikers blijf a.u.b. niet dromen dat onze FritzBoxen vectoring zullen ondersteunen, wees realistisch en bereidt jullie alvast maar voor op het scenario dat de FritzBoxen op een fallback profiel komen, van zodra vectoring op jullie ROP actief wordt.
Ik zie 2 mogelijke uitzonderingen:
- De FritzBox 7360, met de door Belgacom goedkekeurde Firmware, van zodra die (hopelijk) op de whitelist komt.
- De FritzBox 7490, indien Belgacom een read-accross accepteert van de 7360 resultaten (gezien zelfde chipset, zelfde VDSL2 driver, zelfde FW). Waarschijnlijkheid: laag