Welke opzet/keuze van satellietschotel en decoder

Alles over TV via satelliet
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1485
Lid geworden op: 16 nov 2005, 09:05

zijn er bv receivers die werken als een bridge? ter verduidelijking wat ik in gedachte heb.

sateliet -- kabel1 -- receiver1
sateliet -- kabel2 -- receiver1

receiver1 -- kabel -- tv1
receiver1 -- kabel -- receiver2 -- kabel -- tv2

receiver1 gedraagt zich transparant voor de verbinding tussen sateliet en receiver2
john5821
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jun 2006, 14:20

Hallo

kan iemand mij vertellen hoe je op de hd van je pc opneemt van je Dreambox 7025, en hoe je de tweede tuner activeert ?

verder lukt het mij niet om hem een smartcard te laten lezen en ook een compact flash kaart laat het apparaat vastlopen........

ik neem nu op op de ingebouwde harddisk maar dan wordt de dreambox super langzaam met zappen

ik heb overigens gehoord dat je via www.dvdrworld.be ook de dreambox kunt bestellen.
Gebruikersavatar
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1677
Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
Twitter: wdhaeseleer
Locatie: Turnhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer
Contacteer:

john5821 schreef:Hallo

kan iemand mij vertellen hoe je op de hd van je pc opneemt van je Dreambox 7025


Dit moet je doen door een windows share aan te maken en die te mouten op /hdd

Maak een windows share aan en voer volgend commando uit

Code: Selecteer alles

mount -t cifs -o username=XXX,password=XXX //ip-van-windows/sharename /hdd


Als je een linux gebruikt, kun je beter mouten via nfs, dit gaan sneller


[quotae="john5821"]
en hoe je de tweede tuner activeert ?
[/quote]

Hoeft niet.
De 2e tuner wordt enkel gebruikt indien je 2 opname's start van verschillende transponders. Deze tuner dient bij gevolg enkel voor opname's.
Normaal gaat in de volgende gemini release een PiP steken hierbij ga je beide tuners gebruiken om 2 beelden op 1 scherm weer te geven.


john5821 schreef:verder lukt het mij niet om hem een smartcard te laten lezen


Is mij ook niet gelukt.
Ik moest mijn smartcard laten activeren in de winkel.
Updates krijg ik wel door, maar de eerste activatie lukt niet.

Overigens moet je kaart met chip naar beneden in de onderste cardreader steken.
En moet je newcs en evocam draaien
- newcs (is de software voor je kaart te lezen)
- evocam ( is een CAM die de kan connecteren naar newcs en de decoding begrijpen)


john5821 schreef:en ook een compact flash kaart laat het apparaat vastlopen........


Compact flash kaarten zijn NIET hot pluggeble.
Maw je moet je box spanningsloos maken dan de CF er in
en dan aanschakelen.
Dan kan je deze normaal benaderen via /cf


john5821 schreef:ik neem nu op op de ingebouwde harddisk maar dan wordt de dreambox super langzaam met zappen


Dat heeft normaal niets te maken met het zappen...
Wat je kan proberen is de time-out tijd langer te zetten in de settings.
zo blijft je disk langer draaien en verlies je geen tijd tijdens het opstarten van de disk.

Probeer ook de SWAP aan te zetten dit verhoogt je prestatie's aanzienlijk.
Djorre
Plus Member
Plus Member
Berichten: 222
Lid geworden op: 16 feb 2004, 08:06
Locatie: Ronse

Zeg stomme vraag misschien, maar als je een Relook400 of Dreambox 7025 hebt (twintuner) Moet je dan ook 2 kabels van je schotel laten trekken tot je decoder of niet? Dan heb je ook twin lnb's nodig vermoed ik
Gebruikersavatar
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1677
Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
Twitter: wdhaeseleer
Locatie: Turnhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer
Contacteer:

Djorre schreef:Zeg stomme vraag misschien, maar als je een Relook400 of Dreambox 7025 hebt (twintuner) Moet je dan ook 2 kabels van je schotel laten trekken tot je decoder of niet? Dan heb je ook twin lnb's nodig vermoed ik


Ideale situatie, ja.
Je dient te beschikken over een twin LNB en 2 kabel van de schotel naar de decoder.

Je kan ook gewoon doorlussen dus met een signle LNB naar je Tuner1 en doorlussen naar je Tuner2

Dit gaat werken voor zenders die binnen volgende criteria vallen:

- lage band Horz.
- Hoge band Horz.
- lage band vert.
- hoge band vert.
andy-dsl
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2004, 08:57
Locatie: Machelen (Deinze)

prodata schreef:
Djorre schreef:Zeg stomme vraag misschien, maar als je een Relook400 of Dreambox 7025 hebt (twintuner) Moet je dan ook 2 kabels van je schotel laten trekken tot je decoder of niet? Dan heb je ook twin lnb's nodig vermoed ik


Ideale situatie, ja.
Je dient te beschikken over een twin LNB en 2 kabel van de schotel naar de decoder.

Je kan ook gewoon doorlussen dus met een signle LNB naar je Tuner1 en doorlussen naar je Tuner2

Dit gaat werken voor zenders die binnen volgende criteria vallen:

- lage band Horz.
- Hoge band Horz.
- lage band vert.
- hoge band vert.


Is het dan niet zo dat je slechts maar een kanaal tegelijkertijd kan opnemen en kijken vermits de LNB voor 2-wegs communicatie gebruikt wordt? Als dit zo is lijkt het me beter om een twin LNB te nemen.
Laatst gewijzigd door andy-dsl op 22 jun 2006, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Djorre
Plus Member
Plus Member
Berichten: 222
Lid geworden op: 16 feb 2004, 08:06
Locatie: Ronse

ah ok
Maar stel dat je dan 2 decorders in huis hebt, beide twintuner dan heb je dus 4 kabels nodig?
Gebruikersavatar
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1677
Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
Twitter: wdhaeseleer
Locatie: Turnhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer
Contacteer:

Djorre schreef:ah ok
Maar stel dat je dan 2 decorders in huis hebt, beide twintuner dan heb je dus 4 kabels nodig?


Klopt,

maar ga je met meer werken ben je beter af met een GSO systeem
Gebruikersavatar
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1677
Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
Twitter: wdhaeseleer
Locatie: Turnhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer
Contacteer:

andy-dsl schreef:Is het dan niet zo dat je slechts maar een kanaal tegelijkertijd kan oproeppen en kijken vermits de LNB voor 2-wegs communicatie gebruikt wordt? Als dit zo is lijkt het me beter om een twin LNB te nemen.


nee hoor, je LNB kan 4 standen aannemen zoals in mijn post geschreven

Zo kan je 2 verschillende zenders opnemen zolang die 2 zenders maar in een selectie van de 4 mogelijk optie liggen
andy-dsl
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2004, 08:57
Locatie: Machelen (Deinze)

OK. Dus het volstaat om een LNB te nemen waar je 1 tuner op aansluit en dmv doorlussen kan je dan perfect 2 verschillende zenders bekijken of opnemen. drukt de prijs wel weer een beetje.
Gebruikersavatar
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1677
Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
Twitter: wdhaeseleer
Locatie: Turnhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer
Contacteer:

andy-dsl schreef:OK. Dus het volstaat om een LNB te nemen waar je 1 tuner op aansluit en dmv doorlussen kan je dan perfect 2 verschillende zenders bekijken of opnemen. drukt de prijs wel weer een beetje.


Ja dat lukt maar enkel in een van de vier standen van de LNB

dus stel je bent een zender aan het kijken op de lage band horizontaal

dan kan je op tuner 2 NIET kijken naar een zender op de lage band vertikaal bijvb...

Ik raad dit trouwens echt af om te doen omdat je zo de functie's van een twin tuner drastisch verkleint
Gebruikersavatar
alfadude
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 770
Lid geworden op: 22 nov 2002, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 7 keer

De beste gebruikservaring ga je altijd hebben met 2 kabels naar een twin tuner.
En er bestaat apparatuur waarmee je de 4 kabels van je quad lnb kan splitsen tot 32 kabels zonder dat het slechter gaat werken.
Zo'n systeem draaibaar maken gaat dan weer niet.
Errare humanum est. Perseverare diabolicum
andy-dsl
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2004, 08:57
Locatie: Machelen (Deinze)

prodata schreef:
andy-dsl schreef:OK. Dus het volstaat om een LNB te nemen waar je 1 tuner op aansluit en dmv doorlussen kan je dan perfect 2 verschillende zenders bekijken of opnemen. drukt de prijs wel weer een beetje.


Ja dat lukt maar enkel in een van de vier standen van de LNB

dus stel je bent een zender aan het kijken op de lage band horizontaal

dan kan je op tuner 2 NIET kijken naar een zender op de lage band vertikaal bijvb...

Ik raad dit trouwens echt af om te doen omdat je zo de functie's van een twin tuner drastisch verkleint


Thnx prodata. Dit antwoord wilde ik eigenlijk in eerste instantie bekomen met mijn opmerkingen en vraagstellingen.

Goeie info alafadude. We gaan hier nog slim worden :D
rapweg
Plus Member
Plus Member
Berichten: 173
Lid geworden op: 09 aug 2005, 15:09

prodata schreef:
Ik bestel de mijne vie cardwriter.nl

dit is een ZEER betrouwbare website, ook zijn de prijzen zeer goed !
Levering binnen de 24h !


Kan ik beamen.
Schotel (wavefrontier t55) was wel dag later aangekomen dan de rest (2x dreambox 500 + andere stuff) , maar dat lag eerder aan de pakjesdienst. Zeer snelle en goede support trouwens ook.
andy-dsl
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2004, 08:57
Locatie: Machelen (Deinze)

rapweg schreef:
prodata schreef:
Ik bestel de mijne vie cardwriter.nl

dit is een ZEER betrouwbare website, ook zijn de prijzen zeer goed !
Levering binnen de 24h !


Kan ik beamen.
Schotel (wavefrontier t55) was wel dag later aangekomen dan de rest (2x dreambox 500 + andere stuff) , maar dat lag eerder aan de pakjesdienst. Zeer snelle en goede support trouwens ook.


En hoe verliep de betaling? Kan het onder rembours of moet je vooruit betalen? Heel belangrijk. heb een hekel aan credit cards :)
Gebruikersavatar
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1677
Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
Twitter: wdhaeseleer
Locatie: Turnhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer
Contacteer:

andy-dsl schreef:
rapweg schreef:
prodata schreef:
Ik bestel de mijne vie cardwriter.nl

dit is een ZEER betrouwbare website, ook zijn de prijzen zeer goed !
Levering binnen de 24h !


Kan ik beamen.
Schotel (wavefrontier t55) was wel dag later aangekomen dan de rest (2x dreambox 500 + andere stuff) , maar dat lag eerder aan de pakjesdienst. Zeer snelle en goede support trouwens ook.


En hoe verliep de betaling? Kan het onder rembours of moet je vooruit betalen? Heel belangrijk. heb een hekel aan credit cards :)


- Mastercard
- Visa Card
- Paypal
- Overschrijving
rapweg
Plus Member
Plus Member
Berichten: 173
Lid geworden op: 09 aug 2005, 15:09

rembours gaat ook, wel opletten, bij bepaalde items is rembours niet mogelijk (coax bv).

Eén van de dagen is mn wave ophangen!
andy-dsl
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2004, 08:57
Locatie: Machelen (Deinze)

OK. convinced :)
Djorre
Plus Member
Plus Member
Berichten: 222
Lid geworden op: 16 feb 2004, 08:06
Locatie: Ronse

Andy,

Wat voor opzet ga je bestellen?

groeten,

Jo
andy-dsl
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2004, 08:57
Locatie: Machelen (Deinze)

Djorre schreef:Andy,

Wat voor opzet ga je bestellen?

groeten,

Jo


- Dreambox DM 7025 nieuw TWIN PVR
- Inverto twin 0.3 db LNB met 5 jaar garantie
- Muurbeugel Aluminium 45cm afstand
- Triax TDS schotel diameter 88cm grijs

Moet nog enkel gepaste CAM zien te vinden (prodata of iemand anders, als je meeleest graag even wat info welke ik het best kan gebruiken :))

kabel ga ik hier ergens proberen te halen. Als er nog iets te kort is of ergens een beter alternatief, let me know :)

Al het bovenvermelde onder voorbehoud van goedkeuring partner ;)
Gebruikersavatar
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1677
Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
Twitter: wdhaeseleer
Locatie: Turnhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer
Contacteer:

andy-dsl schreef:- Dreambox DM 7025 nieuw TWIN PVR
- Inverto twin 0.3 db LNB met 5 jaar garantie
- Muurbeugel Aluminium 45cm afstand
- Triax TDS schotel diameter 88cm grijs

Moet nog enkel gepaste CAM zien te vinden (prodata of iemand anders, als je meeleest graag even wat info welke ik het best kan gebruiken :))



Setup is ok toch een paar opmerkingen.

DM 7025 is zonder Harde Schijf, deze dien je dus later te kopen of samen te kopen. Opnemen op een windows share is tot dan perfect mogelijk.

je hoeft absoluut geen CAM te kopen, laat je dat ook nooit aansmeren bij een dreambox.

Een cam is een systeem waarbij een smartcard uitgelezen wordt en geinterpreteerd word.

Een dreambox kan dit met behulp van een EMU.

Hiervoor heb je 3 dingen nodig.
- Cardsharing server software (newcs)
- Cardsharin client software (Evocam, MGcam)
- Client softwar configs (meestal incl. bij een client EMU)

De server software leest de kaart in de smartcard reader uit en zal vervolgens connectie's toelaten van een client.

De client connecteerd naar de server en vraagt de nodige key's op.
Hierdoor kan het beeld gedecodeerd worden.

Newcs kan bijna elke vorm van encriptie kaarten aan:
- Seca II
- Seca I
- Firecrypt
- Irdeto
- Nagra
- viaccess
- enzovoort

Wat je ook kan doen, is gewoon jou client gebruiken om te connecteren naar andermans cardserver, dit is echter wel illigaal... !
Gebruikersavatar
alfadude
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 770
Lid geworden op: 22 nov 2002, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 7 keer

Ik sluit mij volledig aan bij hetgeen Prodata hierboven zei.
Wel is er als emu ook een versie van Gbox voor de 7025.
Deze is wel closed source en nog niet geheel bugfree maar heeft wel enkele mooie (minder legale)mogelijkheden.
Maar koop nooit een CI CAM samen met een dreambox. Dat is weggegooid geld.
Errare humanum est. Perseverare diabolicum
Djorre
Plus Member
Plus Member
Berichten: 222
Lid geworden op: 16 feb 2004, 08:06
Locatie: Ronse

alfadude schreef:Ik sluit mij volledig aan bij hetgeen Prodata hierboven zei.
Wel is er als emu ook een versie van Gbox voor de 7025.
Deze is wel closed source en nog niet geheel bugfree maar heeft wel enkele mooie (minder legale)mogelijkheden.
Maar koop nooit een CI CAM samen met een dreambox. Dat is weggegooid geld.

Ik veronderstel dat dit ook zo is voor de Relook.
Zeg weet er iemand of het een probleem is als er bekaert draad voor de schotel staat? .... Anders zit ik hier met een probleem.
Prodata heb je die private msg al gelezen?
andy-dsl
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2004, 08:57
Locatie: Machelen (Deinze)

Prodata of alfadude, zou het eventueel mogelijk zijn om eens een deftige guide te maken oe je dit allemaal klaarspeelt? niet dat ik te beroerd ben om het een en ander uit te zoeken maar ik word namelijk geplaagd door een vreselijke ziekte genaamd tijdsgebrek :) Ook even een paar leuke linkjes erbij pls want je kan zowat overal terecht voor dit soort dingen. ben hier echt al een maand mee bezig.

thnx
Gebruikersavatar
alfadude
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 770
Lid geworden op: 22 nov 2002, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 7 keer

andy-dsl schreef:Prodata of alfadude, zou het eventueel mogelijk zijn om eens een deftige guide te maken oe je dit allemaal klaarspeelt?
thnx

Wat wil je klaarspelen?
Als je daarmee bedoelt hoe je een dreambox moet klaarmaken voor het ontvangen van TVV. Geen probleem, Dat kan ik voor de 7020 en prodata ongetwijfeld voor de 7025(is nog wel wat tricky denk ik).
Als het gaat over het gebruiken van de "leuke" mogelijkheden van een dreambox dan wordt het iets moeilijker.
Waarom? Als iedereen het gaat doen is het rap gedaan ermee. Ik ken nog de tijd dat je met een pic programmer en icprog chipjes moest proggen die je dan op een printplaatje moest prikken waarna je op je satontvanger kon kijken of je beeld had.(In bijlage een foto van opeenvolgende generaties proggers) Zolang dat niet gebruiksvriendelijk was was er geen probleem. Alles was gekraakt en overal had je beeld. Toen werd het gebruiksvriendelijker en moest je 1 keer per maand een kaartje in een progger stoppen(1 minuut werk) en je had beeld. Toen begonnen de providers zwaar verlies te lijden en was de volgende actie een kaartwissel waarna het donker werd.
Nu is er ondertussen weer een beetje beeld voor diegene die wat moeite doen. Er is zelfs veel beeld voor diegene die er tijd in wil steken.
Maar: Ik ga het niet voor iedereen voorkauwen en daarna uitspuwen in een volledige handleiding. Ik wil TV-Vlaanderen ook een kans geven om te overleven.
Dus: -Iemand op weg helpen: Ja!
-Iemand een handleiding geven om toch maar overal beeld te hebben:Nee!
Voor mij is het een hobby en zo hou ik het graag.

Nu is de vraag dus: Wat voor guide wou je hebben?
Bijlagen
IM000001.jpg
(747.3 KiB) 826 keer gedownload
Errare humanum est. Perseverare diabolicum
andy-dsl
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2004, 08:57
Locatie: Machelen (Deinze)

alfadude schreef:Nu is de vraag dus: Wat voor guide wou je hebben?


Deze om gewoon TV-vlaanderen aan de praat te krijgen met de wijze waarop prodata en jij het doen. Ik ben ook zo een hobbyist. Het enige probleem is dat ik van deze zaken weinig of zelfs bijna geen kaas heb gegeten maar dit graag op mezelf wil uitbreiden m.a.w achter de leuke dingen kom ik indien ik dat wens dan zelf wel achter. De rest kan je daarop uitbouwen. Het was niet mijn bedoelling om naar illegale praktijken en handelingen te vissen.
Gebruikersavatar
alfadude
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 770
Lid geworden op: 22 nov 2002, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 7 keer

andy-dsl schreef:Deze om gewoon TV-vlaanderen aan de praat te krijgen met de wijze waarop prodata en jij het doen.

Aha, Dat is niet al te moeilijk.
Maar ik moet wel weten wat voor dreambox je hebt. En waar er begonnen moet worden.(Bij installatie van de schotel of heb je al beeld op FTA kanalen)
Als ik deze thread lees ga je een 7025 hebben waarmee prodata je iets beter zal kunnen helpen omdat hij ook zo een ontvanger heeft. Ik zit hier met een 7020 die kwa hardware toch wel wat verschilt.
Ga je eigenlijk draaibaar gaan? Dat stond blijkbaar niet in je configuratie en het is wel een beetje zonde om zo'n mooie installatie alleen op astra te laten staan.
Errare humanum est. Perseverare diabolicum
andy-dsl
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2004, 08:57
Locatie: Machelen (Deinze)

alfadude schreef:Aha, Dat is niet al te moeilijk.
Maar ik moet wel weten wat voor dreambox je hebt. En waar er begonnen moet worden.(Bij installatie van de schotel of heb je al beeld op FTA kanalen)
Als ik deze thread lees ga je een 7025 hebben waarmee prodata je iets beter zal kunnen helpen omdat hij ook zo een ontvanger heeft. Ik zit hier met een 7020 die kwa hardware toch wel wat verschilt.
Ga je eigenlijk draaibaar gaan? Dat stond blijkbaar niet in je configuratie en het is wel een beetje zonde om zo'n mooie installatie alleen op astra te laten staan.


Het gaat idd een 7025 worden. Schotel niet draaibaar (voorlopig niet). Plaatsing en aansluiten van schotel zal me nog wel lukken en met een beetje goeie wil de FTA kanalen erop krijgen ook wel denk ik. Maar hoe je die manier die prodata beschrijft praktiseerd???? Als het via FTP enzo werkt is het ook geen probleem want ben daarmee vertrouwd. Welke software, waar haal je ze en hoe installeer (waar plaats je ze op je box) om je DB klaar te stomen voor TVV? Ik ben niet vies van configureerwerk dus don't spare me any details and technical mombo jumbo :)
Gebruikersavatar
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1677
Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
Twitter: wdhaeseleer
Locatie: Turnhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer
Contacteer:

andy-dsl schreef:
alfadude schreef:Aha, Dat is niet al te moeilijk.
Maar ik moet wel weten wat voor dreambox je hebt. En waar er begonnen moet worden.(Bij installatie van de schotel of heb je al beeld op FTA kanalen)
Als ik deze thread lees ga je een 7025 hebben waarmee prodata je iets beter zal kunnen helpen omdat hij ook zo een ontvanger heeft. Ik zit hier met een 7020 die kwa hardware toch wel wat verschilt.
Ga je eigenlijk draaibaar gaan? Dat stond blijkbaar niet in je configuratie en het is wel een beetje zonde om zo'n mooie installatie alleen op astra te laten staan.


Het gaat idd een 7025 worden. Schotel niet draaibaar (voorlopig niet). Plaatsing en aansluiten van schotel zal me nog wel lukken en met een beetje goeie wil de FTA kanalen erop krijgen ook wel denk ik. Maar hoe je die manier die prodata beschrijft praktiseerd???? Als het via FTP enzo werkt is het ook geen probleem want ben daarmee vertrouwd. Welke software, waar haal je ze en hoe installeer (waar plaats je ze op je box) om je DB klaar te stomen voor TVV? Ik ben niet vies van configureerwerk dus don't spare me any details and technical mombo jumbo :)


Ik stel voor dat eens je je box hebt en je hebt beeld op bijvb BVN dan voeg je me maar toe op msn

dat gaat iets vlotter gaan ;-)
andy-dsl
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2004, 08:57
Locatie: Machelen (Deinze)

prodata schreef:Ik stel voor dat eens je je box hebt en je hebt beeld op bijvb BVN dan voeg je me maar toe op msn

dat gaat iets vlotter gaan ;-)


Thnx. Zal ik onthouden. Jij ook bedankt alfadude :)
rapweg
Plus Member
Plus Member
Berichten: 173
Lid geworden op: 09 aug 2005, 15:09

Een schotel hoeft niet zozeer draaibaar te zijn om meerdere satellieten te ontvangen, je kan met een wavefrontier met één schotel verschillende manen ontvangen in een range van 45°.
Deze heeft dan ook nog het bijkomende voordeel dat je met meerdere ontvangers op verschillende satellieten kan gekeken worden, en dit op hetzelfde ogenblik. (bij gebruik twin - of quad lnbs)

linkje naar foto
Gebruikersavatar
alfadude
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 770
Lid geworden op: 22 nov 2002, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 7 keer

Dat klopt rapweg.
Wel is het zo dat een draaibare schotel voorlopig het meest economische is.
Voor 50€ ga je de horizon rond. Wel kan het goed uitrichten een langdurige bezigheid zijn als je tv een verdiep lager staat. :P
Het is wel zo dat je met een wavefrontier eenvoudig meerdere tuners zoals een 7025 kan voeden terwijl je met een draaibare er bijna een 2é schotel moet hangen.(Enkel als je 2 programma's van verschillende sats tegelijk wil zien).
Nog een oplossing is een multytenne maar die heeft dan weer een zeer kleine slechtweer reserve.
Errare humanum est. Perseverare diabolicum
Djorre
Plus Member
Plus Member
Berichten: 222
Lid geworden op: 16 feb 2004, 08:06
Locatie: Ronse

Voor alle zekerheid, je schotel moet dus naar het oosten staan en voor ASTRA1 : 19,2 Oost, ASTRA2 : 28,2 Oost en Hotbird 13 Oost?
Want ik zit hier met een hoop brol die voor mijn schotel gaat staan als dit niet zo is. Als het tegenzit staat er al bekaert draad voor mijn schotel
andy-dsl
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2004, 08:57
Locatie: Machelen (Deinze)

Ik zit dus een beetje met hetzelfde probleem djorre allen is het bij mij een kwestie dat ik hem aan de straatkant moet hangen wat ik eigenlijk niet zo zie zitten. Kzal er wel een plekske voor vinden.
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

andy-dsl schreef:Ik zit dus een beetje met hetzelfde probleem djorre allen is het bij mij een kwestie dat ik hem aan de straatkant moet hangen wat ik eigenlijk niet zo zie zitten.
Heb je achteraan geen grasperk (hof)?Je Coax wordt dan wel iets langer!
Als je ver genoeg van het gebouw blijft schiet de richting (elevatie) toch boven het gebouw.
Als de voorkant van je huis naar het zuiden wijst, dan moet de richting 19 ° oost zijn.
(dus zuid -> minus 19° oost)


Zie (Erratum) screenshot
Bijlagen
sat_plaatsen.jpg
(7.85 KiB) 4086 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Blue-Sky op 14 dec 2006, 06:46, 3 keer totaal gewijzigd.
Djorre
Plus Member
Plus Member
Berichten: 222
Lid geworden op: 16 feb 2004, 08:06
Locatie: Ronse

Ik ga deze avond nog eens verder zoeken naar een plaatje, eerst wou ik hem achteraan mijn tuinhuis hangen maar die wijst naar het zuiden.
Om eerlijk te zijn heb ik niet veel zin om een paar gaten in mijn huis te boren.
Ik weet dat er een mogelijkheid is om een soort van voet te kopen, misschien kan ik zoiets gebruiken om achteraan mijn huis te zetten en daarop een buis te lassen. maar dan zit ik misschien met het probleem dat die stomme hoge bomen van mijn buur in de weg zitten .... zelf met die elevatie zou het dan niet lukken :evil:
andy-dsl
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2004, 08:57
Locatie: Machelen (Deinze)

Blue-Sky schreef:
andy-dsl schreef:Ik zit dus een beetje met hetzelfde probleem djorre allen is het bij mij een kwestie dat ik hem aan de straatkant moet hangen wat ik eigenlijk niet zo zie zitten.
Heb je achteraan geen grasperk (hof)? Als je ver genoeg van het gebouw blijft schiet de richting (elevatie) toch boven het gebouw.
Je Coax wordt dan wel iets langer!

Zie screenshot


Zal wel lukken. Heb idd de pach dat mijn huis juist aan de oostkant met de straat aanpaald dus moet mijn schotel erachter zetten. Ik kan wel hoog genoeg raken denk ik. Alleen heb ik achteraan niet zoveel plaats. Ik ga eens op voorhand met een compas precies uitmeten welke richting de schotel precies moet kijken.
andy-dsl
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2004, 08:57
Locatie: Machelen (Deinze)

Djorre schreef:Ik ga deze avond nog eens verder zoeken naar een plaatje, eerst wou ik hem achteraan mijn tuinhuis hangen maar die wijst naar het zuiden.
Om eerlijk te zijn heb ik niet veel zin om een paar gaten in mijn huis te boren.
Ik weet dat er een mogelijkheid is om een soort van voet te kopen, misschien kan ik zoiets gebruiken om achteraan mijn huis te zetten en daarop een buis te lassen. maar dan zit ik misschien met het probleem dat die stomme hoge bomen van mijn buur in de weg zitten .... zelf met die elevatie zou het dan niet lukken :evil:


Afbeelding

Dit kan je gebruiken om je schotel op te zetten :)
rapweg
Plus Member
Plus Member
Berichten: 173
Lid geworden op: 09 aug 2005, 15:09

Djorre schreef:Voor alle zekerheid, je schotel moet dus naar het oosten staan en voor ASTRA1 : 19,2 Oost, ASTRA2 : 28,2 Oost en Hotbird 13 Oost?
Want ik zit hier met een hoop brol die voor mijn schotel gaat staan als dit niet zo is. Als het tegenzit staat er al bekaert draad voor mijn schotel


niet noodzakelijk, die posities duiden aan waar de satelliet zich bevindt tegenover de nulmeridiaan.
Een goede site om te berekenen waar de schotel naartoe moet wijzen is http://www.igp.net/Antenna_Alignment/Index.php
Hieruit kan men afleiden dat vanuit brussel een schotel op 179° (wat ongeveer overeenkomt met het zuiden) moet gericht zijn, en dit met een elevatie van 31° (wat wilt zeggen dat er per meter afstand van de schotel ~ een halve meter stijging is, dus tien meter van de schotel mag er al een obstakel van vijf meter zijn)
andy-dsl
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2004, 08:57
Locatie: Machelen (Deinze)

rapweg schreef:Hieruit kan men afleiden dat vanuit brussel een schotel op 179° (wat ongeveer overeenkomt met het zuiden) moet gericht zijn, en dit met een elevatie van 31° (wat wilt zeggen dat er per meter afstand van de schotel ~ een halve meter stijging is, dus tien meter van de schotel mag er al een obstakel van vijf meter zijn)


Wordt die elevatie vanop de grond gemeten? Hoeveel graden gaan er af bij elke meter dat je je schotel omhoog hangt?
Plaats reactie

Terug naar “Satelliet aanbieders: TV Vlaanderen, Telesat”