Proximus Fiber

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 169 keer
Provider
Te Koop forum

Ik ben heel blij.

Ze werken hier in 3 fases wegens de ingewikkelde constructie rond dit gebouw.
Fase 1 is een maand geleden gebeurd en hebben ze dus fiber binnen gelegd.
Fase 2 zijn ze vandaag bezig en dat zijn de units op de verdiepingen
Fase 3 moet proximus zelf niet doen en doet een technische firma om die bedrading te linken aan elk appartement, dit kan heel snel gebeuren.

Dus van geen fiber naar tofch een positief verhaal.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 141 keer
Recent bedankt: 1 keer

Mijn buur heeft woensdag - eergisteren dus - ook het online formulier ingevuld om 'Fiberklaar' glasvezel te laten binnen brengen. Gisteren is hij gecontacteerd door Solutions30 - een onderaannemer - met de vraag of hij vandaag toevallig thuis was de 'technische keuring'. Blijkbaar moesten ze hier bij nog iemand in de buurt zijn hiervoor.

Op de vraag waarom dit plots nu zo snel ging, zou de dame aan de tel. hem geantwoord hebben dat onze regio 'open gesteld' is en dat uiterlijk Q2 volgend jaar de werken hier afgerond zouden zijn. Mij hadden ze Q1 2024 gezegd maar Q2 lijkt me qua tijd nog mee te vallen. 8 maanden maar in het slechtste geval. Realistisch ... ?

Zijn er bepaalde factoren / criteria die kunnen maken dat bepaalde wijken iets eerder uitgerold worden?
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer
Provider

Inplantingen en gunningen voor de "huisjes" of POP's zijn in de meeste gevallen de meest vertragende factor. Buizen in de stoep gaat vlot tenzij de desbetreffende aannemer er een zootje van maakt (1500 Halle bv). Wanneer een gemeentebestuur inziet dat verglazing een goede evolutie is én openbare ruimte genoeg heeft om in te planten kan het vooruit gaan. Vandaag was FiberKlaar bij mij op bezoek voor de technische voorbeschouwing. 11 maanden na dat de introductiecampagne afgerond was.
Over nog eens 12m geloof ik overgestapt te zijn.
deman3417
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 6 keer

Oktober 2022 de "hoofdbuis" in de straat gelegd.
Februari 2023 het kleine buisje naar binnen gegraven
Oktober 2023 het kleine buisje is nog steeds leeg.
Gaat echt niet vooruit.
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 68 keer

Hier (Heverlee) heeft Proximus in Augustus fiber in de straat aangelegd en zat er meteen een brief in de bus dat we konden aansluiten. Initieel niet gedaan, maar wegens de 6 maanden korting promotie toch de installatie aangevraagd. Wachttijd voorlopig een maand, en aangezien ze naar de woning nog niets aangelegd hebben zullen ze hopelijk de wachtbuis van hun koperaansluiting gebruiken om fiber mee door te trekken? We zien wel.

Benieuwd naar werkelijke snelheden, 2,5Gbps down en 500Mbps up heb ik nog nooit gehad.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer

Men heeft vandaag fiber aangelegd tot in de woning stel U er maar niets van voor, er word via een enorm lange boor vanbinnenuit een gat geboord ,naar beneden tot buiten en dat komt uit in de sleuf. Nu ligt er een eind fiber kabel in de living achter de zetel volgens de persoon die de leiding had zal het nog ongeveer twee jaar duren voor de gemeente vol voor fiber kan gaan.Fiber en VDSL zullen niet naast elkaar blijven bestaan.
Daarna veel opkuis maar ja ik vind dat je zoiets vroeg of laat toch moet laten doen.
frodo
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 21 keer
Recent bedankt: 2 keer

Er hangt hier al meer dan een jaar fiber aan de gevel maar geen aansluiting mogelijk bij gelijk welke gekende provider. Wegens dat "The last mile" met niemand samenwerkt. Ik vraag me af gaat Proximus in de toekomst ook via de gevel werken of ondergronds. De vdsl komt ondergronds binnen. Elektriciteit en kabeltv ook op de gevels.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 7 keer
Te Koop forum

Hier is PX ondergronds gedaan, het hangt wat af van de situatie en soort huizen/wijk.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Hier in de straat is de Fiber allemaal onder de grond. moet wel zeggen dat die mensen voorzichtig waren, met de schop (zodat men geen andere kabels in de vernieling helpt) vorige deden het gewoon met een grijper , en we zaten op een week 4x zonder internet .
tizzen33
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 21 keer
Provider

Hier sinds kort aangesloten op Fiber via Proximus/Fiberklaar.

Graafwerken in de straat in oktober/november 2022
Binnenbrengen van de fiber in april 2023
Aansluiting door Proximus in november 2023

koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 141 keer

Hier - 9300 Aalst - volgende evolutie bij mij:

- begin april ll., voetpad open tot iets verder dan halverwege de straat met aanleg kabel met duidelijk opschrift: glasvezel TN en glasveze PX
- begin oktober: melding van Solutions 30 (onderaannemer 'Fiberklaar') dat onze regio 'opgen gesteld is' (wat dit ook moge betekenen) en melding dat ik via de site van 'FK' afspraak kon maken voor technische keuring.
- technische keuring enkele dagen later door medewerker van FK die aangaf dat hier de aanluiting ondergronds zou gebeuren. Man heeft ook enkele foto's genomen van de huidige aansluitingen en gaf aan dat werken hier volgens hem zouden doorgaan Q1/Q2 2024
- gisteren tel van klantendienst met vraag naar interesse voor ADSL- flex pakket maar gewezen op storing in de buurt die niet meer zal hersteld worden ... Gevraagd naar datum voor fiber met als antwoord: 'voor aanleg' is gebeurd. Enkele maanden voordat FK met de werken begint, zullen we u contacteren met de vraag naar het gewenste Fiber Flex pakket zodat fiber-aansluitng en activatie pack in één beweging kunnen gebeuren ... ?

Vraag v/d klantendienst PX om hen uiterlijk begin februari 2024 zelf terug te bellen voor het geval ik van hen nog niets concreet zou vernomen hebben ...

Nogmaals, lijkt me allemaal vrij vlug in vergelijking met wat ik hier lees. Gemeentebestuur van Aalst zou wel zeer coöperatief zijn om fiber asap in Aalst te verspreiden ...
dr.trimble
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer

Een praktische vraag. Ik twijfel om over te stappen naar een andere provider. Proximus lijkt mij ook interessant omwille van de fiber. Deze is aanwezig in de straat.
Nu vraag ik me eigenlijk af hoe ze die fiber normaal gezien naar binnen brengen. Wij hebben een nieuwe oprit en een pad van 1m rondom ons huis, dus eigenlijk is graven of "enkele tegels uithalen" niet mogelijk. Ik vrees dus dat de fiber voor mij geen oplossing is :-(
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 7 keer
Te Koop forum

Heb je een energiebocht met smarttube dan kan het over enkele meters zonder direct rond het huis open te breken. Bij ons ligt de fiber in een stukje net voor het huis en net voor de oprit. De oprit zelf moest dus niet open. De smarttube heb ik 9 jaar geleden laten steken omdat ik toen al dacht aan de dag dat fiber zou komen.

1 meter lijkt me ook nog te overbruggen maar ik heb in de straat langs ons toch heel wat opritten zien open leggen, soms nog geen jaar oud. :(
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer
Recent bedankt: 4 keer

dr.trimble schreef: 20 nov 2023, 16:06Nu vraag ik me eigenlijk af hoe ze die fiber normaal gezien naar binnen brengen.
Ofwel via de wachtbuis waardoor momenteel de coaxkabel en/of telefoonkabel je woning binnenkomen. Dan moet je nakijken welke buizen er momenteel liggen en de technicus duidelijk kunnen aantonen waar die buis aan de straatkant uitkomt.

Ofwel via een raketboring:

Ofwel rechtlijnige sleuf graven vanaf de straat tot aan je voorgevel, positie kan je zelf kiezen.
Bij laatste twee opties zal men ook je gevel doorboren om de fiberkabel binnen te brengen.

Je kan ook zelf de nodige voorbereidingen treffen en een wachtbuis aanleggen: zie Technische voorschriften eengezinswoning in glasvezelzone
(https://proximus.be/bouwen)
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 17 keer
Provider

Hier heeft Proximus een sleuf gegraven dwars door mijn voortuin.
Zonder iets te beschadigen, zelf de beplanting niet (gewoon onder de buxus etc ...).

Gelukkig wist ik nog de buis zitten waardoor de bekabeling naar de tuinverlichting liep.
Hier hebben ze (met wat moeite) de glasvezelkabel door kunnen trekken, zodat er ook geen nieuwe boring door de gevel moest komen.

In minder dan 2 uur waren ze buiten (3 ploegen), heb geen minuut zonder internet gezeten ....
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Hier is ook alles achteraf zeer goed achter gelaten, (geen wachtbuis)er zijn zeker andere waar het echt veel minder is. VDSL internet bleef onbeschadigd.
SUNWfrk
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 9 keer
Provider

De Ultra Fiber optie is bij mij op MyProximus verdwenen.
Niet dat ik deze optie meteen wou nemen (ben meer dan blij met Giga Fiber) maar gewoon uit interesse; zien jullie deze optie nog?
For great justice, take off every Zigg!

Provider: Proximus Maxi Fiber (2500/1000 mbps down/up).
ONT/Router: FS.com XGS-ONU-25-20NI / Ubiquiti UDM-SE
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 29 keer

SUNWfrk schreef:De Ultra Fiber optie is bij mij op MyProximus verdwenen.
Niet dat ik deze optie meteen wou nemen (ben meer dan blij met Giga Fiber) maar gewoon uit interesse; zien jullie deze optie nog?
ik kan giga en ultra fiber nog kiezen via de myproximus app

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

streulma
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 75 keer
Te Koop forum

Bij ons mogen ze nu 2 jaar geen fiber in onze cité leggen omdat we in een sperperiode zitten en ze geen werken mogen uitvoeren van de stad. :bang:
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

serialchiller schreef: 20 okt 2023, 14:36 Inplantingen en gunningen voor de "huisjes" of POP's zijn in de meeste gevallen de meest vertragende factor. Buizen in de stoep gaat vlot tenzij de desbetreffende aannemer er een zootje van maakt (1500 Halle bv). Wanneer een gemeentebestuur inziet dat verglazing een goede evolutie is én openbare ruimte genoeg heeft om in te planten kan het vooruit gaan. Vandaag was FiberKlaar bij mij op bezoek voor de technische voorbeschouwing. 11 maanden na dat de introductiecampagne afgerond was.
Over nog eens 12m geloof ik overgestapt te zijn.
Lucky you, hier in Rumst is het gemeentebesutuur al 20maanden dwars aan het liggen . Er stond nog in de krant dat ze het niet kunnen tegen houden ze maar ze stellen dergelijk hoge eisen van fiberklaar dat die denkt, laat maar.. Ze eisen dat fiberklaar een volledige invetaris maakt vand e staat van de voetpaden voor en na de werken...
We blijven als enige gemeente in de hele rupelstreek gewoon achter.
Alle besprekingen op de gemeenteraad hierover worden netjes afgeschermd of er is per ongeluk nog geen verslag van..
Met de gemeenteraadsverkiezingen die er aan komen gaat dit helemaal hopeloos worden...

Tom
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer
Provider

Ik hoop dat je gemeentebestuur tóch nog het "licht" ziet. (badoem tssja)
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 118 keer

Bij mij hebben ze een fiber tube door de oprit gestoken voor een greenfield appartementblok wat verder op, maar ondanks ik de enige woning heb op het traject aan die kant van de straat hebben die dweebs me er niet op aangesloten en kan ik dus voorlopig niet van FTTH genieten :( Bon, ik heb dit al bij enkele contacts bij Proximus doorgegeven - met de vraag waarom men mij niet heeft aangesloten ...
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Als ik het goed heb kan het nog jaren duren vooraleer fiber effectief geactiveerd word, tot deze verder is uitgerold in de volledige gemeente hier ligt ook de fiber kabel in de living te wachten
streulma
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 75 keer
Te Koop forum

Conclusie is dat wij hier soms effectief zonder fiber zullen komen te zitten in de cité.
Dit werd toegestaan door de vorige syndicus, doch Fiberklaar weigerde hier fiber te leggen omdat ze onze tuin niet proper konden terug aanleggen.

Nagevraagd bij Proximus Fiber team welk FH nummer wij zijn, volgens een Proximus document hier op het forum kan je zien wanneer DSL afgeschakeld word voor u.
Daarbij kon hij nagaan dat dit voor april 2026 is.
Nu de ironie is dat Fiberklaar hier minstens de komende 2 jaar geen werken mag uitvoeren van de Stad Gent.
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”