En komt dat door meerverbruik of niet ?znoppels schreef:ik zit voor m'n electriciteit bij Nuon, en betaal vanaf deze maand 18€ meer...
stijging energieprijs Ecopower
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
- Bedankt: 740 keer
Thamar, zo te lezen krijg ik de indruk dat je enorm, maar dan ook enorm naief bent. Niemand legt zonnepanelen uit ecologische overwegingen. Wie dat vertelt is BS aan het verkopen. Wie zonnepanelen legt, doet dat puur uit financiële overwegingen. Ik moet nog de eerste eigenaar van zonnepanelen ontmoeten die mij zegt "ik heb dat gedaan enkel en alleen om het milieu te sparen." Maar... "milieu" klinkt zo mooi hee. Het milieu wordt ons zodanig door de strot geramd dat je wel mee MOET doen met de milieu hype uit schrik om scheef bekeken te worden. Mij niet gezien. De zonnepanelen liggen er en ik doe het voor de poen, niet voor het milieu. En samen met mij alle andere bezitters van zonnepanelen.thamar schreef:En ik die dacht dat je panelen legde uit ecologisch standpunt...
En ik voeg hier meteen nog even een officieel document van de Milieu- en Natuurraad van Vlaanderen bij. Op pagina 7 kan je zien hoeveel het aandeel van zonnepanelen bedraagt. Het is de derde kleur van van onder te tellen, dat blauw. Vergelijk maar eens met de andere groene stroombronnen en je ziet hoe klein het aandeel is van de zonnepanelen. Kwestie van diegenen die overtuigd zijn van hun gelijk dat zonnepanelen de electriciteit duurder maakt, gewoon even met hun neus op de feiten te drukken en dat zonnepanelen NIET de oorzaak zijn van stijgende electriciteitsprijzen.
En het wordt NOG leuker. De taartgrafiek op pag. 8 die het aandeel groene stroom per technologie toont (in 2008), laat duidelijk zien dat zonne-energie slechts 2 (TWEE) procent uitmaakt van het totale pakket aan groene stroom (certificaten). En nog een paar blz. verder zie je een grafiek met de VITO prognose die stelt dat tegen 2020 zonne-energie goed zal zijn voor ocharme 6% van het totaalplaatje.
En wat lees ik bij 4.1.9?: Met 2% van het totaal aan uitgereikte groenestroomcertificaten levert zonne-energie een klein aandeel aan groene stroom.
Waar zitten nu al die wijsneuzen die vinden dat zonnepanelen de prijs de hoogte injagen?
Ik ga die PDF voor mezelf printen en telkens er een discussie ontstaat over dure stroom en zonnepanelen, dan laat ik gewoon de grafiekjes zien.
- Bijlagen
-
- 090519 Studie IV groenestroomproducenten.pdf
- (425.66 KiB) 25 keer gedownload
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
+1 spijtig dat ik je niet meerdere duimpjes kan geven 

✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Mag ik toch opmerken dat wij al lang naar het idee van zonnepanelen keken uit mileu-wat-klinkt-dat-toch-mooi-en-daarom-zeg-ik-het-nog-eens-milieu overwegingen maar het niet deden omwille van de kostprijs. Door de tussenkomst van de staat is dat laatste euvel opgelost en zijn we ervoor gegaan.
Doen we het dan uit economische overtuiging ? niet echt, maar het was wel een economische beslissing op dat moment. Anders had het vermoedelijk wat langer geduurd voor ze er uiteindelijk toch kwamen.
J.
Doen we het dan uit economische overtuiging ? niet echt, maar het was wel een economische beslissing op dat moment. Anders had het vermoedelijk wat langer geduurd voor ze er uiteindelijk toch kwamen.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- honda4life
- Moderator
En hoeveel denk je dat het milieu belast wordt van vervaardigen tot recycleren van deze panelen?
Groen op je eigen dak, maar zwart in silicon valley

✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- Joe de Mannen
- Elite Poster
honda4life schreef:En hoeveel denk je dat het milieu belast wordt van vervaardigen tot recycleren van deze panelen?![]()
Zonder het te kunnen bewijzen, heb ik toch een groen vermoeden dat het minder is dan de kerncentrale die de 'grijze' electriciteit maakt dan...
J.
- honda4life
- Moderator
Ik weet het, was wat een rare verwoording van "elders op de wereld"TomG schreef:Euh... zonnepanelen worden bij mijn weten niet vervaardigd in silicon valley hoor. Eerder in China, andere Aziatische landen maar ook in Europa zelf.

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
- Bedankt: 157 keer
De Vlaamse regering dus, voor alle duidelijkheid ... bij de Walen zit het systeem anders in elkaarr2504 schreef:Het probleem met de GSC is dat het geen subsidie is... bij subsidie krijg je normaal een "deel" van je kosten terug... daar waar de certifcaten je zelfs meer geld opleveren dan je ooit hebt uitgegeven ! Het is dus gewoon een ondoordachtige maatregelen van onze uitstekende regering
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
-
- Elite Poster
Als ik het goed begrijp zou je ook zonnepanelen gelegd hebben zelfs al zou je van overheidswege helemaal niks gekregen hebben? Want ik begrijp je redenering niet helemaal, je geeft namelijk tegenstrijdige antwoorden in 2 zinnen. Eerst schrijf je dat het was uit milieu overwegingen maar het niet deed wegens de kostprijs maar dat je het dan toch gedaan hebt omdat de staat tussenkomt in de kostprijs. In je 2de zin schrijf je dat je het eigenlijk niet deed uit economische overtuiging maar dat het wel een economische beslissing was.Joe de Mannen schreef:Mag ik toch opmerken dat wij al lang naar het idee van zonnepanelen keken uit mileu-wat-klinkt-dat-toch-mooi-en-daarom-zeg-ik-het-nog-eens-milieu overwegingen maar het niet deden omwille van de kostprijs. Door de tussenkomst van de staat is dat laatste euvel opgelost en zijn we ervoor gegaan.
J.
Om het even duidelijk te maken vind je hierna de betekenis van "economisch": Uitspraak: ekoˈnomis Bijvoeglijk naamwoord 1 van de economie economisch verantwoord (= zo dat het geïnvesteerde geld (met winst) wordt terugverdiend) het economische leven (= handel, industrie, landbouw, verkeer, dienstensector enz.).
Als ik dus dat "economisch" toepas in jouw betoog, dan is het gewoon een financiële kwestie en de bedoeling om er "winst" mee te maken en speelt ook in jouw geval, zoals bij alle andere bezitters van zonnepanelen, het milieu een ondergeschikte of helemaal geen rol. Tenzij jij onder "economisch" iets anders verstaat en dan heb je een verkeerde woordkeuze gemaakt.
-
- Elite Poster
Ik denk niet dat dat typisch Belgisch is maar eerder typisch voor de mens in het algemeen. Iedereen kijkt naar zijn profijt of portemonnee. Je kan namelijk niks veranderen aan het bedrag wat je jaarlijks aan de belastingen moet afdragen, maar je kan wel wat veranderen aan je overige uitgaven door intelligent te shoppen of door in dit geval zonnepanelen te leggen. Ik ben het wel eens dat er mensen zijn die zich niks aantrekken van prijzen en maar kopen zonder prijzen te vergelijken.thamar schreef:Ben niet naïef hoor, ben sarcastisch
Ik weet dat iedereen hier dat doet uit financieel standpunt, is weer typisch belgisch natuurlijk.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Ik denk dat het statement eerder te maken had met de groene gedachte...
Wie zou die dingen nog leggen moest het hem 0 cent opbrengen ?
Wie zou die dingen nog leggen moest het hem 0 cent opbrengen ?
-
- Elite Poster
@r2504: Klopt als een bus. Als het niet opbrengt, dan leggen mensen geen zonnepanelen. Conclusie: er wordt groen gedacht zolang er financieel gewin mee gemoeid is. Zonder de inkomsten houdt de groene gedacht op te bestaan. Raar, vind je niet?
-
- Deel van't meubilair
Raar niet... wel hypocriet (zeker als je nadien ook nog Groen! gaat stemmen).
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
- Bedankt: 33 keer
Raar? Niet echt vind ik.
Als ik één ding heb onthouden uit mijn cursus economie is het wel dat de mens wordt geacht rationeel te zijn, en gedreven wordt door eigenbelang.
En inderdaad, moesten de subsidies er niet zijn, dan zouden zonnepanelen zeldzaam zijn in Vlaanderen.
MAAR groene energie is nuttig voor de maatschappij, dus is het in mijn ogen niet meer dan correct dat deze subsidies bestaan.
Dit wil echter niet zeggen dat mensen het "milieu"-aspect niet belangrijk zouden vinden. Men had dat geld vanzelfsprekend ook in andere dingen kunnen investeren!
Want zouden zonnepanelen nu écht de meest lucratieve investering zijn, waarom liggen alle daken in Vlaanderen dan nog niet vol met zonnepanelen?
Ik ga er wel mee akkoord dat het bedrag van de subsidie/het systeem moesten herbekeken worden, maar aangezien dat de subsidies afgebouwd worden, denk ik dat het in ieder geval de goede kant op gaat. Vanaf het moment dat men ondervond dat er "geprofiteerd" werd/kon worden, heeft men ingegrepen (met de nodige vertraging, niet onbekend in de Belgische overheid). Maar ik snap niet echt waar iedereen zich druk om maakt.
Ja, er was een probleem (dat nu [grotendeels] van de baan is). Ja, iedereen betaald voor de zonnepanelen. En ja, iedereen heeft er baat bij.
Als ik één ding heb onthouden uit mijn cursus economie is het wel dat de mens wordt geacht rationeel te zijn, en gedreven wordt door eigenbelang.
En inderdaad, moesten de subsidies er niet zijn, dan zouden zonnepanelen zeldzaam zijn in Vlaanderen.
MAAR groene energie is nuttig voor de maatschappij, dus is het in mijn ogen niet meer dan correct dat deze subsidies bestaan.
Dit wil echter niet zeggen dat mensen het "milieu"-aspect niet belangrijk zouden vinden. Men had dat geld vanzelfsprekend ook in andere dingen kunnen investeren!
Want zouden zonnepanelen nu écht de meest lucratieve investering zijn, waarom liggen alle daken in Vlaanderen dan nog niet vol met zonnepanelen?
Ik ga er wel mee akkoord dat het bedrag van de subsidie/het systeem moesten herbekeken worden, maar aangezien dat de subsidies afgebouwd worden, denk ik dat het in ieder geval de goede kant op gaat. Vanaf het moment dat men ondervond dat er "geprofiteerd" werd/kon worden, heeft men ingegrepen (met de nodige vertraging, niet onbekend in de Belgische overheid). Maar ik snap niet echt waar iedereen zich druk om maakt.
Ja, er was een probleem (dat nu [grotendeels] van de baan is). Ja, iedereen betaald voor de zonnepanelen. En ja, iedereen heeft er baat bij.
-
- Elite Poster
@2Flip: niet iedereen kan of wil zonnepanelen leggen. Daarom dat er niet overal liggen in België. Denk bv. aan huurders, denk aan appartementen, denk aan huizen met geen geschikte ligging. Deze 3 categorieën zullen nooit zonnepanelen hebben. Maar je hebt natuurlijk ook nog de categorie jaloerse zagers en klagers, een bevolkingsgroep die zeker niet te onderschatten is. Het zijn diegenen die niks liever doen dan hun gal spuwen tegen al wat maar naar zonnepanelen ruikt, maar zelf te lui (te dom??) zijn om er ook te leggen. Zo zijn er ook mensen die er zowaar plezier in vinden mochten zonnepanelen kapot gehageld worden bij een fikse hagelbui. Ik zuig dit niet uit mijn duim, maar je moet gewoon eens de reacties erop nalezen op bv. de site van Het Laatste Nieuws telkens er een artikel over zonnepanelen gepubliceerd wordt. Je zou versteld staan van de soms hatelijke commentaren t.o.v. eigenaars van zonnepanelen.
En zijn zonnepanelen een lucratieve investering? Ja, ongetwijfeld. Je verdient meer aan zonnepanelen dan aan een spaarboekje.
En zijn zonnepanelen een lucratieve investering? Ja, ongetwijfeld. Je verdient meer aan zonnepanelen dan aan een spaarboekje.
-
- Premium Member
@Jack Daniels: Meer verdienen als op een spaarboekje is dan ook niet moeilijk, met de inflatie maak je zelfs "verlies".
Dat zonnepanelen de MEEST lucratieve investering zijn; ik heb er toch mijn twijfels bij (hoewel het zeker geen slechte is, en met vrij weinig risico).
Voor de rest ben ik het wel volledig met je eens, daarom ook een duimpje.
Dat zonnepanelen de MEEST lucratieve investering zijn; ik heb er toch mijn twijfels bij (hoewel het zeker geen slechte is, en met vrij weinig risico).
Voor de rest ben ik het wel volledig met je eens, daarom ook een duimpje.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
@ Jack Daniels: wat ik wil zeggen is dat de kans heel groot is dat we er zowieso zouden hebben gelegd, maar dat de beslissing is versneld door de gunstige tussenkomsten.
We hadden ze dus vermoedelijk op een ander moment in ons leven gelegd.
Dus de beslissing is in die zin economisch geweest dat er nu minder budget nodig was om het te doen, waardoor het sneller kon.
Het is toch logisch dat je groen denkt maar er toch ook elke dag boterhammen op tafel moeten komen.
J.
We hadden ze dus vermoedelijk op een ander moment in ons leven gelegd.
Dus de beslissing is in die zin economisch geweest dat er nu minder budget nodig was om het te doen, waardoor het sneller kon.
Het is toch logisch dat je groen denkt maar er toch ook elke dag boterhammen op tafel moeten komen.
J.
-
- Deel van't meubilair
Probleem is dat dit te laat is... je hebt namelijk de garantie voor 20 jaar (en daar veranderen nieuwe besluiten niets aan).2Flip schreef:Ik ga er wel mee akkoord dat het bedrag van de subsidie/het systeem moesten herbekeken worden, maar aangezien dat de subsidies afgebouwd worden, denk ik dat het in ieder geval de goede kant op gaat.
- Nob
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 125 keer
Eigenlijk kan je dat op die site niet zien. Puur nominaal wel natuurlijk, maar de echte prijs zie je daar niet. Die is natuurlijk ook ontzettend moeilijk te berekenen. Met echte prijs bedoel ik dan: inclusief gevolgen voor gezondheid/milieu/...testje doen en kies de goedkoopste http://www.vreg.be/vergelijk-doe-de-v-t ... everancier
Wat zonnepanelen voor 't geld betreft en het feit dat iedereen dat daarom doet, daar vind ik je te kort door de bocht gaan Jack Daniels.
Alsof iedereen altijd enkel en alleen naar 't geld kijkt.
greetz,
Nob
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
-
- Elite Poster
@Nob: misschien ken je deze uitdrukking: De wereld draait, heeft gedraaid en zal altijd draaien rond de 3 G's: Geld, God en Gat. Ik ga er van uit dat je betekenis begrijpt. En ik nodig je dan ook meteen uit om aan elke eigenaar van zonnepanelen de vraag te stellen waarom hij ze geplaatst heeft. Het milieu of het geld. Ik ken het antwoord.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 23 aug 2011, 20:35, in totaal 1 gewijzigd.
- Nob
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 125 keer
Met uitdrukkingen kan je alles "bewijzen". Zo is er namelijk ook de uitdrukking van mensen die enkel wit/zwart denken en grijs niet kennen.@Nob: misschien ken je deze uitdrukking: De wereld draait, heeft gedraaid en zal altijd draaien rond de 3 G's: Geld, God en Gat. Ik ga er van uit dat je betekenis begrijpt. En ik nodig je dan ook meteen uit om aan elke eigenaar van zonnepanelen de vraag te stellen waarom hij ze geplaatst heeft. Het milieu of het geld. Ik ken het antwoord.
't Is niet omdat jij denkt of omdat je denkt dat 90% van de mensen zo denken dat iedereen zo denkt he.
Ik ben vrij zeker dat ik later zonnepanelen zet (ook al zijn de GSC tegen dan vrijwel tot 0 herleid en zal je de installatiekost waarschijnlijk niet meer kunnen inbrengen in de belastingen). Gelieve dus niet alvast in mijn plaats te zeggen dat ik het voor het geld doe. Ik kom trouwens goed rond, dus waarom zou ik het voor het geld doen?
Soit, ik ben misschien wat naïef, maar ik hoop (en weet eigenlijk wel zeker) da'k niet de enige ben.
greetz,
Nob
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
- jaker
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 89 keer
Ik vrees dat je niet veel gelijkdenkende medemensen gaat vinden. Zonder die GSC's zijn die zonnepanelen namelijk na 20 jaar nog steeds verlieslatend...Nob schreef:Soit, ik ben misschien wat naïef, maar ik hoop (en weet eigenlijk wel zeker) da'k niet de enige ben.
Ik heb ook een aantal installateurs van zonnepanelen laten komen om prijs te maken. Daarna heb ik alle offertes in een spreadsheet gestoken om de nodige berekeningen te doen. Mijn conclusies zijn de volgende: Dank zij het belastingvoordeel en de GSC's verdienen de panelen zich terug vanaf het 3de jaar. Na 20 jaar heb je je investering 2 tot 2,5 maal terugverdiend. Als ik dan gesimuleerd de GSC prijs laat zakken, kan ik tot 55 à 63 € gaan (per GSC) om na 20 jaar net uit de kosten te komen. Ga ik lager, doe ik zelfs na 20 jaar nog steeds verlies op de zonnepanelen. Dus kom bij mij niet af dat er zinnig denkende mensen zonnepanelen op hun dak zouden leggen zonder belastingvoordeel en GSC's.

Mijn eindconclusie: ik was zo verontwaardigd over de ganse GSC-zaak dat ik uit principe weiger om zonnepanelen te leggen.
Internet/TV: Orange Zen Fiber + TV Vlaanderen
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
- Bedankt: 106 keer
Aan zonnepanelen steek je inderdaad toe op 20 jaar als er geen belastingsvoordeel en GSC's zijn, dat klopt.
Het lijkt me echter wel sterk naarmate de subsidies verlagen en hoe meer ze "common" worden (bvb omdat fossiele brandstoffen verder duurder worden) dat ze op een gegeven momement wel degelijk een kleine winst op leveren tegen dat de installatie 20 jaar in gebruik is.
De stijging van de energieprijzen zal ze dus alsmaar interessanter maken naar de toekomst toe, ook zonder fiscale voordelen.
We zitten echter momenteel nog ver van dat kantelpunt: panelen moeten daarvoor nog goedkoper worden (=behoorlijk waarschijnlijk naarmate nieuwere technologieën voor betere opbrengsten zorgen) en energieprijzen moeten nog verder stijgen (=zal zeker gebeuren, paradoxaal genoeg omdat hernieuwbare energie traag maar zeker een groter aandeel zal nemen en sowieso duurder is dan pakwegk kerncentrales, los van de daar aan verbonden risico's ingecalculeerd) daarvoor.
Het lijkt me echter wel sterk naarmate de subsidies verlagen en hoe meer ze "common" worden (bvb omdat fossiele brandstoffen verder duurder worden) dat ze op een gegeven momement wel degelijk een kleine winst op leveren tegen dat de installatie 20 jaar in gebruik is.
De stijging van de energieprijzen zal ze dus alsmaar interessanter maken naar de toekomst toe, ook zonder fiscale voordelen.
We zitten echter momenteel nog ver van dat kantelpunt: panelen moeten daarvoor nog goedkoper worden (=behoorlijk waarschijnlijk naarmate nieuwere technologieën voor betere opbrengsten zorgen) en energieprijzen moeten nog verder stijgen (=zal zeker gebeuren, paradoxaal genoeg omdat hernieuwbare energie traag maar zeker een groter aandeel zal nemen en sowieso duurder is dan pakwegk kerncentrales, los van de daar aan verbonden risico's ingecalculeerd) daarvoor.
-
- Elite Poster
@jaker: bedankt voor je verhelderende uitleg over zonnepanelen, GSC,... Vandaar heb ik je een duimpje gegeven. 

-
- Premium Member
Heb je rekening gehouden met de intresten die je normaal zou gehad hebben op je investeringssom?jaker schreef: Ik vrees dat je niet veel gelijkdenkende medemensen gaat vinden. Zonder die GSC's zijn die zonnepanelen namelijk na 20 jaar nog steeds verlieslatend...
Ik heb ook een aantal installateurs van zonnepanelen laten komen om prijs te maken. Daarna heb ik alle offertes in een spreadsheet gestoken om de nodige berekeningen te doen. Mijn conclusies zijn de volgende: Dank zij het belastingvoordeel en de GSC's verdienen de panelen zich terug vanaf het 3de jaar. Na 20 jaar heb je je investering 2 tot 2,5 maal terugverdiend. Als ik dan gesimuleerd de GSC prijs laat zakken, kan ik tot 55 à 63 € gaan (per GSC) om na 20 jaar net uit de kosten te komen. Ga ik lager, doe ik zelfs na 20 jaar nog steeds verlies op de zonnepanelen. Dus kom bij mij niet af dat er zinnig denkende mensen zonnepanelen op hun dak zouden leggen zonder belastingvoordeel en GSC's.![]()
Mijn eindconclusie: ik was zo verontwaardigd over de ganse GSC-zaak dat ik uit principe weiger om zonnepanelen te leggen.
Stel je koopt voor 15000euro zonnepanelen, dan zit je met een intrestvoet van 2,5% toch op 15000x(1,025)^20=24579,25
Dus je investering verdubbeld zich ook (bijna).
-
- Elite Poster
@2Flip: voor de aankoop van zonnepanelen sluit je gewoon een groene lening af; De groene lening neem je op als hypothecair krediet (heb ik gedaan). Op die manier kan je je lening inbrengen voor de fiscus en heb je nog fiscaal voordeel ook. Net zoals bij een gewone hypothecaire lening voor een huis.
-
- Elite Poster
Vergeet ook niet dat geld devalueerd. Het is dus moeilijk om puurd geld te gaan vergelijken tegen een investering voor 20 jaar lang.2Flip schreef:Heb je rekening gehouden met de intresten die je normaal zou gehad hebben op je investeringssom?jaker schreef: Ik vrees dat je niet veel gelijkdenkende medemensen gaat vinden. Zonder die GSC's zijn die zonnepanelen namelijk na 20 jaar nog steeds verlieslatend...
Ik heb ook een aantal installateurs van zonnepanelen laten komen om prijs te maken. Daarna heb ik alle offertes in een spreadsheet gestoken om de nodige berekeningen te doen. Mijn conclusies zijn de volgende: Dank zij het belastingvoordeel en de GSC's verdienen de panelen zich terug vanaf het 3de jaar. Na 20 jaar heb je je investering 2 tot 2,5 maal terugverdiend. Als ik dan gesimuleerd de GSC prijs laat zakken, kan ik tot 55 à 63 € gaan (per GSC) om na 20 jaar net uit de kosten te komen. Ga ik lager, doe ik zelfs na 20 jaar nog steeds verlies op de zonnepanelen. Dus kom bij mij niet af dat er zinnig denkende mensen zonnepanelen op hun dak zouden leggen zonder belastingvoordeel en GSC's.![]()
Stel je koopt voor 15000euro zonnepanelen, dan zit je met een intrestvoet van 2,5% toch op 15000x(1,025)^20=24579,25
Dus je investering verdubbeld zich ook (bijna).
-
- Elite Poster
En nu even lekker heel deze discussie op de helling zetten
Wie écht groen denkt, die legt geen zonnepanelen. Ik hoor jullie al denken en verklaar daarom even nader. Bij het plaatsen van zonnepanelen zit je onlosmakelijk met de productie ervan en na hun levensduur heb je dan nog de vernietiging/recyclage van de panelen. Deze beide processen drukken een hele grote stempel op het milieu, nu we dan toch groen aan het denken zijn. Als je het milieu wil sparen, dan leg je geen panelen en is er ook geen vervuilende activiteit voor de productie en de recylage van de panelen. Oei, en die kernenergie die we dan met zijn allen willen afzweren wegens o zo milieuvervuilend? Want electriciteit moet we écht wel in huis hebben. Oplossing: dan stappen we met zijn allen over naar bv. Ecopower. Dit bedrijf heeft alleen échte groene stroom uit waterkracht, wind en zon. Voor de groene jongens en meisjes onder ons moet dit de ultieme natte droom zijn.

Wie écht groen denkt, die legt geen zonnepanelen. Ik hoor jullie al denken en verklaar daarom even nader. Bij het plaatsen van zonnepanelen zit je onlosmakelijk met de productie ervan en na hun levensduur heb je dan nog de vernietiging/recyclage van de panelen. Deze beide processen drukken een hele grote stempel op het milieu, nu we dan toch groen aan het denken zijn. Als je het milieu wil sparen, dan leg je geen panelen en is er ook geen vervuilende activiteit voor de productie en de recylage van de panelen. Oei, en die kernenergie die we dan met zijn allen willen afzweren wegens o zo milieuvervuilend? Want electriciteit moet we écht wel in huis hebben. Oplossing: dan stappen we met zijn allen over naar bv. Ecopower. Dit bedrijf heeft alleen échte groene stroom uit waterkracht, wind en zon. Voor de groene jongens en meisjes onder ons moet dit de ultieme natte droom zijn.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 49 keer
Inderdaad zonder GSC en fiscale voordelen zouden er veel minder zonnepanelen in BE liggen, maar dat geldt voor heel veel zaken.
Wat bv. met de ecopremie voor "energiezuinige" wagens, dienstencheques (die dan ook nog eens het aantal vacatures kunstmatig hoog houden) enz.? Iedereen probeert zoveel mogelijk zijn graantje mee te pikken. Iedereen verdedigt de keuzes die hij heeft gemaakt en brandt de dingen af waarvoor hij niet gekozen heeft (cognitieve dissonantie).
Je moet inderdaad ook rekening houden met de devaluatie van geld (van belang voor de reële waarde van een GSC) en de mogelijke interesten op de investeringssom. Maar daartegenover staan de niet te voorspellen stijging van de elektriciteitsprijzen en de huidige lage interestvoeten.
Bij een huis ouder dan 5 jaar heeft een systeem zich meestal terugverdient na 3-4 jaar, door de 6% BTW.
Bij een huis jonger dan 5 jaar heeft een systeem zich meestal terugverdient na 5-6 jaar, door de 21% BTW.
@Jack Daniels
It's all about the money, het groene liktje verf is leuk meegenomen.
Wat bv. met de ecopremie voor "energiezuinige" wagens, dienstencheques (die dan ook nog eens het aantal vacatures kunstmatig hoog houden) enz.? Iedereen probeert zoveel mogelijk zijn graantje mee te pikken. Iedereen verdedigt de keuzes die hij heeft gemaakt en brandt de dingen af waarvoor hij niet gekozen heeft (cognitieve dissonantie).
Je moet inderdaad ook rekening houden met de devaluatie van geld (van belang voor de reële waarde van een GSC) en de mogelijke interesten op de investeringssom. Maar daartegenover staan de niet te voorspellen stijging van de elektriciteitsprijzen en de huidige lage interestvoeten.
Bij een huis ouder dan 5 jaar heeft een systeem zich meestal terugverdient na 3-4 jaar, door de 6% BTW.
Bij een huis jonger dan 5 jaar heeft een systeem zich meestal terugverdient na 5-6 jaar, door de 21% BTW.
@Jack Daniels
It's all about the money, het groene liktje verf is leuk meegenomen.
-
- Elite Poster
Nee Goztow, niet terugkeren naar het stenen tijdperk. Want toen verbrandde de oermens hout en andere fossiele brandstoffen. En die rook is ook milieuvervuilend, om nog maar te zwijgen van de dioxine die vrijkomt. Aja, wij mogen in de tuin ook geen vuurtje meer stoken van afgevallen bladeren wegens de vrijkomende dioxine. Dus kwam die dioxine miljoenen jaren geleden ook al vrij.
Als conclusie mogen we eigenlijk stellen dat de grootste oorzaak van milieuvervuiling... leven is. Maar we kunnen nu eenmaal moeilijk met een paar miljard mensen collectieve zelfmoord plegen.
Als conclusie mogen we eigenlijk stellen dat de grootste oorzaak van milieuvervuiling... leven is. Maar we kunnen nu eenmaal moeilijk met een paar miljard mensen collectieve zelfmoord plegen.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 24 aug 2011, 11:13, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
In het stenen tijdperk leefden de mensen veel minder lang en waren er ook veel minder.
Alle verbranding die destijds plaatsvind is dus maar een peulschil in vergelijking tot alle geïndustrialiseerde landen...
Ik zou eerder als conclusie nemen: zolang er mensen zijn, zolang zal er vervuiling zijn...
Alle verbranding die destijds plaatsvind is dus maar een peulschil in vergelijking tot alle geïndustrialiseerde landen...
Ik zou eerder als conclusie nemen: zolang er mensen zijn, zolang zal er vervuiling zijn...
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Jack Daniels schreef:En nu even lekker heel deze discussie op de helling zetten![]()
OK, ik doe mee.

Denk je dat er bij de productie van pakweg een watermolen of een windmolen geen mileubelasting is ? En wat moeten we ermee als hij versleten is ?
Initiutief voel ik trouwens wel aan dat een watermolen waarschijnlijk rapper verslijt dan een zonnepaneel.
Of is het voldoende om de vervuiling bij een andere partij te leggen om er vanaf te zijn ? in casu ecopower ?
J.
-
- Elite Poster
Zie ook de "conclusie" van TomG en de mijne een paar artikels hoger: zolang er mensen zijn is er vervuiling. (Milieu) vervuiling valt nu eenmaal niet weg te denken uit onze samenleving. Iedereen vervuilt, de ene al wat meer dan de andere.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
- Bedankt: 157 keer
Toch vreemd allemaal : als het over alternatieve energiebronnen gaat dan staat er steeds een leger klaar om het zelf over productie en afbraakkosten te hebben.Joe de Mannen schreef:Jack Daniels schreef:En nu even lekker heel deze discussie op de helling zetten![]()
OK, ik doe mee.![]()
Denk je dat er bij de productie van pakweg een watermolen of een windmolen geen mileubelasting is ? En wat moeten we ermee als hij versleten is ?
Initiutief voel ik trouwens wel aan dat een watermolen waarschijnlijk rapper verslijt dan een zonnepaneel.
Bij kernenergie betalen we allemaal mee via de belastingen voor de kosten (dus zagen we er dan blijkbaar niet over). Daarnaast schijnt, als ik de nieuwsberichten mag geloven, er een klein probleempje te zijn bij geaccidenteerde kerncentrales voor wat de sloop ervan betreft. Zal wel niet zo groot zijn als een kapotte windmolen (lelijk dingen !) of zo'n vuile zonnecellen, maar toch ... ze zoeken al een jaar of 50 naar de oplossing.
Dus Joe, rep u naar Fukushima en vertel ze daar eens dat dat allemaal wel meevalt "met het drukken van de stempel op het milieu" tov alternatieve energiebronnen
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1