Pagina 2 van 2

Geplaatst: 02 jul 2006, 23:22
door kaween
Ik weet niet welke wegen op de kaarten ontbreken van TT5 en of iGO die wél heeft.
Krom gezegd, TT5's oost-Europa, Ierland en Portugal kaarten zijn ronduit _slecht_. I-Go's Oost-Europa is redelijk tot goed, en wordt blijkbaar gratis verder uitgebreid voor gebruikers van een legale licentie.

I-go's kaartenmateriaal van "bij mij in de buurt" vertoont wel een paar eigenaardigheden : zo zijn er punten waar I-Go op zijn kaart duidelijk een rotonde laat zien, terwijl daar nog steeds een gewoon kruispunt staat.
Ik heb inmiddels gemerkt dat er minstens 1 punt is waar men (zoals altijd, net voor het verlof) begonnen is met de aanleg van een rond punt ipv het orginele kruispunt. Ik neem dus aan dat Tele-Atlas gebruik maakt van "soon to be executed" data, of dat nu de bedoeling was of niet.

Grappige onhebbelijkheid van I-Go : "U heeft uw bestemming bereikt .... BINNEN 300 METER". Dat "Huh ?" gevoel. :? . Ook de standaard zoom in/zoom out en recalulatie parameters waren per standaard niet zoals ik het wou; een duidelijk voorbeeld dat de verregaande parametrisatie van I-Go zowel zijn voordelen als zijn nadelen heeft.

Wat Meon's reaktie betreft : goh, ik herken daar wel het één en het andere in. Maar toch, die userinterface van I-go heb ik heel snel onder de knie gekregen, en eerlijk, ik vind hem logischer als TT. Hoeveel keren ik in TT heb zitten te zoeken achter minder gebruikte functies "ach verrek waar staat dat nou nu", dat kan ik zelfs niet meer tellen. En ik gebruik TT sinds versie 2 ! Het zal dus best wel een persoonlijke visie wezen. MAar "sneller bestemming gekozen ?". Hmmm. "adres ingeven (en die selectie loopt VEEL sneller als de OERTRAGE menu's van TT), en "navigeer naar". Kan niet echt zeggen dat dit langzamer is als bij TT.

Een punt waar TT WEL een stuk beter in scoort is bij onvoorziene verkeerssituaties ---> het selecteren van pakweg "volgende 5 km niet gebruiken" is bij TT veel beter opgelost als bij I-Go.

De stemmen bij TT zijn ook een stuk duidelijker, tenminste, da's mijn indruk.

Kort gezegd : veel in binnenland : stick to TT. Veel over de grenzen nodig ? I-Go. Nood aan compleet Europa op 1 SD kaartje zonder dat je kaarten wil reconfigureren ? I-go (want compleet Europa past bij TT5 zelfs niet eens op een 2 gig kaartje als je alle "Plusmappen" kiest !). Trage PDA die crasht met TT ? I-Go, of nieuwe PDA kopen en hopen dat die NIET crasht met TT; ik bedoel maar, zelfs TT's eigen "Go's" hebben een resetknop, en die moeten we heel regelmatig gebruiken !

Geplaatst: 03 jul 2006, 15:28
door ubremoved_539
NuKeM schreef:Ik heb mij een jaar geleden een tomtom go 500 gekocht (omdat ik dacht dat ik hem nodig zou hebben). Ondertussen ligt het ding hier al een jaar te nietsen (misschien nog maar 3 keer echt nuttig gebruikt).
Soms sta ik ook wel eens te twijfelen bij zo'n gadget... maar dan vraag ik me gelukkig af wanneer ik het zou nodig hebben. Ik vind het trouwens heel grappig iedere morgen richting Brussel al die mensen in de file te zien staan met enkel de E19 op hun display :lol:

Geplaatst: 03 jul 2006, 15:38
door Phuncz
Je mag me die TT500 verkopen voor 100€, ik ontlast hem wel van je :)

Geplaatst: 03 jul 2006, 16:11
door meon
r2504 schreef:Soms sta ik ook wel eens te twijfelen bij zo'n gadget... maar dan vraag ik me gelukkig af wanneer ik het zou nodig hebben. Ik vind het trouwens heel grappig iedere morgen richting Brussel al die mensen in de file te zien staan met enkel de E19 op hun display :lol:
Weet je hoe handig het is om te zien dat je afrit over 3 KM is, terwijl de borden verborgen zijn achter vrachtwagens. Dankzij die GPS'jes kan je vrij goed inschatten wanneer het tijd wordt om je naar het rechterbaanvak te begeven.

Geplaatst: 03 jul 2006, 16:17
door meon
kaween schreef:Een punt waar TT WEL een stuk beter in scoort is bij onvoorziene verkeerssituaties ---> het selecteren van pakweg "volgende 5 km niet gebruiken" is bij TT veel beter opgelost als bij I-Go.
Zelfs het vermijden van een gebied is volgens mij niet eenvoudig op te lossen met de iGO. Concreet: ik kom van Antwerpen over de E313 en wil de verkeerswisselaar in Lummen vermijden. In TomTom: "Zoek alternatief", "Vermijd deel van route" en drukje op "Lummen".

Wat ik wel leuk vond is dat iGO wél zegt dat je rechtdoor moet gaan. TT5 zal een kruispunt waar je rechtover moet gaan gewoon negeren, terwijl iGO wél zegt: "Over 200 meter, rechtdoor". Ook dingens als "Rij meer dan 5 kilometer" mis ik in TomTom. Oh ja, de interface stikt echt van de spel/taalfouten. Zelfs de helpfunctie komt niet overeen met de termen in de interface :(.

En grappig: "U rijdt te snel" :D Werkt eigenlijk best goed.

Geplaatst: 03 jul 2006, 19:41
door CueBoy
meon schreef:Weet je hoe handig het is om te zien dat je afrit over 3 KM is, terwijl de borden verborgen zijn achter vrachtwagens. Dankzij die GPS'jes kan je vrij goed inschatten wanneer het tijd wordt om je naar het rechterbaanvak te begeven.
Als je elke morgen in dezelfde file staat... :???: Serieus blijven hé Meon :lol:

Enneh, ik zal er aan denken als er weer eentje met zijn "zie mij hier ne GPS hebben" op het allerlaatste moment wilt tussenvoegen... 'k Zal mij nog breder maken als anders :twisted:

Geplaatst: 03 jul 2006, 20:38
door Nob
Base install: TomTom 5.21 + benelux en enkel vlaamsche taal: 62 MB
iGO 2006 + benelux: 62 MB. Ik spreek me niet uit over andere landen, maar in dit geval zijn ze net even groot.
HUH? iGO: 58 MB
En alleen al de plusmappen van de benlux van tomtom zijn 165 MB (en je moet met de plusmappen vergelijken, want iGO gaat zonder moeite over de landsgrenzen.)

En wat de te kleine knoppen in iGO betreft, die kan je aanpassen, zodat je dat gemakkelijk met je vingers kan intikken ;-)

Die paar taalfouten komen idd niet echt goed over, maar da's niet het hoofddoel van een GPS. ;-) (al geef ik je gelijk dat dat op niks trekt)

iGO heeft nu eenmaal een andere interface dan tomtom, maar eens je die gewoon bent is die zeker niet slechter.

greetz,

Nob

Geplaatst: 03 jul 2006, 22:04
door kaween
meon schreef:
kaween schreef:Een punt waar TT WEL een stuk beter in scoort is bij onvoorziene verkeerssituaties ---> het selecteren van pakweg "volgende 5 km niet gebruiken" is bij TT veel beter opgelost als bij I-Go.
Zelfs het vermijden van een gebied is volgens mij niet eenvoudig op te lossen met de iGO. Concreet: ik kom van Antwerpen over de E313 en wil de verkeerswisselaar in Lummen vermijden. In TomTom: "Zoek alternatief", "Vermijd deel van route" en drukje op "Lummen".

Wat ik wel leuk vond is dat iGO wél zegt dat je rechtdoor moet gaan. TT5 zal een kruispunt waar je rechtover moet gaan gewoon negeren, terwijl iGO wél zegt: "Over 200 meter, rechtdoor". Ook dingens als "Rij meer dan 5 kilometer" mis ik in TomTom. Oh ja, de interface stikt echt van de spel/taalfouten. Zelfs de helpfunctie komt niet overeen met de termen in de interface :(.

En grappig: "U rijdt te snel" :D Werkt eigenlijk best goed.
... het kan wel hoor, en het is geimplementeerd. Daarvoor heb je de functie "bypass" en "avoid"; met "bypass" heb je het TT "obstructie voor xxxx meter" equivalent. Met jouw voorbeeld moet je bij I-Go naar je routing list (de routing details van je route), en daar dan Lummen aanduiden met "avoid". Het kan allemaal wel, maar het is een stuk(je) omslachtiger, wat dus mijn orginele klacht is bij de implementatie van deze functie in I-Go.

Misschien even de handleiding doornemen : die is namelijk gratis ter beschikking op de homepage van I-go. Er is maar heel weinig dat I-go echt NIET kan hoor.

... taalfouten : ahem. Ik weet. Maar hoewel slordig vind ik het veel erger als je TT op de meest onnozele momenten crasht. En ja, ik weet, er zijn genoeg PDA's waar TT zeer stabiel op werkt, maar er zijn er ook een pak waar dit helemaal niet zo is, en dat zijn echt niet de goedkoopste modellen of oude modellen, en een goed vorig model wil niet zeggen dat de opvolger stabiel draait met TT (vraag DAT maar eens aan Mitac ! :twisted: ). Heck, zelfs de HP's die TT indertijd zelf verkocht crashten als gek. Patch na patch, SPECIAAL voor bepaalde types PDA's. En dan nog niet correct werken. Als ik een verbolgen klant moet uitleggen waarom zijn HP PDA midden in Antwerpen volledig bleef hangen, is dat "Nederlandsch" van I-Go heel wat minder ernstig te noemen als minpunt.

Wat het "Gadget" gehalte van navigatie-systemen betreft : wel da's heel persoonlijk. IK merk dat aardig wat mensen vinden dat ze VEILIGER rijden met een navigatiesysteem : minder stress, geen "verrek was het nu deze afslag of de volgende", geen "verdomme, wegomlegging, wat nu". Veel mensen stappen gewoon veel rustiger in de wagen, goed wetende dat hun kleine electronische vriend hun echt wel zal leiden. Ik merk dat aan mezelf ook : daguitstapje ? Je stapt gewoon in de wagen, de 2 lawaaidozen op de achterbank, en gewoon gerelaxed rijden in een gebied waar je nog nooit bent geweest. Je aandacht wordt niet gedeeld tussen "achterbank", "kaart lezen", "kijken waar je zit tov van de kaart" en dan nog proberen veilig auto te rijden. Geen echtelijke-drama's-in-spee onderweg. (hey, hoeveel mensen hebben geen ruzie onderweg naar hun vakantie "omdat de ene niet kan rijden en de andere niet kan lezen ??").

Laatst zo nog naar iemand's tuin gereden in god-mag-weten-waar na een reportage op Vitaya. Lag midden in "nergens", en in een soort bos/tuinwijk. Zelfs niet één keer misgereden, exact op het aangegeven tijdstip aangekomen. Noem me maar een sukkel, maar die gemoedsrust is _onbetaalbaar_.

Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die zoiets helemaal niet nodig hebben, maar ik weet dat ik perfect ontspannen ergens heen kan rijden zonder me ergens druk over te moeten maken.

Mensen die hun navsysteem inderdaad gewoon gebruiken om iedere dag in de file te staan, zijn een stamp waard. :P Ik bedoel, rij van die autobaan af, en geniet een beetje van de omgeving. Veel rustiger als in de file te zitten en je op te vreten. Te laat ben je toch, kan je evengoed er een klein uitstapje van maken. :twisted: :twisted: (Niet te ernstig nemen, maar het is toch waar : een PDA hebben, perfect van de vertrouwde weg afkunnen en dan domweg op die kl*te autobaan blijven plakken. Over kuddegeest gesproken.)

Heel dom detail dat ik wel tof vind in I-Go : rotatie van een kaart, vooral handig voor wandelaars. Ik heb mijn vrouwtje eens met TT een regendans zien doen omdat ze gewoon niet correct kon interpreteren wat TT liet zien als kaart. "Da's dom, een kaart kan je tenminste draaien" was haar punt toen. Ik heb toen even gelachen, maar ze heeft een punt, en dat vonden de jongens van I-Go dus ook.

Ik blijf er dan ook bij : I-Go is in heel veel opzichten het programma dat veel functies heeft die ik sinds TT2 min of meer mis. En laten we wel zijn : TT is sinds TT2 nauwelijks verbetert. Grotere icoontjes "hoera :wink: ", 90° draaien "fantastisch :roll: ", over de landsgrenzen-navigatie "allee, toch zo een beetje, en niet bijster goed geimplementeerd :eek: ", crashvrij "zal voor de volgende versie zijn zeker :twisted: ".

Geplaatst: 03 jul 2006, 22:19
door Nob
Heel dom detail dat ik wel tof vind in I-Go : rotatie van een kaart,
Als ik denk dat ik weet wat je bedoelt, dan kan dat met Tomtom ook hoor. (zodat je je pda horizontaal kan houden in plaats van verticaal)

greetz,


Nob

Geplaatst: 03 jul 2006, 22:23
door kaween
Nob schreef:
Heel dom detail dat ik wel tof vind in I-Go : rotatie van een kaart,
Als ik denk dat ik weet wat je bedoelt, dan kan dat met Tomtom ook hoor. (zodat je je pda horizontaal kan houden in plaats van verticaal)

greetz,


Nob
Nee, ik bedoel VRIJE ROTATIE van een KAART, niet van het BEELD. Je staat in de stad, je wil ergens een straat in, maar je "beeld" staat mis, dan kan je dus met je pijltoetsjes (links en rechts) je complete "beeld-kaart" volledig vrij en exact roteren naar wat JIJ op dat moment ziet, naast het in/uitzomen (pijltje boven/onder). En dat kan niet in Tomtom (of je gaat die regendans van mijn vrouwtje nadoen) :P Dit weekend nog handig getest te Blankenberghe. Ja, ik weet wel dat je ongeveer hetzelfde kan doen door je PDA ZELF in je hand te roteren :roll: , maar als je pakweg op de fiets zit met zo'n beugel wordt dat al heel wat minder evident. Het is geen wereldschokkende functie, maar het blijft handig, en het is een plezier om te zien met wat voor een gemak I-Go met complexere beeldweergave omgaat, zeker vergeleken met TT.

Geplaatst: 03 jul 2006, 23:08
door kaween
Voor wie trouwens liever een nederlandse handleiding van I-go heeft :

hxxp://www.mio-tech.be/support/manuals/PDF/C51 ... NL_RC9.pdf

(geen idee of er een regel is tegen hardlinks, daarom die xx)

Mio gaat dus inderdaad I-Go gebruiken. Slimme zet. Let wel, deze handleiding gaat blijkbaar over een nieuwere revisie van I-go, dus de icoontjes zien er wat gelikter uit, en er zitten enkele features op die nog niet in de huidge versie van I-Go zitten (telefoneren over BT, officiele speedcam support ....). Nog geen spoor van TMC, hoewel ook daar al screenshots te vinden zijn !

Geplaatst: 03 sep 2006, 14:56
door Blue-Sky
Nob schreef:Vraagje: zit er bij Europa ook Tsjechïe bij? (ga op vakantie naar daar deze zomer)
Tsjechïe vind je ook in die lijst.

Geplaatst: 03 sep 2006, 16:04
door flt
kaween schreef:Nee, ik bedoel VRIJE ROTATIE van een KAART, niet van het BEELD. Je staat in de stad, je wil ergens een straat in, maar je "beeld" staat mis, dan kan je dus met je pijltoetsjes (links en rechts) je complete "beeld-kaart" volledig vrij en exact roteren naar wat JIJ op dat moment ziet, naast het in/uitzomen (pijltje boven/onder). En dat kan niet in Tomtom (of je gaat die regendans van mijn vrouwtje nadoen) :P Dit weekend nog handig getest te Blankenberghe. Ja, ik weet wel dat je ongeveer hetzelfde kan doen door je PDA ZELF in je hand te roteren :roll: , maar als je pakweg op de fiets zit met zo'n beugel wordt dat al heel wat minder evident. Het is geen wereldschokkende functie, maar het blijft handig, en het is een plezier om te zien met wat voor een gemak I-Go met complexere beeldweergave omgaat, zeker vergeleken met TT.
Ik snap het probleem hier nu niet echt van. Als je vooruit gaat dan draait de kaart toch automatisch mee? En GPS terwijl je aan het wandelen bent? Get a life zouk dan zo zeggen...

Geplaatst: 03 sep 2006, 16:11
door meon
flt schreef:Ik snap het probleem hier nu niet echt van. Als je vooruit gaat dan draait de kaart toch automatisch mee? En GPS terwijl je aan het wandelen bent? Get a life zouk dan zo zeggen...
je kaart draait mee in de richting dat je rijd. En wat als je dadelijk een bocht, kruispunt, ... hebt en bijgevolg de rest van het traject buiten beeld valt? Bij TomTom is het pech gehad, bij iGO kan je tenminste je kaart een manueel draaien zodat je even kan zien wat je te wachten staat. Ook handig tijdens het op voorhand bekijken van een uitgestippelde route!