on4bam schreef: 15 jun 2023, 06:55
OK, je volgt dus groepen waar men over series discussieert en wil daarom nu, direct, tout de suite, kunnen kijken. Snap ik maar om mocht ik niet gespoilerd willen worden zou ik van die groepen wegblijven i.p.v. op welke manier ook te willen kijken op de releasedag.
Maar goed, dat heeft niet meer met Netflix delen te maken (maar met de "ik wil het nu" generatie).
Nee, ik ga echt niet elke keer mezelf uit groepen halen en er terug insteken; trouwens, ik discussieer er graag over mee, dus mezelf afzonderen kan de bedoeling niet zijn.
Ik vind dat argument een flauwe dooddoener.
De "ik wil het nu" generatie heeft daar niks mee te maken; dat is een teken van "ik kan niet meer wachten".
Ik wil gerust wachten, zolang de rest van de wereld dat ook moet doen.
Van mij mogen ze gerust releases uitstellen tot ze klaar zijn om in alle landen gereleased te worden.
cyberbug schreef: 15 jun 2023, 07:04
En ook op social media kan ik me voorstellen dat de meeste er niet aan denken om een spoiler tag te gebruiken.
Vaak weigeren ze zelfs actief.
"De show is al 24u uit, waarom nog tags gebruiken?" is een veelgehoord argument, want, again, voor amerikanen is gans het internet amerikaans.
De ergste overtreders heb ik trouwens meegemaakt een paar jaar geleden, toen een seizoen van een serie een tijdje in 1 keer gedropt werd.
Daar vonden velen dat je "12u na de release tijd genoeg gehad had om de 10 afleveringen te bekijken, en dus mogen we praten over de grote seizoensfinale zonder dat te taggen ofzo"; plezant was anders.
Een aantal groepen slagen erin om een 24/48/72u spoiler ban te houden (de beste geven het een week, tot er een nieuwe aflevering is), of tenminste de discussie te beperken tot een bepaald topic of thread, maar velen kunnen het echt niet schelen.
Zelfs in vlaanderen lukt het niet; men slaagde er (vorig jaar, iirc) op de socmed pagina's van tv zenders in om de mol met woord en foto te benoemen nog geen 5 minuten na de uitzending van de ontmaskering.