Aan de EV rijders ...

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 2 keer

ivob schreef:Bij inleveren van de de lease is de controle tegenwoordig inderdaad strenger.
Krassen kleiner dan een 2€ muntstuk vallen sowieso onder gebruiksschade. En er is een max. eigen risico van 250 € per kant en 500 € voor het volledige voertuig.
Einde lease "schade" is tegenwoordig het nieuwe business model van de leasemaatschappijen geworden... ik zie hier onder collega's vaak bedragen van 1000 a 2000 euro op het einde van de lease. Zelf zat ik ook ruim boven de 1000 euro wat na een hevige discussie is terug gebracht tot amper iets boven de 100 euro... als je niets zegt bedriegt men je dus gewoon waar je bij staat (ik kreeg zelfs schade aangerekend die men zelf had veroorzaakt en ondanks foto's zelfs nog bleef ontkennen).

Als je dus een maximum hebt van 500 euro dan heb je als bedrijf een goede (lees: eerlijke) deal want sommige leasemaatschappijen denken tegenwoordig dat ze de auto nieuw terug krijgen na vijf jaar intensief gebruik.

Los hiervan... je bent meestal (al was dat vroeger ook niet altijd zo) vrij om een leasewagen te kiezen of niet... maar op het einde van de rit denk ik dat je altijd beter af bent met dan zonder (als je tenminste een wagen nodig hebt).
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer
Recent bedankt: 1 keer

tom35 schreef: 3 maanden geleden Ik heb idd overwogen om zelf terug een ice te kopen zoals bv een skoda octavia maar dan mag ik 35 tot 40k op tafel leggen waar ik geen zin in had.. De toeters en bellen zijn minder belangrijk, adaptieve cruise control, parkeersensoren en achteruitrijcamera vind ik de belangrijkste..Trouwens reken afschrijving op 10j , omnium verzekering, inschrijvingstaks, rijtaks, verbruik, onderhoud en je zit snel aan 6000-7000e per jaar maw niet zo ver af van die 13k brutto..
Andere rekening
Tesla model Y kopen verleden jaar
Aankoop 34.000
Afschrijven op 10 jaar.
Omnium 1000 per jaar eerste 5 jaar
Verzekering daarna 400
Geen rijtaks
Minimaal onderhoud
Slijtage onderdelen op 10 jaar 5000
Laadkosten per jaar 500 euro, rest via zonnepanelen.
Verkopen aan 5000 na 10 jaar.

34000+5000+2000+5000+5000-5000=46.000 op 10 jaar.
Nadelen; 10 jaar zelfde auto, goedkopere auto, eigen risico

Leasen aan 13k per jaar = 130.000 bruto = 60.000 netto
Vaa 500 euro netto per jaar = 5000
Returnkost 2x 500 = 1000
Das dan 67.000 op 10 jaar.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 12 keer

DarkV schreef: 3 maanden geleden Als je dus een maximum hebt van 500 euro dan heb je als bedrijf een goede (lees: eerlijke) deal want sommige leasemaatschappijen denken tegenwoordig dat ze de auto nieuw terug krijgen na vijf jaar intensief gebruik.
Zal veel met de mogelijkheden en structuur van het bedrijf an sich te maken hebben.
Een bedrijf met 10.000 werknemers en ongeveer 7000 leasewagens kan veel meer wegen op de onderhandelingen dan een bedrijf met 50 werknemers en 20 leasewagens.
Als werknemer kies je hier bij een merkdealer een auto binnen het beschikbare budget. That's it.
Met het leasebedrijf zelf kom je als gebruiker niet in contact. Eenmaal je keuze gemaakt legt de verantwoordelijke van het wagenpark dit voor aan verschillende leasebedrijfen die dan hun offerte indienen waarbij de goedkoopste de deal binnenhaalt.
Idem voor bandenwissel. Er is een lijst over heel België waar je de banden kan gaan wisselen.
Je kiest het bedrijf dat het beste bij je past en daar maak je dan een afspraak mee en laat je de wisselset achter.
Ook de eventuele keuring wordt rechtstreeks verrekend tussen keuringcentra en het leasebdrijf (in de praktijk nog maar één keer meegemaakt omdat de levering van de opvolger wat op zich liet wachten, standaardlease is hier vier jaar en max. - op vraag van de gebruiker - met één jaar te verlengen).
Los hiervan... je bent meestal (al was dat vroeger ook niet altijd zo) vrij om een leasewagen te kiezen of niet... maar op het einde van de rit denk ik dat je altijd beter af bent met dan zonder (als je tenminste een wagen nodig hebt).
Mee eens.
Zelfs als je deze niet echt nodig hebt.
Wij gebruiken de lease zeker 80% voor privéverplaatsingen.
Het is gewoon extra comfort dat niets extra kost.
Voor een BEV, wat nu al enkele jaren standaard is, heb je als prosument zelfs extra inkomsten.
Ipv de overproductie voor enkele schamele centen te injecteren in het net kan het tegen 26,22 cent voor iedere kWh in de HV accu van de EV. En in de winter kan de BEV dienen als extra batterij om aan huis energie te leveren.
De combinatie van PV en BEV SW levert je dus extra geld op ipv (weinig) geld te kosten.
En als extra voordeel moet je geen rekening houden met de range in een straal rond je zonnepanelen om goedkoper te kunnen laden. Met de laadkaart van het werk kan je immers op iedere bestemming gratis laden.
Zo ook in de winter wanneer de panelen alleen voldoende leveren voor huishoudelijk verbruik.
Dan heb je de optie om alsnog thuis van het net te laden (en ipv 26,22 cent per kWh winst 6,22 of 1,22 cent extra winst te generen of gewoon elders te gaan laden waneer de EV toch uren stil staat).

Range ligt in de zomer rond de 550 km en is deze winter met WP op 20,5°C niet onder de 360 km gezakt en zonder verwarming (maar met stuur- en stoelverwarming) niet onder de 400 km. Dat is dus ook al geen issue.
De Total laadkaart wordt in ongeveer 10% van de gevallen geweigerd maar de back up EDI tot nu toe nergens. Met twee laadpassen kan je dus de gehele EU doorkruisen.
Wil je het voor langere verplaatsingen echt makkelijk dan koppel je je laadpas aan een FastNed en Ionity account en heb je voor DC laden al geen laadpas meer nodig.

Het eerste nadeel van een BEV moet ik persoonlijk nog ondervinden.

Uiteraard is dit, net zoals alle meegegeven ervaringen van ieder UB lid, een n=1 verhaal.
Maar het is de keuze van de gebruiker om voor zichzelf de beste optie te kiezen.
Dat kan een Ice, EV, privéaankoop, lease,...... whatever.
Maar wanneer je er zelf van overtuigd bent dat de gekozen optie slechter is dan een andere ligt dat aan de eigen keuze.

Zoals je zelf zegt, je niet laten doen en op je strepen staan maakt doorgaans al een groot verschil. En dat geldt niet alleen voor het gebruik van salarisauto's en BEV's.
Ook een carpolicy valt te onderhandelen. De vraag naar geschoolde en gemotiveerde werknemers is al jaren groter dan het aanbod. En dat weet een werkgever ook.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 7 keer
Te Koop forum

@tom35 je doet zelf wat je goed vindt en wil/kan betalen. Een ander heeft daar geen zaken mee, maar het is wel je eigen keuze om deze optie te kiezen. Logisch lijkt het me dan dat je dat doet omdat het voordeel, ondanks de zaken die je opnoemt ongetwijfeld waar zijn, groter is dan deze nadelen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 3 maanden geleden Zal veel met de mogelijkheden en structuur van het bedrijf an sich te maken hebben.
Een bedrijf met 10.000 werknemers en ongeveer 7000 leasewagens kan veel meer wegen op de onderhandelingen dan een bedrijf met 50 werknemers en 20 leasewagens.
Ik denk dat we eerder in de eerste categorie zitten (en dat fleet misschien niet de beste onderhandelaar is)... maar inderdaad dat maakt een verschil.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

Grappige test die illustreert dat Tesla er toch niet gaat komen met hun camera-only approach voor FSD.

Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

https://www.hln.be/auto/nieuw-systeem-v ... af775d00f/

470 km met 5 minuten laden, dat ziet er goed uit.

Toegevoegd na 17 minuten 9 seconden:
Tomby schreef: 2 maanden geleden Grappige test die illustreert dat Tesla er toch niet gaat komen met hun camera-only approach voor FSD.

De video is bekritiseerd oa omdat hij de FSD niet eens gebruikt heeft.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 104 keer
Te Koop forum

Context: de FSD heeft zich ongeveer 0,5 sec voor de impact zelf uitgezet. Maar wordt daarvoor wel degelijk geactiveerd.

Lost daarvan Automatic Emergency Braking zou wel actief moeten zijn, ik denk dat je dat niet kan doen met een volvo bvb.
Matomatisch
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 19 keer

Neen, zoals Dizzy zegt activeert hij niet FSD maar Autopilot. Dat kan je zien aan de weergave van het display, bij FSD krijg je een andere interface te zien. Autopilot is een systeem dat al enkele jaren niet meer doorontwikkelt is, omdat Tesla overgegaan is naar een neuraal netwerk.

Genoeg discussies hierover op internet momenteel: Mark Rober heeft een goede vriend dat een bedrijf heeft dat zaken doet met Lidar systemen ipv camera gebasseerd. Dat bedrijf maakte eerst reclame voor deze video, maar heeft dit inmiddels van hun website gehaald wegens de negatieve commentaren over het gebruik van Autopilot ipv FSD.
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 52 keer

Dizzy schreef: 2 maanden geleden https://www.hln.be/auto/nieuw-systeem-v ... af775d00f/

470 km met 5 minuten laden, dat ziet er goed uit.

Wel pas ten vroegste in 2035 beschikbaar als ons energienetwerk volgt natuurlijk...
An sich wel jammer dat de grote europese spelers niet samenwerken om die batterij technologie verder uit te werken, het zou hen veel geld kunnen besparen en misschien terug is een voorsprong geven tov niet europese bedrijven....
Ja het zijn prive firma's maar de kost en tijd dat hiermee verloren gaat...

Tom
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Zou je met die FSD niet het commando kunnen geven: ga u ergens volladen. Men is bezig met inductieladen dus dat zou mogelijk moeten zijn dan :)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

boran_blok schreef: 2 maanden geleden Lost daarvan Automatic Emergency Braking zou wel actief moeten zijn, ik denk dat je dat niet kan doen met een volvo bvb.
Ik vraag me af hoe dat zit met m'n BMW iX3... heb al enkele keren gehad dat ik dacht "nu knal ik erop" voor ik zelf een noodstop doe.

De vraag is natuurlijk hoe test je dit (of het systeem wel werkt) zonder schade aan je auto ?
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 386 keer
Bedankt: 192 keer
Provider

Zet ergens een grote lege kartonnen doos.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

Idem hier met mijn EQB. Daar is het zelfs absurd: in D-AUTO houdt hij vanzelf afstand tot de wagen voor je als je zelf geen gas geeft, maar dat afremmen is maar tot ong. 5km/u, en als de wagen voor je ineens stilstaat, gaat mijn EQB volgens mij gewoon tegen die voorligger botsen.
Ook al eens zitten denken om het testen met wat kartonnen dozen. Moet het misschien gewoon eens op de oprit proberen...
duizend
Elite Poster
Elite Poster

intelligent adaptive cruise control remt af tot stilstand en vertrekt vanuit stilstand bij mijn EV
het zou raar zijn dat emergency braking dan niet tot stilstand remt

ik gebruik zelden nog de pedalen, zero pedal driving :-D
enkel buiten de autostrade als er geen voorliggers zijn heb ik de pedalen nodig ...

eerste 2 km rond mijn woning is zone 30
rempedaal indrukken, EV aan, EV in drive zetten, cruise control op 30 rempedaal los ... komt verder geen pedaal meer aan te pas
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 9 keer

In mijn Enyaq is het ook remmen tot 0km/h (volledige stilstand).
Iets anders is toch niet handig?
jutuiz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 212 keer
Bedankt: 63 keer

De standaard autopilot bij Tesla is gewoon zalig in de file, komt tot stilstand, trekt op. En is ook gewoon zalig op de snelweg in het algemeen. Hang daar nog een Enhauto automatisatie aan die de autopilot terug activeert na het wisselen van vak, en veel meer moet dat feitelijk niet zijn. Het enige wat nog zou moeten kunnen is dat de wagen niet het midden van het vak houdt, maar (als je bv. links staat aan schuiven) rekening houdt met motorijders die moeten kunnen passeren , en de wagen dus off-center positioneert.

En ik ben het eens dat FSD met pure camera's maar zo goed kan zijn als de input. Als je kijkt wat Huawei kan in China, da's fantastisch. En uiteraard niet alleen gestuurd met camera's. Straks wordt BYD ook uitgerust daarmee. Ik vrees dat Musk zijn "FSD snake oil" niet meer zal verkocht krijgen, en dat nog puur om technische redenen. Er zijn ook veel andere redenen... :?
ivob
Elite Poster
Elite Poster

jutuiz schreef: 2 maanden geleden De standaard autopilot bij Tesla is gewoon zalig in de file, komt tot stilstand, trekt op. En is ook gewoon zalig op de snelweg in het algemeen.
Dat hoeft bij andere merken EV's niet anders te zijn hoor.
En je bent nog altijd zelf verantwoordelijke bestuurder en geacht het verkeer rondom je in het oog te houden.
Af en toe eens zelf in de achteruitkijkspiegel te kijken om naargelang de situatie je voertuig te herpositioneren hoort er dan nog altijd bij. Voertuigen met dergelijke automatisaties zijn nog altijd, en zullen dat nog lang zijn, in de minderheid en daar hou je maar beter rekening mee.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

jutuiz schreef: 2 maanden geleden De standaard autopilot bij Tesla is gewoon zalig in de file, komt tot stilstand, trekt op. En is ook gewoon zalig op de snelweg in het algemeen.
Is dit nu niet gewoon adaptive cruise control? Dit met lane keeping / lane assist.. zit wel ver op elke moderne wagen.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 53 keer

Het links en rechts centreren in een file is zelfs wettellijk VERPLICHT voor een noodlaan te openen voor interventie voertuigen.

Eigenlijk raar dat dit niet geprogrammeerd is in Europa.
Matomatisch
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 19 keer

jutuiz schreef: 2 maanden geleden En ik ben het eens dat FSD met pure camera's maar zo goed kan zijn als de input. Als je kijkt wat Huawei kan in China, da's fantastisch. En uiteraard niet alleen gestuurd met camera's. Straks wordt BYD ook uitgerust daarmee. Ik vrees dat Musk zijn "FSD snake oil" niet meer zal verkocht krijgen, en dat nog puur om technische redenen. Er zijn ook veel andere redenen... :?
FSD is onlangs in China gelanceerd, vind dat er toch ook niet slecht uitzien. Bijvoorbeeld op minuut 15:15 in dit filmpje: van het rechterrijvak op een Y-splitsing linksafdraaien.

DarkV
Elite Poster
Elite Poster

mgo72 schreef: 2 maanden geleden Het links en rechts centreren in een file is zelfs wettellijk VERPLICHT voor een noodlaan te openen voor interventie voertuigen.

Eigenlijk raar dat dit niet geprogrammeerd is in Europa.
M'n iX3 deed het initieel ook niet (en kon je ook niet aanzetten) in België maar enkele maanden nadien was het plots geactiveerd.

Ik vermoed dat het te maken heeft met één of andere sooft homologatie/keuring als je wagen dit niet heeft.

File rijden is nu eigenlijk niets meer doen... starten/rijden/stoppen gaat automatisch en hij blijft netjes de baan volgen en bij een snelheid onder de x kilometer gaat hij ook uiterst links/rechts rijden.
jutuiz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 212 keer
Bedankt: 63 keer

devilkin schreef: 2 maanden geleden
Is dit nu niet gewoon adaptive cruise control? Dit met lane keeping / lane assist.. zit wel ver op elke moderne wagen.
Ja, idd. Maar da's blijkbaar niet bij elke wagen / merk even zalig.
technieker
ISP Staff
ISP Staff
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 76 keer

Meer een ergenis : ik doe heel wat kilometers op een dag. Wat ik heel veel zie dat EV's op de middenste strook blijven rijden waar dat ze perfect naar rechts kunnen.
Ik zit wat hoger dan de meeste auto's en ik zie ook dikwijls mensen op auto piloot rijden met gsm in de hand of laptop open.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer
Recent bedankt: 4 keer

En wat heeft dat met EVs te maken?
Middenstrookrijder is een oud fenomeen maar inderdaad zeer ergerlijk. Net zoals ik de rijstijl van Duitse bolides zeer ergerlijk vind.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 253 keer
Provider

Ik wil het topic niet te veel bevuilen, maar ik snap nog altijd niet het probleem van een middenvakrijder die 120 km/u rijdt. Degene die mij dan wil passeren is in overtreding qua snelheid... Bovendien is het constant van rijstrook veranderen meer risico. Hoe meer manoeuvres hoe meer kans op een ongeval. Dus nee, ik snap die regel totaal niet en wat anderen daar dan ergerlijk aan vinden.
Uiteraard moet je ten alle tijden voor de hulpdiensten uit de weg gaan indien nodig.

PS: ik rij meestal wel zo rechts mogelijk, dus het is niet zo dat ik zelf een die-hard middenstrookrijder ben. Wel blijf ik op een middenstrook rijden als ik bv 500m verder een vrachtwagen zie die ik sowieso zal inhalen en indien er 3 rijstroken of meer zijn.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 133 keer

Middenstrookrijders heeft met de capaciteit en doorstroom van verkeer te maken niet de snelheid an sich. Als de autostrade bijna leeg is en je ziet niemand achter u dichterbij komen is er inderdaad geen probleem. Het wordt wel een probleem als er maar 2 rijvakken zijn en die persoon die rijdt constant links omdat die denkt ik rij 120km/u per uur, ik ga niet opzij voor mijn achterligger.

on topic: Is er nu effectief zo een vloedgolf van Chinese EV's op de Belgische markt aan de gang? Ik vind zelfs het tegenovergestelde, ik ken BYD of Windrose bijvoorbeeld alleen van nieuwsartikelen, ik zie dat toch niet in het straatbeeld?
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Mja, ik zei toch: bij 3 rijstroken snap ik het totaal niet wat het probleem is, als de 3e rijstrook vrij is kan er geen capaciteitsverschil zijn. Bij 2 rijstroken rijden de meeste mensen sowieso niet constant op de linkse rijstrook met honderden meters zonder verkeer op de rechtse rijstrook om in te halen. Enfin dat is toch mijn ervaring op de weg met wat ik zie.

on topic: BYD begin ik af en toe wel te zien (vooral de Seal), maar als je bekijkt hoeveel reclame ik al gezien heb tov bv Tesla... Dan is het straatbeeld niet recht evenredig tov de reclame ;) Gisteren nog in Wallonië een dagje gereden: ik kwam amper EV's tegen en als ik er al 1 zag dan waren het ofwel Tesla's ofwel een Skoda. Volgens mij allemaal op doorrit.

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Vaganzza schreef: 2 maanden geleden Mja, ik zei toch: bij 3 rijstroken snap ik het totaal niet wat het probleem is,
OT: Dat de wetgeving zegt dat je altijd rechts moet rijden misschien.

BYD zie ik toch regelmatig.
Net terug uit IJsland, tot mijn verbazing veel EV's en (zeer) veel laadpunten, de meeste snelladers en op plaatsen waar je het niet direct verwacht (middle of nowhere met 2*2 laadpunten). Zeer veel Tesla, Kia, Skoda. Politie ook met Tesla (een anonieme witte gezien waarvan ik maar bij het kruisen zag dat het politie was omdat ze beiden hun fluo uniform aan hadden). Ik vraag mij af hoe het daar met de range zit in de winter bij -10/-20. (Nu was het 0-8°)
Snelladers variëren er blijkbaar in capaciteit naar gelang de voorradigheid van elektriciteit en kost zou, voor locals of lokale laadkaarten, rond de 20c/KW liggen (Benzine 95 betaalden we €2.00-€2.20/L).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
duizend
Elite Poster
Elite Poster

€2 euro voor 1 liter benzine en 0.2€ voor ne kwh en jij vraagt je af waarom er veel EV rond rijden ...

BYD is nu pas volop aan het leveren, wachttijd bij bestellen in den tijd van de Vlaamse EV korting was vijf maanden.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
Bedankt: 152 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

How how, da's wel wat te populistisch neergezet hé. 😅

Een ietswat moderne benzinewagen verbruikt zowat 5L/100km, terwijl mijn EV toch rond de 20KWh/100km zit. Dus 5*2€ = 10€ vs. 20*0,20€ = 4€ (en dan gaan we hier echt wel van uit dat je thuis kan laden aan het meest voordelige tarief). Toegegeven, dat is nog steeds wel een mooi verschil, maar al veel minder spectaculair gezien de meerprijs van een EV. Het hangt dus nog gewoon af van hoeveel km je doet met je wagen. Pakt 20.000km = 6€ winst per 100km en dus 1200€ per jaar. Afschrijven op pakweg 5 jaar? Da's dan 6000€ profijt (enkel brandstof, welteverstaan) en of dat nu het verschil overbrugt van de hogere aankoopprijs? Als je aan publieke laadpalen moet gaan laden, valt het al helemaal tegen en kom je er volgens mij nooit aan uit.

Erg tevreden met mijn zakelijke EV, maar of ik het particulier ook zou doen momenteel? Goh, nee.
ooh. shiny.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Het is maar wat je eigen mogelijkheden zijn.
De EV die ik momenteel rij verbruikt, verliezen aan de laadpaal inbegrepen, gemiddeld over een jaar 17,5 kWh/100 km.
En het grootste deel van de afgelegde km wordt geladen aan 2 cent/kWh.
En als salarisrijder krijg ik er nog 28 tot 31 cent/kWh extra zakgeld bovenop.
Dat laatste is me met een benzinewagen als salarisauto nooit gelukt.

Zou ik het als particulier doen?
Dat weet ik niet, dat zie ik dan wel weer.
Het zal dan de keuze zijn tussen een eigen kleinere BEV (minstens met V2L!) of de combinatie van OV, e-bike, speedpedelc en elektrische deelauto. De enige zekerheid die ik nu al heb is dat het heel zeker geen auto met verbrandingsmotor zal zijn. Dat is een hoofdstuk dat hier al jaren geleden is afgesloten.
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster

In België kost het laden via zonnepaneel in de hoofdverblijfplaats mij 0.02 euro per kwh en elders zelfs niks wegens terugdraaiende tellers
dus 20*0.02 = 0.04€
Mijn diesel verbruikt 4,9 volgens de fabrikant, werkelijk 7,5 liter
dus 1,6*7.5 = 12€

brandstof winst op 10 jaar = €24.000
Onderhoudskost eerste 10 jaar is ook pakweg de helft van een ice = €2.000 winst
Geen jaarlijkse rijtaks voor EV = €5.000 winst op 10j
Geen BIV = €2.000 winst

das al €33.000 minder op 10 jaar

en als je net zoals ik de EV kocht met de vlaamse premie
dealerkorting 7000 euro om onder de 40.000 te geraken
5000 euro premie van de vlamingen
dan was er nergens voor €34.000 een vergelijkbare full option diesel te bespeuren

tja tegen een gratis EV erbij zeg ik niet neen ...
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
Bedankt: 152 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

En zo zie je maar: met cijfers kan je goochelen. ;)

We zijn plots over quasi gratis energie via zonnepanelen bezig, terwijl het initieel over 0,20€ per KWh ging. Als je daarmee altijd je auto kan opladen, klopt je rekening zeker. Of als je een terugbetaling krijgt via de werkgever, ben ik het ook helemaal eens dat zo'n EV een no-brainer is. Maar dat zijn situaties die niet voor iedereen opgaan.

Mijn EV was 65k€, mijn vorige diesel (die tevens een pak groter was) ongeveer 45k€. Die 20k€ zou ik als particulier nooit volledig terugzien, ondanks de zonnepanelen die ik weldegelijk heb, tenzij ik mijn ganse doen en laten in functie van optimalisatie herorganiseer. Ga maar eens (noodgedwongen) je EV voltanken aan een snellader. Het is m.a.w. erg persoonlijk. Denk dat de gemiddelde particulier er (nog) geen profijt aan doet. Ik twijfel er niet aan dat fossiele brandstoffen ten dode zijn opgeschreven, maar economisch gezien is het momenteel nog geen vanzelfsprekendheid. Maar hey, blij dat je in jouw verhaal een gratis EV hebt hé! 👍
ooh. shiny.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

cloink schreef: 2 maanden geleden En zo zie je maar: met cijfers kan je goochelen. ;)
.....
Maar dat zijn situaties die niet voor iedereen opgaan.
Het is geen gegoochel met cijfers maar telkens de weergave van een individuele rekening.
Je maakt dan ook beter telkens je eigen rekening volgens je eigen situatie ipv de rekening van een ander te maken of, nog erger, zelf pas iets doen wanneer iedereen mee is of de rekening voor iedereen klopt.

Zo verbruikt ook niet iedere brandstofauto maar 5 liter/100 km dus daar gaat de rekening ook al niet op voor "iedereen".
En tegenwoordig heb je ook voor ruim minder dan 65K een kwalitatieve EV met meer dan genoeg range.
Niet "iedereen" heeft een auto van 65 K nodig. Brandstof noch EV.

De gemiddelde particulier (als die al bestaat) zal - ongeacht de aandrijving - nooit voordeel doen aan een auto.
Een privé aangekochte auto, zeker nieuw, is altijd een verliespost.
Sol Invictus!
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Provider

on4bam schreef: 2 maanden geleden
Vaganzza schreef: 2 maanden geleden Mja, ik zei toch: bij 3 rijstroken snap ik het totaal niet wat het probleem is,
OT: Dat de wetgeving zegt dat je altijd rechts moet rijden misschien.
Tja, er staat zoveel in die wetgeving. Voor mij is het gevaarlijker om telkens links en rechts te gaan zonder pinkers te gebruiken (of slechts 3 keer). Alhoewel ook in de wetgeving staat dat je gedurende de volledige tijd van het manoeuvre zou moeten pinken. Enfin zo kunnen we nog een eewigheid doorgaan.

In ieder geval: het is niet omdat het in de wetgeving staat dat het ook de meest logische oplossing is. In Amerika bv is het systeem compleet omgekeerd. Voor mij is er gewoon meer kans op ongevallen door dat constant van rijstrook veranderen.

BYD zal idd wel meer en meer op de weg komen gezien ze ook meer en meer agenten nemen. Nu, ik vertrouw al die grote garages helemaal niet meer. Ze denken alleen maar aan verkoop en ken vele verhalen van allerlei merken waarbij ze de mensen echt pluimen zonder reden. Vele mensen hebben nog te veel vertrouwen in een lokale garage, maar ja da's bij telecom net hetzelfde...

DarkV
Elite Poster
Elite Poster

cloink schreef: 2 maanden geleden We zijn plots over quasi gratis energie via zonnepanelen bezig
Alsof de zon altijd schijnt en je dan ook nog op dat moment je auto aan het opladen bent.

Ik probeer er een beetje op te letten maar volgens evcc zit ik momenteel aan 18.7% zon (al zal dit in de zomermaanden wel stijgen).
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Alsof de zon altijd moet schijnen om je EV op te laden.

Wil je voornamelijk je EV op zonne-energie laten rijden is het een kwestie van voldoende kWp te installeren.
Panelen kosten ongeveer nog maar 25€/m².

Zelden zijn de huishoudens waar de EV 24/7 onderweg is. Bij de meeste huishoudens staat de auto, en de EV is daar geen uitzondering op, meer stil dan dat hij onderweg is.

Een thuisaccu kan iedere kWh die je produceert en die je niet direct verbruikt opslaan voor de uren dat de zon onvoldoende of niet schijnt. Een deel ervan kan je zelfs gebruiken om de EV te laden zodat je er de volgende dag weer de nodige km mee kan rijden. Een EV moet maar geladen worden voor het aantal km dat je ermee wil rijden. Niet steeds tot 100%.

In de maand maart, deels winter, deels prille lente, werden hier 90% van de gereden km op eigen productie gedaan.

Je kan er uiteraard ook voor kiezen om je dagproductie grotendeels voor een habbekrats terug op het net te zetten en tijdens de uren dat de zon onvoldoende of niet schijnt aan de volle pot terug in te kopen. :bang:
Sol Invictus!
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Heb je de aankoopkosten van je zonnepanelen ook in rekening gebracht?
PeterP
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 35 keer

Ik kan ivob alleen maar bijtreden. Zonnepanelen met thuisbatterij en een BEV zijn een heel interessante zaak.
In de maand Maart een zelfvoorzieningsgraad van 98% voor een volledig elektrisch huishouden (dus met verwarming en mobiliteit erbij) vind ik geen slechte zaak.
Hieronder enkele screenshots voor de twijfelaars.
IMG_7300.jpeg
IMG_7301.jpeg
IMG_7302.jpeg
IMG_7303.jpeg
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”