Rekeningrijden... yes but, no but, yes but, no but,...

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

Lol..je zou ook kunnen zeggen dat het alternatief zo slecht is dat het geen alternatief is..
Als je van 0900 tot 1700 werkt is dat alternatief mss wel leuk voor iemand die van stad naar stad miet rijden maar als je niet weet wanneer je gedaan hebt en bv de bus die je nodig hebt rijdt maar 1 keer per uur of minder..wat is dat alternatief dan waard...
Jij gaat er van uit dat al diegene die id file staan dit voor hun plezier doen...
Als je vind dat we de auto teveel stimuleren moet je fair zijn en ook de reële kost van het openbaar vervoer doorrekenen aan de gebruiker, de tickets zullen een pak duurder worden.
Dan zeg ik nog niets over de aanleg van al die fietspaden waarvoor fietsers niets betalen...
Een auto betaalt wegentaks, belasting op benzine, diesel, elektriciteit enz..en nog vinden velen het niet genoeg blijkbaar..

Tom
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 7 keer
Te Koop forum

Ik ga er niet vanuit dat iedereen die in de file staat dat voor hun plezier doen, ik heb enkel gemeld dat uit cijfers blijkt dat er wel wat mensen in staan die er niet noodzakelijk moesten zijn. Er zijn hier wel personen die dat bevestigen en zelfs bij alternatieven toch kiezen voor de wagen wat de cijfers dus bevestigt.

De alternatieven verdienen inderdaad meer aandacht/geld maar daar kunnen inkomsten van rekeningrijden net aan bijdragen. Nu geeft men geld uit om de files te steunen.

Laat ons OV minder steunen, wat zal het gevolg zijn, meer mensen die de wagen nemen en nog meer files.

Ik betaal ook voor kindergeld, zorg, speelparken en dat zonder kinderen, heb ik geen probleem mee.

Het rekeningrijden kan bepaalde kosten vervangen, je betaalt dus eerder voor gebruik dan voor bezit, dat lijkt me fair(der).

Tom, hoe ga jij tot het beoogde doel komen, minder wagens?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 12 keer

DarkV schreef: 2 weken geleden We weten allemaal dat "straffen" niet de juiste methode is... met mensen te "belonen" krijg je een positieve sfeer waarmee je veel meer bereikt.
Volledig mee eens maar ik ken weinig systemen die iedereen belonen zonder weer iemand anders te benadelen.
In het huidige systeem is er eveneens een groep die meer voordelen heeft dan een ander (mezelf inbegrepen) en een ander minder (bv. diegenen die ondanks dat ze belasting op bezit van hun voertuig betalen, inschrijvingstaksen, jaarlijkse wegenbelasting, accijnzen en BTW op brandstof,.... geregeld stil staan in de structurele files. Waar zit de beloning?
En bij wijzigiging in het systeem tot bv rekeningrijden zal dat weer verschuiven tussen groepen waarbij de ene meer voordeel eruit haalt dat en een ander minder (mezelf waarschijnlijk inbegrepen maar ik zou dat niet als een "straf" bestempelen).
Je woont toch al langer in Belgie dan twee weken mag ik vermoeden... je bent toch niet zo naief om te geloven dat het louter een herverdeling is en de meerderheid er beter gaat uitkomen. Den bompa die enkel op zondag met z'n auto buiten komt zal er wel bij varen, Jan met De Pet die dagelijks als arbeider onderweg is, of zijn vrouw als schooljuffrouw zal gezien zijn.
Wanneer dat het uitgangspunt is kan je de meeste topics van dit forum per direct stilleggen.
Ik dacht, waaronder dit topic, het in de eerste plaats ging over het uitwisselen persoonlijke standpunten over een bepaald onderwerp zodat vanuit eigen meningen en uuitgangspunten e verschillende pro's en contra's aan bod komen.
Niet het vertolken of napraten van de standunten van politieke partij x, y of z?
Ik ken de specifieke uitwerking van rekeningrijden (nog) niet en ik denk niemand hier.
Je schiet uit puur negativisme bij voorbaat al iets af zonder de grote lijnen, laat staan de details van het in te voeren systeem te kennen?
Wanneer je bij voorbaat al vertrekt vanuit het idee dat beleid nooit op iets zal trekken en de ene het niet beter kan doen dan de voorgaande dan zaten we nu nog in de situatie van 1830.
Ik ga er nog steeds vanuit dat mensen niet voor hun plezier in de auto kruipen, noch voor hun plezier in de file gaan staan... dus moest er een beter alternatief zijn dan zou men dit vandaag reeds gebruiken. Het feit dat mensen dit niet doen en enkel "straffen" de oplossing is zegt veel over de achtergrond van dit ganse verhaal.
Maar dat is enkel jouw mening en uitgangspunt.
Ik ken genoeg mensen die voor hun plezier met de auto en andere gemotoriseerde voertuigen deelnemen aan het verkeer.
Mensen die voor hun plezier in de file staan die ken ik er inderdaad niet veel. Maar was jij niet net één van diegenen die eerder opmerkte nog liever een uur in de file te staan dan te kiezen voor rekeningrijden?
Maar ik ken er toch wel een deel dat daar niet echt moet zijn of, mits de nodige incentive, gemakkelijk of mits wat moeite voor een alternatief kan kiezen. Dat dient dan niet alleen OV te zijn maar ook thuiswerk, verschuiving van werkuren, enz. Wanneer deze groep, mits de nodige beloning (of wanneer je liever negatief denkt, mits de nodige bestraffing) gebruik maakt van de alternatieven is voor de groep die echt niet anders kan de beloning dat het met minder auto's op dezelfde locatie en tijdstippen het vlugger opschiet.
De bedoeling van een slim getrapt systeem van rekeningrijden is net om het verkeer te spreiden in plaats en tijd zodat een groot deel minder lang in de file staat. Gezien de meeste mensen gewoontedieren zijn heb je daar wel een incentive voor nodig. Belasting op bezit doet dat niet want die betaal je, ondanks welk gedrag ook, sowieso al op voorhand.
Een belasting op gebruik kan wel sturen. Door wie er niet echt moet zijn of een alternatief kan bedenken te "belonen" wanneer ze daar naar handelen. En bij ongewijzigd gedrag straffen ze zichzelf en kunnen ze de schuld daarvan al niet meer doorschuiven naar "de anderen".
Gaat dat 'van de eerste keer) perfect werken? Uiteraard niet. Er is maar weinig dat de perfectie benaderd.
Het huidige systeem al helemaal niet.

Dat wanneer iets beter is vandaag al ingevoerd zou zijn alleen omdat het beter is lijkt me een heel vreemd uitgangspunt.
Was dat het geval dan leefden we nu allemaal al in Utopia en waren alle problemen al opgelost.
Politici zijn ook maar mensen. En zoals je zelf al half hebt opgemerkt handelen deze niet altijd per direct voor wat beter is dan het voorgaande. Net zoals de meeste mensen kijken ze in eerste instantie naar het direct eigen voordeel en gruwen ze van al te grote veranderingen. Zeker wanneer ze daar zelf voor verantwoordelijk gesteld kunnen worden en direct voordeel bij kunnen verliezen.
Zoals een half verlichte politicus in een ver verleden reeds deed opmerken ze weten perfect wat ze moeten doen om zaken beter te maken maar geraak dan maar eens verkozen. Ze zijn daarvoor immers afhankelijk van de grillen van de Vlaming die, zoals ook weer in dit topic blijkt, in grote getale behoudsgezind zijn en gruwen van veranderingen wanneer ze nog maar een vaag idee hebben dat het hun persoonlijk iets meer zal kosten ipv alleen individueel voordeel op te leveren.

Een systeem van rekeningrijden invoeren dat een verhoging van de globale belasting is en niets oplost daar ben ik uiteraard ook geen voorstander van. Maar een systeem dat al een stap dichter bij een oplossing komt of een deel daarvan is daar ben ik - ook al kost het me waarschijnlijk persoonlijk meer zonder er meer voordeel uit te halen - wel voorstander van.

Wil een meerderheid absoluut het huidige systeem behouden? Spijtig voor de gemiste kans maar voor mij niet gelaten want ik behoor tot de groep die daar de meeste voordelen uithaalt en er nauwelijks, partner en kinderen incluis, nadelen van ondervinden.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer
Recent bedankt: 5 keer

Nog een argument voor rekening rijden:
De vaste kosten voor auto's zijn te hoog. Zo hoog dat iedere dag dat je je auto niet gebruikt, hij geld kost zonder dat je er genot of opbrengst van hebt. In die omstandigheden is het weinig aanmoedigend om alternatieven te kiezen.
Zo ben ik maandag en dinsdag gaan werken met de trein, terwijl mijn auto thuis staat. Een goede zaak voor mijn klant want ik reken hem enkel de NMBS en MIVB kosten aan, terwijl dat anders kilometervergoeding en parkeerkosten zouden zijn. Die kilometervergoeding dekt uiteraard naast het verbruik ook de vaste kosten. Dus puur financieel is het vrij dom om de trein te nemen.
Rekeningrijden zou die vaste kosten naar beneden kunnen helpen. Idem met verzekering per kilometer.
Dit is natuurlijk een zeer persoonlijke situatie in de professionele context van een freelancer. Maar die vlieger gaat ook op voor particulieren met een eigen auto. Als je hem staan hebt en je betaalt alle kosten, dan wil je hem gebruiken.
Dit argument is totaal niet relevant voor bedrijfswagens/salariswagens voor wie het allemaal niet uitmaakt.
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

Bwa maar als je buiten de kerntijden naar die klant rijdt ga je der geen last van hebben..
En die vaste kost, eerlijk wie houdt zich daar mee bezig behalve een zelfstandige...
Als ik morgen in centrum brussel moet zijn zal ik.meer geneigd zijn de trein te nemen dan de auto..
Voor de kust als we met 4 rijden zal ik altijd voor de auto kiezen vanwege de flexibiliteit en kost.
Ik heb een leasewagen via het catplan maar ga er geen extra km mee rijden, niet iedereen wil die voordelen altijd maximaliseren..
Trouwens heb je al is op de antwerpse ring gereden tijdens de spits...al is gezien hoeveel vrachtwagens daar tussen hangen en die hebben al rekening rijden.. Nu ja die rekenen dat gewoon door ad klant zo ben je als burger altijd de pineut...je weet wel extra belasting uitvinden zogenaamd voor het milieu.. maw.als je betaalt dan is het ok..

Tom
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer
Recent bedankt: 5 keer

Dus een euro voor rekeningrijden is een probleem maar een euro vaste kost is dat niet?
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”