Pagina 10 van 10

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 05 apr 2018, 13:35
door konda
Extreme firma rekend dat gewoon door aan Belgacom, zou Pé niets verbazen dat indien er een ding stuk is alles vervangen zal worden omdat ze dan meer kunnen aanrekenen.

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 05 apr 2018, 14:36
door raf1
Kenw00t schreef:Klopt, in de kelder van mijn appartementsgebouw staat een gelijkaardige setup. Net zoals daar zetten ze blijkbaar wel altijd veel meer ONT's dan nodig.
Weet je toevallig op welke elektriciteitsmeter die kast met ONT's is aangesloten? Proximus gebruikt hier toch niet stiekem gratis elektriciteit van de eigenaars van het appartementsgebouw?

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 05 apr 2018, 14:44
door ubremoved_539
Je denkt toch niet dat ze een aparte meter hebben waarvan Proximus de factuur krijgt :lol:

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 05 apr 2018, 23:31
door Kenw00t
Bij deze enkele snel genomen foto's van mijn appartementsblok:

denkleine schreef:Hoeveel utp's lopen er naar een appartement? 1 of 2?
Zoals je op mijn laatste foto kan zien is dat er duidelijk maar 1. Op de voorlaatste foto staat er trouwens een lang nummer op de aansluitdoos in mijn appartement (onherkenbaar gemaakt). Iemand die weet of dit een identificatienummer is?
Bssoft schreef:De patches worden toch maar geplaatst als je een aanvraag hebt gedaan en ze de installatie komen doen ?
Klopt, zoals je op mijn foto kan zien hebben nog maar 2 bewoners een abonnement genomen bij Proximus. Stiekem vraag ik me nu af waarop die liften aangesloten zijn. Is dat tegenwoordig met simkaart? Dit lijkt me een punt voor de komende bewonersvergadering.
Bssoft schreef:PS: In een appartementsgebouw was dat toch ook zo voor de koperparen ==> ze staken daar ook meer paren binnen dan er appartementen waren (dat was maar goed ook, liever teveel dan te weinig) !
Awel, misschien is het heel simpel en zetten ze gewoon evenveel ONT's als dat er fibers binnenkomen? :think:
raf1 schreef:Weet je toevallig op welke elektriciteitsmeter die kast met ONT's is aangesloten? Proximus gebruikt hier toch niet stiekem gratis elektriciteit van de eigenaars van het appartementsgebouw?
Op de gemeenschappelijke teller uiteraard. Dit sluimerverbruik lijkt me eerder verwaarloosbaar. :roll:

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 06 apr 2018, 09:23
door ubremoved_539
Kenw00t schreef:Op de gemeenschappelijke teller uiteraard. Dit sluimerverbruik lijkt me eerder verwaarloosbaar. :roll:
Zo'n kast en al die hardware die ik zie verbruikt al snel meer dan 100W... dan spreek je toch over 150 a 200 euro per jaar.

Nu ja, voor een gans gebouw maakt dit misschien niet echt veel uit.

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 06 apr 2018, 09:53
door payphoneuser
En het is bovendien niet echt eerlijk dat niet-Proximusklanten in het gebouw mee moeten betalen voor het stroomgebruik van Proximusklanten.

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 06 apr 2018, 10:02
door Fallschirmjaeger
In een appartement zijt ge altijd gekloot, vergeleken met een woning.

Het is ook niet eerlijk dat mensen op het gelijkvloers mee moeten betalen voor de lift.

In oudere appartementsblokken betaalt ge trouwens nog veel meer voor zaken waar ge geen invloed op hebt.
Ik moest destijds in mijn appartement mee betalen voor het water en gasverbruik van anderen door de gemeenschappelijke teller, ook al verbruikte ik heel weinig. Idem voor reignet, ook al had ik Belgacom tv. Voor mijn afval moest ik ook dubbel betalen, namelijk om de containers te laten ophalen door Ivago en ik mocht alleen officiële pmd en restafval zakken van Ivago gebruiken.

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 06 apr 2018, 10:27
door Bssoft
Kenw00t schreef:Bij deze enkele snel genomen foto's van mijn appartementsblok:


Zoals je op mijn laatste foto kan zien is dat er duidelijk maar 1. Op de voorlaatste foto staat er trouwens een lang nummer op de aansluitdoos in mijn appartement (onherkenbaar gemaakt). Iemand die weet of dit een identificatienummer is ?
In dit geval "denk ik" dat elk appartement een identificatie nummer heeft die altijd aan een bepaalde ONT-poort is gekoppeld, als er een nieuwe inwoner komt moeten ze enkel de ONT (her)configureren !
Kenw00t schreef:Klopt, zoals je op mijn foto kan zien hebben nog maar 2 bewoners een abonnement genomen bij Proximus. Stiekem vraag ik me nu af waarop die liften aangesloten zijn. Is dat tegenwoordig met simkaart? Dit lijkt me een punt voor de komende bewonersvergadering.
Zou kunnen ==> er zijn verschillende mogelijkheden. Heeft te maken wat het mag kosten. Ik heb ooit 6 liften achter een PABX gekoppeld, die gaven als reden op dat het dan veel goedkoper uitkwam dan 6 aparte lijnen met abonnement ?
In elk geval er is een wetgeving voor liften in appartementsgebouwen (vanaf x-appartementen) bij noodgevallen.
Kenw00t schreef:Awel, misschien is het heel simpel en zetten ze gewoon evenveel ONT's als dat er fibers binnenkomen? :think:
Ik denk dat ze minstens x fibers binnensteken met minimum 1 reserve fiber ?
Dat er op voorhand meerdere ONT's reeds in dienst staan zonder koppeling naar appartementen ==> zal ook een reden hebben.
Ze maken klaarblijkelijk ook verschil tussen Residentiele en Business klanten en dit al naargelang de grote van het gebouw.
VB: schopping centrum met erboven appartementen, met andere woorden ==> het is niet overal hetzelfde.
Idem dito hoe de fiber is gesplitst, 1/64, 1/32, 1/16, 1/8, 1/4 ==> er kan een fiber binnenkomen van 1/16 en een tweede fiber van 1/4, het waarom moet ik ook gissen !

Kenw00t schreef:Op de gemeenschappelijke teller uiteraard. Dit sluimerverbruik lijkt me eerder verwaarloosbaar. :roll:
Inderdaad dat zal zo zijn ==> is in samenspraak met de syndicus of een verantwoordelijke van het gebouw.

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 06 apr 2018, 11:45
door raf1
Bssoft schreef:
Kenw00t schreef:Op de gemeenschappelijke teller uiteraard. Dit sluimerverbruik lijkt me eerder verwaarloosbaar. :roll:
Inderdaad dat zal zo zijn ==> is in samenspraak met de syndicus of een verantwoordelijke van het gebouw.
Verwaarloosbaar? 11 x 15 Watt continu kom je toch jaarlijks aan ongeveer 1500 kWh oftewel meer dan 350 euro stroomverbruik op kosten van de eigenaars.
Het is dan maar te hopen dat in zulke appartementsgebouwen de Proximus-klanten in de meerderheid zijn zodat op de jaarlijkse bewonersvergadering door een groepje Telenet-klanten geen spel gemaakt wordt van die nutteloze meerkost.

Ik vind het toch verregaand dat een telecomoperator zomaar een grote serverkast met actieve netwerkcomponenten in de kelder van een appartement kan zetten. Stel je voor dat iedere telecomoperator dit begint te doen...zonder te betalen aan de eigenaars.

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 06 apr 2018, 12:36
door wied
tja, monopolisten kunnen/mogen altijd iets meer :-(

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 06 apr 2018, 13:35
door Kenw00t
Ik zal jullie op de hoogte houden als ze mijn internet komen installeren (nog niet aangevraagd). Nu vraag ik mij trouwens af wie de sleutel van die kast heeft: Proximus, de syndicus, of beide... ?
raf1 schreef:Verwaarloosbaar? 11 x 15 Watt continu kom je toch jaarlijks aan ongeveer 1500 kWh oftewel meer dan 350 euro stroomverbruik op kosten van de eigenaars.
Sorry, maar eerst vraag je iets over mijn situatie, en dan laat je uitschijnen dat er 11 ONT's staan bij mij? Hier staan er 6 ONT's, verdeeld over 13 eigenaars. Bij het appartementsblok in Gembloux staan er inderdaad 11 ONT's, maar men heeft er niet bijgeschreven voor hoeveel appartementen of eigenaars dit is. Ik weet ook niet van waar je die 15 Watt haalt. Zelfs al staat dit op de voeding, dan nog kan je niet bepalen wat het reële verbruik is. Lijkt me dus puur nattevingerwerk?
raf1 schreef:Het is dan maar te hopen dat in zulke appartementsgebouwen de Proximus-klanten in de meerderheid zijn zodat op de jaarlijkse bewonersvergadering door een groepje Telenet-klanten geen spel gemaakt wordt van die nutteloze meerkost.
Ik kan u nu al zeggen dat ik de enige ben die ietwat enthousiast is over het feit dat er glasvezel ligt; de rest zal dit echt een worst wezen want die denken toch dat alles draadloos is. Die staan daar echt niet bij stil hoor! Straks gaan we nog via een badgesysteem bijhouden wie hoeveel keer de lift gebruikt om het correcte verbruik/onderhoud te kunnen doorrekenen zeker. :roll: Met dergelijke mentaliteit heb ik maar 1 raad: blijf weg van mede-eigendom.
raf1 schreef:Ik vind het toch verregaand dat een telecomoperator zomaar een grote serverkast met actieve netwerkcomponenten in de kelder van een appartement kan zetten. Stel je voor dat iedere telecomoperator dit begint te doen...zonder te betalen aan de eigenaars.
Zo is het ook nooit goed. Ik kan de projectontwikkelaar niks verwijten want die wisten van niks. Het is Proximus die tijdens de werken bepaald heeft dat er glasvezel moest binnenkomen, want koper weigerden ze aan te leggen. Trouwens, rechts naast de kast zie je coax bundels hangen. Ondertussen is Telenet langs geweest en zijn de meeste van die kabels terug uitgetrokken (wegens geen abonnement).

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 06 apr 2018, 14:14
door raf1
Kenw00t schreef:Zo is het ook nooit goed.
Laat ons zeggen dat je je bij zo'n installatie toch vragen kan stellen. In principe is het zo dat telecomkabels tot in de individuele appartementen doorgetrokken worden en dat er dan individueel een modem wordt geplaatst juist omdat het ook om een individueel abonnement gaat.

De vergelijking met de lift gaat niet op want dat is een gemeenschappelijk goed dat iedere bewoner volgens dezelfde voorwaarden kan gebruiken.

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 14 apr 2018, 11:35
door 1207
het moet gezegd

de technieker is er geraakt en heeft proper gewerkt
gelukkig zijn we er nog niet :)

de snelheid is nog steeds gelijk vroeger, ca 6-10 mbps, terwijl het 220 zou moeten zijn
jaja, wifi pitst wat af vd snelheid die binnenkomt, 214 lijkt redelijk veel

maar nu de administratie
elke dag een nieuwe brief van proximus en ondertussen zijn mijn ouders blijkbaar verhuist en hebben ze blijkbaar een pack zonder gsm. nu vrezen ze dat hun gsm abo straks wordt afgelosten :)

hoeveel hun nieuwe fiber abo hen zal kosten kan niemand zeggen, elke brief vermeldt een andere prijs

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 14 apr 2018, 12:25
door philippe_d
raf1 schreef: Ik vind het toch verregaand dat een telecomoperator zomaar een grote serverkast met actieve netwerkcomponenten in de kelder van een appartement kan zetten. Stel je voor dat iedere telecomoperator dit begint te doen...zonder te betalen aan de eigenaars.
Heeft ook zijn voordelen, zo'n centrale voeding op de gemeenschappelijke teller.

Ik zou op de UTP naar mijn appartement een POE injector plaatsen, zodat mijn modem boven ook gevoed wordt vanuit de gemeenschappelijke teller.
Als de stroom bij mij dan eens uitvalt boven, blijft mijn internet werken, mijn telefonie (zolang de batterij het volhoudt), enz ...
Of als je op vakantie bent, kan je stroom uitschakelen, maar de modem blijft aan (vb camera bewaking) :-) .

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 14 apr 2018, 14:17
door fvhbrugge
Dus jij zou het normaal vinden om met je POE elektriciteit uit de gemeenschap te stelen om je camera op kosten van iedereen te laten draaien?

Waarom leg niet gewoon een kabeltje vanuit de drukknop voor de trapverlichting?

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 14 apr 2018, 23:55
door Fluppeke
De kans dat de gemeenschappelijke voeding ook weg valt is reëel , dan rest de andere bewoners enkel maar te klagen van zodra ze snappen wat poE is. Telenet heeft al andere voordelen , die hangen de kabels aan de huizen, klant of niet.

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 15 apr 2018, 00:16
door petrol242
fvhbrugge schreef:Dus jij zou het normaal vinden om met je POE elektriciteit uit de gemeenschap te stelen om je camera op kosten van iedereen te laten draaien?
Net zoals de kuis van de trapzaal gemeenschappelijk is, voor iedereen op alle verdiepingen... Daar zal dan eens met den blok samen gezeten moeten worden. Wie weet wie er voor is.

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 15 apr 2018, 07:51
door dejean
In ons dorp zijn de werken gestart. Ik vraag mij af, moeten alle proximus / edpnet klanten binnenkort gedwongen overschakelen ? Moet je dus je tuin laten opengraven ? of kan je gewoon VDSL behouden via de koperdraden. Ik ben benieuwd

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 15 apr 2018, 08:36
door jackho
Ze kunnen toch ook gewoon de fiber in dezelfde buis trekken als die van je koperlijn nu.

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 15 apr 2018, 09:06
door raf1
dejean schreef:of kan je gewoon VDSL behouden via de koperdraden.
Voorlopig kan je VDSL2 behouden, maar je laat best de fiber binnentrekken want binnen een paar jaar verdwijnt VDSL2 in regio's waar de fiberuitrol volledig is voltooid.
Als je nu fiber laat binnentrekken is het gratis, als je nu weigert en pas fiber laat binnentrekken als VDSL2 verdwijnt, zal het hoogstwaarschijnlijk niet meer gratis zijn.
Over je voortuin moet je je voorlopig geen zorgen maken, Proximus kan die kabel wellicht door een bestaande buis trekken, in het slechtste geval kan men met een onderboring en twee putten de fiber ook ook naar je huis trekken. Je kijkt best wel eens na waar je bouwplan van je huis ligt, kwestie van bij een eventuele onderboring te weten waar er veilig kan geboord worden zonder riolering of waterleidingen te raken.

EDIT: voor alle duidelijkheid, je kan te allen tijde je huidig (EDPnet-)abonnement behouden. Fiber binnentrekken slaat uitsluitend op de fysieke kabel, dus zonder abonnementsverplichting.

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 16 apr 2018, 10:00
door petrol242
In ieder geval als er fiber uitgerold wordt in mijn buurt, laat ik het doortrekken in huis. Ik heb drie buizen steken, eentje voor coax, eentje voor elektriciteit en eentje voor het koperpaar. In één daarvan zou fiber mogen doorgevoerd worden. Gas heb ik later apart moeten laten doorboren omdat dat niet in dezelfde buis bij elektrische geleiders mocht gestoken worden en er moest genoeg afstand zijn.

In de meeste huizen zal het geen probleem vormen. Maar ik denk dat oudere huizen met een voortuin niet altijd wachtbuizen hebben steken. Maar dan nog zou ik het in ieder geval laten doortrekken.

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 17 apr 2018, 14:23
door 1207
leuk weetje bij dat minimus abo'tje

de beloofd topsnelheid van 220, die waar proximus reclame voor maakt, haalt ge enkel bij echte kabel hardwire bekabeling
wifi
5GHz klokt af op 100
2,4 GHz op 30 à 40
10m verder in de keuken zit ge netjes terug op 4g :)

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 18 apr 2018, 10:11
door lacer
In het midden van je huis plaats je dat een access point met ac, dan haal je wel bijna de beloofde 220 mbit/s, toch ?
Op voorwaarde dat je ook wif-ac hebt in je toestellen uiteraard, wat veelal niet het geval is.

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 18 apr 2018, 13:24
door Lord Utopia
1207 schreef:leuk weetje bij dat minimus abo'tje

de beloofd topsnelheid van 220, die waar proximus reclame voor maakt, haalt ge enkel bij echte kabel hardwire bekabeling
wifi
5GHz klokt af op 100
2,4 GHz op 30 à 40
10m verder in de keuken zit ge netjes terug op 4g :)
Minimus is 110 Mbps, aangezien Minimus Internet Comfort bevat, geen Maxi.
https://www.proximus.be/nl/id_cr_fiber_ ... ck=minimus
Daarbij, Wifi is wifi, dat kan nooit dezelfde kwaliteit bieden als verbinden via UTP. In ons appartement zien we dezelfde resultaten, helaas ook met beide frequenties.

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 18 apr 2018, 22:53
door 1207
Lord Utopia schreef: Daarbij, Wifi is wifi, dat kan nooit dezelfde kwaliteit bieden als verbinden via UTP. In ons appartement zien we dezelfde resultaten, helaas ook met beide frequenties.
technieker zei 220 :),
soit, als je al jaren niet eens 10mbps haalt, terwijl je betaalt voor 70, dan ben je tevreden als je de helft haalt :)

volgende probleem is de prijs vh abo'tje (tv, internet en gsm)
vorige week 2 brieven met 2 verschillende prijzen in de bus gekregen en de zoomit zegt nog iets anders :)
proximus slaagt er dus ook nu niet in om dit duidelijk en helder aan klanten mee te delen.

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 04 mei 2018, 12:04
door Kenw00t
De technieker is juist buiten. Bij deze heb ik dus Proximus Internet + TV Fiber (110/10):
Afbeelding

Zal later een verslag schrijven. Technieker is bijna 2u30 bezig geweest, maar ben zeer tevreden van z'n werk. Uiteindelijk zijn het deze mensen die ter plaatse vanalles moeten improviseren en oplossen voor een product dat duidelijk nog in de kinderschoenen staat.

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 04 mei 2018, 15:56
door buthead
leuk om te horen dat er nog een gelukkige is, veel plezier ermee en hou ons op de hoogte!

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 18 mei 2018, 20:32
door 1207
buthead schreef:leuk om te horen dat er nog een gelukkige is, veel plezier ermee en hou ons op de hoogte!
fiber ligt bij de ouders maar we zijn er nog niet :)
ze hebben dus een berg papieren gekregen, inclusief en 3 nieuwe verschillende contracten
vorige maand kregen ze een factuur van 13 euro, deze maand eentje van 31 euro

blijkt dat ze, volgens proximus, enkel een gsm abo + tv overal hebben. gelukkig krijgen ze nog steeds gewoon tv en internet en werd de email niet afgesloten :)
toch maar eens bellen en het lieve meisje kon mijn ouders echt niet zeggen hoeveel hun nieuw abo'tje nu eigenlijk kost.
volgende maand wordt een verrekende factuur en binnen 2 maand weten ze dus wat ze krijgen en hoeveel het effectief kost

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 10 aug 2018, 22:34
door FlashBlue
Ik ga jullie eens een verhaaltje vertellen ;-)

2 Quotes van een paar pagina's terug...
r2504 schreef:Maar jij hebt dus een "persoonlijke" ONTP... waren er hier geen andere posters welke deze shared in de technische ruimte hadden ?
FlashBlue schreef: Dus... technisch een leuk product, helaas faalt alle administratie en customer experience die errond hangt weer.
Bon, dus administratief gewijs is die fiberaansluiting van PX hier al sinds dag van aanvraag een ramp geweest.
Dus, dan maar beslist van over te stappen naar edpnet fiber.

Even overlegd met edpnet, en "veiligheidshalve" ervoor gekozen om de 2e poort van de ONTP te laten activeren voor edpnet, en pas als dat actief was, px abo op zeggen. (dus geen easy switch, dus ook geen kans op problemen, zou je denken).

Laatk stellen dat de aanvraag intussen 2 weken geleden gedaan is. En er 0 vooruitgang is.
En waarom? Omdat volgens proximus hun Fiber asset management systeem mijn ONTP een shared is, voor etage 1 en 2 van dit gebouw, en ze weigeren pertinent om de 2e poort te activeren omwv die reden.
Edpnet is intussen al 2 weken bezig om proximus te overtuigen dat hun info fout is, ik ben de enige fiberklant, en zit op GLV, ONPT hangt in app zelf, en we hebben zelfs fotos bezorgd aan proximus van de hele installatie vanaf de fiber die binnenkomt in technische ruimte, naar de fiber cabinet, met de enige vertrekkende fiber, naar mijn ontp, noem maar op.

En nog houden ze vast aan "volgens ons is...." :lol:

Ik vraag me af of we het nu moeten hebben over gewone incompetentie, speciale incompetentie, extraordinaire koppigheid, of gewoon giant administrative failure. Of a little of both.

Wel enorm veel respect & medeleven voor de mensen van edpnet die dit al 2 weken aant proberen oplossen zijn. Als je die uren moet gaan tellen, dan maken ze het komende jaar geen euro winst meer op mijn abonnement.

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 10 aug 2018, 22:46
door MClaeys
En tegen dat ze twee of drie jaar geen Euro winst maken op u zullen de gegevens plots wel kloppen :cop: of spelen bedrijven het niet zo smerig? :twisted:

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 10 aug 2018, 22:51
door FlashBlue
Ik denk niet echt dat het met opzet is neen, ik denk dat proximus gewoon zelf niet meer weet wat ze nu eigenlijk aan het doen zijn.
En dat op alle mogelijke administratieve vlakken blijkbaar.

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 10 aug 2018, 22:59
door MClaeys
Als ik onze facturen van de laatste maanden bekijk lijkt het daar inderdaad op.

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 10 aug 2018, 23:06
door boonpwnz
Sowieso als je contract iets afwijkt dan is de facturatie van px een regelrechte ramp.