Windows 8: Ervaringen

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
thepretorian
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 15 keer

bobsys1 schreef:Netwerkje met:
2 stuks Windows XP
2 stuks Windows 7
2 stuks Windows 8

Command prompt -> net view
- werkt op beide XP's. Ze zien alle 8 machines
- wekt op beide Win7's. Ze zien alle 8 machines
- werkt op geen enkele Win 8 machine

Command promt ping + IP of ping + pc naam (DNS)
Werkt op alle 8 machines

Browse Network
XP's zien alle machines
Win 7's zien alle machines
Win8 ziet alleen WIN8 machines.

Ik zie dat deze vraag ook al herhaaldelijk op het Microsoft Windows 8 Networking forum gesteld is maar zonder oplossing.
Werkt zonder problemen hier, kan op de Win8, vista, xp en win 7 zien via dat command prompt.
vuurvos
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

iceke schreef:ik vind de "look" nochtans een van de dingen waarvoor ik zou overstappen, eindelijk geen kermis toestanden meer.
Over smaak en kleur kan je niet discussiëren. Moesten ze nu nog de Win7 look optioneel aanbieden in Win8, ik zou zo overschakelen. Maar neen, gewoon alles er uit slopen.
MClaeys schreef:dat Windows zelf niet meer zo zwaar is vinden veel mensen alleen maar goed!
Win7 op een systeem met Core i5 4 x 3,5 Ghz met 8 GB DDR3 @ 1600 Mhz geheugen én het OS dat op een SSD is geïnstalleerd vliegt anders wel en zou ik bezwaarlijk "zwaar" willen noemen.
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

MClaeys schreef: Windows 8 is trouwens te koop voor 30 euro (kan je niet echt voor sukkelen, na nieuwjaar stijgt de prijs naar dezelfde prijs als Windows 7). De Media Center upgrade is momenteel gratis.
Is dit een volledige versie of moet je updaten van windows 7? 29.99€ scheur je niet bepaald u broek aan ;) Heb men 7 meer betaald. Zo is de laptop ook "legitiem".
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Het is een upgrade, maar met een minor tweak kan het ook als gewone installatie gebruikt worden (effe Googlen naar install Windows 8 without key en dan key na installatie ingeven). De prijs stijgt na nieuwjaar naar dezelfde prijs als Windows 7 (op 1 februari dacht ik). Als er Windows 7 op je pc staat is het trouwens sowieso mogelijk om de upgrade voor een clean install te gebruiken, hij "onthoud" tijdens de installatie dat er reeds een OS aanwezig was :).
vuurvos schreef:
iceke schreef:ik vind de "look" nochtans een van de dingen waarvoor ik zou overstappen, eindelijk geen kermis toestanden meer.
Over smaak en kleur kan je niet discussiëren. Moesten ze nu nog de Win7 look optioneel aanbieden in Win8, ik zou zo overschakelen. Maar neen, gewoon alles er uit slopen.
MClaeys schreef:dat Windows zelf niet meer zo zwaar is vinden veel mensen alleen maar goed!
Win7 op een systeem met Core i5 4 x 3,5 Ghz met 8 GB DDR3 @ 1600 Mhz geheugen én het OS dat op een SSD is geïnstalleerd vliegt anders wel en zou ik bezwaarlijk "zwaar" willen noemen.
Tuurlijk vliegt dat, maar Windows 8 vliegt zonder die tierlantijntjes nog meer = meer resources voor andere zaken. Vista was enorm log en daar kregen ze enorm veel slechte reacties op, sindsdien ligt de focus deels op het steeds minder zwaar maken van Windows.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 451 keer

Ik merk wel dat win8 gelijk men batterij een uurtje extra geeft, mogelijk betere performance settings, maar alles gewoon default gelaten zoals in win7
tendonsie
Pro Member
Pro Member
Twitter: tendonsie
Uitgedeelde bedankjes: 653 keer
Bedankt: 40 keer
Contacteer:

TiTanium schreef:
MClaeys schreef: Windows 8 is trouwens te koop voor 30 euro (kan je niet echt voor sukkelen, na nieuwjaar stijgt de prijs naar dezelfde prijs als Windows 7). De Media Center upgrade is momenteel gratis.
Is dit een volledige versie of moet je updaten van windows 7? 29.99€ scheur je niet bepaald u broek aan ;) Heb men 7 meer betaald. Zo is de laptop ook "legitiem".
Legale versie. Windows 7 of Vista is vereist stond er bij mij.

De code krijg je gewoon in je mailbox en op het scherm te zien. ISO download en op DVD brandbaar.

Officiële site, dus zeker legitiem ;)

Voor de prijs moet je het zeker niet laten, en erna natuurlijk een Windows 8 starttoets programma installeren ;)

@Tim: batterij hmm ga ik ook even testen, dat lijkt me ook een mooi pluspunt!
TiTanium
Moderator
Moderator

Begint al goed :(, downloaden mislukt na aankoop.
Poging 2 :)
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

bobsys1 schreef: Browse Network
XP's zien alle machines
Hier ook een mix van XP Pro, W7 HP en W8 Pro, maar helemaal geen probleem. Wanneer ik Network open in W8, ziet hij gewoon alle machines. Zitten wel allemaal in dezelfde Workgroup.
TiTanium
Moderator
Moderator

Geïnstalleerd op notebook (aspire 5920).
De programma's die via de tiles worden opgestart xbox video, muziek en dergelijke vind ik teleurstellend. De livetiles vind ik dan weer zeer goed omdat je veel informatie kan krijgen in 1 opslag. Het is snel opgestart en snel afgesloten (staat op een mechanische schijf). Het rare vind ik wel als ik afsluit, men notebook eerst luttele seconden in "slaapmodes" pinkt om dan zijn eigen uit te schakelen. Ik ga alles verder testen en men ervaringen delen. Nu ben ik begonnen met het mediacenter gedeelte gratis te downloaden.
Ieder geval blijft de windows 8 op men notebook staan. De batterij gaat ook gevoelig langer mee dan de vorige windows.
thepretorian
Pro Member
Pro Member

Nog mensen met problemen met het opladen van hun batterij? Sinds windows 8 kan ik mijn batterij niet meer opladen wanneer ik de AC insteekt. Er komt dan "plugged in, not charging". Ik moet dan een reeks handelingen doen zoals dit alvorens het wilt opladen:

Disconnect AC
Shutdown
Remove battery
Connect AC
Startup
Under the Batteries category, right-click all of the Microsoft ACPI Compliant Control Method Battery listings, and select Uninstall (it’s ok if you only have 1).
Shutdown
Disconnect AC
Insert battery
Tot hier begint de batterij terug te laden, maar zodra ik de laptop terug aanzet dan stopt het laden.
Connect AC
Startup

Maar bij de volgende reboot heb ik terug prijs. Dus is er toch wel een probleem met de driver/controler die batterij laden regelt.
Haal ik bijvoorbeeld de batterij eruit wanneer de laptop aanstaat en steek ik hem daarna terug in krijg ik lekker de melding dat ie de batterij niet kan detecteren.
Laptop zelf is nog maar 5 maanden oud.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Regelen ze batterijladen met een driver dan? :eek: Dan zou een batterij niet kunnen opladen als je laptop af staat :? Volgens mij eerder een hardwaredefect ofwel detecteert Windows 8 het gewoon fout en laad hij wel op (had Windows 7 bij mij een tijdje, bij Windows 8 geen enkel probleem hier :) )
thepretorian
Pro Member
Pro Member

Blijkbaar wel, want wanneer je de ACPI driver verwijderd dan verdwijn de batterij icoontje rechts ook al steekt de batterij er nog in. Meestal als je de AC verwijderd dan dimt je scherm enzo. Niet als de ACPI battery driver verwijderd is, dan denkt de PC dat die op AC steekt...

Denk geen hardware fout, aangezien ik na die handelingen de batterij terug kan opladen wanneer de PC uitstaat. Zodra deze terug aanstaat dan stopt ie en wilt het niet meer herladen tot dat ik terug al die dingen doe.

EDIT:
Ik herinner mij dat er een compatibiliteit probleem was met HP Power Manager(programma om je verbruik te regelen) bij Win8 tijdens de check. Heb het eens verwijderd, en ja hoor! De batterij laadt weer. Dus toch een conflict met een driver.

Bij Vista had ik ook zo'n probleem met ZoneAlarm toen, om de haverklap een BSOD op een HP laptop.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Batterijen hebben, voor zover ik weet, inderdaad een controller die door Windows aangesproken kan worden. Daardoor kan het OS bvb vragen hoeveel de batterij nog opgeladen is, of ze aan het laden is (en/of geladen kan worden), enz... Ik denk echter niet dat het OS kan aansturen of de batterij moet laden of niet, want dat stukje elektronica moet - zoals MClaeys al aangeeft - ook blijven werken zelfs als de laptop uit staat.

Ik zou dus gewoon eens de laptop in uit-stand een hele nacht laten laden zodat hij normaal zeker een volle batterij heeft. Dan eens beginnen werken puur op batterij en zien wat Windows rapporteert. Als dat normaal is, dan bij 50% of zo, eens de lader er terug op en zien of Windows idd zegt dat hij ingeplugd is en niet laadt, en dan afwachten of hij effectief niet laadt (i.e. percentage gaat nog verder naar beneden).
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

thepretorian schreef: EDIT:
Ik herinner mij dat er een compatibiliteit probleem was met HP Power Manager(programma om je verbruik te regelen) bij Win8 tijdens de check. Heb het eens verwijderd, en ja hoor! De batterij laadt weer. Dus toch een conflict met een driver.
Geen brol van HP installeren, dat heb ik al geleerd van zodra ik de mijne kocht :p Tis misschien omdat ik hun brol niet installeer dat ik er zelden problemen met had :banana:
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

nochtans al die brol van HP staat geinstalleerd bij mij van reeds onder W7
en nog geen enkel probleem gehad zelf nu ook niet onder W8 !
thepretorian
Pro Member
Pro Member

Bij mij stonden die ook al onder W7. Blij dat ik hem nu niet moet terugsturen voor herstelling moest het een hardware probleem geweest zijn.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

jackho schreef:nochtans al die brol van HP staat geinstalleerd bij mij van reeds onder W7
en nog geen enkel probleem gehad zelf nu ook niet onder W8 !
Mijn laptop is een zakelijke uit het Vista tijdperk, die brol heeft me toen 2 harde schijven gekost en een pak bluescreens. Zonder die brol bleef alles wel goed werken, zelfs onder Vista. Ik trok dus mijn conclusies, sneltoetsen etc... ben nog niks tegengekomen dat niet werkt zonder die drivers en services dus zo veel nut hadden ze blijkbaar niet.
jackho
Elite Poster
Elite Poster

Inderdaad die gebruik ik ook niet,
'k wilde alleen maar aantonen dat het niet op ieder HP laptop voor problemen zorgt.

mvg
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 92 keer

Ik ben heel tevreden van al de HP laptops.

Maar het eerste wat ik doe voor ik deze laptops doorgeef is alle tools van HP eraf zwieren.
HP Protecttools zijn nog de ergste, die vingerscanner moeten ze dan ook niet gebruiken...
En dan al die games die installed staan en power manager en wifi manager man man man...

PS: Deze software is NIET geïnstalleerd op een Ultra Book met SSD van HP (Spectre XT Pro) anders was mijn 128gig sdd direct vol :)
Afbeelding
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Ik ben ook erg tevreden van HP hoor, gewoon niet van de tools. Sommige schijven kunnen HP 3D driveguard niet af waardoor ze gewoon vast zitten van het ene moment op het andere (en dus kapot zijn).
Windows herkent zelf de vingerscanner, dus met de ingebouwde credentials gaat het veel beter :P enige handige tool was om je bios aan te passen vanuit Windows, maar dat zat in een veel zwaardere tool dus het installeren niet waard :)

Sent from my Lumia 900 using Board Express
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Clean install, download daarna alle drivers van de fabrikant website, installeer ontbrekende drivers via configuratiescherm en niet via het driver installatie programma.

De drivers van hp zijn allemaal xxx.exe die je makkelijk kan uitpakken met winrar...
jackho
Elite Poster
Elite Poster

kan je nu een clean install doen zonder problemen van een ISO gemaakte file
die je tijdens de upgrade procedure aangemaakt hebt ?
TiTanium
Moderator
Moderator

Ik heb via de upgrade assistentie gekozen voor iso aanmaken. Heb hiermee een clean install kunnen uitvoeren ;)
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

ik heb de .wim naar een .vhd gedeployed in die in m'n bootmenu gezet, simpel :)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
jackho
Elite Poster
Elite Poster

Wat wil dit nu allemaal zeggen ?

ik heb wel mijn TO tijdens het WKD :P
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

WIM file ==> originele image opgeleverd door Microsoft
VHD ==> Virtual harddisk waarmee je een virtuele machine/server booten (Microsoft variant van de vmdk file bij VMware moest je daar meer in thuis zijn)

Ik heb trouwens een installatie via ISO gestart vanop Win7. De optie "niks bewaren" aangevinkt, en daarmee is Win8 goed geïnstalleerd, maar mijn oude Win7 folder is gewoon gerenamed naar windows.old. Op zich makkelijk om deze optie te bewaren, maar een iets duidelijkere omschrijving van "niks bewaren" was toch niet slecht geweest: een korte uitleg dat er geen profielen, settings,... bewaard blijven maar de oude windows installfolder dus wel!

Oh ja, wat wil jouw laatste zin trouwens zeggen? TO tijdens WKD? Technologische Opvoeding tijdens het Weekend? :-)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Een wim-file is volgens mij gewoon eender welke image. Ik heb immers net backup images gemaakt van mijn nieuwe W8 setups en dat waren ook telkens wim-files die aangemaakt werden.

Verder ben ik het wel met je eens dat de uitleg iets ruimer mocht tijdens install. Ik had ook eerst alles gebackupt en weg-gecopieerd maar dat bleek helemaal niet nodig omdat de volledige vorige Windows omgeving terug te vinden was in windows.old.

Ik ben wel aangenaam verrast over hoe vlot W8 wel installeert als upgrade, ook bij een W7 upgrade. Zo had ik W7 op een netbook die vooral via mijn desktop bediend wordt adhv Synergy. Tijdens de upgrade kon ik gewoon die netbook blijven bedienen met Synergy.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Iemand al een combinatie desktop/smartphone of tablet getest ? bieden extra W8 toestellen een meerwaarde ?
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Raar probleem: ik heb Internet Explorer 10 unpinned als Start-menu-app en pinned to task bar, maar nu slaag ik er dus niet meer in om IE als metro-app te doen lopen... Hoe krijg ik die daar terug? :)
NickG
Elite Poster
Elite Poster

Tomby schreef:Een wim-file is volgens mij gewoon eender welke image. Ik heb immers net backup images gemaakt van mijn nieuwe W8 setups en dat waren ook telkens wim-files die aangemaakt werden.
Klopt! Volledigheidshalve had ik moeten zeggen dat het staat voor "Windows Imaging File", Microsofts oplossing om een image van iets te maken (of dat nu een soort backup is of de originele image die gebruikt wordt om het OS te installeren maakt niet uit, vanalles is mogelijk :-D).

@Meon: rechtsbeneden in "All Apps" in Metro, dan IExplore weer "pinnen" in Metro geen optie? (heb hier geen Win8 beschikbaar, de oplossing komt dus uit mijn geheugen en erg beperkte parate kennis van Win8)
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

meon schreef:Raar probleem: ik heb Internet Explorer 10 unpinned als Start-menu-app en pinned to task bar, maar nu slaag ik er dus niet meer in om IE als metro-app te doen lopen... Hoe krijg ik die daar terug? :)
IE werkt enkel in Metro als hij de standaardbrowser is om een of andere reden. Gewoon in Metro zoeken naar IE (dus gewoon Internet Explorer beginnen typen) en dan die kiezen en pinnen denk ik dat wel zal helpen :)
jackho
Elite Poster
Elite Poster

@NickG bedankt voor je uitleg

" Oh ja, wat wil jouw laatste zin trouwens zeggen? TO tijdens WKD? Technologische Opvoeding tijdens het Weekend?"

Nee, daarvoor heb je al een hoge opleiding nodig :wink:
staat gewoon voor "Tuin Omspitten tijdens het Weekend" :-D

mvg,
jackho
Elite Poster
Elite Poster

Een andere vraag,
kan je gemakkelijk na een een upgrade van W7 Pro naar W8 Pro
een stap terugzetten naar W7 Pro ?
NickG
Elite Poster
Elite Poster

Neen, is volgens mij niet mogelijk. Als het al mogelijk is zal het zeker niet eenvoudig zijn, want 't zal zelf bricoleren worden vrees ik :-)
De backup in de .old folder is er enkel om files en folders te kunnen recupereren, niet om de upgrade terug te draaien. Wat je wel kan doen is voor de upgrade een image nemen van je Win7 systeem die je eventueel later kan terugzetten.
jackho
Elite Poster
Elite Poster

Ik dacht dat ik ooit eens gelezen had op één of ander site dat W8 ging voorzien in een downgrade optie.
Maar wat ze daar juist mee bedoelden en hoe dit zou moeten weet ik ook nog niet !
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Dat was enkel voor fabrikanten dacht ik, die gratis een Windows 7 installatiecd mogen mee leveren met een computer met Windows 8 of zoiets. Maar ik kan me vergissen.

Sent from my Lumia 900 using Board Express
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Zijn er hier nog die problemen hebben om hun foto's of muziek die op een NAS staan beschikbaar te krijgen in de metro apps.
Het lukt me wel om deze te tonen in de bibliotheken, maar niet in de metro apps.
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 32 keer

Tomby schreef:
bobsys1 schreef: Browse Network
XP's zien alle machines
Hier ook een mix van XP Pro, W7 HP en W8 Pro, maar helemaal geen probleem. Wanneer ik Network open in W8, ziet hij gewoon alle machines. Zitten wel allemaal in dezelfde Workgroup.
Ik had beloofd hierop terug te komen.
Het is weliswaar opgelost maar er blijft een reuzengroot vraagteken......
Na het hele internet te hebben afgeschuimd en een paar honderd bladzijzen en instructies te hebben gelezen bleef het phenomeen hardnekkig bestaan.
Uiteindelijk, na pure frustratie een ingeving gehad. Ooit ergens gelezen dat bij het opzetten van een home netwerk voor WIN7 machines de werkgroep verplicht HOME moet zijn. Ik heb nooit een home netwerk (in de zin van wat MS bedoeld) opgezet of willen opzetten want ik wilde altijd alle machines zien en niet alleen die WIN7's.
Anderzijds heeft MS voor diverse OS zijn default werkgroep naam al een paar keer gewijzigd en tenslotte is het nu eenmaal (sinds windows for workgroups) een steevaste gewoonte van mij geweest om alles wat mij onder handen kwam altijd en overal steeds de werkgroepnaam HOME te gebruiken. Tot en met WIN7 nooit enig probleem mee gehad. Dus sinds een week of twee WIN8 gebruikt en vanzelfsprekend die machines ook de werkgroepname HOME gegeven precies zoals de XP's en de WIN7's in datzelfde netwerk. En voila dat pikt WIN8 dus niet. Of je wél of niet een Microsoft home netwerk hebt opgezet doet er plots niks meer toe. Dan zien de WIN8 machines alleen elkaar en niet de rest. Sterker nog dat het commando "net view" op al die WIN8 machines dan steevast weigert te werken met een error 53.
Na alle machines in een groep BOBSYS te zetten loopt het gewoon als vroeger.

Voor hen die hier gemeld hebben dat het bij hun allemaal wél werkte.... kijk naar uw werkgroep naam... die kan vanalles zijn maar gegarandeerd niet HOME.
En probeer dan maar eens alles in een groep met de naam HOME te zetten . Het zal wel fout lopen op de WIN8 terwijl het op alle anderen geen barst uitmaakt.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Nog een paar opmerkingen.
Op geregelde tijdstippen kraakt de dvd drive, heb dit op meerdere toestellen, geen idee hoe dat komt.
In sommige app's kan je met de muis raar rechts scrollen door helemaal naar de rechtse kant te gaan, bij andere moet je dan weer onderaan klikken. Uniform is de bediening helemaal nog niet dus.
De back button van firefox en chrome staan links boven zodat je regelmatig op je desktop tercht komt ipv op een eerdere pagina. (Chrome doet trouwens nogal raar)
Laatst gewijzigd door iceke 12 nov 2012, 12:29, in totaal 1 gewijzigd.
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 32 keer

iceke schreef:Nog een paar opmerkingen.
De tool psexec.exe van Sysinternals, wat ik al jaren gebruik om iedere PC in het netwerk automatisch een full image backup te laten sturen naar een welbepaalde harde schijf, werkt helemaal niet meer.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”