20 jaar internet in Europa
- frodo
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 16 keer
Ik had een 486 gekocht en ben avondschool industriële informatica gaan volgen in 95.Ik heb dan voor mijn verjaardag een planet internet abonnement gekregen.Was redelijk duur ,je betaalde een jaar toegang maar de belkosten waren daar niet inbegrepen.Later heb ik nog een draadloze Olitec inbelmodem gebruikt.Onze telefoonaansluiting was naast onze tv.Ik weet nog dat ik eens aan het inbellen was en dat ik naar beneden kwam om naar het nieuws te kijken (kon nogal lang duren om te verbinden)en een lawaai dat die modem maakte.Bleek dat het volume v.d. modem volledig open stond en dat ze altijd als ik inbelde zo een lawaai hoorden,echt je kon de tv niet meer verstaan.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 64 keer
Idd. De goeie oude altavista en als je die een beetje mistypte kwam je op een sexsite uit. In 96 bestond google nog niet.meon schreef:1996 en Google? Dat zou wel heel vroeg zijn. Toen spraken we over Altavista, Advalvas, Webbel, Hotbot, Excite ...stephan schreef:Ik weet nog dat de eerste pagina Google was en dat ik een beetje ontgoocheld was... Zo van "Is dit nu internet???"
Ben al sinds gisteren aan t nadenken wat het dan wel was. Weet niet of Yahoo er toen al was. Maar twas zo een zoekportaal.lithion schreef:Idd. De goeie oude altavista en als je die een beetje mistypte kwam je op een sexsite uit. In 96 bestond google nog niet.meon schreef:1996 en Google? Dat zou wel heel vroeg zijn. Toen spraken we over Altavista, Advalvas, Webbel, Hotbot, Excite ...stephan schreef:Ik weet nog dat de eerste pagina Google was en dat ik een beetje ontgoocheld was... Zo van "Is dit nu internet???"
There are two types of planes : Fighters and Targets
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 32 keer
Voor mij was het ergens rond 91-92 toen ik op de unief in Antwerpen zat. Je kon toen inbellen (14k4 modem die aan 19k2 connecteerde ) op de server van de unief en op die manier op het internet surfen Zitten klooien met netscape .... those were the days
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
Begin 1995 zat bij de toenmalige Panorama een diskette met versie 0.96beta. Het zou kunnen dat ik die zelfs nog ergens kan opduikelen....gr4vity schreef:Uzzi, je had dan wel een serieuze beta versie he netscape bestaat pas van 1994 volgens wikipedia.
Ik denk dat veel mensen (waaronder ik zelf) een vrij groot gat in hun geheugen hebben als het om de eerste internet ervaringen gaat.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
- localhost
- Elite Poster
- Twitter: amedee
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 5 keer
- Contacteer:
Als mijn geheugen mij niet bedriegt, heb ik nog een tijdje met NCSA Mosaic gesurft. Dat moet in 1995 geweest zijn. In de loop van dat jaar werd het stilaan vervangen door Netscape.
Zou dat kunnen?
Zou dat kunnen?
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 32 keer
Hmmm, dan moet ik inderdaad een gat in mijn geheugen hebben. In ben in 1990 begonnen op UFSIA (dat weet ik wel zekerst ). Daar kon je met een inbelverbinding (14k4 modem @ 19k2 verbinden) surfen op het net. Dat was niet direct in het eerste jaar, maar wel vrij vroeg in mijn studies.
Tja, misschien heb ik pas later met Netscape liggen klooien. Het is dan ook al meer dan 15 jaar geleden hé
Tja, misschien heb ik pas later met Netscape liggen klooien. Het is dan ook al meer dan 15 jaar geleden hé
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 18 keer
Mijn eerste internetervaringen bij familie/vrienden moet rond 97-98 geweest zijn. Chatten op kreynet (#topradio voor hoogland in den tijd) .. surfen deed ik niet vaak
Eerste internet thuis moet 98-99 geweest zijn... icq , irc en napster waren mijn favoriete programma's en zoeken gebeurde idd via yahoo of altavista
Eerste provider die ik probeerde zijn cd'tje werkte niet. Daarom was mijn eerste ISP uiteindelijk een inbelverbinding van wanadoo (gepromoot door GB dacht ik) ... Toen ik zelf wat meer begon te kennen van inbelverbindingen heb ik daarna (na een jaar ofzo) tal van andere isp's geprobeerd
planet internet - tiscali -yucom - freegates - world online (met leuke @wol.be e-mail adressen) en vele andere
Telefoonrekeningen waren duur:p ik sprak toen nog af met mensen op icq wanneer we online zouden zijn en ik probeerde het wat te beperken (wat vaak niet makkelijk was) tijdens het chatten werd de bandbreedte benut door napster :p
Dat waren nog al is tijden
Telefoonlijn die er lag voor de inbelmodem is daarna gebruikt geweest voor mijn eerste adsl modem aan te sluiten (2002 denk ik) telenet was nog niet actief hier toen (en daarop wachten was sowieso ni slim:p) .
Skynet is daarna ingeruild geweest voor scarlet student, daarna scarlet one ...en sinds kort dommel
Eerste internet thuis moet 98-99 geweest zijn... icq , irc en napster waren mijn favoriete programma's en zoeken gebeurde idd via yahoo of altavista
Eerste provider die ik probeerde zijn cd'tje werkte niet. Daarom was mijn eerste ISP uiteindelijk een inbelverbinding van wanadoo (gepromoot door GB dacht ik) ... Toen ik zelf wat meer begon te kennen van inbelverbindingen heb ik daarna (na een jaar ofzo) tal van andere isp's geprobeerd
planet internet - tiscali -yucom - freegates - world online (met leuke @wol.be e-mail adressen) en vele andere
Telefoonrekeningen waren duur:p ik sprak toen nog af met mensen op icq wanneer we online zouden zijn en ik probeerde het wat te beperken (wat vaak niet makkelijk was) tijdens het chatten werd de bandbreedte benut door napster :p
Dat waren nog al is tijden
Telefoonlijn die er lag voor de inbelmodem is daarna gebruikt geweest voor mijn eerste adsl modem aan te sluiten (2002 denk ik) telenet was nog niet actief hier toen (en daarop wachten was sowieso ni slim:p) .
Skynet is daarna ingeruild geweest voor scarlet student, daarna scarlet one ...en sinds kort dommel
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
- Dfrog
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 22 keer
Mijn eerste internetervaringen startte via een ping of uunet. In die tijd was er BBS en hiervoor moest je dan telkens naar een andere nummer bellen. Stelde niet zoveel voor. Daarna het echte internet met vooral advalvas en webbel en veel irc'en dit tegen 14k4. Buiten thuis ook regelmatig op internetcafe. Als ik me niet vergis, was onze eerste pc een 386DX2 (daarvoor een commodore 64 ((en atari)).. met die floppy's dat was pas avontuur).
Versleten providers: uunet/ping, BGC, VT4net, planetinternet, wannado, Telenet, edpnet, mobistar, T2. (Telenet rules)
Belgacom heeft in ieder geval veel verdient aan inbelkosten. Het permanent online zijn van ADSL was toen een ware verademing.
Versleten providers: uunet/ping, BGC, VT4net, planetinternet, wannado, Telenet, edpnet, mobistar, T2. (Telenet rules)
Belgacom heeft in ieder geval veel verdient aan inbelkosten. Het permanent online zijn van ADSL was toen een ware verademing.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
- Bedankt: 117 keer
Eerste computer commodore VIC 20 met 3K RAM en een 16K RAM uitbreiding met eem machinetaal monitor ingebouwd.
Later actief op de C64/C128 scene, en op heel wat (internationale) BBSen gezeten. Eerste modem moet (als mijn geheugen met niet in de steek laat) een aprotek 300/1200/2400 modem geweest zijn - ergens tweede helft jaren tachtig.
Eerste internetervaringen infoboard/ping etc. moet wellicht ergens in de periode 93-94 geweest zijn maar ik kan er een jaartje naast zitten
Usenet
Mvg,
David
Later actief op de C64/C128 scene, en op heel wat (internationale) BBSen gezeten. Eerste modem moet (als mijn geheugen met niet in de steek laat) een aprotek 300/1200/2400 modem geweest zijn - ergens tweede helft jaren tachtig.
Eerste internetervaringen infoboard/ping etc. moet wellicht ergens in de periode 93-94 geweest zijn maar ik kan er een jaartje naast zitten
Usenet
Mvg,
David
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
- Bedankt: 52 keer
Aah ja de tijden van toen...
Het was 1996, met een Gateway 2000 (Pentium 133Mhz/16MB RAM,Win95)
UUnet met een 33kbps seriele modem.
Daarna Telenet genomen in 1998, toen ze nog goed waren met hun 10Mbit lijn in het begin.
Na telenet dan Tele2 genomen toen Versatel juist Tele2 werd met de unlimited deal.
Daar zit ik nu nog. Ondertussen ook veel pc's versleten...
Het was 1996, met een Gateway 2000 (Pentium 133Mhz/16MB RAM,Win95)
UUnet met een 33kbps seriele modem.
Daarna Telenet genomen in 1998, toen ze nog goed waren met hun 10Mbit lijn in het begin.
Na telenet dan Tele2 genomen toen Versatel juist Tele2 werd met de unlimited deal.
Daar zit ik nu nog. Ondertussen ook veel pc's versleten...
-
- Starter Plus
In de zomer van 1998 geloof ik dat mijn eerste keer was. Iig mijn eerste keer thuis op het internet. Het zou kunnen dat ik eerder al op een andere plek op internet ben gegaan, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.
- quistnix
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 7 keer
Eerste email (TTY, niet full screen edit) was in 1985 met 300 baud accoustic coupled modem verbonden met X25 RTT PAD. Daarna op BBS vanaf 1986 met 2400 modem. Eerste keer op het WWW met Mosaic in 1993 met "portable" met 80386SX processor op het werk. Heb de strijd meegemaakt tussen Netscape en IE.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Is inderdaad al lang geleden... was ergens in 1995 de eerste keer op het "echte internet".gr4vity schreef:Mja, ik denk dat iedereen die al van in de jaren 90 op internet zit ondertussen al gaten begint te krijgen in zijn geheugen...
Daarvoor nog een aantal jaren op BBS'en waaronder... tja, hoe noemde het nu weer... Compuboard of zo
-
- Deel van't meubilair
Yes... dat was het... verdorie het zit ver weg.Astralon schreef:Compuserve?
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Je kan het nalezen in deze thread, want je hebt al eens geantwoord ('t is dan ook een thread uit 2008 dat een kickje gekregen heeft)r2504 schreef:Yes... dat was het... verdorie het zit ver weg.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 58 keer
Nu ie toch weer gekickt is:
mijn allereerste internetervaring was aan het AZ-VUB, in de Bib van het HIVB in Brussel/Jette: vanaf 01/1994 was daar internet, maar dat was één modemverbinding met het ziekenhuis zelf (AZ-VUB.AC.be) voor een 10-tal computers dus dat verliep heel erg traag... Computerzaal bestond toen uit 386's, die continu vergeven zaten van de virussen...
Vanaf 1996 was daar een snellere verbinding toen.
Privé ging ik begin 1997 vaak langs bij een vriend die onderzoeker was voor de KUBrussel, daar hadden ze snel internet.
Een eigen aansluiting kreeg ik thuis in 1998 via de kabel van UPC (Chello) in Ganshoren, toen supersnel voor die tijd, 10 Gig inbegrepen. Maar ik weet nog dat als je toen een bepaald progje draaide op je computer je niet gereset werd en altijd kon blijven doorsurfen aan je volle snelheid (toen 2/128).
Zo kon je per maand héél wat méér verzetten.
Chello - UPC was altijd koploper qua volumes en snelheden, daar hadden we in 2004 al 10 mbps en 512 upload en 60 Gig volume.
Tegenwoordig een abbo bij Yabu ADSl en héééél content van (wegens 200 GB limiet, géén upload meegerekend, nachtsurfen, nieuwgroepen, vast Ip via DynDNS, en lekkere snelheden).
KRL
mijn allereerste internetervaring was aan het AZ-VUB, in de Bib van het HIVB in Brussel/Jette: vanaf 01/1994 was daar internet, maar dat was één modemverbinding met het ziekenhuis zelf (AZ-VUB.AC.be) voor een 10-tal computers dus dat verliep heel erg traag... Computerzaal bestond toen uit 386's, die continu vergeven zaten van de virussen...
Vanaf 1996 was daar een snellere verbinding toen.
Privé ging ik begin 1997 vaak langs bij een vriend die onderzoeker was voor de KUBrussel, daar hadden ze snel internet.
Een eigen aansluiting kreeg ik thuis in 1998 via de kabel van UPC (Chello) in Ganshoren, toen supersnel voor die tijd, 10 Gig inbegrepen. Maar ik weet nog dat als je toen een bepaald progje draaide op je computer je niet gereset werd en altijd kon blijven doorsurfen aan je volle snelheid (toen 2/128).
Zo kon je per maand héél wat méér verzetten.
Chello - UPC was altijd koploper qua volumes en snelheden, daar hadden we in 2004 al 10 mbps en 512 upload en 60 Gig volume.
Tegenwoordig een abbo bij Yabu ADSl en héééél content van (wegens 200 GB limiet, géén upload meegerekend, nachtsurfen, nieuwgroepen, vast Ip via DynDNS, en lekkere snelheden).
KRL
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 58 keer
cloink schreef:Ehh...KRL100 schreef:vast Ip via DynDNS
Euhm, IDD ja, het zit niet zo. Mijn IP verandert IDD om de xx uur, maar ik kan vanzelf altijd mijn thuis bereiken via xxxxx.yabuadsl.org, no mather what.
Heel goeie provider trouwens Yabu, maar ze zijn gestopt in België (omdat de markt hier op geen kl(eurpotl)oten trekt....
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
Nu deze oude topic weer nieuw leven heeft.
Mijn eerste pc was een 286 met 2M ram, en was een set van Philips (scherm (al kleuren), matrixprinter etc inbegrepen). Toen waren de 3.5" nog niet echt zo geweldig gebruikt. Meesten hadden nog de 5.25" floppys.
Dat ik die actief begon te gebruiken was ergens begin '90-er jaren als 6 jarig manneke (dos games ).
Draaide W3.1 op. Inbel verbinding via 14.4k kwam er ook vrij snel, maar eigelijk geen gebruik door mij.
In 95 mijn eerste nieuwe pc, dat was dan een IBM Aptiva 120mhz, met 8MB RAM. Draaide toen ook op W95. Vanaf toen begon mijn internet ervaring echt te lopen met een 28.8k modem. IRC vooral. Hier en daar werd wel eens muziekje afgehaald, maar ouders apprecieerden het niet echt, als de pc een weekje online bleef
In 96 kwam er bij de ouders nieuwe pc, dat was dan een 233mhz, van een intussen failliete keten. Daarbij switchen we over naar 33.6k modem. Weet dat we planetinternet cd'tjes gebruikten met gratis uren etc van bij magazines destijds (excl belkosten). Eerste echte provider kwam er bij mijn 2de pc. Dat was toen Freegates met een 56.6k in 97 of begin 98. Was mijn eerste AMD ervaring waar ik toen ook aan verkocht raakte. Met zijn 450mhz een ware bom En maar liefst 32MB RAM en 3.2gb hd.
In 98 of begin 99 kwam er de eerste PIV 600Mhz bij mijn ouders. Daarbij gingen we dan ook over naar eerst ISDN 64 en naderhand 128.
Bij de verhuis in 2000 gingen we over naar Telenet.
Geen zorgen meer eigelijk. Was toen nog ruim 10 000 BEF opleveringskosten als ik het goed heb. Was toen zelf maar 16j.
Vanaf mijn 18 als ik alleen ging wonen en in tussen wel wat meer pc's had gehad nog, kwam er na jaartje UPC. Jaja, een jaar zonder i-net kon toen nog
Bij UPC zat ik vrij snel op hun top abo, met 20Mbit al en unlimited download. Was in de loop van 2003 - 2004 (begin).
Begin 2005 bij verhuis ben ik terug gegaan naar Telenet (want ging naar niet UPC gebied), en daar had ik Turbonet van zodra het uitkwam.
Nu nog steeds (2 verhuizingen verder) klant bij Telenet en kan er eigelijk niet van klagen.
Huidige PC arsenaal:
Acer Aspire 9104WLMI
2x Dell E6500
1x PB AMD maar weet niet welk van buiten (te oud al in elk geval)
1xc zelfbouw pc, AMD S754 64bitje.
Mijn eerste pc was een 286 met 2M ram, en was een set van Philips (scherm (al kleuren), matrixprinter etc inbegrepen). Toen waren de 3.5" nog niet echt zo geweldig gebruikt. Meesten hadden nog de 5.25" floppys.
Dat ik die actief begon te gebruiken was ergens begin '90-er jaren als 6 jarig manneke (dos games ).
Draaide W3.1 op. Inbel verbinding via 14.4k kwam er ook vrij snel, maar eigelijk geen gebruik door mij.
In 95 mijn eerste nieuwe pc, dat was dan een IBM Aptiva 120mhz, met 8MB RAM. Draaide toen ook op W95. Vanaf toen begon mijn internet ervaring echt te lopen met een 28.8k modem. IRC vooral. Hier en daar werd wel eens muziekje afgehaald, maar ouders apprecieerden het niet echt, als de pc een weekje online bleef
In 96 kwam er bij de ouders nieuwe pc, dat was dan een 233mhz, van een intussen failliete keten. Daarbij switchen we over naar 33.6k modem. Weet dat we planetinternet cd'tjes gebruikten met gratis uren etc van bij magazines destijds (excl belkosten). Eerste echte provider kwam er bij mijn 2de pc. Dat was toen Freegates met een 56.6k in 97 of begin 98. Was mijn eerste AMD ervaring waar ik toen ook aan verkocht raakte. Met zijn 450mhz een ware bom En maar liefst 32MB RAM en 3.2gb hd.
In 98 of begin 99 kwam er de eerste PIV 600Mhz bij mijn ouders. Daarbij gingen we dan ook over naar eerst ISDN 64 en naderhand 128.
Bij de verhuis in 2000 gingen we over naar Telenet.
Geen zorgen meer eigelijk. Was toen nog ruim 10 000 BEF opleveringskosten als ik het goed heb. Was toen zelf maar 16j.
Vanaf mijn 18 als ik alleen ging wonen en in tussen wel wat meer pc's had gehad nog, kwam er na jaartje UPC. Jaja, een jaar zonder i-net kon toen nog
Bij UPC zat ik vrij snel op hun top abo, met 20Mbit al en unlimited download. Was in de loop van 2003 - 2004 (begin).
Begin 2005 bij verhuis ben ik terug gegaan naar Telenet (want ging naar niet UPC gebied), en daar had ik Turbonet van zodra het uitkwam.
Nu nog steeds (2 verhuizingen verder) klant bij Telenet en kan er eigelijk niet van klagen.
Huidige PC arsenaal:
Acer Aspire 9104WLMI
2x Dell E6500
1x PB AMD maar weet niet welk van buiten (te oud al in elk geval)
1xc zelfbouw pc, AMD S754 64bitje.
-
- Deel van't meubilair
Wow... wat een historiek... noteer je dat ergens
Kan me al met moeite de toestellen herinneren...
- ZX81 met 1K (ongeveer 1980)
- ZX Spectrum 48K
- 8086 (Turbo 10 MHz) en meteen HD van 10 MB
- 80368SX... 16 MHz kan dat ?
- 80486... geen details meer
- Pentium I op iets van een 90 MHz (nog CPU vervangen door Intel vanwege bug)
- ... vermoedelijk nog wel iets
- Pentium IV op 3 GHz
- Intel Core 2 Duo Quadcore
- ZX Spectrum 48K
- Pentium IV op 3 GHz
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
lol, nog iemand met ervaring met een ZX Spectrum.
Thesis/Eindwerk gemaakt voor ZX Spectrum: hard schijf controller + rom + disk operating systeem (bijna 1 miljoen lijnen assembler )
Thesis/Eindwerk gemaakt voor ZX Spectrum: hard schijf controller + rom + disk operating systeem (bijna 1 miljoen lijnen assembler )
Lol neen, maar ontbreek nog wel één en't ander.r2504 schreef:Wow... wat een historiek... noteer je dat ergens
- ZX Spectrum 48K
- Pentium IV op 3 GHz
Maar dat is het in hoofdlijnen.
Mijn gaten vormen zich, maar ze vallen nog een beetje mee lol
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
- Bedankt: 106 keer
Eerste keer online was in de middelbare school (woensdagnamiddag: tegen betaling paar uurtjes het internet op).
Heel veel details ervan weet ik niet meer, maar dacht dat het via zo'n externe seriële 28k8 modem ging op een pc met Windows 95 of 98. Ik gok dat het ook ergens in 1998 moest zijn.
De opgezochtte info sloeg ik op op floppies en nam ik mee naar huis om offline te bekijken.
Ergens rond '99 eerste inbelverbinding: heb een aantal van die gratis providers gehad (vt4.net, Planet Internet, Ping, Belgacom.net, Yucom,...) met bijhorende dure telefoonrekeningen. In die tijd kostte een cd (illegaal!) downloaden ook soms meer aan telefoonkosten dan die gewoon te gaan kopen. In die tijd was het nog te doen met een Pentium II 233 Mhz, 3GB HDD en 32MB RAM met Windows '98.
Op 25 oktober 2000 eerste breedbandverbinding: Telenet met zo'n grijze Cybersurf modem (10 Mbit down en 128 Kbit up als ik me niet vergis). In die tijd telde lokaal verkeer (binnen het Telenet netwerk) dacht ik zelfs niet mee (bvb trailer van games.telenet.be downloaden). Mijn download limiet was in elk geval groter dan m'n toenmalige HDD (7 of 8GB). PC was ergens iets à la Pentium III 500 Mhz in die tijd.
Niet veel later werd de oude eerder genoemde Pentium II ingezet als router met Windows Millenium (hell yeah!) om via ICS internet te sharen over... mijn eerste LAN. Dagelijks resetten was de boodschap, want het ding liep om de zoveel tijd vast (BSOD's you know ).
Nog wat later eerste ferme netwerk investering gedaan: een US robotics router van 10.000 oude Bef. En we zwijgen nog over de 10.000 Bef installatiekosten van Telenet...
Na jarenlang gepest van Telenet met geblokkeerde poorten, allerhande beperkte (wijzigende) upload traffiek restricties, verkeerde facturen,... begin 2005 overgeschakeld naar Belgacom ADSL en sinds de zomer van 2008 VDSL2.
Heel veel details ervan weet ik niet meer, maar dacht dat het via zo'n externe seriële 28k8 modem ging op een pc met Windows 95 of 98. Ik gok dat het ook ergens in 1998 moest zijn.
De opgezochtte info sloeg ik op op floppies en nam ik mee naar huis om offline te bekijken.
Ergens rond '99 eerste inbelverbinding: heb een aantal van die gratis providers gehad (vt4.net, Planet Internet, Ping, Belgacom.net, Yucom,...) met bijhorende dure telefoonrekeningen. In die tijd kostte een cd (illegaal!) downloaden ook soms meer aan telefoonkosten dan die gewoon te gaan kopen. In die tijd was het nog te doen met een Pentium II 233 Mhz, 3GB HDD en 32MB RAM met Windows '98.
Op 25 oktober 2000 eerste breedbandverbinding: Telenet met zo'n grijze Cybersurf modem (10 Mbit down en 128 Kbit up als ik me niet vergis). In die tijd telde lokaal verkeer (binnen het Telenet netwerk) dacht ik zelfs niet mee (bvb trailer van games.telenet.be downloaden). Mijn download limiet was in elk geval groter dan m'n toenmalige HDD (7 of 8GB). PC was ergens iets à la Pentium III 500 Mhz in die tijd.
Niet veel later werd de oude eerder genoemde Pentium II ingezet als router met Windows Millenium (hell yeah!) om via ICS internet te sharen over... mijn eerste LAN. Dagelijks resetten was de boodschap, want het ding liep om de zoveel tijd vast (BSOD's you know ).
Nog wat later eerste ferme netwerk investering gedaan: een US robotics router van 10.000 oude Bef. En we zwijgen nog over de 10.000 Bef installatiekosten van Telenet...
Na jarenlang gepest van Telenet met geblokkeerde poorten, allerhande beperkte (wijzigende) upload traffiek restricties, verkeerde facturen,... begin 2005 overgeschakeld naar Belgacom ADSL en sinds de zomer van 2008 VDSL2.
Wel dat is ook wat mij tegenhoud bij Belgacom en Telenet, de eeuwig geblokkeerde poorten!
Waarom moeten zij bepalen welke poorten je wel niet mag gebruiken?
Eerste netwerken: FidoNet
Daarna: Ping
Helaas: Belgacom
Telenet was niet mogelijk, maar wou ik ook niet vanwege verplichte proxy!!! En nog altijd poorten ellende!!
Vandaag: Evonet (unlimited!)
Morgen: Geen Evonet als je geen VDSL2 bieden....
Wens: Telenet zonder poorten-blok shit, dan nam ik ze direct!!!
Waarom moeten zij bepalen welke poorten je wel niet mag gebruiken?
Eerste netwerken: FidoNet
Daarna: Ping
Helaas: Belgacom
Telenet was niet mogelijk, maar wou ik ook niet vanwege verplichte proxy!!! En nog altijd poorten ellende!!
Vandaag: Evonet (unlimited!)
Morgen: Geen Evonet als je geen VDSL2 bieden....
Wens: Telenet zonder poorten-blok shit, dan nam ik ze direct!!!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 95 keer
de 1e keer vergeet ge nooit.
dat was ergens '96 in de bib
vanaf dat Telenet beschikbaar was kregen we het eindelijk thuis (eind 98) .
mijn ouders kenden het verhaal vd telefoonrekening dus telverbinding was uit den boze.
en uit pure nostalgie gebruik in na al die jaren nog altijd ICQ om te chatten en winamp voor de muzikale achtergrond.
napster marcheert spijtig genoeg niet meer en irc met dat antwerpse portaal zal wel niet meer bestaan vrees ik
dat was ergens '96 in de bib
vanaf dat Telenet beschikbaar was kregen we het eindelijk thuis (eind 98) .
mijn ouders kenden het verhaal vd telefoonrekening dus telverbinding was uit den boze.
en uit pure nostalgie gebruik in na al die jaren nog altijd ICQ om te chatten en winamp voor de muzikale achtergrond.
napster marcheert spijtig genoeg niet meer en irc met dat antwerpse portaal zal wel niet meer bestaan vrees ik
- quistnix
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 7 keer
Jazeker, heb in 1980 de ZX80 gekocht, in 1981 de ZX81 en in 1982 de ZX Sinclair. Heb ook microdrives gekocht en de ZX Printer (niet te doen !). In 1986 heb ik via, via, een uitbreidingskaart gekocht met het in Praag (op dat moment nog steeds achter het "ijzeren gordijn") ontwikkelde Speccy DOS systeem. Met dit systeem kon je tot 4 Shugart compatible floppy drives aansluiten op de Spectrum. En er kon geformateerd worden tot Dual Side/Dual Density tot 640 KBytes/floppy ! Zelfs de IBM Pcs gingen toendertijd niet verder dan 640 KBytes. Mijn Spectrum is sindsdien in een behuizing gestoken met een interne floppy drive, een extern keyboard en een zelfgemaakte printer interface die compatible is met sommige Siemens printers. Extern kan ik tot 3 floppy drives aansluiten. Dit alles is na meer dan 25 jaar nog steeds functioneel.Astralon schreef:lol, nog iemand met ervaring met een ZX Spectrum.