Wat is de werkelijke kost overstappen Belgacom naar Telenet?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

vuurvos schreef:
krisken schreef:Ik vergat een nulletje :) zitten op multimode fiber. Dus één fiber = 10gbit/sec. En elke rop heeft 2 fibers.
Eén rop heeft 2 vdsl2 modules, elk bestaande uit 48 klanten.
Nog steeds niet correct krisken. Er zijn inderdaad 2 multimode fibers maar de één is de actieve en de andere de backup. Multimode betekent dat er over één fiber ontvangen en verzenden mogelijk is. Echter, de snelheid is niet 10 Gbit/s maar 1 Gbit/s. Dit per module van 48 klanten. In een ROP kunnen maximaal 2 modules zitten.

Concreet: 1 Gbit/s delen door 48 klanten = 21 Mbit/s. Er gebeurt dus inderdaad overboeking. Wél is het zo dat men begonnen is met nieuwe controller kaarten in de host en in de ROP met een snelheid van 2,5 Gbit/s. Dan komen we dus uit op 53,3 Mbit/s per klant. Op dat moment is er geen sprake meer van overboeking bij de huidige max. snelheden van 50/6. Maar met zowel DLM als met DSM gaan de snelheden in de toekomst wel stijgen naar 60, 70, wie weet ?
Als het 1gbit is, dan is dit geen multimode maar een gewone fiber toch? Multimode kan je tot 100gbit gaan op één enkele fiber.
Was het niet zo dat het een actieve backup betreft? Is mij toch altijd zo wijs gemaakt?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

krisken schreef:Als het 1gbit is, dan is dit geen multimode maar een gewone fiber toch? Multimode kan je tot 100gbit gaan op één enkele fiber.
Er is een verschil tussen kunnen en zijn... voor zover ik weet was het 1 Gbit/s.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 244 keer
Provider

1 GBit 2 aansluitingen, via dwdm optic's, 1 vezel dus.

Maar vergeet niet dat er een paar 100 MBit gebruikt is voor de vaste multicaststreams. Maar als ik de modules zie kan Belgacom indien nodig snel een 2e sfp beginnen gebruiken, interfaces zijn gigabit dacht ik.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”