Gezocht: de waarheid

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

johnsos schreef:We hebben al jaren last van een slechte telefoonlijn en slechte internetverbinding

Het grote aantal "uncorrectable errors" betekent dat de datapakketjes die aankomen op jouw modem vol met fouten zitten die niet meer hersteld kunnen worden via het foutcontrolesysteem dat in de ADSL-technologie is voorzien. Met andere woorden: de ruis op jouw ADSL-lijn is zo hoog dat de communicatie bij wijze van spreken 9 op de 10 keer volledig mislukt.
De lage datasnelheid van amper 1 Mbps is dan ook een logisch gevolg van dit signaal/ruis-probleem.

Net als de anderen in dit topic zou ik aanraden om over te schakelen op VDSL2-technologie aangezien VDSL2 gegarandeerd betere resultaten zal geven op jouw lijn in vergelijking met ADSL.
johnsos schreef:Ik heb de modem RECHTSTREEKS aangesloten op de binnenkomende lijn, dus zonder splitter of binnenbekabeling...
maar nog steeds 1Mbit...

Volledig foute test aangezien jij een ADSL-splitter nodig hebt om het klassieke telefoonsignaal te scheiden van het ADSL-signaal!
Ontkoppel alleen de telefoonlijn bovenverdiep en telefoonlijn benedenverdiep bij zulke testen en laat de invoerkabel, de NTP2007-contactdoos en TF2007-splitter steeds zitten volgens de correcte opstelling zoals beschreven op volgende website: http://www.weethet.be/TF2007_6-PIN_SPLITTER.html
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Volledig foute test aangezien jij een ADSL-splitter nodig hebt om het klassieke telefoonsignaal te scheiden van het ADSL-signaal!

Dit is volgens mij wel een goede test. Een splitter is helemaal niet nodig tenzij je ook effectief wil telefoneren op je lijn. In alle andere gevallen werk je beter zonder splitter/filter (da's uiteraard mijn mening, niet die volgens het Belgacom 'boekje').
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
johnos1
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 jul 2013, 20:06
Bedankt: 2 keer

Dit is volgens mij wel een goede test. Een splitter is helemaal niet nodig tenzij je ook effectief wil telefoneren op je lijn. In alle andere gevallen werk je beter zonder splitter/filter (da's uiteraard mijn mening, niet die volgens het Belgacom 'boekje').

Ik wil het in elk geval wel eens proberen hoor, gaat toch niets uitmaken, en dan is iedereen tevreden.

Zolang ik daarna niet weer de commentaar krijg dat het aan mijn splitter of contactdoos ligt ....
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

VDSL zal de facto beter zijn, en een nieuwe modem moeten aanschaffen is niet correct want bij overstap naar andere provider krijg je deze er bij, zogezegd gratis in huur. Dommel zou u deze compensatie ook mogen leveren natuurlijk maar daar zal moeten over onderhandeld worden vrees ik.

Het klopt dat je betaalt voor adsl2+ en ik begrijp dat je niet meer wil betalen maar dat hoeft ook niet zo te zijn.
En natuurlijk kan je het op verschillende manieren benaderen; stel je betaalt nu 20 EUR per maand voor in beste geval een 3Mbit lijn, dan betaal je per Mbit die je krijgt 6,67 EUR. Nu betaal je dan zelfs 20 EUR per Mbit. Stel dat een VDSL abonnement 25 EUR per maand kost en je krijgt volgens lijntest 20Mbit lijn (daar mag je zeker van uit gaan), dan betaal je 1,25 EUR per Mbit. Significant minder dus.

Trouwens net als alle aan het verouderende technologie zal de ondersteuning op een bepaald moment toch stoppen, dus echt blijven betalen voor een inferieur product lijkt mij persoonlijk nogal jammer.
'k Ga niet zeggen dat Belgacom heilig is (ik ben de eerste om dat te weten) maar het lijkt me eerder dat geen van beiden weet wat er precies mis kan zijn dus echt weten wie de schuldige is...

En wat mij opvalt is dat je op de foto reeds een VDSL splitter en opbouw hebt, wat wil zeggen dat men voor VDSL installatie zelfs niet meer zou moeten langskomen in principe en men gewoon u een VDSL modem moet geven en in de centrale de overschakeling doorvoeren. Kleine bemerking en hoogst waarschijnlijk niet de oorzaak, maar mij hebben ze toch altijd geleerd en mijn persoonlijke ervaring bevestigde dat dat het gebruiken van een "platte" telefoonkabel als aansluiting van de splitter naar de modem toe niet het beste is en dat gevolgen kan hebben voor storingen en snelheden/stabiliteit. Een ronde telefoonkabel is sowieso the way to go.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Dommel is je provider. Dat zij problemen hebben met Belgacom is op zich jouw probleem niet: ze moeten het oplossen. Je klaagt toch ook bij de NMBS als hun trein te laat rijdt en niet bij Infrabel?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 838
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

johnos1 schreef:Gewoon omdat ik geen zin heb om over te stappen zolang ik niet 100% zeker weet wat er met mijn lijn aan de hand is.

Er is geen enkele garantie dat VDSL beter gaat zijn. (Ik ga maandag aan de internet-technieker vragen om alles uit te meten en mij misschien wat meer zekerheid te geven over VDSL).

Langs de andere kant heb ik nu ook een goed abonnement, met goede voorwaarden.

Ik heb geen zin om nu plots meer te gaan betalen (ok, misschien kan het aan dezelfde prijs of goedkoper), heb ook geen zin om terug naar een andere provider over te stappen, met alle miserie die daarbij komt kijken.

En dan moet ik nog een nieuwe modem kopen ook, zonder enige garantie dat het iets oplost.

Als er geen oplossing uit de bus komt zal ik wel verplicht zijn om over te stappen, maar tot nu toe hebben ze het elke keer terug kunnen oplossen...

Eigenlijk ben ik altijd wel tevreden geweest van Dommel, ze kunnen er ook niet aan doen dat Belgacom het probleem niet oplost.

Maar het is nu maar aan Dommel of Belgacom om te zeggen hoe het verder moet... ik begrijp jullie voorstellen om over te schakelen naar VDSL.
Maar met alle respect, dat boeit niet, het is mijn probleem niet, ik ga niet vrijwillig overstappen naar een duurder abonnement.

Vandaar dus dat ik niet echt antwoord op de suggesties om over te stappen naar iets anders, ik betaal voor ADSL2+, laat ze het nu maar eens leveren.

Ik begin zo langzaam het gevoel te krijgen dat ik hun job aan het doen ben... ze moeten nu maar eens volwassen worden en het oplossen of met een andere oplossing komen.

Op welk moment zou ik kunnen stoppen met mijn facturen te betalen? Ik heb niet veel zin meer om te betalen voor internet dat niet werkt.

Over de technische kant kan ik niks zeggen maar hier zijn genoeg mensen die u daarmee kunnen helpen.
Wat de denkpiste betreft om over te stappen van technologie/provider:
- op de juiste manier en goed geïnformeerd kan dat goed verlopen, ook hier voldoende info/hulp daarmee
- je spreekt al over niet betalen, daarmee ga je volgens mij de situatie alleen maar erger maken
- heb je al eens de prijzen vergeleken met VDSL abo's en in uw situatie vooral bij Belgacom, met dit als voordeel
  • je zit bij de bron
  • je 'krijgt' de modem in bruikleen
  • hun abo's vallen - vind ik toch - goed mee qua specificaties/prijs
  • ben tevreden over hun support (en neen, heb er geen belangen)
- bij Dommel gaat het goed totdat je iets aan de hand hebt, getuige de vele topics daarover
- vroeg of laat ga je toch naar een andere technologie worden overgezet

Je kan nu uw 'rechtvaardigheidspet' opzetten en nog lang doorgaan/veel energie stoppen om dit probleem opgelost te krijgen maar wat is de kans op een goed resultaat dan?
Het is uw probleem wel en door het feit dat je met 2 verschillende bedrijven te maken hebt, zal de situatie niet eenvoudiger maken.
Uw wens dat ze maar 'volwassen moeten worden' is te begrijpen, helaas ben je daar niets en zal er weinig veranderen bij hun met die uitspraak hier of zelfs tav hun.

Zoals hier al geschreven, je kan op 20/2 en evt 30/2 komen. Kijk maar eens naar de prijzen van VDSL abo's en ik zou u aanraden om die piste wel te overwegen ipv ik-weet-niet hoeveel energie te steken om een bedrijf anders te doen werken.
Gelukkig & gezond 2022!
Digital_007
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: 29 aug 2010, 17:11
Bedankt: 11 keer

Het lijkt me dat jouw lijn aangesloten is via 'shared pair'. Bij deze lijnen delen verschillende operatoren 1 koperpaar. Belgacom gebruikt de lage frequentieband PSTN/ISDN voor het leveren van telefonie en uw internetprovider gebruikt hogere frequentieband voor adsl2+.

En hier loopt volgens mij de analyse bij testen van telefoonkabel fout. Er zit voor deze lijnen een splitterkaart op de telefoonkabel. Indien een lijntest wordt uitgevoerd zal er een bepaalde korsluiting gedetecteerd worden. Dit is eigen aan deze splitterkaart. Technicus zal dan ook een melding krijgen 'splitterkaart gedetecteerd' zodat deze de meetresultaten correct kan analyseren.

Indien je problemen hebt met telefonie dien je belgacom te contacteren die dan een technicus zal langsturen om het telefonie gedeelte na te kijken. Kwaliteit van telefoniekabel. Indien er zoals bij jou ook dsl op het telefoonpaar aanwezig is kan slechte splitterkaart, splitter, modem,... ook problemen met telefonie veroorzaken.

Wat ik persoonlijk zou uittesten: modem en splitters afkoppelen (modem niet enkel uitschakelen maar afkoppelen van telefoonlijn) en testen of je nog problemen ondervind met gesprekskwaliteit PSTN lijn. Indien nog problemen belgacom contacteren.

Indien probleem met internetlijn niet opgelost werd nadat een eventueel probleem met telefoonlijn werd verholpen dien je uw provider te contacteren dewelke dan aan belgacom een nazicht kan aanvragen van het koperpaar. Men zal dan normaal ook testen uitvoeren van het DSL signaal en deze resultaten aan uw provider overhandigen.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

als je bij bgc zit dus voor alles Telefoon en ADSL bv, zit er dan geen splitterkaart
of anders gesteld waarom enkel een slitterkaart vandoen als je bij een andere provider zit met ADSL bv
Digital_007
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: 29 aug 2010, 17:11
Bedankt: 11 keer

Er is altijd een splitterkaart. Het is enkel echter bij shared pair dat deze kaart specifiek gedetecteerd wordt bij lijntest. Deze splitterkaart zal vermoedelijk toch verschillen van een splitterkaart die anders bij belgacom samen met de lijnkaarten in dslam zit.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
peve
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 apr 2012, 15:48
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 4 keer

raf1 schreef:Volledig foute test aangezien jij een ADSL-splitter nodig hebt om het klassieke telefoonsignaal te scheiden van het ADSL-signaal!


Bij een adsl-splitter is de adsl-uitgang rechtstreeks doorverbonden met de telefoonlijn.
De bewering dat het telefoonsignaal door de splitter van het adsl-signaal gescheiden wordt klopt dus niet.
De filter die het telefoonsignaal tegenhoudt bevindt zich in de modem.

Dus nooit 'fout' roepen als je niet zeker weet waarover je praat. :wink:
johnos1
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 jul 2013, 20:06
Bedankt: 2 keer

Dommel is je provider. Dat zij problemen hebben met Belgacom is op zich jouw probleem niet: ze moeten het oplossen.

Amen.

Je kan nu uw 'rechtvaardigheidspet' opzetten en nog lang doorgaan/veel energie stoppen om dit probleem opgelost te krijgen maar wat is de kans op een goed resultaat dan?
Het is uw probleem wel en door het feit dat je met 2 verschillende bedrijven te maken hebt, zal de situatie niet eenvoudiger maken.
Uw wens dat ze maar 'volwassen moeten worden' is te begrijpen, helaas ben je daar niets en zal er weinig veranderen bij hun met die uitspraak hier of zelfs tav hun.

Spijtig want die pet past me perfect momenteel.
Maar het is echt mijn probleem niet, zij zijn mijn provider, hun probleem.
Als ze het niet kunnen oplossen, moeten ze maar geen ADSL2+ aan mij verkopen, en mij ofwel afsluiten ofwel mij een andere oplossing bieden.
Dat ik met twee verschillende bedrijven te maken heb is inderdaad niet de beste situatie, maar mijn internet komt van Dommel, klaar.
Mijn opmerking, dat ze maar eens volwassen moeten worden, was inderdaad gemeen, mijn excuses, mijn woede borrelt soms wel eens op :-D

VDSL zal de facto beter zijn, en een nieuwe modem moeten aanschaffen is niet correct want bij overstap naar andere provider krijg je deze er bij, zogezegd gratis in huur. Dommel zou u deze compensatie ook mogen leveren natuurlijk maar daar zal moeten over onderhandeld worden vrees ik.
...
Trouwens net als alle aan het verouderende technologie zal de ondersteuning op een bepaald moment toch stoppen, dus echt blijven betalen voor een inferieur product lijkt mij persoonlijk nogal jammer.

Nogmaals bedankt voor jullie moeite om mij naar VDSL om te zetten, ik weet wel hoor dat dit een oplossing kan zijn, maar momenteel wil ik gewoon nog even vechten voor mijn huidige lijn, al was het maar om de waarheid te weten te komen waarom ze mij nu al meer dan 5 jaar aan het lijntje houden.
Ik hou gewoon niet van veranderingen, ik ben blij waar ik nu zit.
Ik heb in de wandelgangen ook gehoord dat Belgacom iedereen op VDSL aan het zetten is, geen idee of het waar is.
Als ik overstap, zal het naar Telenet zijn, maar zover ben ik nog niet.

Indien een lijntest wordt uitgevoerd zal er een bepaalde korsluiting gedetecteerd worden. Dit is eigen aan deze splitterkaart.

Ben je dit 100% zeker? Blijkbaar weten ze dat op de BGC-helpdesk niet eens. Als ik de lijn laat uitmeten krijgen ze "kortsluiting" en sturen ze spontaan een technieker.

Technicus zal dan ook een melding krijgen 'splitterkaart gedetecteerd' zodat deze de meetresultaten correct kan analyseren.

De BGC technicus deed nogal vreemd hierover, hij toonde mij 'splitterkaart gedetecteerd' op zijn scherm, maar deed alsof ik dit niet mocht weten ofzo... bedankt voor de uitleg over splitterkaarten!

Wat ik persoonlijk zou uittesten: modem en splitters afkoppelen (modem niet enkel uitschakelen maar afkoppelen van telefoonlijn) en testen of je nog problemen ondervind met gesprekskwaliteit PSTN lijn. Indien nog problemen belgacom contacteren.

Ook dat heb ik met de BGC-technicus geprobeerd, en als we naar 1924 belden, was het gesprek volledig helder. Als we daarna boven de telefoons gingen testen, waren die ook terug helder toen we naar 1924 belden.
Maar als ik dan naar de helpdesk van Dommel belde, was de kwaliteit weer slecht. Waarop de technieker mij verplichte om in te haken en terug naar 1924 te bellen, en toen was het plots weer helder. De technicus zat op de laptop op dat moment om alles na te kijken, maar zag geen probleem.
Toen ik daarna weer naar Dommel belde om de BGC technicus door te geven was alles weer helder. (begrijpen wie begrijpen kan)

Kleine bemerking en hoogst waarschijnlijk niet de oorzaak, maar mij hebben ze toch altijd geleerd en mijn persoonlijke ervaring bevestigde dat dat het gebruiken van een "platte" telefoonkabel als aansluiting van de splitter naar de modem toe niet het beste is en dat gevolgen kan hebben voor storingen en snelheden/stabiliteit. Een ronde telefoonkabel is sowieso the way to go.

Kan iemand dit bevestigen? Lijkt mij raar, tenzij er ander metaal in gebruikt wordt ofzo. Enfin, een gestaafde uitleg zou leuk zijn :-)

Indien probleem met internetlijn niet opgelost werd nadat een eventueel probleem met telefoonlijn werd verholpen dien je uw provider te contacteren dewelke dan aan belgacom een nazicht kan aanvragen van het koperpaar. Men zal dan normaal ook testen uitvoeren van het DSL signaal en deze resultaten aan uw provider overhandigen.

Maandag komt er normaalgezien een DSL technicus, eindelijk iemand die het internet komt testen, zover heb ik Dommel gelukkig al gekregen, na een week hun elke dag te bellen.
Digital_007
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: 29 aug 2010, 17:11
Bedankt: 11 keer

Heb je eigenlijk zelf al eens kunnen testen met een andere adsl2+ modem?
Een defecte modem kan resulteren in slechte sync en ruis op telefoonlijn.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
gbmed
Erelid
Erelid
Berichten: 542
Lid geworden op: 07 apr 2013, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 126 keer

johnos1 schreef:Als ik overstap, zal het naar Telenet zijn, maar zover ben ik nog niet.

Ik heb de 3 pagina's eens rustig doorgelezen. Je bent door zeer veel mensen geholpen geweest met verstand van DSL technologie.

De SNR waarde is blijkbaar maar 7,2 dB. Het absolute minimum is 6 dB. Dit gegeven i.c.m. de onnoemelijk veel Error Seconds fouten op je lijn betekent gewoonweg dat je eigenlijk niet eens 1 Mbit/s download haalt ! Voor elke ES zal het bovenliggende internet protocol (in dit geval TCP) een retry moeten doen van het datapakket, hetgeen de netto snelheid uiteraard naar beneden haalt. Dit kan je enkel te weten komen door een speedtest, de retries gebeuren automatisch en onzichtbaar voor de gebruiker.

Dat je steeds op 3.3 Mbps hebt gestaan geeft anderzijds wél aan dat er effectief iets mis is. Dit kan aan véél liggen, inclusief je modem.

Het feit dat je bij Dommel zit is zoals door anderen reeds aangehaald een probleem an sich. Waarom ? Omdat hun helpdesk bestaat uit 2 man en een paardenkop. Alléén als Dommel er 100 % zeker van is dat de fout zich op de fysieke layer bevindt, zeg maar het koperpaar, willen ze BGC contacteren. Indien blijkt dat het probleem zich namelijk niét op het koperpaar bevindt, moet Dommel Belgacom betalen voor de onnodige technische interventie. Logish toch ?

Het is dus hun taak om eerst na te gaan of het probleem zich op hun DSLAM zou kunnen voordoen. Het kan immers een slecht werkende poort zijn. Vandaar dat er dus al een swap is gebeurd. Betekent dus gewoon dat ze je lijn op een andere poort hebben gezet in hun DSLAM. Het kan een defecte splitterkaart zijn in hun DSLAM. Een swap van je modem zou eigenlijk ook al lang moeten gebeurd zijn door Dommel. BGC staat dus énkel en alleen in voor het koperpaar.

Dat je ondanks alle help en voorstellen om over te stappen naar VDSL waar je gegarandeerd beter af bent qua snelheid, je dit blijft negeren om dan plots te besluiten dat indien je dan toch de overstap maakt het naar (het dure) Telenet vind ik:

1) dat je niet consequent met jezelf bent (ik wil niets meer betalen dan nu)
2) stank voor dank voor allen die je goede raad hebben gegeven
3) dé reden dat ik oproep om je gewoonweg niet meer te helpen (als de uil niet ....)

Just my 2 cents
Afbeelding Afbeelding
johnos1
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 jul 2013, 20:06
Bedankt: 2 keer

Heb je eigenlijk zelf al eens kunnen testen met een andere adsl2+ modem?
Een defecte modem kan resulteren in slechte sync en ruis op telefoonlijn.

Ik heb twee modems staan, zie vorige posts.

De SNR waarde is blijkbaar maar 7,2 dB. Het absolute minimum is 6 dB. Dit gegeven i.c.m. de onnoemelijk veel Error Seconds fouten op je lijn betekent gewoonweg dat je eigenlijk niet eens 1 Mbit/s download haalt

Dat klopt 100%, het internet ligt zo goed als plat.

Alléén als Dommel er 100 % zeker van is dat de fout zich op de fysieke layer bevindt, zeg maar het koperpaar, willen ze BGC contacteren. Indien blijkt dat het probleem zich namelijk niét op het koperpaar bevindt, moet Dommel Belgacom betalen voor de onnodige technische interventie. Logish toch ?

Dat is logisch.
Maar er moet toch een interventie plaatsvinden, of het nu een portswap is, of een defecte splitterkaart, of iets met de telefoonlijn...
Zou het dan niet logischer zijn om gewoon het probleem in één interventie op te lossen en achteraf uit te maken wie moet betalen?

Dat je ondanks alle help en voorstellen om over te stappen naar VDSL waar je gegarandeerd beter af bent qua snelheid, je dit blijft negeren om dan plots te besluiten dat indien je dan toch de overstap maakt het naar (het dure) Telenet vind ik:

1) dat je niet consequent met jezelf bent (ik wil niets meer betalen dan nu)
2) stank voor dank voor allen die je goede raad hebben gegeven
3) dé reden dat ik oproep om je gewoonweg niet meer te helpen (als de uil niet ....)

Just my 2 cents


Maar je moet je ook eens in mijn plaats stellen... ik kom al van gewone ADSL naar ADSL2 om het op te lossen.
We spreken hier over een probleem dat al meer dan vijf jaar aansleept hé.
Er is DUIDELIJK iets mis met mijn telefoonlijn... de enigste uitweg die ik momenteel zie is af te stappen van mijn telefoonlijn en naar Telenet te verhuizen. En dat heeft dan niets te maken met kosten of gevoelens, maar het is gewoon mijn enigste uitweg.
Eigenlijk wil ik helemaal niet naar Telenet, anders was ik vijf jaar geleden al verhuisd.

Ik negeer jullie suggesties niet hoor, ik bedank jullie ervoor, want ondertussen begrijp ik ook dat VDSL een andere manier van aansluiten heeft.
Maar maandag pas komt er een DSL technicus die mijn volledige lijn hopelijk zal willen uitmeten (dus van binnenuit naar KVD en van KVD naar LEX, ik zal aan de technicus alle vragen stellen die jullie mij hier voorstelden).

Ik heb nog steeds geen DSL-technieker gezien hé, dus ik kan ook gewoon geen beslissingen nemen naar waar/wat ik moet overstappen...
Misschien moet ik zoals alle vorige keren niet eens overstappen en is het weer gewoon oplosbaar.

Maar ik moet er ook bij zeggen dat ik de afgelopen dagen ongelofelijk veel geleerd heb, en dat dit allemaal nieuwe informatie is voor mij, ik moet alles nog een beetje verwerken en laten bezinken. Jullie zijn de beste techniekers die ik hier al over de vloer gehad heb. En al zeker de meest informatieve, normaal gezien gaat alles gesluierd in een waas van mystiek, dan heb je als klant al eens de neiging om ver weg te lopen :-)

Had ik jullie maar vijf jaar eerder gevonden.

Zonder jullie was ik misschien wel vertrokken voor de volgende vijf jaar, zelfs als ik naar VDSL overschakel omdat het probleem niet tussen de KVD en de LEX ligt, maar tussen KVD en mijn aansluiting binnen, zeker aangezien ze ooit al eens in mijn straat moeten lassen hebben.

Enfin, ik negeer jullie dus niet hoor, en VDSL is ook niet uitgesloten.
Momenteel is het eigenlijk gewoon een gebrek aan informatie over mijn telefoonlijn die mij tegenhoudt om naar gelijk wat over te stappen, want VDSL garandeert mij momenteel niets, in tegenstelling tot wat je zegt, zie deze post.

Dit topic noemt niet voor niets "Gezocht: de waarheid"... ik ben de excuses dat het aan mijn binnenbekabeling ligt, dat Dommel zegt dat het probleem bij Belgacom ligt, dat Belgacom zegt dat het probleem bij Dommel ligt, dat het aan mijn modem ligt, .... gewoon beu (na meer dan 5 jaar!)
Voor mij is "schakel dan over naar VDSL" gewoon een makkelijke oplossing voor het probleem, zonder enige garantie.
Het gaat er mij om om uit te vinden wat er met mijn lijn aan de hand is, daarna kan ik misschien een overstap maken.

En natuurlijk ben ik aan het uitkijken naar VDSL, zeker door alles wat ik hier geleerd heb, het is gewoon een betere technologie... maar de technicus zal het toch eerst moeten testen of dat wel echt beter gaat zijn op mijn lijn, hetgeen ondanks de betere technologie niet gegarandeerd is...

Het is dus hun taak om eerst na te gaan of het probleem zich op hun DSLAM zou kunnen voordoen. Het kan immers een slecht werkende poort zijn. Vandaar dat er dus al een swap is gebeurd.

Ze hebben eerst een 24u lijntest gedaan, en gingen dan een port-swap laten uitvoeren de volgende dag.
De volgende dag was de port-swap nog niet eens aangevraagd omdat ze nog andere testen wouden uitvoeren.
Uiteindelijk hebben ze beslist dat het niet aan de spiksplinternieuwe DSLAM kon liggen, en gingen ze aan BGC vragen om een technieker te sturen, gezien er volgens BGC niets mis is met de telefoonlijn (volgens de twee techniekers die hier geweest zijn, waarvan ik de derde afgebeld heb omdat Dommel het gaat regelen).

To be continued hé, en bedankt om even de tijd te nemen hiervoor :-)
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 838
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

johnos1 schreef:Maar het is echt mijn probleem niet, zij zijn mijn provider, hun probleem.
Als ze het niet kunnen oplossen, moeten ze maar geen ADSL2+ aan mij verkopen, en mij ofwel afsluiten ofwel mij een andere oplossing bieden.
Dat ik met twee verschillende bedrijven te maken heb is inderdaad niet de beste situatie, maar mijn internet komt van Dommel, klaar.
Mijn opmerking, dat ze maar eens volwassen moeten worden, was inderdaad gemeen, mijn excuses, mijn woede borrelt soms wel eens op :-D

johnos1 schreef:Maar je moet je ook eens in mijn plaats stellen... ik kom al van gewone ADSL naar ADSL2 om het op te lossen.
We spreken hier over een probleem dat al meer dan vijf jaar aansleept hé.
Er is DUIDELIJK iets mis met mijn telefoonlijn... de enigste uitweg die ik momenteel zie is af te stappen van mijn telefoonlijn en naar Telenet te verhuizen. En dat heeft dan niets te maken met kosten of gevoelens, maar het is gewoon mijn enigste uitweg.
Eigenlijk wil ik helemaal niet naar Telenet, anders was ik vijf jaar geleden al verhuisd.

johnos1 schreef:ik ben de excuses dat het aan mijn binnenbekabeling ligt, dat Dommel zegt dat het probleem bij Belgacom ligt, dat Belgacom zegt dat het probleem bij Dommel ligt, dat het aan mijn modem ligt, .... gewoon beu (na meer dan 5 jaar!)
Voor mij is "schakel dan over naar VDSL" gewoon een makkelijke oplossing voor het probleem, zonder enige garantie.
Het gaat er mij om om uit te vinden wat er met mijn lijn aan de hand is, daarna kan ik misschien een overstap maken.

En dan zeg jij dat je geen probleem hebt?!
- Wie heeft er een lage snelheid?
- Wie is lastig om zowel een slechte lijn als de manier waarop ze u behandelen?
- Wie spreekt van betalingen uit te stellen terwijl je dan, zeker bij Dommel, nog verder van huis bent?
- Wie steekt aardig wat tijd en energie om 2 bedrijven te doen bewegen of technisch een idee te hebben wat er gaande is?
- Ligt er iemand bij Belgacom of Dommel wakker van dat uw verbinding zo slecht is en willen ze dit zo snel mogelijk oplossen?
- ....

Trouwens, een internetverbinding voor particulieren heeft geen - of toch zeer lage - gegarandeerde snelheid en of de situatie ooit op uw lijn beter was kan in dovemansoren verdwijnen.

Je hoeft je tov mij niet te verontschuldigen omdat je zo over die providers sprak; ik heb u gewoon goede raad willen geven.
Hier zullen wel al meer mensen zijn die van het kastje naar de muur worden gestuurd door 2 bedrijven en je trekt dikwijls aan het kortste eind.

Enfin, ik wens u snel een fatsoenlijke oplossing toe!
Gelukkig & gezond 2022!
Gebruikersavatar
gbmed
Erelid
Erelid
Berichten: 542
Lid geworden op: 07 apr 2013, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 126 keer

johnos1 schreef:En natuurlijk ben ik aan het uitkijken naar VDSL, zeker door alles wat ik hier geleerd heb, het is gewoon een betere technologie

In tegenstelling met de ADSL* technologie is het zo dat er met VDSL2 technologie een glasvezelverbinding is tussen de LEX (Belgacom centrale) en de ROP (Remote Optical Platform). In deze ROP bevindt zich dan de VDSL2 apperatuur die enkel voor de laatste kilometer een koperverbinding heeft.

Jouw opmerking "Voor mij is "schakel dan over naar VDSL" gewoon een makkelijke oplossing voor het probleem, zonder enige garantie." is dan ook volledig onjuist. Je hebt integendeel juist wél de garantie dat de snelheid flink naar omhoog gaat én dat dit een stabiele oplossing is ! Met de kennis die je ondertussen hebt kunnen opbouwen heb je naar eigen zeggen het nodige geleerd.

Nu nog enkel bewijzen dat je de boodschap begrepen hebt.
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Als de verbinding tussen ROP / KVD en z'n woning de oorzaak is van het probleem gaat VDSL geen oplossing bieden vrees ik. Of gaat BGC nieuw koper leggen indien dit stuk bewezen slecht is ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Inderdaad, als er de verbinding niet goed genoeg is voor VDSL2, zal Belgacom te lassers sturen, en de woning op een ander koperpaar aansluiten.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 342
Lid geworden op: 29 dec 2010, 20:15
Uitgedeelde bedankjes: 79 keer
Bedankt: 36 keer

Vooreerst even zeggen dat imho er nogal harde taal gesproken wordt in dit topic, we lijken hier wel de VDSL2 maffia die perse ons product willen opdringen. De OP is natuurlijk vrij om te kiezen welke acties te ondernemen na het (hopelijk) in acht nemen van ons advies, ....

Persoonlijk zou ik opteren voor een VDSL2 verbinding van BGC. De reden daarvoor is simpel, je hebt maar te maken met 1 partij. Eens je hebt aangetoond dat het probleem niet op jou binneninstallatie zit is het aan hun om het te fixen & is er geen welles-nietes spelletje met een OLO !

Als BGC vaststeld dat er een slecht stuk kabel is zullen ze hiervoor wel actie ondernemen, het zij een ander paar gebruiken als dat nog vrij is en wel goed werkt, hetzij de fout localiseren en het foutieve stuk kabel vervangen ... maar wederom allemaal bij dezelfde partij.

Eens je een goede verbinding hebt kan je eventueel nog opteren om terug te verhuizen, maar al bij al is BGC zo slecht nog niet in mijn ogen ... maar goed iedereen heeft andere verwachtingen/budget voor ogen.
johnos1
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 jul 2013, 20:06
Bedankt: 2 keer

Ik heb alweer een update voor jullie:

vandaag is de eerste DSL technicus langsgeweest... maar tevergeefs... alles is in orde met de lijn volgens hem,
het probleem ligt ofwel bij de splitterkaart van Dommel of bij de DSLAM van Dommel...

Ik heb eerst gedaan of ik van niets wist, en toen gaf hij deze uitleg.
Daarna pas heb ik al mijn kennis bovengehaald, kwestie van hem niet op ideeën te brengen,
maar hij is zelf tot die conclusie gekomen.

Ik heb geprobeerd hem een sync te laten uitvoeren vanop de KVD, maar dat wou hij niet, aangezien de lijn tot in mijn huis goed zou zijn. :bang:
Ik had beter even doorgevraagd over hoe hij dit getest heeft, ...

Blijkbaar kan hij ook niet even mijn paartje op een DSLAM van BCG hangen om te testen en te zien of dat het oplost...

Hij heeft wel een port-swap aangevraagd... daar krijg ik vandaag of morgen bericht van...

Ik ga nu gewoon nog even geduldig wachten op die port-swap, dat is nu het laatste dat het nog kan zijn.

Ik twijfel sterk aan die port-swap, maar goed, geduld is een schone deugd.

Ondertussen weet ik wel waar mijn KVD staat, maar dat is nog een paar straten verder.
Ze hebben dus ooit al eens moeten lassen tussen mijn aansluiting en de KVD, namelijk net voor mijn deur, vermoedelijk om mij op een ander paar te zetten...

Komt allemaal goed, met tijd en boterhammen... :?
johnos1
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 jul 2013, 20:06
Bedankt: 2 keer

philippe_d schreef:Inderdaad, als er de verbinding niet goed genoeg is voor VDSL2, zal Belgacom te lassers sturen, en de woning op een ander koperpaar aansluiten.


Wat is goed genoeg? Sync van 1 Mbit vol met errors? :p
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Niet vergelijkbaar aangezien ADSL en VDSL2 totaal verschillende netwerken zijn die op totaal verschillende frequenties werken.

Als een DSL-technieker zegt dat jouw koperlijn in orde is dan mag je ervan uitgaan dat je bij VDSL2 compleet stabiele snelheden zal halen zoals vermeld op www.lijntest.be
Het zal zeker niet slechter werken dan vandaag het geval is!

Als je nu nog eens vermeldt hoeveel je maandelijks betaalt voor telefoon en internet kunnen we jouw hier een advies geven om tegen dezelfde prijs een beter product te verkrijgen.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

@ johnos1:
Wat is goed genoeg? Sync van 1 Mbit vol met errors?

Neen, voor Vdsl2 zal er wel een minimum snelheid moeten worden gehaald.
Afhankelijk van dit lijstje denk ik (komt van Belgacom document Wholesale Broadband Access VDSL2)
AttLoop[dB] LengthLoop [m] Line Profile name
<0,4 <400 LP705
<0,7 <700 LP701
<1 <1.000 LP702
<1,4 <1.400 LP711
<0,6 <600 LP715
Where:
o AttLoop = the loop attenuation at 800 Hz between the ROP and the user premises,
o LengthLoop = the loop length between the ROP and the user premises,
o The conditions on loop attenuation and loop length must be fulfilled simultaneously to assign a
specific Line Profile on an end user line.

Bij de profielen horen een minimum en een maximum down- en uploadsnelheden.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
johnos1
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 jul 2013, 20:06
Bedankt: 2 keer

Als een DSL-technieker zegt dat jouw koperlijn in orde is dan mag je ervan uitgaan dat je bij VDSL2 compleet stabiele snelheden zal halen zoals vermeld op http://www.lijntest.be
Het zal zeker niet slechter werken dan vandaag het geval is!

Hehe, slechter kan inderdaad niet, maar heb nog steeds een slecht gevoel over die kabel...
Hopelijk is het echt opgelost met de port-swap, dan heb ik zekerheid, ik wacht nog even geduldig af (niet makkelijk hoor :) )

Als je nu nog eens vermeldt hoeveel je maandelijks betaalt voor telefoon en internet kunnen we jouw hier een advies geven om tegen dezelfde prijs een beter product te verkrijgen.

Ik kan de facturen van Dommel online bekijken, dus die kan ik zeggen, maar deze van telefoon niet.
Ik zou de telefoonkosten eens moeten opzoeken, zal ten vroegste deze avond zijn, als de boekhoudster thuis is :p

Maar ik heb vooral schrik dat dit topic gaat ontaarden in mij overzetten naar iets anders...

In dit topic wil ik zoveel mogelijk leren over DSL, de techniek, de telefoonlijn, KVD, LEX, DSLAM, ...
In de hoop een oplossing te vinden voor mijn huidig probleem (zonder overschakelen), en dat lukt ook zeer goed vind ik, waarvoor dank.

En nu niet te hard lachen hé jongens (want als ik zo vlug even prijzen vergelijk, is dit belachelijk veel):

Dommel (enkel internet):
adsl2+ cityconnect plus
remaining in broadband: unlimited
€34.99

Gestart in 2009, toen ik bij Dommel van ADSL naar ADSL2 gegaan ben om problemen proberen op te lossen.
De prijs is nooit veranderd denk ik.

Maar goed, het gaat mij dus gewoon om mijn huidig probleem op te lossen, en daarna zien we wel voor eventuele overschakeling.

Bij de profielen horen een minimum en een maximum down- en uploadsnelheden.

Heb je deze snelheden toevallig ook?
Het volledige document zou nog beter zijn :P

Kan ik een schatting maken van welk profiel ik normaal zou moeten zitten, waarschijnlijk niet?
Tenzij omgekeerd te werk gaan, en het cijfer van lijntest.be in een profiel omzetten?

Bestaat er zo een lijstje voor ADSL2+?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

johnos1 schreef:In dit topic wil ik zoveel mogelijk leren over DSL, de techniek, de telefoonlijn, KVD, LEX, DSLAM, ...

Hier kan je alvast wat leren over snelheidsprofielen: http://bgctv.skynetblogs.be/#bgcvdsl2profielen en verhoogde snelheidsprofielen: http://bgctv.skynetblogs.be/#dare
johnos1
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 jul 2013, 20:06
Bedankt: 2 keer

raf1 schreef:
johnos1 schreef:In dit topic wil ik zoveel mogelijk leren over DSL, de techniek, de telefoonlijn, KVD, LEX, DSLAM, ...

Hier kan je alvast wat leren over snelheidsprofielen: http://bgctv.skynetblogs.be/#bgcvdsl2profielen en verhoogde snelheidsprofielen: http://bgctv.skynetblogs.be/#dare


Jezus man, wat een bom aan informatie!! Beter dan de bijbel zelve :-)

Kan ik hieruit afleiden dat 16,5Mbps het minimum is, als je niet met andere services zoals TV enzo zit?
Ik denk dat mijn ROP op 600m zou zitten, wat zou resulteren in 20/2, hetgeen lijntest.be ook zegt.
Ook de beschikbaarheidstest van BGC-TV zegt hetzelfde (3tvs waarvan 2hd).

Wat gebeurt er als ze mij door de slechte kwaliteit van de lijn toch op een Repair Profiel of Long Reach moeten zetten?

Ik heb ook een vraagje over de NTP-2007.
Als ik de modem rechtstreeks aansluit op de NTP-2007 via de blauwe DSL connector binnenin, heb ik dan nog een splitter nodig?

Verder heb ik ook nog iets leuks (maar totaal offtopic) gevonden:
http://192.168.1.1/index.cgi?user_name=user&password=LK12345DP123456
(waar je alleen LK12345DP123456 moet vervangen door het serienummer dat je op een sticker onderaan de bbox vindt.)


Ik ga nog even verder lezen :-)
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 28 mar 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 88 keer

Lees maar rustig verder (oa. modempwd = serienr is niet altijd het geval) maar zet zeker de 'boekhoudster' aan het werk want ik durf een gokje wagen dat je 65+€ betaalt voor tel+inet+tv waar dit mss. 10€ minder kan voor veel meer waar voor je geld.
En hoe nobel jouw strijd tegen dit aanslepende probleem ook is, adsl is verleden tijd (als vdsl beschikbaar is). En veel wat je leert over adsl is niet van toepassing bij vdsl....

[Afbeelding Post made via mobile device ]
johnos1
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 jul 2013, 20:06
Bedankt: 2 keer

DIBO schreef:Lees maar rustig verder (oa. modempwd = serienr is niet altijd het geval)

99% van de gevallen is ook al leuk :-)

DIBO schreef:ik durf een gokje wagen dat je 65+€ betaalt voor tel+inet+tv

Daar ben ik eigenlijk wel zeker van, zeker als je alle kosten voor tv nog eens in rekening brengt, ik maak de rekening zeker eens...
Ik weet nog dat we vorig jaar ofzo al eens gecijferd hadden, en toen kwamen we inderdaad in die omgeving uit.

DIBO schreef:En hoe nobel jouw strijd tegen dit aanslepende probleem ook is, adsl is verleden tijd (als vdsl beschikbaar is). En veel wat je leert over adsl is niet van toepassing bij vdsl....

Ik ben dan toch al blij dat het als nobel gezien wordt :-) Het sleept nu al zolang aan dat ik er gewoon het fijne van wil weten, al is het maar om te weten of het nu al dan niet tussen de KVD en mijn huis ligt.

Op die paar dagen komt het nu ook niet aan, maar ik kan niet wachten tot de beloofde port-swap morgen, ben benieuwd...
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

johnos1 schreef:Ik heb ook een vraagje over de NTP-2007.
Als ik de modem rechtstreeks aansluit op de NTP-2007 via de blauwe DSL connector binnenin, heb ik dan nog een splitter nodig?

Nee
johnos1
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 jul 2013, 20:06
Bedankt: 2 keer

Bedankt!
Laatst gewijzigd door johnos1 op 23 jul 2013, 19:22, 3 keer totaal gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

johnos1 schreef:Ik heb ook een vraagje over de NTP-2007.
Als ik de modem rechtstreeks aansluit op de NTP-2007 via de blauwe DSL connector binnenin, heb ik dan nog een splitter nodig?

Ja, toch wel!
Zonder de filter (TF2007), die je inplugt op de NTP2007, wordt het signaal niet doorverbonden naar de blauwe klemmen.
Je moet dan ook de kabel die naar de telefoontoestellen gaat, aansluiten op de groene klemmen van de NTP2007.
Verder mogen er dan géén ADSL splitters meer gebruikt worden.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
johnos1
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 jul 2013, 20:06
Bedankt: 2 keer

philippe_d schreef:
johnos1 schreef:Ik heb ook een vraagje over de NTP-2007.
Als ik de modem rechtstreeks aansluit op de NTP-2007 via de blauwe DSL connector binnenin, heb ik dan nog een splitter nodig?

Ja, toch wel!
Zonder de filter (TF2007), die je inplugt op de NTP2007, wordt het signaal niet doorverbonden naar de blauwe klemmen.
Je moet dan ook de kabel die naar de telefoontoestellen gaat, aansluiten op de groene klemmen van de NTP2007.
Verder mogen er dan géén ADSL splitters meer gebruikt worden.


Ahja, dat dacht ik ook, maar was niet volledig duidelijk, vooral omdat ik het vreemd vond dat ik sowieso de TF2007 moest inpluggen.
Het maakt dan waarschijnlijk ook niet uit of ik de modem op de TF2007 aansluit of de NTP2007.
Thanks!
johnos1
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 jul 2013, 20:06
Bedankt: 2 keer

Ok, hier ben ik weer met het volgende hoofdstuk...
Zitten jullie goed neer op jullie stoel? Het is wel eens mogelijk dat je steil achteroverslaat van wat ik nu ga vertellen...

Ik kwam daarnet terug van mijn werk, en is passeer toevallig aan mijn KVD... en daar staat toevallig een BGC-technieker, i shit you not!
Natuurlijk ben ik direct gestopt om een praatje te maken...

Nu blijkt dat er nog mensen zijn in mijn omgeving (die opdezelfde KVD zitten) die met exact hetzelfde probleem zitten sinds exact dezelfde dag (een sync van 1 Mbit sinds maandag 15/7)...

De klant waarvoor deze technicus aan het kijken was, zit bij Scarlet, maar hij hier al eens geweest voor andere klanten ook met hetzelfde probleem.

En wat blijkt... als we probeerden sync te nemen op de KVD, dan is alles terug aan volle snelheid!!!
Het probleem ligt dus 100% zeker tussen de KVD en de huizen!!!

Maar wat nog veel straffer is, is dat uit alle testen blijkt dat er met die lijnen niet mis... dus die technicus ging die klant nu ook niet kunnen helpen omdat er zogezegd geen fouten zijn op de lijn, wat duidelijk wel het geval is, dat is nu zwart op wit bewezen met de sync op de KVD!

Ik heb ook eens gevraagd of ik op dezelfde lus zit als zijn klant, maar dat zou niet het geval zijn!

Nu heb ik enkele vragen voor jullie:
    -Hoe komt het dat alle testen succesvol zijn terwijl er toch duidelijk iets mis is tussen KVD en de huizen?
    -Hoe komt het dat er meerdere lussen met hetzelfde probleem zitten?
    -Hoe moet ik nu verder? Ik denk dat ik de enigste ben die weet dat er meerdere problemen zijn in de wijk (behalve dan die technicus)... maar wat nu?


Jullie kunnen niet geloven hoe hard ik hier momenteel zit te freaken achter mijn PC, the plot thickens! :-)
Ik wil jullie ook nog eens bedanken, ik kon volledig meepraten met die technicus, die man wist eventjes niet waar hij het had toen ik vragen begon te stellen over KVD, LEX, DSLAM...
Laatst gewijzigd door johnos1 op 23 jul 2013, 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

En die andere klant bij Scarlet, was dat op ADSL?
johnos1
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 jul 2013, 20:06
Bedankt: 2 keer

iRockabizzydilly schreef:En die andere klant bij Scarlet, was dat op ADSL?

Yup, weet wel niet of het ADSL of ADSL2 is.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

johnos1 schreef:Ik heb ook eens gevraagd of ik op dezelfde lus zit als zijn klant, maar dat zou niet het geval zijn!


Normaal is er toch geen sprake van lussen? Alle connecties gaan van klant direct naar centrale zonder ander verkeer te passeren...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

johnos1 schreef:Ahja, dat dacht ik ook, maar was niet volledig duidelijk, vooral omdat ik het vreemd vond dat ik sowieso de TF2007 moest inpluggen.
Het maakt dan waarschijnlijk ook niet uit of ik de modem op de TF2007 aansluit of de NTP2007.
Thanks!

Toch wel:
    - als je de filter gebruikt, moet de modem op de filter aangesloten worden. De aansluitingen op de NTP2007 (2 * RJ11) zijn voor telefonie (verbonden met de groene klemmen).
    - als je de filter niet gebruikt, dan mag je de modem aansluiten op de NTP2007, maar dat doe je normaal alleen als je geen telefonie hebt.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
johnos1
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 jul 2013, 20:06
Bedankt: 2 keer

philippe_d schreef:
johnos1 schreef:Ahja, dat dacht ik ook, maar was niet volledig duidelijk, vooral omdat ik het vreemd vond dat ik sowieso de TF2007 moest inpluggen.
Het maakt dan waarschijnlijk ook niet uit of ik de modem op de TF2007 aansluit of de NTP2007.
Thanks!

Toch wel:
    - als je de filter gebruikt, moet de modem op de filter aangesloten worden. De aansluitingen op de NTP2007 (2 * RJ11) zijn voor telefonie (verbonden met de groene klemmen).
    - als je de filter niet gebruikt, dan mag je de modem aansluiten op de NTP2007, maar dat doe je normaal alleen als je geen telefonie hebt.


Oeps, nu ben ik weer in de war, zonet zei je toch dat zonder de filter, het signaal niet wordt doorverbonden?

Zonder de filter (TF2007), die je inplugt op de NTP2007, wordt het signaal niet doorverbonden naar de blauwe klemmen.


Nuja, het maakt niet uit, ik blijf via de splitter verbinden, ik zou liever alle aandacht naar deze post trekken :)
johnos1
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 jul 2013, 20:06
Bedankt: 2 keer

iRockabizzydilly schreef:
johnos1 schreef:Ik heb ook eens gevraagd of ik op dezelfde lus zit als zijn klant, maar dat zou niet het geval zijn!


Normaal is er toch geen sprake van lussen? Alle connecties gaan van klant direct naar centrale zonder ander verkeer te passeren...


Voor zover ik begrijp zijn de meeste straten een aparte lus.
Dus ik zit op dezelfde lus als mijn buurman, maar niet op dezelfde lus als iemand aan de andere kant van het dorp.

Een lus is een verzameling van heel veel koperpaartjes... dus het gaat eigenlijk wel direct naar de centrale zonder ander verkeer te passeren.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Ah de "bundels" dan waarschijnlijk. Alle verschillende koperparen in een bundel en die zo inderdaad per straat (hoewel dat lang niet altijd de bovengrondse straten volgt) lopen. Het kan dus zelfs perfect zijn dat een buur op een geheel andere bundel zit als u bijvoorbeeld. Moest er een algemeen probleem zijn op die bundel dan zou er vrees ik wel een veel grotere impact zijn.

Maar aangezien het over adsl gaat tweemaal en tweemaal een OLO, moet het toch iets met hun kaarten zijn, iemand?

Van wat ik uit m'n opleiding opnam:
Lus: Telenet; Coaxkabel in een lus dus een lijn waar meerdere aansluitingen/klanten op verbonden zijn en allemaal samenkomen in een lus/kabel
Bundel: Belgacom; een bundel aparte koperparen, onafhankelijk van elkaar en dragen dus niet allemaal zelfde signaal

't is natuurlijk maar terminologie zij het met een toch belangrijk technisch verschil.
Laatst gewijzigd door iRockabizzydilly op 23 jul 2013, 20:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”