Ik heb hier niet alles gelezen maar heb er wel beetje ervaring. Daarom enkele opmerkingen
-QoS werkt wel!! Maar je moet het begrijpen. Je moet je inlezen. Heb je daar geen tijd of geen zin voor dan moet je het werk laten doen door iemand die daar wel de nodige kennis heeft. Zoniet, zal het nooit goed werken.
-Met Pfsense heb je niet de mogelijkheid om type queue te kiezen geloof ik. Of je hebt toch niet de mogelijkheid om de "lengte" ervan in te stellen. Dit moet je wel kunnen, wil je afdoent torrent verkeer kunnen beperken.
-DD-wrt. Pfff kun je ook niet goed configureren
-L7 filter. Werkt niet altijd even goed. Toch niet voor skype en torrent verkeer.
-Fritzbox. QoS niet genoeg te configureren
-Gargoyle: ook niet configureerbaar genoeg en werkt met IMQ

. Hopelijk maken ze rap gebruikt van OpenWrt thrunk versie waardoor het niet nodig is IMQ te gebruiken.
-Gebruik IMQ niet op openWrt of DD-wrt of etc. De code zou niet efficiënt geschreven zijn waardoor het aantal connecties en BB beperkt blijven. De ontwikkelaar nbd heeft een package toegevoegd aan OpenWrt waardoor het wel mogelijk is inkomend verkeer te shapen zonder IMQ. En het werkt goed hoor

.
Ik heb mijn eigen scriptje geschreven in OpenWrt en hier thuis kunnen we tegelijk skypen, internetten, downloaden (torrent, usenet) en bellen via VoIP zonder problemen. Geen latency voor VoIP, en skype, internetten krijgt voorrang op torrent en etc. We hebben wel maar een 5Mbit/512kbit lijn maar het principe blijft hetzelfde voor meerdere gebruikers en een snellere snelheden. Je router moet dan wel genoeg CPU power en RAM hebben natuurlijk.
Wil je gewoon zorgen dat alle mensen een gelijke bandbreedte krijgen zonder dat de latency belangrijk is dan kun je dit eenvoudig doen door een RED download queue te gebruiken. Je moet er dan wel voor zorgen dat de de snelheid instelt op ongeveer 80% van de lijnsnelheid. Enkele dagen geleden is er in openWRT een package toegevoed waardoor het mogelijk een nieuwe queue te gebruiken die ook rekening houd met de latency. Hierdoor zou het volstaan HTB te gebruiken met 1 queue om zowel latency laag te houden en de bandbreedte te verdelen.
PS: ik kende niets van linux en QoS maar heb mijzelf verplicht om me eerst wat in te lezen zodat we thuis gebruik konden maken van VoIP tezamen met torrent verkeer en webbrowsen.
Tom