DarkV schreef: 3 maanden geleden
Als je dus een maximum hebt van 500 euro dan heb je als bedrijf een goede (lees: eerlijke) deal want sommige leasemaatschappijen denken tegenwoordig dat ze de auto nieuw terug krijgen na vijf jaar intensief gebruik.
Zal veel met de mogelijkheden en structuur van het bedrijf an sich te maken hebben.
Een bedrijf met 10.000 werknemers en ongeveer 7000 leasewagens kan veel meer wegen op de onderhandelingen dan een bedrijf met 50 werknemers en 20 leasewagens.
Als werknemer kies je hier bij een merkdealer een auto binnen het beschikbare budget. That's it.
Met het leasebedrijf zelf kom je als gebruiker niet in contact. Eenmaal je keuze gemaakt legt de verantwoordelijke van het wagenpark dit voor aan verschillende leasebedrijfen die dan hun offerte indienen waarbij de goedkoopste de deal binnenhaalt.
Idem voor bandenwissel. Er is een lijst over heel België waar je de banden kan gaan wisselen.
Je kiest het bedrijf dat het beste bij je past en daar maak je dan een afspraak mee en laat je de wisselset achter.
Ook de eventuele keuring wordt rechtstreeks verrekend tussen keuringcentra en het leasebdrijf (in de praktijk nog maar één keer meegemaakt omdat de levering van de opvolger wat op zich liet wachten, standaardlease is hier vier jaar en max. - op vraag van de gebruiker - met één jaar te verlengen).
Los hiervan... je bent meestal (al was dat vroeger ook niet altijd zo) vrij om een leasewagen te kiezen of niet... maar op het einde van de rit denk ik dat je altijd beter af bent met dan zonder (als je tenminste een wagen nodig hebt).
Mee eens.
Zelfs als je deze niet echt nodig hebt.
Wij gebruiken de lease zeker 80% voor privéverplaatsingen.
Het is gewoon extra comfort dat niets extra kost.
Voor een BEV, wat nu al enkele jaren standaard is, heb je als prosument zelfs extra inkomsten.
Ipv de overproductie voor enkele schamele centen te injecteren in het net kan het tegen 26,22 cent voor iedere kWh in de HV accu van de EV. En in de winter kan de BEV dienen als extra batterij om aan huis energie te leveren.
De combinatie van PV en BEV SW levert je dus extra geld op ipv (weinig) geld te kosten.
En als extra voordeel moet je geen rekening houden met de range in een straal rond je zonnepanelen om goedkoper te kunnen laden. Met de laadkaart van het werk kan je immers op iedere bestemming gratis laden.
Zo ook in de winter wanneer de panelen alleen voldoende leveren voor huishoudelijk verbruik.
Dan heb je de optie om alsnog thuis van het net te laden (en ipv 26,22 cent per kWh winst 6,22 of 1,22 cent extra winst te generen of gewoon elders te gaan laden waneer de EV toch uren stil staat).
Range ligt in de zomer rond de 550 km en is deze winter met WP op 20,5°C niet onder de 360 km gezakt en zonder verwarming (maar met stuur- en stoelverwarming) niet onder de 400 km. Dat is dus ook al geen issue.
De Total laadkaart wordt in ongeveer 10% van de gevallen geweigerd maar de back up EDI tot nu toe nergens. Met twee laadpassen kan je dus de gehele EU doorkruisen.
Wil je het voor langere verplaatsingen echt makkelijk dan koppel je je laadpas aan een FastNed en Ionity account en heb je voor DC laden al geen laadpas meer nodig.
Het eerste nadeel van een BEV moet ik persoonlijk nog ondervinden.
Uiteraard is dit, net zoals alle meegegeven ervaringen van ieder UB lid, een n=1 verhaal.
Maar het is de keuze van de gebruiker om voor zichzelf de beste optie te kiezen.
Dat kan een Ice, EV, privéaankoop, lease,...... whatever.
Maar wanneer je er zelf van overtuigd bent dat de gekozen optie slechter is dan een andere ligt dat aan de eigen keuze.
Zoals je zelf zegt, je niet laten doen en op je strepen staan maakt doorgaans al een groot verschil. En dat geldt niet alleen voor het gebruik van salarisauto's en BEV's.
Ook een carpolicy valt te onderhandelen. De vraag naar geschoolde en gemotiveerde werknemers is al jaren groter dan het aanbod. En dat weet een werkgever ook.