Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

heist_175 schreef:
CCatalyst schreef:Geen idee wat ze nu weer proberen te verbergen
Idd, onbegrijpelijke communicatie.
Als je uw cijfers anders wil presenteren, hou de oude manier dan nog een hele tijd aan, dat is transparant.
Wat ze nu doen is brolwerk.

Kan alleen maar CCatalyst bijtreden: "wat zit hier weer achter ... ?" Fraai zal het uiteraard niet zijn.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ik heb al lang mijn vertrouwen in Sciensano en Van Gucht verloren... Keer op keer illustreren ze dat ze het zoveelste overheidsinstituut zijn met alle kwalijke gevolgen van dien.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Er komt geen verplichting om mondmaskers in de winkels te dragen, het blijft bij aanbevolen, verder gaan de heropening van de cinema's, theaters, pretparken, zwembaden, ...enz gewoon door op 1 juli maar er mogen maar maximum 200 personen aanwezig zijn althans toch voor de theaters en de cinema's.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Nederland doet het weer. Wat doen we in België?
Zorgpersoneel in Nederland krijgt 1.000 euro bonus voor harde werk in coronatijd
https://m.hln.be/nieuws/buitenland/zorg ... ~a5b0e10d/
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Jack Daniels schreef:Wat doen we in België?
Iedereen die in Vlaanderen zelfs maar 1 dag technisch werkloos is geweest, krijgt van Sinterklaas de Vlaamse Overheid €200 netto op de rekening

DeStandaard Opinie - BRIEF VAN DE DAG - Vergoeding van de overheid niet nodig? Schenk het geld weg - https://www.standaard.be/cnt/dmf20200622_04998321
Onlangs merkte ik dat iemand 202,68 euro­ naar mijn rekening had overgeschreven. Een weldoener? Al snel zag ik dat het om de water- en energievergoeding van de Vlaamse overheid ging. Dat verbaasde me: ik ben wel deeltijds technisch werkloos, maar dankzij de uitkering van de hulpkas merk ik als vijfentwintigjarige – ik ben nog geen jaar aan het werk als bediende – weinig verschil in mijn loon.
Blijkbaar gaat deze vergoeding naar iedereen die minstens één dag technisch werkloos is tijdens de lockdown. Voor mij is het gewoon­ een fijn extraatje­
Ik vraag me af hoeveel personen die in een gelijkaardige situatie zitten, deze energievergoeding krijgen, terwijl ze dat eigenlijk niet nodig hebben.
Ondertussen zie je bedrijven die mensen technisch werkloos zetten en de andere dagen het werk laten inhalen, of op de TW-dag toch ook hun laptop openen...
Controles? Ho maar!

Zo verkwisten we in Vlaanderen het belastinggeld.
De kracht van het geld over de balk te smijten :bdaysmile: .
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

werkende int ziekenhuis kregen da ni, elketechn werkloze wel.
Ongeachtwoonplaats dus 4 werkende betekent 800 euro
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Ik was dat compleet vergeten van die energie toelage. Dat zit er dus nog aan te komen in mijn geval. Bovendien kan ik niet wachten op de tweede corona golf. Financieel een stuk interessanter dan gewoon gaan werken elke dag. Anderzijds loop ik voor elke dag werkloosheid een maaltijdcheque mis.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Dat is toch ook wel ene raar systeem 1 dag technisch werkloos en ik zit hier gewoon men verlofdagen op te bruiken omdat ik een mail niet gezien heb in mei en daardoor tot en met dinsdag geen werk heb :bang:

En dan zeggen dat ze bij de sossen geld verkwisten he :roll:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

boonpwnz schreef:En dan zeggen dat ze bij de sossen geld verkwisten he :roll:
Het is veel makkelijker om een hond voorbij een zak met worsten te loodsen dan een sos voorbij een zak met geld. :angel:
Hier vind je info
https://www.vlaanderen.be/water-en-ener ... r-covid-19
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Jammer is dus niet van toepassing op mij.

Technisch en economisch niet op werkloos gezet. Nja ik heb wel loon ontvangen enzo dusja.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Wat is het problem dan als je gewoon je loon hebt gekregen ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Als er mensen meer verdienen door technisch werkloos te zijn dan door te werken :roll:
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Wat is het probleem ? Dat ze Sinterklaas spelen met belastinggeld natuurlijk.
Ik heb 12000€ getrokken om 1 week per maand niet te mogen werken en de winkel gesloten te houden.
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

iceke schreef:Wat is het probleem ? Dat ze Sinterklaas spelen met belastinggeld natuurlijk.
Ik heb 12000€ getrokken om 1 week per maand niet te mogen werken en de winkel gesloten te houden.
Zou het niet eerder zijn dat je dat geld hebt gekregen in 'bewaring' om het zo uit te drukken. De afrekening komt nog wel, vergeten doen ze niet...
Tenzij je natuurlijk een multinational bent. :beerchug:
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

En dan ga je gewoon failliet natuurlijk en wijt je dat aan de corona crisis = nog méér steun.

Nu krijg je immers als brave burger de indruk dat ALLE zelfstandigen voor corona een goudmijntje hadden.

Nochtans stonden er toen véél met het water aan de lippen. Voor HEN is / was corona een reddingsboei.

@ iceke

Niet op jouw bedoeld hé, ik gun je die 12 K :wink:
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Even een moeilijk vraagje. Er was daarnet ruzie in de bank(ja ruzie)

het ging om het feit dat ik en een man in het kantoor waren van self service. Ok de regel is max 2 personen binnen. nu dat kantoor staat op de zonzijde dus dat bakt daar enorm.

Opeens kwam er een 3rde persoon binnen met een hond om ook zijn bankzaken te doen maar die niet wou wachten vanwege de hond.. Die andere man zei direct ertegen je weet dat de regel toch 2 personen max zijn. Khoop dat je corona krijgt zei die achteraf.

Als je in dit weer een hond in verkoeling kan hebben gaat dat dan niet voor op de algemene regel? Een dier heeft echt enorm last van de warmte.
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

boonpwnz schreef:Even een moeilijk vraagje. Er was daarnet ruzie in de bank(ja ruzie)

het ging om het feit dat ik en een man in het kantoor waren van self service. Ok de regel is max 2 personen binnen. nu dat kantoor staat op de zonzijde dus dat bakt daar enorm.

Opeens kwam er een 3rde persoon binnen met een hond om ook zijn bankzaken te doen maar die niet wou wachten vanwege de hond.. Die andere man zei direct ertegen je weet dat de regel toch 2 personen max zijn. Khoop dat je corona krijgt zei die achteraf.

Als je in dit weer een hond in verkoeling kan hebben gaat dat dan niet voor op de algemene regel? Een dier heeft echt enorm last van de warmte.
Hierop kan ik het toch niet laten om te antwoorden. Ik ben ooit eens gebeten van een hond zonder reden... zomaar. Sinds die dag betrouw ik heel enkele hond meer hoe klein of hoe groot ook en de baasjes of bazinnekes mogen zeggen: 't is een brave hoor meneer.

Neen, een hond hoort niet thuis in een bankkantoor of waar ook en al zeker niet als daar klanten staan die misschien ook schrik hebben.
Als het te warm is buiten, hou dan je dier binnenshuis of zoek verkoeling op ervoor in een park!
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

phil48 schreef: Nochtans stonden er toen véél met het water aan de lippen. Voor HEN is / was corona een reddingsboei.
De doodsteek zul je bedoelen zeker. Brantano, E5 mode, Hema, ontelbare horeca zaken die zelfs niet meer open zullen gaan na het corona debacle...
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200515_04960455
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Jack Daniels schreef:Nederland doet het weer. Wat doen we in België?
Zorgpersoneel in Nederland krijgt 1.000 euro bonus voor harde werk in coronatijd
https://m.hln.be/nieuws/buitenland/zorg ... ~a5b0e10d/
https://m.hln.be/nieuws/binnenland/zorg ... ~a1ca6187/

Zo krijgt een deel van de zorgsector toch iets. Jammer dat het weer een cheque moet zijn en niet gewoon nettoloon is. Net zoals de ecocheques zal dit miss ook wel weer een probleem zijn om uit te geven: enkel bij bepaalde horeca zaken, minimum bedrag,...
1207
Elite Poster
Elite Poster

NickG schreef:Zo krijgt een deel van de zorgsector toch iets. Jammer dat het weer een cheque moet zijn en niet gewoon nettoloon is. Net zoals de ecocheques zal dit miss ook wel weer een probleem zijn om uit te geven: enkel bij bepaalde horeca zaken, minimum bedrag,...
iets zegt me ook dat dit enkel geldig is voor het zorgpersoneel in federale instellingen.
verpleegsters in de rusthuizen zullen op hun kin mogen kloppen (want vlaamse materie)
phil48
Elite Poster
Elite Poster

Jack Daniels schreef: De doodsteek zul je bedoelen zeker. Brantano, E5 mode, Hema, ontelbare horeca zaken die zelfs niet meer open zullen gaan na het corona debacle...
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200515_04960455
Die grote bedrijven (ik bedoelde kleine zaken die vroeger al amper klanten hadden) gaan natuurlijk ook en vooral ten onder aan mismanagement.

Het moederbedrijf van Brantano is daar hét voorbeeld van, net ketens als Blokker etc).
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

1207 schreef: iets zegt me ook dat dit enkel geldig is voor het zorgpersoneel in federale instellingen.
verpleegsters in de rusthuizen zullen op hun kin mogen kloppen (want vlaamse materie)
Klopt, hoewel élke werkgever dit voor zijn werknemers kan doen. Maar goed, ik denk niet dat het management van de rusthuizen meteen geneigd is op in te stappen, dus je hebt wss gelijk :-(
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

NickG schreef: Klopt, hoewel élke werkgever dit voor zijn werknemers kan doen.
Op eigen kosten, wel te verstaan.... (maar wel fiscaal vrijgesteld voor werkgever en werknemer)
1207
Elite Poster
Elite Poster

NickG schreef:
1207 schreef: iets zegt me ook dat dit enkel geldig is voor het zorgpersoneel in federale instellingen.
Klopt, hoewel élke werkgever dit voor zijn werknemers kan doen. Maar goed, ik denk niet dat het management van de rusthuizen meteen geneigd is op in te stappen, dus je hebt wss gelijk :-(
net da programma over civid aan eht zien
wat een waardeloze journalistiek. Wel fenomenaal praktijkvoorbeeld van paraplu's opentrekken en verantwoordelijkheid afschuiven.
ideale kost voor elke docent communicatie volgend jaar
tien
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

boonpwnz schreef: Als je in dit weer een hond in verkoeling kan hebben gaat dat dan niet voor op de algemene regel? Een dier heeft echt enorm last van de warmte.
Hier blijven ze gewoon thuis, zijn ook al wel op leeftijd en met dit weer doe je ze er geen plezier mee.

Eentje ga ik zowiezo al niet bij onbekend volk, naakthond wat iedereen wel eens gevoeld wil hebben en nu net diegene die er niet tegen kan. Doe je echt geen plezier om nu mee. Voor andere heb ik dan weer geen schrik, die ziet iedereen graag maar daar is ook niet iedereen mee gediend (een poedelvoordeel maar ras is ook geen garantie, kan ook een eikel zijn maar eerder naar bekenden :lol: ).

Ik kijk eigenlijk vooral naar eigenaar om te besluiten hoe ik moet reageren. De meeste 'hij bijt anders nooit' hebben toch meer uitzonderingen op hun naam staan en soms is het gewoon wachten op de eerste.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

boonpwnz schreef:Even een moeilijk vraagje. (...)
Opeens kwam er een 3rde persoon binnen met een hond om ook zijn bankzaken te doen maar die niet wou wachten vanwege de hond..
Niet zo'n moeilijke vraag.
Het probleem is niet de hond, dat is zelden het probleem, maar wel het baasje. Die wil niet wachten en gebruikt de hond als doorzichtig & gemakkelijk excuus.
timmermc schreef:
boonpwnz schreef:de hond
Hierop kan ik het toch niet laten om te antwoorden. Ik ben ooit eens gebeten van een hond zonder reden... zomaar.
Mensen beseffen onvoldoende dat een hond een beest is, dat gewoon gevaarlijk is.
Over de wolf staan de kranten bol, inclusief commentaren om die af te schieten. Zeker ook de boeren willen dat de wolf afgeschoten wordt, net als de jagers.
Iedereen gaat heel makkelijk voorbij aan de slachting die (loslopende) honden aanrichten, zowel in "de vrije natuur" als bij boeren
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/06/25 ... ograaf-he/
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200625_05001113
https://www.gva.be/cnt/dmf20200421_0492 ... ich-zorgen
Nadat de fotograaf de gebeurtenis uitgebreid had gefotografeerd sprak hij de eigenaar van de honden aan. “Maar de man vond het klaarblijkelijk normaal”, vervolgt Ivo. “Zijn huisdieren moesten vrij kunnen rondlopen in de natuur. Hij was vrij brutaal, maar heeft zijn honden na de gebeurtenis alsnog aangelijnd. Veel te laat natuurlijk. De volgende keer is het slachtoffer misschien een spelend kind."
Natuurhulpcentrum Oudsbergen reageert op loslopende honden Genk: “Baasje is hier in fout, niet de honden”
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200619_04996309
Nederlands onderzoek wees overigens uit dat honden jaarlijks veel meer slachtoffers maken dan wolven.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Het is altijd de schuld van het baasje, meer is er niet. Ik laat mijn hond ook loslopen waar het kan, maar als er mensen komen, fietsers, wandelaars, andere honden, komt ze bij mij en gaat ze aan de lijn.
We hebben ze vrij goed onder controle en ze is extreem aanhankelijk. Maar je weet inderdaad nooit.
Zelfs als baasjes van andere honden zeggen dat het kan, lijn ik ze aan.

En dat gaat niet boven coronamaatregelen, tenzij in geval van nood, maar als je kan voorzien waar je heen gaat (de bank) is het geen noodgeval.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

DeStandaard Binnenland - Bijna 30.000 mensen waren maar één of twee dagen werkloos, maar kregen wel volledige energiepremie - https://www.standaard.be/cnt/dmf20200626_05001949
Ruim 700.000 mensen die tijdelijk werkloos waren tijdens de coronacrisis hebben de Vlaamse energiepremie gekregen van 202 euro. Daarbij ook bijna 30.000 mensen die maar één of twee dagen werkloos zijn geweest. Dat schrijft VRT NWS.
Heel wat Vlamingen hebben die premie ondertussen ook al gekregen. De maatregel heeft al 142 miljoen gekost en dat zal waarschijnlijk nog verder oplopen.
Schandalig verkwisten van geld, dat is wel duidelijk!
En geen sos, moslim of Waal in de buurt om als zondebok te gebruiken en om de verkwisting op af te schuiven.
phil48
Elite Poster
Elite Poster

Knap van De Standaard dat ze dit pas NU ontdekken.

Want bij het uitvaardigen van deze regel stond er "je bent minstens één dag technisch..."

Dus kon je toen al weten dat één dag volstond.

Welke alerte werkgever zou dit cadeau aan zijn medewerkers ontzeggen ??
1207
Elite Poster
Elite Poster

phil48 schreef:Knap van De Standaard dat ze dit pas NU ontdekken.
Want bij het uitvaardigen van deze regel stond er "je bent minstens één dag technisch..."
Dus kon je toen al weten dat één dag volstond.
Welke alerte werkgever zou dit cadeau aan zijn medewerkers ontzeggen ??
maar het blijft een hallucinante maatregel die getuigt van totale incompetentie (het is neit de 1e keer)

1x dat per bedrag per aansluiting
1x dat bedrag onder bepaalde inkomens
...
computers filteren dat even snel hoor
hebt ge 2 thuiswerkende kinderen en zijt ge met 4 technisch werkloos voor 1 dag praten we over 800 euro. Dit slaat echt nergens op

gehandicapten krijgen 300m de komende 6 maanden. Mensen die normaal gezien geen cent minder gezien hebben tijdens de lockdown (vervangingsinkomens vaak).
bij sommige van hen slaat dat ook nergens op (zeker moest men de verschillende databanken naast mekaar leggen om naar het echte volledige inkomen te kijken).
phil48
Elite Poster
Elite Poster

Iemand een idee hoeveel "slapende eenmanszaken" voor één dag werden herop gestart om die eenmalige premie van 4000 euro binnen te halen?

Anoniem waren er genoeg getuigenissen over in de media.

Als je de kat bij de boter zet...

Schuld van overheid hé, die nooit op misbruiken controleert.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

phil48 schreef:

Als je de kat bij de boter zet...
... dan heb je te lang met haar melk geschud :banana:

J.
1207
Elite Poster
Elite Poster

na 9 ministers gaan nu alle 7 parlementen die ons landje telt een covid-commissie oprichten :)
uiteraard gaan die allemaal netjes naast mekaar werken
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Die hele troep massaal op de schop, dat zou pas "sanitation" betekenen :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Trend aantal nieuwe gevallen blijft stijgend.

En daarmee zullen we het moeten doen want raw data verkrijgen is heel wat moeilijker geworden :-(
phil48
Elite Poster
Elite Poster

Wél alle cijfers geven hé.

In de periode van 20 tot en met 26 juni waren er gemiddeld 15 ziekenhuisopnames, een daling van 15 procent. Op vrijdag 26 juni lagen er nog 246 mensen in het ziekenhuis, waarvan 35 op de intensieve zorgen. Een week eerder waren dat er nog respectievelijk 308 en 50.

Op uitzondering dus van het aantal besmettingen zijn alle cijfers dalend.
1207
Elite Poster
Elite Poster

phil48 schreef:
Op uitzondering dus van het aantal besmettingen zijn alle cijfers dalend.
versoepeling na versoepeling is uiteraard een stijging
dat zowel de VRt als Ranst bij het 1e klein beetje stijging al direct termen als paniek in de mond nemen? das weer heel professioneel en doordacht :)

geef gewoon de cijfers
vanaf x besmettingen
van x ziekenhuispnamens
vanaf x doden
...
verstrengen we terug, al dan niet lokaal. blijven we daaronder verandert er niets

nu ga je dus, zonder die getallen, alle dagen/weken gezeik hebben,
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Het verwonderd mij wat dat de curve hier zo "flattened" blijft. Door het lossen van de maatregelen zagen we niet veel effect op de cijfers terwijl er nu steeds meer voorbeelden opduiken (o.a. Lissabon) waar kleine activiteiten grote gevolgen hebben.
Zweden heeft met half zo veel inwoners al meer besmettingen dan België. De VS, waar er in veel staten weinig maatregelen zijn en de laatste tijd veel massabijeenkomsten werden gehouden kennen een steile klim.

Gaan we binnenkort ook hier een grotere stijging zien door de (BLM) betogingen en Flagey feestjes of blijft het beperkt omdat ondanks het lossen de meeste mensen zichzelf toch aan strengere regels houden dan verplicht?

Wat zowat overal opvalt is dat de besmettingen nu meer de "mij kan niets gebeuren" generatie (30/40-ers) begint te treffen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

on4bam schreef:Het verwonderd mij wat dat de curve hier zo "flattened" blijft. Door het lossen van de maatregelen zagen we niet veel effect op de cijfers terwijl er nu steeds meer voorbeelden opduiken (o.a. Lissabon) waar kleine activiteiten grote gevolgen hebben.
Zweden heeft met half zo veel inwoners al meer besmettingen dan België. De VS, waar er in veel staten weinig maatregelen zijn en de laatste tijd veel massabijeenkomsten werden gehouden kennen een steile klim.
Zeer interessant voer voor een diepere analyse, die er ook wel zal komen. In ieder geval is het wel zo dat de situatie in elk land anders is.

Specifiek voor de VS ligt het m.i. niet zozeer aan de betogingen, wel aan het feit dat de staten in het zuiden een te korte lockdown gekend hebben en daarna weer volledig opengingen, inclusief bars en clubs. Volgens mij zijn dat de grootste broeihaarden - herinner u ook de beruchte apres-ski bar in Oostenrijk. Daarna ook onwil (of beter: angst) om terug in te grijpen, omwille van de verkiezingen voor de deur dit najaar (niet enkel Trump, ook heel wat andere postjes). Net als alles anders is ook deze materie volledig gepolariseerd daar.

Ik zou ook opletten met het idee dat het hier "flat" blijft, zoals Duitsland aantoont kan het tij snel keren. De vraag is nog maar of onze politici voldoende daadkracht zullen hebben om tijdig in te grijpen indien nodig. Ik twijfel er niet aan dat ze hier nog op getest zullen worden.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Ik denk als de besmettingen stijgen maar de ziekenhuisopnames 2 weken daarna blijven op dit niveau zoals nu en ze blijven dat ook dat er een duidelijke verschuiving is naar de jongere generatie.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”