Wireless Belgie (was: Backup internet (gratis) :-)
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 11 keer
- Contacteer:
Er is nog geen datum vastgelegd. Ik ga deze zomer ergens in Gent mijn mobiele mast uitzetten met daarop een link naar hoofdnode en een 2.4 ghz omni voor client access.
De mast is maar 12 meter hoog dus ik zal moeten zien dat ik ergens een line of sight heb naar de hoofdnode in Gent, indien jullie een mooie plaats weten waar de mast kan staan weet me iets te zeggen maar wel wat afstand van de hoofdnode, eventueel met foto.
Als test kunnen jullie dan inloggen en zien dat alles goed werkt.
Ik breng documentatie mee van wirelessgent.
http://www.wirelessinfo.be/Bouw%20mobil ... deelte.htm
Ik zal de datum bekend maken op mijn website en hier op dit forum.
Groeten
JP
De mast is maar 12 meter hoog dus ik zal moeten zien dat ik ergens een line of sight heb naar de hoofdnode in Gent, indien jullie een mooie plaats weten waar de mast kan staan weet me iets te zeggen maar wel wat afstand van de hoofdnode, eventueel met foto.
Als test kunnen jullie dan inloggen en zien dat alles goed werkt.
Ik breng documentatie mee van wirelessgent.
http://www.wirelessinfo.be/Bouw%20mobil ... deelte.htm
Ik zal de datum bekend maken op mijn website en hier op dit forum.
Groeten
JP
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 6 keer
Ok leuk. Ik wens dit wel een te volgen om zo misschien ook ooit in ruiem omgeving van Sint-niklaas dit te realiseren.
groeten
david
groeten
david
-
- Member
- Contacteer:
Beste David, kijk eens uit in de buurt van je naar hoge gebouwen en of masten waar we een node kunnen neerzetten, met mijn 12 meter mastje zal ik niet ver komen in Sint-Niklaas.
-
- Starter
- Bedankt: 3 keer
Voor wie interesse heeft, de volgende voordracht is op 5 februari om 20u30 te oudenaarde.
De inhoud van de presentatie is vooral opbouw van het netwerk, werking van wifi over lange afstand, locatie's, ...
Enkele keywords: Vrij zicht tussen antennes, BGP-routing, ACK-timing op linken.
Om de opkomst te kunnen plannen is het adres te bekomen bij mij per e-mail.
[email protected]
Mvg,
Stefan
De inhoud van de presentatie is vooral opbouw van het netwerk, werking van wifi over lange afstand, locatie's, ...
[email protected]
Mvg,
Stefan
- rowan
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
- Bedankt: 21 keer
wireless Antwerpen
Op 5 februari 2010 zal wireless Antwerpen een voordracht komen geven over hun projecten en vooruitzichten
(dan noemen we dat maar wireless Oudenaarde).
De sprekers zijn ON3PZ (Hans Maes) en de bezieler van het geheel ON4SH (Stefan Lambrechts).
Alles is voorzien om 20u30
iedereen welkom ook niet radio amateurs.
http://www.on4ob-on0tv.be/
Lijkt mij interessant...
Op 5 februari 2010 zal wireless Antwerpen een voordracht komen geven over hun projecten en vooruitzichten
(dan noemen we dat maar wireless Oudenaarde).
De sprekers zijn ON3PZ (Hans Maes) en de bezieler van het geheel ON4SH (Stefan Lambrechts).
Alles is voorzien om 20u30
iedereen welkom ook niet radio amateurs.
http://www.on4ob-on0tv.be/
Lijkt mij interessant...
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Komen er nog zulke voordrachten? Kon er helaas niet bij zijn.wirelessantwerpen schreef:Voor wie interesse heeft, de volgende voordracht is op 5 februari om 20u30 te oudenaarde.
[email protected]
Mvg,
Stefan
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Member
- Contacteer:
Ik kan jullie zeggen dat wirelessgent-vooruit online is.
- Goztow
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Zo'n google map zou ik ook leuk vinden. het is beetje lastig te investeren in een antenne als je niet zeker weet dat je bereik gaat hebben.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
-
- Moderator
- Contacteer:
Zijn er nog nodes bijgekomen? Zo ja : op jullie site zie ik bvb gent-reep nog niet?wirelessinfo schreef:Ik kan jullie zeggen dat wirelessgent-vooruit online is.
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Member
- Contacteer:
Deze staat binnen 12 uur op http://www.wirelessinfo.be/wirelessgent ... /index.htm
Wirelessgent website wordt niet elke keer dat er een node bijkomt geupdate.
Laatst gewijzigd door wirelessinfo 13 maa 2010, 23:53, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Moderator
- Contacteer:
Is inderdaad al netjes!!!
Zou het anders geen idee zijn dat ik de site even onder handen pak voor jullie? Want dan is alles makkelijk up to date te houden
Zou het anders geen idee zijn dat ik de site even onder handen pak voor jullie? Want dan is alles makkelijk up to date te houden
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
Dat is zeer spijtig. Misschien toch even doen én ook de website wat mooier laten ogen.wirelessinfo schreef:Deze staat op http://www.wirelessinfo.be/wirelessgent ... /index.htm
-
- Moderator
- Contacteer:
Inderdaad, daar dit een zeer leuk project is, en nog volledig gratis voor de gebruiker ook!Lord Utopia schreef:Dat is zeer spijtig. Misschien toch even doen én ook de website wat mooier laten ogen.wirelessinfo schreef:Deze staat op http://www.wirelessinfo.be/wirelessgent ... /index.htm
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Moderator
- Contacteer:
Vandaag door Gent gelopen met de PDA bij de hand. Ter hoogte van de Zuid getest en jawel : ik kon prima surfen.
Hopelijk volgt er snel een volgende hotspot van wirelessbelgium (wirelessantwerpen in Gent klinkt zo raar hé ).
Misschien dat ik morgen even naar Gent ga met het fototoestel bij de hand en eens wat kiekjes neem van de antennes
Hopelijk volgt er snel een volgende hotspot van wirelessbelgium (wirelessantwerpen in Gent klinkt zo raar hé ).
Misschien dat ik morgen even naar Gent ga met het fototoestel bij de hand en eens wat kiekjes neem van de antennes
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
- Twitter: goendi
- Bedankt: 2 keer
- Contacteer:
Mss kun jij een frisse lay out maken? Het is niet omdat die site geen web 2.0 is dat die niet proper gemaakt is naar best vermogenLord Utopia schreef:Dat is zeer spijtig. Misschien toch even doen én ook de website wat mooier laten ogen.wirelessinfo schreef:Deze staat op http://www.wirelessinfo.be/wirelessgent ... /index.htm
-
- Member
- Contacteer:
Het is in Gent geen "wirelessantwerpen" maar "wirelessgent" alle nodes die in Gent worden geplaatst staan binnen één dag op http://www.wirelessinfo.be/wirelessgent ... /index.htm
Normaal zou er een node in Oostakker moeten komen maar ik ben nog volop bezig met andere bezigheden.
Indien er iemand twijfeld of hij het signaal van een "wirelessgent" node kan ontvangen kan mij altijd contacteren we kunnen altijd een linktest uitvoeren (omgeving Gent) email me maar gerust. [email protected].
Ik kom je dan een bezoek brengen met een nanostation en test dat eens uit, bij een positief ontvangst kun je dan een antenne kopen.
Normaal zou er een node in Oostakker moeten komen maar ik ben nog volop bezig met andere bezigheden.
Indien er iemand twijfeld of hij het signaal van een "wirelessgent" node kan ontvangen kan mij altijd contacteren we kunnen altijd een linktest uitvoeren (omgeving Gent) email me maar gerust. [email protected].
Ik kom je dan een bezoek brengen met een nanostation en test dat eens uit, bij een positief ontvangst kun je dan een antenne kopen.
-
- Moderator
- Contacteer:
Als er eentje komt in Merelbeke-Flora ben ik onmiddellijk bereid om een antenne te kopen, zuid werkt overigens prima hier (vanaf woodrow wilsonplein zelf!) Eens wat rondgekeken en jaja k heb de antennes zien staanwirelessinfo schreef:Het is in Gent geen "wirelessantwerpen" maar "wirelessgent" alle nodes die in Gent worden geplaatst staan binnen één dag op http://www.wirelessinfo.be/wirelessgent ... /index.htm
Heb je al meer info betreffende Oostakker?
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Member
- Contacteer:
Er is al een node geplaatst in Oudenaarde hoor, scan maar gerust of rijdt maar eens rond met netstumbler.
-
- Member
- Contacteer:
Er is in Gent terug een node online, "wirelessgent-oostakker"
Zitten niet stil, als we steun krijgen omgeving Gent kunnen we zeker nog een aantal nodes bij maar zoeken dringend naar hoge gebouwen waar we onze nodes kunnen plaatsen. Dit om een backup backbone te bouwen.
Zitten niet stil, als we steun krijgen omgeving Gent kunnen we zeker nog een aantal nodes bij maar zoeken dringend naar hoge gebouwen waar we onze nodes kunnen plaatsen. Dit om een backup backbone te bouwen.
-
- Member
- Contacteer:
Is nog een node online, "wirelessgent-michiel.
De zoveelste prachtige node die gent bezit.
http://www.wirelessinfo.be/wirelessgent ... /index.htm
Laatst gewijzigd door wirelessinfo 12 jul 2010, 21:33, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Gezien het dak lijkt het alsof de node in een "kom" staat... niet echt ideaal denk ik voor gebruikers "beneden".wirelessinfo schreef:Is nog een node online, "wirelessgent-michiel.
-
- Member
- Contacteer:
Dit lijkt maar zo, de node staat mooi boven het dak uit.
Er is geen probleem voor de gebruikers.
ssid is veranderd naar "wirelessgent-graslei
Mvg
Jean-Pierre
Er is geen probleem voor de gebruikers.
ssid is veranderd naar "wirelessgent-graslei
Mvg
Jean-Pierre
-
- Member
- Contacteer:
Wij hebben terug een wirelessgent node geplaatst aan de watersportbaan op 60 meter hoogte.
ssid "wirelessgent-watersport"
Het gaat hier goed in Gent.
Groeten
Jean-Pierre
ssid "wirelessgent-watersport"
Het gaat hier goed in Gent.
Groeten
Jean-Pierre
-
- Member
- Contacteer:
Wirelessgent-eeklo is ook online gekomen.
Gesponsord door http://www.wifi-shop.be
Groeten
JP
Gesponsord door http://www.wifi-shop.be
Groeten
JP
-
- Starter
- Bedankt: 3 keer
Vrijdag 22 oktober 2010 om 20u voordracht wirelessbelgie te Kortrijk.
Toegang is uiteraard gratis, beperkt aantal bezoekers.
inlichtingen: [email protected]
wifi more wifi,
Stefan
Toegang is uiteraard gratis, beperkt aantal bezoekers.
inlichtingen: [email protected]
wifi more wifi,
Stefan
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Ik ben eens gaan luisteren naar de presentatie van Wireless België in Kortrijk.
De meeting had plaats in het lokaal van de Belgische amateurzenders (afdeling Kortrijk), in de oude Brandweer/100 centrale, Rijkswachtstraat. Daar staat nu ook op de oude kazernetoren een Node.
Wel een mooi project. Wat me sterk opviel is dat het hele initiatief 2 groepen mensen bij mekaar brengt: de wereld van de erkende radio-amateurs (die hun hele expertise over draadloos zenden/ontvangen en antenne technologie inbrengen) en de wereld van de IT (die hun expertise over netwerkopbouw/redundancy inbrengen).
Ongelooflijk hoe die mannen, gebruik makend van de bestaande technologie (802.11b/g), binnen de wettelijke normen (100 mW op 2.4GHz, 1W op 5.6GHz), maar met aangepaste hardware (antennes, ap's) en locaties (hoge gebouwen, masten ...), erin geslaagd zijn om afstanden van tientallen kilometers te overbruggen met WiFi. En dit alles met vrijwilligers and low-cost.
Het is hen natuurlijk niet in de eerste plaats om te doen om user's een snelle internet verbinding te geven, dus de "grootverbruikers" onder ons hebben daar niet veel aan, maar gezien dit één groot intern netwerk is, zeer goed te gebruiken voor gesloten groepen (radio-amateur community, gamers, video streaming). Internet connectiviteit gebeurt via een 6-tal geografisch verspreide ISP uplinks (+100 mbit).
Los van dit wireless België project, denk ik ook dat de gebruikte methodes een goed alternatief kunnen zijn voor bedrijven die zetels, afdelingen of gebouwen aan mekaar willen linken. Voorwaarden zijn natuurlijk "vrij zicht" tussen de locaties (hoge gebouwen, masten) ... maar waar het lukt, spaar je toch vlug de kosten van ADSL of leased lines uit.
Ik vind dit een zeer lovenswaardig initiatief ... en kijk er al naar uit naar een Node in Waregem (ik heb al een goede locatie in het oog ). Als er nog mensen zijn die hoge gebouwen ter beschikking kunnen stellen, of willen sponsoren, denk ik wel dat ze bij Wireless BelgIë welkom zullen zijn ...
Philippe.
De meeting had plaats in het lokaal van de Belgische amateurzenders (afdeling Kortrijk), in de oude Brandweer/100 centrale, Rijkswachtstraat. Daar staat nu ook op de oude kazernetoren een Node.
Wel een mooi project. Wat me sterk opviel is dat het hele initiatief 2 groepen mensen bij mekaar brengt: de wereld van de erkende radio-amateurs (die hun hele expertise over draadloos zenden/ontvangen en antenne technologie inbrengen) en de wereld van de IT (die hun expertise over netwerkopbouw/redundancy inbrengen).
Ongelooflijk hoe die mannen, gebruik makend van de bestaande technologie (802.11b/g), binnen de wettelijke normen (100 mW op 2.4GHz, 1W op 5.6GHz), maar met aangepaste hardware (antennes, ap's) en locaties (hoge gebouwen, masten ...), erin geslaagd zijn om afstanden van tientallen kilometers te overbruggen met WiFi. En dit alles met vrijwilligers and low-cost.
Het is hen natuurlijk niet in de eerste plaats om te doen om user's een snelle internet verbinding te geven, dus de "grootverbruikers" onder ons hebben daar niet veel aan, maar gezien dit één groot intern netwerk is, zeer goed te gebruiken voor gesloten groepen (radio-amateur community, gamers, video streaming). Internet connectiviteit gebeurt via een 6-tal geografisch verspreide ISP uplinks (+100 mbit).
Los van dit wireless België project, denk ik ook dat de gebruikte methodes een goed alternatief kunnen zijn voor bedrijven die zetels, afdelingen of gebouwen aan mekaar willen linken. Voorwaarden zijn natuurlijk "vrij zicht" tussen de locaties (hoge gebouwen, masten) ... maar waar het lukt, spaar je toch vlug de kosten van ADSL of leased lines uit.
Ik vind dit een zeer lovenswaardig initiatief ... en kijk er al naar uit naar een Node in Waregem (ik heb al een goede locatie in het oog ). Als er nog mensen zijn die hoge gebouwen ter beschikking kunnen stellen, of willen sponsoren, denk ik wel dat ze bij Wireless BelgIë welkom zullen zijn ...
Philippe.
Laatst gewijzigd door philippe_d 24 okt 2010, 18:15, in totaal 1 gewijzigd.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Moderator
- Contacteer:
Philippe,
bedankt voor jouw lovenswaardige woorden. Je zegt exact hoe het zit
Kris
bedankt voor jouw lovenswaardige woorden. Je zegt exact hoe het zit
Kris
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Deel van't meubilair
Vroeger was iets dergelijks alvast niet toegelaten door het BIPT (mocht enkel op dezelfde locatie... dus overkant straat mocht al niet).philippe.deleye schreef:Los van dit wireless België project, denk ik ook dat de gebruikte methodes een goed alternatief kunnen zijn voor bedrijven die zetels, afdelingen of gebouwen aan mekaar willen linken. Voorwaarden zijn natuurlijk "vrij zicht" tussen de locaties (hoge gebouwen, masten) ... maar waar het lukt, spaar je toch vlug de kosten van ADSL of leased lines uit.
-
- Moderator
Voor zover ik het begrijp is de gebruikte WiFi frequentieband "licentie-vrij". Dus iedereen mag daarop zenden/ontvangen binnen de beperkingen van het toegelaten zendvermogen ?r2504 schreef:Vroeger was iets dergelijks alvast niet toegelaten door het BIPT (mocht enkel op dezelfde locatie... dus overkant straat mocht al niet).
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 23 keer
Je mocht idd geen "kabel" leggen tussen 2 gebouwen... dat was iets voor eg Belgacom -> monopolie op huurlijnen ofzoiets...
Dus sommige bedrijven lostten dat op door middel van draadloos (Radio frequentie, laser, ...)
Darn heb ik weer een sessie gemist (Kortrijk 22 oktober)
Btw hoeveel kost het verhaaltje eigenlijk?
Het gaat telkens over "hoge gebouwen sponsoren" maar die "node" met al die antennes kost aardig wat als ik op wifi-shop ga kijken?
Wat als ik 2 gebouwen heb die ik zowiezo wil verbinden met elkaar (zit 1 vreemd gebouw tussen...Dus we gaan zeer waarschijnlijk draadloos gaan)...
is het dan beter dat ik me 2 Nanostation5M aanschaf (25mbit throughput) danwel ze allebei op WirelessAntwerpen aansluit... kunnen die 2 nodes dan via een privé vlan(?) op m'n eigen internet verbinding liften?
Dus sommige bedrijven lostten dat op door middel van draadloos (Radio frequentie, laser, ...)
Darn heb ik weer een sessie gemist (Kortrijk 22 oktober)
Btw hoeveel kost het verhaaltje eigenlijk?
Het gaat telkens over "hoge gebouwen sponsoren" maar die "node" met al die antennes kost aardig wat als ik op wifi-shop ga kijken?
Wat als ik 2 gebouwen heb die ik zowiezo wil verbinden met elkaar (zit 1 vreemd gebouw tussen...Dus we gaan zeer waarschijnlijk draadloos gaan)...
is het dan beter dat ik me 2 Nanostation5M aanschaf (25mbit throughput) danwel ze allebei op WirelessAntwerpen aansluit... kunnen die 2 nodes dan via een privé vlan(?) op m'n eigen internet verbinding liften?
Laatst gewijzigd door skynetbbs 25 okt 2010, 12:23, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Moderator
- Contacteer:
Staat dat ergens online wanneer er sessies zijn?
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Deel van't meubilair
Vermoedelijk zijn er wel extra bepalingen rond commercieel gebruik... in ieder geval hebben we destijds (was begin jaren 90) geen toestemming gekregen van het BIPT om dit te implementeren bij een klant (welke er zelf op stond van dit te vragen) van ons.philippe.deleye schreef:Voor zover ik het begrijp is de gebruikte WiFi frequentieband "licentie-vrij". Dus iedereen mag daarop zenden/ontvangen binnen de beperkingen van het toegelaten zendvermogen ?
-
- Moderator
Waarschijnlijk niet, maar de vorige sessie werd hier in deze topic aangekondigd.krisken schreef:Staat dat ergens online wanneer er sessies zijn?
Philippe.
-
- Moderator
- Contacteer:
Er is er reeds één in Brugge van die mannen : krakeleweg, nabij groot handelsdok.
Telefonie = EDPnet + OVH
en groot-brugge pakweg 6 a8km
kan er eigenlijk zo geen tool gemaakt worden waarbij ook samengewerkt wordt met de radioamateurs, zodanig iedereen gecontroleerd zijn wifi kan meedelen op hun netwerk, om zo niet volledig te profiteren van hun DURE HARDWARE. ik kan gerust wat GB's missen per maand... zolang ik alles maar instelbaar is (snelheid, hoeveelheid, eventueel wanneer wel/niet). Als compensatie voor mn gecontroleerd delen mag ik mee profiteren van het (hopelijk tegen dan) vlaamse gratis netwerk overal waar ik maar wil (laptop/pda/etc).
Er is waarschijnlijk over heel vlaanderen wifi, alleen elk voor zich... het is in feite kwestie van koppelen en bekendgeraken, en voila, gratis mobiel internet voor al wie zijn internet deelt. die 2 samen lijkt me een slaagkans te hebben...
alleen ja, wie wil en kan nu zn tool maken, en wil wirelessbelgium dit wel...
but i had a dream, that every belgian was able to surf on the internet for free* from any place, at any time with laptops, and smartphones, and ipads, and every thing that has wifi on it!
*: mits internet aansluiting thuis (kwestie van de boel nu ook niet te bedreigen)
kan er eigenlijk zo geen tool gemaakt worden waarbij ook samengewerkt wordt met de radioamateurs, zodanig iedereen gecontroleerd zijn wifi kan meedelen op hun netwerk, om zo niet volledig te profiteren van hun DURE HARDWARE. ik kan gerust wat GB's missen per maand... zolang ik alles maar instelbaar is (snelheid, hoeveelheid, eventueel wanneer wel/niet). Als compensatie voor mn gecontroleerd delen mag ik mee profiteren van het (hopelijk tegen dan) vlaamse gratis netwerk overal waar ik maar wil (laptop/pda/etc).
Er is waarschijnlijk over heel vlaanderen wifi, alleen elk voor zich... het is in feite kwestie van koppelen en bekendgeraken, en voila, gratis mobiel internet voor al wie zijn internet deelt. die 2 samen lijkt me een slaagkans te hebben...
alleen ja, wie wil en kan nu zn tool maken, en wil wirelessbelgium dit wel...
but i had a dream, that every belgian was able to surf on the internet for free* from any place, at any time with laptops, and smartphones, and ipads, and every thing that has wifi on it!
*: mits internet aansluiting thuis (kwestie van de boel nu ook niet te bedreigen)
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
- Bedankt: 69 keer
@treve01
Bedoel je zoiets als http://www.fon.com/en/ ??
ik heb thuis nog zo 2 modems staan die stof staan te vangen ...
Bedoel je zoiets als http://www.fon.com/en/ ??
ik heb thuis nog zo 2 modems staan die stof staan te vangen ...