Pagina 2 van 3

Geplaatst: 25 aug 2007, 21:46
door satsurfer
Edward Valckx schreef:Vanaf zo'n 6 dB S/R verhouding zou het stabiel moeten zijn (hangt natuurlijk ook wat af van de kwaliteit van de gebruikte modem). 1 dB lijkt misschien niet veel, maar denk eraan dat het een logaritmische schaal is (3 dB extra is een verdubbeling).
Waar de telefoon binnenkomt was een blauw draadje die wat los zat....

beneden dan fritzbox rechtstreeks aangesloten op belgacom lijn.....en dat was toen 11-12 (boven aan mijn pc idem!).....nu (enkele uren later) zie ik dat het fluctueert boven (op zolder) tussen 8-10. (receive kant)
send kant is 15 gem. (was 18)

dus nu zou mijn voipbuster/internetcalls niet meer mogen uitvliegen (adsl lijn die uitvalt)

Kan dit dat deze S/R waarden fluctueren?

Geplaatst: 25 aug 2007, 23:19
door Limburg
satsurfer schreef:Kan dit dat deze S/R waarden fluctueren?
De ruis (in s/r) wordt deels veroorzaakt door overspraak (doorlekken) van adsl signalen vanuit aanliggende andere aderparen naar jouw paar.
Daarop kunnen bv modems in- en uitgeschakeld worden waardoor deze waarde fluctueert.

Ik hoop voor je dat die loszittende draad de oplossing is. Zo'n draad die kraak veroorzaakt kan heel goed de sync van je modem laten verliezen.
Maar dan zou je toch ook tegelijk moeten zien dat je internetverbinding bij het surfen bevriest en dat je loss of link of hoge packetloss krijgt.

Betamax belt niet meer naar Telenet nummers?

Geplaatst: 26 aug 2007, 12:49
door satsurfer
khsw schreef:Momenteel (sinds gisteren) kan ik geen Telenet-nummers gebruiker bij VoipBuster...
bij mij ook (getest vanmorgen)
bij internetcalls krijg ik -na lang wachten- een bezettoon.

da's ook ambetant!!!!! :-(

Aan Edward Valckx en Limburg!

Bedankt voor de behulpzame feedback!!!! ga binnen 1 weekje zien of telefoon nog uitvalt (cfr adsl lijn) ;-)

Geplaatst: 27 aug 2007, 18:27
door khsw
Mijn vrouw heeft deze namiddag nog een vervelend akkefietje gevonden. Ze belt naar een bedrijf en daar moest ze "1" drukken voor Nederlands en "2" voor Frans, maar dat scheen niet te lukken....

Geplaatst: 27 aug 2007, 18:37
door Edward Valckx
khsw schreef:Mijn vrouw heeft deze namiddag nog een vervelend akkefietje gevonden. Ze belt naar een bedrijf en daar moest ze "1" drukken voor Nederlands en "2" voor Frans, maar dat scheen niet te lukken....
Uw VOIP hardware interpreteert deze codes voor zichzelf, in plaats van ze transparant door te geven. RTFM! Voor een Fritz!box is dit *#

Geplaatst: 27 aug 2007, 18:45
door khsw
Edward Valckx schreef:RTFM!
:oops:
Weldra, eens de bouw klaar is. Maar tot dan is Userbase de meest efficiënte manier :wink:

Geplaatst: 27 aug 2007, 19:38
door Edward Valckx
khsw schreef:
Edward Valckx schreef:RTFM!
:oops:
Weldra, eens de bouw klaar is. Maar tot dan is Userbase de meest efficiënte manier :wink:
Oei, ik was vergeten een smily te zetten :-)

Op http://www.ip-phone-forum.de/showthread.php?t=77281 vind je trouwens een overzicht van meerdere Fritz!box codes in PDF formaat.

Geplaatst: 27 aug 2007, 19:45
door khsw
Edward Valckx schreef:
khsw schreef:
Edward Valckx schreef:RTFM!
:oops:
Weldra, eens de bouw klaar is. Maar tot dan is Userbase de meest efficiënte manier :wink:
Oei, ik was vergeten een smily te zetten :-)

Op http://www.ip-phone-forum.de/showthread.php?t=77281 vind je trouwens een overzicht van meerdere Fritz!box codes in PDF formaat.
No offence taken...

'k Gaat nog wel ff duren tegen dat ik al die codes ken :eek:

Geplaatst: 27 aug 2007, 20:34
door Argon
Is er iemand die eigenlijk weet waarom je via de Betamax producten niet meer naar Telenet nummers kan bellen? Ligt dit probleem bij Telenet of bij Betamax?

Kan je nog bellen naar Telenet als je een betalende gebruiker bent bij de Betamax groep?

Mvg

Geplaatst: 27 aug 2007, 20:39
door khsw
Argon schreef:Kan je nog bellen naar Telenet als je een betalende gebruiker bent bij de Betamax groep?
Ik heb een betalend abo, maar geen TN-nummers...

Geplaatst: 27 aug 2007, 20:42
door Argon
khsw schreef:Ik heb een betalend abo, maar geen TN-nummers...
Hmm, echt wel jammer! ik was van plan om hier thuis de telefoons op een Betamax provider te steken, maar eens je niet meer naar Telenet kan bellen is dit wel een zeer vervelend probleem. Dan ging ik kijken bij 3starsnet, maar het jammer is daar dat uw gesprekken geld kosten en zeker naar telenet (connectiekost + telefoonkost)
Dus nu zit ik weer met een probleem om een gepaste provider te vinden

Mvg

Geplaatst: 02 sep 2007, 22:51
door satsurfer
gisteren viel de telefoon tot 3X toe uit! (ligt dus aan adsl verbinding!)
heb nochtans 10 dB receive, 18 dB send +/-
gesprek van 2 min. en 1 van 3 min.! om gek van te worden. mijn vrouw pakt nu haar gsm! :-(

spijtig genoeg juist 'reset' gedaan, anders kon ik event log naar edpnet sturen van enkele weken.

01.09.07 10:55:48 Internet connection established successfully. IP address: 213.219.139.235, DNS servers: 212.71.8.10 and 212.71.0.33, Gateway: 213.219.139.1

01.09.07 10:55:44 DSL is available (DSL synchronization exists with 6144/640 kbit/s).

01.09.07 10:55:21 DSL synchronization starting (training).

01.09.07 10:55:19 Internet connection cleared.

01.09.07 10:55:19 DSL not responding (no DSL synchronization).

01.09.07 10:14:09 Internet connection established successfully. IP address: 213.219.189.239, DNS servers: 212.71.8.10 and 212.71.0.33, Gateway: 213.219.189.1

01.09.07 10:14:05 DSL is available (DSL synchronization exists with 6144/640 kbit/s).

Geplaatst: 02 sep 2007, 23:16
door Edward Valckx
satsurfer schreef:gisteren viel de telefoon tot 3X toe uit! (ligt dus aan adsl verbinding!)
heb nochtans 10 dB receive, 18 dB send +/-
Hangen er nog andere toestellen aan uw Belgacom lijn? En hebben die allemaal een splitter?

Geplaatst: 03 sep 2007, 10:49
door satsurfer
Edward Valckx schreef:Hangen er nog andere toestellen aan uw Belgacom lijn? En hebben die allemaal een splitter?
Fritzbox is rechtstreeks aangesloten op belgacom-lijn, geen splitters tussen.....belgacom aansluiting => kabeltje 15 meter naar boven (fritzbox, waar het ADSL signaal voor de fritz net gesplitst wordt => kabels van fritz)

2 ATA aansluitingen, dus er zijn 2 telefoons op de fritz aangesloten....

ik ga eens ticket starten bij edpnet....misschien kunnen zij de lijn eens testen?

Geplaatst: 03 sep 2007, 11:24
door sander19
khsw schreef:
Argon schreef:Kan je nog bellen naar Telenet als je een betalende gebruiker bent bij de Betamax groep?
Ik heb een betalend abo, maar geen TN-nummers...

ik kan zonder problemen naar TN nummers bellen (voipcheap)

Geplaatst: 03 sep 2007, 20:56
door dejean
Ik overweeg ook om meer te gaan bellen via VOIP en naar een goedkopere belgacom lijn over te schakelen. Sinds enkele weken heb ik beltegoed aangekocht bij VOIPcheap en sindsdien als test via VOIP gaan bellen.
Naar vrienden bellen die Telenet abbo hebben geen enkel probleem.
Echter bij mijn werkgever die een (professionele ) versatel klant is voor telefonie werkt het niet. Geen telefoonverbinding mogelijk via VOIP.

Geplaatst: 05 sep 2007, 12:25
door GeertAki
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem als satsurfer: de voipcheap-verbinding valt heel regelmatig weg, wat uitermate storend is.

Ook bij mij komt dit doordat mijn internetverbinding met EDPNet op dat moment wegvalt. Ik heb ook een 6Mbps profiel en zit op 2,9km van de centrale. Destijds heb ik dat profiel gekregen (surfte toen met een USR-modem), maar ze hebben me er toen bijgezegd dat mijn waarden kantje-bordje waren voor een 6Mbps profiel. Ik heb echter sinds mijn aansluiting (ca. een jaar geleden) nooit last gehad van disconnects.

Ook bij de nieuwe Fritzbox 7140 heb ik geen last van disconnects tijdens het surfen, maar als ik via voipcheap bel, houdt de lijn meestal geen 5 minuten stand. Zelfs niet als er op dat moment geen van beide pc's aanstaan.

Ik denk dat ik binnenkort ook eens even mijn logjes e.d. ga posten en/of ga voorleggen aan edpnet. Als downgraden naar een 4mbps-profiel mijn lijn stabiel kan krijgen, dan is het maar zo, maar het gaat wel effe wennen zijn :)

Intussen hoop ik dat satsurfer ons ook op de hoogte houdt van zijn ervaringen...

Mvg,
GeertAki

Geplaatst: 05 sep 2007, 12:32
door GeertAki
penguinpower schreef:Ik vraag me echter af of er een mogelijkheid is om ons vast nummer mee 'door te sturen' als we via voip bellen. Op dit moment (met voipcheap) lijkt het alsof we een privénummer hebben en dat willen we eigenlijk niet.
Ik bel zelf ook via voipcheap en heb dit zonder problemen kunnen instellen. Je moet dit wel via hun software-pakketje doen. Daar kan je je eigen nummers (zowel vaste lijn als gsm-nr's) ingeven. Om je vaste lijn te controleren, wordt er een testcall naar je gedaan en dan moet je de code ingeven op je telefoon die op je scherm verschijnt. Voor de gsm-nr's krijg je een sms (die je moet betalen (1 cent)) die een code bevat en die je dan in het programma moet invullen.

Ik weet niet meer uit het hoofd of je dit ook nog in je Fritzbox moet instellen, maar ik dacht van wel...

Laat maar weten of het gelukt is of niet.

reactie edpnet

Geplaatst: 05 sep 2007, 14:42
door satsurfer
GeertAki schreef:Intussen hoop ik dat satsurfer ons ook op de hoogte houdt van zijn ervaringen...
oef, eindelijk een zielsverwant!!!

lijntest door edpnet laten uitvoeren (binnen het uur in mijn mailbox!)
woon 2,3 km van centrale.
idd. tijdens surfen ook nooit probleem! heb dit pas beginnen merken sinds voip'en...

heb meestal tussen 7-11 dB receive kant (nu 5 dB, nog niet gezien!)
send kant is altijd tussen 15-18 dB

dat fluctueert zo....

reactie van edpnet:

Beste klant,

Wij hebben een lijntest gedaan en zien inderdaad dat de DownstreamNoisemargin maar 6dB is (hetgeen meer dan waarschijnlijk de oorzaak is van de disconnecties).

De overige waarden van de lijntest geven geen afwijkende waarden aan (of een eventuele aantoonbare oorzaak voor deze lage DownstreamNoisemargin). Wij willen u verzoeken te testen met een andere modem om te zien of deze een hogere DownstreamNoisemargin verkrijgt. Indien dit niet het geval is, dan blijft als enige optie nog over om de lijn te downgraden naar een lager profiel, zodat de DownstreamNoisemargin zal toenemen (Belgacom geeft geen garantie voor het 6144/640-profiel gezien de afstand naar de wijkcentrale en zal dus geen repair starten in dit geval).

wegvalle nog steeds niet opgelost

Geplaatst: 29 jan 2008, 11:11
door satsurfer
Mijn probleem van wegvallen voiplijn nog steeds....
Begin het na 6 maand een beetje moe te worden.... :-(


4/09/2007 16:23:56
******************
Beste klant,

Wij hebben een lijntest gedaan en zien inderdaad dat de DownstreamNoisemargin maar 6dB is (hetgeen meer dan waarschijnlijk de oorzaak is van de disconnecties).

De overige waarden van de lijntest geven geen afwijkende waarden aan (of een eventuele aantoonbare oorzaak voor deze lage DownstreamNoisemargin). Wij willen u verzoeken te testen met een andere modem om te zien of deze een hogere DownstreamNoisemargin verkrijgt. Indien dit niet het geval is, dan blijft als enige optie nog over om de lijn te downgraden naar een lager profiel, zodat de DownstreamNoisemargin zal toenemen (Belgacom geeft geen garantie voor het 6144/640-profiel gezien de afstand naar de wijkcentrale en zal dus geen repair starten in dit geval).


SynchroState synchro
PortState unlock
DownstreamBitRate 6144 Kbps
UpstreamBitRate 640 Kbps
DownstreamNoiseMargin 6 dB
UpstreamNoiseMargin 18 dB
DownstreamAttenuation 29 dB
UpstreamAttenuation 15 dB

4TEL measurement result for circuit 100095345980

DiagnosticMessage NO_DISPATCH
CableLength 2290 m
AE_Insulation 10 MOHMS
BE_Insulation 10 MOHMS
AB_Insulation 10 MOHMS
BA_Insulation 10 MOHMS
AC_Insulation 10 MOHMS
BC_Insulation 10 MOHMS
AE_Capacitance 185 nF
BE_Capacitance 184 nF
AB_Capacitance 168 nF
BA_Capacitance 168 nF
CableCapacitance 102 nF
MutualCapacitance 261 nF
**************************
7/09/2007 9:55:53

Beste klant

Hieronder vindt u de netwerstatistieken van uw verbindingssessies van de laatste 2 dagen. Zoals uw zelf kunt zien blijft uw verbinding soms meer dan 22 uur ononderbroken online. Indien u vaker onderbrekingen ondervindt, dan ligt het niet aan het signaalverlies.
******************************
28/01/2008 17:30:23
******************
Synchro measurement result for circuit 100095345980

SynchroState synchro
PortState unlock
DownstreamBitRate 6144 Kbps
UpstreamBitRate 640 Kbps
DownstreamNoiseMargin 12 dB
UpstreamNoiseMargin 17 dB
DownstreamAttenuation 29 dB
UpstreamAttenuation 14 dB

4TEL measurement result for circuit 100095345980

DiagnosticMessage FAULT_STATION
CableLength 2290 m
AE_Insulation 10 MOHMS
BE_Insulation 10 MOHMS
AB_Insulation 10 MOHMS
BA_Insulation 10 MOHMS
AC_Insulation 10 MOHMS
BC_Insulation 10 MOHMS
AE_Capacitance 185 nF
BE_Capacitance 185 nF
AB_Capacitance 168 nF
BA_Capacitance 168 nF
CableCapacitance 102 nF
MutualCapacitance 261 nF
***************************
8/01/2008 13:21:20

Beste klant,

Wij hebben de lijn in de gaten gehouden en zien op het moment geen disconnecties meer. Blijft de Noisemargin nu wel op een acceptabel niveau? Heeft u de disconnecties nog op het moment dat u VOIP gaat gebruiken?

mijn eventlog uit fritzbox:
*********************
01.01.08 10:31:23 DSL is available (DSL synchronization exists with 6144/640 kbit/s).
01.01.08 10:30:39 DSL not responding (no DSL synchronization).
01.01.08 10:30:41 DSL synchronization starting (training).
01.01.08 10:30:39 Internet connection cleared.
*****************
31.12.07 19:38:12 DSL is available (DSL synchronization exists with 6144/640 kbit/s).
31.12.07 19:37:53 DSL synchronization starting (training).
31.12.07 19:37:50 Internet connection cleared.
31.12.07 19:37:50 DSL not responding (no DSL synchronization).
*******************


01.01.08 10:31:27 Internet connection established successfully. IP address: 213.219.169.181, DNS servers: 212.71.8.10 and 212.71.0.33, Gateway: 213.219.168.1

01.01.08 10:31:23 DSL is available (DSL synchronization exists with 6144/640 kbit/s).

01.01.08 10:30:41 DSL synchronization starting (training).

01.01.08 10:30:39 Internet connection cleared.

01.01.08 10:30:39 DSL not responding (no DSL synchronization).

01.01.08 09:43:07 Internet connection established successfully. IP address: 213.219.139.33, DNS servers: 212.71.8.10 and 212.71.0.33, Gateway: 213.219.139.1

01.01.08 09:43:03 DSL is available (DSL synchronization exists with 6144/640 kbit/s).

01.01.08 09:42:41 DSL synchronization starting (training).

01.01.08 07:16:13 DSL synchronization starting (training).

01.01.08 04:38:48 DSL synchronization starting (training).

01.01.08 01:51:34 DSL synchronization starting (training).

31.12.07 23:07:48 DSL synchronization starting (training).

31.12.07 23:07:45 Internet connection cleared.

31.12.07 23:07:45 DSL not responding (no DSL synchronization).

31.12.07 19:38:16 Internet connection established successfully. IP address: 213.219.136.153, DNS servers: 212.71.8.10 and 212.71.0.33, Gateway: 213.219.136.1

31.12.07 19:38:12 DSL is available (DSL synchronization exists with 6144/640 kbit/s).

31.12.07 19:37:53 DSL synchronization starting (training).

31.12.07 19:37:50 Internet connection cleared.

31.12.07 19:37:50 DSL not responding (no DSL synchronization).

31.12.07 09:41:46 Internet connection established successfully. IP address: 213.219.136.153, DNS servers: 212.71.8.10 and 212.71.0.33, Gateway: 213.219.136.1

31.12.07 09:41:34 Internet connection cleared.

31.12.07 09:41:34 PPPoE error: Timeout.

31.12.07 09:41:28 DSL is available (DSL synchronization exists with 6144/640 kbit/s).

31.12.07 09:41:13 DSL synchronization starting (training).

31.12.07 09:41:10 Internet connection cleared.

31.12.07 09:41:10 DSL not responding (no DSL synchronization).

31.12.07 03:40:56 Internet connection established successfully. IP address: 213.219.136.153, DNS servers: 212.71.8.10 and 212.71.0.33, Gateway: 213.219.136.1

31.12.07 03:40:53 Internet connection cleared.

31.12.07 03:40:52 Clearing Internet connection briefly to prevent the Internet Service Provider from disconnecting you in the immediate future.

30.12.07 12:42:58 Internet connection established successfully. IP address: 213.219.153.139, DNS servers: 212.71.8.10 and 212.71.0.33, Gateway: 213.219.153.1

30.12.07 12:42:54 DSL is available (DSL synchronization exists with 6144/640 kbit/s).

30.12.07 12:42:16 DSL synchronization starting (training).

30.12.07 12:42:13 Internet connection cleared.

30.12.07 12:42:13 DSL not responding (no DSL synchronization).

30.12.07 03:24:33 Internet connection established successfully. IP address: 213.219.136.165, DNS servers: 212.71.8.10 and 212.71.0.33, Gateway: 213.219.136.1

30.12.07 03:24:31 Internet connection cleared.

30.12.07 03:24:29 Clearing Internet connection briefly to prevent the Internet Service Provider from disconnecting you in the immediate future.

29.12.07 03:25:48 Internet connection established successfully. IP address: 213.219.137.51, DNS servers: 212.71.8.10 and 212.71.0.33, Gateway: 213.219.137.1

29.12.07 03:25:37 Internet connection cleared.

29.12.07 03:25:37 PPPoE error: Timeout.

29.12.07 03:25:33 Internet connection cleared.

29.12.07 03:25:31 Clearing Internet connection briefly to prevent the Internet Service Provider from disconnecting you in the immediate future.

28.12.07 03:26:49 Internet connection established successfully. IP address: 213.219.168.215, DNS servers: 212.71.8.10 and 212.71.0.33, Gateway: 213.219.168.1

28.12.07 03:26:47 Internet connection cleared.

28.12.07 03:26:45 Clearing Internet connection briefly to prevent the Internet Service Provider from disconnecting you in the immediate future.

27.12.07 12:28:51 Internet connection established successfully. IP address: 213.219.154.27, DNS servers: 212.71.8.10 and 212.71.0.33, Gateway: 213.219.154.1

27.12.07 12:28:48 DSL is available (DSL synchronization exists with 6144/640 kbit/s).

28/01/2008 17:32:45

en heel stabiel:

# type logged in session time ip address upload download server terminate cause
1 PPP/Virtual 2008-01-28 07:35:38 9 hours 213.219.168.212 302.71 KBs 426.38 KBs broba-gent.edpnet.be:2147483647
2 PPP/Virtual 2008-01-28 03:51:22 3 hours, 44 minutes, 5 seconds 213.219.168.212 123.59 KBs 170.88 KBs broba-gent.edpnet.be:2147483647 User-Request
3 PPP/Virtual 2008-01-27 03:52:42 23 hours, 58 minutes, 35 seconds 213.219.169.33 362.38 MBs 217.75 MBs broba-gent.edpnet.be:2147483647 User-Request
4 PPP/Virtual 2008-01-26 03:53:52 23 hours, 58 minutes, 45 seconds 213.219.169.33 42.39 MBs 97.66 MBs broba-gent.edpnet.be:2147483647 User-Request
5 PPP/Virtual 2008-01-25 21:55:42 5 hours, 57 minutes, 53 seconds 213.219.169.33 3.39 MBs 88.25 MBs broba-gent.edpnet.be:2147483647 User-Request
6 PPP/Virtual 2008-01-25 03:43:48 18 hours, 11 minutes, 39 seconds 213.219.169.33 2.42 MBs 17.66 MBs broba-gent.edpnet.be:2147483647 Lost-Carrier
7 PPP/Virtual 2008-01-24 03:44:55 23 hours, 58 minutes, 48 seconds 213.219.169.33 9.48 MBs 9.60 MBs broba-gent.edpnet.be:2147483647 User-Request
8 PPP/Virtual 2008-01-23 03:46:14 23 hours, 58 minutes, 36 seconds 213.219.169.33 95.32 MBs 281.67 MBs broba-gent.edpnet.be:2147483647 User-Request
9 PPP/Virtual 2008-01-22 03:47:23 23 hours, 58 minutes, 46 seconds 213.219.169.33 108.43 MBs 44.35 MBs broba-gent.edpnet.be:2147483647 User-Request
10 PPP/Virtual 2008-01-21 03:48:28 23 hours, 58 minutes, 50 seconds 213.219.169.33 143.68 MBs 58.61 MBs broba-gent.edpnet.be:2147483647 User-Request

Gisteravond, de telefoonfiche efkes uitgeplugd en 5 min. later gebeld (voip). toen stond pc op, en heb ik in de fritzbox gekeken naar de S/R, stond op 0! zei al tegen mijn vrouw, gaat terug uitvallen (2 uur vroeger ook wéér, leuk!)

dan fritzbox heropgestart, en was 11-12 dB, maar bij bellen, daalde snel naar 5-6 dB.
is meestal standaard rond de 5-6 dB

Kan ik die testen die edpnet doet ook zelf online doen? Vooral om de downstream Db te testen (misschien is de fritzbox niet accuraat).

Moet ik nu een -belgacom- ethernetmodem kopen en aanpluggen op de fritz? Is de interne adsl modem zo slecht van de fritz?

Is het normaal dat die dB waarden op het moment dat je belt zo fluctueren?

Is er hier dan niemand die problemen heeft om te bellen met voipbuster?

Ga dan binnenkort terug overschakelen op happy time lijn van belgacom (als dit nog kan), helaas kan ik geen i-talk nemen, daar edpnetlijn.

Geplaatst: 29 jan 2008, 11:16
door cloink
Naast de kwestie, maar vergeet niet dat "User-Request" disconnects door de Fritz!Box zelf worden uitgelokt, om zo de 36h disconnect tegen te gaan. Je kan dat instellen.

Geplaatst: 29 jan 2008, 14:55
door seagull
Argon schreef:Dan ging ik kijken bij 3starsnet, maar het jammer is daar dat uw gesprekken geld kosten en zeker naar telenet (connectiekost + telefoonkost)
Dus nu zit ik weer met een probleem om een gepaste provider te vinden
3starsnet is niet gratis maar wel veel goedkoper dan belgacom, en het werkt altijd (nu toch al een maand of 6 bij mij) en de kwaliteit van de gesprekken is perfect.

Geplaatst: 29 jan 2008, 15:23
door satsurfer
seagull schreef:
Argon schreef:Dan ging ik kijken bij 3starsnet, maar het jammer is daar dat uw gesprekken geld kosten en zeker naar telenet (connectiekost + telefoonkost)
Dus nu zit ik weer met een probleem om een gepaste provider te vinden
3starsnet is niet gratis maar wel veel goedkoper dan belgacom, en het werkt altijd (nu toch al een maand of 6 bij mij) en de kwaliteit van de gesprekken is perfect.
ja, vraag me af of je dan niet beter een happy time belgacom neemt:
17,5 euro....gratis bellen na 17 u. en in week-end + gratis bellen naar gsm's in week-end en overdag bel ik met 1636.be (0.15 eur/gesprek van 6 min. naar ALLE netwerken)

tarieven 3starsnet zijn voor een voip provider allerminst concurrentieel te noemen! :-o

Geplaatst: 29 jan 2008, 19:51
door satsurfer
Zonet terug.....
voordat mijn vrouw belt: 12 dB receive....

Ze belt mij op....WEERAL uitgevallen...ik check op de fritz!
0 dB, dan klik ik op refresh: -7 dB!!!

Nadat telefoon terug dicht.....12 dB! :evil:

Geplaatst: 29 jan 2008, 21:05
door seagull
satsurfer schreef:
seagull schreef:
Argon schreef:Dan ging ik kijken bij 3starsnet, maar het jammer is daar dat uw gesprekken geld kosten en zeker naar telenet (connectiekost + telefoonkost)
Dus nu zit ik weer met een probleem om een gepaste provider te vinden
3starsnet is niet gratis maar wel veel goedkoper dan belgacom, en het werkt altijd (nu toch al een maand of 6 bij mij) en de kwaliteit van de gesprekken is perfect.
ja, vraag me af of je dan niet beter een happy time belgacom neemt:
17,5 euro....gratis bellen na 17 u. en in week-end + gratis bellen naar gsm's in week-end en overdag bel ik met 1636.be (0.15 eur/gesprek van 6 min. naar ALLE netwerken)

tarieven 3starsnet zijn voor een voip provider allerminst concurrentieel te noemen! :-o
Het verschil zit hem in de abbo prijs:
Heb momenteel 2 Belgacom nummers: 1 discovery (privé) en 1 normale lijn (firma) en 10 telefoonnummers bij 3starsnet waaronder verschillende fax2mail nummers (heb nog enkele ongebruikte nummers over maar ze zijn toch gratis).
En ik betaal alleen mijn gesprekken aan 3starsnet tarief.
Vergelijk dat eens met 12 belgacom abbo's, of 12 voipbuster accounts waar je op tijd en stond geld op je account moet storten ...

Geplaatst: 29 jan 2008, 21:14
door Limburg
@Satsurfer
Dat is zeer sterk!
Toch iets met je Fritzbox aan de hand!
Is hij wel goed aangesloten?
Slechte voeding, zodat wanneer de telefoon wordt afgenomen en er 40ma lijnstroom gaat vloeien dat de voeding net iets meer belast gaat worden waardoor er bijvoorbeeld rimpel bijkomt?
Kun je de voedingsspanning eens meten en kijken of deze stabiel blijft wanneer je de telefoon opneemt?
(sommige meters kunnen op het wisselspanningsbereik heel goed de rimpel van een gelijkspanning weergeven)

Geplaatst: 29 jan 2008, 22:56
door Edward Valckx
seagull schreef:10 telefoonnummers bij 3starsnet waaronder verschillende fax2mail nummers (heb nog enkele ongebruikte nummers over maar ze zijn toch gratis).
Hoe kom je aan gratis nummers bij 3starsnet? Ik betaal 15,- euro per nummer per jaar, en dat staat ook op http://www.3starsnet.be/index.php/shop_home/nl/cid=12/

Een fax2mail nummer kost bij hen zelfs 60,- euro per jaar, zie http://www.3starsnet.be/index.php/shop_home/nl/cid=6/
seagull schreef: En ik betaal alleen mijn gesprekken aan 3starsnet tarief.
Vergelijk dat eens met 12 belgacom abbo's, of 12 voipbuster accounts waar je op tijd en stond geld op je account moet storten ...
Belgacom zal wel duurder zijn, maar toch ook niet zo spectaculair: voor meedere nummers kan je een aantal ISDN lijnen nemen (per ISDN lijn kan je 8 MSN nummers krijgen, als ik mij niet vergis).

En om 10 SIP nummers onafhankelijk te kunnen gebruiken, heb je al duurdere hardware nodig en heel wat bandbreedte.

Bij 3starsnet moet je trouwens ook op tijd en stond geld op je account storten, want anders zal het ook snel gedaan zijn :-)

Geplaatst: 30 jan 2008, 00:48
door xenne
denk ook dat het probleem van Satsurfer in z'n fritzbox zit. eerste dag had ik ook paar keer dat verbinding wegviel tijdens het bellen. ik heb dan de voedingskabels gescheiden van de telefoonkabels en daarna eigenlijk nooit meer voorgehad ... toeval of........

Geplaatst: 31 jan 2008, 09:43
door GeertAki
Wat bedoel je met het scheiden van voedingskabel en telefoon?
Ik heb zoals hierboven reeds te lezen is hetzelfde probleem als satsurfer (maar lig mijn margin niet constant te monitoren, dus weet niet of die negatief gaat of niet. Feit is wel dat mijn connectie ook zeer zwak is (lage dB))

Fritzbox heeft een stroomkabel die in het stopcontact zit en dan heb je toch enkel de telefoonlijn die uit de muur naar de fritzbox gaat en dan via FON1 of 2 naar je telefoon gaat? Valt daar nog iets meer aan te scheiden?

Geplaatst: 01 feb 2008, 10:49
door skynetbbs
Edward Valckx schreef:
seagull schreef:10 telefoonnummers bij 3starsnet waaronder verschillende fax2mail nummers (heb nog enkele ongebruikte nummers over maar ze zijn toch gratis).
Hoe kom je aan gratis nummers bij 3starsnet? Ik betaal 15,- euro per nummer per jaar, en dat staat ook op http://www.3starsnet.be/index.php/shop_home/nl/cid=12/

Een fax2mail nummer kost bij hen zelfs 60,- euro per jaar, zie http://www.3starsnet.be/index.php/shop_home/nl/cid=6/
de eerste 3000tal klanten kregen een gratis 02 of 03 nummer...
als je er een Asterisk aan hangt kun je zelf voor faxsupport zorgen

Geplaatst: 01 feb 2008, 11:36
door Edward Valckx
skynetbbs schreef: de eerste 3000tal klanten kregen een gratis 02 of 03 nummer...
De eerste 1000, ja, maar dat was toch beperkt tot één nummer per gebruiker? Ik vraag me af hoe Seagull er 10 gratis heeft, die ook gratis blijven (geen 15,- per jaar, na het eerste jaar).
skynetbbs schreef: als je er een Asterisk aan hangt kun je zelf voor faxsupport zorgen
Uiteraard zijn er verschillende mogelijkheden om faxen binnen te krijgen. Echter, hier ging het specifiek over de fax2mail service van 3starsnet, die normaal gezien 60,- euro per jaar kost, maar die Seagull blijkbaar gratis heeft.

Geplaatst: 01 feb 2008, 13:16
door seagull
Edward Valckx schreef:
skynetbbs schreef: de eerste 3000tal klanten kregen een gratis 02 of 03 nummer...
De eerste 1000, ja, maar dat was toch beperkt tot één nummer per gebruiker? Ik vraag me af hoe Seagull er 10 gratis heeft, die ook gratis blijven (geen 15,- per jaar, na het eerste jaar).
skynetbbs schreef: als je er een Asterisk aan hangt kun je zelf voor faxsupport zorgen
Uiteraard zijn er verschillende mogelijkheden om faxen binnen te krijgen. Echter, hier ging het specifiek over de fax2mail service van 3starsnet, die normaal gezien 60,- euro per jaar kost, maar die Seagull blijkbaar gratis heeft.
Ik heb in ieder geval een factuur met 10 gratis nomadische 02 nummers, op datum van 12/01/2007.
Dat is al meer dan een jaar geleden, en ik heb van hen nog niets gehoord ivm een betaling 15 euro per jaar en per nummer.

Voor de fax2mail betaal ik wel 60 euro per jaar.

Ik heb een asteriskcentrale van Nextnet met FreePBX en ga misschien de fax2mail van 3starnet vervangen door HylaFAX of HylaFAX+, maar voorlopig werkt het perfect.

Geplaatst: 07 feb 2008, 00:33
door eco racer
kunnen ze u dan ook bellen vanaf een GSM/PC/VASTE lijn?
stel dat je een discovery line hebt dan kunnen ze dat nummer bellen en kan je via die voipdienst ook faxen verzenden/ontvangen van/op/naar dat telefoonnummer zonder een fax te hebben ?

Geplaatst: 07 feb 2008, 09:05
door seagull
eco racer schreef:kunnen ze u dan ook bellen vanaf een GSM/PC/VASTE lijn?
Ja.
eco racer schreef:stel dat je een discovery line hebt dan kunnen ze dat nummer bellen
Ja.
eco racer schreef:kan je via die voipdienst ook faxen verzenden/ontvangen van/op/naar dat telefoonnummer zonder een fax te hebben ?
Voor de fax moet je een appart voip nummer hebben waarvoor je een fax2mail abbo neemt. Je hebt dan geen faxtoestel nodig en alle faxen komen in pdf in je mailbox toe.
Om faxen te versturen zonder faxtoestel zijn er ook mail2fax oplossingen maar daar heb ik geen ervaring mee.

Geplaatst: 21 maa 2008, 14:32
door GeertAki
GeertAki schreef:Ik heb ongeveer hetzelfde probleem als satsurfer: de voipcheap-verbinding valt heel regelmatig weg, wat uitermate storend is.

Ook bij mij komt dit doordat mijn internetverbinding met EDPNet op dat moment wegvalt. Ik heb ook een 6Mbps profiel en zit op 2,9km van de centrale. Destijds heb ik dat profiel gekregen (surfte toen met een USR-modem), maar ze hebben me er toen bijgezegd dat mijn waarden kantje-bordje waren voor een 6Mbps profiel. Ik heb echter sinds mijn aansluiting (ca. een jaar geleden) nooit last gehad van disconnects.

Ook bij de nieuwe Fritzbox 7140 heb ik geen last van disconnects tijdens het surfen, maar als ik via voipcheap bel, houdt de lijn meestal geen 5 minuten stand. Zelfs niet als er op dat moment geen van beide pc's aanstaan.

Ik denk dat ik binnenkort ook eens even mijn logjes e.d. ga posten en/of ga voorleggen aan edpnet. Als downgraden naar een 4mbps-profiel mijn lijn stabiel kan krijgen, dan is het maar zo, maar het gaat wel effe wennen zijn :)
Een tijd geleden heeft Edpnet (op mijn vraag) mijn profiel verlaagd tot 4Mbps, maar dat bracht geen soelaas.

Vorige week heeft Belgacom in heel onze straat de telefoonkabel vervangen omdat deze reeds meer dan 20 jaar oud was of zo. Na wat geknoei van de techniekers (eerst een dag geen telefoon meer en daarna nam iemand 30 huizen verder de telefoon op toen we met de GSM naar ons vast BGC-nummer belden om te testen) heb ik een veel stabielere lijn.

Met mijn huidig 4Mbps-profiel heb ik een SNR van 20/19 (down/up) en een line attenuation van 27/14 (down/up). Hier zit zo goed als geen variatie in gedurende de uren van de dag...

Sinds de BGC-werken geen uitval meer gehad tijdens het voip'en.

Zou ik met deze waarden veilig kunnen upgraden naar het 6Mbps-profiel zonder dat de problemen terugkomen?

Zou overschakelen naar ADSL2+ een positief of een negatief effect hebben om de stabiliteit van de lijn en welk profiel zou ik kunnen halen?

Geplaatst: 21 maa 2008, 17:41
door Limburg
met een snr van 20db down kun je zeker een upgrade van 4 naar 6Mbs doen.

Geplaatst: 01 apr 2008, 09:46
door GeertAki
Intussen heeft edpnet mijn profiel terug verhoogd naar 6Mbps. Gevolg voor de lijnwaarden:

SNR: 13/15 (down/up)
attenuation: 27/14

Surfen e.d. gaat allemaal weer zonder problemen, maar van zodra ik begin te voipen, valt mijn internetverbinding uit. Ik heb helaas niet de kans gehad om tegelijk te bellen en die SNR in de gaten te houden.

Iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn? Destijds had ik met dit profiel een snr van 3 down en de modem gaf geen disconnects tijdens het surfen. Hieruit leid ik af dat ik over een goede modem (Fritzbox 7140) beschik.

Zou het probleem veroorzaakt kunnen worden door de telefoonkabel die mijn telefoontoestel met de fritzbox verbindt? Heeft deze kabel invloed op de lijnwaarde?

Zien jullie nog andere mogelijke oorzaken?

Ik begin echt ten einde raad te worden...

Geplaatst: 01 apr 2008, 11:30
door ubremoved_539
GeertAki schreef:Surfen e.d. gaat allemaal weer zonder problemen, maar van zodra ik begin te voipen, valt mijn internetverbinding uit. Ik heb helaas niet de kans gehad om tegelijk te bellen en die SNR in de gaten te houden.
Bellen heeft niets met je SNR waarde te zien... VOIP is internet verkeer zoals ieder ander internet verkeer. Als je maw. goed kan surfen (een betere test is een FTP download omdat je dan een constante verbinding hebt) dan moet je VOIP ook goed werken.

Ben je zeker dat het geen probleem is met je Fritzbox ? Heb je de laatste firmware ?

Geplaatst: 01 apr 2008, 12:56
door GeertAki
Ik ben niet zeker dat het niet aan de Fritzbox ligt, maar ik beschik wel over de laatste firmware... Helaas is het niet zo eenvoudig om aan een andere fritzbox te geraken om te kunnen testen...

Die ftp-download zal ik eens proberen, maar ik zeg het, daar heb ik in het verleden toch nog nooit disconnects bij ondervonden.

Geplaatst: 01 apr 2008, 13:21
door ubremoved_539
GeertAki schreef:Ik ben niet zeker dat het niet aan de Fritzbox ligt, maar ik beschik wel over de laatste firmware... Helaas is het niet zo eenvoudig om aan een andere fritzbox te geraken om te kunnen testen...
Ik heb nog eens snel over deze thread gelezen en het is in ieder geval een bizar probleem. Misschien dat je gewoon eens een SIP programma moet installeren op je PC en zo VOIP gebruiken.

Feit is en blijft dat VoIP gewoon IP verkeer is en je SNR er dus absoluut niet door kan veranderen. Als je internet verbinding dus voor het overige stabiel werkt dan veronderstel ik dat het een probleem met de Fritzbox is.