Oekraïne

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

phil48 schreef:Als ten gevolge van de boycot de broodprijs x3 gaat en er geen chocolade meer voorradig is, omdat het Westen consequent (maar dan moet iedereen meedoen natuurlijk) weigert om nog te leveren, dan krijg je binnenlands gemor. En dat is net wat een dictator ten allen prijze wil vermijden.
In Noord-Korea hebben de mensen nog minder dan niets... zie jij daar iets veranderen ?
phil48 schreef:En als de doorsnee Rus, die door corona al twee jaar op rij niet naar Frankrijk, Spanje of Bulgarije kan reizen - komend seizoen wéér zal moeten thuisblijven, dan krijg je nog meer gemor. En natuurlijk moeten die sancties dan ook inhouden dat àlle visa voor (Westerse) vakantielanden geblokkeerd worden, behalve voor zij die familie bezoeken natuurlijk.
Wat is de doorsnee Rus... ik denk dat vandaag de dag enkel het topje (een handvol) enigsinds getroffen wordt door de sacties maar dat dit op zich mensen zijn die stevig in de invloedsfeer zitten van Poetin en dus weinig zullen protesteren. Het laagje eronder zal nog steeds z'n Westerese vakanties kunnen doorbrengen in all-inclusive resorts, daar is geen enkele sanctie op voorzien. En de massa... die zwijgt en moet verder ploeteren of wordt gewoon opgesloten.
Stroper schreef:Het enigste lichtpuntje is dat een deel van de Russen de straat op durft om te protesteren(wat daar niet evident is).
En hoeveel seconden houden ze dat vol voor ze worden opgesloten ?
woutervh schreef:Ja, ik denk dat Poetin hier stopt. Ik zie er nog steeds geen meedogenloze tiran in. Ik zie een gefrustreerde man, die de indruk heeft dat zijn land niet naar waarde geschat wordt.
Een beetje naief lijkt me gezien de evolutie... Oekranie zou vermoedelijk nooit in de eerste decennia (of ooit) tot de NAVO toegelaten worden dus het feit op zich is gewoon een excuus voor Poetin die een stok zocht om te slaan. Ik begrijp niet dan mensen het "goede" in die man proberen te zien, de agenda ziet er in de realiteit totaal anders uit (en andere niet NAVO staten zullen nog volgen).
woutervh schreef:@Dizzy, @1207, dus jullie voorstel is om de aanval op Rusland in te zetten?
Ja is een perfect antwoord hé, maar zijn jullie dan ook bereid de consequenties te dragen?
Misschien had de NAVO in allerijl Oekranie alsnog moeten erkennen... op zich niets anders dan wat Poetin heeft gedaan met de twee regio's.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

woutervh schreef:Om te antwoorden op uw vraag:
Ja, ik denk dat Poetin hier stopt
1 waarop baseer je dat?
hij praat constant over de invloedssfeer van rusland en dat is de facto de sovjet-unie

2 maak je dan niet dezelfde fout als men met Hitler gedaan heeft? die mocht ook annexeren in de hoop dat het zou stoppen. Het is pas gestopt ...
Ik zie er nog steeds geen meedogenloze tiran in.
heb jij aanwijzingen dat er nazi's aan de macht zijn in Kiev? Dat er een volkerenmoord plaatsvindt?
...
Russische argumenten voor de inval
Ik zie een gefrustreerde man, die de indruk heeft dat zijn land niet naar waarde geschat wordt
daar zorgt hij al 20j zelf voor

de moeite waard als je je langer als 10 minuten kunt concentreren
Ik denk dat je er wel mee kunt praten.
hoeveel maanden hebben ze gezegd dat ze zeker niet zullen aanvallen?
zelfs op de moment vd aanval zit een russische diplomaat in de VN ... (je zult dat fragment wel gezien hebben)
Ik vraag het opnieuw:
@Dizzy, @1207, dus jullie voorstel is om de aanval op Rusland in te zetten?
Ja is een perfect antwoord hé, maar zijn jullie dan ook bereid de consequenties te dragen?
Zal Poetin hier stoppen? zoek het lijstje eens op waar hij dit al gedaan heeft, vooral buurlanden.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

DarkV schreef:
Misschien had de NAVO in allerijl Oekranie alsnog moeten erkennen... op zich niets anders dan wat Poetin heeft gedaan met de twee regio's.
Dan komen ze in conflict met artikel 5, dat stelt dat als één land wordt aangevallen, de rest mee vecht om dat land te beschermen. Heb je meteen WO III. Geen slim plan, lijkt me.

Wat me vooral ook boeit is hoe wij (de EU) straks de mogelijk 3 miljoen vluchtelingen gaan opvangen? Want dat zal nog meer geld kosten dan het eventuele verlies dat ze nu zouden lijden door alle economische betrekkingen met Rusland te stoppen.

En zo heeft Poetin hetzelfde gekregen als IS en andere Westen-haters. Vluchtelingenstromen op gang brengen, die op termijn voor hen meer gaan opbrengen dan gewoon bomaanslagen. Voortschrijdend inzicht.
Laatst gewijzigd door phil48 op 25 feb 2022, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

1207 schreef:... geopolitieke kwesties ...
Je hebt niet geantwoord op mijn vraag? Wat moeten we doen? In ieder conflict komt het op hetzelfde neer. Enkel het eigen gedrag kun je aanpassen, de ander heb je geen invloed op. Dus wat gaan we doen? Zetten we de aanval in? Met alle gevolgen vandien? Of gaan we toch trachten over te gaan tot een dialoog (waarin we verliezen gaan moeten slikken)

Misschien moeten we vanavond om 19u eens allemaal buiten komen en in ons handen klappen voor de inwoners van Oekraïne?
Laatst gewijzigd door woutervh op 25 feb 2022, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

woutervh schreef: Kijk, in een oorlog zijn alleen verliezers. Alles waar jullie voor staan is waar. Is ook waar ik achter sta trouwens.
Ik heb nogal wat twijfels aan uw beweegredenen.
Dat komt omdat ik eens in mijn mailbox vanop userbase gekeken heb.
Je had mij een aantal jaar geleden eens gemaild, en daarin schreef je letterlijk dat je niet in democratie gelooft, en je was China wat aan het ophemelen, omdat men daar snel aan de top alles kon beslissen.
Je raadde ook Russia Today aan als alternatief nieuwsmedium...
China, Rusland, inderdaad allemaal landen waar de burger geen vrijheid heeft, en het systeem beslist.
Kom dus nu niet doen alsof je uit bezorgdheid handelt.
woutervh schreef: Excuses, het westen heeft blijkbaar de kleuren van de Oekraïnse vlag geprojecteerd op openbare gebouwen. Moeten we niet allemaal onze facebook-foto veranderen? я україна/ya ukrayina? Daar gaan die mensen ginder blij mee zijn!
Heb ik al gedaan.
En ja, we kunnen daarmee de oorlog niet oplossen, maar morele steun is ook nog iets.
woutervh schreef:Kijk, in een oorlog zijn alleen verliezers.
Uw vrijheid zomaar te grabbel gooien, dat is dan winnen, volgens u? :roll:
Gewoon plat op uw buik gaan en de eisen van Adolf Poetin inwilligen, dat staat voor u gelijk als "ernstig nemen"?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

phil48 schreef:Dan komen ze in conflict met artikel 5, dat stelt dat als één land wordt aangevallen, de rest mee vecht om dat land te beschermen. Heb je meteen WO III. Geen slim plan, lijkt me.
Oekraine binnenvallen of WOIII starten is een totaal andere beslissing... bij het eerste weet Poetin dat hij gewoon z'n gang kan gaan, bij het tweede zal hij wel een keertje nadenken of het hem allemaal waard is.

Nu ja, hypothesen... het is te laat nu voor what-if toestanden, punt is dat we nu onze tanden laten zien (op dit moment worden we alvast niet ernstig genomen).
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Inderdaad, al dagen zijn ze aan het dreigen om Rusland uit Swift te zetten, maar nu lijken de banken dat niet meer nodig te vinden.
Oorlog is economie en sommigen verdienen daar veel geld aan. Zo een lange vrede in Europa is nefast voor de oorlogsindustrie en Poetin is de welkome redder.
Ik heb de toespraak van Poetin nog eens bekeken. Hij bedreigt iedereen die ook maar iets doet om tussenbeide te komen. Hij herinnert ons nog eens fijntjes aan dat Rusland een kernmacht is.
Het westen ondergaat.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

boulder schreef:
woutervh schreef: Kijk, in een oorlog zijn alleen verliezers. Alles waar jullie voor staan is waar. Is ook waar ik achter sta trouwens.
Ik heb nogal wat twijfels aan uw beweegredenen.
Dat komt omdat ik eens in mijn mailbox vanop userbase gekeken heb.
Je had mij een aantal jaar geleden eens gemaild, en daarin schreef je letterlijk dat je niet in democratie gelooft, en je was China wat aan het ophemelen, omdat men daar snel aan de top alles kon beslissen.
Je raadde ook Russia Today aan als alternatief nieuwsmedium...
China, Rusland, inderdaad allemaal landen waar de burger geen vrijheid heeft, en het systeem beslist.
Kom dus nu niet doen alsof je uit bezorgdheid handelt.
Beweegredenen? Mailbox? Ik weet niet meer waar het over gaat, maar het klopt dat ik niet onvoorwaardelijk in democratie geloof. Als je een leider hebt die het beste voorheeft met het land/het volk/de wereld, denk ik dat je daar meer kunt aan hebben dan 20 opeenvolgende kibbelkabinetten.
In China zijn ze inderdaad in staat om een visie te stellen en deze ook uit te voeren. Als zij bij wijze van spreken stellen dat binnen 20 jaar heel het land voorzien moet zijn van fiber-aansluiting, zal het ook gebeuren. Hier kunnen we geen 20-jaar verre planning maken (voorbeelden genoeg). Dat wil niet zeggen dat ik liever in China zou wonen of hen adoreer of zo. Gewoon dat het ook zijn voordelen heeft.
En ja, ik gebruik Russia Today als alternatief nieuwsmedium. Ons nieuws is westers gekleurd (maar je moet het willen zien). RT is oosters gekleurd. Ik ga ervan uit dat de waarheid dan in het midden ligt.
Ik probeer net heel veel nuance en realisme in mijn betogen te leggen. Voor zover ik weet handel ik niet. Ik ben ook maar een klavierridder, net als jullie. Maar ik probeer mijn meningen te vormen met verschillende inputs ja. En ga ook nooit te beroerd zijn om mijn ongelijk toe te geven of mening bij te sturen. (Ik ben nu wel benieuwd in welke context ik u gemaild zou hebben?)
boulder schreef:
woutervh schreef: Excuses, het westen heeft blijkbaar de kleuren van de Oekraïnse vlag geprojecteerd op openbare gebouwen. Moeten we niet allemaal onze facebook-foto veranderen? я україна/ya ukrayina? Daar gaan die mensen ginder blij mee zijn!
Heb ik al gedaan.
En ja, we kunnen daarmee de oorlog niet oplossen, maar morele steun is ook nog iets.
Mooi van u. Ik heb de speech van Zelenski gedeeld op twitter.
Echter denk ik dat ze ginder in Oekraïne wel iets anders verwacht hadden dan wat spots op gebouwen en aangepaste foto's op een facebook...
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

zelfs op de moment vd aanval zit een russische diplomaat in de VN ... (je zult dat fragment wel gezien hebben)
Een opmerkelijk beeld.
Dat was toch wel één van de mooiste voorbeelden hoe het Kremlin en Poetin denken, hun eigen VN diplomaat te 'kakken' zetten.
Wat verwacht het Westen dan nog eigenlijk van zo'n dictatoriaal leider en regime. Zelfs de met veel poeha aangekondigde sancties door de Westerse wereld kunnen hem niet deren, ook het lot van zijn eigen volk niet.
Laat Europa en de bevriende naties zich maar opnieuw bewapenen met de meest hoogstaande technologie, het zal nodig zijn.
Alleen dit kan een afschrikking zijn voor Poetin, terug naar de koude oorlog van weleer. Dan lukt praten wellicht.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

woutervh schreef:Om te antwoorden op uw vraag:
Ja, ik denk dat Poetin hier stopt. Ik zie er nog steeds geen meedogenloze tiran in. Ik zie een gefrustreerde man, die de indruk heeft dat zijn land niet naar waarde geschat wordt. Dat zijn eisen niet gehoord worden en zelfs weggelachen worden.
Ik zie ook een gefrustreerd mannetje. Maar niet omdat zijn eisen niet ingewilligd worden, wel omdat hij ziet dat zijn (waan)ideëen het volk niet kunnen overtuigen. Alleen door de oppositie op te sluiten of te vergiftigen, alleen door journalisten kapot te schieten, ... alleen zo kan hij aan de macht blijven.
Elke oorzaak dat dit wankele evenwicht kan verstoren, of dat nu Georgië of Oekraïne is, wil hij met alle middelen die hij te pakken kan krijgen, wegnemen.

De volgende stap, mogelijks over enkele jaren, is een aggressie gelijkaardig aan Georgië of Wit-Rusland, maar dan in Moldavië. Ook daar wil de bevolking zélf kiezen wat ze willen, daarmee de corrupte elite die schatplichtig is aan Poetin buiten stampen.

Laat u niet in slaap wiegen met prietpraat over grenzen en "Slavische broeders", hij heeft - net als Kabila bv - schrik voor zijn eigen hachje.
Ik denk dat je er wel mee kunt praten.
Tuurlijk, praten wel. Maar meer ook niet, zo blijkt uit de recente geschiedenis.
Al wat hij beloofd heeft, vertrappelt hij naar eigen goeddunken net zo goed een paar uur of dagen later.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

DarkV schreef:
Oekraine binnenvallen of WOIII starten is een totaal andere beslissing... bij het eerste weet Poetin dat hij gewoon z'n gang kan gaan, bij het tweede zal hij wel een keertje nadenken of het hem allemaal waard is.
Ik denk niet dat er iemand het risico wil lopen dat Poetin in een razende bui op die nuke-knop duwt. De meesten weten intussen dat de kerel stapelgek is, het noodlot tart je best niet.
DarkV schreef:
Nu ja, hypothesen... het is te laat nu voor what-if toestanden, punt is dat we nu onze tanden laten zien (op dit moment worden we alvast niet ernstig genomen).
“My good friends, for the second time in our history, a British Prime Minister has returned from Germany bringing peace with honour. I believe it is peace for our time… Go home and get a nice quiet sleep.”

Zei Chamberlain, toen hij happy terugkeerde na zijn "akkoord" met Adolf Hitler.

Denken dat je met dit soort psychopaten serieuze akkoorden kunt sluiten, is dwaasheid. Denken dat hij het hierbij zal laten, want de nazi Zelinski is straks weg en de "genocide" gestopt - is extreem naïef. Het is dus inderdaad beter om hem te antwoorden in de enige taal die hij verstaat. Jij pakt iets, dan pakken wij iets terug. Al kan je dat dus best economisch doen. Met de swift bijvoorbeeld. Maar dan moet iedereen natuurlijk mee willen en dat is nu (nog) niet het geval.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

boulder schreef: Uw vrijheid zomaar te grabbel gooien, dat is dan winnen, volgens u? :roll:
Gewoon plat op uw buik gaan en de eisen van Adolf Poetin inwilligen, dat staat voor u gelijk als "ernstig nemen"?
Nogmaals wat is je plan om je vrijheid te bewaren:
- Je aanmelden als vrijwilliger bij het Oekraïnisch verzet?
- Dienst nemen in een NATO eenheid (of je kinderen dienst laten nemen) en de vrijheid ginderachter gaan heroveren?
- WOIII ontketen via een preventieve nucleaire aanval?
- Harde economische acties ondernemen die iedereen hard pijn zullen doen (de beide zijden dus) tot één van de twee toegeeft?
- Op een forum er voor pleiten dat men niet plat op de buik mag gaan en het daar verder bij laten?

Wanneer je een betere oplossing hebt, die effectief is en vooral iets van jezelf vraagt, ik hoor het graag.

Ik pleit in elk geval - op dit ogenblik - voor keiharde economische sancties en wil daar gerust wat comfort voor inboeten.
Niet voor die halfbakken symbolische sancties waar een "tiran" en zijn entourage niet direct zelf veel last van zullen ondervinden.
Verder wens ik op dit ogenblik niet te gaan.

Ik denk dat een lokale bevolking eerder in opstand zal komen tegen de eigen leiders - onder aanhoudende zware economische druk - dan dat ze zal verzaken de wapens op te nemen tegen een binnenvallende buitenlandse vijand.

Voor alle duidelijkheid: ik maak geen deel uit van de 5de Russische colonne, wat je vermoeden daarover ook zou mogen zijn.
Phil48 schreef:Denken dat je met dit soort psychopaten serieuze akkoorden kunt sluiten, is dwaasheid.
Het kan dan dwaas zijn maar ik zou het - gezien het huidige bewapeningspotentieel van beide machten - nog dwazer vinden om, naar analogie met de voortdurende verwijzingen naar Chamberlain/Hitler - voor de optie van totale oorlog te kiezen.
Het is dwaas te denken dat men nog zal strijden met dezelfde wapens als in 1939.
Het gaat deze keer dan geen 5 jaar duren voor het afgelopen is.

China wrijft zich al in de handen wanneer Oost en West elkaar naar de keel grijpen. Zij hebben eindeloos geduld en de geduldigen zullen deze keer de eindwinaar blijken te zijn. Al de rest zal letterlijk plat op zijn buik gegaan zijn.

Ondertussen staat het Russische leger al in de buitenwijken van Kiev.
En het westen,.... gaat retorisch niet plat op de buik want er kleuren spots de gevels en facebook krijgt een aangepast profiel. :bang:
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

phil48 schreef:Ik denk niet dat er iemand het risico wil lopen dat Poetin in een razende bui op die nuke-knop duwt. De meesten weten intussen dat de kerel stapelgek is, het noodlot tart je best niet.
Die knop is ook de vernietiging van Rusland... of gaan we ook dan niet terug schieten en nog een sanctie zoeken :roll:

Een oorlog stopt pas als je weet dat je veel/alles te verliezen hebt... en momenteel heeeft Poetin quasi niets te verliezen (en zal de oorlog gewoon verder doorgaan).

Hoe driest ook, ik kan alleen hopen dat Oekraine kan zorgen voor veel body-baggs die terug naar Rusland gaan via een guerilla oorlog (al zien we echt weinig beelden van vernielde vliegtuigen/tanks, waar is het anti aircraft/tank geschut dat geleverd zou zijn aan Oekraine ?)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Tank rijdt "Slavische broeder" plat
[youtube]BdwXsMXVYoQ[/youtube]

Er zijn toch ook beelden met kappote Russische trucks enzo.
1 kappotte truck maakt de Oekraïnse lente niet natuurlijk, maar ongeschonden is het niet.
Het is wachten op min of meer geconsolideerde cijfers om een ietwat correct beeld te vormen natuurlijk...
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

@ivob en uw voorstel is beter dan de andere omdat...?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Woutervh, het zou goed zijn als je de theorie eens ter plaatse gaat controleren. Ja, in sommige regimes gaan zaken makkelijker vooruit omdat men schijt heeft aan de belangen van het individu en protest simpelweg negeert. Ik zal u één voorbeeldje geven, in Vietnam besloot men een weg uit te breiden, de bestaande 2 vakken moesten er 2x3 worden. Helaas was daar geen plaats voor omdat de bebouwing te dicht op de bestaande baan gebouwd was.

Wat doen ze? Ze berichten dat de baan ZAL worden uitgebreid en dat je x dagen hebt om de plaats vrij te maken. Doe je dat niet dan zullen de bulldozers uw huis verwijderen. Wat zie je dan? Mensen die in blinde paniek hun eigen huis afbreken en achteraan weer aanbouwen en dit terwijl de eerste huizen in het begin van de straat al tegen de vlakte gaan. De bouw van de baan gaat inderdaad vooruit :lol:

Wat je ook krijgt is dat mensen zwijgen als je even doorvraagt of ineens rare ticks krijgen.

De eerste zet moet inderdaad diplomatisch zijn maar laat ons eerlijk zijn veel indruk gaat dat niet maken op iemand met deze mindset, integendeel, hij zal het enkel aangrijpen om zijn gelijk als bewezen te zien. Kortom, duur tijdverlies met ook zware gevolgen.

Uiteraard is dit nu nog een zaak van een niet-natostaat maar dat kan veranderen en dat verwacht ik ook. Waarom zou hij stoppen nu hij toch alles krijgt wat hij wil zonder grote problemen? Stopt een pester als het slachtoffer niets zegt of niet reageert? Zijn voorgangers gestopt? De man heeft trouwens zijn "visie" al duidelijk uit de doeken gedaan en deze stopte niet bij Oekraïne.

Als je problemen niet tijdig aanpakt worden ze zelden kleiner, integendeel. In eerste plaats is het aan de Oekraïners om zich te verzetten, dat het westen niet helpt is geen beletsel. Militair zullen ze waarschijnlijk het onderspit delven maar je kan je vel ook duur verkopen. Daarna is de oorlog echter niet gedaan want ook ondergronds kan men de vijand schade aanbrengen, soms nog beter dan puur militair.

Hoe dan ook denk ik niet dat wij eraan kunnen ontsnappen, hoe laf we ons ook opstellen. Rechten en vrijheden krijg je niet zomaar, er is altijd voor moeten gevochten worden. Helaas zijn te veel al gewend geraakt aan het idee dat dit vanzelfsprekekend is, dat is het dus NIET. Wie niet wil vechten voor zijn vrijheden zal geen vrijheid kennen. Ja, dat betekent dat er daden moeten volgen die ernstige gevolgen en slachtoffers zullen vragen. De vraag is niet OF je slachtoffers zal hebben maar waarvan je slachtoffer bent.

En dan de nucleaire dreiging. Ja, de man is bekwaam om die wapens te gebruiken maar hij weet ook dat dit zijn laatste daad zal zijn. De mens is een zelfdestructief wezen en ooit zullen we er in slagen om onszelf uit te roeien door de onbegrensde dwaasheid die nu eenmaal deel uitmaakt van de mensheid. Als je echter mensen wijst op het gevaar van deze technologie en vooral het gevaar dat 1 man volstaat om de armageddon op gang te brengen, dan krijg je ontkenning en hoongelach. Daar staan we nu met een gek met zijn vingers op de knop. Hate to say...
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Dizzy schreef:Woutervh, het zou goed zijn als je de theorie eens ter plaatse gaat controleren. Ja, in sommige regimes gaan zaken makkelijker vooruit omdat men schijt heeft aan de belangen van het individu en protest simpelweg negeert. Ik zal u één voorbeeldje geven, in Vietnam besloot men een weg uit te breiden, de bestaande 2 vakken moesten er 2x3 worden. Helaas was daar geen plaats voor omdat de bebouwing te dicht op de bestaande baan gebouwd was.
Ik ben in China geweest, 2007. En het klopt dat die mensen deels geïndoctrineerd zijn. Als je hen vraagt wat hun geloof is, dan is het antwoord "de partij". We zijn toen in de grote steden geweest en op het platteland. Nergens had je het gevoel dat de mensen ongelukkig waren. Er werd effectief voor hen gezorgd. Ze misten niets van basisbehoeften. De parken waar de oude generatie 's morgens gezamelijk hun ochtendgymnastiek deden waren tekenend. Toegegeven, in Peking zaten de eerder verpauperde wijken verstopt achter hippe spandoeken. Dat was immers het jaar waar ze het birds nest aan het maken waren voor de Olympische Spelen van 2008. Het is ook de eerste en enige keer dat ik het gevoel had racistisch behandeld te worden. Toen we de weg 's avonds laat aan een koppeltje vroegen in een hippe winkelstraat, wilde de man antwoorden, maar trok de vrouw hem mee in de trend van (ik spreek geen Chinees, maar zo kwam het over) "Je gaat toch niet met die vreemdelingen praten". Ik ben ervan overtuigd dat voor China, met de bevolkings- en land grootte, zij een ideaal systeem hebben. Democratie zou daar nooit kunnen werken.
Bovenstaande maakt ook dat je nooit iets van buitenuit kunt veranderen. Veranderingen moeten van binnenuit komen. Die Chinezen (alsook de Russen) zijn (net als wij) ervan overtuigd dat zij de goeien zijn. En gelijk welke actie de ander onderneemt, wordt opgepikt als bevestiging van hun idee van de "vijand".
Ik geloof dan ook sterk in het idee van de vijand te omarmen ipv te sanctioneren. Wanneer je warmte schenkt, zullen potentaten veel minder voet aan de grond krijgen. Hier ook, hadden we al 30 jaar warme relaties opgebouwd met Rusland, ipv ze als vijand te aanzien, hadden ze ook geen reden gehad om hun leger verder uit te bouwen, moest NAVO niet verder expanderen, was Putin misschien niet geradicaliseerd en was er vrede en dartelden we door de wei, gelukkig :beerchug:
Om nog eens het voorbeeld van de speelplaats op te halen. Ja, de gepeste kan zwaar uithalen om de pester op zijn plaats te zetten. Maar meestal heeft de pester zelf ook issues. Een brugfiguur inzetten en de pester aanhoren, luisteren en helpen kan soms hetzelfde/een nog beter effect hebben.

@Dizzy, dus jij zou aanvallen en Poutin lik op stuk geven? Dat kan, de toekomst zal het uitwijzen
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

woutervh schreef:Ik ben ervan overtuigd dat voor China, met de bevolkings- en land grootte, zij een ideaal systeem hebben. Democratie zou daar nooit kunnen werken.
Wat maakt dat de Chinees niet zou kunnen of mogen beslissen over zijn lot, maar de Vlaming/Belg wel?
Bovenstaande maakt ook dat je nooit iets van buitenuit kunt veranderen. Veranderingen moeten van binnenuit komen.

En dat is de grote vrees van Poetin: dat zijn onderdrukte burgers zien hoe het elders wél anders kan en met die ideëen hem buiten flikkeren, of ophangen zoals Musolini.
Ik geloof dan ook sterk in het idee van de vijand te omarmen ipv te sanctioneren. Wanneer je warmte schenkt, zullen potentaten veel minder voet aan de grond krijgen.
Er werd Rusland in het verleden niets in de weg gelegd. We zien waar dat "omarm de dictator"-gedrag toe leidt (lijdt).
Het is Poetin die paranoïa is, niet de rest van de wereld.

Als je de prietpraat van NATO-lidmaatschap wil geloveb: be my guest. Maar het NATO lidmaatschap lag niet eens op tafel. En wat heeft hij nu? Is hij nu misschien de NATO aan het uitdagen door tot aan de NATO-grens te komen? Gelukkig maar dat de NATO dan geen "bufferzone" wil instellen?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

woutervh schreef:Ik ben in China geweest, 2007. En het klopt dat die mensen deels geïndoctrineerd zijn. Als je hen vraagt wat hun geloof is, dan is het antwoord "de partij". We zijn toen in de grote steden geweest en op het platteland. Nergens had je het gevoel dat de mensen ongelukkig waren. Er werd effectief voor hen gezorgd. Ze misten niets van basisbehoeften. De parken waar de oude generatie 's morgens gezamelijk hun ochtendgymnastiek deden waren tekenend. Toegegeven, in Peking zaten de eerder verpauperde wijken verstopt achter hippe spandoeken. Dat was immers het jaar waar ze het birds nest aan het maken waren voor de Olympische Spelen van 2008. Het is ook de eerste en enige keer dat ik het gevoel had racistisch behandeld te worden. Toen we de weg 's avonds laat aan een koppeltje vroegen in een hippe winkelstraat, wilde de man antwoorden, maar trok de vrouw hem mee in de trend van (ik spreek geen Chinees, maar zo kwam het over) "Je gaat toch niet met die vreemdelingen praten". Ik ben ervan overtuigd dat voor China, met de bevolkings- en land grootte, zij een ideaal systeem hebben. Democratie zou daar nooit kunnen werken.
Ze antwoorden gewoon wat hen niet in de problemen brengt. En je hebt gelijk dat je "het gevoel" kan krijgen dat ze gelukkig waren. Het is echter vooral een gevoel, in werkelijkheid zitten ze in een keurslijf met zeer weinig mogelijkheden om iets aan hun situatie te doen. Het is vaak meer overleven dan leven maar meer zijn ze vaak niet gewoon en de Aziatische instelling is sowieso al onderdaniger.

De reactie van die vrouw is logisch, praten met vreemdelingen levert je weinig op buiten problemen. Dat is niet racistisch maar gewoon zelfbescherming.

Dat democratie er niet zou kunnen werken is onzin. Er bestaan nog grote landen waar dit perfect kan. Het zou hen een aantal voordelen kosten maar voor de bevolking zou het het leven wel een pak aangenamer kunnen maken. Het systeem is ook hypocriet want puur materialistisch zijn ze zo westers als maar kan zijn, soms erger dan hier maar aan de andere kant mag je je bek niet open doen of je bent eraan.

Ze kijken ook anders naar het individu, dat is er van weinig tel, het gemeenschappelijke is wat telt. Zo worden ze opgevoed en gekneed net zoals wij gekneed worden tot consumenten die zijn wat ze hebben, maar hier kan je ook het andere nog doen zonder dat ze u opruimen. Ik zag ooit een reportage over iemand die dreigde van een gebouw te springen. Uiteindelijk sprong hij ook van x etages. Heel de val werd gefilmd inclusief het uiteenspatten op de betonnen vloer. Hier zou zoiets nooit getoond worden in het nieuws en zeker het laatste stuk niet. Mijn verbazing was nog groter toen ik de reacties van de anderen in de bus bekeek, er was er geen! Het was eerder zo van tja, iemand die eruit wil, eentje minder maar er zijn er genoeg, next.
woutervh schreef:Bovenstaande maakt ook dat je nooit iets van buitenuit kunt veranderen. Veranderingen moeten van binnenuit komen. Die Chinezen (alsook de Russen) zijn (net als wij) ervan overtuigd dat zij de goeien zijn. En gelijk welke actie de ander onderneemt, wordt opgepikt als bevestiging van hun idee van de "vijand".
Ik geloof dan ook sterk in het idee van de vijand te omarmen ipv te sanctioneren. Wanneer je warmte schenkt, zullen potentaten veel minder voet aan de grond krijgen. Hier ook, hadden we al 30 jaar warme relaties opgebouwd met Rusland, ipv ze als vijand te aanzien, hadden ze ook geen reden gehad om hun leger verder uit te bouwen, moest NAVO niet verder expanderen, was Putin misschien niet geradicaliseerd en was er vrede en dartelden we door de wei, gelukkig :beerchug:
Klopt niet en is al weerlegd in de geschiedenis. Veranderingen komen BETER van binnenuit maar ze kunnen echter van buiten ook komen.
Iedereen denkt inderdaad dat ze goed bezig zijn, zelfs de Planckaerts!

Het binair denken is inderdaad een probleem maar dat heb je toch meer in systemen waar maar 1 denken aanvaard wordt. Bij ons is er ook sturing en druk maar er zijn steeds meerdere mogelijkheden. Je mag een andere mening hebben. Vijandschap wordt ook gecultiveerd en gebruikt om mensen tegen elkaar op te zetten. Ik ben altijd enorm argwanend als politiek afkomt met het riedeltje "het is de fout van X dat jij een probleem hebt", dat is een vertaling van wij willen van X af en jij gaat ons daarbij helpen. X kan je vervangen door Walen, vrouwen, gays, ...

Uw uitleg over omarmen doet me bijna gloeien... maar dan wordt ik wakker. Potentaten die smelten door onze warmte, are you serious?
Hadden we Hitler maar meer geknuffeld dan had hij misschien een paar miljoen minder afgemaakt?

Voor de gewone man is Rusland en zeker de Rus niet een vijand, het zijn de politieke leiders die dat zo zien. Een Vlaming en Waal die vechten ken ik ook niet, politiek is het wat anders.

Ook de naïviteit dat dictators zouden afzien van bewapening omdat er geen reden voor is, is bijna aandoenlijk. Rusland is een grootmacht en dat kan je enkel zijn als je ook militair kan meeboksen. De wapenwedloop is trouwens al veel ouder dan dat. Putin heeft zijn leger uitgebouwd omdat hij gewoon graag oorlog voert, de reden bedenkt hij op dat moment wel, exact zoals hij nu dus doet. Hij wordt nergens bedreigd op de manier waarop hij anderen bedreigt en binnenvalt. Hij zoekt gewoon excuses om ZIJN gedrag te rechtvaardigen, de meest belachelijke eerst.
woutervh schreef:Om nog eens het voorbeeld van de speelplaats op te halen. Ja, de gepeste kan zwaar uithalen om de pester op zijn plaats te zetten. Maar meestal heeft de pester zelf ook issues. Een brugfiguur inzetten en de pester aanhoren, luisteren en helpen kan soms hetzelfde/een nog beter effect hebben.

@Dizzy, dus jij zou aanvallen en Poutin lik op stuk geven? Dat kan, de toekomst zal het uitwijzen
Oei, die arme pesters moeten we ook begrijpen want ze hebben het zwaar en pesten kost uiteraard ook energie :roll:
Pesters ontkennen vaak hun gedrag en als er niet stevig wordt gereageerd zullen ze hun gedrag niet aanpassen, misschien een ander slachtoffer uitkiezen maar dat verandert dus niets.

Ik heb dat zelf ook ondervonden toen ik voor het eerst in een grote school terecht kwam. De zoon van de klastitularis was zo'n pestkop. Door de positie van zijn vader voelde hij zich extra sterk. Ging je klagen dan was de vader snel om zoontjelief te beschermen en was het allemaal om te lachen. Na 2 dagen had ik al door dat ik dit niet wilde en dat er iets moest gebeuren of ik ging 6 jaar lang gepest worden. Hij zat op de bank net voor mij en telkens draaide hij zich om en gooide een pen van mij op de grond. Ik raapte die een paar keer op en deed gewoon verder. Na de tweede keer zei ik hem dat hij ermee moest stoppen. Hij lachtte uitdagend met een air van wie kan mij iets maken. Bij zijn derde poging raapte ik opnieuw de pen op maar ik ging niet meer gewoon verder. Ik pakte zijn hele pennenzak ging naar het raam en smeet deze van de derde verdieping naar beneden. Zijn gezicht alleen al was de moeite waard :lol: Ik moest nablijven om de zaak uit te leggen en de leraar gaf me zelfs geen straf. De klastitularis (vader) was wel groen maar soit. Ik had geen probleem meer met pesters op die school, integendeel velen vonden mij ineens de coole.

De zaak kwam ook in mijn agenda en mijn vader vroeg wat er gebeurd was. Ik legde de zaak uit en hij zei enkel heel goed gedaan! Je hebt een belangrijke les geleerd.

Soit, wil je uw positie behouden en respect krijgen dan zul je soms op je strepen moeten staan, anders vegen ze de vloer met u aan. Dat geldt ook voor staten.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

woutervh schreef:Wat moeten we doen?
we zitten met een gek die dreigt met atoombommen
gaan we toch trachten over te gaan tot een dialoog (waarin we verliezen gaan moeten slikken)
?
en hoe wil je in dialoog gaan met een chronisch leugenaar?

sancties?
wordt poetin daardoor minder machtig?
wat gaat de bevolking doen als ze verarmen? Poetin wegstemmen?

2000 russen zijn opgepakt als terroristen omdat ze tegen de oorlog protesteerden
Laatst gewijzigd door 1207 op 25 feb 2022, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Stel dat men een atoombom op Moskow plant, want zou het eerste zijn dat ons raakt? Brussel of toch Amerika?
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

bollegijs schreef:Stel dat men een atoombom op Moskow plant, want zou het eerste zijn dat ons raakt? Brussel of toch Amerika?
tja,
hem laten begaan omwille van diplomatie? iets dat Poetin duidelijk niet interesseert?
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Dus, we noteren, @1207 en @dizzy gaan samen met hun eventuele kinderen in de aanval.

Dat Putin een gevaarlijk, leugenachtig, niet te vertrouwen potentaat is, is jullie mening. Deze mening strookt daarom niet met de waarheid. Evenals mijn mening niet persé hoeft te stroken met de waarheid.
Mijn overtuiging is dat praten, op gelijkwaardig niveau, zonder minachting van de tegenpartij, helpt...
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

1207 schreef:Poetin zal een dictator in Kiev zetten die met brutaalste hand de Oekraïense bevolking zal terroriseren en onder knoet zal houden
Heo zal Oekraïne er trouwens uitzien na de komende weken? Het russisch leger heeft op dat vlak geen goede naam hé
Die mensen weten wat het is om te leven vanonder het juk van Rusland, die gaan naar mijn gevoel nooit meer terug naar het verleden.
Daarom denk ik ook dat dit een jarenlange strijd gaat worden, er worden ook wapens verspreid aan ieder die dat wil, die gaan nog van pas komen.
Om nog maar te zwijgen van het gedrag van de Russische soldaten, die beelden zullen de wereld blijven rondgaan zoals die oude man die in z'n auto word overreden door een Russische tank, kinderlijkjes in het midden van de straat.

Tot zover de bevrijding van het nazisme,.. er gaan nog veel mensen sterven daar. :cry:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

woutervh schreef:Dus, we noteren, @1207 en @dizzy gaan samen met hun eventuele kinderen in de aanval.

Dat Putin een gevaarlijk, leugenachtig, niet te vertrouwen potentaat is, is jullie mening. Deze mening strookt daarom niet met de waarheid. Evenals mijn mening niet persé hoeft te stroken met de waarheid.
Mijn overtuiging is dat praten, op gelijkwaardig niveau, zonder minachting van de tegenpartij, helpt...
Ik heb liever geen oorlog en kinderen heb ik niet dus ik kan zelf ten oorlog trekken. Ik verkies ook eerst alle andere opties maar met dit geval zie ik dat niet lukken, net zoals dat met voorgangers niet gelukt is. Om te praten moet je met 2 zijn die willen praten. Putin wil gewoon pakken wat hij kan, praten is enkel een mistgordijn tot hij zich sterk genoeg voelt om de daad bij het woord te voegen.

Ik hoef het dus niet te doen voor mijn kinderen maar ik vind principes en onze normen en waarden wel belangrijk. Anderen leven liever als kruipers onder een regime dat ze niet willen maar waar ze niet tegen durven ageren.

Misschien komt dat omdat mijn ouders de vorige oorlog nog hebben meegemaakt. Toen was er ook een keuze, je kon luisteren naar den Duits of je kon in het verzet gaan. Dat was niet ongevaarlijk maar sommigen hebben meer moeite dan anderen met kruipen voor een bezetter. Anderzijds had je mensen die wat gingen collaboreren met den Duits. Ook dat bleek niet ongevaarlijk... eens den Duits weg was.

Dat putin een leugenaar is bewijst hij elke dag. Leugenaars zijn niet te vertrouwen en ook dat bewijst hij. Praten helpt inderdaad vaak maar helaas niet met kerels zoals Putin. zoals Putin het stelt, het westen dat is veel blabla en weinig boemboem.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

SPR schreef:@ivob en uw voorstel is beter dan de andere omdat...?
Uh, moet ik uitleggen waarom ik in dit stadium geen nucleair oncontroleerbaar scenario verkies?
Ik woon in Vlaanderen. Militair gezien betekent dit pal tussen een wereldhaven, door de US tijdens verschillende oefeningen als hub richting oosten gebruikt, tussen een van de belangrijkse gashubs van de EU, het administratief NAVO hoofdkwartier, de zetel van de EU en iets verder de Shape.
Antwerpen - Zeebrugge - Brussel - Casteau/Mons. Ik moet er toch geen tekeningetje bijmaken?

Enerzijds vindt men Poetin een geschifte zot en gelijkertijd vindt men dat indien het Westen zich militair gaat moeien hij plots het hazepad zou kiezen omdat hij persoonlijk veel te verliezen heeft? Ik denk niet dat een zot zo redeneert. Het is het een of het is het ander.
Laatst gewijzigd door ivob op 25 feb 2022, 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Berichten: 724
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

woutervh schreef: Mijn overtuiging is dat praten, op gelijkwaardig niveau, zonder minachting van de tegenpartij, helpt...
Zeg Dolf, ge hebt 6 miljoen joden vermoord en heel Europa veroverd. Maar we hebben blijkbaar niet genoeg met u gepraat en teveel gelachen met u.
Bij deze beloven we om nog eens op een gelijkwaardig niveau met u te praten. In ruil vermoord gij geen joden meer. Ok?

WW2 zou er nogal anders uitgezien hebben, hadden ze toch maar meer gepraat.


Ge beseft toch dat om op een gelijkwaardig niveau te praten er 2 gelijkwaardige partijen moeten bestaan en dat dit niet betekent dat 1 iemand doet wat hem wilt en de rest maar ja moet knikken?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

No zo eentje, er is zoveel minachting voor Putin en Rusland dat we hen de Krim hem laten innemen :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

ivob schreef: Uh, moet ik uitleggen waarom ik in dit stadium geen nucleair oncontroleerbaar scenario verkies? .
er is een reden waarom iedereen altijd doodsbang is als staten als Iran of N-Korea aan zo'n wapen geraken

niemand wil atoombommen maar nu zitten we met een gek die simpel redeneert
"laat me gerust, laat me mijn buurlanden terroriseren, ... want andes gooi ik zo'n bom op jullie kop."

sancties? hij zal geen boterham minder eten en het is niet dat de bevolking hem kan wegstemmen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Dizzy schreef: Ik heb liever geen oorlog en kinderen heb ik niet dus ik kan zelf ten oorlog trekken. Ik verkies ook eerst alle andere opties maar met dit geval zie ik dat niet lukken, net zoals dat met voorgangers niet gelukt is. Om te praten moet je met 2 zijn die willen praten. Putin wil gewoon pakken wat hij kan, praten is enkel een mistgordijn tot hij zich sterk genoeg voelt om de daad bij het woord te voegen.

Ik hoef het dus niet te doen voor mijn kinderen maar ik vind principes en onze normen en waarden wel belangrijk. Anderen leven liever als kruipers onder een regime dat ze niet willen maar waar ze niet tegen durven ageren.
Straffe taal. Gezien je jezelf geschikt verklaart om ten oorlog te trekken, hoeveel militaire ervaring heb je dan precies en hoeveel keren heb je echte oorlog al aan den lijve meegemaakt zodat je echt weet waar je het over hebt?

En ik heb wel kinderen. En zij noch ik zijn kruipers voor een regime. We hebben misschien al meer daadwerkelijk geageerd tegen allerlei regimes dan jij je kan voorstellen. Oorlog is geen videogame noch tijdverdrijf van bullebakkies op de speelplaats.
De wijze waarop jij vlot over de gevolgen van oorlogvoeren heengaat doet me toch veronderstellen dat je er nog niet veel van in de werkelijkheid hebt gezien. Verbeter me indien ik dat verkeerd heb ingeschat en geef er ineens je terreinervaring mee.
Dan weten we wat we aan elkaar hebben.

ps. Mijn grootvader langs vaderskant zat eveneens in het Limburgs verzet. Ik heb de spullen die hij op de SS heeft buitgemaakt hier nog als herinnering liggen. Dus daar zal het ook al niet aan liggen.
1207 schreef:niemand wil atoombommen maar nu zitten we met een gek die simpel redeneert
"laat me gerust, laat me mijn buurlanden terroriseren, ... want andes gooi ik zo'n bom op jullie kop."

sancties? hij zal geen boterham minder eten en het is niet dat de bevolking hem kan wegstemmen.
Dus je zit, volgens jouw redenatie, met een simpel redenerende gek. Hoe ga je die tegenhouden om full scale te gaan indien de NATO zich er militair mee gaat bemoeien?

Wat ik over de halfslachtige sancties, of wat daarvoor moet doorgaan, denk heb ik al eerder geschreven.
Sancties die je zelf niet voelt zal de ander ook niet echt voelen.

Ik begrijp dus niet waarom men de stap van echte harde sancties wil overslaan en zonder nadenken zomaar kiest voor de ultieme optie waar er voor niemand nog een weg terug is.
Oorlog is geen game. De opties "reset" is er niet voorhanden.
Laatst gewijzigd door ivob op 25 feb 2022, 17:21, 3 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Hebben jullie die beelden gezien aan de Ovale tafel met de Macron en de andere regeringsleiders die durfden?
Als je Putin zag, kon je eruit afleiden... Lullen jullie maar wat, ik doe mijn goesting gewoon.
En zo geschiedde.
Die mens is gewoon niet 100% en daar valt niet mee te praten.
De grote fout die de EU nu doet, is zich ermee moeien.
En ik bedoel dan tot in Oekraïne.

Want dat gaat hard terugkomen.
EU economische sancties, hij gaskraan dicht.
Hoelang beiden dat gaan volhouden is natuurlijk de vraag maar.
De ganse wereld gaat de prijs betalen hiervoor, inclusief Rusland.
Het zal dan misschien geen WW III worden, maar achterliggend is het wel een serieuze oorlog.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

woutervh schreef: Beweegredenen? Mailbox? Ik weet niet meer waar het over gaat, maar het klopt dat ik niet onvoorwaardelijk in democratie geloof.
Het was in 2018, en het was naar een aanleiding van een discussie op dit forum.
De mailbox is die van userbase zelf, 11 september 2018 om precies te zijn.
woutervh schreef:Zelf geloof ik niet in een democratie. Elke weloverwogen intelligente stem wordt teniet gedaan door één of andere 'domme' stem. Als je u de gemiddelde intelligentie van 'de Belg' voor ogen haalt, en dan rekent dat de helft daaronder zit... In China bijvoorbeeld heeft het volk in principe geen hoofdbrekens over wie/wat/waar en kunnen ze een visie voor 20 jaar uitwerken.
Hier belanden we alle 4 jaar in een andere peutertuin
Dus ja, China hemelde je op en daar staat niet "onvoorwaardelijk", er staat dat u NIET in democratie gelooft.
Er was ook nog een 2e mail waarin nog eens het Chinese model opgehemeld werd, en een derde waarin Russia Today als tegengewicht gepost werd voor onze media.
Ik heb mij op dat moment afgevraagd of u fan van Poetin was, maar het was niet direct meer van toepassing voor de discussie waarover het toen ging.
woutervh schreef:Stel nu dat je in een maatschappij kunt leven, zonder verkiezingen. Waar alles naar best vermogen wordt geregeld. Infrastructuur, gezondheidszorg, onderwijs, vervoer, toekomstvisie .... En aan de top is er niemand die zich verrijkt, maar zit er een soort raad van wijzen die elke grote beslissing goed overweegt en uiteindelijk beslist in het groter belang. Bij twijfel een raadgevend referendum bijvoorbeeld. En zelf word je met rust gelaten. Nee?
Dus u promoot een model op zijn Chinees, waar een raad van verlichte despoten alle beslissingen boven de hoofden van de mensen neemt.
Zoveel tijd later lees ik uw reactie hier, en blijkt mijn vermoeden te kloppen.
Wat voor een naïef verhaal ook waarbij u verkiezingen afdoet als iets dat lastig of moeilijk is voor de burger, en dat bestuur dat zichzelf niet verrijkt, dat moet ik nog zien.
Poetin en zijn oligarchen zijn ook zo corrupt als de zee diep is.
woutervh schreef:Ik probeer net heel veel nuance en realisme in mijn betogen te leggen. Voor zover ik weet handel ik niet. Ik ben ook maar een klavierridder, net als jullie. Maar ik probeer mijn meningen te vormen met verschillende inputs ja. En ga ook nooit te beroerd zijn om mijn ongelijk toe te geven of mening bij te sturen. (Ik ben nu wel benieuwd in welke context ik u gemaild zou hebben?)
Je kunt zodanig "evenwichtig" zijn dat je een dictatuur gelijkstelt met een democratie omdat "beiden voordelen hebben".
woutervh schreef:Mooi van u. Ik heb de speech van Zelenski gedeeld op twitter.
Echter denk ik dat ze ginder in Oekraïne wel iets anders verwacht hadden dan wat spots op gebouwen en aangepaste foto's op een facebook...
Dat klopt, om te beginnen niet die zielige hulp die België gestuurd heeft.
Maar u kunt van een gewone burger niet direct verwachten dat hij het eventjes allemaal oplost.
ivob schreef:Nogmaals wat is je plan om je vrijheid te bewaren:
- Je aanmelden als vrijwilliger bij het Oekraïnisch verzet?
- Dienst nemen in een NATO eenheid (of je kinderen dienst laten nemen) en de vrijheid ginderachter gaan heroveren?
- WOIII ontketen via een preventieve nucleaire aanval?
- Harde economische acties ondernemen die iedereen hard pijn zullen doen (de beide zijden dus) tot één van de twee toegeeft?
- Op een forum er voor pleiten dat men niet plat op de buik mag gaan en het daar verder bij laten?
En wat is jouw plan?
Je bij voorbaat overgeven?
Cursus Russisch leren?
Wie bang is krijgt ook slaag, zegt een spreekwoord.
Het is echt naïef om te denken dat hij zal stoppen na Oekraïne, hetzelfde verhaal als indertijd met Hitler en Sudeten-Duitsland.
Daarna pakte die Polen, en hadden ze toen ook die redenering van jou gevolgd, dan had hij heel de wereld veroverd, want vergeet niet dat de nazi's ook in Afrika oorlog voerden.

Ik ben geen oorlogszuchtig man, maar als het zover komt zal ik wel ten strijde trekken.
Niet voor die dwaze driekleur, daarover gaat het niet, maar omdat ik niet in zo'n dictatuur als in Rusland wil leven.
Laatst gewijzigd door boulder op 25 feb 2022, 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

boulder schreef: Maar u kunt van een gewone burger niet direct verwachten dat hij het eventjes allemaal oplost.
Dus de kinderen van een ander dat wespennest insturen is geen probleem voor jou?

Wie denk je dat er de echte oorlog voert? Dat zijn ook allemaal kinderen en/of ouders van gewone burgers.
Ook geen kinderen (onder de wapens) zeker?
Laatst gewijzigd door ivob op 25 feb 2022, 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

ivob schreef:
boulder schreef: Maar u kunt van een gewone burger niet direct verwachten dat hij het eventjes allemaal oplost.
Dus de kinderen van een ander dat wespennenst insturen is geen probleem voor jou?
Wat is jouw alternatief?
Op de grond kruipen voor Adolf Poetin?
U bij voorbaat verloren geven?
Is de vrijheid en de democratie u dan niets waard?
Denk je als dat wespennest (Oekraïne) veroverd is, dat hij dan sterker of zwakker staat?
En als hij ziet dat hij totaal geen tegenstand krijgt, waarom zou hij dan ophouden bij Oekraïne?
boulder schreef:Wie denk je dat er de echte oorlog voert? Dat zijn ook allemaal kinderen en/of ouders van gewone burgers.
Ook geen kinderen (onder de wapens) zeker?
En u kan het niet schelen dat uzelf en uw kinderen slaven in een dictatuur zijn?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

boulder schreef: Het was in 2018, en het was naar een aanleiding van een discussie op dit forum.
De mailbox is die van userbase zelf, 11 september 2018 om precies te zijn.
Kwestie van iets ouds op te rakelen. Had ik geweten dat een tekst 4 jaar later tegen mij gebruikt zou worden had ik mijn woorden misschien wat meer gewogen. Maar ik sta nog steeds achter wat ik toen zei. Sta ik nu automatisch aan de slechte kant? :roll:

Het zou intussen moeten duidelijk zijn dat ik altijd probeer alle kanten te belichten, en probeer de beweegredenen van de ander als input te nemen. Ik weiger mee te stappen in het 'wij zijn de goeie en altijd juist en zij zijn de slechte en per definitie altijd verkeerd' verhaal.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

boulder schreef:
ivob schreef:
boulder schreef: Maar u kunt van een gewone burger niet direct verwachten dat hij het eventjes allemaal oplost.
Dus de kinderen van een ander dat wespennenst insturen is geen probleem voor jou?
Wat is jouw alternatief?
Op de grond kruipen voor Adolf Poetin?
U bij voorbaat verloren geven?
Is de vrijheid en de democratie u dan niets waard?
Denk je als dat wespennest (Oekraïne) veroverd is, dat hij dan sterker of zwakker staat?
En als hij ziet dat hij totaal geen tegenstand krijgt, waarom zou hij dan ophouden bij Oekraïne?
boulder schreef:Wie denk je dat er de echte oorlog voert? Dat zijn ook allemaal kinderen en/of ouders van gewone burgers.
Ook geen kinderen (onder de wapens) zeker?
En u kan het niet schelen dat uzelf en uw kinderen slaven in een dictatuur zijn?
Wat mijn alternatief, in de huidige toestand, is heb ik al meermaals aangehaald.
Dat jij dat niet wil lezen of misschien niet zo tof vindt (omdat het ook dan jou raakt?) kan ik ook niet verhelpen.
De opties die jij aanhaalt staan er niet tussen.
Ik geloof niet in het overslaan van nog bruikbare opties die niet uitgeprobeerd zijn en minder levens eisen.

Ja, het kan me wel iets schelen. Maar daarom moet ik nog niet alle mogelijke opties overslaan en maar onmiddellijk meestappen in online oorlogsretoriek welke, eenmaal uitgevoerd in de praktijk, het begin van het einde inluidt.
Wanneer het ene niet blijkt te werken (maar zonder het te proberen ga je dat nooit weten) is er nog tijd genoeg om het leven van anderen om zeep te helpen.

Jouw zogenaamd "alternatief", de andere het vuile werk laten opknappen, daar ben ik inderdaad geen voorstander van.
Het is makkelijk wat aan de kant staan roepen hoe het moet gebeuren als je zelf de handen niet vuil wenst te maken.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Petrikske schreef: Die mensen weten wat het is om te leven vanonder het juk van Rusland, die gaan naar mijn gevoel nooit meer terug naar het verleden.
Terugkeren naar de jaren voor de muur kunnen ook Russische burgers niet meer. Maar een eenmaking van Oekraïne met de Russische federatie gaan ze laten begaan zolang je hen maar niet zelf pijn doet.
Neem hen alle Westerse goederen en mogelijkheden af. Zodat ze opnieuw moeten dromen van onbereikbare Westerse luxe en aan een kiosk moeten staan, dan pas komt Poetin zijn binnenlandse positie in gevaar.
Om nog maar te zwijgen van het gedrag van de Russische soldaten, die beelden zullen de wereld blijven rondgaan zoals die oude man die in z'n auto word overreden door een Russische tank, kinderlijkjes in het midden van de straat.
Zie WW II, verhalen genoeg na de bevrijding.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

woutervh schreef:Kwestie van iets ouds op te rakelen. Had ik geweten dat een tekst 4 jaar later tegen mij gebruikt zou worden had ik mijn woorden misschien wat meer gewogen. Maar ik sta nog steeds achter wat ik toen zei. Sta ik nu automatisch aan de slechte kant?
Vind je dat dan een kleinigheidje, dat je zegt dat je NIET in democratie gelooft?
Er staat daar niet "niet onvoorwaardelijk" maar gewoon NIET.
En u hemelt ook het Chinees model op, waarbij de democratie dus is afgeschaft, en een bende "wijzen" alle beslissingen gaan nemen, want dat is zoveel beter.
Wat ik u daar toen hoorde bepleiten is gewoon het afschaffen van de democratie, en het model van een sterke leider zoals Poetin is.
En daarenboven kreeg ik nog de aanbeveling om naar Russia Today te kijken.
woutervh schreef:Het zou intussen moeten duidelijk zijn dat ik altijd probeer alle kanten te belichten, en probeer de beweegredenen van de ander als input te nemen. Ik weiger mee te stappen in het 'wij zijn de goeie en altijd juist en zij zijn de slechte en per definitie altijd verkeerd' verhaal.
Hoe kun je nu neutraal staan tegenover een basiswaarde als democratie?
Dat is zo'n beetje als zeggen van "ja, maar ik wil ook de positieve kanten van verkrachting onder de loep nemen".

Als je daar natuurlijk geen enkele waarde aan hecht, als het voor u allemaal om het even is wie er beslist, en wat er beslist wordt, ja, dan begrijp ik da je zegt van "laat hem toch doen".
En de beweegredenen, dat kan interessant zijn, maar dat wil niet zeggen dat je daar moet in meegaan.
Hitler had ook beweegredenen, hij heeft er zelfs een heel boek over geschreven ("Mein Kampf"), op welke manier had het Westen dan kunnen "meegaan" in die redeneringen om hem tegemoet te komen, en een oorlog te vermijden?
Op een bepaald moment moet je een lijn in het zand trekken, en zeggen "tot hier en niet verder".
Je moet geen ruzie zoeken, maar als er voortdurend op je gezicht wordt geklopt, moet je toch eens de vraag stellen of eenzijdig pacifisme je ook maar één voordeel gaat opleveren.
ivob schreef:Wat mijn alternatief, in de huidige toestand, is heb ik al meermaals aangehaald.
Ik heb niet heel dit forumtopic gelezen.
Daarnet eens gekeken, je eerste reactie in dit topic speelde al direct in de kaart van Rusland.
Die was er eentje van "dat wij konden kiezen voor de NAVO, dat was maar een illusie".
En het stelde allemaal niet veel voor.
Ja, zo hoort Poetin het graag.
ivob schreef:Ja, het kan me wel iets schelen. Maar daarom moet ik nog niet alle mogelijke opties overslaan en maar onmiddellijk meestappen in online oorlogsretoriek welke, eenmaal uitgevoerd in de praktijk, het begin van het einde inluidt.
Denk je dat ik oorlog leuk vind?
Ik vrees alleen dat door het sprookje te geloven dat Adolf Poetin na de Oekraïne veroverd te hebben, verzadigd zal zijn.
Hij heeft al zoveel andere stukjes daar veroverd.
Als hij voelt dat hij daarmee wegkomt, dan zal hij blijven doorgaan.
ivob schreef:Jouw zogenaamd "alternatief", de andere het vuile werk laten opknappen, daar ben ik inderdaad geen voorstander van.
Het is makkelijk wat aan de kant staan roepen hoe het moet gebeuren als je zelf de handen niet vuil wenst te maken.
Ik vraag mij af waaruit jij afleidt dat ik al zo oud ben dat meevechten niet zou kunnen.
Ik weet niet waar de leeftijdsgrens ergens ligt, maar bij een oorlog denk ik dat die ruim is.
En ja, wat mij betreft mogen ze die sancties eens uitproberen, maar ik geloof er totaal niet in.
Hij gaat ze gewoon uitzweten, en tegensancties nemen.
De boel wat laten bekoelen, en dan binnen een tijdje opnieuw toeslaan in een ander land.
Zo'n dictator stopt maar als hij dood is.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Elk zijn mening. Ik ga niet blijven uitleggen wat ik bedoel. Het is ook niet alsof onze mening er ook maar enigszins toe doet. Iedereen gelukkig :beerchug:
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

ivob schreef: Oorlog is geen game. De opties "reset" is er niet voorhanden.
klopt, maar die oorlog is al bezig. wij voeren nu sancties in en isoleren rusland en alle russen. Uiteraard komen er tegenmaatregelen vanuit Moskou

zoals gezegd
als Poetin het echt meent met de Russische invloedssfeer dan is het enkel maar een kwestie van tijd voordat hij zich op al die oostblokstaten richt.
Als hij echt gelooft, waarom zou ik eraan twijfelen, dat de EU en nato een soort van nazi's zijn ... Dan is het evident dat hij ons moet bevrijden.

Poetin stopt niet, waarom zou hij?
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”