Gsm-abonnement gratis opzegbaar na zes maanden

Algemene discussies over telecommunicatie
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 682 keer
Bedankt: 141 keer

Federale Regering : nieuwe telecomwet zorgt voor meer consumentenbescherming

(07/06/2012) De Kamercommissie Infrastructuur heeft zonet de nieuwe telecomwet goedgekeurd. De nieuwe wet moet zorgen voor een betere bescherming van de consument op de telecommarkt. Minister van Economie en Consumenten Johan Vande Lanotte: “Met versterkte rechten, meer vrijheid en de mogelijkheid om sneller en eenvoudiger van operator te veranderen, kan de consument de telecommarkt tot meer concurrentie dwingen en meer druk op de prijzen zetten”.

- Zo zal de consument bij iedere tariefverhoging van zijn operator, ook wanneer het gaat om loutere indexaanpassingen, zonder kosten kunnen opstappen.

- Er wordt een gratis waarschuwing gegeven wanneer de klant een bepaald financieel plafond of een plafond voor data overschrijdt (“bill-shock”). Er zal een standaardplafond worden bepaald door het BIPT. Indien de consument dit wilt, kan hij ook zelf zijn plafond instellen.

- Wie zijn telefoon-, gsm-, internet- of televisieabonnement opzegt, moet voortaan geen opzegvergoeding meer betalen. Tenzij je dat in de eerste zes maanden van je contract doet, dan betaal je wel, maar niet meer dan het resterende abonnementsgeld voor die periode.
-
- Krijgt de consument bij het sluiten van een telecomcontract ook een bepaald toestel, bijvoorbeeld een gsm of I-pad, dan moet de operator een afschrijvingstabel met maximale duurtijd van 2 jaar bij het contract voegen. Als de klant dit contract voor het verlopen van de afschrijving stopzet, moet hij enkel nog de restwaarde van dit toestel vergoeden.

- Contracten zullen niet langer kunnen worden afgesloten of worden verlengd per telefoon, maar enkel via een schriftelijk contract met de klant.

- De consument zal bij het afsluiten van zijn contract meer en duidelijkere informatie moeten krijgen over de betrokken diensten. Zo zal de operator voor alle tariefplannen een informatiefiche moeten opmaken met info over de toegang, het gebruik, de prijzen, de diensten, en de kosten die eventueel verschuldigd zijn bij de verbreking van het contract. Deze fiche zal ook aan het contract worden toegevoegd.

- Er komt een wettelijke verankering van het “bel-me-niet register”. De persoonlijke gegevens van de mensen die in dit register zijn opgenomen, mogen niet worden gebruikt door ondernemingen voor specifieke direct marketing doeleinden.

bron : politics

dus weer een stap dichter bij het uiteindelijk in voege treden van de wet
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
browndwarfus
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 27 jun 2011, 10:51
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 8 keer

hoi,

is dit dan ook van toepassing bij een telenet walk en talk abonnement van twee jaar, waarbij een gsm werd gekocht voor 1 euro en waarbij er momenteel toch nog 370 euro zou moeten betaald worden (nokia N8 gsm)? Ik verkeer in die situatie, zou graag veranderen van walk en talk 45 naar walk en talk 20, maar 'k moet daar dus 370 euro voor ophoesten. kan ik me beroepen op deze wet ? mijn abonnement loopt nog tot december 2012...

groeten,
B.
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 682 keer
Bedankt: 141 keer

weet niet of het hier al gemeld was, maar de nieuwe telecomwet treedt blijkbaar eindelijk in voege op 1 oktober ek

http://www.radio1.be/programmas/peeters ... telecomwet
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Gebruikersavatar
LPS
Premium Member
Premium Member
Berichten: 536
Lid geworden op: 10 jun 2008, 17:12
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 37 keer

Dat is het plan idd, maar nog steeds geen zekerheid...
dommelgebruiker
Premium Member
Premium Member
Berichten: 677
Lid geworden op: 09 jul 2010, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

xenne schreef:weet niet of het hier al gemeld was, maar de nieuwe telecomwet treedt blijkbaar eindelijk in voege op 1 oktober ek

http://www.radio1.be/programmas/peeters ... telecomwet

Kan ik nu mijn contract dan al opzeggen,zonder vergoeding te moeten betalen,? of overstappen van abonnement naar prepaykaart?

mijn contract loopt tot januari 2013.....
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 682 keer
Bedankt: 141 keer

heb je geluisterd naar dat fragmentje? de wet treedt maar in voege op 1 oktober ek. , dus nee - nu kostenloos opzeggen gaat niet. de wet zal trouwens enkel gelden voor nieuwe contracten, bestaande contracten zullen niet onder deze regeling vallen.
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”