Pagina 2 van 2

Re: Telecomwet

Geplaatst: 12 okt 2012, 18:27
door xenne
dat is zoals ik het begrijp, maar dat komt niet overeen met de stelling van mobistar/belgacom... deze spreken van een betaalde opzegtermijn

Re: Telecomwet

Geplaatst: 13 okt 2012, 10:46
door williamh
Stel je verstuurd een opzeg per email op 15 okt. en je kiest als einddatum 22 okt., dat zou dan niet door de operater kunnen betwist worden?
Iemand van de Userbasers die al een poging heeft gewaagd en dit even kan verduidelijken?
Ik vind het altijd nuttig dat je al enige informatie hebt voor je naar een klantendienst belt, kwestie om wat weerwerk te bieden tegen hun soms ontwijkende antwoorden.
M.v.g.

Re: Telecomwet

Geplaatst: 13 okt 2012, 10:51
door skipper
Je hebt volgens mij steeds een probleem bij een overstap met nummeroverdracht. Het is dan immers je nieuwe provider die de opzeg bij je oude provider moet doen.

Verstuurd van mijn GT-S5570 met Tapatalk

Re: Telecomwet

Geplaatst: 13 okt 2012, 11:31
door xenne
bij portatie, als de éne service stopt, begint de andere... je zal dus nooit 2x betalen... als de operators geen onwettige opzegtermijn van 30 dagen hadden tenminste

Re: Telecomwet

Geplaatst: 13 okt 2012, 11:36
door fvhbrugge
finchy schreef:Toen belde ik naar Mobistar met de vraag wat er precies verandert en zij zeiden mij eerst dat er niets verandert voor de lopende contracten. Wanneer ik sprak over de bewuste mail, werd het heel stil waarnaar niemand bij mobistar (dixit) wist hoe het juist in mekaar zat. Ik moest nog maar eens terugbellen begin
Voor contracten met een "gratis product" kunnen ook opgezegd worden MAAR OPGELET is er wel nog een addertje onder het gras:
Zie artikel 111 (laatste zinnen)http://www.bipt.be/showdoc.aspx?objectID=949&lang=nl

"Van de consument of een abonnee die over niet meer dan vijf oproepnummers beschikt en die kosteloos of tegen een lagere prijs een product heeft verkregen waarvan de verkrijging gebonden was aan het inschrijven op een abonnement van bepaalde duur, mag bij de vroegtijdige beëindiging van het contract een bijkomende schadevergoeding gevorderd worden, die echter niet hoger mag zijn dan de restwaarde van het product op het ogenblik van de beëindiging van het contract, bepaald overeenkomstig artikel 108, § 1, e), laatste streepje.]1"

Sowieso logisch dat je een gsm zogezegd "gratis" of voor 1 Euro dat je die niet zomaar krijgt.
In de wet staan er echter ook nog merkwaardigheden omdat de tekst her en der nog altijd verwijst naar contractduur van maximaal 24 maanden in plaats van 6 maanden.
Dit heeft tot gevolg dat er toch nog altijd contracten van 2 jaar kunnen aangeboden worden, waarbij de "gratis" apparatuur als een zwaard van Damocles boven de abonnee zijn hoofd hangt.
Krijg je een decoder (waarde bijv. officieel 240 Euro) dan is de schade vergoeding na 6 maaanden: 240 / 24 x 18 = 180 Euro.

De nieuwe Telecomwet is dus sowieso bedrieglijk voor de klant immers de wet moest de maximum termijn op 6 maand gezet hebben.

Benieuwd hoeveel klanten voor de zoveelste keer in de val van de telecom bedriegers gaan lopen. :bang:

Re: Telecomwet

Geplaatst: 24 okt 2012, 23:46
door philippe_d
Naast de mededeling in juni dat Telenet de contractduur voor alle abonnementen heeft afgeschaft (mits enkele uitzonderingen zoals contentpakketten: 6 maanden en gratis gsm's : restwaarde), heeft Telenet nu ook op hun blog vermeld met welke verschillende methodes je gemakkelijk je abonnement kan opzeggen:

http://blog.telenet.be/2012/10/gemakkel ... j-telenet/

Noteer ook dat er geen enkele opzegtermijn meer is (dus ook niet één maand zoals sommige andere providers adverteerden)

Re: Telecomwet

Geplaatst: 24 okt 2012, 23:53
door q-tec
Noteer ook dat er geen enkele opzegtermijn meer is (dus ook niet één maand zoals sommige andere providers adverteerden)
Begrijp ik het goed als ik zeg: ik verstuur de brief op 24/10 en ik geef aan dat ze mij mogen afsluiten 29/10?
Eenmaal de vdsl er ligt en werkt kan de brief in de post en asap afsluiten. :-)

Re: Telecomwet

Geplaatst: 25 okt 2012, 06:29
door metal
ik vind het toch allemaal raar in elkaar zitten hoor. Bij belgacom zouden ze die 6 maanden ook afgeschaft hebben heb ik gehoord. Maar dan alleen voor contracten die na de 7de maand van dit jaar afgesloten zijn. ik heb het mijne in dr 6de maand afgesoten maar zou graag terug naar telenet gaan omdat deze toch interessanter is geworden voor mij. moet ik nu wachten tot de 6de maand van volgend jaar (omdat dit toen een jaarcontract was) of kan dit al vanaf januari? want nu onmiddelijk al nog wel niet gaan zeker?

[Afbeelding Post made via mobile device ]

Re: Telecomwet

Geplaatst: 25 okt 2012, 08:42
door raf1
Twee belangrijke principes in onze rechtstaat:
1. Iedereen is gelijk voor de wet. Of dat nu Belgacom, Telenet, Scarlet, EDPnet, Dommel of uzelf is.
2. Elke Belg wordt geacht de wet te kennen. (Of zich te laten adviseren door iemand die de wet kent.)

Dus, als je gebruik wil maken van die nieuwe wet zal je die wet moeten begrijpen. Volgend zinnetje is volgens mij wel duidelijk om te begrijpen:

- Elk telecomcontract kan schriftelijk via e-mail/brief en zonder opzegtermijn kosteloos stopgezet worden na 6 maanden. Zo simpel is het.

Meer informatie over de telecomwet op http://www.belgium.be/nl/nieuws/2012/ne ... comwet.jsp

Concreet: Elk telecomcontract dat vóór 25 april 2012 is getekend, is sinds vandaag kosteloos en onmiddellijk stop te zetten.

Re: Telecomwet

Geplaatst: 25 okt 2012, 09:41
door fieldoxide
Ik heb een jaarcontract getekend bij Belgacom (pack) dat loopt tot 8 mei 2013 . Concreet wil dit dan zeggen dat ik vanaf 9 november volgende maand (na 6 maanden) kosteloos kan opzeggen of zie ik dat verkeerd ?

Re: Telecomwet

Geplaatst: 25 okt 2012, 09:45
door LPS
Dat zijn idd 6 maanden dus kan idd kostenloos opgezegd worden via mail/brief.

Re: Telecomwet

Geplaatst: 25 okt 2012, 13:29
door xenne
maar bij belgacom is er dus wel nog altijd een opzegtermijn van één maand, dit staat wel zo niet in de wet, dus daar zou je naar ombudsdienst mee kunnen gaan want onwettig

Re: Telecomwet

Geplaatst: 25 okt 2012, 13:33
door LPS
Belgacom zegt dat er een opzegtermijn is van een maand, maar er is er geen want het mag niet. Die passage vervalt dus.

Re: Telecomwet

Geplaatst: 25 okt 2012, 13:58
door xenne

Code: Selecteer alles

Moet u een verbrekingsvergoeding betalen bij het opzeggen van uw contract?
Kijk na of u een verbrekingsvergoeding dient te betalen. Er geldt sowieso een vooropzeg van 1 maand (30 kalenderdagen). Deze termijn geldt vanaf de datum dat u uw aanvraag doet
overal spreken ze van een minimale opzeggingstermijn van 30 dagen, dus ik veronderstel dat ze deze ook aanrekenen? aan de klant dan om in beroep te gaan?

Re: Telecomwet

Geplaatst: 25 okt 2012, 14:15
door raf1
De operatoren zijn in de fout, de wet is klaar sinds mei 2012 en pas ingevoerd vanaf oktober 2012. Ze hebben dus genoeg tijd gehad om al hun teksten aan te passen.
Voor wie twijfelt: Operatoren lappen telecomwet aan hun laars

Re: Telecomwet

Geplaatst: 25 okt 2012, 14:19
door xenne
is geen kwestie van teksten aanpassen, dit is gewoon de huidige situatie bij belgacom... dit wordt ook nog open en bloot gecommuniceerd door oa Eva

bij telenet was het blijkbaar wel kwestie van tekst aan te passen, is nu blijkbaar in orde (zie post philippe)

Re: Telecomwet

Geplaatst: 25 okt 2012, 14:23
door wied
Iemand ergens al een email-adres gevonden om op te zeggen bij Belgacom?

Re: Telecomwet

Geplaatst: 25 okt 2012, 14:25
door xenne
een mailadres is er niet, wel een webformulier :
http://support.nl.belgacom.be/app/stati ... tention/nl

Re: Telecomwet

Geplaatst: 25 okt 2012, 14:48
door LPS
xenne schreef:overal spreken ze van een minimale opzeggingstermijn van 30 dagen, dus ik veronderstel dat ze deze ook aanrekenen? aan de klant dan om in beroep te gaan?
Mij lijkt het eerder een kwestie van op te zeggen en gewoon niet te betalen en alle communicatie (ivm aangerekende opzegvergoeding van 30 dagen) te negeren. Ik zou geen tijd steken in het in beroep gaan etc.

Re: Telecomwet

Geplaatst: 25 okt 2012, 14:55
door philippe_d
raf1 schreef:Meer informatie over de telecomwet op http://www.belgium.be/nl/nieuws/2012/ne ... comwet.jsp
Concreet: Elk telecomcontract dat vóór 25 april 2012 is getekend, is sinds vandaag kosteloos en onmiddellijk stop te zetten.
Ik begrijp volgende passage uit de telecom wet niet goed:
De nieuwe wet eist vanaf nu de uitdrukkelijke en schriftelijke (brief of e-mail) toestemming van de abonnee in geval van contractwijziging door de operator. Hierbij zijn er twee mogelijkheden:
  • De abonnee geeft zijn schriftelijke toestemming om het lopende contract te vervangen door een contract van bepaalde duur. Dit contract kan enkel voor de vervaldatum worden opgezegd door middel van de betaling van een schadevergoeding waarvan het bedrag aan de abonnee wordt meegedeeld.
  • De abonnee geeft zijn akkoord met de wijziging van het oorspronkelijke contract door de operator niet. Het originele contract blijft van kracht en zal op de vervaldatum worden omgezet in een contract van onbepaalde duur dat gratis en op ieder ogenblik kan worden opgezegd op voorwaarde dat een opzegtermijn van maximum 2 maanden wordt in acht genomen.
Als de operator een contractwijziging voorstelt, en de klant accepteert dat niet, dan blijft het origineel contract van 6 maand lopen, maar je moet het 2 maand op voorhand opzeggen? Vanwaar komt die 2 maand vooropzeg hier plots? :-(

Re: Telecomwet

Geplaatst: 25 okt 2012, 14:57
door raf1
xenne schreef:is geen kwestie van teksten aanpassen, dit is gewoon de huidige situatie bij belgacom...
Tja, als je dit zo ziet, dan is de huidige situatie bij Belgacom compleet illegaal.

Re: Telecomwet

Geplaatst: 25 okt 2012, 15:07
door philippe_d
Zolang Belgacom geen kosten aanrekent voor het niet repecteren van hun (éénzijdig opgelegde) opzegtmijn, is eigenlijk niets aan de hand.
Met andere woorden: de facturatie mag maar lopen tot op de dag dat jij als opzegdag opgegeven hebt.

Re: Telecomwet

Geplaatst: 25 okt 2012, 15:43
door xenne
dat lijkt me dan weer niet in overeenstemming met de definitie van "opzegmijn"

soit, zal het binnenkort eens uittesten

Re: Telecomwet

Geplaatst: 25 okt 2012, 15:47
door jackho
@ wied
zie ook eens hier

Re: Telecomwet

Geplaatst: 25 okt 2012, 16:07
door wied
hartelijk dank voor jullie (snelle) reacties...

Re: Telecomwet

Geplaatst: 25 okt 2012, 16:49
door Avenger 2.0
Doet me denken aan Mobistar die bij de ontvangst van men opzegbrief besluit om mijn Internet Multi Relax maar een maand voor de aangevraagde datum (vervaldag na 1 jaar) in de brief op te zeggen omdat ik toch maar zes maanden moest blijven. Ze vergeten wel dat ik dan mijn gratis wifi modem volledig moet terugbetalen. Doet een mens het eens volgens de regels en met hun eigen opzegbrief, verknoeien ze het zelf nog. Ze zijn daar hun klanten blijkbaar ook graag snel kwijt...

Re: Telecomwet

Geplaatst: 25 okt 2012, 17:12
door raf1
philippe_d schreef:Als de operator een contractwijziging voorstelt, en de klant accepteert dat niet, dan blijft het origineel contract van 6 maand lopen, maar je moet het 2 maand op voorhand opzeggen? Vanwaar komt die 2 maand vooropzeg hier plots? :-(
Die 2 maand komt van artikel 82 van de wet van 6 april 2010 betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming. Dit is de maximum toegelaten opzegtermijn bij elk contract tussen een consument en een onderneming.
Maar specifiek voor telecomcontracten is die clausule alleen van toepassing als dit niet in tegenspraak is met de andere clausules uit de telecomwet.

Re: Telecomwet

Geplaatst: 25 okt 2012, 20:03
door williamh
Hallo,

Huidige situatie: Digi TV bij Telenet, Internet+Tel bij Base (Home Pack 4).
Vandaag aanvraag gedaan bij Telenet voor Basic Shake.
Daar ik nummerbehoud wil kan ik blijkbaar zelf mijn contract bij Base niet opzeggen, dit moet gebeuren door Telenet.
Ben toch niet zeker i.v.b. met internet, dit zit nl. samen in één pakket, geld de opzeg van de telefoon dan voor het ganse pakket of moet ik dit zelf opzeggen bij Base.
Klantendienst van Telenet bevestigd dit, doch in de Alg. voorw. van Base vind ik volgend: "Indien KPNGB of de Klant beslist om een Dienst die deel uitmaakt van een Pack te beëindigen, worden alle Diensten die deel uitmaken van het Pack automatisch beëindigd op het zelfde moment"
Voorlopig wacht ik tot Internet + Tel. door Telenet zijn geïnstalleerd, dan toch zelf Internet Base opzeggen?

M.v.g.

Re: Telecomwet

Geplaatst: 03 jan 2013, 15:14
door xenne
LPS schreef:
xenne schreef:overal spreken ze van een minimale opzeggingstermijn van 30 dagen, dus ik veronderstel dat ze deze ook aanrekenen? aan de klant dan om in beroep te gaan?
Mij lijkt het eerder een kwestie van op te zeggen en gewoon niet te betalen en alle communicatie (ivm aangerekende opzegvergoeding van 30 dagen) te negeren. Ik zou geen tijd steken in het in beroep gaan etc.
ik heb op 31/12 mobile internet comfort opgezegd na ongeveer 5 maanden gebruik (de eerste vier maanden was aan promotarief). telefonisch opgezegd en onmiddellijk laten ingaan. nog dezelfde dag werkte de simkaart niet meer en was het produkt uit e-services verdwenen. vandaag ook brief met de bevestiging van de opzeg. er is op geen moment gesproken van een opzegtermijn van 30 dagen, staat ook niets van in de brief. dus ik veronderstel dat deze opzeg zeer vlot en correct verlopen is en dat belgacom zich wel degelijk houd aan de nieuwe telecomwet. ik moet natuurlijk nog de factuur afwachten, maar via e-services zie ik toch geen kosten staan ...

Re: Telecomwet

Geplaatst: 03 jan 2013, 17:20
door jackho
Toch ook al van zeer veel mensen gehoord dat het opzeggen bij Belgacom zeer correct verloopt en
deze hebben natuurlijk ook geen reden om naar een forum te zoeken om hun problemen op te lossen !

Re: Telecomwet

Geplaatst: 03 jan 2013, 20:18
door williamh
williamh schreef:Hallo,

Huidige situatie: Digi TV bij Telenet, Internet+Tel bij Base (Home Pack 4).
Vandaag aanvraag gedaan bij Telenet voor Basic Shake.
Daar ik nummerbehoud wil kan ik blijkbaar zelf mijn contract bij Base niet opzeggen, dit moet gebeuren door Telenet.
Ben toch niet zeker i.v.b. met internet, dit zit nl. samen in één pakket, geld de opzeg van de telefoon dan voor het ganse pakket of moet ik dit zelf opzeggen bij Base.
Klantendienst van Telenet bevestigd dit, doch in de Alg. voorw. van Base vind ik volgend: "Indien KPNGB of de Klant beslist om een Dienst die deel uitmaakt van een Pack te beëindigen, worden alle Diensten die deel uitmaken van het Pack automatisch beëindigd op het zelfde moment"
Voorlopig wacht ik tot Internet + Tel. door Telenet zijn geïnstalleerd, dan toch zelf Internet Base opzeggen?

M.v.g.
Op 25 okt. 2012 Telenet Internet + telefoon aangevraagd. Met nummerbehoud.
Geïnstalleerd en geactiveerd op 12 nov. 2012.
Via mail opzeg Base met als datum 15 nov. 2012, zelfde dag bevestiging door Base.
Correcte eindafrekening ontvangen.
Op de administratie van Base dus geen klachten, alleen met telefoon (Voip) en Mail waren regelmatig problemen, vandaar mijn overstap.