Fibernet: modem/only versus modem/router

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Normaal is de taak van telenet om jouw internet, digitale televisie en/of telefoon aan te bieden. Enkel de aansluitingen hiervoor. Een kastje of functie voor je eigen netwerk te beheren is er later bij gekomen. Vermoedelijk om de installaties sneller te laten verlopen. Een kabel op de muur vastpinnen zit er zo niet meer in.
De groep mensen die totaal geen verstand hebben van netwerken zijn zo snel geholpen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Mijn reactie was op iemand die het leuk vond om tegen de technieker van TN een grote mond op te zetten over de modem/only, alleen omdat hij zo'n modem-only blijkbaar "cool" vond (na het lezen van sommige posts hier), zonder te weten waarom hij die nodig heeft.

Zo'n modem-only heeft ook enkele nadelen:
* je moet nog een aparte switch hebben als je (interactieve) DTV wil.
* je moet nog een eigen (wireless) router aanschaffen.
* en als je de snelheid wil halen van FiberNet 40 of 60, en wireless N, dan moet je al een redelijk recente router hebben.

Wat betreft VoIP:
Ik neem aan dat dit een Firmware issue is (en niet met opzet), gezien al enkele mensen hier gerapporteerd hebben dat TN aanpassingen heeft gedaan op hun modem/router, waardoor VoIP terug werkt.
Ik denk dus dat dit probleem ook opgelost zal raken.

Betreffende jouw meerkeuzevraag: modem/only + FritzBox of modem/router + FritzBox.
Beetje retorische vraag, want ik heb geen Telenet :)
Enkele maanden geleden had je inderdaad niet één keer hoeven te raden ....
Maar als de VoiP zou werken ... dan zou ik waarschijnlijk de FritzBox niet meer als router gebruiken.
Tenzij je een heel recente FritzBox hebt (vb. 7390), denk ik niet dat de oudere FritzBoxen de snelheden aankunnen die FiberNet40 en/of Fibernet60 geven (Wan > LAN), gezien die gemaakt zijn voor ADSL2+ (max 24 mbps WAN).

Vandaar mijn conclusie:
- de modem/router is de beste oplossing voor de grote meerderheid van gebruikers die geen advanced toepassingen nodig hebben (vb. servers)
- tenzij je een goede (recente) krachtige router hebt, zal je fameus aan snelheid inboeten met de modem-only + eigen router.

my 2 cents :)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Majid0202
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 maa 2011, 17:01
Bedankt: 7 keer

philippe_d schreef:
Majid0202 schreef: Hij vroeg dan waarom ik het nodig had. Ik zei ja voor VOIP(kweet zelf ni wat dit is ;))
Als je echt niet weet waarom je de modem-only nodig hebt, dan was het zéér onverstandig van jou om een modem-only te vragen, en niet de nieuwe wireless modem/router !
Zoals hier al verschillende keren geschreven, is de TN modem/router de beste oplossing voor de grote meerderheid van de gebruikers. Alleen als je speciale toepassingen nodig hebt (en je dus een advanced user bent), kan het is sommige gevallen beter zijn om de modem-only te nemen, en dan een eigen router aan te kopen.
Maar uit je post te lezen, neem ik aan dat je niet tot deze categorie behoort.

Laat je niet (mis)leiden door enkele mensen die hier om de 2 dagen de modem/router van TN komen afbreken, maar beslis op basis van wat jij nodig hebt !!!
Ik heb het niet gepakt omdat het ""COOOL"" is!! Ik heb het gedaan omdat ik de maandag een nieuwe router ga kopen en dat ik er geen problemen mee wil als ik bepaalde dinges doe. En tentweede als ik toch voor een modem/router ging dan zou ik maar 1 port gebruiken want op de eerste verdiep staan er geen pc's of andere, en er gaat maar 1 utp kabel naar de tweede verdiep, pas op de tweede verdiep staat alles en daar staat mijn router. En van VOIP het is niet dat ik niet weet wat het is dat ik het niet gebruik. Mss heb ik programma's dat met voip werkt dat ik helemaal niet weet dat het met dat werkt.

En er MOET wel een reden zijn dat telenet niet makkelijk modem only's verschaft aan mensen. Er is wel een factor!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Majid0202 schreef:en dat ik er geen problemen mee wil als ik bepaalde dinges doe.
Wat mij betreft hoe je je niet te verdedigen (al ben ik haast zeker dat je geen flauw benul hebt ivm. je "bepaalde dinges"), een internet verbinding bevat wat mij betreft nog steeds het recht op een publiek IP-adres zonder dat je achter NAT zit (en trouwens alle poorten open om dat ook nogmaals aan te halen), laat staan dat je er geen totale controle over hebt.

Feit blijft dat het overgrote deel dat een modem-only heeft amper het verschil kent tussen een IP-adres en subnet mask.
Majid0202 schreef:En er MOET wel een reden zijn dat telenet niet makkelijk modem only's verschaft aan mensen. Er is wel een factor!
Die (publiek wireless netwerk) is ondertussen ook geweten en staat in deze thread.
Majid0202
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 maa 2011, 17:01
Bedankt: 7 keer

r2504 schreef:Feit blijft dat het overgrote deel dat een modem-only heeft amper het verschil kent tussen een IP-adres en subnet mask.
Ik weet verschil wel zenne deuuhh!!

r2504 schreef:Die (publiek wireless netwerk) is ondertussen ook geweten en staat in deze thread.
Er is en moet nog een ander reden zijn dat TN schuilhoudt!!
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Majid0202 schreef:Mss heb ik programma's dat met voip werkt dat ik helemaal niet weet dat het met dat werkt.
Je hebt er totaal geen benul van wat het is.
Majid0202 schreef:En er MOET wel een reden zijn dat telenet niet makkelijk modem only's verschaft aan mensen. Er is wel een factor!
IP v4 is uitgeput. De modem router combinatie geeft telenet de mogelijkheid om maar 1 IP adres te leveren, ipv vele. Zoals het vroeger was.
Niet meer dan dat is de reden van modemswap. Heb je een eigen router, dan zal de technieker dit ook wel aanzien als een adres waar 1 IP adres gebruikt wordt, en mag hij de modem only installeren. Verder vraagt dit een andere benadering van je installatie en boekhouding, waardoor er wat moeilijk over gedaan word.
Laatst gewijzigd door mailracer 26 maa 2011, 21:58, in totaal 1 gewijzigd.
Majid0202
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 maa 2011, 17:01
Bedankt: 7 keer

mailracer schreef:
Mss heb ik programma's dat met voip werkt dat ik helemaal niet weet dat het met dat werkt.
Je hebt er totaal geen benul van wat het is.
Hmm als je naar mijn vorige post ziet zei ik al dat ik niet weet wat het is!!

MAAAARRR ik heb wel programma's die werken met VOIP sooooo!!!!
Kwerk dagelijks met Skype!! Dus als ik nu met die modem/router zou werken dan zou ik nu ni kunnen bellen met mijn Skypeeee!!

[mod Edit] - rode kleur voorbehouden voor moderators
Ambroos
Plus Member
Plus Member
Berichten: 156
Lid geworden op: 14 jan 2011, 11:42
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 17 keer

Modbreak:
onnodige fullquote verwijderd. zie Forumregels.
....
Fail. Skype is wel VOIP maar absoluut niet router-based. Met VOIP bedoelen we hier iets professioneel, met SIP bijvoorbeeld.
Al mijn posts zijn 100% Ambroos en 0% mijn werkgever.
Majid0202
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 maa 2011, 17:01
Bedankt: 7 keer

I don't care ik wou een modem only en ik heb et!!
MadCompie
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 27 jan 2011, 22:05
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 10 keer

Als je niets vraagt ga je ook niets krijgen hé. Ikzelf ben overgeschakeld naar FB40 met modem/router combinatie en ik ben er tevreden over.
Ik gebruik wel mijn eigen router wegens de privacy van thuisnetwerkje ; alles werkt naar behoren.
Qua instellingen (via mijn telenet) is het idd. een beetje povertjes. Ik heb hiervoor gebeld met de technische dienst (simpele vraagjes zoals o.a. de mogelijkheid tot zelf instellen DHCP IP-range en die zeiden zo van "oei, je zult hiervoor moeten contact opnemen met onze techniekers op 070/..", een betalend nummer dus.
Heb ik dus niet gedaan hé, waarom heb ik immers een abonnement?
ʞǝǝd ıʇ sıɯdlǝ
SamuelDebruyn
Plus Member
Plus Member
Berichten: 180
Lid geworden op: 08 dec 2010, 12:10
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 38 keer
Contacteer:

Ik had ook die vraag van de dhcp range en heb wel verder gebeld. Maar de telefoniste en haar medewerkers wisten niet wat dat was.
k_dejonge
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 feb 2011, 15:21

weet eigenlijk iemand of je met de Bbox nog een public adres kan krijgen?

[Mod Edit] Volledig off-topic hier. Gelieve jouw vraag in het correcte Forum te posten.
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Bbox is toch van belgacom ? hier is het een topic van de telenet modem ;)
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Tazmanian79
Member
Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 21 aug 2008, 12:57
Twitter: yvessoers
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 2 keer

Heb sinds maandag de modem/router. Had netjes aan de technieker de modem only gevraagd, dat was geen probleem. Enkel kwam hij op zijn kousevoeten uit zijn camionette met de melding dat hij geen modem only bij had.
Hij zei dat ik in de loop van de week naar klantendienst moest bellen om te vragen om een omruilen, dit mocht geen probleem zijn.

Heb eerst even getest of ik alles aan de praat kreeg met de modem/router, maar niet alles werkt zoals het hoort. Dus ga ik morgen eens bellen naar klantendienst en horen wat ze zeggen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

k_dejonge schreef:weet eigenlijk iemand of je met de Bbox nog een public adres kan krijgen?
Daar kan je nog steeds een eigen PC/modem een PPPoE verbinding laten opzetten die dus een public IP krijgt.
Tazmanian79 schreef:maar niet alles werkt zoals het hoort
Misschien eens handig om te vertellen over welke dingen het gaat ?
Tazmanian79
Member
Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 21 aug 2008, 12:57
Twitter: yvessoers
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 2 keer

Wel, zoals bij iedereen DynDNS (heb ik nodig om van buitenaf kunnen in te loggen op pc en beveiligingsysteem)

Vanmorgen reeds contact gehad met Telenet en ze komen morgen reeds de modem omwisselen.
Ze konden enkel niet beloven dat dit kostenloos ging zijn :evil: maar hebben het wel in het dossier gezet dat ik dit oorspronkelijk had gevraagd maar de technieker er geen bij had.
jeanke81
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 feb 2011, 19:02
Bedankt: 1 keer

Ik gebruik dyndns gewoon met de modem/router van TN, hoor. Daarvoor moest ik wel mijn router in DMZ zetten.
Tazmanian79
Member
Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 21 aug 2008, 12:57
Twitter: yvessoers
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 2 keer

Heb ik ook gedaan maar hij geeft het internet adres van de TN-router door en niet het extern adres.
Tyr
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 maa 2011, 16:31

Tazmanian79 schreef:Wel, zoals bij iedereen DynDNS (heb ik nodig om van buitenaf kunnen in te loggen op pc en beveiligingsysteem)

Vanmorgen reeds contact gehad met Telenet en ze komen morgen reeds de modem omwisselen.
Ze konden enkel niet beloven dat dit kostenloos ging zijn :evil: maar hebben het wel in het dossier gezet dat ik dit oorspronkelijk had gevraagd maar de technieker er geen bij had.
Werkt perfect bij mij hoor. Via MyTelenet port forwarding aanzetten en de poorten forwarden naar mijn Airport Extreme router en dan op de AE NAT-translation gebruiken om door te zetten naar de Mac. No problemo.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

Bij deze ook eens mijn ervaring neerpennen. Ik heb ook uiteindelijk een gewone modem te pakken gekregen. Erg veel moeite was het niet en de installateur verstond niet helemaal waarom ik de modem wou maar maakte er niet teveel spel van.

Ik zou zeggen als je een modem-only wilt, bel zeker vooraf naar de helpdesk, laat het in je dossier plaatsen, en bel de dag voor de installatie nog eens naar de helpdesk en bevestig dat het in je dossier staat.

ATM ben ik erg content van de installatie en snelheid
Tazmanian79
Member
Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 21 aug 2008, 12:57
Twitter: yvessoers
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 2 keer

Net de modem only geinstalleerd.

De technieker moest eerst naar zijn supervisor bellen om toestemming te vragen. Deze deed er eerst wat moeilijk over maar uiteindelijk mocht het dan toch.
De technieker zelf wist ook niet waarom ze er zoveel problemen van maken om een ander type te installeren. En hij snapte ook niet waarom ze deze met ingebouwde router opdrongen. Deze laatste zou Telenet trouwens meer geld kosten dan een gewone modem.

Maar hij sprak ook over een grote dekking van de hotspots en dat dit hiervoor wel de bedoeling zal zijn.
timofp
Member
Member
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 dec 2008, 15:14
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 2 keer

Telenet is vandaag ook fibernet40 met shake+ komen installeren. Ik had vooraf de helpdesk niet gecontacteerd maar heb gewoon een modem gevraagd aan de technieker en heeft deze gewoon geïnstalleerd zonder problemen of naar telenet te bellen.

Ben ik toch wel even blij dat ik mijn intern netwerk kan behouden :)
Afbeelding
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 25 mei 2010, 06:21
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 32 keer

philippe_d schreef: Tenzij je een heel recente FritzBox hebt (vb. 7390), denk ik niet dat de oudere FritzBoxen de snelheden aankunnen die FiberNet40 en/of Fibernet60 geven (Wan > LAN), gezien die gemaakt zijn voor ADSL2+ (max 24 mbps WAN).

my 2 cents :)
Vraagje of een oude FB wel zal werken op Fibernet 60.
Die zijn misschien wel gemaakt voor ADSL2+ (24 mbps) maar die limitatie is toch alleen maar het modemgedeelte ??? Zou het routergedeelte niet een pak sneller gaan ?
Net Fibernet 60 besteld en mijn oude opstelling heeft een FB FON ATA. Geen modem dus alleen maar router/VOIP.
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 25 mei 2010, 06:21
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 32 keer

Hmm, mogelijk mijn eigen vorig bericht te vlug geplaatst.

Even de handleiding van de FON ATA bekeken en op blz. 13 het volgende gevonden..... (Data transmission rate)
1.4 Technical Specifications of FRITZ!Box Fon ata
Approximate dimensions: 160 x 122 x 31 mm
One USB port (USB version 1.1)
One network port (WAN) for connection to the Internet
via RJ45 socket (standard Ethernet, 10/100 base-T); connection
via DSL modem, cable modem or router
One LAN port over RJ45 socket
(standard Ethernet, 10/100 base-T)
Two extensions over RJ12 sockets
Five LEDs indicate the condition of the device
Supply voltage: 230 V / 50 Hz
Maximum power consumption: 9 W
Average power consumption: 6 W
Data transmission rate: max. 8 Mbit/s (downstream)1 Mbit/s (upstream)
DePhille
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 feb 2009, 00:44

Hallo!

Toen FiberNet60 beschikbaar was ben ik meteen overgestapt van Turbonet XL naar FN60. Op dat moment was er echter nog niets beschikbaar over de nieuwe modem van Telenet en dus heb ik hier nu de modem/router combinatie staan.

De snelheden zijn zeker niet om over te klagen, ik haal vrijwel de theoretische waarden. Ook de ping is zeker niet slecht (+/- 20ms). Ik merk echter wel dat webpaginas trager laden met FN60 dan met TurboNet XL. Omdat ik dit al gedurende de eerste dag merkte denk ik niet dat dit komt doordat de FN abonnementen het netwerk van Telenet zwaarder belasten. Bij het openen van een webpagina is er een korte periode niets en dan ineens begint de webpagina (zeer snel weliswaar) te laden. Deze korte periode was niet merkbaar bij mijn TurboNet XL abonnement.

Ik vermoed echter dat de modem hier wel eens de oorzaak van kan zijn. Deze moet immers telkens een NAT record aanmaken/bijhouden, en er hangen wel wat clients aan onze verbinding (een stuk of 10). Uiteraard kan ik dit niet meer vergelijken met de TurboNet XL modem (die geen NAT gebruikte) dus echt zelfstandig onderzoek kan ik hier niet naar doen.

Zijn er misschien nog mensen die hetzelfde ervaren? Kan dit uberhaupt wel aan de modem liggen (ben ik beter af met de modem-only modem)?
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Probeer eens je DNS servers aan te passen, bijvoorbeeld openDNS of googleDNS gebruiken.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Dat kan je toch niet (DNS servers aanpassen) als je de modem/router hebt van telenet
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Jawel, op het niveau van je PC.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Kan iemand bevestigen dat Voip(weepee/jumblo) werkt op de modem/router
alsook remote inloggen op je eigen pc?
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Goztow schreef:Jawel, op het niveau van je PC.
Achzo had er nog niet bij stilgestaan om het zo te doen (DNS server veranderen) op pc niveau.
Laatst gewijzigd door Patje 05 jun 2011, 20:22, in totaal 1 gewijzigd.
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
fernandigv
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 feb 2011, 20:13
Bedankt: 3 keer

Als je remote desktop bedoelt. Ja. Ik doe dat soms via mijn dyndnds account. Poortnummer van remote desktop doorverwijzen naar de betreffende PC. Wat VOIP betreft zijn er soms moeilijkheden maar dat kan blijkbaar opgelost worden met een telefoontje naar de klantendienst.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Wat voip betreft, heb ik hier nog maar één persoon gelezen voor wie het opgelost was geraakt, dacht ik. Dit was alleszins een probleem.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Goztow schreef:Wat voip betreft, heb ik hier nog maar één persoon gelezen voor wie het opgelost was geraakt, dacht ik. Dit was alleszins een probleem.
Klinkt gevaarlijk in mijn ogen zeker in combinatie met telenet!


Mijn opstelling wordt dan:

Motorola SBV6120E (zonder router)

Siemens gigaset sx 762 (4* rj45 + voip)
Afbeelding

En aan de tv zijn er toch te weinig lan poorten dus deze zou ik achter de 2 andere zetten:

TP-LINK TL-WR1043N

of maar ik denk dat dit weinig uitmaakt? (iemand slechte ervaringen met een vd 2 merken?)
SiteCom Wireless Router kit WL-591
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Als je de modem gebruikt (SBV6120E) dan moet je een switch hebben tussen de modem en je router.
De decoders moeten rechtstreeks achter de modem.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

philippe_d schreef:Als je de modem gebruikt (SBV6120E) dan moet je een switch hebben tussen de modem en je router.
De decoders moeten rechtstreeks achter de modem.
Geen probleem op dat vlak een gelukkig tvv klant met eigen energiezuinige hardware in sleepmode! :-D
Als ik de voip werkende krijg ga ik content zijn (weepee, jumblo) :angel:
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
fernandigv
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 feb 2011, 20:13
Bedankt: 3 keer

Op dit type modem zou er geen probleem zijn voor VOIP wel op het type met ingebouwde router (Home gateway). Dus proberen maar. Iemand gehad met een Siemens VOIP telefooncentrale daar ging de VOIP dan wel erop maar de analoge lijn werkte niet. Ze zijn nog aan het uitzoeken waarom.
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 25 mei 2010, 06:21
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 32 keer

philippe_d schreef:Als je de modem gebruikt (SBV6120E) dan moet je een switch hebben tussen de modem en je router.
De decoders moeten rechtstreeks achter de modem.
Met aangehechte methode werkt alles naar behoren. Heb nog geen 7390 getest maar wel 7140. Helaas haal ik daarmee niet de 60 mb/sec . VOIP werkt echter feilloos.

[Mod Edit] - fullquote ingekort
Bijlagen
telenet_FB_VOIP.jpg
(300.42 KiB) Nog niet gedownload
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Mooie tekening :)
* Gezien de FritzBox 2 analoge uitgangen heeft, en jouw analoge telefooncentrale (Europa 280) 2 buitenlijnen, zou ik beide kanalen aansluiten op de telefooncentrale. Dan zijn 2 parallelle gesprekken mogelijk.
* De oudere ADSL2+ Fritzboxen zijn voorzien voor max 24 mbps internet aansluitingen. Het verwondert mij dan niet dat je hiermee de volle snelheid van je FiberNet 60 niet kan halen (routeren). Met een 7390 moet dit wel gehaald kunnen worden (gigabit poorten).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 25 mei 2010, 06:21
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 32 keer

@Philippe

Wel... die tekening was dus lang niet zo goed als je dacht. Voor de centrale had ik een .jpg gebruikt van ( inderdaad) de Europa 280 maar de text verduidelijkt dat het een Belgacom R100 is. Dus single line. Ik probeerde zowel een oude FON ATA als een FB7140. De test was alleen bedoeld om te verifieren of VOIP werkte op een centrale met een Telenet analoge lijn en Fibernet 60. Dat deden ze beiden. Data throughput (via Cat5 kabel) was wat anders. De eerste haalde amper 12 mb/sec maar de 7140 haalde toch al 48 .De man heeft intussen een 7390 besteld zodat naast VOIP ook zijn data traffic goed zal zijn.

Ik heb thuis VDSL2 met Bbox 2 en toch kan ik via VOIPSTUNT bellen terwijl binnenkomende gesprekken altijd via vaste lijnbinnenkomen. Dat kan dankzij een Forum R208 centrale met 2 lijnen geshakeld als in bijlage. Werkt (vanzelfsprekend) perfect.
Bijlagen
VOIPSTUNT over BBox2.jpg
(613.63 KiB) Nog niet gedownload
sven1978
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jun 2011, 10:19

heb ook fibernet laten installeren een maand of 2 geleden,met zo een draadloze router
heb een vaste comp zonder wiffi,heb dus zo een usb stick gekocht voor draadloos te kunnen hebben op comp,en regelmatig is het signaal slecht,staat nochtans maar 4 meter van router
nu heb ik ook een mediatablet gekregen op het werk en zelfs sta ik aan router gaat hij heel slecht op internet via wiffi
is het aan te raden andere router te kopen?kan ik die aansluiten?of zijn die niet beter dan die van telenet?

alvast bedankt

sven
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”