Pagina 2 van 2
Re: constant echo op mijn lijn (edpnet sip)
Geplaatst: 31 jul 2011, 18:10
door vasonline
Dag Satsurfer,
Het zal je niet veel helpen, maar
ik had toen ik nog bij FullADSL zat (en ze nog op hun eigen netwerk zaten)
veel last van echo op de Betamax klonen. Ik hoorde ook mezelf in echo.
Toen het netwerk werd overgezet naar het Belgacom-netwerk, was de echo verdwenen.
En die is nooit meer teruggekomen.
Je zag ook dat een traceroute langs andere knooppunten liep.
Groetjes
Re: constant echo op mijn lijn (edpnet sip)
Geplaatst: 31 jul 2011, 21:14
door satsurfer
Modbreak:
Gelieve vorige post niet te quoten
Bedankt vasonline.....Interessante info. Hoe kan je zo'n traceroute van een voip gesprek doen? Ligt toch aan de voip-provider en niet aan uw internetprovider...?
Fulladsl was toch adsl, nu met VDSL 30/4,5 snelheid....kan je toch niet echt haperingen hebben...?
Had je vroeger ADSL en nu VDSL? (betere verbinding)
zelfde telefoons/hardware?
soit, wacht nog op laatste reactie van edpnet, ondertussen bel ik zonder problemen (en echo) via betamax.....
Had bij aanvang gedacht....zal maar plus pack nemen, zal beter zijn en betrouwbaarder.....nee dus
weepee zal me morgen bellen voor meer info (ook lijn van kennis dat ik naar daar zal laten porteren)
Re: constant echo op mijn lijn (edpnet sip)
Geplaatst: 31 jul 2011, 22:40
door vasonline
Hoi,
Je moet je er niet te veel van voorstellen
Ik deed een traceroute naar de sip server.
In een cmd prompt:
Code: Selecteer alles
C:\>tracert sip.justvoip.com
Bezig met het traceren van de route naar sip.justvoip.com [77.72.169.129]
via maximaal 30 hops:
1 * 11 ms 10 ms fritz.box [192.168.1.1]
2 22 ms 20 ms 20 ms ip-83-134-166-1.dsl.scarlet.be [83.134.166.1]
3 32 ms 23 ms 22 ms 148.241-183-91.adsl-static.isp.belgacom.be [91.1
83.241.148]
4 29 ms 23 ms 23 ms 34.247-183-91.adsl-static.isp.belgacom.be [91.18
3.247.34]
5 25 ms 23 ms 24 ms if-2-0-0.core2.B1D-Brusels.as6453.net [195.219.2
28.41]
6 25 ms 23 ms 23 ms if-6-0.core1.B1D-Brusels.as6453.net [195.219.228
.2]
7 42 ms 37 ms 37 ms if-10-3-0-0.tcore1.AV2-Amsterdam.as6453.net [195
.219.194.25]
8 39 ms 37 ms 36 ms if-5-2.tcore1.FNM-Frankfurt.as6453.net [195.219.
194.14]
9 41 ms 36 ms 37 ms 195.219.156.134
10 37 ms 36 ms 36 ms ix-13-3.icore1.F2C-Frankfurt.as6453.net [195.219
.183.114]
11 * * * Time-out bij opdracht.
12 37 ms 32 ms 34 ms 77.72.169.129
De trace is voltooid.
WeePee:
Code: Selecteer alles
tracert sip.weepee.org
Bezig met het traceren van de route naar ssw8.weepee.org [91.208.12.138]
via maximaal 30 hops:
1 25 ms 7 ms 4 ms fritz.box [192.168.1.1]
2 23 ms 20 ms 20 ms ip-83-134-166-1.dsl.scarlet.be [83.134.166.1]
3 25 ms 23 ms 23 ms 148.241-183-91.adsl-static.isp.belgacom.be [91.1
83.241.148]
4 24 ms 23 ms 23 ms 38.247-183-91.adsl-static.isp.belgacom.be [91.18
3.247.38]
5 24 ms 23 ms 23 ms 212.3.238.65
6 24 ms 24 ms 41 ms ae-0-11.bar1.Brussels1.Level3.net [4.69.148.177]
7 27 ms 25 ms 26 ms ae-6-6.ebr1.Amsterdam1.Level3.net [4.69.148.174]
8 30 ms 28 ms 28 ms ae-4-4.car2.Brussels1.Level3.net [4.69.136.253]
9 30 ms 28 ms 29 ms level3.weepee.org [212.3.234.162]
10 30 ms 24 ms 24 ms ssw8.brussels.weepee.org [91.208.12.138]
En dan zie je welke netwerkknooppunten worden gebruikt.
Uiteraard is de latency en het aantal hops belangrijk. Je ziet ook 'n beetje langs welke netwerken de bitjes lopen.(Level3 voor WeePee)
Misschien eens traceroute doen naar Betamax, WeePee en Edpnet & ze vergelijken met deze?
Groetjes
Ik heb me toen van ADSL(1) naar ADSL2+ laten omschakelen (ik zit nu bij Scarlet op het 12/640 lijnprofiel)
Nvdr: TV kijk ik op alternatieve wijze.
Re: constant echo op mijn lijn (edpnet sip)
Geplaatst: 01 aug 2011, 00:01
door krisken
Raar dat je ze "sip.edpnet.be" laten veranderen in "voip.edpnet.be" terwijl dit dezelfde server is? (zie een ping naar beide hostnames).
Anyway, traceroutes via wifi vanaf een edpnet lijn (EDPnet vdsl pro met 30mbit profiel)
sip.edpnet.be
1 1 ms <1 ms <1 ms wifi.office.it2go.eu [192.168.100.1]
2 18 ms 17 ms 17 ms 85.234.217.1.static.edpnet.net [85.234.217.1]
3 20 ms 19 ms 19 ms 85.234.208.161.static.edpnet.net [85.234.208.161]
4 21 ms 20 ms 20 ms 212.71.0.11
ssw8.brussels.weepee.org
1 1 ms <1 ms <1 ms wifi.office.it2go.eu [192.168.100.1]
2 18 ms 17 ms 17 ms 85.234.217.1.static.edpnet.net [85.234.217.1]
3 19 ms 19 ms 19 ms 85.234.208.161.static.edpnet.net [85.234.208.161]
4 33 ms 30 ms 30 ms 212.71.11.106.adsl.dyn.edpnet.net [212.71.11.106]
5 30 ms 30 ms 31 ms 195.16.161.105
6 32 ms 30 ms 34 ms vlan70.csw2.Frankfurt1.Level3.net [4.69.154.126]
7 30 ms 30 ms 30 ms ae-72-72.ebr2.Frankfurt1.Level3.net [4.69.140.21]
8 34 ms 41 ms 34 ms ae-46-46.ebr1.Dusseldorf1.Level3.net [4.69.143.169]
9 34 ms 36 ms 34 ms ae-22-22.ebr2.Dusseldorf1.Level3.net [4.69.143.186]
10 37 ms 37 ms 36 ms ae-46-46.ebr1.Amsterdam1.Level3.net [4.69.143.201]
11 40 ms 40 ms 39 ms ae-4-4.car2.Brussels1.Level3.net [4.69.136.253]
12 41 ms 40 ms 40 ms cogent.brussels.weepee.org [149.6.134.206]
13 40 ms 40 ms 40 ms ssw8.brussels.weepee.org [91.208.12.138]
sip.justvoip.com
1 1 ms 1 ms 1 ms wifi.office.it2go.eu [192.168.100.1]
2 18 ms 17 ms 17 ms 85.234.217.1.static.edpnet.net [85.234.217.1]
3 20 ms * 20 ms 85.234.208.161.static.edpnet.net [85.234.208.161]
4 31 ms 30 ms 33 ms 212.71.11.106.adsl.dyn.edpnet.net [212.71.11.106]
5 31 ms 31 ms 31 ms decix.comnet.nl [80.81.192.179]
6 33 ms 31 ms 31 ms 10.254.4.222
7 32 ms 32 ms 33 ms sip.testvoip.nl [77.72.169.134]
Re: constant echo op mijn lijn (edpnet sip)
Geplaatst: 01 aug 2011, 11:14
door philippe_d
vasonline schreef:Je moet je er niet te veel van voorstellen
Ik deed een traceroute naar de sip server.
Volgens mij moet je daar inderdaad niet te veel van voorstellen. Wat de kwaliteit van VoIP betreft, wordt deze bepaald door de verbinding waardoor de
RTP pakketjes lopen. Dit is in vele gevallen
niet gelijk aan de route van de SIP negotiatie.
Zoals je hierboven kan zien: je hebt een heel korte route vanaf het edpnet netwerk naar voip.edpnet.be .... maar toch geen garantie voor een echo-vrij VoIP gesprek ?
Re: constant echo op mijn lijn (edpnet sip)
Geplaatst: 01 aug 2011, 12:35
door vasonline
Dank u Philippe
Dat wist ik niet, dat via RTP een andere route werd genomen.
Groetjes
Re: constant echo op mijn lijn (edpnet sip)
Geplaatst: 02 aug 2011, 22:36
door satsurfer
13/07 was hun laatste reactie
22/07 heb ik een serieus verslag met voice file bijgevoegd.
ze hebben -doordat ik al lachend dit voorstelde- fritz 7340 aan interessante prijs voorgesteld, mits 1 jaar contractverlenging
Ik wil hem gratis na al die miserie met ellenlange threads en waarbij nooit oplossingen uit de bus kwamen (en ik zal ook 10 € voor telephony pack blijven betalen, terwijl mijn nr. elders zal zitten
).
http://www.edpnet.nl/thuis/internet/Int ... atis-modem
Anders wordt het Scarlet. (ze lezen hier ook wél mee)
wss. is iedereen in verlof of ontbreekt er een senior manager helpdesk (of hoe heet dat?) die de knoop doorhakt in mijn dossier.
zie ook mijn bijlage met cijfers die heel duidelijk zijn.....
Re: constant echo op mijn lijn (edpnet sip)
Geplaatst: 03 aug 2011, 15:00
door Jack Daniels
Mijn broer heeft ook een Fritzbox, denk het model met 3 antennes en hij heeft een telefonie abo bij edpnet. Ik moet eerlijk bekennen dat de kwaliteit van het gesprek wel goed is, alleen is het zo stil. of het nu naar (of met) mijn GSM of vast toestel is, ik moet altijd moeite doen om mijn broer (of zijn vrouw) aan de andere kant van de lijn te horen. Ik heb hem er wel nog niet attent op gemaakt.
Re: constant echo op mijn lijn (edpnet sip)
Geplaatst: 03 aug 2011, 15:18
door satsurfer
denk dat dit meer te maken heeft met het aangesloten toestel.....
nog vorig jaar zo'n pstn vaste telefoon in LIDL gekocht....zaten 4 AA batterijen in, na 1 week plat! op max. hoorde ik beltoon nog niet goed.
Dan Siemens Gigaset 5020 ZONDER batterijen en dit werkt perfect!
Re: constant echo op mijn lijn (edpnet sip)
Geplaatst: 03 aug 2011, 15:32
door MichelJ
Hier ook de Sagem, met daarop aangesloten een Siemens S450 dect toestel. Een enorme echo, al wat instellingen geprobeerd maar tot op heden geen succes.
Re: constant echo op mijn lijn (edpnet sip)
Geplaatst: 03 aug 2011, 16:11
door satsurfer
Joepie....eindelijk nog mensen die mijn probleem onderkennen.....
Oplossingen bieden ze niet.....'t ligt aan de klant....ze hebben vanmorgen nogmaals gezegd dat ik maar mijn nr. moet wegporteren en ik newer & faster internet krijg & telephony ipv raw copper.....(wél duurder dan scarlet).
Voor hen is het cadeau als ik nr. porteer....ze moeten geen nummerkosten betalen, en ze krijgen 10 €/maand van mij daarvoor!
een 'schuldbekentenis' dat Colt beneden alle peil is, doen ze niet.
******** *******
3/08/2011 9:11:00
"Beste heer ******
U kan uw nummer 050****** laten wegporteren naar een andere provider.
Uw abonnement voor dsl kan dan naar Newer and Faster omgezet worden (met ongelimiteerd trafiek) , telefonie order blijft dan verder actief zodat u voor raw copper niet betaalt.
Laat u ons aub weten wat u ervan vindt."
In ander ticket:
"
********* *****
30/06/2011 10:21:00
Beste meneer ******,
Naar aanleiding van uw bericht willen we u melden dat uw EDPnet Telephony in ons systeem actief blijft tenzij u het telefoonabonnement zelf vraagt stop te zetten.
Dus, zelfs als uw nummer naar een andere operator wordt geporteerd, blijft uw abonnement actief in ons systeem.
Met vriendelijke groeten,"
Met dank voor de medewerking"
Dus al mijn gefundeerde 'kritieken', worden niet gelezen.....
Re: constant echo op mijn lijn (edpnet sip)
Geplaatst: 03 aug 2011, 16:39
door peewee_power
Beste Satsurfer,
Ik wil eventjes melden dat COLT hier weinig tot niks mee te maken heeft. Onze telefonie loopt tegenwoordig ook grotendeels over COLT en wij hebben hier geen enkel probleem mee. De kwaliteit van het telefonie (en trouwens ook het IP transit netwerk) van COLT is uitstekend.
Het feit dat u echo waarneemt heeft niks te maken met de snelheid waarop u de signalling of media gateways kunt bereiken, maar alles met de manier waarop (in het voleldige VoIP gedeelte tot op de overgang naar PSTN) echo gemanaged wordt. Bij WeePee sporen wij effectief echo automatich op en vernietigen deze.
MVG
Het WeePee Team
Re: constant echo op mijn lijn (edpnet sip)
Geplaatst: 17 aug 2011, 23:09
door satsurfer
22/07 mijn 'eindverslag' (genoeg info gegeven, en ik begon het beu te worden na 2,5 'ticketing') 'echo op lijn', met de testen met hun NL edpnet SIP toegevoegd aan het ticket
3/08 reactie dat ik mijn
nr. maar moet wegporteren als ik dat wil....en mijn internet naar newer & faster wordt omgezet en unlimited...geen raw copper betalen.....(dat scheelde er nog aan, dat ik raw copper zou moeten betalen....dan was ik onmiddellijk weg naar Scarlet VDSL only)
1. unlimited (wat ik niet nodig heb) en nieuwsgroepen vallen dan weg (liever het laatste!)
over mijn verslag waar ik (en Philippe) aan gezwoegd heb(ben), wordt met geen woord over gerept.....
Hoera.....reactie na kleine maand:
17/08 "Onze specialisten zijn het probleem nog
steeds aan het onderzoeken. Het verhelpen daarvan kan evenwel nog tijd in beslag nemen."
We zijn dus bezig van 07/06/2011
"Ik zou een Fritzbox 7340 (vergelijkbaar met 7390) voor aantrekkelijke prijs kunnen kopen, op voorwaarde dat ik 1 jaar extra klant blijf...."
maar edpnet schrijft:
We willen waarschuwen dat Fritz.Box 7340 niet gecertificeerd is voor VDSL in België en
we kunnen daar helaas geen support op geven, mocht u dit toestel op een VDSL-lijn willen gebruiken.
Hier raden ze hem wel aan... (voor hun telefonie), bij internetaansluitingen blijft het Sagem Webr@cer 3464
http://www.edpnet.be/nl_be/thuis/telefo ... -telephony
U kan onze Gigaset C300 of de stijlvolle pimped-out versie Gigaset SL780
gewoon aansluiten op alle aangeboden edpnet modems (FRITZ!Box 7113 of FRITZ!Box 7340). Bovendien zijn deze basissets uitbreidbaar tot respectievelijk 4 en 6 handsets!
Re: constant echo op mijn lijn (edpnet sip)
Geplaatst: 18 aug 2011, 09:24
door philippe_d
@satsurfer
EDPNet biedt inderdaad beide FritzBoxen aan, maar alléén voor ADSL klanten,
niet voor VDSL2.
http://userbase.be/nieuws/telecom/641-e ... p-in-gamma.
Ik denk dat ze van Belgacom geen andere modems mogen aanbieden dan de goedgekeurde Sagem.
Gezien de 7340 inderdaad een VDSL2 modem is, kan je die perfect gebruiken (mits het instellen van VLAN10 voor Internet). In de recente Firmwares (xx.05.04) is deze mogelijkheid voorzien via de web interface.
Re: constant echo op mijn lijn (edpnet sip)
Geplaatst: 12 sep 2011, 00:12
door satsurfer
er komen geen oplossingen van edpnet uit, wat betreft mijn sip problemen........
Dus nu maak ik de overstap naar weepee...
Nog even een -bezorgd- vraagje:
Edpnet incoming calls barslecht:
Betamax (voipbuster/jumblo) echt voorbeeldig.....weepee iets hogere delay/jitter waarden. Kan er iemand dit correct interpreteren? Niets om ongerust over te maken? Moet toch zeker zijn als ik 1 jaar 'vast' zit
bedankt wederom
een mailtje gisteravond naar Joeri (CEO van Weepee)...vanmorgen een vriendelijk en duidelijk antwoordje
'Ik ben er vrij gerust in, die latencies zijn voor ons niet zo een probleem, wij hebben klanten die werken over ip over sateliet ... die latencies lopen op tot 250ms en dan nog is er geen probleem met de juiste hardware'
Dus vanmorgen portering aangevraagd.....kort nadien mailtje in de bus dat ik bericht krijg wanneer portering zal gebeuren.....
Allemaal supervlot & professioneel verlopen, wat jullie allemaal al zeiden.....
UPDATE: 10 werkdagen tussen aanvraag & effectieve portering. dus komende donderdag is het aan mijn beurt.....
Weepee problemen bij overdracht
Geplaatst: 29 sep 2011, 17:57
door satsurfer
Nieuw topic aangemaakt voor jouw probleem - Krisken
http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=83&t=31140