Geplaatst: 07 mei 2007, 18:05
Het lijkt mij dat het een beetje weggesmeten geld is als je een nieuwe router koopt -_-
Dat zou ik zelf ook vinden, daarom net een andere oplossing gevonden.Kriep schreef:Het lijkt mij dat het een beetje weggesmeten geld is als je een nieuwe router koopt -_-
dat is normaal. Belgacom verbreekt de verbinding automatisch na 36 uur.Rafael schreef:Dat zou ik zelf ook vinden, daarom net een andere oplossing gevonden.Kriep schreef:Het lijkt mij dat het een beetje weggesmeten geld is als je een nieuwe router koopt -_-
M'n tante heeft ook een ADSL connectie, en haar verbinding is elke keer op de kop 36u verbonden. Morgen eens een dagje wisselen van kastje, en dan zien we zo waar de fout ligt...
Daar ben ik me van bewust, ik bedoelde maar, als haar kastje hier staat, en het hier nog steeds uitvalt, en ginds niet met mijn kastje, is het overduidelijk waar de fout ligt... Want bij haar werkt het al maanden perfect..hellsnake schreef:dat is normaal. Belgacom verbreekt de verbinding automatisch na 36 uur.
Downstream Upstream
SNR Margin: 7.5 db 20.0 db
Line Attenuation: 55.0 db 25.5 db
Splitter en binnenbekabeling zijn compleet vernieuwd, alsook de modem.Goendi schreef:Check de filter of je binnenbekabeling. Gekraak op toestel kan niet met de modem te maken hebben. Je downstream ruiswaarden indiceren wel dat er ergens iets mis is met je bekabeling.
Modem rechtstreeks aan het kastje in de muur aangesloten, met de bijgeleverde kabel. (Normaal staat de modem een paar meter verder)Goendi schreef:Technieker laten langskomen dan.... Als het effectief binnenbekabeling is, zal dat waarschijnlijk wel kosten meebrengen. Het is echter niet gezegd dat er geen andere oorzaak kan zijn.
Geen verbetering dus, of moet de SNR margin toch zo hoog zijn? Met de andere kabel is deze 7.5 db.Downstream Upstream
SNR Margin: 12 db 20.0 db
Line Attenuation: 56 db 25.5 db
De SNR margin downstream scheelt redelijk wat (nochtans beide nieuwe kabels), de andere minder. Vormt dat het probleem?Downstream Upstream
SNR Margin: 8.0 db 21.0 db
Line Attenuation: 53.5 db 25.5 db
ja idd dat is het probleem die waarde mag niet lager dan 10 zijn anders mag BGC die lijn niet afleverenRafael schreef:De SNR margin downstream scheelt redelijk wat (nochtans beide nieuwe kabels), de andere minder. Vormt dat het probleem?
Wat is dat voor zever? Hij sluit zijn modem aan op eerste contact en krijgt noise margin van 12db. Op ander contactpunt is dit 8db. Binnenbekabeling dus... NIETS Belgacom fout?ja idd dat is het probleem die waarde mag niet lager dan 10 zijn anders mag BGC die lijn niet afleveren
Dus ik ben verplicht mijn modem vlak aan de muur te zetten, met een kabeltje van een halve meter, want verder geraak ik dus niet?Funsize schreef:ja idd dat is het probleem die waarde mag niet lager dan 10 zijn anders mag BGC die lijn niet afleveren
Het vreemde is dat dit altijd gewerkt heeft. Misschien het hele topic ook eens doorlopen, dan zie je het prutswerk van Belgacom. De kabel die buiten ligt is echt in ontzettend slechte staat, dus daar zal al best veel verloren op gaan..Goendi schreef:Wat is dat voor zever? Hij sluit zijn modem aan op eerste contact en krijgt noise margin van 12db. Op ander contactpunt is dit 8db. Binnenbekabeling dus... NIETS Belgacom fout?
12db is meer als voldoende. wat er van paketten verloren gaat kan enkel een meting uitsluiten. Maar het verschil in waarden tussen contact 1 & contact 2 is ruim 4db, genoeg om aan te geven dat er iets mis is met uw binnenbekabeling. Makkelijk om nu te zagen over die kabel nu dat geweten is... Sorry hoor, geen compassie. Heel de topic zagen over kabels, Belgacom en de helpdesk die zegt dat de lijn goed is, en dan plots blijkt dat er een verlies van 4db op een stukje kabel binnenshuis is? Waar ligt de oorzaak dan dacht je?Het vreemde is dat dit altijd gewerkt heeft. Misschien het hele topic ook eens doorlopen, dan zie je het prutswerk van Belgacom. De kabel die buiten ligt is echt in ontzettend slechte staat, dus daar zal al best veel verloren op gaan..
Er zijn 2 techniekers hier geweest en 2 lasploegen. De techniekers meten direct aan het kastje in huis. Beiden gaven aan dat de lijn ontzettend slecht was, dan moet jij me niet gaan vertellen dat er de hele tijd niets met de lijn mis was.Goendi schreef:12db is meer als voldoende. wat er van paketten verloren gaat kan enkel een meting uitsluiten. Maar het verschil in waarden tussen contact 1 & contact 2 is ruim 4db, genoeg om aan te geven dat er iets mis is met uw binnenbekabeling. Makkelijk om nu te zagen over die kabel nu dat geweten is... Sorry hoor, geen compassie. Heel de topic zagen over kabels, Belgacom en de helpdesk die zegt dat de lijn goed is, en dan plots blijkt dat er een verlies van 4db op een stukje kabel binnenshuis is? Waar ligt de oorzaak dan dacht je?
Je moet lezen wat ik zeg. Ik heb nergens beweerd dat er nooit iets mis was geweest met de lijn, ik geef enkel aan dat die 4db marge een probleem binnenshuis is. Ook heb je echt niet te klagen over uw kabel. Je beweert net nog dat die superslecht is, maar als er twee lasploegen zijn langsgekomen en die noise margin staat op 12db, dan is die kabel dus gerepareerd, en hebben ze overschot van gelijk dat ze U melden dat de oorzaak bij uw apparatuur ligt. En dat laatste is nu dus gebleken: aan eerste contactpunt is je noise margin sterk verbetert.Er zijn 2 techniekers hier geweest en 2 lasploegen. De techniekers meten direct aan het kastje in huis. Beiden gaven aan dat de lijn ontzettend slecht was, dan moet jij me niet gaan vertellen dat er de hele tijd niets met de lijn mis was.
Het contactpunt blijft hetzelfde, enkel de kabel niet. Nochtans 2 nieuwe kabels, 1tje van 0,5 meter, bijgeleverd bij de modem, 1tje van +- 4 meter, bijgekocht, omdat ik anders niet tot aan het bureau geraak.Goendi schreef:Je moet lezen wat ik zeg. Ik heb nergens beweerd dat er nooit iets mis was geweest met de lijn, ik geef enkel aan dat die 4db marge een probleem binnenshuis is. Ook heb je echt niet te klagen over uw kabel. Je beweert net nog dat die superslecht is, maar als er twee lasploegen zijn langsgekomen en die noise margin staat op 12db, dan is die kabel dus gerepareerd, en hebben ze overschot van gelijk dat ze U melden dat de oorzaak bij uw apparatuur ligt. En dat laatste is nu dus gebleken: aan eerste contactpunt is je noise margin sterk verbetert.
Als dat een kabel is van slechte kwaliteit kan 4 meter een groot probleem vormen.Ik test voorlopig eerst met de modem aangesloten op de 0,5 meter kabel, en een UTP kabel door de living, en de kabel van 4 meter zal ik dan maar moeten gaan inruilen? 4 meter kan toch geen probleem vormen?
Er is een verschil tussen regelmatig en continu... Als je altijd ruis hebt is er een oorzaak die gebonden is aan fysische elementen (kabels, splitters, aansluiting, ...). Indien het regelmatig (niet continu) is, dan is er een oorzaak bij apparatuur of de correspondent in kwestie.Maar, dan blijf ik nog steeds met het ruisprobleem zitten op het telefoontoestel, dat zich regelmatig voordoet?
Dat probleem is niet continu. En ook niet afhankelijk van de correspondent, want het doet zich voor bij eender wie er belt, alleen niet altijd. Voorbeeld: Gisteren probeerde m'n tante naar hier te bellen, 4 pogingen moeten ondernemen. (Vaste lijn) Daarna geen last meer van. Een andere dag belt m'n broer, 2 pogingen moeten ondernemen. (GSM oproep, hij heeft geen vaste lijn) Dus als ik je begrijp, ligt het aan de apparatuur, in dit geval het telefoontoestel hier? (Dat zou geen probleem vormen, dit is gehuurd bij Belgacom)Goendi schreef:Er is een verschil tussen regelmatig en continu... Als je altijd ruis hebt is er een oorzaak die gebonden is aan fysische elementen (kabels, splitters, aansluiting, ...). Indien het regelmatig (niet continu) is, dan is er een oorzaak bij apparatuur of de correspondent in kwestie.
Ze bellen inderdaad naar hier, en héél zelden als we zelf willen bellen. Ik zal even een schemaatje maken.Goendi schreef:Dus ze bellen zelf naar U? En na enkele pogingen is er geen ruis meer? Of ze kunnen U niet bereiken? Wat gebeurd er juist?
ik zeg toch ook niet dat het bgc hun fout is.Goendi schreef:Wat is dat voor zever? Hij sluit zijn modem aan op eerste contact en krijgt noise margin van 12db. Op ander contactpunt is dit 8db. Binnenbekabeling dus... NIETS Belgacom fout?ja idd dat is het probleem die waarde mag niet lager dan 10 zijn anders mag BGC die lijn niet afleveren
Hoe doen anderen dit dan? Het kan toch bijna niet dat jullie modem allemaal vlak aan het kastje waar Belgacom binnenkomt staat?Downstream Upstream
SNR Margin: 8.5 db 20.0 db
Line Attenuation: 54.5 db 25.0 db
Jawel hoor, altijd zorgen dat modem zo kort bij ISA staat, (zodat telefoonkabel zo kort mogelijk is) en dan gewoon verder gaan met UTP...Rafael schreef:Goed, weer een nieuwe kabel gekocht. Blijkbaar zat ik er serieus langs met m'n 4 meter, want deze is dus 7.5 meter. De nieuwe resultaten zijn helaas nog steeds hetzelfde:
Hoe doen anderen dit dan? Het kan toch bijna niet dat jullie modem allemaal vlak aan het kastje waar Belgacom binnenkomt staat?Downstream Upstream
SNR Margin: 8.5 db 20.0 db
Line Attenuation: 54.5 db 25.0 db
Rafael schreef:Hoe doen anderen dit dan? Het kan toch bijna niet dat jullie modem allemaal vlak aan het kastje waar Belgacom binnenkomt staat?
Ik ben dus genoodzaakt, na 2-3 jaar ADSL te hebben, en de modem op die plaats, mijn modem op de livingtafel te plaatsen, briljant!Downstream Upstream
SNR Margin: 8.0 db 21.0 db
Line Attenuation: 55.0 db 25.0 db
Ehm... Ik denk dat de meeste telefoonkabels nu wel twisted zijn... Hoe ik het bij mij doe: UTP door gans het huis, nooit last. Met telefoonkabels zou ik zelf ook problemen hebben... Doe het anders eens omgekeerd? Modem aan contactpunt, UTP tot verder? Wat op zich wel merkwaardig is, is dat het precies met elke kabel een verlies geeft.Vreselijk, net een Belgacom shop bezocht, een speciaal verlengsnoer gekocht, dat volgens de verkoper perfect zou werken voor mijn situatie.
Speciaal twisted of dergelijk, zodat er nauwelijks verliezen zouden optreden.
Geen idee hoe het net zat, maar de manier waarop de kabels gedraaid zaten, zou speciaal zijn bij deze vertelde de verkoper me. Persoonlijk heb ik er geen idee van, maar de vorige testkabel was in ieder geval niet twisted. En inderdaad, ondertussen al 4 kabels verder, en altijd een gigantisch verlies.Goendi schreef:Ehm... Ik denk dat de meeste telefoonkabels nu wel twisted zijn... Hoe ik het bij mij doe: UTP door gans het huis, nooit last. Met telefoonkabels zou ik zelf ook problemen hebben... Doe het anders eens omgekeerd? Modem aan contactpunt, UTP tot verder? Wat op zich wel merkwaardig is, is dat het precies met elke kabel een verlies geeft.
Wat betreft dat bellen, gebruik eens één telefoontoestel aan het eerste contactpunt? Is er dan ook ruis? Zo ja, occassioneel?
Downstream Upstream
SNR Margin: 15.0 db 25.0 db
Line Attenuation: 55.5 db 25.5 db
Nope. Bij mij zit daar minstens 3-4 meter kabel tussen - waarschijnlijk meer, gezien ik niet weest langs waar de buizen hier juist lopenRafael schreef:Goed, weer een nieuwe kabel gekocht. Blijkbaar zat ik er serieus langs met m'n 4 meter, want deze is dus 7.5 meter. De nieuwe resultaten zijn helaas nog steeds hetzelfde:
Hoe doen anderen dit dan? Het kan toch bijna niet dat jullie modem allemaal vlak aan het kastje waar Belgacom binnenkomt staat?Downstream Upstream
SNR Margin: 8.5 db 20.0 db
Line Attenuation: 54.5 db 25.0 db
Op 13 oktober 2007 heb ik deze resultaten in mijn modem, zonder ook maar iets te wijzigen in mijn installatie:Downstream Upstream
SNR Margin: 15.0 db 25.0 db
Line Attenuation: 55.5 db 25.5 db
Deze maand slechts 5x de 36u gehaald, en 6x uitgevallen voor de 36u te halen.Downstream Upstream
SNR Margin: 11.5 db 25.0 db
Line Attenuation: 54.0 db 24.0 db
Tenzij je die 36 uur echt wil halen of de disconnects om het half uur zijn zou ik niets doen. Je geeft zelf al het antwoord. Het enige wat ze kunnen/willen doen is je snelheid verlagen.Rafael schreef:Even mijn topic kicken...
Op 20 juni 2007 had ik de volgende resultaten in mijn modem:Op 13 oktober 2007 heb ik deze resultaten in mijn modem, zonder ook maar iets te wijzigen in mijn installatie:Downstream Upstream
SNR Margin: 15.0 db 25.0 db
Line Attenuation: 55.5 db 25.5 dbDeze maand slechts 5x de 36u gehaald, en 6x uitgevallen voor de 36u te halen.Downstream Upstream
SNR Margin: 11.5 db 25.0 db
Line Attenuation: 54.0 db 24.0 db
Ik heb Belgacom nog niet gecontacteerd, door de slechte ervaringen uit het verleden.
Naar mijn mening ga ik weer te horen krijgen dat mijn lijn geweldig goed is, en mijn modem weer stuk is... Of zullen ze me dan maar op 1mbit zetten ipv 2mbit? Iemand suggesties/ideeën hoe ik deze zaak kan oplossen? Het is nu wel overduidelijk dat het probleem al de hele tijd bij Belgacom ligt lijkt mij...
Welke modem gebruik je?Rafael schreef:Op 13 oktober 2007 heb ik deze resultaten in mijn modem, zonder ook maar iets te wijzigen in mijn installatie:Downstream Upstream
SNR Margin: 11.5 db 25.0 db
Line Attenuation: 54.0 db 24.0 db
Code: Selecteer alles
Operation Data
Upstream - Downstream
Noise Margin
22 dB - 21 dB
Attenuation
26 dB - 25 dB
Downstream Upstream
SNR Margin: 12.5 db 25.0 db
Line Attenuation: 54.5 db 24.0 db
Ik heb ook waarden die heel verschillend zijn en dat heb ik altijd gehad, ook al met verschillende modems dus volgens mij is het normaal.Rafael schreef:@Patje:
Ik had enkele maanden geleden een Philips van Belgacom zelf, zo eentje met 2 antennes. Daarna ingeruild voor een SiteCom WL-174. Hier 3 exemplaren van gehad, welke dezelfde resultaten hadden. Hierna gewisseld met mijn tante, met een Ovislink. Momenteel werk ik dus met de SiteCom, omdat ik draadloos surf met mijn laptop.
De resultaten bleven hetzelfde. De binnenbekabeling vernieuwt, met een nieuwe kabel uit de Gamma. Daarna te horen gekregen dat die kabels ook niet zo goed zouden zijn, dus in een Belgacom shop een speciale kabel van hen gaan halen, die storingen zou onderdrukken. Ook de splitter werd vervangen.
Helaas blijven mijn waardes ongeveer hetzelfde, wat ik ook deed.
Mijn waardes op dit moment:Downstream Upstream
SNR Margin: 12.5 db 25.0 db
Line Attenuation: 54.5 db 24.0 db
Code: Selecteer alles
SNR Margin (dB): 12.7 23.0
Attenuation (dB): 55.0 28.0
Is niet waar.Patje schreef:ik moet ook zeggen dat uw Line attenuation heel verschillend is 54db/24db dat kan wijzen op een slechte kwaliteit van de kabels en/of slechte binnenbekabeling.
normaal moet die praktisch evenredig zijn aan elkaar, dus 2x 54db of 2x 24db... dat kan of mag wel iets verschillen, maar dit verschil is niet normaal.
Waarom hebben ze dit gedaan ?Limburg schreef:Ook wordt het signaal vanuit de centrale zwakker verzonden, vroeger op 21 dbm, sinds ongeveer 2 jaar is dit 19-19.5 dbm.Patje schreef:ik moet ook zeggen dat uw Line attenuation heel verschillend is 54db/24db dat kan wijzen op een slechte kwaliteit van de kabels en/of slechte binnenbekabeling.
normaal moet die praktisch evenredig zijn aan elkaar, dus 2x 54db of 2x 24db... dat kan of mag wel iets verschillen, maar dit verschil is niet normaal.