Referendum in Catalonië

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

boulder schreef:Rajoy spreekt van "de wet en niets dan de wet".
Rajoy is een jurist en ontbeert empathie. Dat is wel duidelijk :).
Podemos verwijst naar het feit dat er vóór de Spaanse grondwet al sprake was van de Generalitat, met andere woorden, wie is er dan ongrondwettelijk...
Dat zijn achterlijke argumenten.

Ik had gedacht/gehoopt dat met de boel over het WE te tillen er bij beide partijen wel verantwoordelijkheid ingepeperd was door hun omgeving.
Niet dus.

Puigdemon heeft Madrid nog wat meer uitgedaagd. Rajoy blijft maar dreigen.
Lezen beide geen media misschien?

Het probleem is waarschijnlijk dat ze beide niet terug kunnen.
Puigdemon moet de separatist uithangen van zijn regeringspartners.
Rajoy moet de anti-separatist uithangen zijn regeringspartners.

Zoek een bemiddelaar, beide stokers doen tegelijk een stap opzij en laten de volgende in rang de boel opkuisen.
Dat is u gedragen als volwassen mensen: inzien dat jij de blokkerende factor bent en uzelf opzij zetten.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

heist_175 schreef: Zoek een bemiddelaar, beide stokers doen tegelijk een stap opzij en laten de volgende in rang de boel opkuisen..
maar dat lost de kern vh probleem totaal niet op
de Catalanen willen verregaande autonomie tot onafhankelijk en zullen dus, in de komende verkiezingen gewoon op dezelfde partijen stemmen
in Madrid dwepen ze met een, in een voor de eeuwigheid gebatonneerde, grondwet die dat niet toelaat
de democratische weg voor een Catalaanse onafhankelijk voorziet een toestemming van alle Spaanse regio's en is dus een totaal onrealistische optie, Castilie zal altijd neen zeggen vanuit hun centralistische reflex en geschiedenis als voormalige wereldmacht

gewoon andere personage verandert niet zo veel, zeker niet na het geweld
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

heist_175 schreef:Dat zijn achterlijke argumenten.
Allez, dus als Rajoy verwijst naar de wet (de Spaanse grondwet die heilig verklaard is, alsof hij rechtstreeks van de goden komt), dan is dat logisch, en dat moet die wet 100% gerespecteerd worden.
Maar als blijkt dat diezelfde grondwet vorige wetten schond, dan zijn dat plots dwaze argumenten.

Kijk, wat dit aantoont is dat je er niet komt met puur juridische argumenten.
Dit is een politiek probleem, gecreëerd door Rajoy.
Ik ben gisteravond naar een boekvoorstelling geweest van de Spanjecorrespondent van de VRT.
Dat was nogal rood getint, dus politiek gezien totaal niet mijn mening, maar wel interessant omdat ik nadien met wat Spanjaarden over Catalonië kon van gedachten wisselen.
Iedereen was het erover eens dat het probleem komt door de onverzettelijkheid van Rajoy, dat door zijn sabotage van het akkoord tussen de regering Zapatero en de Catalaanse regering in 2006, hij het huidige probleem gecreëerd heeft.
En als ik vroeg "en nu, zouden de Catalanen kunnen akkoord gaan, met een lichtjes gewijzigde versie, die dan wel de toets van het Grondwettelijk Hof zou doorstaan?", dan was hun antwoord dat dat nu niet meer zou kunnen, omdat er op zijn minst 2 miljoen Catalanen voor onafhankelijkheid gestemd hebben.
Er werd ook nog eens op gewezen dat de Partido Popular indertijd gesticht werd door 7 ex-ministers van het Franco regime.
Die geest van Franco zit er nog altijd in : dictatoriaal, autoritair, etc.
Men denkt hier vaak dat de PP een centrumrechtse partij is zoals je overal in Europa vindt, maar dat is niet zo.
En vergeet één ding niet : daar is de dictator nooit verslagen, Franco is op een bepaald moment gestorven, en daarna heeft zijn goede vriend Juan Carlos (koning) de boel wat gedemocratiseerd.
Maar écht een democratie?
Het valt te betwijfelen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Ik volg je in je analyse over de PP. Die hebben zeker boter op het hoofd. Dat is trouwens een van de enige zinnige dingen die ik tot hiertoe tussen alle stemmingmakerij al gelezen heb. Maar ambras maak je met twee. In Catalonië zijn er mensen die hunkeren naar macht, die ze in de Spaanse context nooit kunnen bekomen. Een eigen regio biedt daar dan de oplossing. Ik vind het niet kunnen om de Catalaanse politici als underdog te beschouwen.

Het enige waar ik mee inzit in heel dit debacle is het lot van de gewone man en vrouw, want draai of keer het, wat de uitkomst ook is in dit verhaal, hij en zij zullen er voor opdraaien.
1207
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef: Het enige waar ik mee inzit in heel dit debacle is het lot van de gewone man en vrouw, want draai of keer het, wat de uitkomst ook is in dit verhaal, hij en zij zullen er voor opdraaien.
maar dat hoeft in principe niet

de EU kan het nieuwe catalonie in heel veel zaken mee betrekken zonder dat een veto van Spanje ook maar 1 ding tegenhoudt. Of Spanje haar eigen positie binnen de EU zal riskeren betwijfel ik. Ik vraag me ook af hoelang een land binnen de EU, dat erbij wil en aan alle voorwaarden voldoet en sterk genoeg is, lang geweigerd zal worden. Veel landen zullen, omwille van eigen regios lang neen zeggen, maar heel veel zullen ook dat nieuwe land erkennen omdat er geen politieke belangen zijn voor hen.

het basisidee vd EU is samenwerking, geen oorlog, gelijkheid,... en er is geen reden om Catalonië te weigeren, zeker niet als het enkel gekrenkte Spaanse gevoelens zijn.

de 2e vraag blijft, los van wat de Catalanen willen, op welke manier je naar democratie kijkt als een volk blijkbaar wel haar vertegenwoordigers kan kiezen maar niet het territorium van haar land, ook die beslissing hoort een keuze van een volk te zijn.
ook dit moet je op een democratische wijze kunnen veranderen, dus niet door oorlog of neukende koningen, dat is de evidentie zelve.

dat Rayoj de uitgestoken hand weigert en opnieuw verhardt is natuurlijk bijzonder jammer. Dat het hem electoraal geen windeieren legt in de rest van Spanje is leuk voor hem maar nefast voor de toekomst.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

De EU heeft alleen maar oog voor zijn economisch belangen. Het welzijn van zijn burgers is altijd van een veel lagere orde geweest. Voor de gewone burger moet je daar dus niks van verwachten. Herinner de Trojka.

En democratie? Je weet hoe ik daarover denk. Het is een heel hol gegeven, waar te pas en te onpas mee in het rond geslingerd wordt. En des te gevaarlijker in deze context.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Het is toch vreemd, Europa is een puzzel met 28 stukjes (straks na de Brexit 27).
Wat is nu eigenlijk het probleem als het er 29 worden, of 30, of 40 ?
Net zoals bij een puzzle vormen ze samengeteld weer hetzelfde plaatje, met dat verschil dat de volkeren binnen die kleinere gehelen zich beter voelen.
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Ont-spanje eens jongens....
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

EU is geen puzzle maar een ''kaartenhuisje''! Daar ligt het gevaar op de loer...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

boulder schreef:Wat is nu eigenlijk het probleem als het er 29 worden, of 30, of 40 ?
Hoe meer stukjes, hoe moeilijker de puzzel... nochtans in deze wereld gaan we meer dan ooit één Europa moeten vormen (we stellen nu al niets voor op wereldniveau).

Individualisme (laat staan egoïsme) past daarin niet.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
boulder schreef:Wat is nu eigenlijk het probleem als het er 29 worden, of 30, of 40 ?
Hoe meer stukjes, hoe moeilijker de puzzel... nochtans in deze wereld gaan we meer dan ooit één Europa moeten vormen (we stellen nu al niets voor op wereldniveau).

Individualisme (laat staan egoïsme) past daarin niet.
Men zegt dat wel, maar ik zie geen landen fusioneren, elk land wil altijd zijn eigenheid behouden.
Het is raar dat niemand zegt dat België egoïstisch is omdat het niet met Luxemburg of Nederland wil fusioneren, maar dat Catalonië wel egoïstisch is omdat het eigen land wil zijn.
"We moeten allemaal samen", blijkt in werkelijkheid te zijn "er mag nergens een grens veranderen".
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Een grens is maar een denkbeeldige lijn die door mensen verzonnen is, zogezegd om zijn eigenheid af te bakenen. Die lijn die te pas en te onpas verlegt wordt voor politiek of economisch gewin.

Of je kan het territoriumdrift noemen, maar ik die dacht dat de mens daar over geëvolueerd was, is er aan voor de moeite?
1207
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef: Of je kan het territoriumdrift noemen, maar ik die dacht dat de mens daar over geëvolueerd was, is er aan voor de moeite?
als je wil kom ik bij je op de koffie,
zal me ineens kraker noemen, wedden dat jouw territoriumdrift ook opspeelt en de lijnen plots minder denkbeeldig zijn :)
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

@1207 : Trek een argument maar in het belachelijke... Als je daar een debat mee wil voeden, dan doe je dat maar, maar dan stop ik er mee je au sérieux te nemen. De socio-psychologie is niet van toepassing op het individu.

Edit : Wat zit ik hier trouwens nog te doen... Ik denk dat ik mijn buren op de koffie ga vragen in de tuin. Het is veel te mooi weer voor deze onzin.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef:Men zegt dat wel, maar ik zie geen landen fusioneren, elk land wil altijd zijn eigenheid behouden.
Het is raar dat niemand zegt dat België egoïstisch is omdat het niet met Luxemburg of Nederland wil fusioneren, maar dat Catalonië wel egoïstisch is omdat het eigen land wil zijn.
"We moeten allemaal samen", blijkt in werkelijkheid te zijn "er mag nergens een grens veranderen".
Oei.
Ooit gehoord van bilateraal overleg of bilaterale afspraken?
Ooit al gehoord van Benelux?
Is dat een fusie? Zeer zeker niet. Gaan we verder dan wat de EU als groepje doet? Zeer zeker wel.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

boulder schreef:Men zegt dat wel, maar ik zie geen landen fusioneren, elk land wil altijd zijn eigenheid behouden.
Een eigenheid behouden of hebben is ook niet het probleem... en de tijden dat men in Catalonië geen Catalaans mocht spreken liggen ook al wel even achter ons. Ik heb trouwens nog steeds geen concreet plan gelezen van wat Catalonië wil doen met z'n onafhankelijkheid... als je daar zo om roept dan moet er toch iets concreets zijn... of is het gewoon een tweede Brexit (daar weet men het ook nog altijd niet).
boulder schreef:Het is raar dat niemand zegt dat België egoïstisch is omdat het niet met Luxemburg of Nederland wil fusioneren, maar dat Catalonië wel egoïstisch is omdat het eigen land wil zijn.
Alle landen zijn egoïstisch in Europa... daarom dat het ook zo moeizaam gaat maar feit is wel dat er wekelijks wel dingen veranderen die bepaalde beslissingen verschuiven richting Europa (waarom zijn wij trouwens nog bezig met welke vliegtuigen onze luchtmacht moet kopen... absurd gewoon). Halsstarrig de andere kant uitlopen is dan ook gewoon niet verstandig.
boulder schreef:"We moeten allemaal samen", blijkt in werkelijkheid te zijn "er mag nergens een grens veranderen".
Onze grenzen zijn nochtans al lang verdwenen... dat zou je toch wel moeten weten.
1207
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef:@1207 : Trek een argument maar in het belachelijke...
het argument is belachelijk
grenzen zijn er, zijn meetbaar, hebben een functie, bepalen het territorium, ... belangrijk voor elk volk etc

Catalonie wil een een onafhankelijke staat binnen de eu worden, op gelijke voet met Spanje, Duitsland, slovenie of Tsjechie.
zo moeilijk is dat toch niet?
wied
Elite Poster
Elite Poster

de EVP wil dat Rajoy het been stijf houdt, zo moeilijk is DAT toch niet...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
boulder
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:Ooit gehoord van bilateraal overleg of bilaterale afspraken?
Ooit al gehoord van Benelux?
Is dat een fusie? Zeer zeker niet. Gaan we verder dan wat de EU als groepje doet? Zeer zeker wel.
Je zegt het zelf : het is géén fusie, gewoon samenwerken.
Om nog eens vergelijking te maken, je kunt een buurtfeest geven, daarvoor hoef je niet allemaal in hetzelfde huis te wonen.
En waarom zou je niet kunnen samenwerken met nog een partner bij?
Tenzij je natuurlijk doet zoals Spanje, en al op voorhand zegt dat je je veto gaat stellen tegen toetreding van Catalonië.
r2504 schreef:Onze grenzen zijn nochtans al lang verdwenen... dat zou je toch wel moeten weten.
Ahja?
Dus de politie mag in heel Europa opereren?
De grenzen zijn er nog altijd, zoals je heel goed weet.
De grenscontroles zijn grotendeels weg, maar als je je argument eens wilt ontkracht zien, ga dan eens naar Frankrijk.
Sedert de aanslagen zijn daar grenscontroles opnieuw ingevoerd.
En die staan wel degelijk aan de Franse grens.
petrol242 schreef:Een grens is maar een denkbeeldige lijn die door mensen verzonnen is, zogezegd om zijn eigenheid af te bakenen.
Jaja, en stap eens op het vliegtuig zonder de juiste documenten, dan sta je mooi voor joker aan je 'denkbeeldig lijntje'.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef:
petrol242 schreef:Een grens is maar een denkbeeldige lijn die door mensen verzonnen is, zogezegd om zijn eigenheid af te bakenen.
Jaja, en stap eens op het vliegtuig zonder de juiste documenten, dan sta je mooi voor joker aan je 'denkbeeldig lijntje'.
Zoals ik dus inderdaad zei : gecreëerd door de mens... Het is die laatste trouwens die die denkbeeldige barrière instelt.
Edit : Een pakje heeft zelfs meer rechten om die lijn over te steken. Er zijn zelfs in de meeste gevallen geen documenten voor nodig...
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

r2504 schreef:Onze grenzen zijn nochtans al lang verdwenen... dat zou je toch wel moeten weten.
Oh ja?
We krijgen Baarle-Hertog/Nassau al niet opgelost.
En de grenzen daar hebben nochtans nog altijd zeer praktische effecten:
- In welk land betaal je belastingen, ben je gedomicilieerd, ...
- Welke regels moeten opgevolgd worden naar bv aansluitingen voor brandkranen, of (dichter bij huis) welke stopcontacten moet je steken (pin- of randaarde), etc...

In landen als FR bv, mag je met een AM brommer rijden vanaf 14j (wat ook de EU minimumleeftijd is), Belgie plakt daar consequent 2 jaar bij, net als bij de rijbewijzen A1,A2, en A. Dat mag, want de EU vaardigt alleen maar minima uit. Als de EU stricte regels zou opleggen (*zo*, en niet meer of minder), dan was het kot te klein.

We moeten dan mss Europa vormen uit economische overwegingen, maar sociaal is het een ramp, want ipv de landen met de slechtste sociale voorzieningen te verplichten de meest beschermde wetgeving uit een EU land over te nemen, laten we de markt "zelf beslissen", maw een race to the bottom.
En nee, we zijn geen "1 volk"; je zou de Scandinaviers en de Polen ns moeten zien discussieren hebben over "moet een eventuele EU grondwet naar een god verwijzen?".
Ik heb niks tegen de andere EU landen, maar ik wil niet sommige van hun culturen of mentaliteiten overnemen.
We zijn te verschillend; we slagen er al niet in met de walen in ons eigen land overeen te komen, vanwege oa culturele verschillen.
Schaalvergroting zou betekenen dat de 10 miljoen Belgen nergens meer staan in een EU van 500 miljoen inwoners.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef:Zoals ik dus inderdaad zei : gecreëerd door de mens... Het is die laatste trouwens die die denkbeeldige barrière instelt.
Je noemt het denkbeeldig, "zogezegd" territorium.
De mens heeft net als elk ander dier nood aan een territorium.
Sluit maar eens veel mensen op een kleine ruimte op, daar komen gegarandeerd rellen van.
Of ga op een roltrap heel dicht bij de mens voor je staan, of aan de kassa, of de ene auto ten opzichte van de andere in de file.
We zetten ook sloten op deuren, omdat we weliswaar 'samen' in een buurt leven, maar wel ons territorium willen, ons huis/appartement.
Op groter niveau gaat het om landsgrenzen.
Denkbeeldig zijn die allesbehalve, in heel veel gevallen vallen die ook samen met natuurlijke grenzen : rivieren, bergketens, enz.

Feit is : grenzen bestaan.
Je kunt dromen van een wereld zonder grenzen, maar die wereld is er niet.
Grenzen zijn ook nodig, als je bijv. IS strijders wilt tegenhouden.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Tja, L'enfer c'est les autres, niet waar?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

ITnetadmin schreef:En de grenzen daar hebben nochtans nog altijd zeer praktische effecten:
Misschien heb ik me wat te sterk uitgedrukt... ze zijn toch aan het vervagen.
ITnetadmin schreef:Als de EU stricte regels zou opleggen (*zo*, en niet meer of minder), dan was het kot te klein.
Nochtans is dat de richting waar me naartoe moeten... en niet nog 37 nieuwe staten erbij omdat ze geen zin hebben een onderdeel te zijn van een groter geheel.
ITnetadmin schreef:maar sociaal is het een ramp, want ipv de landen met de slechtste sociale voorzieningen te verplichten de meest beschermde wetgeving uit een EU land over te nemen, laten we de markt "zelf beslissen", maw een race to the bottom.
Er is nog veel werk in Europa... maar het nog verder versplinteren lost het niet op. Nu wat mij betreft mag ieder land z'n eigen sociale voorzieningen hebben maar dan moet je als burger steeds blijven vallen onder je "thuis" sociaal systeem zodat je het "shoppen" tegen gaat. Idem trouwens voor migranten... geef hen hier de rechten van hun thuisland (en je bent meteen van alle gelukzoekers verlost).
ITnetadmin schreef:En nee, we zijn geen "1 volk"; je zou de Scandinaviers en de Polen ns moeten zien discussieren hebben over "moet een eventuele EU grondwet naar een god verwijzen?". Ik heb niks tegen de andere EU landen, maar ik wil niet sommige van hun culturen of mentaliteiten overnemen.
Wat heeft een culturele identiteit te maken met landsgrenzen ? Dat we in Belgie graag een pint bier drinken, in Frankrijk graag wijn, ... zal niet veranderen door landsgrenzen te veranderen, of regio's af te splitsen.
1207
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef: Nochtans is dat de richting waar me naartoe moeten... en niet nog 37 nieuwe staten erbij omdat ze geen zin hebben een onderdeel te zijn van een groter geheel..
hier ga je de mist in

als Duitsland en Frankrijk het oneens zijn sturen ze diplomaten en praten ze op gelijke voet
zijn Spanje en Catalonie het oneens dan krijg je knokploegen en een leger waar de ene z'n wil aan de andere wil opleggen

zie je het verschil?.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

1207 schreef:als Duitsland en Frankrijk het oneens zijn sturen ze diplomaten en praten ze op gelijke voet
Hiermee geef je aan dat het absurd is om een land te versplinteren... je verzwakt er alleen jezelf mee.
1207 schreef:Zijn Spanje en Catalonie het oneens dan krijg je knokploegen en een leger waar de ene z'n wil aan de andere wil opleggen
Oh, de tanks die over de oude vrouwtjes gereden zijn bedoel je :roll:
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

En wat er nu aan de gang is, is helemaal te gek voor woorden.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Wat er nu gaat gebeuren (denk ik). "spraakverwarring" blijft duren, parlement van Catalonie geraakt zo erg verzwakt dat regering valt en er komen nieuwe verkiezingen. Dan zijn er twee mogelijkheden, geen meerderheid voor de separatisten en alles blijft bij het oude of, als er dan toch 90% voor afscheiding zou zijn, er komt een nieuwe regering die werk maakt van de afsplitsing gesterkt door "de grote meerderheid".
Aangezien er al een aantal bedrijven vertrokken zijn of gaan vertrekken zou de economische realiteit er wel eens kunnen voor zorgen dat Catalaanse onafhankelijkheid in dezelfde diepvries terecht komt dan de Vlaamse....
Bye, Maurice
https://on4bam.com
1207
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef: Hiermee geef je aan dat het absurd is om een land te versplinteren... je verzwakt er alleen jezelf mee.
dat is niet aan u om te oordelen, het is ook niet aan spanje om te zeggen dat de Catalanen ondergeschikten zijn.
hebben de Catalanen redenen om zich uit Spanje te scheuren omdat ze, op EU niveau, op hetzlefde niveau willen staan als Spanje, Duitsland of Frankrijk is dat hun volkerenrecht.

je kunt niets doen, tanks sturen, de catalaanse regering in den bak gooien, alle volgende Catalaanse verkozenen erbij gooien (toch de separatisten) elk burgerrechtelijk iniatief met geweld de kop inslaan en dan wachten tot er ergens een Catalaanse ETA opstaat. Dan ben je van de kant in gracht aangekomen en zit je in een klassieke burgeroorlog.
zo zijn er al veel landen gesplitst in de afgelopen millennia maar of moord, verkrachting, plunderingen,... nog iets van 2017 zijn?
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Als je gelooft dat alle landen binnen de EU op hetzelfde niveau staan, ben je wel héél naief.
1207 schreef:[...] nog iets van 2017 zijn?
Of nog iets van 1207 :beerchug:
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef: hun volkerenrecht
Gezwets in de marge. Volkerenrecht, wat een giller.
Wat is een volk? Wat is een taal of een dialect?
Ben je dezelfde mening toegedaan wat betreft de faciliteitengemeenten of de taalgrens in BE?

De Catalaanse regering weet van geen hout pijlen maken en leidt de discussie van hun wanbeheer af naar separatisme.
Artur Mas, Catalonia’s president between 2010 and 2016, whom I had the honour to serve as a consultant, inherited a financial mess from the previous Socialist-led governments. Enticed by radicals and unwilling to practise austerity, he decided to pursue the “right to decide” and a first illegal referendum was held in 2014.
Since 2012, the Spanish government has adopted austerity and structural reforms, which have resulted in booming exports and in 2017 will deliver GDP growth above 3%. It has allocated €66.5bn ($79bn) to Catalonia out of a total of €217bn for all regions. Today, Carles Puigdemont’s coalition government in Catalonia with the Republican Left (ERC) receives parliamentary support from former communists and anarchists. Many Catalans have suffered professional retaliation for opposing independence. Is it surprising that 30,000 companies have left since 2008? Catalonia needs to focus on its role as a big engine in the fourth-largest economy in the euro zone.
Oei :)
1207
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:
1207 schreef: hun volkerenrecht
Gezwets in de marge. Volkerenrecht, wat een giller. )
klassiek cultuurrelativisme als de argumetnen op zijn

wat is een taal,
?https://nl.wikipedia.org/wiki/Toren_van_Babel

pestgedrag van god zodat mensen niet met mekaar konden klappen :)
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Ah het relativeren van...
Ik heb in heel deze discussie regelmatig cultuur, taal, eigen waarde, identiteit etc zien passeren. Maar geen enkel logisch argument om één of andere eenheid te verantwoorden.

De geschiedenis bepaalt tot wat we nu zijn, maar niet tot wat we kunnen worden. Een terugvallen op die geschiedlijn is de gemakkelijkste weg kiezen, maar dan wordt er wel één wetmatigheid grondig met de voeten getreden en dat is dat alles continue veranderd.

En als we het dan toch over taal hebben... Vele talen zijn een verrijking maar God erbij halen om vele talen te promoten is gewoonweg lachwekkend. Hou dat voor de Catechese aub.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

De eerste celstraffen komen er al aan : https://politica.elpais.com/politica/20 ... 29076.html.

Zoals ik al eerder zei : Spanje kan met gemak met militair en/of politioneel geweld winnen, maar daarmee verover je de harten en de geesten van de Catalanen niet.
Ze creëren steeds meer martelaren.

Maar het gaat verder dan dat.
Vóór dit referendum heeft de voorganger van Puigdemont, Artur Más, al eens een niet-bindend referendum georganizeerd.
Omdat dat niet naar de zin van Madrid was, gaan ze hem nu persoonlijk ruïneren : https://elpais.com/ccaa/2017/10/16/cata ... 46257.html.
Hij moet 5 miljoen euro van zijn persoonlijk kapitaal betalen, dat is het bedrag dat Madrid schat dat dat referendum gekost heeft.
Hij heeft ondertussen 2 miljoen euro opgehoest, maar vraagt uitstel.
Ik zie ze ook de rest van zijn kapitaal en bezittingen aanslaan.

En dan maar weer verkondigen dat je van Catalonië houdt, en er vreedzaam mee wilt samenleven?
Wat een bende hypocrieten!
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Spanje is het 'spel' echt wel vuil aan het spelen. Als ik Catalaan was zou ik ondertussen wel weten wat ik wou...
Ik gun ze volledig de onafhankelijkheid zonder een te grote vechtscheiding, maar dat zal moeilijk worden met een *** partner als Spanje.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Europa is toch ook niet consequent.

De raad van europa zegt dat in een vlaamstalige gemeente(linkebeek) er tweetalig moet gesproken worden.

Ik dacht dat europa zich niet ging moeien met interne affaires(Catelonië?)

Trouwens als we kijken naar Brusselse politie dan zijn de vlamingen in de minderheid maar 90 procent van hen is wel tweetalig dat kan niet gezegd zijn over de waalse politiemensen.

Heb de indruk dat er met 2 maten en gewichten worden gewerkt...
1207
Elite Poster
Elite Poster

boonpwnz schreef: Ik dacht dat europa zich niet ging moeien met interne affaires(Catelonië?).
als in Europa mensen celstraffen riskeren omwille van hun politieke overtuiging dan lijkt het me toch dat Europa moet ingrijpen. hechten e enige waar deal hun idealen of is het schone schijn?
als ze dat niet doen hebben ze straks heel het oostblok op hun dak die hun zin doen, met bv de vluchtelingen. Ga dan maar eens met erdogan praten
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

1207 schreef:
boonpwnz schreef: Ik dacht dat europa zich niet ging moeien met interne affaires(Catelonië?).
als in Europa mensen celstraffen riskeren omwille van hun politieke overtuiging dan lijkt het me toch dat Europa moet ingrijpen. hechten e enige waar deal hun idealen of is het schone schijn?
Dat zeg ik toch niet?

ik ben bezig over 2 regio's zoals bij Catalonië en jij begint hier dat ze helemaal niet ingrijpen????

Dat zeg ik toch niet?

Ik zeg je dat ik het raar vind dat bij Europa de ene regio voorkeur krijgt op de andere daar heb ik het over??????
wied
Elite Poster
Elite Poster

ach, wat verwacht je van zulke mensen! Juncker had het gisteravond nog erg hooghartig/arrogant over het autopsieverslag ivm het bezoek van premier May...
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Wacht :).
De EU moet ingrijpen omdat er mensen de wet niet volgen en - zelfs na aanmaningen - moedwillig de wet overtreden. Hi-la-risch!
Wat had je gehoopt misschien? Dat de EU zou zeggen: hey Catalaanse oproerkraaiers, veeg uw gat maar aan de grondwet. Wij komen jullie wel redden?
En dat alle andere landen zouden zeggen: prima Catalanen, stel maar een voorbeeld voor Friesland, Beieren, Vlaanderen, Linkebeek, N-Italië, ...
Kom zeg, zo naîef kan je toch niet zijn?
In UK zijn ze nu elke avond aan het janken over de dwazigheid die ze uitgehaald hebben én gaan ze 2 jaar lang onderhandelen hoe ze uit de EU gaan, maar er tegelijk ook in blijven. Wat is het stappenplan voor Catalonië? Daar hadden de oproerkraaiers nog niet aan gedacht natuurlijk. De zaak op de spits drijven (opnieuw: om hun eigen mismanagement te verdoezelen) is makkelijk. Tegelijk in SP blijven, for the time being, tegelijk met SP een nieuwe deal sluiten én tegelijk met de EU een deal op poten zetten. Zie je hoe dit recht uit een Jip en Janneke of Tiny boek kan komen, maar ver staat van de complexe realiteit?
Ter herinnering: er zijn geen betrouwbare data voor de uitkomst van het referendum hé. Niemand kan met zekerheid zeggen hoe het nu staat. Met hogere separatisenwiskunde kom je aan 90%, uit peilingen kom je aan 40-45%. Maar wat is het cijfer waar de EU zich op moet/mag baseren? Niemand kan het zeggen.

@Linkebeek
Weg met die faciliteiten. Laten we een ongrondwettelijk referendum houden en gewoon dik ons eigen goesting doen.
Homans en voorgangers: we benoemen gewoon lekker de burgemeester die we willen, de regels zijn toch niet van tel.
:bdaysmile:
In Linkebeek zijn de verkiezingen overigens wél correct gehouden, zij het vermoedelijk met Franstalige biljetten en dat soort gezwets in de marge.

Zo zonder grondwet is het leven wel een pak makkelijker hé :)?
Gesloten

Terug naar “Ander nieuws”